PDA

Bekijk de volledige versie : Dolby D ex?



Joep Willemsen
23-10-2001, 13:13
Ik zag een een aantal van jullie reviews ondersteuning staan voor dolby digital ex. Mijn vader heeft laats een nieuw installatie gekocht met dd 5.1 en dts. Hoe kom ik erachter of ex ondersteund wordt? Het gaat om een panasonic set, die via optical is aangesloten. Trouwens het is bij dts toch ook zo dts lth ofzo heet het dan..
Alvast bedankt,

forum n00b, :D

Marty vanluit
23-10-2001, 13:21
Dolby Digital EX betekent niets anders dan dolby 7.1 .
Het is een therm die wordt gebruikt bij versterkers die ook nog twee zijkanalen kunnen decoderen en versterken. dus: twee front, twee zij, twee rear en een centerspeaker.

Er zijn alleen nog niet zoveel films waarbij dit ondersteunt wordt, maar dit worden er wel steeds meer.

En hoe je er achter komt: als in de gebruiksaanwijzing alleen Dolby Digital en DTS staat, dan is de versterker dus NIET Dolby Digital EX.
Volgens mij heeft panasonic sowieso geen receivers die Doly Digital EX ondersteunen

bmateijsen
23-10-2001, 13:21
Joep,

Het helpt altijd als je het type-nummer erbij zet...
Maar misschien kan je zelf ook zoeken op www.panasonic.com

1 van de belangrijkste eigenschappen van -ex of -es is dat je een 6de kanaal nodig hebt, (of 7.1 of 8.1) (dus dat moet je snel kunnen zien,>>i.e. is er een 6de aansluiting voor een achterspeaker.

-ex en -es is niet meer dan een surround-back kanaal tussen je 2 achterkanalen in.

groet Bjorn

Joep Willemsen
23-10-2001, 14:10
Het gaat helaas niet om een DD ex versterker, in iedergeval voor de snelle en vakkundige reacties.
Ach het is al een hele verbetering, van een dolby pro logic systeem naar een dts, een ervaring appart.
Bedankt,
Joep

bmateijsen
23-10-2001, 14:34
Joep,

Dat is absoluut waar, het zal een hele ervaring zijn van pro-logic naar DD 5.1 of DTS...

DD-ex en DTS-ES voegen iets meer toe aan de beleving... maar alle films die uitkomen en DTS-ES of DD-Ex zijn uitgevoerd zijn ook zonder problemen af te spelen op 5.1 DD of DTS.

groet Bjorn

Léon Bolweg
23-10-2001, 15:14
DD-ex of DTS-es is geen 7.1 configuratie!!!! Het is 6.1 bij deze nieuwe formaten wordt alleen een extra center tussen de twee rear speakers gecreeerd. Dus niet nog twee extra rear spreakers. 7.1 bestaat daarentegen wel, bijvoorbeeld Sony's SDDS, maar hierbij zijn ook niet twee extra rear kanalen, maar twee extra front kanalen. Maar dit zal niet voor de consument beschikbaar zijn. Wat nu dus het hoogst haalbare is, is 6.1

bmateijsen
23-10-2001, 15:50
nou.... THX surround EX 7.1... dan??

Léon Bolweg
23-10-2001, 17:27
je hebt een beetje gelijk. Maar dit is geen geluidsformaat!!! het bestaande 5.1 of 6.1 geluid wordt dan gesplit in 7.1 geluid. Het wordt dus achteraf door THX bewerkt. Dit lijkt mij vooral voor grotere ruimtes een goed systeem.