PDA

Bekijk de volledige versie : signal-noise ratio e.d.?



Mies
25-10-2001, 09:17
Hoi,

even een vraagje voor de audioexperts onder ons.
Ik ben wat specs van dvd-spelers aan het vergelijken.
Als ik kijk naar de audiospecs zie ik termen als signaal/ruis, kanaalscheiding e.d.

Die termen zeggen me wel iets maar ik weet niet hoe ik de getallen moet interpreteren.

Als een spec zegt s-r 110dB en de tweede 100dB welke is dan de beste? de 110 toch?
Als er een verschil tussen zit van 10dB is dat merkbaar?

En hoe zit het met kanaalscheiding?

Groeten, Mies

M. de Jong
25-10-2001, 23:28
Verschil tussen s/n ratio 100 en 110 dB is in principe enorm veel (logaritmische schaal !), echter of je dit in de praktijk zult merken betwijvel ik. Alle s/n ratio's boven de 100 zijn in principe ok. Maar goed, 110 is beter. Deze zelfde redenering geldt voor de kanaalscheiding.

bmateijsen
26-10-2001, 09:46
Dit ga je pas echt merken als je een projector koopt met of zonder HDTV...

Hoe meer detail je kan zien, hoe meer de jitter naar voren komt...
Geldt ook voor edge enhancement... (vandaar dat zoveel projectoren-bezitters hierover klagen!!)

forzavado
26-10-2001, 12:13
Intressante thread, maar het ging toch om audiospecs. Hoe merk je dit dan in een beamer?
De s-r ratio is volgens mij (simpel gezegd) gewoon de verhouding (ratio) tussen de "ruis" (noise) die een apparaat "toevoegd" aan het werkelijk uitgelezen signaal (signal).
110 db zou dan dus zeggen dat het signaal 110db meer geluidsdruk geeft dan de ruis. (het signaal gaat 110db "harder")Dit verzin ik allemaal terplekke, dus als er iemand is die er iets over weet of gelezen heeft corrigeer mij zonodig! :D

10 db lijkt mij dan wel veel verschil, 3db betekent namelijk een verdubbeling. 10db komt neer op ongeveer iets meer dan 8 keer zoveel ruis. Maar of het hoorbaar is zou ik niet weten, heb het nog nooit twee verschillende spelers thuis uitgeprobeerd.
Dit wil allemaal niet zeggen dat 100db slecht is. Wat belangrijk is bij dit soort specs is te weten hoe dit gemeten is (zijn wel regels voor) Je kunt je meetresultaten altijd beïnvloeden. Blijf op je hoede!

bmateijsen
26-10-2001, 12:35
oeps... was inderdaad niet geheel aan het opletten...

maar signal noise gaat vaak in dvd-verband over beeld... (iets in mijn defensie)

Groet

forzavado
26-10-2001, 12:38
Dat dacht ik al. Geld dan voor die ratio als je naar de beeld specs kijkt hetzelfde (ruis t.o.v. beeldsignaal)?

Mies
26-10-2001, 12:40
SNR stands for "Signal-to-Noise Ratio". SNR is the ratio of the largest signal that can be handled by a sound card with low distortion to the Noise present at the same time. SNR measures signal processing error in sound cards that is part of the Distortion and Noise Model.

SNR and Dynamic Range are very similar and are often confused.

SNR and Dynamic Range differ in that Dynamic Range is based on the noise that is present when NO signal is present, while SNR is based on the noise that is present when there is a signal. These measurements often differ because processing a signal generates additional noise called Modulation Noise.

If SNR is appreciably less than 40 dB, noise will be audible much of the time. If SNR is greater than 55 or 60 dB, then it will only be heard during quiet passages. Very careful listeners in very quiet rooms may be able to discern noise even when SNR is as high as 96 dB.

In recording equpment, what at first appears to be excess SNR may be required by signal sources that have low output. Having extra SNR makes it easier to achieve low or inaudible noise levels in practical circumstances.

Dus 100dB moet dus al zeer goed zijn als ik dit artikel lees.

groet, Mies

forzavado
26-10-2001, 12:43
Bedankt, heb ik het ook (weer) op een rijtje