PDA

Bekijk de volledige versie : Grundig Xenario GDP 5100 geschikt voor Home theater?



blAkEz
23-10-2001, 20:20
Ik heb sinds kort deze DVD speler aangeschaft en omdat mijn moeder het niet nodig vond om al die boxen in huis te hebben, heb ik gezocht naar een DVD speler die gewoon weg geschikt is voor op de stereo (2 boxen) aan te sluiten en niet speciaal op een 5:1 surround set. Nu zit er op de achterkant van m'n DVD speler de volgende uitgangen: een scart, 2 analoge uitgangen voor geluid (links en rechts) en een digitale uitgang voor geluid.
Nu is mijn vraag is deze dvd speler ook geschikt om aan te sluiten op een 5:1 surround set? Zodat ik als ik m'n moeder over kan halen toch nog zo'n set later aan kan schaffen :)
De specs van de DVD speler zijn trouwens als volgt:

Xenaro
GDP 5100
2-laser concept: DVD, (S-)Video CD, MPEG2, CD Audio, CD-R, CD-RW, CD-MP3. Digitale audio-uitgangen (coax): Dolby AC3, MPEG2, PCM, DTS. Virtual Surround Sound. Multifunctionele afstandsbediening

Marty vanluit
23-10-2001, 21:18
Nu zit er op de achterkant van m'n DVD speler de volgende uitgangen: een scart, 2 analoge uitgangen voor geluid (links en rechts) en een digitale uitgang voor geluid.
Nu is mijn vraag is deze dvd speler ook geschikt om aan te sluiten op een 5:1 surround set?


Kan ik heel errug kort over zijn: JA! :D

Het zit zo: er bestaan geen DVD-spelers die niet "geschikt" zijn voor een Home-Theatre...
Je kan hem, zoals jij nu dan hoorgstwaarschijnlijk gedaan hebt, zo aansluiten dat hij alleen stereo-geluid weergeeft (met de 2 analoge uitgangen) Nu, de optische (digitale) uitgang kan je aansluiten op de digitale ingang van een Dolby-Digital versterker, en VOILA!

Als je van plan bent dat ooit nog eens te doen, kan je hier gerust je vragen kwijt, heeft mij ook erorm geholpen!

Succes ermee!

Z Marty :cool:

Patrick H.
16-03-2002, 22:16
Hoi Marty,

Ik heb ook geprobeerd om mijn DVD-speler aan te sluiten op mijn stereotoren. Met muziek DVD's (bv. Eagles- Hell freezes over) werkt dit perfect.

Maar bij normale films werkt dit voor geen meter. Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd. Het moet toch mogelijk zijn om films gewoon in Stereo te kunnen horen? Of zit ik fout?

Het is een normale versterker (geen dolby digital). Heb jij misschien een tip voor me?

Alvast bedankt,

Patrick

Geert Kranendonk
18-03-2002, 16:30
Ik heb ook geprobeerd om mijn DVD-speler aan te sluiten op mijn stereotoren.
[--8<--]
Maar bij normale films werkt dit voor geen meter. Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd. Het moet toch mogelijk zijn om films gewoon in Stereo te kunnen horen? Of zit ik fout?
Je propbleem zal waarschijnlijk zijn dat je nu het alleen het 'linksvoor' en 'rechtsvoor' signaal op je stereo uitgang krijgt, en dus het geluid van je center en achter speakers mist.

Vooral het geluid van de center missen is erg vervelend, omdat zich in dat kanaal het grootste gedeelte van dialogen e.d. bevindt. Dan klinkt een film dus inderdaad meteen niet goed.

Volgens mij is bijna elke DVD speler in staat om een zogenaamde "down-mix" van het 5.1 geluid te produceren, dat wil zeggen alle kanalen netjes afbeelden op een stereo signaal. Grofweg gezegd komt dit dus erop neer dat het geluid van linksvoor en -achter van het 5.1 geluid dan op je linkerkanaal terechtkomt, rechtsvoor en -achter op je rechterkanaal, en je centerkanaal wordt verdeeld over links en rechts.

Bij mijn speler kan ik dit voor elkaar krijgen door de audio output optie in de instellingen van "5.1 channel" naar "2 channel" om te zetten.

Toen ik dit een keer vergeten was en een DVD voor iemand op video aan het overzetten was, miste ik dus op de video ook alle dialogen !

Patrick H.
18-03-2002, 23:13
Geert, bedankt voor je advies.

Ik ga het gelijk even uitpluizen.

Geert Kranendonk
19-03-2002, 10:18
En ? Was dit inderdaad het probleem ?

Patrick H.
20-03-2002, 00:27
Hmmm het werkt allemaal wel hoor maar langer dan 10 minuten houd ik het niet vol. Het geluid dwarrelt als het ware door de kamer heen en dat geeft een hoogst ongelukkig klankbeeld.

Het zou ook wel eens aan mijn DVD-speler kunnen liggen, die is namelijk vrij goedkoop en zal toch wel wat minder te bieden hebben dan gerenommeerde merken.

Over enkele maanden ga ik een betere kopen en dan verwacht ik meer resultaat.

Tot zolang moet ik maar geduld hebben :(