PDA

Bekijk de volledige versie : Mooiste special effects in een film?



Jeroen C
08-03-2003, 13:52
Welke film heeft volgens jullie de mooiste of beste special effects die het verhaal echt ondersteunen of aanvullen?

Ik vind bijvoorbeeld de special effects uit Terminator 2 nog steeds heel erg knap gedaan, zeker voor die tijd (1991).
Of een recent voorbeeld : Samara uit The Ring die uit de televisie komt zetten...
En natuurlijk elke scene waar Gollum in zit in The Two Towers.

Welke zijn nog meer hoogtepunten?

Mzzls. 8)

Sander Haarmans
08-03-2003, 14:00
Ik wil niet zeggen dat het het verhaal ondersteund of aanvult, maar Blade II heeft echt hele goede special effects, sinds tijden dat ik zulke mooie sf heb gezien.
Moet ook wel eerlijk toegeven dat het geluid (DTS ES) er aan meegeholpen heeft, echt subliem.

Mike Philippens
08-03-2003, 14:11
De effecten in Fight Club zijn erg mooi gedaan. Als je de film bekijkt realiseer je je niet dat er zoveel werk in is gaan zitten en dat het hele kunstig in elkaar gezette truuks zijn. Dat is volgens mij het kenmerk van een goed special effect: ze zijn niet nadrukkelijk aanwezig en leiden niet af van de film. Het moet één zijn met de film. En in Fight Club is dat heel erg sterk.

daviddekam
08-03-2003, 14:20
Natuurlijk heel veel scenes uit The Matrix.

-De ontwijk-kogels scene
-De scene dat ze met z'n tweeen het gebouw binnen komen met al hun guns 8)

En nog veel meer...........

FLEPSER
08-03-2003, 14:22
Ik vind de special effects in recente oorlogsfilms heeeeel erg relax! Denk maar eens aan Pearl Harbor, Saving Private Ryan, Black Hawk Down en Windtalkers.

Martin Zuidervliet
08-03-2003, 14:40
De ruimte(schip)effecten uit de eerste drie Star Wars vindt ik de beste (zeker als je er rekening mee houdt dat ze toen nog niks met de computer deden).

Met de computer hebben de dino's van Jurrasic Park de meeste indruk op me gemaakt.

georgestobbart
08-03-2003, 15:15
De ruimte(schip)effecten uit de eerste drie Star Wars vindt ik de beste (zeker als je er rekening mee houdt dat ze toen nog niks met de computer deden).

Met de computer hebben de dino's van Jurrasic Park de meeste indruk op me gemaakt.
ja,die waren in die tijd echt goed gemaakt. De film met de beste special effects vind ik nog steeds: the matrix. Echt geweldig die film

skin
08-03-2003, 15:18
De ruimte(schip)effecten uit de eerste drie Star Wars vindt ik de beste (zeker als je er rekening mee houdt dat ze toen nog niks met de computer deden).

Met de computer hebben de dino's van Jurrasic Park de meeste indruk op me gemaakt.

8) & 8)

Joey Lindeman
08-03-2003, 15:22
Klinkt misschien gek. De gevechtsscene uit "the One" waarbij Jet Li tegen Jet Li vecht in een ring van vonken. In die scene vechten zij op normale snelheid maar de vonken die om hen heen spatten zijn allemaal in slowmotion. Erg mooi gedaan

Jelger
08-03-2003, 15:30
Films die ik vroeger erg bijzonder vond: who framed roger rabbit, jurassic park, the lion king, the matrix, james bond films (die scene dat hij met een auto over een kapotte brug wordt gekatapulteerd, Roger Moore in ....... live and let die??), lord of the rings.

se7en
08-03-2003, 15:44
tot nu toe ... The MAtrix .. en Star Wars 2 en Minorety report en AI (nog niet gezien maar weet wel dat de SE er goed is ..gehoort)

maar Matrix 2 en 3 zal goed uit zien ..
en natuurlijk SW3

Nathan Strik
08-03-2003, 16:46
Het moet één zijn met de film. En in Fight Club is dat heel erg sterk.
Daar ben ik het heel erg mee eens. In diezelfde lijn vind ik bijvoorbeeld de effecten in Panic Room ook erg mooi. Vooral de vliegende camerashots door het huis zetten de sfeer effectiever neer dan had gekund zonder effecten.

Philippe
08-03-2003, 17:19
Independence Day blijft ook nog altijd indrukwekkend.

Jeroen C
08-03-2003, 18:14
Het moet één zijn met de film. En in Fight Club is dat heel erg sterk.
Daar ben ik het heel erg mee eens. In diezelfde lijn vind ik bijvoorbeeld de effecten in Panic Room ook erg mooi. Vooral de vliegende camerashots door het huis zetten de sfeer effectiever neer dan had gekund zonder effecten.
Ik ben het hier inderdaad mee eens. De scene uit Panic Room waarbij de camera door het huis vliegt en zelfs door het oor van de koffiepot gaat.
Dat was echt heel mooi gedaan en paste mooi in de spanningsopbouw van de film.

se7en
08-03-2003, 18:33
hmm

ik denk dat ik die film TOCH zal huren ... :?

Webster
08-03-2003, 18:47
Inmiddels misschien technisch achterhaald, maar ik vind het 'waterwezen' uit The Abyss nog steeds indrukwekkend :shock: . Dit is echt nog uit de begintijd van de computergraphics.

Nathan Strik
08-03-2003, 22:32
Inmiddels misschien technisch achterhaald, maar ik vind het 'waterwezen' uit The Abyss nog steeds indrukwekkend :shock: . Dit is echt nog uit de begintijd van de computergraphics.
Zekers, groot gelijk!
En leuk feitje waar niemand wat aan heeft: dankzij The Abyss hebben we nu Adobe Photoshop!!! ;)

Jaded
08-03-2003, 22:38
Niet echt wat men wil zeggen ....

Maar ik vind The Nightmare Before Christmas één groot voorbeeld van hoe special de effecten van stop motion animation wel kunnen zijn!

Roberto van Rooijen
08-03-2003, 23:02
Voor mij zijn er maar 2 echte toppers, en die stammen nog uit het "niet digitale" tijdperk: The Thing (John Carpenter 1982) (y)(y)(y)(y)(y) en An American Werewolf in London (John Landis 1981) (y)(y)(y)(y)

Lex v/d Moolen
08-03-2003, 23:12
Voor mij zijn er maar 2 echte toppers, en die stammen nog uit het "niet digitale" tijdperk: The Thing (John Carpenter 1982) (y)(y)(y)(y)(y) en An American Werewolf in London (John Landis 1981) (y)(y)(y)(y)En niet te vergeten Star Wars : A New Hope. Wat men daar deed met simpele middelen was gewoon revolutionair.

R. Schaap
08-03-2003, 23:13
Ik vind Gollum een heel goed voorbeeld van hoe het moet zonder het verhaal te vergeten! Erg knap gedaan.

Fight Club is ook in mijn ogen het beste voorbeeld!!! Top!

De effecten in Matrix 2 en 3 zullen hoop ik ALLESSSS overtreffen.

Joost v.d. Ham
08-03-2003, 23:57
Het moet één zijn met de film. En in Fight Club is dat heel erg sterk.
Daar ben ik het heel erg mee eens. In diezelfde lijn vind ik bijvoorbeeld de effecten in Panic Room ook erg mooi. Vooral de vliegende camerashots door het huis zetten de sfeer effectiever neer dan had gekund zonder effecten.

Panic Room was ook de eerste die me te binnen schoot, echt geweldige sfx!

skin
09-03-2003, 08:19
Niet echt wat men wil zeggen ....

Maar ik vind The Nightmare Before Christmas één groot voorbeeld van hoe special de effecten van stop motion animation wel kunnen zijn!

8) 8) 8) 8)

Luther Hartog
09-03-2003, 08:23
Het moet één zijn met de film. En in Fight Club is dat heel erg sterk.
Daar ben ik het heel erg mee eens. In diezelfde lijn vind ik bijvoorbeeld de effecten in Panic Room ook erg mooi. Vooral de vliegende camerashots door het huis zetten de sfeer effectiever neer dan had gekund zonder effecten.
Ik ben het hier inderdaad mee eens. De scene uit Panic Room waarbij de camera door het huis vliegt en zelfs door het oor van de koffiepot gaat.
Dat was echt heel mooi gedaan en paste mooi in de spanningsopbouw van de film.Heel erg mooi ja, het "camerawerk" is echt subliem. Jammer van het flinterdunne verhaal :(

Marcel den Haan
09-03-2003, 08:33
Bruce Willis met haar in oa The Sixth Sense :shock: wow man !!!!!!

JCL
09-03-2003, 08:39
Gisteren The Fast and the Furious gezien. Wat een kick krijg je van die film!! Ze hebben de snelheid van de auto's ZO goed in beeld gebracht. Golumn is natuurlijk ook een technies hoogstandje.

Jeroen C
09-03-2003, 18:08
Ik weet niet of ik dit tot een aanvulling kan rekenen, maar goed.
Een andere film die vol zit met special effects is onder andere Minority Report.
Een hoogtepunt vond ik de spinnen die de huizen checken. Vond dat een hele aardige vondst. In plaats van een heel 'swat team' naar binnen te sturen, een aantal mechanische 'agentjes' eerst op verkenning sturen... :) Knap geanimeerd.

A.J
09-03-2003, 18:27
hmmmmmm...de beste special effects.....

BLADE 2
vooral het vergaan van de vampiers en de vechtscenes met een cgi stuntdouble van Snipes.

ARMEGGEDON
De meteorietenregen in New York

Terminator 2
de T1000 natuurlijk

The 2 towers
Gollum

Star Wars Episode 1
De Podrace

XXX
de snowboardscene

zijn vast meer films met goede SFX, maar dit zijn de flims die me te binnen schieten.

GalO
09-03-2003, 18:36
1. Jurrasic Park (dit was echt de film die me nog steeds zeer bang maakt hoe echt het was... deel 3 SFX waren ronduit zeer slecht)

2. Oude Star Wars film vond het echter lijken dan de nieuwe SW film :)

3. Gollum (Need i say more)

4. The Ring (Samara die uit die put kwam en langszaam aan kwam lopen was al ZEEER eng,maar dat stukkie waar ze uit de tv kwam was gruwelijk)

5. SW Ep 2 : Clone Wars

SchumiFan
09-03-2003, 20:25
Daylight .. fire-scene

Mark de Jong
09-03-2003, 21:17
Artificial Intelligence (mooi, mooi, mooi (y))
Vidocq (prachtig gedaan dat masker)

zijn er uiteraard veel meer maar dit zijn zo de enige die me te binnen schieten.

Jaded
09-03-2003, 21:28
De effecten in het begin van Avalon zijn heel mooi, ook omdat ze onverwacht zijn.

Heel de film heeft een speciale vibe dankzij één of andere miracle box ... see Nathan for the technical names.

Edwin V
10-03-2003, 06:54
De effecten in Clockstoppers zijn ook leuk. Heel langzaam bewegende beelden.

Jeroen C
10-03-2003, 15:00
The Fifth Element. Goede film of niet, de stad-scènes zijn verbluffend goed gedaan en geven een originele kijk op de toekomstige stad.
Hele verre toekomst, maar dat terzijde..... :)

AlexandervanDongen
12-03-2003, 12:59
De beste visual effects vind ik die die in eerste instantie niet opvallen als een special effect: o.a.



WHAT LIES BENEATH:

Waarom? Omdat er veel onzichtbare Special Effects zijn zoals:

-Het vensterbankje en de linkerkant van het bad zijn volkomen digitaal als de camera naar beneden glijdt en in het bad terecht komt. Ook is de reflectie van de camera verwijderd uit de douchekop

-Als Michelle Pfeiffer in haar volvo stapt is ook die kompleet digitaal omdat de camera (die heel groot is) door het raam van de "auto" moet en in het dashboard moet verdwijnen.

-Het gezicht in de sneeuw van het slachtoffer bij het laatste shot.

THE RING:

Nog meer onzichtbare effects:

-Bij het witte huis waar de vader van Samara woont stond helemaal geen vuurtoren. In de helicoptershot over het eiland (eerst langs de vuurtoren) naar het witte huis toe is de vuurtoren digitaal alsmede enkele bomen en de hoogspanningsmasten.

Fight Club:

-De sex-scene is niet gedaan met de Bullet-time techniek (The Matrix) maar ook bij deze scene is ALLES wat je ziet uit de computer.

En zo kan ik nog een heeeele tijd doorgaan.

Maguffin
12-03-2003, 15:24
De beste visual effects vind ik die die in eerste instantie niet opvallen als een special effect.

In La Haine heb je een scene waarbij Vincent Cassel in de spiegel kijkt en daarna bukt om zn gezicht te wassen. De camera bij dit shot staat precies achter Cassel en rijdt langszaam naar voren, maar als Cassel bukt, gaat de camera over hem heen en als Cassel weer omhoog komt, zie je alleen zijn beeld in de spiegel.
De camera is volledig uit de spiegel verwijderd en het beeld in de spiegel gaat nauwloos over in de nagemaakte reflectie van Cassel in diezelfde spiegel
Erg slim gebruikte fx.

SchumiFan
12-03-2003, 16:35
De effecten in Clockstoppers zijn ook leuk. Heel langzaam bewegende beelden.

Van die vlieg :D

SchumiFan
14-03-2003, 10:07
Vond de ongelukjes in Final Destionation wel fun :D

SchumiFan
14-03-2003, 10:09
Als je een film niet ziet dat er gemanipuleeerd is het Pleasantville wel. Geweldig als de allereerste kleur in de zwartwit wereld onstaat.
Vind het een erg leuke en mooie film.

Tom Rood
14-03-2003, 11:57
Ik vind dat de dino's uit Jurrasic Park 1 er toen echt te gek uitzagen en tot de dag van vandaag vind ik het nog steeds een zeer sterke prestatie!

Verder natuurlijk the Matrix ..kan niet wachten op 2 en 3 zeker als je de trailers al gezien heb .

Wat minder special effects maar wat ik ook mooi vind is het filter gebruik in Gladiator.. dat zijn dus de kleuren in het beeld .. zoals de licht oranje lucht en geel bruine kleuren van gebouwen..

en als laatste vind ik Final fantasy ook heel mooi gemaakt het is geen top film maar hij is wel zeer netjes gemaakt..

Peter Porrio
14-03-2003, 12:03
Ik blijf die operatie in Face/Off geweldig vinden.

Ze snijden met een laser de gezichten van Nicholas Cage en John Travolta eraf om ze vervolgens om te wisselen.

Erg mooi effect wanneer je dat gezicht ziet drijven in de vloeistof.

SchumiFan
14-03-2003, 16:29
Pleasantville

Tot Star Wars 1 was dit de film met de meeste FX effects in een film.

Hier een aardige verhaaltje over de FX van Pleasantville (http://www.moviegids.be/artdet.cfm?tekstnr=2025&rubrieknr=7). Op de DVD is natuurlijk een uitgebreide making of ..

Jeroen C
14-03-2003, 20:10
De tornados in Twister waren bijzonder mooi gemaakt.
Weet nog wel dat die het verhaal krachtig ondersteunde..... :D

Nog meer mooie special effects?

Fokkeyou
14-03-2003, 22:23
Ik heb eens gehoord dat in Forrest Gump ongezien iets van 2000 meer effecten zitten dan in Jurrasic Park. En dat valt niet eens op. Voor de rest, ja... Pearl Harbor?! :wink:

Jeroen C
16-03-2003, 12:09
Ik heb eens gehoord dat in Forrest Gump ongezien iets van 2000 meer effecten zitten dan in Jurrasic Park.
Dit is idd een goed voorbeeld waarbij de effecten het verhaal goed ondersteunde.
Vooral de handshake tussen Forrest en President Kennedy was heel erg mooi gemaakt.

Schiet me ineens te binnen: In Hollow Man zaten uitzonderlijk mooie special effects. Wanneer Kevin Bacon verandert in 'onzichtbaar' en je ziet zijn huid verdwijnen, zijn spieren oplossen en zijn skelet verzinken...
Dat en het stukje wanneer hij in het zwembad valt wanneer hij onzichtbaar is.
De contouren van hem zijn dan zichtbaar.

Wederom zeg ik niet dat het een goede film is, maar in deze film werd het verhaal dus wel ondersteund door de special effects...

Tommy Brok
16-03-2003, 12:16
Black hawk down, heb de making of gekeken en kwam er toen pas achter hoevaak er met de computer was bijgewerkt!
Dan is het voor mij geslaagd, als het in de film niet op valt!

tomaz
16-03-2003, 16:26
Niet echt wat men wil zeggen ....

Maar ik vind The Nightmare Before Christmas één groot voorbeeld van hoe special de effecten van stop motion animation wel kunnen zijn!


Ben ik het helemaal mee eens.

Verder vind ik dat in Legend de sfeer heel goed gezet wordt met non-computer special effects.

Harry V.
17-03-2003, 03:04
Subtiel en onopvallend, maar geweldig gedaan: Forrest Gump.

Milan
17-03-2003, 22:08
-Jurassic Park 1 is revolutionair en vind ik nog steeds een te gekke film, dus daar sluit ik me absoluut bij aan.

-Spiderman heeft ook hele mooie effecten, zoals het vechtpartijtje met de etter van de klas. Leuk als hij probeert te meppen en Peter even langs zijn arm kijkt.

-Swordfish: die ontploffing :P

En verder staan The Nightmare Before Christmas, Minority Report, Predator en Harry Potter op mijn lijstje.

Gr. Milan

Godbluff
17-03-2003, 22:42
waarom weet ik niet maar ik vind de niet computer effects zoals ze werden toegepast in films als Day of the dead of Nightmare on elmstreet vaak overtuigender dan de computereffecten. O.a. ook in films als Brazil en City of the lost children.

Marc Raps
18-03-2003, 12:01
Jurassic Park, Forrest Gump, The Lord of the Rings: The Two Towers (Gollum!), Who Framed Roger Rabbit, etc.

hitchberg
18-03-2003, 12:14
de kus in rear window (1954) alsof de film ff stotterde in de camera.
prachtig
When two people love each other, they come together - WHAM - like two taxis on Broadway.

Sphongled
18-03-2003, 14:02
Ik vond in Star Wars: Attack of the Clones de vliegscene in de stad voorraan in de film wel indrukwekkend. Kanttekening dan wel over de gel die anankin gebruikt, hij vliegt met ongelovelijke snelheid in een "cabrio" maar zn haren wapperen totaal niet :D

Shrek vond ik ook geweldig kwa gfx, de hele film.
Daar heeft heel wat modelling plaats gevonden.

Lord of the rings TTT vond ik de ents wel heel mooi. Gollum daarintegen vond ik toch niet helemaal mooi in de achtergrond integreren in diverse scenes.

Jeroen C
18-03-2003, 17:11
Lord of the rings TTT vond ik de ents wel heel mooi. Gollum daarintegen vond ik toch niet helemaal mooi in de achtergrond integreren in diverse scenes.
Ik had juist eigenlijk het tegenovergestelde.
Ik vond de 'Ents' wel mooi gemaakt qua special effects, maar toen die ineens tevoorschijn kwamen (had 2de boek niet gelezen :wink: ), toen werd het meteen een beetje een sprookje.

Gollum daarentegen vond ik uitstekend afgestemd op de interacties tussen de hoofdpersonen. Qua textures en belichting vond ik Gollum veel overtuigender dan
'the walking trees'.

Oudgebruiker3
23-03-2003, 19:34
Ik heb nog steeds een ongelofelijke zwak voor Jurassic Park. Het is een van de films die ik, als ik er de kans voor krijg, nog steeds vaak kijk, mede dankzij de special effects - hoewel de film nu zo'n tien jaar oud is zijn de special effects nog lang niet gedateerd.

Een andere, in mijn ogen, geweldige film waarbij de special effects helaas wél gedateerd zijn, is Hook, al blijven bepaalde scenes erg knap voor 1992.

Jumanji heeft ook een aantal bijzondere effecten, zoals de scene waarin Williams door de in drijfzand veranderde vloer zakt.

...en op 'the licker' na zit Resident Evil ook vol geweldige special effects.

Bambu
18-06-2004, 06:54
A.I.
Independence Day
Jurassic Park
Labyrinth
LOTR
The Matrix
Men in Black
Piratenplaneet
Sleepy Hollow
Starship Troopers
What dreams may come

Fafa
18-06-2004, 09:29
De visiual effects uit The Invisible Man uit 1933 vind ik nog steeds super.

Het afrollen van het verband om de onzichtbare man is echt mooi gedaan, vooral als je bedenkt dat het zo'n oude film is.

yvesdupois
18-06-2004, 09:33
wervelstormen in day after tomorrow

yvesdupois
18-06-2004, 09:34
OH JA en THE INCREDIBLE SHRINKING MAN

Rut
18-06-2004, 09:34
Twister
en de rat in de DareDevil (begin van de film)

FrankGuthrie
18-06-2004, 10:57
Eerste wat bij me opkwam was ook Terminator 2, ezoals al eerder gezegd, voor 1991 zeer goed.

Kees Hoekerd
18-06-2004, 12:33
Terminator 2 (ik had al wel gedacht dat die genoemd zou worden :wink: )

Windtalkers

Black hawk down

Wizz-Art
18-06-2004, 17:17
Die uit The Fly en Alien vond ik cool en creepy!

stijn
19-06-2004, 09:57
Amelie

ik zat laatst de extra's te kijken op een extended dvd en zag dat ze in een heleboel beelden de kleuren hadden gemanipuleerd door bijvoorbeeld lampen van een contrasterende kleur toe te voegen. je hebt het de hele film niet door als je zit te kijken, maar ze manipuleren de wereld constand waardoor dat droomgevoel eruit komt. echt heel goed.

Tom L.
19-06-2004, 10:06
King Kong uit 1933 vind ik ook wel goed

Joost v.d. Ham
19-06-2004, 11:01
Panic Room

Andre van Helvoort
19-06-2004, 11:05
De Titanic (1997) ik vond het zo mooi dat die zonk. :x

Terminator 1/2/3 :D

Abyss :shock:

Mask (1994) :wink:

Bart de Rechter
19-06-2004, 11:15
Jurassic Park, ik keek mijn ogen uit als jochie van 11 :shock:
Forrest Gump, heeft iderdaad subtiele effecten die haast niet opvallen.
The Matrix, ook fantastisch.
The Day after Tommorow, [spoiler:ac3b622085]De vloedgolf die NY overvalt[/spoiler:ac3b622085] geweldig!
Fight Club en Panic Room, Fincher heeft er wel verstand van!
En natuurlijk de Lord of the Rings trilogie.

Tom L.
19-06-2004, 11:15
De Titanic (1997) ik vond het zo mooi dat die zonk. :x



titanic of di caprio :twisted:

Andre van Helvoort
19-06-2004, 11:53
De Titanic (1997) ik vond het zo mooi dat die zonk. :x



titanic of di caprio :twisted:

ja ik was nog gelukkiger toen Jack Dawson (Leonardo DiCaprio) dood ging.

Rickje
21-06-2004, 20:13
Abyss en Matrix..ultiem gewoon (y)

Reinbo
21-06-2004, 20:35
Scanners! Je weet wel......

frestrobbe
21-06-2004, 21:02
the Cell, die dromen zijn ongeloofelijk goed gedaan

Ro1671
22-06-2004, 02:02
De Titanic (1997) ik vond het zo mooi dat die zonk. :x



titanic of di caprio :twisted:

ja ik was nog gelukkiger toen Jack Dawson (Leonardo DiCaprio) dood ging.

Jaloezie :oops: :| ?

xandernijsten
22-06-2004, 08:39
Voor mij Forrest Gump en Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain.
In deze films ondersteunen de special effects het verhaal op zo een dergelijke wijze, dat je het helemaal niet doorhebt dat ze zijn gebruikt.

Henk Heideveld
22-06-2004, 13:53
't Zijn er twee in dezelfde film:
LOTR: Om Gollum kan niemad heen, dat is subliem uitontwikkeld.
LOTR-ROTK: Het aansteken van de vuurpotten maakte op mij vooral op groot scherm in de bios diepe indruk. De camera-opties zijn echt perfect.
Met de drie lOTR-films zijn we natuurlijk qua special effects ineens strontverwend. De standaard ligt meteen een flink stuk hoger sindsdien.
Respect!!!!!!! :shock:

Henk Heideveld
22-06-2004, 13:57
Ik lees dat velen Panic Room noemen. Ik ben het graag met ze eens dat de bijzondere camerabewegingen dwars door het huis en alles heen fraai is. (y)

xandernijsten
22-06-2004, 13:58
Ik lees dat velen Panic Room noemen. Ik ben het graag met ze eens dat de bijzondere camerabewegingen dwars door het huis en alles heen fraai is. (y)

Alleen jammer dat het voor het verhaal zelf niet echt veel toegevoegde waarde heeft!

Henk Heideveld
22-06-2004, 14:06
Ik lees dat velen Panic Room noemen. Ik ben het graag met ze eens dat de bijzondere camerabewegingen dwars door het huis en alles heen fraai is. (y)

Alleen jammer dat het voor het verhaal zelf niet echt veel toegevoegde waarde heeft!
Ik heb het elders al eens geschreven. De film is sterk afhankelijk van de DTS track en dat soort zaken. Je hoort dan werkelijk elk typerend geluid voor een oud huis (ik woon zelf in een huis anno 1935). De gewone 5.1. track geeft dat niet weer.
De bijzondere beelden en de bijzondere geluidseffecten met elkaar gecombineerd maakten voor mij de film echt spannend. (y). Zonder die bijzonder beeldeffecten en geluidseffecten lijkt de film inderdaad een stuk minder. :?

Henk Heideveld
22-06-2004, 14:08
Ik lees dat velen Panic Room noemen. Ik ben het graag met ze eens dat de bijzondere camerabewegingen dwars door het huis en alles heen fraai is. (y)

Alleen jammer dat het voor het verhaal zelf niet echt veel toegevoegde waarde heeft!
Mijns inziens juist wel. Jij hebt als kijker een enorme voorsprong omdat je je visueel door het gehele gebouw beweegt. Dan wil je betrokkenen als het ware gaan waarschuwen voor wat er op ze afkomt. :P

Henk Heideveld
22-06-2004, 14:11
In deze films ondersteunen de special effects het verhaal op zo een dergelijke wijze, dat je het helemaal niet doorhebt dat ze zijn gebruikt.
Dat vind ik ook een heel bijzondere benadering. Wij kwijlen bij special effects, maar er zijn inderdaad ook special effects die je alszodanig niet herkent of ervaart en da's ook razend knap. (y)

xandernijsten
22-06-2004, 14:11
Ik lees dat velen Panic Room noemen. Ik ben het graag met ze eens dat de bijzondere camerabewegingen dwars door het huis en alles heen fraai is. (y)

Alleen jammer dat het voor het verhaal zelf niet echt veel toegevoegde waarde heeft!
Mijns inziens juist wel. Jij hebt als kijker een enorme voorsprong omdat je je visueel door het gehele gebouw beweegt. Dan wil je betrokkenen als het ware gaan waarschuwen voor wat er op ze afkomt. :P

Dat kun je ook op de gewone manier bereiken. Maar waar ik het wel mee eens ben, zijn de geluidseffecten, deze dragen zeker bij aan de spanning.

martini
22-06-2004, 14:29
Ben het eens met iedereen over de LOTR trilogie. Ook de effect van Star Wars en Matrix mogen er wezen. (alleen vind ik van Star Wars I, de effecten wel erg aanwezig) Verder vond ik de effecten van Spider-Man ook erg goed.

The Scratcher
07-08-2004, 21:25
Ik heb veel films waarvan de effecten veel indruk op mij maakten toen ik ze de eerste keer zag. Ik denk bijv. aan een Aliens, Predator, Die Hard en aan Terminator 2 om maar eens wat te noemen. Echter met het verstrijken van de jaren gaat de techniek natuurlijk ook vooruit en worden de effecten steeds beter en spectaculairder. Wat toen top was is nu achterhaald en is soms niet meer aan te zien, zo gaat dat gewoon.

Wat recentelijk een enorme indruk op me maakt zijn de effecten uit LOTR: Return of the King en dan met name de veldslag, wat een impact had dat in de bios! Eigenlijk zijn alle effecten uit de LOTR films wel een verademing om te zien trouwens.

Tevens vond ik de effecten van het gevecht om Zion in Matrix Revolutions veruit het spectaculairste wat ik ooit in een SF gezien heb, grandioos gewoon! Over een aantal jaar zal dit natuurlijk ook wel weer allemaal achterhaald zijn en zal de lat weer veel hoger liggen I know maar voorlopig geniet ik er nog maar effe lekker van. 8) :bier:

Joost v.d. Ham
07-08-2004, 22:19
Fight Club
Panic Room

special effects om de film te dienen en niet andersom ;)

Joost v.d. Ham
07-08-2004, 22:20
Panic Room was ook de eerste die me te binnen schoot, echt geweldige sfx!

was vorig jaar ook al zo wijz....;) :roll:

Remco87
07-08-2004, 22:59
Fight Club
Panic Room

special effects om de film te dienen en niet andersom ;)

inderdaad daar is Fight Club een heel goed voorbeeld voor!

phoenix4
08-08-2004, 01:00
Ik wil niet zeggen dat het het verhaal ondersteund of aanvult, maar Blade II heeft echt hele goede special effects, sinds tijden dat ik zulke mooie sf heb gezien.
Moet ook wel eerlijk toegeven dat het geluid (DTS ES) er aan meegeholpen heeft, echt subliem.

Hmm dat vechten met die ninja als Blade dan zo springt komt dat heeeeel nep over. Lijkt wel een pop.

pieter bond
08-08-2004, 08:09
beste special effects



The Matrix

zetmoon
08-08-2004, 08:42
Titanic
Terminator 2

Philippe
08-08-2004, 08:53
I, Robot heeft ook erg geslaagde special effects. De vormgeving van de robots is erg goed gedaan.

Arnie
08-08-2004, 09:08
Hero vond ik ook zeer spectaculair er uit zien.
Verder zoals al vaker genoemd The Matrix en Fightclub.

Lex v/d Moolen
08-08-2004, 10:08
The Ten Commandments heeft voor zijn tijd (1956!) een paar ongelooflijke goede effecten. De manier waarop de zee gespleten werd vind ik nog steeds indrukwekkend...

B.O.B.B.Y.
08-08-2004, 11:00
Recentelijk heeft op mij indruk gemaakt de gevechten tussen Spidey en Doc Ock, de special effects in The Thing en T2 blijven een paar van mijn grootste favorieten, mede doordat ze de tand des tijds nog steeds doorstaan en zo zijn er nog wel een aantal te noemen.

yannick
08-08-2004, 11:38
De beste speciale effecten zijn nog steeds die van 2001: A Space Odyssey

Die zullen er trouwens ook nooit ofte nooit gedateerd uitzien.

raymen
08-08-2004, 19:13
I robot ver weg de beste special effects tot nu toe.

Als je deze film gezien hebt begrijp je wel wat ik bedoel.

Mvrg,
Raymen

Henk van der Weerdt
08-08-2004, 19:38
De eerste Bullet-time uit Matrix was geweldig, helaas is het concept in deel 2 / 3 te ver doorgeslagen met als hoogte/diepte punt het gevecht met de 100 Smiths...

Vindt de Special Effect van Troy ook erug goed. Apart gemaakt en heb dit nog niet eerder gezien in een andere film.

MGdutch
08-08-2004, 19:46
Naar mijn mening:

-Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain (lichtgebruik)
-The Matrix (bullet-time)
-Terminator 2 (de special effects waren voor die tijd geweldig, nu nog steeds).