PDA

Bekijk de volledige versie : Vraagje mono-televisie



Patrick
23-10-2001, 16:53
Kan je door de (scart)uitgang van een mono-televisie toch stereogeluid uit je home cinema krijgen, of moet je dan perse een stereotelevisie hebben?
Uit de box(en) van mijn tv hoeft dus geen geluid te komen.

Patrick...........

martin
23-10-2001, 19:52
je gebruik je scart voor gewoon beeld weergave en door een digitale of analoge kabel van dvd-speler naar je versterker aansluiten voor het geluid.

dus aan een TV (monitor) zonder speakers zou je ook al genoeg kunnen hebben.

forzavado
24-10-2001, 07:42
Patrick, bedoel jij dat je stereo tv wilt kijken met een mono tv over de speakers van je HT? Je hebt het over uitgang van de tv, dus......of bedoel je wat martin zegt?
Volgens mij is het niet mogelijk om een stereo geluidje uit je mono tv te halen met een scart kabel. Mij lukt het in ieder geval niet. Wat je kunt doen is een stereo tv aan schaffen of een stereo video recorder waar je het geluid uit haalt.
Het enige wat ik uit m'n mono tv haal met de scart is mono geluid (en natuurlijk beeld) en klink belabbert over m'n ht.

Marty vanluit
24-10-2001, 08:57
Stereogeluid uit een mono- televisie halen is niet mogelijk, maar met een home cinema "haal" je het geluid sowieso niet uit je TV, maar uit je DVD-speler, dus ik vraag me af of je het wel helemaal begrepen hebt? Of ik begrijp je vraag verkeerd hoor, dat kan uiteraard ook!

Marty :cool:

forzavado
24-10-2001, 10:39
Volgens mij gaat de vraag over geluid bij tv programma's en niet over geluid bij dvd-films. Deze vraag is een kwestie van interpretatie. Misschien kan Patrick iets duideijker zijn.
Geluid bij tv programma's kun je volgens mij enkel uit tv of video recorder halen (waar een tuner in zit) en niet uit een dvd speler (want dvd speler heeft geen tuner). Uit een dvdspeler haal je slechts geluid van een dvd of cd.
Uit een dvd-speler haal je volgens mij altijd minstens stereo (tenzij de film mono op de dvd is gezet).

Bas de Jong
24-10-2001, 12:23
hmm

Als je een stereo VCR hebt kun je in principe je tv geluid naar je HT doorlussen. Er zijn namenlijk SCART kabels te koop waar bij het uiteinde (aan de kant van je TV dus) een extra kabel uitkomt voor audio. Als je die aansluit op je HT systeem krijg je stereo geluid als je TV kijkt via je HT.

Ik weet dus alleen niet of je een stereo VCR hebt.

Mijn vader heeft het op bovenstaande manier aangesloten en werkt perfect. Zodra ik een eigen receiver heb doe ik het ook op deze manier.

forzavado
24-10-2001, 15:07
Dit kan ook bij mono vcr/tv's maar dan is dus de kwaliteit heel slecht.

Bas de Jong
24-10-2001, 18:10
Dit kan ook bij mono vcr/tv's maar dan is dus de kwaliteit heel slecht.

Maar hij wil stereo daarom zei ik dat hij stereo VCR nodig heeft ;-)

Patrick
24-10-2001, 20:44
Forzavado, jij hebt mijn vraag perfect begrepen en ook beantwoord. Bedankt, aan mensen zoals jij hebben beginnelingen dus echt wat.

Patrick:)

JC!
20-11-2001, 13:01
Patrick, er is wel 1 naddel. Als je een mono TV hebt en een stereo VCR, en je wilt naar een TV uitzending in stereo kijken (dus geluid via VCR), kun je niets meer opnemen van een andere zender.
Dit is de reden dat ik een stereo TV heb gekocht.

Greetz JC

Malle_eppy
20-11-2001, 22:04
en soms kan het ook zo zijn dat de vcr standby gaat na een paar minuten omdat hij het enkel doorgeven van een signaal als niks doen beschouwt...

gewoon een 82 cm breedbeeld kopen en niet ouwehoere ;)