PDA

Bekijk de volledige versie : Anamorf beeldformaat: standaard of extra?



dr. blood
29-03-2003, 12:08
Nu heb ik al 5 DVD spelers versleten van het topmerk Finlux http://www.myezboard.com/projects/ezboard/ezboard_userimages/poppyscommunity/images/ill3.gif, en geen enkele hiervan was in staat anamorfe DVD's in een ander beeldformaat dan 16:9 weer te geven …
Ben ik nou gek, ligt het aan Finlux, of is deze optie nooit standaard (wat ik me niet kan voorstellen)?

BrianB
29-03-2003, 18:50
Het hoeft toch ook niet in een ander beeldformaat dan 16:9?

dr. blood
29-03-2003, 20:01
Toch wel, want als een film oorspronkelijk in bv. 1.85:1 is gefilmd én in dat beeldformaat anamorf beschikbaar is, wil ik het ook zo kunnen zien. Liever balken dat een half plaatje.

dr. blood
29-03-2003, 20:06
Vandaag weer naar de winkel teruggeweest en een Philips DVD 634 meegekregen (no more Finlux!), maar nu kan deze speler ook niks met anamorfe DVD's. Zou het dan toch aan mijn Sony TV (KV-29C5B) liggen?

Rob Technoid
29-03-2003, 20:15
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het probleem niet helemaal.
Krijg je nou wel of niet balken te zien? Knipt ie beeld aan de zijkanten eraf? Of rekt ie het beeld vertikaal uit op een fullscreen tv? :confused:

Jaak
29-03-2003, 20:39
Ik begrijp dit probleem ook niet hoor.
De Sony KV-29... is een 4/3 tv dus moet je je dvd speler instellen op 4/3 letterbox (tenzij je 16/9 stand hebt op de tv...).

Jaak

dr. blood
30-03-2003, 11:21
Goed, nog eens duidelijk alles op een rijtje:

- ik heb een 4:3 Sony TV uit 1998 (met 4:3 stand en 16:9);
- en een gloednieuwe Philips DVD-speler;
- en een aantal DVD's met anamorf beeldformaat.

De DVD speler heeft 3 verschillende beeldopties
- 4:3 pan-and-scan;
- 4:3 letterbox;
- 16:9 widescreen.

Als ik nou een anamorfe DVD wil zien op mijn 4:3 TV, wil ik geen pan-and-scan of 16:9 widescreen, maar het bioscoopformaat dat ook gewoon beschikbaar is op de DVD, dus bv. Cinemascope of Vistavision. Dit betekent dat ik op mijn 4:3 TV zwarte balken krijg. én dat die breder zullen zijn dan 16:9.

Mijn TV laat echter alleen maximaal het widescreen 16:9 beeld zien (maar op mijn computer krijg ik wel het juiste, andere formaat). Er ontbreekt dus links en rechts beeldinformatie.

En om het allemaal nog wat vager te maken, doet dit probleem zich niet bij alle DVD's voor. Ligt dit nou aan de DVD's, mijn Sony TV of mijn Philips DVD speler. Of moet ik een andere aansluiting dan scart gebruiken (bij een verkeerde scart aansluiting is het beeld te ver naar links verschoven, en is de informatie aan de rechterkant opeens wel zichtbaar)?

Kortom: aaaaaaaaaarrrrrrgghhhhh!

Rob Technoid
30-03-2003, 12:26
Op welke stand heb je je tv? Zet je tv op 4:3 en je dvd speler op 4:3 letterbox. Mis je dan nog steeds info aan de zijkanten?

Ernest Hamstra
30-03-2003, 13:56
Gewoon je DVD-speler én je televisie op 16/9 zetten. Dan bereik je de hoogste kwaliteit. Als je beide op 4/3 zet gaat de DVD-speler het anamorfe signaal al omzetten en bereikt het beeld in een lagere kwaliteit je scherm.

Voor technische details: Nathan Strik...

Nathan, take it away! :wink:

Nathan Strik
30-03-2003, 14:01
Nathan, take it away! :wink:
Dank, dank. ;)

Het is vrij simpel eigenlijk:

- Heb je een breedbeeld TV, of een 4:3 TV met een 16:9 stand, zet dan zowel je TV, als je speler op 16:9 voor de hoogst mogelijke beeldkwaliteit. (33% meer verticale resolutie).

- Heb je een 'gewone' 4:3 TV, zet dan je speler in de 4:3 letterbox stand.

Er is één uitzondering op deze regel en dat zijn schijfjes zoals The Others, die automatisch op Pan & Scan overschakelen als ze een 4:3 stand ontdekken. Gelukkig zijn die op één hand te tellen. ;)

M Balje
30-03-2003, 14:14
Je zet gewoon je tv op 4:3 en je dvdspeler op 16: 9
Mijn tv is een 4:3 en ik kan niet kiezen,jij wel.
Mijn dvdspeler heb ik op 16:9 staan.
Je krijgt dan boven en onder zwate balken bij een 2:35 dvd.

In deze thread vind je uitleg hoe ik het heb met oa 1:85 en 1:77 dvd's

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=10495&highlight=beeldformaat

Hier zijn nog een paar threads over dit.

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=12362&highlight=beeldformaat

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=11532&highlight=beeldformaat

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=7548&highlight=beeldformaat

Mike Philippens
30-03-2003, 14:43
Je zet gewoon je tv op 4:3 en je dvdspeler op 16: 9
Mijn tv is een 4:3 en ik kan niet kiezen,jij wel.
Mijn dvdspeler heb ik op 16:9 staan.
Huh? Volgens mij zit jij dan altijd naar de Coneheads te kijken... Je DVD speler op 16:9 en je TV op 4:3 geeft (en dat heb ik bij verschillende mensen gezien) een beeld dat juist NIET goed is. De hoofden zijn langerekt (Coneheads).
Lees het stukje van Nathan nog maar eens want hij zegt het ook. Heb je een 4:3 TV is het heel jammer, maar daar krijg je zonder speciale 16:9 stand geen 16:9 beeld op zonder afknippen of vervormen. Dan zou ik kiezen voor afknippen want die lange koppen is ook weer zo'n raar gezicht.

Het is natuurlijk jouw eigen keuze, maar ik zou het iemand niet adviseren. Zeker niet als ie een 16:9 stand op de TV heeft...

M Balje
30-03-2003, 15:08
[quote]
Huh? Volgens mij zit jij dan altijd naar de Coneheads te kijken... Je DVD speler op 16:9 en je TV op 4:3 geeft (en dat heb ik bij verschillende mensen gezien) een beeld dat juist NIET goed is. De hoofden zijn langerekt (Coneheads).
Lees het stukje van Nathan nog maar eens want hij zegt het ook. Heb je een 4:3 TV is het heel jammer, maar daar krijg je zonder speciale 16:9 stand geen 16:9 beeld op zonder afknippen of vervormen. Dan zou ik kiezen voor afknippen want die lange koppen is ook weer zo'n raar gezicht.

Het is natuurlijk jouw eigen keuze, maar ik zou het iemand niet adviseren. Zeker niet als ie een 16:9 stand op de TV heeft...

Ik heb geen last van lang gerekte hoofden,hoor..
Mijn meeste dvd's zijn altijd anamorph widescreen in 2:35 of 1:85/1:77.
Lees mijn post van 18 December 2002 in deze thread (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=10495&highlight=beeldformaat) nog maar is ff,zo heb ik het meestal.

Mike Philippens
30-03-2003, 15:24
Ik heb geen last van lang gerekte hoofden,hoor..
Zal wel aan mij liggen, maar kloppen doet het niet. Reken het maar eens na. Je bent echter niet de enige, want ik heb al een aantal malen bij kennisen/familie met een 4:3 TV gezien dat de speler op 16:9 staat en dan zijn de mensen gewoon langer en dunner. Misschien vind je het niet irritant, maar dat betekent niet dat het zo hoort. Zet maar eens een echte BB en 4:3 tv naast elkaar en kijk nog maar eens goed.
Ik vind het geen gezicht...

dr. blood
30-03-2003, 16:22
Je zet gewoon je tv op 4:3 en je dvdspeler op 16: 9
Mijn tv is een 4:3 en ik kan niet kiezen,jij wel.
Mijn dvdspeler heb ik op 16:9 staan.
Je krijgt dan boven en onder zwate balken bij een 2:35 dvd.

Als ik dat doe krijg ik een in de hoogte uitgerekt beeld, en moet ik de TV op 16:9 zetten om de proporties weer normaal te krijgen. Inderdaad wel zwarte balken, maar het gaat me vooral om het beeld dat ertussen staat, en dat is nog steeds niet het anamorfe bioscoopformaat.

Vreemd blijft dat ik bij Blade Runner DC en Dancer In The Dark (beide 2.35:1 anamorf) dit probleem niet heb, en de films in het mooie Cinemascope formaat te zien krijg (TV 4:3, DVD speler 4:3 letterbox). Maar al mijn DVD's worden op mijn computer in de juiste aspect ratio weergegeven, en niet in 16:9. En dat is dus precies wat ik ook om mijn TV wil … kan toch niet zo moeilijk zijn …

Nathan Strik
30-03-2003, 16:34
Je zet gewoon je tv op 4:3 en je dvdspeler op 16: 9
Mijn tv is een 4:3 en ik kan niet kiezen,jij wel.
Mijn dvdspeler heb ik op 16:9 staan.
Je krijgt dan boven en onder zwate balken bij een 2:35 dvd.
Dit is dus NIET hoe het hoort. :nono:

Je hoort met een 4:3 TV ook zwarte balken te hebben bij 1.78:1 en 1.85:1 DVD´s. Bij 2.35:1 horen de balken erg breed te zijn (ongeveer 40% van je scherm).

Kijk ook hier (http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=16) eens voor de juiste weergaven bij elk TV-type en de meest voorkomende beeldverhoudingen.

dr. blood
30-03-2003, 16:44
- Heb je een 'gewone' 4:3 TV, zet dan je speler in de 4:3 letterbox stand.
Dan heb ik inderdaad mooie zwarte balken, maar verder dan 16:9 komen ze niet. http://www.myezboard.com/projects/ezboard/ezboard_userimages/poppyscommunity/images/sigh.gif

Nathan Strik
30-03-2003, 16:45
- Heb je een 'gewone' 4:3 TV, zet dan je speler in de 4:3 letterbox stand.

Dan heb ik inderdaad mooie zwarte balken, maar verder dan 16:9 komen ze niet. http://www.myezboard.com/projects/ezboard/ezboard_userimages/poppyscommunity/images/sigh.gif
?!? Misschien begrijpen we je probleem niet goed. Maar wat bedoel je hier nu weer mee?!? :confused:

dr. blood
30-03-2003, 16:55
Ik krijg wel breedbeeld (=16:9) bij een 16:9 anamorphic DVD, maar het werkelijke bioscoopformaat dat inherent is aan anamorfe DVD's krijg ik dus niet.

Dus bv. 16:9 anamorf is op mijn TV 16:9, en niet 1.85:1 / 2.35:1 / whatever. Ook als ik mijn DVD speler op 4:3 letterbox instel.

Beetje duidelijker?

Nathan Strik
30-03-2003, 16:58
Ik krijg wel breedbeeld (=16:9) bij een 16:9 anamorphic DVD, maar het werkelijke bioscoopformaat dat inherent is aan anamorfe DVD's krijg ik dus niet.

Dus bv. 16:9 anamorf is op mijn TV 16:9, en niet 1.85:1 / 2.35:1 / whatever. Ook als ik mijn DVD speler op 4:3 letterbox instel.

Beetje duidelijker?
Bedoel je dat je zelfs bij een 2.35:1 film het beeld in 16:9 (1.78:1) voorgeschoteld krijgt?
Dat is wel heel vreemd, heb ik nog nooit meegemaakt. :S

Je zei volgens mij dat dit niet bij al je schijfjes het geval was, bij welke DVD´s doet hij dit dan? Het kan ook nog zijn dat de DVD zelf in het verkeerde formaat is vastgelegd. Dat gebeurt nog wel eens. ;)

dr. blood
30-03-2003, 17:06
Bedoel je dat je zelfs bij een 2.35:1 film het beeld in 16:9 (1.78:1) voorgeschoteld krijgt?
Dat is wel heel vreemd, heb ik nog nooit meegemaakt. :S

Je zei volgens mij dat dit niet bij al je schijfjes het geval was, bij welke DVD´s doet hij dit dan? Het kan ook nog zijn dat de DVD zelf in het verkeerde formaat is vastgelegd. Dat gebeurt nog wel eens. ;)

Precies, zo bedoel ik het. Lijkt me wel een erg extreem geval van vette pech als ik bijna alleen maar "foute" DVD's zou hebben (nog afgezien van filmsmaak dan :wink: )

Zoals gezegd zien ze er op mijn Mac prima uit. Kan het zijn dat een coax-verbinding betrouwbaarder is dan scart?

Nathan Strik
30-03-2003, 17:10
Precies, zo bedoel ik het. Lijkt me wel een erg extreem geval van vette pech als ik bijna alleen maar "foute" DVD's zou hebben (nog afgezien van filmsmaak dan :wink: )

Zoals gezegd zien ze er op mijn Mac prima uit. Kan het zijn dat een coax-verbinding betrouwbaarder is dan scart?Hmm, ik ben dan toch bang dat het aan je speler ligt waarschijnlijk.

Raar, Finlux is nu niet bepaald een wereldmerk, maar dit is wel heel erg vreemd. Wat zeg je nu... heeft die speler een coax-verbinding?!? :shock: Tsss, sommige fabrikanten. ;)

dr. blood
30-03-2003, 17:17
Hmm, ik ben dan toch bang dat het aan je speler ligt waarschijnlijk.

Raar, Finlux is nu niet bepaald een wereldmerk, maar dit is wel heel erg vreemd. Wat zeg je nu... heeft die speler een coax-verbinding?!? :shock: Tsss, sommige fabrikanten. ;)

Die Finlux is sinds gisteren verleden tijd, maar mijn nieuwe Philips DVD634 heeft dit probleem ook. En ik bedoel natuurlijk niet coax (dom meissie), maar CVBS, wat dat ook moge zijn … hoewel ik niet weet of mijn TV dat heeft.

Nathan Strik
30-03-2003, 17:31
Hmm, dan ligt het denk ik niet aan de speler. Echt heel raar. Je hebt hem gewoon via Scart aangesloten?
Zit er een 16:9 knop op je Sony TV trouwens? Of heeft die TV andere instellingen waardoor hij misschien een ander beeldformaat kiest dan gewenst?

M Balje
30-03-2003, 19:25
Laat ik het zo zeggen.
Op mijn 4:3 tv geeft een Anamorph Widescreen 2:35 dvd(bv The world is not enough),mijn dvdspeler op 16:9 ingestelt gewoon 2:35 weer.
(Zwarte balken boven en onder 20cm of zo.)

De rest kan je hier lezen (al de 3de keer dat ik de link geef):

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=10495&highlight=beeldformaat

dr. blood
30-03-2003, 19:52
Hmm, dan ligt het denk ik niet aan de speler. Echt heel raar. Je hebt hem gewoon via Scart aangesloten?
Zit er een 16:9 knop op je Sony TV trouwens? Of heeft die TV andere instellingen waardoor hij misschien een ander beeldformaat kiest dan gewenst?

Ja, gewoon via scart zoals het hoort (zelfs nog op de tekst op de kabel gelet zodat de DVDkant niet in de TV zit). Mijn TV heeft 2 scart aansluitingen, bij de ene is het beeld naar links opgeschoven :confused: (rechts zie ik dan de rest van het plaatje met het juiste bioscoopformaat), bij de andere staat het netjes in het midden. De "foute" aansluiting gebruik ik voor de videorecorder, waarbij het geen problemen oplevert.

De 16:9 optie is via een knop op de afstandsbediening in te stellen, maar de TV staat standaard op 4:3 omdat ik geen zin heb in een vervormd, in de breedte uitgerekt beeld. De TV zelf maakt geen beeldkeuze, dat is aan mij.

Verder nog wat betreft combinaties TVbeeld en DVDbeeld: TV 16:9 + DVD 16:9 levert dezelfde beelduitsnede op als TV 4:3 + DVD 4:3 letterbox: in beide gevallen heb ik dan een beeld met de verhouding 16:9. En volgens mij zit daar de fout …

Ernest Hamstra
30-03-2003, 21:36
Laat ik het zo zeggen.
Op mijn 4:3 tv geeft een Anamorph Widescreen 2:35 dvd(bv The world is not enough),mijn dvdspeler op 16:9 ingestelt gewoon 2:35 weer.
(Zwarte balken boven en onder 20cm of zo.)

De rest kan je hier lezen (al de 3de keer dat ik de link geef):

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=10495&highlight=beeldformaat

De link nog maar eens voor de derde keer gelezen :wink:, maar dan geldt toch nog steeds het antwoord van Mike Philippens? Je bekijkt je films dus samengeperst in de breedte (langgerekte gezichten en ovale wielen). Als jij daar gelukkig mee bent dan is het toch prima (y).

dr. blood
31-03-2003, 18:22
Philips mailde me op verzoek het volgende:

U heeft ons recentelijk gevraagd of het mogelijk is een anamorfische dvd af te spelen op een DVD634.

Als deze DVD binnen de norm valt zoals die voor DVD is vastgesteld is dit inderdaad mogelijk.
Voor meer informatie over compatibiliteit met conventionele televisies verwijzen wij u naar de onderstaande url:
http://gregl.net/videophile/anamorphic.htm

Eens even goed lezen …

Haay1971
02-04-2003, 14:30
De 16:9 optie is via een knop op de afstandsbediening in te stellen, maar de TV staat standaard op 4:3 omdat ik geen zin heb in een vervormd, in de breedte uitgerekt beeld. De TV zelf maakt geen beeldkeuze, dat is aan mij.

Verder nog wat betreft combinaties TVbeeld en DVDbeeld: TV 16:9 + DVD 16:9 levert dezelfde beelduitsnede op als TV 4:3 + DVD 4:3 letterbox: in beide gevallen heb ik dan een beeld met de verhouding 16:9. En volgens mij zit daar de fout …
Wacht even..... 16:9 knop op de afstandbediening is een ZOOM functie en heeft NIKS met anamorf beeld te maken! Dan is het logisch dat je links en rechts een stuk van het beeld mist!

Als je die 16:9 zoom functie NIET gebruikt zie je als het goed is de film in breedbeeld op je scherm met (flinke) zwarte balken onder en boven. Als je dan die zoom functie gebruikt wordt er een 16:9 kader om het beeld 'gesneden' en wordt dit kader vervolgens in het beeld gezet. Heb je een 2.35:1 film dan snijdt dat kader dus links en rechts een stuk af wat door de zoom BUITEN het beeld van je 4:3 TV valt.

Christiaan Sauer
02-04-2003, 19:16
En als het de 16:9 knop is die ik denk (heb zelf ook de kv29fx30b uit 2003), dan is het dat de tv de 4:3 beelden als het ware gaat samenpersen. De tv gaat er dus niets afhalen. Maarrrrr, dat is misschien omdat ik een tv heb die 5 jaar jonger is.
Lekker antwoord trouwens van Phillips. Lekkere klantenservice? Of draaf ik nu door? 8)

dr. blood
02-04-2003, 19:21
Ook bij de combinatie TV 4:3 + DVD 4:3 Letterbox krijg ik 16:9 :( , maar ik begin langzaamaan te geloven dat het probleem bij mijn toch zeker niet slechte TV ligt. Bij films die (anamorf) 2.35:1 zijn, zie ik geen verdwenen beeldinformatie. Nu heeft iemand me verteld dat TV beeld altijd iets afgesneden is, dit in tegenstelling tot dat van een computermonitor. Het kan dus zijn dat het me bij een Cinemascope formaat simpelweg niet opvalt. Ik ga eens navragen bij Sony (van mijn TV). Benieuwd wat zij zeggen …