PDA

Bekijk de volledige versie : Adaptation



R_B
06-03-2003, 12:41
Iemand deze film al gezien?

Aangezien ik een cage fan ben ga ik hem zeker zien in de bios.

Deze review stond op nu.nl

Adaptation - Spike Jonze

Briljante film van de makers van Being John Malkovich, met een dubbelrol van Nicolas Cage als tobbende scenarioschrijver Charlie én diens broer Donald, de losbol. Wie zich als neurotische scriptschrijver in zijn eigen films verwerkt, moet van goede huize komen, zoals Woody Allen in zijn glorietijd. Charlie Kaufman komt er in het even bizarre als geniale Adaptation uitstekend mee weg, zonder in navelstaarderige overpeinzingen te vallen.


Daar begint de film trouwens wel mee, want terwijl de titels nog rollen horen we de zeurderige voice-over van Charlie Kaufman (Nicolas Cage) klagen over zijn dunne haar en zijn dikke buik. Maar zijn writer's block zit hem nog het meeste dwars. Kaufman worstelt met de bewerking ('adaptation') van het boek The Orchid Thief, dat vooral een verhandeling over orchideeën is. Kaufman wil trouw blijven aan de bestseller van Susan Orlean, en is allergisch voor typische Hollywood ingrediënten als seks, drugs en autoachtervolgingen. Maar hij beseft ook dat een boek over planten geen spannende film kan opleveren. Kortom, hij zit muurvast.

Intussen heeft zijn dommere broer Donald (eveneens gespeeld door Cage) het plan opgevat ook scriptschrijver te worden. Hij heeft minder last zich aan te passen ('adaptation') aan de wetten van Hollywood en hoeft ook niet zo nodig origineel te zijn. Met een scripthandboek naast zich schrijft hij een script over een schizofrene seriemoordenaar, dat aan alle kanten rammelt maar wel commercieel is. Tot afgrijzen van Charlie, die zo in zijn script verstrikt raakt dat hij uiteindelijk zichzelf erin schrijft.

Adaptation overstijgt de gimmick van het Droste-effect van een script-over-een-script. Het slimme script van Kaufman (de echte dan) bekritiseert de doorsnee Hollywood maar maakt intussen wel handig gebruik van de ingrediënten die Hollywood films zo meeslepend kunnen maken. Want als Kaufman zich had beperkt tot een satire -of een film over bloemen, dan was Adaptation lang zo leuk niet geweest. Nu is het een literaire thriller vol bizarre vondsten, met seks, drugs én autoachtervolgingen. En met Meryl Streep zoals we haar nog nooit hebben gezien: als een snuivende schrijfster, die geobsedeerd raakt door orchideeënkweker John Laroche (Chris Cooper).

De bizarre wendingen en originele ingevingen maken Adaptation een waardige opvolger van Being John Malkovich én voorlopig de meest interessante film van het jaar.

Art
06-03-2003, 12:45
Ik ga hem waarschijnlijk morgen kijken 8) Ik ben echt benieuwd naar deze film, als ik ben geweest zal ik wel hier iets posten :bier:

Gabriel B.
06-03-2003, 15:11
Ik ga hem waarschijnlijk morgen kijken 8) Ik ben echt benieuwd naar deze film, als ik ben geweest zal ik wel hier iets posten :bier:
Kan ik best geloven :wink:
Ik ben trouwens zeer benieuwd welk scripthandboek (indien niet fictief) Donald gebruikt.

FrenkieB
06-03-2003, 15:21
Hij lijkt me net zoals Being John Malkovich geweldig....ik zit er al een poos op te wachten...

BasH
06-03-2003, 15:58
Ik ga hem waarschijnlijk morgen kijken 8) Ik ben echt benieuwd naar deze film, als ik ben geweest zal ik wel hier iets posten :bier:
Kan ik best geloven :wink:
Ik ben trouwens zeer benieuwd welk scripthandboek (indien niet fictief) Donald gebruikt.

Heb hem net gezien en meen me te herinneren dat de goeroe die de scriptwriting-seminars geeft 'McGee' heet. Of dat een gecreeerd danwel bestaand karakter is, weet ik niet.

Groeten,

BasH

Gabriel B.
06-03-2003, 17:29
Ik ga hem waarschijnlijk morgen kijken 8) Ik ben echt benieuwd naar deze film, als ik ben geweest zal ik wel hier iets posten :bier:
Kan ik best geloven :wink:
Ik ben trouwens zeer benieuwd welk scripthandboek (indien niet fictief) Donald gebruikt.

Heb hem net gezien en meen me te herinneren dat de goeroe die de scriptwriting-seminars geeft 'McGee' heet. Of dat een gecreeerd danwel bestaand karakter is, weet ik niet.

Groeten,

BasH
Coolies... Dan is het naar alle waarschijnlijkheid "Story" van Robert McKee.
Thanks man.

Art
07-03-2003, 14:20
Ik ga hem waarschijnlijk morgen kijken 8) Ik ben echt benieuwd naar deze film, als ik ben geweest zal ik wel hier iets posten :bier:
Ik ga vandaag dus niet :lol: Dus jullie moeten nog even wachten op mijn reactie :wink:

Gabriel B.
07-03-2003, 19:55
Ik ga hem waarschijnlijk morgen kijken 8) Ik ben echt benieuwd naar deze film, als ik ben geweest zal ik wel hier iets posten :bier:
Ik ga vandaag dus niet :lol: Dus jullie moeten nog even wachten op mijn reactie :wink:
Duuude ! :( :wink:

Rob P.
08-03-2003, 10:58
Ik heb 'm inmiddels gezien en ik kan alleen zeggen: WAANZINNIG!!
Er is voor mij echt bijna niks, maar dan ook niks aan te merken op deze film. Geweldige acteurs (Nicolages Cage, Meryl Streep,Chris Cooper) die zich allen naar hartelust kunnen uitleven in de aparte en toch geloofwaardige personages.
En het script? Geweldig, zoveel dubbele bodems heb ik nog nooit in een film gezien zonder dat het toaal onbegrijpelijk of pretentieus werd. De dialogen zijn scherp en bij vlagen erg grappig en het lanzaam steeds dieper wroetende verhaal wat er achter alle gebeurtenissen langzaam ontbloodt wordt is zelden voorspelbaar. (Ik had er jammergenoeg van te voren alweer te veel over gelezen, dat moet ik echt af gaan leren! :? :D )

Maar in ieder geval een echte aanrader, zeker als hij op DVD aangeschaft kan worden. Dan kan je de gefrusteerde denkpatronen van Charlie Kauffman bij elke keer kijken, stukje bij beetje ontrafelen.

Gabriel B.
08-03-2003, 12:30
Ik heb 'm inmiddels gezien en ik kan alleen zeggen: WAANZINNIG!!
Ik weet dus wat me te doen staat vandaag of morgenavond. :wink:

Maguffin
15-03-2003, 23:37
Kom net terug van de bioscoop en had het gevoel dat of ik of de rest van het publiek de film niet helemaal begreep.
Dus voordat ik heel pretentieus ga roepen dat ik het beter weet, wilde ik mn theorie hier even testen.

Als Charlie Kaufman naar Robert McKee toestapt na de cursus (iets wat zijn personage verafschuwd, wat hij wel zegt) en Mckee aankomt met dat gelul over deus ex machina, is McKee dan al een deus ex machina ?
Ik dacht in ieder geval van wel, aangezien alle cliches die Kaufmann in het eerste gesprek met zijn producente opnoemde, vanaf dat moment de revue passeren.

Al die "cliches" die toen langskwamen moesten eerder op mijn lachspieren werken dan op mijn traansbuisjes, maar aangezien ik dan vaak de enige in de zaal was die moest lachen, begon ik toch te twijfelen (dat krijg je als de master of doubt op een groot scherm voor je staat :)).

Dus... klinkt deze 'theorie' een beetje logisch, of moet ik de film nog een keer op de 'goede' manier gaan bekijken ?

Patrick Deckard
16-03-2003, 00:37
Heb niks dan goeds over deze film gehoord. heb ook al ergens gelezen dat de DVD niet zo lang op zich zal laten wachten, en dat het meteen een superbit versie wordt. Heel eigenaardig omdat het toch vooral een praat-film is...

Mark_vdH
16-03-2003, 08:52
Als Charlie Kaufman naar Robert McKee toestapt na de cursus (iets wat zijn personage verafschuwd, wat hij wel zegt) en Mckee aankomt met dat gelul over deus ex machina, is McKee dan al een deus ex machina ?
Ik dacht in ieder geval van wel, aangezien alle cliches die Kaufmann in het eerste gesprek met zijn producente opnoemde, vanaf dat moment de revue passeren.Ja, maar het deus ex machina is maar een onderdeeltje van die cliches. De krokodil is in deze film volgens mij het "foute" deus ex machina. McKee niet, omdat hij niet uit de lucht komt vallen.

Net zoals gesteld wordt dat je kunt doen met je film wat je wilt, als het einde maar spectaculair is, of dat je hoofdpersoon een verandering moet ondergaan, of dat "voice overs" niet meer kunnen....
Allemaal cliches die door de film zelf gerechtvaardigd worden, anders zou je ze niet "slikken"; ik vond dat tegelijk de kracht en de zwakte van de film.

Een eervolle vermelding voor het in beeld brengen van de auto-ongelukken trouwens.

Maguffin
16-03-2003, 11:46
Ja, maar het deus ex machina is maar een onderdeeltje van die cliches. De krokodil is in deze film volgens mij het "foute" deus ex machina. McKee niet, omdat hij niet uit de lucht komt vallen.

Ik vond namelijk wel dat McKee uit de lucht kwam vallen, net zoals het feit dat hij ineenkeer vraagt of zijn broer nar LA wil komen en die krokodil natuurlijk.
Ik zie het namelijk zo dat er nog een extra laag in de film zat, want vanaf het moment dat hij in de bar met McKee zat, krijgt hij ineenkeer het advies dat voor de ommekeer in de film zorgt. Alle antwoorden ineenkeer op een rijtje. En daarbij krijgt hij ze van een man die hij de hele film afkraakt, maar nu ineenkeer volledig gelooft. Mhh klinkt mij een beetje ongeloofwaardig.
Vanaf dat moment verandert de film ook in een Hollywood film. Zijn broer vliegt over en de rollen zijn ineenkeer omgedraaid, de leerling is nu de leraar (gaap). Ze gaan Susan Orlean bespioneren en besluiten achter haar aan te gaan.
Niet veel later doet drugs zijn intrede en loopt het helemaal uit de klauw.

Ik denk niet dat een deus ex machina zo overduidelijk hoeft te zijn als "een krokodil", maar ook gewoon een advies kan zijn op het juiste moment (eerlijk gezegd vond ik de scene met McKee ongeloofwaardiger dan de krokodil), net zoals bijv "cellardoor" in Donny Darko.

Een review van een Amerikaanse site is het volgens mij met mij eens >>

"Essentially, the movie is the movie within the movie. We’re watching Charlie Kaufman write the script for the movie we’re watching. There are two key events that are central to understanding the structure of the film. The first is when Charlie decides the screenplay is about himself, and the second is when he attends a screenwriting seminar hosted by Robert McKee (Brian Cox). "

"Once we understand what Kaufman’s doing with this film, it becomes fairly obvious how it will end, although what happens in the process is still hilarious and surprising."

De rest >> http://mark-reviews-movies.tripod.com/reviews/A/adaptation.htm

Hij heeft inderdaad gelijk in het feit dat vanaf de confrontatie met McKee ik al wist wat er in grote lijnen zou gebeuren. Alle cliches die hij in het eerste gesprek met zijn producent opnoemde, kwamen dan ook voorbij.

BLACKENED
16-03-2003, 13:37
Ik ben wel benieuwd naar deze film

Luther Hartog
09-04-2003, 15:23
Zo...ik ben nu dus net geweest...en ik vond hem echt geweldig. Wat een goed en snel van plot veranderend verhaal....echt heel erg goed geacteerd...MEGA!

Gabriel B.
09-04-2003, 19:21
Ik heb 'm inmiddels gezien en ik kan alleen zeggen: WAANZINNIG!!
Ik weet dus wat me te doen staat vandaag of morgenavond. :wink:
Ik moet ondertussen tot mijn schande toegeven hem nog steeds niet gezien te hebben wegens tijdsgebrek. :cry:

Luther Hartog
09-04-2003, 23:49
Ik heb 'm inmiddels gezien en ik kan alleen zeggen: WAANZINNIG!!
Ik weet dus wat me te doen staat vandaag of morgenavond. :wink:
Ik moet ondertussen tot mijn schande toegeven hem nog steeds niet gezien te hebben wegens tijdsgebrek. :cry:Neem morgen vrij van je werk en ga er naar toe...je zult geen spijt krijgen Cyclops

Thomas 32PW9527
19-05-2003, 15:57
Heb hem bij Play.com besteld, op IGN.com stond een hele goede review.

Art
16-08-2003, 15:53
Ik ga hem waarschijnlijk morgen kijken 8) Ik ben echt benieuwd naar deze film, als ik ben geweest zal ik wel hier iets posten :bier:
Ik ga vandaag dus niet :lol: Dus jullie moeten nog even wachten op mijn reactie :wink:
Ik ga hem straks eindelijk kijken :lol:

Jaap22
16-08-2003, 16:15
Shit nou ben ik ook weer geinteresseerd. En ik moet nog zoveel films kopen! :lol:

Art
16-08-2003, 16:18
Shit nou ben ik ook weer geinteresseerd. En ik moet nog zoveel films kopen! :lol:
Huur anders eerst films voordat je ze aanschaft :wink: Heb je trouwens Being John Malkovich gezien? Dat is van dezelfde makers als Adaptation. 8)

pavko
16-08-2003, 16:24
Shit nou ben ik ook weer geinteresseerd. En ik moet nog zoveel films kopen! :lol:
Huur anders eerst films voordat je ze aanschaft :wink: Heb je trouwens Being John Malkovich gezien? Dat is van dezelfde makers als Adaptation. 8)

Het is haast goedkoper om de dvd gewoon te kopen en na het kijken deze direct door te verkopen aan iemand hier op het forum. En als je de film wel geweldig vindt hou je hem gewoon en bespaar je jezelf weer 4 euro (dat kost het bij mijn videotheek tenminste)

Art
16-08-2003, 16:29
Shit nou ben ik ook weer geinteresseerd. En ik moet nog zoveel films kopen! :lol:
Huur anders eerst films voordat je ze aanschaft :wink: Heb je trouwens Being John Malkovich gezien? Dat is van dezelfde makers als Adaptation. 8)

Het is haast goedkoper om de dvd gewoon te kopen en na het kijken deze direct door te verkopen aan iemand hier op het forum. En als je de film wel geweldig vindt hou je hem gewoon en bespaar je jezelf weer 4 euro (dat kost het bij mijn videotheek tenminste)
Daar heb je een punt :wink: Ik huur meestal gratis want ik heb veel van die kortingsbonnen en zegeltjes etc liggen maar het is wel prijzig inderdaad als je gewoon is een filmpje huurt :D

madelon
16-08-2003, 16:35
Kortingsbonnen, zegeltjes videotheek???????????????

Art
16-08-2003, 16:37
Kortingsbonnen, zegeltjes videotheek???????????????
Vooral veel zegeltjes inderdaad :D Is dat dan zo vreemd? :?

Jaap22
16-08-2003, 17:22
Shit nou ben ik ook weer geinteresseerd. En ik moet nog zoveel films kopen! :lol:
Huur anders eerst films voordat je ze aanschaft :wink: Heb je trouwens Being John Malkovich gezien? Dat is van dezelfde makers als Adaptation. 8)

Jammergenoeg heb ik Being John Malkovic nog nooit gezien, de videotheek heeft alleen de regio 1 versie. :cry:
Anders had ik hem zeker een keer gehuurd. En Adaptation hebben ze daar ook niet, heb ik al een keer om gevraagd. Misschien bij een videotheek wat verderop maar eens een keer kijken.
Chinatown ga ik straks denk ik even huren, die hebben ze daar wel. Zal Misery er ook maar eens bij huren. (sorry voor de offtopic)
Maar Adaptation lijkt me zeer goed en ik zal wel eerst even afwachten tot die film ook wat goedkoper wordt.

madelon
16-08-2003, 18:32
Ja Art ik heb nog nooooooit van zegeltjes bij de videotheek gehoord :-)

Reinbo
17-08-2003, 08:16
Dit vindt ik tot nog toe de beste film die dit jaar in Nederland is uitgekomen. Brilliant script waardoor de film bij een tweede en derde viewing steeds beter wordt (En hij was de eerste keer al zo goed). Zelfs Meryl Streep is niet eens irritant. Cage is meesterlijk als de onzekere Kaufman.

Art
17-08-2003, 15:15
Ik krijg zo weer een zegeltje bij de videotheek als ik deze geweldige film terug breng :lol:
Maar goed nu over de film :wink: Dit is een film die je zeker wel meerdere keren moet kijken wil je hem helemaal snappen. Geweldige opbouw van het verhaal dat van een ingetogen kwaliteitsfilm overgaat naar een Hollywood-film zonder zijn charme te verliezen. De acteerprestaties zijn echt goed en vooral Cage speelt de sterren van de hemel. Verder zit de film vol met allerlei geniale vondsten en dat maakt de film het kijken meer dan waard. Een geweldige film is het resultaat die je na meerdere keren kijken ook nog wel zult waarderen :bier:

Jaap22
19-08-2003, 21:59
Ik krijg zo weer een zegeltje bij de videotheek als ik deze geweldige film terug breng :lol:
Maar goed nu over de film :wink: Dit is een film die je zeker wel meerdere keren moet kijken wil je hem helemaal snappen. Geweldige opbouw van het verhaal dat van een ingetogen kwaliteitsfilm overgaat naar een Hollywood-film zonder zijn charme te verliezen. De acteerprestaties zijn echt goed en vooral Cage speelt de sterren van de hemel. Verder zit de film vol met allerlei geniale vondsten en dat maakt de film het kijken meer dan waard. Een geweldige film is het resultaat die je na meerdere keren kijken ook nog wel zult waarderen :bier:

You got it, fantastische film! Ga ik zeker aanschaffen.

Lex v/d Moolen
27-09-2003, 00:07
Ondanks een paar trage passages een briljante en orginele film, waar je wel goed moet blijven opletten vanwege de vele flash-backs. Nicolas Cage laat zien dat hij niet alleen in actiefilmpjes kan spelen, ik vond het zijn beste rol tot nu toe, of ik moet eigenlijk zeggen rollen ? :wink:
Aanrader voor de liefhebber van de wat complexere film! (y)

Gabriel B.
27-09-2003, 09:27
Ondanks een paar trage passages een briljante en orginele film, waar je wel goed moet blijven opletten vanwege de vele flash-backs. Nicolas Cage laat zien dat hij niet alleen in actiefilmpjes kan spelen, ik vond het zijn beste rol tot nu toe, of ik moet eigenlijk zeggen rollen ? :wink:
Aanrader voor de liefhebber van de wat complexere film! (y)
(aardig toch van Lex. Je vraagt hem te kijke nen een recensie te geven en hij doet het meteen. :) ) Deze komt zeker op mijn te-hebben-lijstje nu. Al was het maar omwille van het onderwerp.

Vro
27-09-2003, 23:50
Door de overwegend enthousiaste verhalen zeer benieuwd geraakt naar deze film.
Even huren dus.... dacht ik.
De videotheek (Videoland) heeft hem niet en zal hem ook niet (meer) later gaan verhuren
omdat bij navraag de film door de inkoopster "te slecht" zou zijn bevonden!!?) Nou vraag ik je....
Wellicht toch maar "blind" aanschaffen :?

Gr Vro

pavko
28-09-2003, 01:30
Door de overwegend enthousiaste verhalen zeer benieuwd geraakt naar deze film.
Even huren dus.... dacht ik.
De videotheek (Videoland) heeft hem niet en zal hem ook niet (meer) later gaan verhuren
omdat bij navraag de film door de inkoopster "te slecht" zou zijn bevonden!!?) Nou vraag ik je....
Wellicht toch maar "blind" aanschaffen :?

Gr Vro

dan herhaal ik mezelf meer weer eens een keer:


Het is haast goedkoper om de dvd gewoon te kopen en na het kijken deze direct door te verkopen aan iemand hier op het forum. En als je de film wel geweldig vindt hou je hem gewoon en bespaar je jezelf weer 4 euro (dat kost het bij mijn videotheek tenminste)

Jaap22
28-09-2003, 02:06
Door de overwegend enthousiaste verhalen zeer benieuwd geraakt naar deze film.
Even huren dus.... dacht ik.
De videotheek (Videoland) heeft hem niet en zal hem ook niet (meer) later gaan verhuren
omdat bij navraag de film door de inkoopster "te slecht" zou zijn bevonden!!?) Nou vraag ik je....
Wellicht toch maar "blind" aanschaffen :?

Gr Vro

dan herhaal ik mezelf meer weer eens een keer:


Het is haast goedkoper om de dvd gewoon te kopen en na het kijken deze direct door te verkopen aan iemand hier op het forum. En als je de film wel geweldig vindt hou je hem gewoon en bespaar je jezelf weer 4 euro (dat kost het bij mijn videotheek tenminste)

Plus is de kans zeer groot dat je de film goed vindt, want het is gewoon een toppert. En inderdaad, vaak kan je de film weer kwijt voor iets onder de prijs, dus kan je soms net zo goed de dvd aan schaffen.

Mark de Jong
28-09-2003, 09:26
Een paar weken geleden gekeken; geweldige film (y)

Hankster
07-05-2004, 10:02
ik heb hem net gezien, en ik weet niet precies wat i kervan moet denken.
Tijdens het begin van de film vond ik hem maar saai, maar later wordt duidelijk dat dat eigenlijk zelfs de bedoeling is. En dan het einde met al die Holywood-cliche's, wat door zijn broer Donald wordt verzonnen (maar die dus niet echt bestaat 8)) is erg goed omdat het het verschil tussen de broers aangeeft en de grap van het eerste deel laat zien.

Waar houdt het echte leven in de film op en is het gewoon verzonnen door de echte Kaufman. En wat verzint het filmkarakter Kaufman en wat is door de echte Kaufman verzonnen(oke, alles is door hem verzonnen, maar je begrijpt me wel :lol:)

Ik moet hem over een maand nog eens kijken, dan vind ik hem nog beter. Ookal zal het nooit een film worden die ik lekker vaak kan kijken (wat ik overigens bij Being J. Mal. wel kan, en ik eigenlijk nóg iets beter vind dan deze film)

In iedergeval meot je deze film eens bekeken hebben..

Wizz-Art
09-05-2004, 18:21
Vond deze maar saai

Dennis Kuijper
22-02-2005, 23:19
Ik heb deze film net gekeken,Orgineele maar complexe film,die meerdere kijkbeurten nodig heeft om alles te snappen.Ik vind het jammer dat er geen comentaar track op de dvd staat om de film meer uit te diepen.Dit is een film die iedereen minstens een keer gezien moet hebben.Aanrader voor mensen die van Lynch houden.

Reinbo
23-02-2005, 07:16
IDD Brilliante film die bij elke viewing beter wordt.

Paul H.
23-02-2005, 09:36
Deze film komt zekers nog in mijn collectie maar heb nog niet echt ergens een koopje zien staan want zo'n geweldige dvd-uitgave heeft het in Nederland niet gekregen.

Marco Dubbeldam
23-02-2005, 16:54
Superfilmpje. Staat erg hoor in mijn lijstje met favoriete films! :D

Dennis Kuijper
23-02-2005, 18:30
Deze film komt zekers nog in mijn collectie maar heb nog niet echt ergens een koopje zien staan want zo'n geweldige dvd-uitgave heeft het in Nederland niet gekregen.

Volgens http://www.dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid=3446
hebben wij toch wel de beste release van deze film denk ik,en voor 6,99 bij Rodisc vind ik geen geld.

Z-Man
23-02-2005, 19:57
Geniale shit. Toch is t mn minst favoriete door Charlie Kaufman geschreven film die ik gezien heb. Eternal Sunshine staat op eenzame hoogte en Being John Malkovich staat er niet ver vanaf.......maar dan noem ik ook 2 films om het tegen op te nemen. :P

Hankster
23-02-2005, 21:02
Vond deze maar saai
hmm .. das duidelijk :)
maar eigenlijk is dat ergens juist de bedoeling; de scriptschrijver heeft een writers block .. één van de geniale grappen van deze film

Wizz-Art
24-02-2005, 17:02
Vond deze maar saai
hmm .. das duidelijk :)
maar eigenlijk is dat ergens juist de bedoeling; de scriptschrijver heeft een writers block .. één van de geniale grappen van deze film

Kon de humor er niet van inzien jammer genoeg, toch bevat de film best wat goede elementen (mooi acteerwerk en scherp dialoog) daar niet van. De tergende trage ontwikkeling van het verhaal alleen al, verpeste voor mij een hoop. Heb hem daarom ook maar weg gedaan, is geen film die ik met veel plezier nog eens zou willen kijken.

Sicco
28-03-2005, 23:18
Ik vond de film fantastisch!
Maar wat ik me wel afvraag nou: bestaat Donald nou wel of niet echt? Is hij niet gewoon het karakter zoals Charlie zou willen zijn?

Caledonians
29-03-2005, 11:25
Deze film vorige week ook gezien en vond hem ook geweldig! Volgens mij is Donald maar een fictieve personage in de geest van Charlie maar zeker weten doe ik het niet :?

Hankster
30-03-2005, 12:09
In de echte wereld bestaat Donald Kauffman niet (hoewel hij voor de gein wel een pagina heeft op imdb; daar wordt gezegd dat hij iets van een life-time achiefment prijs heeft gewonnen :) )

Maar in de film moet je denk ik niet zo veel achter het bestaan van Donald zoeken; daar bestaat hij wel gewoon denk ik en is het niet een soort van gedachte van de film-Charlie.

MGdutch
30-03-2005, 14:38
Topfilm met een sterke soundtrack en een geweldig verhaal! (y)

Maick Werner
30-03-2005, 14:41
Ik vind Meryl Streep niks aan, maar wanneer ze hier acteert dat ze 'in andere sferen' is, vind ik dat bijzonder grappig.

Oscar van Sambeek
09-06-2005, 22:59
Heb hem net gekeken, het begin is inderdaad wat traag, maar het einde maakt dat wel weer goed. wel een aardige film maar niet meer dan dat

Richard B.
25-12-2007, 10:22
Ik heb hem voor het eerst sinds tijden weer eens bekijken, en ik vond hem toen matig en nu nog steeds. De andere films o.b.v. Kaufman-scripts vind ik erg goed (Being John Malkovich, Confessions of a Dangerous Mind en Eternal Sunshine of the Spotless Mind zijn allemaal toppers) maar deze boeide me gewoon niet. Ik vraag me af of de gimick van de schrijver die in z'n eigen script de hoofdpersoon is niet te ver of juist te weinig is doorgetrokken. Ook vond ik de hoofdpersonen eerder irritant dan boeiend, vooral Kaufman maar ook Orlean en Laroche. Misschien dat het idee achter de film wel goed was, maar is het om zeep geholpen door de matige invulling ervan en de invulling van de hoofdpersonen. Wat mij betreft kwam deze film in ieder geval nooit helemaal op gang.

Vaak had ik trouwens het idee dat het screenplay ook echt is geschreven door iemand die kampte met writers block, vanwege het enorm hak op de tak springen. En dan bedoel ik dus niet de editting, maar de manier waarop het verhaal in elkaar zit. Als dat juist de bedoeling was dan vind ik het wel weer heel slim. ;)