PDA

Bekijk de volledige versie : Bekabeling....



bmateijsen
27-10-2001, 12:26
Ben benieuwd wat jullie voor bekabeling hebben... en of je hier veel waarde aan hecht...

Dus wat voor interlinks.. toslinks.. en speakerkabel heb je??

Groet Bjorn

Raskel
29-10-2001, 15:56
Hallo,

Als speakerkabel gebruik ik de Ixos 605 kabel, de dvd speler is via een Ixos Bronze scart kabel aangesloten op de tv. Tussen de dvd en de versterker heb ik momenteel, helaas, nog altijd maar een optisch kabeltje.

groeten

forzavado
29-10-2001, 16:01
Mijn bekabeling zit nog in de opzet fase. Wil over een jaar ongeveer alles hetzelfde hebben (ben een arme student, vandaar een jaar) nadat mijn speakers mooi aan elkaar gelijk zijn.
Nu heb ik:
Speakerkabel: standaard 4mm (60 meter)
Coax: Monitor Audio (CD-speler)
Optisch: Ixos Brons (dvd)

Wil volgend jaar volledig alles Monster bekabeld hebben (zowel luidspreker als interlinks)

forzavado
29-10-2001, 16:04
Hé Bjorn
Wat heb jijzelf eigenlijk? Kun je dat ook hier posten. Je hebt ook een mooie set, dus ben ik ook benieuwd naar de bekabeling.

Raskel
29-10-2001, 16:06
Ps voor m'n subwoofer gebruik ik een monster kabel, was me even ontschoten..

bmateijsen
29-10-2001, 16:19
Bekabeling....

Toslink: monster lightspeed 200
Interlink cd: Siltech SQ 28B G3 Balanced
Interlink tuner: van den hul 102 hybrid
s-video to scart: oehlbach

Speakers... tja dat is vrij standaard... gewoon knip maar raak voor een knaak... (nou ja, 25 piek de meter) (geen idee meer hoeveel mm)

Dus daar ben ik met name naar opzoek (voor de front-kanalen)... dus dat wordt waarschijnlijk ook van den hul...(zou graag siltech willen, maar vind dat een beetje te duur) maar ben daar nog niet helemaal achter... ga er maar eens mee experimenteren...

Groet Bjorn

Marty vanluit
29-10-2001, 16:25
zo maar even een vraagje: dragen goede luidsprekerkabels nou echt zoveel bij aan de kwaliteit van het geluid? Ik heb zelf ook van die 25-piek-de-meter 6 mm kabels en ik zie niet in waarom ik die zou vervangen. Ik bedoel: zo kan je wel aan de gang blijven.

kan iemand licht in de zaak brengen? (voor mij dan)

Marty :cool:

forzavado
29-10-2001, 16:27
Dus daar ben ik met name naar opzoek (voor de front-kanalen)... dus dat wordt waarschijnlijk ook van den hul...(zou graag siltech willen, maar vind dat een beetje te duur) maar ben daar nog niet helemaal achter... ga er maar eens mee experimenteren...
Laat je bevindingen eens weten. Ikzelf was ook van plan om voor de frontkanalen een veel betere luidspreker kabel te gaan gebruiken. Dit om m'n stereo weergave (toch zo'n 50%) te verbeteren. Achter wil ik dan ook die (zoals jij ze noemt) knipdingen te handhaven vanwege de lange lengte, 60 meter totaal. Als dit dan maar mooi als geheel gaat klinken bij meerkanaals weergeve. Maar post het verschil eens, ik ben benieuwd!

bmateijsen
29-10-2001, 16:33
tja.... dragen ze echt bij.. goede vraag...

Hierover zijn verschillende posts geschreven op www.hifi.nl
1 ding is zeker duurder is niet altijd beter....

Het ligt geheel aan de openheid van je systeem... je wil een zo neutraal mogelijke weergave.....open strakke bas... geen boem.. maar wel volledige weergave...

Je moet gewoon experimenteren... een goede hifi-zaak zal je de kabels gewoon tijdelijk lenen... en dan luisteren.. luisteren en nogmaals luisteren...

vind je het mooier, dan is het dat ook... hoor je geen verschil... dan moet je ook niets veranderen... (maar start wel bij het begin....) eerst interlinks... dan pas luidsprekerkabel

Ah.. en zo kunnen we nog wel even doorgaan...

forzavado
29-10-2001, 16:34
zo maar even een vraagje: dragen goede luidsprekerkabels nou echt zoveel bij aan de kwaliteit van het geluid? Ik heb zelf ook van die 25-piek-de-meter 6 mm kabels en ik zie niet in waarom ik die zou vervangen. Ik bedoel: zo kan je wel aan de gang blijven.
Met mooie luidspreker kabels kun je weer een net beter gedetaileerd beeld krijgen of een strakkere bas enz. enz. (dit had je wel verwacht) Normaal wordt uitgegaan van een kabel budget van 5-15% (pin me er niet op vast) van je totale budget. Het is een kwestie van zoveel mogelijk kwaliteit uit je systeem halen voor zo min mogelijk geld. Dus de goede combinaties kiezen.
Die 25 de meter kabels zijn natuurlijk niet slecht, maar geven niet dat "extra" detail. (ga voor de lol eens bij een hele dure zaak luisteren naar dit soort dure bekabeling)

P.s. Bekabeling voegt niets toe, maar kan meer uit je versterker/speakers combinatie halen.

bmateijsen
29-10-2001, 16:36
oh ja...

Aart... 50% veranderen is wel heel veel vragen van je kabels..
een opener beeld.. meer weergave in laag... een droger geluid... dat is allemaal mogelijk, maar 50% is wel een hele hoge verwachting...

en inderdaad voor de achterkanalen is het een beetje overdreven... de afstand is gewoon te ver om daar nog iets aan toe te voegen... wel moet je ervoor zorgen dat je niets verliest over die lengte...

groet Bjorn

forzavado
29-10-2001, 16:40
Ik bedoelde dat ik mijn systeem voor 50% voor stereo gebruik, en 50% voor meerkanaals weegave. Dit om aan te geven dat een mooie frontbekabeling wel aan mij besteed is.:D
Geluid zal ik nooit of te nimmer in procenten uitdrukken ;)

PM
29-10-2001, 16:44
forzavado... gebruik je voor links en rechts evenlange speakerkabels?

b.v. rear left en rear right

Harry stadman
29-10-2001, 16:50
marty van luit,

jazeker draagt goede luidsprekerbekabeling bij aan de geluidskwaliteit!

de ofc(zuurstof vrije koper(99,9% zuiver!)) koper kabels of met name zilver kabels geven een veel dynamischer beeld. met name de zilver kabels geven een zacht, helder en zeer gedetaileerd beeld.
zilverkabel is wel erg duur. een goed alternatief is dus ofc koper kabels.verder kun je kabels krijgen die de hoge en lage tonen gescheiden in de kabel doorvoeren, dus een dikke ader voor de bas en vele kleine kabeltjes voor de midden en hoge tonen.zo krijg je geen klankkleur vermenging, wat resulteerd in een beter ruimtelijk gedetailleerd beeld.goede kabels zorgen er ook voor dat je luidsprekers met name bij de bas niet zo snel bonken, maar een diep en gedetailleerde bas geven.

de grootste winst krijg je natuurlijk als je apparatuur ook van een dergelijke kwaliteit is.dus hoe beter je apparatuur, hoe meer winst je kunt behalen met goede bekabeling!het moet niet zo zijn dat je bekabeling meer kost dan je hele installatie!maarja goede bekabeling is bij de aanschaf meestal een ondergeschoven kindje!

een voorbeeld is dat je bij een opname maar een paar stemmen hoort in een koor of iets dergelijks en bij een goede kabel hoor je alle stemmen afzonderlijk,ruimtelijk geplaatst.
ik weet niet of het verschil groot is met dvd, maar met audio cd's is er een groot verschil.

met vriendelijke groet,
harry.

bmateijsen
29-10-2001, 16:53
Aart,

weer eens zo'n tikverwarring ipv een spraakverwarring...
Ik gebruik zelfs mijn systeem voor 70% voor audio...

groet

Harry stadman
29-10-2001, 16:54
PM,

je moet altijd even lange bekabeling gebruiken voor je speakers anders kun je klankverschillen krijgen door impedantie e.d.. de kabel heeft een bepaalde weerstand en het beste is als die voor beide speakers gelijk is!ookal zijn niet even ver geplaatst, moet je toch beide kabels even lang houden!

dit geldt met name voor hele goede luidsprekers uiterard. weet niet of het veel verschilt met kleine achterboxjes, maar met een goed systeem met goede losse componenten kan dit zeker wel een factor zijn!moet je niet doof zijn natuurlijk, dan hoor je toch geen verschil!

forzavado
30-10-2001, 11:39
Ook is het zo dat aan de ene kant langere kabels dan aan de andere kant een zekere vertraging veroorzaakt(wel minimaal). Houdt dus altijd alle zijden gelijk qua lengte.
Even dit nog: bekabeling is om de boel af te maken. Begin er niet mee. Pas als je dingen "mist" in je huidige Ht ga je dan eens oriënteren en echt geld uitgeven op dit terein. Zie het als een extra die net dat beetje extra uit je versterker en speakers haalt.
Doe dit wel binnen grenzen: een kabel van 1000 piek op een versterker van hetzelfde geld is natuurlijk overdreven. Dan kun je beter in een andere versteker investeren.

nielsw
31-10-2001, 09:53
Speakerkabels/Interlinks kunnen inderdaad wat uitmaken
en zoals iemand hierboven al zei, zelf beluisteren is het beste oordeel.

Ikzelf heb een paar kabels gehoord bij iemand thuis van Nordost, Magnan, Audioquest en de Nordost klonk echt goed in mijn oren mischien een tip om evt. naar te zoeken.

suc6!

forzavado
31-10-2001, 16:45
Gebruikt hier verder niemand bekabeling:D Ik heb nog maar drie bekabeling/interlink sets gelezen! Ik wil ook wel weten wat anderen gebruiken:)

PM
01-11-2001, 08:47
ok... ik heb ixos kabels...
-optisch dvd -> receiver
-svideo dvd -> receiver
-svideo receiver -> dvd
-coax receiver -> sub

luidspreker kabels weet ik t merk niet van... is wel goede kabel.. 7,- p/meter of zoiets...