PDA

Bekijk de volledige versie : Wat is je favoriete Andrei Tarkovsky film?



JayLunar
01-04-2003, 21:03
Wat is je favoriete Andrei Tarkovsky film :?:

Niet allemaal tegelijk ;)

Richard B.
01-04-2003, 21:40
Moeilijk, moeilijk, moeilijk.. Ik heb er maar eentje van gezien! :D

Solaris wordt het dus, maar ik hoor veel goeie verhalen over Andrei Rublev. Die ga ik binnenkort dus nog eens een keer zien hopelijk.

riny
01-04-2003, 22:02
solyaris!
daarna
Stalker
Andre Rublev
de rest moet ik nog zien :)

Rochan
01-04-2003, 23:12
Heb ze geen allen gezien :oops: Dus kan ook geen stem uitbrengen :(

Renny Collard
01-04-2003, 23:26
Heb ze geen allen gezien :oops: Dus kan ook geen stem uitbrengen :(

Idem :oops:

Charley Baak
02-04-2003, 08:05
Heb ze geen allen gezien :oops: Dus kan ook geen stem uitbrengen :(
Idem, moet ik me nu gaan schamen ?? :oops:

JayLunar
02-04-2003, 08:49
Heb ze geen allen gezien :oops: Dus kan ook geen stem uitbrengen :(
Idem, moet ik me nu gaan schamen ?? :oops:
Nee hoor. Maar wat je wel moet doen is die films onmiddelijk gaan zien!! ;)

Matt D
02-04-2003, 09:31
jammer dat de moskwood dvds zo duur zijn, zie nt zitten om zoveel te betalen voor film die ik misschien nt goed vind

Marco
02-04-2003, 11:50
Solyaris (is ook de enigste die ik ken, dus dat maakt de keuze wat eenvoudiger).

JayLunar
02-04-2003, 12:00
Het doet me echt genoegen toch nog redelijk veel stemmen en reacties te zien!! (y) (y)

Theo B
02-04-2003, 17:16
Stalker

vervolgens:

Solaris
Nostalgia
Andrei Roeblov
Offret

de rest heb ik (nog) niet gezien

Hilkmann
02-04-2003, 17:26
Ik heb nog NOOIT van die regisseur gehoord .............

SchumiFan
03-04-2003, 19:45
Ik heb nog NOOIT van die regisseur gehoord .............

ik ook niet ... en heb ook geen film gezien van hem .. dus ik kan ook geen stem uitbrengen.

Sander Haarmans
03-04-2003, 21:08
Ik kan ook geen stem uitbrengen, ken geen enkele film uit het rijtje :oops:

John Milton
03-04-2003, 22:35
Ik heb er zelf ook geen één van gezien. Welke film staat bij jouw bovenaan je lijstje dan? Dan zal ik die eens gaan bekijken...

JayLunar
03-04-2003, 22:50
Ik heb er zelf ook geen één van gezien. Welke film staat bij jouw bovenaan je lijstje dan? Dan zal ik die eens gaan bekijken...
Solyaris (1972) is niet alleen mijn favoriete Tarkovsky, maar ook de beste film ooit gemaakt naar mijn mening (y)
Daarnaast moet ik zeggen dat Stalker een belangrijke en zeer diepgaande film is je alleen daarom al niet mag missen.. en verder heb ik alleen nog het mooie Andrei Rublyov gezien.
Allen zijn erg aan te raden, en ik weet vrijwel zeker dat ook de overige Tarkovsky films zeer de moeite waard zijn.

Kijk voor meer informatie over deze regisseur eens op www.nostalghia.com

hitch_fan
08-04-2003, 19:15
1: Andrei Rublev
2: Solaris
3: Ivan's Childhood

Zijn de enige 3 die ik van Tarkovsky heb gezien dus vandaar ;). Andrei Rublev is werkelijk subliem.

hulot
06-09-2004, 13:08
ik heb voor andrei rublev gekozen. zijn andere films vind ik bijna wel even goed, de enige die ik nog niet gezien heb zijn nostalghia en the steamroller and the violin. maar andrei rublev is echt een ervaring. neem die fles vodka in de hand en ga er maar voor zitten. een van mijn favoriete films, ik heb alleen wel een groot probleem met de dierenmishandelingen. dat noem ik niet echt kunst, en het had niet hoeven gebeuren om van deze film een meesterwerk te maken.

Lex v/d Moolen
06-09-2004, 13:48
Ik heb alleen Solyaris gezien. Vond ik wel een mooie film, begint alleen langdradig.

bdw, lang geleden sinds ik een bericht van JayLunar gezien heb. Zoals veel van de eerste members van dvd.nl plotsklaps verdwenen. :(

Fafa
06-09-2004, 15:06
Heb nog geen films gezien van Tarkorvsky, maar op mijn Keeno huurlijstje (dvd's per post) staan Andrei Rublev, Solyaris, en Stalker.

Dus over een maandje zal ik mijn stem uitbrengen. Ik verwacht veel van de films.

Marco Dubbeldam
06-09-2004, 15:38
Andrei Tarkovsky?? Nog nooit van gehoord.. :oops:

hulot
06-09-2004, 16:31
oh ik denk dat ik per ongeluk een hele oude thread weer naar voren heb gebracht. trouwens, als je nog nooit een tarkovsky-film heb gezien dan heb je nog niet geleefd. maar ja dat is mijn mening dan. :wink:

Kaplan
06-09-2004, 16:38
Kan helaas niet stemmen, Ik heb Andre Rublev ooit een keer gezien en vond er toen niks aan. Solaris heb ik alleen in de remake gezien. Spreekt me qua verhaal ook wel het meeste aan.

BLACKENED
06-09-2004, 17:56
wie? :wink:

godofgamblers
06-09-2004, 18:43
Stalker de beste. Solyaris is waar Solaris op gebaseerd is. Ook goed.


Simon

Richard B.
06-09-2004, 19:35
wie? :wink:
Wat een rare gewoonte eigenlijk om te reageren op een onderwerp waar je niets mee hebt of niets over weet. Zonder die postings zou dit een hele korte thread zijn. "postje scoren" noemen ze dat... :wink:

Prekip
06-09-2004, 20:46
Andrei Tarkovsky, een van mijn favoriete regisseurs! Iedereen die nog niks van hem gezien heeft en bredere interesses heeft dan Hollywood, kan ik van harte aanbevelen eens goed voor een van zijn (helaas maar 7) meesterwerken te gaan zitten!

Zijn beste werk is voor mij ook Stalker, op korte afstand gevolgd door Solyaris en het eveneens prachtige Zerkalo. Andrei Rublev is natuurlijk ook een geweldige film, maar voor mij persoonlijk toch iets minder.

Om ook het DVD-aspect erbij te betrekken, van Solyaris en Andrei Rublev zijn uitstekende Criterion uitgaves verschenen (http://www.cdwow.com). Voor Stalker en de rest zou ik voor de Artificial Eye uitgaves gaan (http://www.play.com).

Een bekende van mij heeft onlangs op FOK! een interessante uiteenzetting van Tarkovsky gegeven. Linkje: http://forum.fok.nl/topic/399095/1

Henk Heideveld
07-09-2004, 12:58
Ken eerlijk niet alle films maar vond de Spiegel heel apart. Vreemd, niemand kiest die! :shock:

riny
07-09-2004, 19:30
Ken eerlijk niet alle films maar vond de Spiegel heel apart. Vreemd, niemand kiest die! :shock:

had hem tijdens mijn stem nog niet gezien maar nu wel.
is inderdaad een prachtige film!

Reinbo
09-09-2004, 08:00
Ik moet nog steeds een keertje een Tarkovski week houden met elke dag een van zijn filmsm Nu ken ik alleen Andrei Rubliev, Nosthalgia en Solaris en waardeer ze ook in die volgorde.

Weet iemand iets van de kwaliteit van de uitgaves van Moskwood?

Godbluff
09-09-2004, 08:48
In deze volgorde:

1. Nostahlgia
2. Stalker
3. Solaris

lodi
09-09-2004, 09:04
Heb tot nu toe alleen Stalker en Andrei Rublyov gezien. Twee bijzondere films mag ik wel zeggen, die zeker indruk hebben gemaakt. Ik denk dat ik Stalker net iets beter vond. Solyaris staat al een hele tijd in de kast. Binnenkort maar eens kijken dan. Iets te vroeg om te stemmen dus voorlopig.

Rob Eric Blank
09-09-2004, 11:24
Nooit een film van gezien, moet ik mij nu serieus gaan schamen?
Ik ben bang van wel :oops: :oops: :oops: :oops:

MGdutch
11-09-2004, 09:59
Nooit een film van gezien, moet ik mij nu serieus gaan schamen?
Ik ben bang van wel :oops: :oops: :oops: :oops:

Ik ook niet :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Fafa
01-02-2005, 21:17
Ik heb van Tarkovsky 3 films gezien: Andrei Rublyov, Solyaris en Stalker.

Het zijn geen gemakkelijke films en bovendien traag, maar hoe langer je erover na gaat denken, hoe beter je ze begrijpt en hoe meer je ze gaat waarderen. Ik vond alledrie de films goed. De mise-en-scene is schitterend en de acteurs zijn top evenals de prachtige diepe dialogen.

Richard B.
31-05-2005, 16:39
Inmiddels heb ik ook Andrej Rublev en Stalker aan mijn collectie toegevoegd: beiden zijn IMO beter dan Solaris maar alle drie zijn ze op dezelfde manier hypnotiserend en intrigerend. Ik ga deze films nog wel de nodige keren zien denk ik. Tarkovski's films werken op een heel ander niveau als de films die ik tot nu toe gezien heb. Er zit veel meer filosofie en visuele gedachten achter dan ik gewend ben. Echt iets voor diegenen die op filmgebied ALLES gezien hebben.

Mejel
01-06-2005, 08:26
Ik heb gestemd voor Nostalghia, maar ik moet eerlijk toegeven, dat -hoewel ik ze bijna allemaal gezien heb- dit toch wel heel lang geleden is. Ik herinner ze me niet zo goed als ik zou willen.

Ik ben nu bezig de films van Kurosawa te verzamelen en daarna komen die van Tarkovsky. Jammer genoeg zijn dit soort films erg duur en zijn aanbiedingen moeilijk te vinden.

Erwin de Koning
01-06-2005, 20:48
Heb gekozen voor ANDREI RUBLYOV, vind dat absoluut zijn magnum opus

:)

David L.
02-06-2005, 12:37
Ik heb van Tarkovsky 3 films gezien: Andrei Rublyov, Solyaris en Stalker.

Het zijn geen gemakkelijke films en bovendien traag, maar hoe langer je erover na gaat denken, hoe beter je ze begrijpt en hoe meer je ze gaat waarderen. Ik vond alledrie de films goed. De mise-en-scene is schitterend en de acteurs zijn top evenals de prachtige diepe dialogen.

Ik vind het films die de moeite waard zijn om meerdere keren te bekijken. door de gelaagdheid is het iedere keer een andere ervaring. De 1e keer dat ik Solyaris zag vond ik het niks, nu (4e X) is het toch wel een van m'n favorieten... :D

Prekip
02-06-2005, 15:46
MK2 schijnt in Frankrijk pas geleden nieuwe uitgaves van Ivan's Childhood, Mirror, Stalker, Solyaris en Andrey Rublyov the hebben uitgegeven, mét Engelse ondertitels. Dit zouden volgens DVDBeaver géén rechtstreekse ports te zijn van de AE/Ruscico-uitgaves.

Screenshots van Ivan's Childhood:

Ruscico:
http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare11/ivans-childhood/ivanrus.jpg

MK2:
http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare11/ivans-childhood/ivan2.jpg

Zo te zien is het een flinke verbetering dus. Is er hier misschien iemand die deze versies al heeft, en er wat over kwijt wil? ;)

Prekip
02-06-2005, 20:29
Volgens Alapage (http://www.alapage.com/mx/?id=250161117740297&donnee_appel=ALAPAGE&tp=F&type=4&VID_NUMERO=869203&support=DVD&devise=&fulltext=&sv=X_L) zouden ze zelfs Nederlands ondertiteld zijn!

De extra's van Stalker:
- Galerie photos
- Biographie du réalisateur
- 'Le rouleau compresseur et le violon'
- Extrait du travail de diplôme d'Andreï Tarkovski
- La maison de Tarkovski
- Interview avec A. Kniajinski, directeur de la photographie
- Interview avec R. Safioulline, décorateur
- Interview avec E. Artemiev, compositeur
- Filmographies des cinéastes et comédiens
- Bande-annonce cachée dans les filmographies

Edit: linkje (http://www.dvdclassik.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16951) met wat meer vergelijkende screenshots van 'Ivan'.

lodi
02-06-2005, 20:47
Ziet er interessant uit. Ben benieuwd naar de eerste reviews. Stalker en Andrey Rublyov zou ik graag nog eens aan mijn collectie toevoegen.

Eddy
04-06-2005, 16:14
Ik zag vandaag Zerkalo (nederlandse titel: Spiegel, Moskwood-uitgave) in de winkel liggen. Weet iemand meer over de kwaliteit van beeld en geluid? Ik hoorde dat het rechtstreekse kopiën zouden zijn van de Artificial Eye-release, maar het leek mij dat de Moskwoodversie minder extra's telt.

Mocht iemand weten of er nog een betere dvd is van Zerkalo (Mirror, Spiegel), dan zou ik dat ook graag willen horen

Remi van Nes
04-06-2005, 18:26
Mocht iemand weten of er nog een betere dvd is van Zerkalo (Mirror, Spiegel), dan zou ik dat ook graag willen horen

Geen idee maar het is in ieder geval wel mijn favoriete Tarkovsky... (uberhaupt mijn favoriete film trouwens...) :wink:

Richard B.
04-06-2005, 18:52
Ik zag vandaag Zerkalo (nederlandse titel: Spiegel, Moskwood-uitgave) in de winkel liggen. Weet iemand meer over de kwaliteit van beeld en geluid? Ik hoorde dat het rechtstreekse kopiën zouden zijn van de Artificial Eye-release, maar het leek mij dat de Moskwoodversie minder extra's telt.

Mocht iemand weten of er nog een betere dvd is van Zerkalo (Mirror, Spiegel), dan zou ik dat ook graag willen horen
Op DVD Beaver staan in ieder geval 3 vergelijkingen:
http://www.celtoslavica.de/chiaroscuro/vergleiche/zerkalo.html
http://www.dvdbeaver.com/film/dvdcompare/mirror3.htm
http://www.acs.ucalgary.ca/~tstronds/nostalghia.com/TheTopics/RusCiCo_Mirror_Review.html

Wat nou de beste editie is wordt me nog niet helemaal duidelijk. Volgens de tweede recensie zou dat de AE moeten zijn maar als ik recensies 1 en 3 lees dan twijfel ik: vooral in de 1e lijkt de Kino beter beeld te hebben.

Als de 2e vergelijking de meest recente is dan zou de AE de beste release moeten zijn. Hopelijk is de Moskwood dezelfde versie, maar da's een beetje moeilijk te beoordelen. :?

Prekip
04-06-2005, 19:29
Mocht iemand weten of er nog een betere dvd is van Zerkalo (Mirror, Spiegel), dan zou ik dat ook graag willen horen

Geen idee maar het is in ieder geval wel mijn favoriete Tarkovsky... (uberhaupt mijn favoriete film trouwens...) :wink:
Je top 20 klopt niet meer. ;)

Ik heb zelf overigens de AE uitgave. Deze voldoet op zich wel, maar als de MK2 veel beter is ga ik toch overwegen hem te vervangen.

doctor Gonzo
04-06-2005, 19:36
De Spiegel, een heel moeilijke film maar zo intens mooi en eerlijk gemaakt dat ik 'm direct twee keer na elkaar gezien heb. Tarkovsky betoont zich in deze prent de ultieme modernist waardoor de film zeker niet voor iedereen is weggelegd. Desalniettemin een prachtig staaltje filmkunst!
Maar Andrei Rublev en Soljaris zijn ook meesterwerkjes natuurlijk :)

Eddy
04-06-2005, 21:03
Ik heb nog even verder gezocht naar Zerkola (Spiegel, Mirror) en vond nog deze Franse recensie op arkepix (http://www.arkepix.com/kinok/DVD/TARKOVSKI%20Andrei/dvd_lemiroir.html).

Ik ben niet Franstalig, dus ik heb geen idee wat er allemaal staat, maar er staan wel een aantal screenshots bij die er goed uitzien. Helaas zijn ze niet op het correcte formaat om echt een goede vergelijking te kunnen doen, maar mijn eerste indruk van de MK2 versie is goed. De vraag is dan, waar kan ik het beste deze Franse dvd bestellen? Heeft iemand ervaringen met www.amazon.fr of zijn er andere, betere online shops voor Franse dvd's?

Remi van Nes
04-06-2005, 21:16
Mocht iemand weten of er nog een betere dvd is van Zerkalo (Mirror, Spiegel), dan zou ik dat ook graag willen horen

Geen idee maar het is in ieder geval wel mijn favoriete Tarkovsky... (uberhaupt mijn favoriete film trouwens...) :wink:
Je top 20 klopt niet meer. ;)

Ik heb zelf overigens de AE uitgave. Deze voldoet op zich wel, maar als de MK2 veel beter is ga ik toch overwegen hem te vervangen.

Right, betrapt, bedoelde Stalker inderdaad, al moet ik zeggen dat ik de laatste tijd weer ernstig aan het twijfelen ben welke ik nu mooier vind... :roll:

Heb zelf alles van Tarkovksy op AE (op de 2 Criterion's na) en zou het dus behoorlijk klote vinden als die nieuwe versies echt beter blijken te zijn en ik straks alles "moet" gaan vervangen...

Prekip
04-06-2005, 22:46
Ik heb nog even verder gezocht naar Zerkola (Spiegel, Mirror) en vond nog deze Franse recensie op arkepix (http://www.arkepix.com/kinok/DVD/TARKOVSKI%20Andrei/dvd_lemiroir.html).

Ik ben niet Franstalig, dus ik heb geen idee wat er allemaal staat, maar er staan wel een aantal screenshots bij die er goed uitzien. Helaas zijn ze niet op het correcte formaat om echt een goede vergelijking te kunnen doen, maar mijn eerste indruk van de MK2 versie is goed. De vraag is dan, waar kan ik het beste deze Franse dvd bestellen? Heeft iemand ervaringen met www.amazon.fr of zijn er andere, betere online shops voor Franse dvd's?
Mijn Frans is ook niet erg goed, maar volgens mij gaat die review over de film en niet echt over de DVD. Als ik jou was zou ik even mijn geduld bewaren en wachten op DVDBeaver. ;)

Richard B.
04-06-2005, 23:11
Na Solaris, Andrej Rublev en Stalker snak ik eigenlijk naar 'meer Tarkovsky' in mijn collectie. Wat zou de beste keuze zijn: The Mirror of Nostalghia?

Er jammer trouwens dat Criterion maar zo weinig Tarkovsky in zijn collectie heeft zitten. Ik begin meer en meer geloven dat hij bij de top 3 meest belangrijke regisseurs allertijden hoord. :?

Eddy
04-06-2005, 23:36
Na Solaris, Andrej Rublev en Stalker snak ik eigenlijk naar 'meer Tarkovsky' in mijn collectie. Wat zou de beste keuze zijn: The Mirror of Nostalghia?

Er jammer trouwens dat Criterion maar zo weinig Tarkovsky in zijn collectie heeft zitten. Ik begin meer en meer geloven dat hij bij de top 3 meest belangrijke regisseurs allertijden hoord. :?
Inderdaad erg jammer dat er maar zo weinig Criterions van Tarkovski zijn. Van Andrei Rublev hoop ik nog altijd dat ze ooit een anamorfe versie zullen uitbrengen.

Ik zit er zelf over te denken om Mirror aan te schaffen als eerstvolgende Tarkovski. Ik zal nog even afwachten om te zien wat de beste versie momenteel is. Hopelijk komt Beaver snel met een mooie vergelijking. Een boek over Tarkovski is al wel besteld: Tarkovsky; a visual fugue.

Verder ben ik erg benieuwd naar Offret, Nostalghia en Ivan's Childhood. Van Offret is wel een erg mooie Swedish Film Institute release geweest als ik DVD Beaver mag geloven. Is er iemand die weet hoe de Nederlandse versie is (Het Offer)?

Is er überhaupt iemand op dit forum die de Nederlandse releases heeft aangeschaft? Ik heb het idee dat de meerderheid toch de Criterions en/of de Artifical Eye releases in de kast heeft staan.

Fafa
05-06-2005, 09:57
Er jammer trouwens dat Criterion maar zo weinig Tarkovsky in zijn collectie heeft zitten. Ik begin meer en meer geloven dat hij bij de top 3 meest belangrijke regisseurs allertijden hoord.

Begin ik het ook wel mee eens te zijn, ook al heb ik pas 3 films van Tarkovsky gezien. Zijn films laten een diepe indruk na en zijn imo echt visuele meesterwerken.

Ik wil ook DVD's aan gaan schaffen, maar vind het moeilijk om te bepalen wat de beste release is. Ik wacht nog even op de superrelease die deze films verdienen. Hopelijk gaat dat niet al te lang duren.

Eddy, bedankt voor het noemen van dat boek! Dat ga ik binnenkort ook bestellen, lijkt me erg interessant!

lodi
05-06-2005, 12:25
Na het lezen van deze thread heb ik Zerkalo maar weer eens opgezet. Een ideale film voor een druilerige zondagmorgen en naast Stalker misschien wel mijn favoriete Tarkovsky. Visueel is hij werkelijk onovertroffen, wat een schoonheid. Echt een film die je over je heen moet laten komen. Ben erg benieuwd hoe de franse MK2's zijn.

Remi van Nes
05-06-2005, 16:25
Na Solaris, Andrej Rublev en Stalker snak ik eigenlijk naar 'meer Tarkovsky' in mijn collectie. Wat zou de beste keuze zijn: The Mirror of Nostalghia?

Absoluut Miror, al moet je ze eigenlijk gewoon allebei bestellen... :wink:


Er jammer trouwens dat Criterion maar zo weinig Tarkovsky in zijn collectie heeft zitten. Ik begin meer en meer geloven dat hij bij de top 3 meest belangrijke regisseurs allertijden hoord. :?

Die mening deel ik ook absoluut. Als je trouwens in die Criterion-boekjes oude stijl (inserts) kijkt zie je dat Ivan's Childhood wel in de planning stond (ben het jaar ff kwijt..) maar dat is idee blijkbaar helaas van tafel geveegd...





Eddy, bedankt voor het noemen van dat boek! Dat ga ik binnenkort ook bestellen, lijkt me erg interessant!

Naast het uitstekende "A Visual Fuge..." kan ik de liefhebber dit fantastische boek absoluut ook zonder meer aanbevelen:

"Sculting In Time" oftewel de Tarkovsky-bijbel... :!:

http://www.utexas.edu/utpress/comps/tarscp.gif

"If Sculpting in Time could be distilled to a single message, it would be this: Content and conscience must come before technique—for any artist in any art form."

—Los Angeles Times Book Review

Andrey Tarkovsky, the genius of modern Russian cinema—hailed by Ingmar Bergman as "the most important director of our time"—died an exile in Paris in December 1986. In Sculpting in Time, he has left his artistic testament, a remarkable revelation of both his life and work. Since Ivan's Childhood won the Golden Lion at the Venice Film Festival in 1962, the visionary quality and totally original and haunting imagery of Tarkovsky's films have captivated serious movie audiences all over the world, who see in his work a continuation of the great literary traditions of nineteenth-century Russia. Many critics have tried to interpret his intensely personal vision, but he himself always remained inaccessible.

In Sculpting in Time, Tarkovsky sets down his thoughts and his memories, revealing for the first time the original inspirations for his extraordinary films—Ivan's Childhood, Andrey Rublyov, Solaris, The Mirror, Stalker, Nostalgia, and The Sacrifice. He discusses their history and his methods of work, he explores the many problems of visual creativity, and he sets forth the deeply autobiographical content of part of his oeuvre—most fascinatingly in The Mirror and Nostalgia. The closing chapter on The Sacrifice, dictated in the last weeks of Tarkovsky's life, makes the book essential reading for those who already know or who are just discovering his magnificent work.


Nog even een ophemelende recensie voor de mensen die nog niet overtuigd zijn:
http://www.longpauses.com/blog/2000/02/sculpting-in-time-1987.html

Erg tof trouwens dat steeds meer mensen hier zijn films ontdekken, althans zo lijkt het wel! :D

Prekip
09-06-2005, 19:20
Gary Tooze heeft het volgende te melden in de DVDBeaver nieuwsbrief die ik zojuist ontving:


WE ARE STILL ON THIS!:
As previously mentioned - MK2 have released a few of Tarkovsky's films on DVD (with English subtitles).

UPDATE: Our source in France tells the DVDBeaver ListServ that the MK2/RusCiCo Solaris disc apparently has 9 minutes of extra scenes (the mirror room sequences) inserted back INTO the film (i.e., not as an Extra).

Jacob Dijkstra
11-06-2005, 08:26
Voor besprekingen van Tarkovsky dvd's en andere info is de volgende website erg aardig:

http://www.acs.ucalgary.ca/~tstronds/nostalghia.com//TheTopics/DVD_Recommendations.html

Eddy
14-06-2005, 16:04
DVD Beaver heeft inmiddels de Franse MK2 release van Zerkalo (Le Miroir) bijgevoegd bij de vergelijking tussen de Artificial Eye, Kino en Spectrum. Het blijkt dat de MK2 dezelfde transfer (en extra's) heeft als de Artifical Eye. Voor de ultieme versie van Zerkalo moeten we dus nog even wachten. Enige wat ik me nog afvraag is hoe het met de Nederlandse release is gesteld. waarschijnlijk zal dat ook dezelfde transfer zijn, maar misschien dat iemand meer kan vertellen over de extra's die op die disc staan.

En voor de volledigheid: DVD Beaver comparison (http://www.dvdbeaver.com/film/dvdcompare/mirror3.htm)

Richard B.
14-06-2005, 18:36
Hmm... ik sta een beetje in dubio. Ik ben erg benieuwd naar Zerkalo, maar ik heb eigenlijk weinig zin om WEER een dvd te kopen waarvan ik nu al weet dat ik hem over korte of lange tijd ga vervangen. :?

Prekip
15-06-2005, 15:21
Nog wat verder speurwerk via DVD-Basen geeft de volgende vergelijkingen op DVD-Beaver:

Stalker (http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReview/stalker.htm)
Ivan's Childhood (http://www.dvdbeaver.com/film/dvdcompare/ivan.htm)
Andrei Rublyev (http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare5/andreirublev.htm)
Solaris (http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare5/solaris.htm)

Blijkbaar zijn het rechtstreekse ports van de AE uitgaves, behalve Ivan's Childhood, die een stuk beter is.

Richard B.
18-07-2005, 16:03
Heeft iemand de Moskwood-versie van Zerkalo al in z'n bezit? Is dit een goeie editie?

Eddy
29-07-2005, 15:00
Ik heb deze week twee MK2 dvd's van Tarkovsky ontvangen en inmiddels gezien.
Ivan's Childhood heeft inderdaad een geweldige transfer meegekregen al bevat de Nederlandse ondertiteling de nodige spel- en taalfouten. Ik ga binnenkort de film nog eens zien met de Engelse, zien of die beter is. Maar het belangrijkste is de beeld en geluidskwaliteit en die is gewoon erg mooi. Ik ben nog niet toegekomen aan de extra's maar die lijken op het eerste gezicht hetzelfde te zijn als de AE.

Zerkalo lijkt, afgaande op de screenshots, inderdaad dezelfde transfer te zijn als de AE. De kwaliteit kan natuurlijk beter, maar ik vond hem zeker niet slecht. Hoewel Ivan's Childhood een goede film is, is ie toch niet te vergelijken met een meesterwerk als Zerkalo. De beelden, het gebruik van geluid en de montage zorgen voor een poetisch geheel waarbij grenzen tussen droom, herinnering en realiteit op briljante manier door elkaar heen zijn verweven. De acteurs zijn overtuigend in hun rollen in het op eerste gezicht moeilijk doordringbare script. Een film als deze kan je eigenlijk niet na één keer kijken beoordelen.

De eerstvolgende Tarkovsky zal voor mij of Nostalghia of Offret zijn. Van The Offret schijnt een sublieme uitgave te zijn van het Zweedse Film Instituut. Weet iemand hoe het is gesteld met de Nederlandse release van de film (Het Offer)?

maikel_1981
07-08-2005, 17:47
Het is een beetje laat allemaal misschien, maar ik kom niet zoveel op forums en beter laat dan nooit dacht ik dan. Mijn eerste kennismaking met Tarkovsky is een jaar of twee geleden geweest en heeft toen mijn leven toch wel enigzins veranderd. Mijn eerste kennismaking was Zerkalo en toen heb ik in een paar weken tijd zijn gehele oeuvre er doorheen gejast (op steamrollen and the violin na). Mijn top 3:

1. Zerkalo
2. Solaris
3. Ivan's Childhood

Voor de Tarkovsky fans: Lantaren/Venster in Rotterdam heeft nog een Tarkovsky retrospectief t/m 31 augustus, dus als je er snel bij bent kun je er nog wat van meekrijgen. Zelf heb ik Zerkalo daar gezien twee weken terug (voor de 8e of 9e keer, ik raak de tel kwijt) en een Tarkovsky op het grote doek zien is toch nog iets mooier dan op DVD. Een paar dagen eerder had ik ook al Stalker in het Chasse in Breda gezien, maar 2,5 uur zonder pauze in de matige stoelen van Chasse was toch een hele opgave. Desondanks was het wederom een intrigerende ervaring.

Richard B.
12-08-2005, 20:50
Wat is een goedkope site/winkel om Zerkalo te bestellen? Het liefst eentje waar je zonder cc kunt bestellen.

Fafa
26-10-2005, 11:14
Heeft iemand de Tarkovsky DVD's van Moskwood (http://www.moskwood.nl/?internationaal.htm) in bezit? En kan zeggen of het een goede kwaliteit is?

Ik heb van Tarkovsky Andrei Rublev, Stalker en Solaris gezien en vond dit mega mooie en diepe films. Ik wil dus graag ook wat andere films zien, maar weet niet welke versie ik aan zou moeten schaffen? Creiterion, Artficial Eye (UK), Moskwood (NL), MK2 (FR)?

Iemand tips?

Eddy
26-10-2005, 11:45
De beste versies van Tarkovskyfilms op een rijtje:

- Ivan's Childhood (beste versie: MK2) zie DVD Beaver (http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare/ivan.htm)
- Andrei Rublev (beste versie: Criterion Collection) zie DVD Beaver (http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare5/andreirublev.htm)
- Solaris (beste versie: Criterion Collection) zie DVD Beaver (http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare5/solaris.htm)
- Zerkalo (beste versie: Artificial Eye/MK2) zie DVD Beaver (http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare/mirror3.htm)
- Stalker (beste versie: Artificial Eye/MK2) zie DVD Beaver (http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare5/stalker3.htm)
- Nostalghia (nog steeds geen goede versie van...)
- Offret (beste versie: SFI) zie DVD Beaver (http://www.dvdbeaver.com/FILM/DVDCompare2/sacrifice.htm)

De Nederlandse uitgaves(van Moskwood) ken ik niet, maar het lijken mij in de meeste gevallen te gaan om dezelfde transfers als de Artifical Eye/Ruscico/MK2 (met uitzondering van Ivan's Childhood waar de Franse MK2 een opvallend beter beeld heeft).

RJI
26-10-2005, 12:26
Andrei Tarkovsky?? Nog nooit van gehoord.. :oops:

HAHA ik ook niet :P Dus ik kan ook geen stem uitbrengen

Richard B.
27-10-2005, 20:19
Heeft iemand de Tarkovsky DVD's van Moskwood (http://www.moskwood.nl/?internationaal.htm) in bezit? En kan zeggen of het een goede kwaliteit is?
Ik heb vandaag de Moskwood van Offret aangeschaft en na de eerste 10 minuten bekeken te hebben kan ik zeggen dat de beeld- en audiokwaliteit prima in orde is. Geen idee hoe ie zich verhoudt tot andere Offret-dvd's maar ik ben er erg tevreden mee. M'n eerste indruk van Moskwood is dus positief.

Eddy
27-10-2005, 20:55
Heeft iemand de Tarkovsky DVD's van Moskwood (http://www.moskwood.nl/?internationaal.htm) in bezit? En kan zeggen of het een goede kwaliteit is?
Ik heb vandaag de Moskwood van Offret aangeschaft en na de eerste 10 minuten bekeken te hebben kan ik zeggen dat de beeld- en audiokwaliteit prima in orde is. Geen idee hoe ie zich verhoudt tot andere Offret-dvd's maar ik ben er erg tevreden mee. M'n eerste indruk van Moskwood is dus positief.
Als je Moskwood vergelijkt met de screenshots op DVD Beaver (http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare2/sacrifice.htm), met welke transfer komt ie dan het meest overeen?

Ik ben ook erg nieuwsgierig naar de documentaire 'Directed by Andrei Tarkovsky' op de tweede schijf. Heeft iemand die al gezien?

Fafa
27-10-2005, 21:06
Heb ik nog een vraagje over Tarkovsky. Heeft iemand een boek over hem gelezen? Na wat zoekwerk kom ik uit op de twee relevante titels: "Sculpting In Time" (van Tarkovsky zelf) en "The Films of Tarkovsky; A Visual Fugue".

Heeft iemand deze boeken gelezen en kan er wat zinnigs over zeggen?

Richard B.
27-10-2005, 21:21
Heeft iemand de Tarkovsky DVD's van Moskwood (http://www.moskwood.nl/?internationaal.htm) in bezit? En kan zeggen of het een goede kwaliteit is?
Ik heb vandaag de Moskwood van Offret aangeschaft en na de eerste 10 minuten bekeken te hebben kan ik zeggen dat de beeld- en audiokwaliteit prima in orde is. Geen idee hoe ie zich verhoudt tot andere Offret-dvd's maar ik ben er erg tevreden mee. M'n eerste indruk van Moskwood is dus positief.
Als je Moskwood vergelijkt met de screenshots op DVD Beaver (http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare2/sacrifice.htm), met welke transfer komt ie dan het meest overeen?

Zodra ik de film heb afgekeken zal ik screenshots proberen te maken. Zo op het gevoel zou ik wel durven zeggen dat ie beter is als de AE-editie: ik vond dat de scherpte van het beeld in de eerste scene van de film (met al het gras) zeker wel goed. Maar goed: 'documentatie' daarvan volgt nog.


Ik ben ook erg nieuwsgierig naar de documentaire 'Directed by Andrei Tarkovsky' op de tweede schijf. Heeft iemand die al gezien?

Zie http://uk.imdb.com/title/tt0095967 . Ook deze moet ik nog bekijken maar ik ben benieuwd. Ruim anderhalf uur iets te zien krijgen van hoe Tarkovsky werkte kan niet anders dan heel interessant zijn. :D

Eddy
27-10-2005, 21:28
Heb ik nog een vraagje over Tarkovsky. Heeft iemand een boek over hem gelezen? Na wat zoekwerk kom ik uit op de twee relevante titels: "Sculpting In Time" (van Tarkovsky zelf) en "The Films of Tarkovsky; A Visual Fugue".

Heeft iemand deze boeken gelezen en kan er wat zinnigs over zeggen?
Ik heb zelf een tijdje terug "The Films of Tarkovsky; A Visual Fugue" gekocht. Een prachtig boek waarin de films van Tarkovsky in een heldere context worden geplaatst. Er wordt een korte geschiedenis uiteengezet van de Russische filmindustrie en ook de persoon van Tarkovsky wordt behandeld. Daarnaast wordt elke Tarkovsky-film uitgebreid behandelt, waarbij zowel wordt ingegaan op omstandigheden en productie, alsook de vele symboliek die hij in zijn films stopte. De schrijvers van dit boek zijn ook degenen die het audiocommentaar op de Criterion Collecton release van Solaris voor hun rekening namen.

Het andere boek ken ik zelf niet, maar deze wordt redelijk vaak genoemd in A Visual Fugue. De schrijvers relativeren nogal eens de situatie zoals Tarkovsky die zelf schetst in zijn eigen boek. Zo kroop hij graag in de huid van martelaar, terwijl hij toch een relatief grote vrijheid genoot wat betreft het maken van films. Zeker als je het vergelijkt met filmmakers in andere landen die 'vergelijkbare' artistieke films maakten, verging het Tarkovsky zo slecht nog niet. Sculpting In Time is natuurlijk wel een boek waarin je de ideeëen van Tarkovsky uit eerste hand hoort en dat alleen is al de moeite waard lijkt mij.

Sculpting In Time zal ik zeker nog eens aanschaffen, maar voorlopig ben ik erg blij met "The Films of Tarkovsky; A Visual Fugue". De films worden helder en duidelijk in hun context geplaatst en bieden een zeer boeiende blik in de wereld van Andrei Tarkovsky. Aanrader!!!

Fafa
27-10-2005, 21:35
Eddy schreef:

...



Dank je wel Eddy! Zeer fijne informatie. Ik weet alleen nog niet welk boek ik ga aanschaffen. Waarschijnlijk allebei!

Richard B.
30-10-2005, 22:57
Ik had screenshots beloofd van Offret. Ik moet het voorlopig even laten bij een exemplaar. Van onderen naar boven zie je screens van de SFI (die door DVD Beaver als beste werd aangewezen), de AE en de Moskwood-uitgave.

http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare2/sacfifice/PDVD_004.jpg
http://www.dvdbeaver.com/film/dvdcompare/sacrifice/0.11.21.jpg
http://members.home.nl/rnmboon/pics/offret_moskwood_1.JPG

Volgens mij is de Moskwood-uitgave best wel netjes. Toch? (y)

Eddy
30-10-2005, 23:08
Bedoel je van onder naar boven of net andersom? Als de onderste van Moskwood is (gezien de server waar ie op staat) dan is die inderdaad subliem! Ik ga hem morgen meteen even halen denk ik. Hij staat al zo lang op mijn verlanglijst.

Richard B.
30-10-2005, 23:30
Bedoel je van onder naar boven of net andersom? Als de onderste van Moskwood is (gezien de server waar ie op staat) dan is die inderdaad subliem! Ik ga hem morgen meteen even halen denk ik. Hij staat al zo lang op mijn verlanglijst.
De onderste is inderdaad de Moskwood. Hier nog een paar vergelijkingen. Wederom respectievelijk de SFI, de AE en de Moskwood.

http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare2/sacfifice/PDVD_011.jpg
http://www.dvdbeaver.com/film/dvdcompare/sacrifice/0.22.40.jpg
http://members.home.nl/rnmboon/pics/offret_moskwood_2.JPG

http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare2/sacfifice/PDVD_008.jpg
http://www.dvdbeaver.com/film/dvdcompare/sacrifice/0.41.50.jpg
http://members.home.nl/rnmboon/pics/offret_moskwood_3.JPG

Voor deze set heb ik de compressie vergelijkbaar gemaakt met die van de Beaver-shots (die was voor de eerste screen namelijk ongeveer half zoveel). Maar ik blijf de kwaliteit nog steeds erg goed vinden.

Richard B.
30-10-2005, 23:41
Nog een belangrijk feit: de Moskwood is anamorf. Van alle versies van Offret is enkel de AE dat ook, maar ik vind de beeldkwaliteit van de Moskwood duidelijk beter.

Ik twijfelde welke versie ik van Zerkalo ik moest aanschaffen (de AE of de Moskwood) maar ik neig nu wel naar de Moskwood. Hopelijk is die van vergelijkbare kwaliteit als hun Offret-uitgave. Wel jammer dat de Moskwood-dvd van Zerkalo zo duur is: ik ben hem nog nergens voor minder dan 29,99 tegengekomen. :(

Nog wel een kleine tip: ik kocht mijn Offret voor 24,99 bij Plato. Da's best wel een nette prijs voor een dvd als dit.

Eddy
31-10-2005, 17:12
...Nog wel een kleine tip: ik kocht mijn Offret voor 24,99 bij Plato. Da's best wel een nette prijs voor een dvd als dit.
Bedankt voor de tip, ik heb hem daar vandaag gehaald.

Ik ben erg benieuwd naar deze film, zeker ook omdat het camerawerk van Sven Nykvist is. Dat blijft toch één van mijn favorieten. Deze week maar even tijd maken om Offret te zien.

Fafa
01-11-2005, 20:22
Heb zojuist de Moskwood Zerkalo (De Spiegel) besteld bij bol.com (met korting voor 20,44 euro).

Zal binnenkort mijn waarnemningen posten. Ik kan niet wachten om de film te bekijken!!!

Richard B.
12-11-2005, 17:29
Heb zojuist de Moskwood Zerkalo (De Spiegel) besteld bij bol.com (met korting voor 20,44 euro).

Zal binnenkort mijn waarnemningen posten. Ik kan niet wachten om de film te bekijken!!!
Heb je hem al bekeken? Ik ben erg benieuwd.

Die prijs klinkt trouwens erg goed.

VincentBroccoli
14-11-2005, 22:57
Die Moskwoodtitels zien er erg mooi uit. Zelf heb ik alleen Zerkalo gezien. En na het zien van die film denk ik dat ik beter kan beginnen met een film als Andrei Rublev. Maar of de Moskwoodversie dan gelijk beter is dan de criterion?

Richard B.
18-11-2005, 22:41
Die Moskwoodtitels zien er erg mooi uit. Zelf heb ik alleen Zerkalo gezien. En na het zien van die film denk ik dat ik beter kan beginnen met een film als Andrei Rublev. Maar of de Moskwoodversie dan gelijk beter is dan de criterion?
Wat voor lengte heeft de Moskwood-versie eigenlijk? Er zijn twee versies van de film en Criterion heeft (dacht ik) de enige dvd-uitgave van de lange, oorspronkelijke 'cut'. De twee versies schijnen nog best wel veel van elkaar te verschillen.

Qua beeld en geluid is de Criterion trouwens niet meer dan 'voldoende'. Zie de vergelijking van DVD Beaver (http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare5/andreirublev.htm) voor meer info daarover.

Fafa
18-11-2005, 22:48
Zoals ik het begrijp is het zo:

Moskwood: kortere versie, goed beeld
Criterion: langere versie, ondertitels in een zwarte balk onder in beeld, iets meer kleur aan het einde van de (verdere z/w) film

De lange versie is niet echt een director's cut maar gewoon een langere versie van de film. Ik heb de moskwood een keer gehuurd en de kortere versie vond ik al waanzinnig indrukwekkend.

De criterion lijkt zoals vaak voorkeur te hebben vanwege de reputatie van dit label. Ik weet niet of de lange versie opweegt tegen het aparte (storende?) gebruik van ondertitels.

Maick Werner
18-11-2005, 23:25
Ik heb van Tarkovsky 3 films gezien: Andrei Rublyov, Solyaris en Stalker.

Het zijn geen gemakkelijke films en bovendien traag, maar hoe langer je erover na gaat denken, hoe beter je ze begrijpt en hoe meer je ze gaat waarderen. Ik vond alledrie de films goed. De mise-en-scene is schitterend en de acteurs zijn top evenals de prachtige diepe dialogen.

Ik heb hetzelfde, alleen dan minus Stalker :P

Ik geef hier de voorkeur aan Rublyov, maar bij beide films viel ik in slaap. Dus voor mij geen Tarkovsky meer :?

Fafa
23-11-2005, 10:56
Voor de geinteresseerden...

Wat betreft de uitbreiding van de Tarkovsky collectie van Moskwood, ik heb Moskwood gevraagd wanneer De Jeugd van Ivan op DVD verschijnt. Het antwoord:


Hallo Fabio,

Wordt heel misschien dit jaar nog.
Nostalghia volgt ook spoedig.

Wil je via onze nieuwsbrief op de hoogte blijven?

Mvg
Wim Dekker

Richard B.
19-01-2006, 19:43
Gekocht: de Moskwood-editie van Zerkalo. En een belangrijke tip: deze dvd en die van Ivan's Childhood zijn nu bij Plato te krijgen voor € 19,99 (wat dus goedkoop is voor Tarkovsky op dvd).

Ik denk eigenlijk dat ik Ivan's Childhood binnenkort ook nog maar ga halen. Dan moet ik alleen nog Nostalgia hebben om mijn collectie van Tarkovsky-features compleet te maken. :roll:

Fafa
19-01-2006, 21:14
Gekocht: de Moskwood-editie van Zerkalo. En een belangrijke tip: deze dvd en die van Ivan's Childhood zijn nu bij Plato te krijgen voor € 19,99 (wat dus goedkoop is voor Tarkovsky op dvd).

€ 19,99 is inderdaad de verkoopprijs van Ivan's Childhood. Ik ga hem binnenkort ook aanschaffen, een zeer mooie prijs lijkt me (al is een Tarkovsky nooit te duur bij wijze van spreken).

Richard B.
21-01-2006, 16:21
Ivan's Childhood heb ik inmiddels ook. Binnenkort m'n mening over deze uitgave en die van Zerkalo/De Spiegel.

Richard B.
31-01-2006, 00:19
Gezien: De Spiegel (of Zerkalo of The Mirror of hoe je hem ook wilt noemen). Prachtig, prachtig, prachtig.. Ik moet eerlijk zeggen dat ik moeite heb om te onderscheiden wat nu echt aan de film was en wat een droom. Ik ken behalve Tarkovsky geen filmmakers die dat soort effecten teweeg kunnen brengen. Deze film stijgt met stip naar de 2e plek van mijn Tarkovsky-hitlijst (achter Rublev).

Een detail: de Moskwood-versie blijkt gelijk te zijn aan de Ruscico met enkel de 5.1 mix. Da's niet de allerbeste uitgave maar hij kan er imo meer door. De 'definitieve' Zerkalo-dvd moet toch nog komen.

Volgende film: Ivan's Childhood. Ik ben benieuwd.

Chris Taylor
31-01-2006, 13:46
Geen. Don't know the man and his work...

Richard B.
14-02-2006, 22:29
Inmiddels ook gezien: Ivan's Childhood. Voor een Tarkovsky is ie nogal 'conventioneel' maar je ziet er toch ook al aardig wat dingen in terug waarmee ie zich in z'n latere films mee zou onderscheiden. Het verteltempo ligt wat hoger dan dat van die andere films en ik denk dat je deze film (mede daarom) dan ook wel de meest toegankelijke Tarkovsky-film kunt noemen. Het verhaal vond ik genoeg boeien om deze film in een keer uit te kijken. Da's bij mij HEEL bijzonder als het gaat om Tarkovsky's films. ;)

De Moskwood-dvd is echt subliem. Niet vanwege de extra's maar wel vanwege de transfer, want die is gewoon geweldig. Mooi scherp beeld zonder vervuiling en vrijwel geen edge enhancement. Als ik de screens op DVD Beaver zie dan denk ik dat ie minstens zo goed is als de MK2. (y)

Remi van Nes
14-02-2006, 22:48
Het verhaal vond ik genoeg boeien om deze film in een keer uit te kijken. Da's bij mij HEEL bijzonder als het gaat om Tarkovsky's films. ;)



Jij kijkt Tarkovsky doorgaans in etappes ofzo?

Moet toegeven dat ook ik tijdens Rublev uitermate blij was met de pauze-knop op mijn speler... :roll:

maikel_1981
14-02-2006, 22:55
Het verhaal vond ik genoeg boeien om deze film in een keer uit te kijken. Da's bij mij HEEL bijzonder als het gaat om Tarkovsky's films. ;)



Jij kijkt Tarkovsky doorgaans in etappes ofzo?

Moet toegeven dat ook ik tijdens Rublev uitermate blij was met de pauze-knop op mijn speler... :roll:
En ik moet ook toegeven dat ik het bij vlagen erg zwaar had bij Stalker in de bioscoop. En daar heb je geen pauzeknop... Gelukkig heb ik het wakker kunnen houden, want verder was het een prachtige ervaring :D

Demon
14-02-2006, 23:05
Ik heb nog nooit van hem gehoord.
Laat staan zijn films. :oops: :oops:
En de solaris die ik ken is met George Clooney, :(
ik ga denk eens kijken of ik er paar kan huuren!
Dan kan ik altijd nog kijken of ik ze wil kopen :D

iemand tips welke beetje de beste is om te beginnen?

maikel_1981
14-02-2006, 23:14
Ik heb nog nooit van hem gehoord.
Laat staan zijn films. :oops: :oops:
En de solaris die ik ken is met George Clooney, :(
ik ga denk eens kijken of ik er paar kan huuren!
Dan kan ik altijd nog kijken of ik ze wil kopen :D

iemand tips welke beetje de beste is om te beginnen?
Ivan's Childhood en Solaris zijn waarschijnlijk zijn meest toegankelijke films, hoewel het woord toegankelijk bij Tarkovsky ietwat bezwaarlijk is wellicht, afhankelijk van wat je gewend bent.

Zijn beste film is mijns insziens Mirror AKA Zerkalo. Stalker is ook bloedmooi. Andrei Rublev, Nostalghia of The Sacrifice zou ik niet mee beginnen en bewaren voor later 8)

Richard B.
14-02-2006, 23:42
Jij kijkt Tarkovsky doorgaans in etappes ofzo?
Ja. Dwz: vaak wel. En tussen die etappes kunnen soms maanden zitten. :lol:

Ik vindt Tarkovsky een weergaloze filmmaker maar dat betekend niet dat ik z'n films altijd even makkelijk vindt. Je moet er voor in de stemming zijn.

maikel_1981
14-02-2006, 23:51
Jij kijkt Tarkovsky doorgaans in etappes ofzo?
Ja. Dwz: vaak wel. En tussen die etappes kunnen soms maanden zitten. :lol:

Ik vindt Tarkovsky een weergaloze filmmaker maar dat betekend niet dat ik z'n films altijd even makkelijk vindt. Je moet er voor in de stemming zijn.
Maar dan kijk je zo'n film toch gewoon niet als je er niet voor in de stemming bent? Een Tarkovsky film in etappes kijken waar maanden tussen zitten: het grenst aan blasfemie zou ik bijna zeggen...

Richard B.
19-02-2006, 17:58
Jij kijkt Tarkovsky doorgaans in etappes ofzo?
Ja. Dwz: vaak wel. En tussen die etappes kunnen soms maanden zitten. :lol:

Ik vindt Tarkovsky een weergaloze filmmaker maar dat betekend niet dat ik z'n films altijd even makkelijk vindt. Je moet er voor in de stemming zijn.
Maar dan kijk je zo'n film toch gewoon niet als je er niet voor in de stemming bent? Een Tarkovsky film in etappes kijken waar maanden tussen zitten: het grenst aan blasfemie zou ik bijna zeggen...
Nou zeg! :x :wink:

Als ik zeg "etappes" dan bedoel ik eigenlijk dat ik de film tot een bepaald punt kijk en dan later de film weer opnieuw vanaf het begin bekijk maar dan totaan een later punt. Het is dus niet zo dat ik hem helemaal in stukjes kijk ofzo. Gerust gesteld? :)

Nog een nieuwtje: Moskwood gaat op 14/03/2006 Nostalghia uitbrengen. Als ie qua transfer zo goed is als Moskwoods andere uitgaven en de prijs ook weer aantrekkelijk is dan ga ik die wel aanschaffen.

maikel_1981
19-02-2006, 18:10
Jij kijkt Tarkovsky doorgaans in etappes ofzo?
Ja. Dwz: vaak wel. En tussen die etappes kunnen soms maanden zitten. :lol:

Ik vindt Tarkovsky een weergaloze filmmaker maar dat betekend niet dat ik z'n films altijd even makkelijk vindt. Je moet er voor in de stemming zijn.
Maar dan kijk je zo'n film toch gewoon niet als je er niet voor in de stemming bent? Een Tarkovsky film in etappes kijken waar maanden tussen zitten: het grenst aan blasfemie zou ik bijna zeggen...
Nou zeg! :x :wink:

Als ik zeg "etappes" dan bedoel ik eigenlijk dat ik de film tot een bepaald punt kijk en dan later de film weer opnieuw vanaf het begin bekijk maar dan totaan een later punt. Het is dus niet zo dat ik hem helemaal in stukjes kijk ofzo. Gerust gesteld? :)
Nou, een beetje. Dus jij kent van iedere Tarkovsky film de eerste helft als je broekzak, maar het einde niet :D

Het is een beetje zoals Godard zei: iedere film bevat een begin, midden en einde, maar niet noodzakelijk in die volgorde. Je kunt van Tarkovsky natuurlijk ook een soort van William Burroughs-achtige knip-en-plak compositie maken. Zerkalo heeft dat al een beetje natuurlijk :lol: Maar ik dwaal af...

Richard B.
19-02-2006, 19:57
Nou, een beetje. Dus jij kent van iedere Tarkovsky film de eerste helft als je broekzak, maar het einde niet :D
Inmiddels heb ik alle Tarkovsky-films gezien dus het is geen issue meer.

Joris van Laarhoven
29-03-2006, 09:12
Weet iemand nog hoe ik aan de Swedish Film Institute-DVD van Offret kan komen?

Hier de DVD Beaver-vergelijking (http://www.dvdbeaver.com/FILM/DVDCompare2/sacrifice.htm)

Maar hij is nergens meer te koop :cry:

Richard B.
17-05-2006, 20:57
Inmiddels heb ik alle Tarkovsky-films gezien dus het is geen issue meer.
Dat was gelogen maar vanaf 30 mei zou dat het niet meer moeten zijn: dan brengt Moskwood namelijk Nostalghia uit:

http://www.moskwood.nl/store/images/dvd/nostalghia.jpg

Zie ook deze pagina (http://www.moskwood.nl/store/index.php?main_page=product_info&products_id=305&zenid=d3948a98fe7befae6d9ce12943799b21).

Hopelijk is ie net zo goedkoop als de laatste paar Tarkovsky's die Moskwood uitbracht en is de beeldkwaliteit ook weer goed.

Erwin vd H
13-08-2006, 07:09
Het moet niet gekker worden, maar als ik het zo een beetje lees is er nu een game (http://www.play.com/Games/PC/PROD/3-/161094/S_T_A_L_K_E_R_Shadow_of_Chernobyl/Product.html) van Stalker gemaakt:

Review



On the afternoon of April 12 in 2006, a massive explosion shattered the Chernobyl area. The Zone, as the area got to be known, was characterized by anomalous energy disturbances, rendering even the most advanced form of protective suits worthless to would be rescue teams. Months passed and nothing could be done. The military quarantined the area to prevent unauthorized entry and perhaps even reassure the local populace that the area was under control and confinement. Almost 4 years after the initial event, expeditions can now safely traverse several kilometers deep into the Zone. Among these are the Stalkers, poachers that enter the zone searching for artifacts and anomalous formations that are highly sought after by certain organizations and groups. The player controls a Stalker, venturing into the Zone in order to acquire information, technology and artifacts to sell and possibly put a mysterious puzzle together. Avoiding the dangers within and the military because as a Stalker you are effectively a thief, and the army that has quarantined the area, don't take kindly to trespassers. Within the Zone you will have to detect and avoid the bizarre phenomenons (anomalies) that plague the area, avoid or eliminate various kinds of mutants and you can even expect competition from other Stalkers.

mercapto
13-08-2006, 11:42
Die game is al jaren in de maak hoor :P Das 3 jaar oud nieuws ;)

Erwin vd H
13-08-2006, 11:48
Ok dat wist ik niet, 3 jaar geleden had ik nog nooit van Tarkovsky gehoord, behalve dat hij degene was die het origineel van Solaris had gemaakt.

Maar goed, nu gaat die game dus daadwerkelijk uitkomen.

Richard B.
13-08-2006, 12:00
Ik had wel eens van het spel gehoord maar wist niet dat ie op de film gebaseerd was.

Inmiddels is de Moskwood-release van Nostalghia volgens hun website trouwens opgeschoven naar 31 december. Hmm.. ik denk dat die datum gewoon betekend dat ze nog geen datum weten. :?

Fafa
18-08-2006, 22:04
Eind deze maand (september 2006) komt de Nederlandse vertaling van Tarkovski's boek "Sculpting in Time" wederom uit. Het boek heet "De Verzegelde Tijd" en hierbij zit de 2 disc van Het Offer! Verder bevat het boek een kortingskaart waarmee de andere films van Tarkovski besteld kunnen worden.

Prijs wordt € 35,00. Dit klinkt als een verkooppraatje, maar ik wil het boek gewoon heel graag kopen en vond de hele actie met de DVD's erbij wel aardig.

*NERAZZURRI*
09-10-2006, 16:44
Momenteel staat Solyaris nog op 1. Maar Stalker zit daar niet ver achter en heb net Zerkalo gezien die na meerdere kijkbeurten ongetwijfeld naar plaats 1 gaat stijgen...

Voor nu dus Solyaris...

Andrei Rublyov staat ook nog op de plank te wachten maar die duurt zo lang... Even een keer tijd voor vrij maken.

Coen P.
12-11-2006, 20:10
Op Nostalghia na heb ik alles gezien. Dit is mijn lijstje:

Solyaris
Stalker
Zerkalo (The Mirror)
Andrei Rublyov
Ivanovo Detstvo (Ivan's Childhood)
Offret (The Sacrifice)

Richard B.
18-11-2006, 18:17
Eind deze maand (september 2006) komt de Nederlandse vertaling van Tarkovski's boek "Sculpting in Time" wederom uit. Het boek heet "De Verzegelde Tijd" en hierbij zit de 2 disc van Het Offer! Verder bevat het boek een kortingskaart waarmee de andere films van Tarkovski besteld kunnen worden.

Prijs wordt € 35,00. Dit klinkt als een verkooppraatje, maar ik wil het boek gewoon heel graag kopen en vond de hele actie met de DVD's erbij wel aardig.
Ik zie dat ie inmiddels op Bol staat (http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?Section=BOOK&BOL_OWNER_ID=666820456). Ik heb de dvd's al maar ik ben toch wel erg benieuwd naar het boek dus ik ga hem waarschijnlijk wel bestellen.

In deze beschrijving (http://www.histuitg.nl/hu.php?action=viewpublicatie&is=0318) staat trouwens dat je bij dit boek ook een kortingskaart voor de andere dvd's krijgt.

http://www.histuitg.nl/omslagen/0318.jpg

Coen P.
16-02-2007, 09:59
Voor wie zijn Tarkovsky collectie nog compleet wil maken moet nu even een bezoekje brengen aan play.com:

Solaris €15,49
Nostalgia €13,99
Mirror €12,49
Stalker €15,49

Ik had alleen Nostalgia nog niet, mooi prijsje lijkt mij....
die Nostalgia is toch een drama uitvoering? (dvdcompare)

Daze
14-06-2007, 12:49
Stond op het punt om de Moskwood DVD van Offret (Het Offer) aan te schaffen, Na vergelijking van de hier geposte screenshots en het feit dat deze DVD anamorphic is leek het verreweg de beste uitgave te zijn. Echter, na wat beter gekeken te hebben werd als snel duidelijk dat de Moskwood uitgave gecropped is van de originele 1.66:1 naar breedbeeldformaat waardoor bijna 10% van de beeldinformatie wegvalt, met name aan de bovenkant. Dit is behoorlijk onacceptabel wat mij betreft en nu zal ik toch maar op zoek gaan naar de Zweedse SFI uitgave die op de Moskwood na de beste beeldkwaliteit heeft. Weet iemand misschien waar ik deze voor een redelijke prijs kan krijgen...?

wiljan
14-06-2007, 13:09
Voorlopig heb ik op Zerkalo gestemd, maar er zijn nog een hoop films van hem die ik moet zien. Ik heb inmiddels ook twee boeken over hem, waaronder de Nederlandse versie van 'Sculpting in Time' (samen met de DVD van Het Offer) en bij De Slegte heb ik een half jaar geleden 'Tarkovsky: Cinema as Poetry' van Maya Turovskaya opgepikt voor 10 euro. Het boek is al een tijdje OOP en gaat bij de Amazon handelaren voor een stuk meer weg. ;)

Iedereen trouwens al bekend met de aanstaande Criterion release van Ivan's Childhood? Hier (http://www.criterion.com/asp/release.asp?id=397) te vinden. Bovendien lijkt de AE release van de Tarkovsky Companion (http://www.criterion.com/asp/release.asp?id=397) me ook behoorlijk interessant. Al mensen die deze bekeken hebben?

Joshua Dago
14-06-2007, 13:39
betreffende de discussie over de verschillende releases:

http://www.acs.ucalgary.ca/~tstronds/nostalghia.com/TheTopics/DVD_Recommendations.html

note: is al 2 naar niet geupdate, maar zeker interessant wanneer je meer info wilt over oudere versies.

Richard B.
30-06-2007, 21:50
Volgens de nieuwsbrief van Moskwood zou de dvd van Nostalghia deze maand toch eindelijk uit moeten komen. Ik ga hem maar bestellen denk ik.

Ik zocht net trouwens naar de BFI-versie op o.a. CDWOW en Amazon maar ik kan hem nergens meer vinden. Is ie OOP ofzo? Weet iemand dat?

Daze
11-07-2007, 09:47
Volgens de nieuwsbrief van Moskwood zou de dvd van Nostalghia deze maand toch eindelijk uit moeten komen. Ik ga hem maar bestellen denk ik.

Ik zocht net trouwens naar de BFI-versie op o.a. CDWOW en Amazon maar ik kan hem nergens meer vinden. Is ie OOP ofzo? Weet iemand dat?

BFI-versie? Die bestaat niet, waarschijnlijk bedoel je de Artificial Eye versie. Deze is op de meeste plaatsen niet meer verkrijgbaar lijkt het, ik zag em alleen nog bij Amazon.co.uk (http://www.amazon.co.uk/o/ASIN/B00007KFMZ/) voor de belachelijke prijs van £21.48. Maar ik zou eerlijk gezegd nog geen penny geven voor dit wanproduct, echt een hele slechte transfer. Er is van Nostalghia helaas geen perfecte uitgave verkrijgbaar, de enige acceptabele uitgave is de R1 Fox Lorber (http://www.amazon.com/Nostalghia-Oleg-Yankovsky/dp/6305069654/) release maar die is al jaren OOP en alleen nog voor grof geld (http://www.amazon.com/gp/offer-listing/6305069654/) te krijgen. Ook deze uitgave is zeker niet perfect, non-anamorphic, edge enhancement, lelijke gele subtitles, maar is zeer acceptabel en verreweg de beste uitgave tot nu toe. Het is een port van de oude Criterion laserdisc.

Een vergelijking tussen de R2 Artificial Eye en de R1 Fox Lorber kun je hier (http://www.celtoslavica.de/chiaroscuro/films/nostalghia/nost.html) zien.

Er blijkt echter ook een Koreaanse uitgave te zijn die een heel stuk goedkoper is en die een directe port is van de Fox Lorber release. Let wel, er zijn 2 Koreaanse releases van Nostalghia. Ik heb het over deze (http://www.dvdasian.com/cgi-bin/dvdasian/17085.html), NIET deze (http://www.dvdasian.com/cgi-bin/dvdasian/19659.html) welke weer een directe port is van de Artificial Eye release.

Of de Moskwood uitgave moet natuurlijk voor een grote verbetering zorgen, maar zeer waarschijnlijk is dat gewoon een port van de Artificial Eye release...

Richard B.
15-07-2007, 16:37
Ik bedoelde inderdaad AE en niet BFI. En ik waag het er toch maar op met de Moskwood denk ik. Volgens mij halen ze hun transfers niet meer exclusief van AE want Moskwood's dvd's van Ivan's Childhood en Offret leken aanzienlijk beter te zijn dan die van AE.

Fikret
22-05-2008, 20:31
Ik heb vandeweek het boek "De Verzegelde Tijd" aangeschaft waar ook 2 dvd's bij zitten: Het Offer (Offret) en een bonus dvd met extra's. Ben benieuwd.
Tevens bevat het boek een kortingskaart voor de aankoop van de overige films van Andrei Tarkovsky. Dat wordt voor mij de Moskwood uitgave van "De Spiegel", verder heb ik alle Tarkovsky's behalve Solaris. Bij Solaris ga ik liever voor de AE uitgave, die is een stuk goedkoper en bevat ook Nederlandse ondertiteling.

http://www.histuitg.nl/omslagen/0317.jpg

Peter Neefs
23-05-2008, 08:59
Aan de reacties hierboven te lezen ben ik niet de enige die nog geen enkele film van Tarkovsky gezien heeft...zal wel eens beginnen met Solaris, is die film eigenlijk wat?

veester
23-05-2008, 09:40
Eigenlijk zijn al zijn films pareltjes. Maar als ik echt moet kiezen, ga ik voor Ivan, gevolgd door Andrei en Solaris.

Fikret
23-05-2008, 15:18
Eigenlijk zijn al zijn films pareltjes. Maar als ik echt moet kiezen, ga ik voor Ivan, gevolgd door Andrei en Solaris.

Dat is toevallig ook mijn top 3 in exact dezelfde volgorde. :wink:
Al heb ik momenteel nog niet alle Tarkovsky's gezien.

Oudlid_X5
28-05-2008, 16:28
Ik heb vandeweek het boek "De Verzegelde Tijd" aangeschaft waar ook 2 dvd's bij zitten: Het Offer (Offret) en een bonus dvd met extra's. Ben benieuwd.

http://www.histuitg.nl/omslagen/0317.jpg

Machtig boek! (y)

Richard B.
24-11-2014, 20:25
Tip: blijkbaar zijn de belangrijkste films van Tarkovsky via Youtube te bekijken. (http://www.openculture.com/2010/07/tarkovksy.html) Ik vind het vreemd dat dat kan, maar afgaande op de datum van het artikel is er in 4 jaar tijd nooit tegen opgetreden door Criterion of andere rechtenhebbenden. Dan zal het blijkbaar wel legaal zijn.

Op een computerscherm dit soort films kijken lijkt me niks, maar met een smarttv kun je ze (afhankelijk van de opties van je tv) naar je tv casten. Uiteraard heb ik ze zelf allang op dvd (Ivan's childhood en Solaris op BD) maar misschien is het interessant voor diegenen die nog niets van Tarkovsky kennen of hebben.

peptalk
24-11-2014, 20:39
Er staat dat ze online zijn gezet door Mosfilm, de studio, dus zal idd geheel legaal zijn. Ik ben ook nog in het bezit van de 1e Russische Andrei Rublev met UK subs, maar zo kan ik de andere ook eens bekijken.

Richard B.
19-05-2015, 21:49
Het is eigenlijk alweer oud nieuws, maar Artificial Eye gaat later dit jaar vrijwel alle films van Tarkovsky op Blu-ray uitbrengen. Zie http://www.blu-ray.com/news/?id=15450

Pastichio Rocker
20-05-2015, 14:27
Stalker natuurlijk. Maar goed, ik heb er maar drie gezien... Stalker, Solyaris en Nostalgia.

T.Hobbes
10-06-2015, 11:00
Ik heb tot nu toe Solyaris en Andrey Rublev gezien, maar was niet onder de indruk. Ben wel van plan meerdere films van hem te gaan kijken.

Richard B.
02-11-2015, 19:32
Voor de fans: Moskwood heeft enkele weken geleden Het offer (ook wel bekend als "The sacrifice" of "Offret") in Nederland op Blu-ray uitgebracht. Ik was stomverbaasd toen ik hem bij Plato ineens in de schappen tegenkwam.

Inmiddels is er redelijk wat Tarkovsky op BD verschenen alhoewel er nog dingen ontbreken c.q. moeilijk verkrijgbaar zijn:

- Ivan's Childhood is in de VS te krijgen (via Criterion) en in Zwitserland
- Andrei Rublyov is in Rusland te krijgen en in Zwitserland
- Solaris is o.a. in de VS, Australie en Zwitserland te krijgen
- The Mirror is in Rusland en Zwitserland te krijgen
- Stalker is in Japan te krijgen (helaas enkel met Japanse ondertiteling)
- Nostalghia is in ieder geval in de VS en Zwitserland te krijgen
- Offret / The Sacrifice is dus o.a. in Nederland te krijgen (en enkele andere landen)

Eigenlijk is alles dus wel in HD te krijgen maar je moet echt gaan sprokkelen om het bij elkaar te krijgen. De Zwitserse releases zijn trouwens peperduur en hebben enkel Duitse ondertiteling.

rogue
02-11-2015, 19:37
Hier (http://tarkovskyzone.proboards.com/) kun je ook veel info vinden over de beste man.

Richard B.
04-11-2015, 17:21
Hier (http://tarkovskyzone.proboards.com/) kun je ook veel info vinden over de beste man.
Dat forum is wel erg Stalker-centrisch. :)

Op het forum wordt trouwens ook nog gerefereerd naar een eerdere aankondiging (die ik al kende) van het uitbrengen van Tarkovsky-films op Blu-ray in de UK in Q4 van dit jaar. Ik heb er helaas niets meer over vernomen daarna.

edit: nog even iets wat ik uit het Stalker-topic op blu-ray.com (http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=259440&page=2) pikte:


Curzon Artificial Eye have informed us that they are working on a number of films from acclaimed Russian director Andrei Tarkovsky. Preliminary dates for these upcoming Blu-ray releases have not yet been set.

Tarkovsky's feature films will be screening from the new digital prints at selected cinemas in spring 2016. Last but not least, watch this space for news about our upcoming DVD and Blu-ray releases!
Op de UK-releases zullen we dus nog even moeten wachten.