PDA

Bekijk de volledige versie : Vraagje : beste benaming voor een speciaal soort verpakking



X
26-03-2003, 21:30
Goedeavond mensen.

aangezien ik druk bezig ben om een eigen dvd profiler in elkaar te flansen was mijn vraag als volgt.

DVD's zoals Die Hard, Speed en Final Fantasy hebben allen een special verpakking. Zijn er voor deze verpakkingen benamingen of een speciaal soort naam in zijn algemeen hiervoor die ik dan kan gebruiken ?

Alvast bedankt voor de hulp.

Alexander de Mol
27-03-2003, 12:01
Digipack en Karton Box zijn termen die wij hanteren.

Oudgebruiker3
27-03-2003, 15:55
Digipack en Karton Box zijn termen die wij hanteren.

Maar als 'n digipack (of digipak) in 'n kartonnen 'omdoos' zit, is 't weer een hub, toch? Typisch, want je ziet (op de Robbie Williams dvd's) na nooit een losse digipack...

daviddekam
27-03-2003, 16:12
Op DVDprofiler gebruiken ze "Hub" en "Drawer". Ik zou niet weten wat ze met Hub bedoelen, maar met drawer (=lade) bedoelen ze denk ik dat je de DVD's er zo uit kan schuiven net zoals in een lade :wink:. Mischien is The Matrix + Matrix revisisted wel een goed voorbeeld van een Hub bedenk ik nu.

Oudgebruiker3
27-03-2003, 16:15
Op DVDprofiler gebruiken ze "Hub" en "Drawer". Ik zou niet weten wat ze met Hub bedoelen, maar met drawer (=lade) bedoelen ze denk ik dat je de DVD's er zo uit kan schuiven net zoals in een lade :wink:. Mischien is The Matrix + Matrix revisisted wel een goed voorbeeld van een Hub bedenk ik nu.

De Godfather DVD Collection LIJKT me een hub. Er zitten weliswaar meerdere digipackjes in, maar de omdoos maakt 't tot een hub... een drawer lijkt me bijvoorbeeld The Last Waltz, of The Usuals Suspects SE: een keepcase met een kartonnen omslag...

daviddekam
27-03-2003, 16:19
Op DVDprofiler gebruiken ze "Hub" en "Drawer". Ik zou niet weten wat ze met Hub bedoelen, maar met drawer (=lade) bedoelen ze denk ik dat je de DVD's er zo uit kan schuiven net zoals in een lade :wink:. Mischien is The Matrix + Matrix revisisted wel een goed voorbeeld van een Hub bedenk ik nu.

De Godfather DVD Collection LIJKT me een hub. Er zitten weliswaar meerdere digipackjes in, maar de omdoos maakt 't tot een hub... een drawer lijkt me bijvoorbeeld The Last Waltz, of The Usuals Suspects SE: een keepcase met een kartonnen omslag...

Ja, dat kan ook :roll:

X
27-03-2003, 21:24
Ik weet nu een beetje wat ik kan gebruiken, bedankt voor de reacties tot zover mensen !

Alex van den Berg
27-03-2003, 22:26
Volgens de Van Dale EN-NL is een hub een "centrum => middelpunt" (denk aan een USB- of LAN hub...)

Ik gebruik de beschrijving "hub" dan ook wanneer het gaat om een verzamelverpakking met meer dan 2 DVD's... Een verpakking die het "middelpunt" van een serie vormt bijvoorbeeld.

Een Drawer, ofwel lade, kan voor mij maar 1 ding betekenen... Een verpakking die er uit ziet als een ladekastje... Een stevige kartonnen doos met daarin een (aantal) afzonderlijk Snapper(s) of Keep Case(s).
Voorbeelden hiervan zijn de Batman- en Superman Boxen.

Van Dale zegt: Clam = tweekleppig schelpdier, Shell = Hard omhulsel.
Dus... Clamshell = Hard omhulsel van een tweekleppig schelpdier... :mrgreen:
Hierbij denk ik meteen aan de Robin Williams DVD's... (zou hij dan toch een weekdier zijn?? :twisted: )

Oudgebruiker3
28-03-2003, 09:57
Alex,

Volgens jou zouden de Friends boxen dus drawers zijn, omdat er meerdere snappers in één omdoos zitten.

Wat is volgens jou een voorbeeld van een hub? de Godfather box?
Wat ik dan niet snap, is waarom Resident Evil: SE en Se7en: SE volgens Profiler hubs zijn, en Fight Club gewoon een keep case...

Nathan Strik
28-03-2003, 10:04
Er is zelfs nog meer verwarring, want het gedeelte waar een DVD op vastklikt (dat klik-mechanisme in bijvoorbeeld een Amaray Keepcase) heet ook een hub.

Lekker makkelijk hè? ;) Oh ja, en de uitgever van DVD.nl Magazine heet... HUB... :lol: ;)

Alex van den Berg
28-03-2003, 13:11
Volgens jou zouden de Friends boxen dus drawers zijn, omdat er meerdere snappers in één omdoos zitten.
Wat is volgens jou een voorbeeld van een hub? de Godfather box?De Godfather Box is in mijn ogen een Drawer... Stijf omhulsel met een aantal afzonderlijke Clamshells... ;)

En inderdaad... Friends (heeft iedereen behalve ik...) is een Drawer met afzonderlijke Snappers...

Een Hub volgens mijn definitie: 1 verpakking met daarin meerder trays...
Voorbeeld hiervan: De Star Trek Boxen (hoewel deze ook weer Custom zijn) en TV-series als Roots, Sil de Strandjutter, The Simpsons, De Hitchcock Boxen, Band of Brothers (ook weer Custom)...

Oudgebruiker3
28-03-2003, 14:55
Hoe zou je de director's cut van LotR: FotR omschrijven? Ook als drawer? Er zit namelijk maar één digipack in ;)

Alex van den Berg
28-03-2003, 16:19
Hoe zou je de director's cut van LotR: FotR omschrijven? Ook als drawer? Er zit namelijk maar één digipack in ;)Eeeuh... Gaan we moeilijk doen!? :lol:

Laten we het in zo'n geval houden op een "Custom Designed Drawer Digipack Hub"..... :twisted:

Jaded
28-03-2003, 16:40
Laten we het in zo'n geval houden op een "Custom Designed Drawer Digipack Hub"..... :twisted:
En wat is de Nederlandse benaming?

Oudgebruiker3
28-03-2003, 16:42
Ik heb overigens besloten dat een keepcase met een kartonnen omslag ook maar 'n drawer moet heten, ondanks het feit dat de kartonnen omslag niet zo stevig is als bij ándere drawers :)

Clamshell's en digipacks zijn dus hetzelfde, lijkt me.

...'t is alleen de hub die tegenwerkt :D

Oudgebruiker3
28-03-2003, 16:56
En om het allemaal nóg verwarrender te maken, is in de recensie van Se7en: SE te lezen dat een dergelijke verpakking een Karton Box heet, terwijl de verpakking van Yes - Symphonic Live een Digipack is... The Usual Suspects: SE is verpakt in een 'normale' keepcase.

't Moge duidelijk zijn dat er behoorlijk gespeeld kan worden met de benamingen ;)

Alex van den Berg
28-03-2003, 18:07
Laten we het in zo'n geval houden op een "Custom Designed Drawer Digipack Hub"..... :twisted:
En wat is de Nederlandse benaming?Speciaal ontworpen lade-digiverpakking centrum... :mrgreen:

Gabriel B.
28-03-2003, 18:56
Laten we het in zo'n geval houden op een "Custom Designed Drawer Digipack Hub"..... :twisted:
En wat is de Nederlandse benaming?Speciaal ontworpen lade-digiverpakking centrum... :mrgreen:
Rolt zo uit de mond. :shock: