PDA

Bekijk de volledige versie : Ro-Disc over de Regio 1 vs Regio 2 situatie.



Eric van Ballegoie
22-10-2001, 23:26
Ro-Disc over de Regio 1 vs Regio 2 situatie.



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=135)

hitch_fan
22-10-2001, 23:43
Is het importeren van R1 DVD's niet gebonden aan Europese wetgeving? In Frankrijk mag het blijkbaar wel. Dwz, ik kan bij de Franse Amazon R1 DVD's bestellen ...

Cenobite
23-10-2001, 00:08
Ik hoop dat de Nederlandse maatschappijen stikken in hun eigen Regio 2 bagger releases :mad: :mad:

Regio 1 rulez :D

God save America :D

Henk v. Beek
23-10-2001, 01:43
"REGIO 2? ZEG MAAR NEE!!"

Martin van Tuijl
23-10-2001, 01:45
Laat ze maar, ze zijn bang, vreemd genoeg, voor de opkomst van DVD branders en hebben, nog vreemder, schijt aan Regio 2. Ze pissen dus in hun eigen schoenen...
Komt wel goed (hoop ik :D)

Theo B
23-10-2001, 03:11
Belachelijke situatie met die R1 (en natuurlijk R3, R4 etc.). Waarom zouden die niet gewoon in Nederland verkocht mogen worden? Er zijn zoveel titels die niet in R2 zijn uitgebracht zijn en ook nooit hier uitgebracht zullen worden (of in een uitvoering die beduidend minder is). Mogen we straks bijvoorbeeld ook geen boeken meer kopen die niet in onze regio zijn uitgebracht?? Wat een misselijkmakende vorm van machtsmisbruik!

Cenobite
23-10-2001, 09:24
Het lijkt bijna wel Nazi Censuur :mad: . De grote maatschappijen zullen van bovenaf wel bepalen wat wij wel en niet mogen zien. Dit doet mij denken aan de Nazi's in de Tweeede Wereld Oorlog, die ook wilde bepalen welke boeken / kunst / films wel toegestaan waren en welke niet. :mad: :mad:

Lang Leve Vrijheid :D , Lang Leve Internet :D , Lang Leve Regio 1 :D

Alex van den Berg
23-10-2001, 18:05
Hmmm.. Als het gaat om het aankopen van dure publicatierechten, dan kan ik nog een beetje begrip opbrengen voor onze achterstand...
Maar...

Ro-Disc over de Regio 1 vs Regio 2 situatie
[b]Op aggressieve wijze wil men de volledige import van films buiten de EG uitbannen. Men neemt steeds verdergaande maatregelen. Inmiddels worden er in Nederland ook maatregelen genomen om de handel in tweedehands import DVD's van buiten de EG aan te pakken. Het eerste procesverbaal is al opgemaakt. Aankopen van (misdadige ?) consumenten, die via internet bestellen is een volgende stap...
Wie is er hier eigenlijk misdadig bezig?? :mad:
Deze praktijken doen me denken aan de bedreigingen naar een kroegbaas die geen beschermgeld aan de plaatstelijke criminele leider wil betalen!!

Het zal me niks verwonderen wanneer men door dit schandalige gedrag juist de illegale handel in regio-1 kopieen in de hand werkt!! Zeker nu de consument via dit forum weet dat men willens en wetens bedrogen wordt door een stelletje misdadigers die tegen een veel te hoge prijs een inferieur produkt op de markt brengen!!!

Richard68
23-10-2001, 19:03
Op grond van welke wet halen die maffia figuren het recht vandaan om mij als consument te verbieden DVD's aan te schaffen uit het buitenland die hier nooit en te nimmer zullen verschijnen. Je krijgt langzaam het idee dat de import van DVD's strafbaarder is dan de import van hard drugs. Waar slaat dit op? Krijg je zeker van deze kranteberichten. Richard68 is aangehouden in zijn woning omdat hij een DVD via internet besteld die uit Amerika gekomen is. Hij heeft invoer rechten en alles betaald maar mag hem toch niet houden, omdat hij op de zwarte lijst voorkomt. Deze DVD zal verder met andere slechte niet europese DVD's verbrand worden tijdens de wekelijke Volksversammlung. Hadden wij zoiets ook niet eens een keer in Duitsland in de jaren 30 maar dan met boeken?

Richard krijgt als straf een heropvoeding in een van onze vakantie kampen.

Wij leven toch ik dacht in een vrije wereld en niet in een of andere politiestaat. Is er niet een of andere instantie waar ik dit als consument aanhangig kan gaan maken. De Europese commissie of zo iets dergelijks.

Volgend jaar gaat Highlander de serie op DVD uitkomen. Die zal alleen maar te verkrijgen zijn in Amerika en ook alleen nog maar via de officiele site. Ik ben zeer gebrand om die aan mijn collectie toe te voegen, al moet ik hem desnoods zelf met het vliegtuig gaan halen.

Babylon 5 is nog een voorbeeld van een serie die het vermoedelijk alleen in regio 1 zal gaan doen. Ik wil hem toch als consument hebben. Wat moet ik dan doen, wachten op een regio 2 release die nooit zal plaatsvinden. Ik denk het toch niet?

Alex van den Berg
23-10-2001, 20:03
Wij leven toch ik dacht in een vrije wereld en niet in een of andere politiestaat. Is er niet een of andere instantie waar ik dit als consument aanhangig kan gaan maken. De Europese commissie of zo iets dergelijks.Nog niet zo lang geleden was Nederland een stuk vrijer, maar ik vrees dat we juist sinds de Europese eenwording steeds dichter bij een vorm van politiestaat komen... zeker met invloeden van grote voorbeelden als Duitsland en Frankrijk... Dit zijn altijd al landen geweest waar de burgers een stuk minder rechten hadden dan wij.

Harry stadman
24-10-2001, 09:53
Het viel mij inderdaad ook al op dat het aanbod toch wel beperkt is.
maar hetzelfde gebeurt ook met de muziek cd's!na 3 maanden kun je ze al niet eens meer bestellen terwijl je in engeland of amerika oude cd's van jaren terug nog gewoon kunt bestellen!!??
dit komt inderdaad door de druk die de grote maatschappijen uitoefenen op de retail kanalen hier in nederland.pure commercie!
tevens zijn de cd's en dvd's nog eens een stuk duurder dan onze buurlanden, laat staan in amerika, waar je ze voor de helft van de prijs kunt krijgen in een veel betere kwaliteit. is het niet zo dat de maatschappijen het bestellen in het buitenland zelf in de hand werken door ons zeer te beperken in onze keuze? wij als consument willen niet beperkt worden, maar onze eigen voorkeur titels aanschaffen, waar dat ook moge zijn!
Ik heb zelfs begrepen dat soldaat van oranje enz. in amerika al uit is met nederlandse ondertitels.!hier is ie nog in geen velden of wegen te bekennen!is voor mij toch een typisch nederlandse film die eigenlijk eerst uit had moeten komen in het land van oorsprong!zo kan ik nog wel meer voorbeelden geven!
Mijn speler is op dit moment nog netjes een regio 2 speler, maar als het zo doorgaat als nu denk ik er sterk over om hem regio vrij te laten maken!
Zodat ik toch niet beperkt wordt in de keuze van de films die ik graag zou willen zien/hebben!

Harry stadman
24-10-2001, 10:01
Op grond van welke wet halen die maffia figuren het recht vandaan om mij als consument te verbieden DVD's aan te schaffen uit het buitenland die hier nooit en te nimmer zullen verschijnen. Je krijgt langzaam het idee dat de import van DVD's strafbaarder is dan de import van hard drugs. Waar slaat dit op? Krijg je zeker van deze kranteberichten. Richard68 is aangehouden in zijn woning omdat hij een DVD via internet besteld die uit Amerika gekomen is. Hij heeft invoer rechten en alles betaald maar mag hem toch niet houden, omdat hij op de zwarte lijst voorkomt. Deze DVD zal verder met andere slechte niet europese DVD's verbrand worden tijdens de wekelijke Volksversammlung. Hadden wij zoiets ook niet eens een keer in Duitsland in de jaren 30 maar dan met boeken?

Richard krijgt als straf een heropvoeding in een van onze vakantie kampen.

Wij leven toch ik dacht in een vrije wereld en niet in een of andere politiestaat. Is er niet een of andere instantie waar ik dit als consument aanhangig kan gaan maken. De Europese commissie of zo iets dergelijks.

Volgend jaar gaat Highlander de serie op DVD uitkomen. Die zal alleen maar te verkrijgen zijn in Amerika en ook alleen nog maar via de officiele site. Ik ben zeer gebrand om die aan mijn collectie toe te voegen, al moet ik hem desnoods zelf met het vliegtuig gaan halen.

Babylon 5 is nog een voorbeeld van een serie die het vermoedelijk alleen in regio 1 zal gaan doen. Ik wil hem toch als consument hebben. Wat moet ik dan doen, wachten op een regio 2 release die nooit zal plaatsvinden. Ik denk het toch niet? Richard68,

ik heb gehoord dat men bezig is op europees niveau wat betreft kartelvorming en de dvd/cd prijzen. ze zijn hier belachelijk hoog. dit komt waarschijnlijk omdat de grote maatschappijen prijsafspraken hebben onderling, wat in strijd is met de europese wetgeving!
volgens mij wordt dit dus onderzocht!

Dirk Van de Velde
24-10-2001, 12:47
In België zitten we met hetzelfde probleem. Regio 1 mag niet verkocht worden in de winkels, maar wij als klant mogen ze wel hebben. Met andere woorden, importeren uit USA mag, zolang je ze niet verkoopt.
Belachelijk, als je weet dat er veel titels in Amerika verschijnen die we nooit op dvd zullen zien in Europa. Wat bijvoorbeeld met DTS-titels ? Veel titels komen in Amerika uit in een DTS-versie die wij ook nooit zullen hebben. Waarom mag dit dan niet verkocht worden hier ? Er is toch geen alternatief !!!!!
Ik hoop dat de regiocodering verdwijnt en dat de prijs van regio 2 dvd's ooit zakt !

Harry stadman
24-10-2001, 20:18
In België zitten we met hetzelfde probleem. Regio 1 mag niet verkocht worden in de winkels, maar wij als klant mogen ze wel hebben. Met andere woorden, importeren uit USA mag, zolang je ze niet verkoopt.
Belachelijk, als je weet dat er veel titels in Amerika verschijnen die we nooit op dvd zullen zien in Europa. Wat bijvoorbeeld met DTS-titels ? Veel titels komen in Amerika uit in een DTS-versie die wij ook nooit zullen hebben. Waarom mag dit dan niet verkocht worden hier ? Er is toch geen alternatief !!!!!
Ik hoop dat de regiocodering verdwijnt en dat de prijs van regio 2 dvd's ooit zakt !

er is nog een tegenstrijdigheid:

de zaken hier mogen dus niet regio 1 titels verkopen, maar je kunt je speler, op elke hoek van de straat, wel voor een redelijk bedrag om laten bouwen tot regiovrije speler!

dus iedereen die een regiovrije speler heeft kan dan gewoon in het buitenland alle films halen die hij wil, met het gevolg dat ze hier in europa toch weer geld missen.

lijkt mij toch niet echt een methode om import tegen te gaan met die regio's allemaal.

die regio beveiliging is eigenlijk al een achterhaald iets. laat ze meer op de titel uitgaven letten en op de prijs, zodat iedereen ze netjes hier kan halen.

Cenobite
24-10-2001, 22:59
Ambtelijke molens draaien traag , dus het kan nog wel even duren voor het Europese Parlement een uitspraak doet over de (te) hoge DVD prijzen. :mad:

Mike Philippens
25-10-2001, 15:22
ik heb gehoord dat men bezig is op europees niveau wat betreft kartelvorming en de dvd/cd prijzen.
Niet teveel waarde aan dat onderzoek hechten. Er wordt de afgelopen 10 jaar al onderzoek gedaan naar de (te) hoge prijzen van CD's in nederland. Nu wordt dan ook onderzoek gedaan naar de rechtmatigheid van de regiocodering. Is een papieren tijger. De maatschappijen hebben hierin teveel macht en teveel belangen. Met die regiocodes kunnen zij (denken ze) de markt reguleren.
Ik vraag me alleen af of het nu echt verboden is om DVD's uit een andere regio te importeren ? Is dat nu al zo of wil men dat gaan doen. Ik kan me er geen legale basis bij voorstellen. Dat een filmmaatschappij niet wil dat wij een film zien is geen grond voor een wetsartikel. Ik mag ook een US versie van een boek bestellen dat in nederland vertaald is uitgekomen. Tussen wat de industrie/distributeurs graag willen en wat daadwerkelijk realistisch gezien mogelijk is, ligt een wereld van verschil. Met andere woorden: maakt iedereen zich nu druk om iets dat toch niet zal gebeuren of is er al een wet?

martin
25-10-2001, 18:01
is die hele regio gebeuren niet een beetje een bescherming voor de nederlandse ondertiteling of NL gesproken.

kan me voorstellen dat je het zelfde krijg als toen met laserdisc's
een nederlandse ondertitel was niet terkijgen op laserdisc.
dit weerhoude mij toen wel om zo'n apparaat aanteschaffen ( gelukkig maar)

het neemt niet weg dat ik het wel belachelijk vind dat de DVD uitgavens hier in NL velemale lager liggen als in de states, ook DVD's met THX en DTS is ver tezoeken.
ook boxen worden niet eens compleet aangeboden.
denk aan friday the 13 of superman box.

Richard68
26-10-2001, 21:17
Regio 2 geld grofweg voor heel europa, dus ter bescherming van de nederlandse ondertiteling kan het dus niet zijn. De meeste mensen zijn niet afhankelijk van ondertiteling. Ik voor mijzelf kan die missen als kiespijn. Zou het merendeel wel afhankelijk zijn van ondertiteling dan had je het hele reiogebeuren sowieso niet nodig. Wat zou je een film uit het buitenland aanschaffen als je hem toch zonder ondertitels niet kunt volgen. Dit zou de regiocodering al helemaal overbodig maken.

Nee regiocodering is wellicht ooit in het leven geroepen om te voorkomen dat mensen nieuwe films uit de USA op DVD kochten voordat hij hier in de bioscoop is geweest. Dit is echter ontaard in mijn ogen een vergaande vorm van protectionisme. Met andere woorden nederlandse maatschappijen zijn bang dat concurrentie uit het buitenland hun winst kapot maakt. Getuige de vele onnodige regiocoderingen op films en series die al jaren uit de bioscopen verdwenen zijn.

Ze besffen schijnbaar niet dat als zij een kwalitatief goed product leveren er voor ons geen noodzaak is nar het buitenland te gaan, mar als je het hier niet of in slechtere kwaliteit krijgt wat moet je dan?

Mike Philippens
27-10-2001, 10:14
Regio 2 geld grofweg voor heel europa, dus ter bescherming van de nederlandse ondertiteling kan het dus niet zijn.
Japan is ook regio2... Ik denk overigens niet dat het de maatschappijen één bal kan schelen of er ondertitel/nazi-chronisatie op staat. Dat moeten de lokale distributeurs maar uitzoeken. Daardoor krijg je de vreemde situatie dat bepaalde films (R2) voor bepaalde landen in verschillende versies uitgegeven worden. Resultaat: bv US-Marshalls met frans/italiaans in 5.1 en engels in 2.0. The Abyss en Das Boot zijn ook sprekende voorbeelden. Sommigen worden op een gegeven moment wel weer ge-rereleased maar dat weet je nooit zeker. Met andere woorden: regiocode is alleen voor de bescherming van de release-schema's van de bioscopen (wat bv in de US een kerstfilm is, is in NL een vakantiefilm) en niets anders. En aangezien de rechten per land/regio soms redelijk versnipperd zijn krijg je verschillende releases in verschillende landen. Soms ten goede, soms (lees: meestal) wordt je gewoon in je zak gescheten...
En het is m.i. gewoon onwil (lees:desinteresse) van de maatschappijen dat ze hier niets aan doen, want dat kunnen ze best; zij zijn immers eigenaar van het product. Het intereseert ze gewoon geen moer: wij kopen toch wel, linksom of rechtsom. Of ik nu R1 of R2 koop, de poen komt wel binnen. Het enige wat wij zouden kunnen doen om de lokale distributeurs te dwingen beter om te gaan met het uitbrengen van DVD's in Nederland is heel goed opletten en misschien wel pagina's als deze (http://www.michaeldvd.com.au/R4vsR1/R4vsR1Alpha.asp) maar dan voor R2vsR1 maken. Zo kunnen we slechte R2 release boycotten. Misschien dat DVD.NL hierin een rol kan spelen. Doen ze in zekere zin al met de reviews. Ik lees (bijna) altijd een review voor ik een DVD koop. Misschien moeten we de distributeurs erop aanspreken en gewoon dit hele verhaal voorleggen. Ik vrees alleen dat er dan een bullshit verhaal komt waar we niets mee kunnen...

Theo B
28-10-2001, 18:11
Met andere woorden: regiocode is alleen voor de bescherming van de release-schema's van de bioscopen (wat bv in de US een kerstfilm is, is in NL een vakantiefilm) en niets anders.

Waarom wordt die regio-codering dan ook gebruikt voor films die al jaren niet meer in de bioscoop te zien zijn geweest?

Richard68
28-10-2001, 22:56
Om de eigen markt te beschermen. een Nederlandse distribiteur redeneert. Als men de DVD in Amerika haalt zal men hem hier naderhand niet meer kopen, dus verdien ik er niets aan.

Dus puur winstbejag staat hier aan ten grondslag. Als men zich zou realiseren dat als mensen een keus hadden veel mensen eerder een DVD op regio 2 c.q. dicht bij huis dan op regio 1 zouden halen. Maar als je die keus niet hebt omdat de heren distribueurs op regio 2 ver achter blijven bij de keus op regio 1 wat moet je dan als consument.

Door dus alle energie in protectionistische maatregelen te steken als regio coderingen op antieke films en series en importrestricties hoopt men de eigen markt veilig te stellen. Als men zich eens gaat beseffen dat dit nu nooit zal werken. mensen worden nu eenmaal niet graag betutteld. Zorg er liever voor dat wat op regio 1 uitkomt ook op 2 uitkomt in dezelfde kwaliteit dan los je het "probleem" op. Waarom zou je iets ver gaan halen als je het hier ook kan krijgen.

Mike Philippens
28-10-2001, 23:24
Waarom wordt die regio-codering dan ook gebruikt voor films die al jaren niet meer in de bioscoop te zien zijn geweest?
Ik sluit me aan bij het antwoord van Richard. Ik kan een aantal voorbeelden opnoemen, maar een recente (waar ik me bijzonder over heb opgewonden) is 'Stop making sense'. Die is nota bene regiovrij uitgekomen en in Nederland is het opnieuw gedaan minus de extra's. Slimmerikken die dit wisten hebben de UK release gekocht. Ik wist van niets en heb de NL release gekocht.
Ben inmiddels wel begonnen met het kijken naar het buitenland, en heb zoals velen hier ontdekt dat er in Australie veel DVD's voor R2+R4 worden uitgebracht (waarschijnlijk omdat Japan - ook R2 - een buurland is) en de plaatjes daar zo'n 3 tientjes goedkoper zijn. Binnenkort ga ik mijn DVD speler 'laten helpen' zodat ie iets minder streng naar de regiocodering kijkt. Kan ik tenminste ook uit de States laten komen.