PDA

Bekijk de volledige versie : TMA; topmerk speakers???



AMD
05-04-2003, 13:10
Hoi,

Zoals in m'n vorige topic over de KEF-eggs valt te lezen heb ik gisteren Stassen in Venlo bezocht voor een luistersessie.

Tussen de bekende merken sub/sat sets (1000 - 1500 euro) stond ook een voor mij onbekend merk, namelijk TMA. Het zag er niet uit als een topmerk (kunststof speaker, clips voor kabel, geen merknaam op kast), maar werd wél als zodanig gepresenteerd. En ja hoor, het klonk daarbij ook nog als beste van alle speakers die stonden opgesteld.

Wat ik tot nu toe weet:

- TMA staat voor Technology Master Audio.
- Maakt sinds 1974 speakers, is Belgisch.
- Op internet is praktisch niets over dit merk te vinden, geen tests/reviews etc...
- Dit is de site waar het merk te vinden is: www.limitgroup.com

Wie kent dit merk en is er iemand die er wat meer over kan vertellen, of zelfs ervaring heeft met deze speakers?

Groet van Arno

AMD
06-04-2003, 12:50
Hmm, niemand kent het merk?

Toch vind ik het vreemd, een sat-speaker (zoals ik beluisterd heb) van 2 kg en 13 cm hoogte met een frequentiebereik van 45 Hz tot 35.000 Hz, kan dat eigenlijk wel?

Het staat hier (http://www.limitgroup.com/tma/dyn/index.php?a=8&pid=1), op de site van dat 'topmerk', wél zo beschreven... Lijkt me onwaarschijnlijk, volgens mij zijn dat waarden die normaal bij redelijk volwassen standspeakers horen, toch?

Arno

djoeri
06-04-2003, 17:27
Volgens mij is dat toch een Brits merk en geen Belgisch. Maar wat die frequentie betreft kan best kloppen, want de canton plus x hebben een frequentie bereik van 30000 hz, en die zijn maar 1.7 kilo. http://www.canton.de/www/content/index.php4?jmp=3,313,plusx,1&flash=1&lng=de&cntry=de Maar wat vond je van die speaker? Ik heb er ook eens geluisterd en vond ze wel goed klinken. Maar ben uiteindelijk voor phonar gegaan.

Raskel
06-04-2003, 18:07
Hmm, niemand kent het merk?

Toch vind ik het vreemd, een sat-speaker (zoals ik beluisterd heb) van 2 kg en 13 cm hoogte met een frequentiebereik van 45 Hz tot 35.000 Hz, kan dat eigenlijk wel?


45 hz? lijkt me zeer overdreven. De speakers zelf ken ik niet.

mpie
06-04-2003, 21:25
AMD,

Ik heb bij stassen een sub van TMA gekocht: TMA TWISTER 4000 (E 735). In combinatie met de canton plus x-jes en een onkyo 595 ben ik er (nog steeds) tevreden over. Of het een topmerk is of niet, kan ik niet beantwoorden, maar volgens mij moet het gewoon goed klinken. Mijn oren zijn namelijk niet zo gevoelig voor merkjes en andere tags op speakers!

Veel wijsheid in je keuze!

MPIE

AMD
06-04-2003, 22:30
@ Djoeri en Raskel,

Misschien is het ook wel Brits, ik zie op die site bij 'Contact' een Belgisch adres staan. Wellicht is dit de importeur, maar ik kan de site van de fabrikant niet vinden.

De frequenties die Canton hanteert vielen me ook al op, maar ik heb al vaker gelezen dat zij daarin wel wat te optimistisch zijn. Nietemin klonk de Canton Plus ook opvallend goed, ik heb 't idee dat Canton onderschat wordt (in NL ook niet erg bekend).


@ Mpie,

Zoals ik al schreef klonken ze heel goed, en ik besef dat dat het belangrijkste is. Maar de 'goedkope' afwerking van de plastic kast en die iele clips brachten me aan het twijfelen.

Dank voor jullie reacties.

Ik ga er - als leek - trouwens zomaar vanuit dat de grootte van de speaker mede een factor is die het frequentiebereik bepaalt. Anders gezegd, dat zo'n kleine sat-speaker nooit zo'n groot bereik kan hebben als hier getoond. Is dat wel zo, is er een verband, of heeft het puur met de gehanteerde techniek te maken?

Arno

MickeyMan
02-09-2003, 21:41
Beste Arno,

Misschien dat ik je iets verder kan helpen. Ik heb zelf mijn spullen bij Stassen gekocht en na 3 intensieve luistersessies (voor alle componenten in een Audio + HT set behalve beeld) ben ik tot de conclusie gekomen dat de TMA's voor mij het beste waren. Ik heb:

TMA Premium 905 (2x, fronts)
TMA Premium 900c (Center)
TMA Premium 901 (2x, surround)

Ik ben echt zeer tevreden over deze speakers, geniet elke keer dat ik ze gebruik. Het mooie van deze speakers is dat ze zowel op muziek als HT gebied fantastisch presteren.

Ook ik wist tot nu toe nauwelijks iets over dit merk (terwijl ik ze al een paar maanden hier heb staan) maar nu heb ik dan toch eindelijk iets gevonden. Kijk eens op www.tmahifi.com, daar vind je (summiere) informatie.

De importeur in Belgie reageert niet op mail en aan de telefoon willen ze je ook niets vertellen. Ik werd (een maand of 3 geleden) afgepoeierd met "Nee, daar is geen enkele informatie over". Overigens, op hun website is volgens mij ook helemaal niets te vinden (jouw link werkt niet (meer) en ik heb daar al vaker gezocht. Als het met TMA te maken heeft dan is het een dode link).

De specs van de frequenties lijken mij wel te kloppen. Ik heb met verbazing zitten luisteren naar de diepte die uit mijn speakers komt. Een sub is voor mij dan ook zeker niet nodig. De bas kun je echt behoorlijk voelen (de 905s zijn gespecd op 31 Hz). Niet alleen dat natuurlijk, het klinkt ook nog eens waanzinnig gedefinieerd, strak en het kan behoorlijke volumes moeiteloos aan zonder vervorming.

Verder heb ik nog een vraag aan jou, ik begrijp je opmerking over de kunstof behuizing niet. De behuizing is gewoon van hout (gefineerd weliswaar maar dat zijn praktisch alle luidsprekers toch). Ik vind zelfs dat ze zeer degelijk gebouwd zijn. Ook de vorm is wat mij betreft erg strak, geen tierelantijnen maar wel een paar fijne details).

Verder moet je denk ik toch op je gehoor afgaan denk ik. Voor mij was de keus heel duidelijk (ook al heb ik er lang over gedaan). Voor mij verreweg de beste speakers voor de prijs.

Michael. :D

AMD
03-09-2003, 10:20
Hoi Michael,

Dank voor je uitgebreide antwoord, maar zoals je onderaan m'n berichtjes kunt lezen heb ik ondertussen al een speakerset gekocht. De speakers waar ik destijds naar heb gekeken, waren ook uit een heel andere klasse dan die van jou, ik meen uit de compact-serie van TMA.

Groet van Arno

Mark S
03-04-2004, 14:04
Ik ben vandaag bij Stassen geweest. "My mind was set" voor een stel Kef Q5 speakers. Immers, een vriend van mij heeft deze ook, en ik heb ze regelmatig bij hem gehoord, en ook eens thuis bij mogen beluisteren. En dat klonk heel erg aardig moet ik zeggen. Mooi design ook.
Dus ik kom bij Stassen binnen onder het motto: "Doe mij een stel Kef Q5 in dark apple kleur, inladen en wegwezen."

Heb mezelf toch laten verleiden tot een luistersessie. Na een tijdje heen en weer switchen tussen een aantal verschillende merken kwam ik toch steeds weer op TMA terug. Vooral bij het live-album van Eric Clapton waren de verschillen duidelijker hoorbaar. De aanslag van de snaren op de acoustische gitaar, de stem die meer los stond van de instrumenten, damn... zelfs het applaus klonk realistischer. Maar ook andere CD's vond ik gewoon mooier klinken.

Ik had nog nooit van het merk gehoord. Ze zagen er ook vrij saai uit vergeleken met de Q-serie, de prijs was van hetzelfde niveau. Maar de klank was zonder meer overtuigend en doorslaggevend. Dus is het een stel TMA Premium 903 geworden, met de toezegging dat ik ze 2 weken in alle rust mag proberen, en als ze niet 200% bevallen, ik ze mag omruilen.

DAYWALKER
03-04-2004, 17:07
Er is al eens meer hier op dit forum gezegd dat KEF speakers bij stassen niet klinken. :shock: Zal misschien wel dat kasteeltje zijn wat 't 'm doet. :?
Maar zelf ben ik er toen ook geweest voor KEF's te beluisteren en kwam ook op Phonar uit.
En ik had er ook nog nooit van gehoord van dat merk maar ik ben er zeer tevree mee.
Ze zeggen dat ze speakers uit dezelfde prijsklasse erbij zetten om te vergelijken, misschien zitten die van TMA onderaan in die klasse.
Mijn advies is net als van de meesten hier, op je gehoor af gaan en flink zeuren voor korting bij stassen. :wink:

Mark S
13-04-2004, 19:28
Een update-je t.a.v. mijn vorige post dan maar.
Ik heb mijn speakers nu een dikke week. Hebben er nu zo'n 60 uur "break-in" op zitten, 's nachts met een test-CD met witte ruis, overdags natuurlijk met muziek, en 's avonds de onvermijdelijke films.

Zelfs mijn vrouw hoorde een duidelijke verbetering t.o.v van de Tannoy Dual Concentrics studiomonitoren, welke eerst dienst deden als fronts.
En dat is waarlijk een verdienste, aangezien zij meestal pas verschil hoort als ik 1 van de 2 speakers ontkoppel, of als de glazen deur van het audiomeubel het geluid uit de center smoort.
En waar zij voorheen de dvd van Blof doodleuk via de (godbeterehet) TV-speakers beluisterde, heb ik haar al een paar keer met haar tengels aan de receiver weten te betrappen.

Maar toch, ik heb tevergeefs geprobeerd meer info over de TMA's te verzamelen. Ik heb wat posts op enkele fora gelezen waarin verschillende mensen redelijk argwanend waren t.o.v Stassen en hun "wondermerk", zeker in luistervergelijking t.o.v gerenommeerde/bekende merken, waarbij de TMA's opvallend/(verdacht?) goed uit de bus komen.

Ik werd er wel een beetje nerveus van. Ik had al de neiging om weer naar Stassen te rijden om es flink stennis te schoppen en hun switchboard open te gaan schroeven om op zoek te gaan naar een evt ingebouwde enhancer. Paranoia alom.

Maar...afgelopen weekend is die vriend van me langs geweest met zijn Q5's (mijn aanvankelijke eerste keuze) voor een shoot-out. Ik had hem vantevoren de voorgeschiedenis al via de telefoon verteld en hij verklaarde me toen min of meer voor gek.
"Totaal onbekend merk? / Alleen daar te koop? / Hoezo effen bruine doos? / geen enkele documentatie? / En op het hele World Wide Web geen test te vinden?" enz enz. (enig gevoel voor dramatiek is hem niet vreemd....)

Afijn, mijnheer arriveerde met zijn Q5's en een stapeltje van zijn CD's, en gaandeweg de luistersessie werd hij steeds nerveuzer. CD's werden gewisseld en gewisseld. Zijn dramatiek kwam weer om de hoek kijken: "Dit KAN niet!" Hij vond het wel af en toe een beetje kil klinken, maar hetzelfde vond hij ook van zijn Q5's, wat te wijten is aan mijn Pioneer receiver, en hij heeft thuis een heerlijk warme Marantz stereo versterker. (Dat wordt mijn volgende upgrade, evt als HT-receiver, dunno yet)

Eind van het liedje: hij heeft zachtjes morrend doch ruiterlijk toegegeven dat die TMA's toch wel "verdomd fijn klinkende dozen zijn". We hebben daarna nog 2 films gekeken, wat hem wederom overtuigde. En ik kan weer met een gerustgesteld gevoel gaan slapen. Deze "dozen" blijven lekker staan waar ze nu staan.

Vuurp
15-04-2004, 11:34
HEy,

Moeten jullie voor de geien eens op deze site kijken.http://www.moremusic.nl. en dan vooral de prijslijsten. Staan met toch ff prijzen op. Luidsprekers van 52000 euro en eene luidspreker kabeltje van meer dan 20000 euro.
Dat zijn echte top spullen denk ik.
Maar net iets boven mijn budget :wink:

Groeten Danny

Harry stadman
15-04-2004, 11:51
Goh,
ik ken zelfs audio-sets van ruim 200.000 euro!
dat ligt "net" boven mijn budget. :wink:

Marco van Knotsenburg
15-04-2004, 22:19
Grappig. Ik ging afgelopen vrijdag voor een Rel Quake II sub naar...jawel, Stassen.

Vanwege WAF, mijn vrouw ook meegenomen. De Quake was ze helemaal weg van (ik ook trouwens!). En eigenlijk stond mijn besluit al vast. Maar een luistertest leidde mij toch naar de TMA Twister 8000. Die hij mij voor maar € 50,- duurder dan de Quake kon aanbieden.

Tsja, wat kan ik zeggen... de TMA neemt flink meer ruimte in beslag, maar heeft veel power. Ik hoef geen dreunend laag en ik ben nog aan 't inregelen en inspelen. Maar het klinkt voorlopig allemaal prima!

dave22
16-04-2004, 08:36
ik heb nu ook sinds een aantal maanden TMA de compact 10 als speakers en de twister 5500 als sub. ik ging ook voor kef eitjes, maar deze klonken toch wel een heel stuk beter en ik kreeg ze voor dezelfde prijs mee.
ook nu na een aantal maanden ben ik nog super tevreden over het detail en de ruimtelijkheid die de speakers geven en de het vermogen van de sub (thx trailer koeien op dvd Nmo).
echt een aanrader voor iedereen die een compacts setje wil.
de compact 10 die ik nu heb vond ik zelfs een heel stuk beter klinken dan zijn grotere broertje de compact 20 ( klonk wollig/gedempt)
( ik moet wel toegeven dat ze niet de mooiste speakers zijn)
maar daar moet je doorheen kijken
ook ik kreeg bij stassen 6 weken luistertijd om te beslissen, aangezien ik twijfelde over het merk (kende ik totaal niet)

MY00
16-04-2004, 14:50
Ik ging voor de Kef's en ben naar huis gegaan met Canton Plus-XL's.
Ik vond de TMA's niet mooi klinken, maar heb ze alleen maar gehoord met een Onkyo 601 receiver.
Een vriend van me is 4 weken geleden geweest en heeft dezelfde keuze als mij gemaakt.

KoosG
27-07-2004, 11:33
Nu ben ik sinds gisteren in het bezit van de TMA speaker zuilen 903 en de centre 900. Ik had ook nog nooit van het merk gehoord. (ook niet gek als ik zie hoe weinig ervan op het Internet te vinden is)

Ik was vrijblijvens bij Stassen voor een luistersessie, en was van plan om een heel ander bedrag voor speakers uit te geven dan ik nu heb gedaan. Ik had aangegeven rond de 1000 a 1500 euro uit te geven voor vier zuilen en een centre (sub komt later). Deze prijs had ik (misschien niet helemaal eerlijk) gebasseerd op prijzen die ik in Duitsland zag voor Kef, Infinity, Magat speakers.

Nu lees ik achteraf allerlei dingen over TMA en Stassen die niet echt positief zijn, vandaar dat ik toch even kwijt wil.

Ik ben echt bijzonder goed geholpen en de verkoper (Marcel) was absoluut niet opdringerig. We mochten alles op ons gemak bluisteren en we moesten zelf aangeven wat we het mooist vonden. Ik en mijn vriendin vielen in eerste instantie direct voor de Kef Q5 vanwege zijn design, maar we vonden wel dat deze speaker te weinig hoge tonen had met de rest. Klonk ons te zwaar.

Een andere speaker (merk? geen idee) vonden we beter klinken in dat opzich maar te weinig laag. Toen we vroegen of er niet iets was wat dat zou combineren kwam de verkopen met het advies eens naar de TMA 903 te luisteren.

En inderdaad, die had precies dat mooie lage van de Kef gecombineerd met mooi midden en hoog. We hoorden details die ze nog nooit eerder op die CD hadden gehoord!

Met andere woorden, direct verkocht.

Nu lees ik hier en daar dat Stassen zou kunnen beinvloeden door middel van aanpassingen op hun apparatuur waardoor de TMA altijd beter zouden klinken dan Kef of B&W of Mission. Maar waarom zouden ze dat doen?!

Hoe dan ook, de speakers staan nu thuis en vind ze mooi klinken. Het zit me alleen toch een beetje dwars dat ik hier en daar wat negatieve verhalen hoor waar ik me enigzins in kan vinden. Want als zo'n merk als TMA ZOveel beter zou klinken als al die andere (gangbare) merken waarom was er dan niet meer over te vinden op het Internet?!

Het mooiste zou zijn om de Kef Q5 er nu thuis nogeens naast te zetten.

Mark S
27-07-2004, 12:03
@Koos,
ik heb de 903's inmiddels een paar maanden in mijn bezit en heb werkelijk nog geen seconde spijt gehad. Binnenkort wil ik de centre 900 aanschaffen. Mag ik vragen wat die centre jou gekost heeft?

KoosG
27-07-2004, 14:03
Ja dat mag ;-)

Stassen vroeg voor de complete set (4x 903 en 1x 900C) €1999,-. Maar aangezien dit boven mijn budget was, en ook nog op vakantie wil deze maand, heb ik besloten eerst 2x de 903 en de centre 900 te kopen en na m'n vakantie de rear zuilen.

Voor de Centre en 2 zuilen moest ik €1200 betalen.

Op zich een hele mooi prijs aangezien je € 795,- op de site van TMA ziet staan en de list price bij Stassen € 495 is voor de zuilen en € 529,- voor de center.

Maar goed, het blijft vreemd dat daar zomaar zonder te vragen zoveel korting afging, en nogsteeds vind ik het vreemd dat TMA dan zo ondergewardeerd is. Maar jouw bericht over die test met de Q5's thuis was ook gerustellend voor mij en m'n vriendin. ;-)

Mark S
27-07-2004, 22:59
Duidelijk. Toch een beetje vreemd dat Stassen een hogere listprijs hanteert voor de centre dan de fronts. De importeur doet dat niet. Maar uiteindelijk is er aan de kassa geen verschil, en daar gaat het om.
Wat ik wel jammer vind is dat de centre geen mooie afgeronde randen aan de voorzijde heeft itt tot de 903's. Om van de (qua vorm) totaal afwijkende 901 rears maar helemaal te zwijgen. De pest is dat een stel 903's achterin bij mij weinig zin heeft, ze zouden dan worden opgesloten tussen drie flinke zitmeubels. En aangezien de middrivers bij de 903's onder de woofer zijn gemonteerd zou ik deze van positie moeten wisselen als ik nog geluid boven de banken wil horen...
(ps: zo in mezelf pratend vind ik het nog niet eens zo'n gek idee ;-) Mijn vrouw haat bookshelfs op een standaard en ziet liever een paar floorstanders. Mijn probleem is volgens mij ineens opgelost. :D :D )

KoosG
28-07-2004, 15:32
Toch nog even een vraagje over die test-luister-sessie bij je thuis.

Een vriend van je was met zijn Kef Q5's langsgekomen om thuis nogeens te testen. Je vertelde wel dat hij ze toch ook goed vond klinken, maar had jij thuis ook dezelfde ervaring dat die Kef's eigenlijk best slecht klinken t.o.v. de TMA's. Ik vond bij Stassen namelijk dat ze veels te zwaar klonken en bijna geen fatsoenlijk midden en hoog weergaven.

Ik las in een van je posts dat je bij Stassen hetzelfde vond, maar hoe zat dat toen je ze thuis nogeens naast elkaar had staan?
Ik kan me gewoon zo moeilijk voorstellen dat die Kef's zo "slecht" zouden klinken. Zoals ik ze hoorde, kan ik me niet voorstellen dat iemand het mooi zou vinden (afgezien van het design natuurlijk). Het leek net of de zanger(es) met hand voor de mond zong zoals het klonkt.

Harry stadman
28-07-2004, 15:41
Duidelijk. Toch een beetje vreemd dat Stassen een hogere listprijs hanteert voor de centre dan de fronts. De importeur doet dat niet. Maar uiteindelijk is er aan de kassa geen verschil, en daar gaat het om.
Wat ik wel jammer vind is dat de centre geen mooie afgeronde randen aan de voorzijde heeft itt tot de 903's. Om van de (qua vorm) totaal afwijkende 901 rears maar helemaal te zwijgen. De pest is dat een stel 903's achterin bij mij weinig zin heeft, ze zouden dan worden opgesloten tussen drie flinke zitmeubels. En aangezien de middrivers bij de 903's onder de woofer zijn gemonteerd zou ik deze van positie moeten wisselen als ik nog geluid boven de banken wil horen...
(ps: zo in mezelf pratend vind ik het nog niet eens zo'n gek idee ;-) Mijn vrouw haat bookshelfs op een standaard en ziet liever een paar floorstanders. Mijn probleem is volgens mij ineens opgelost. :D :D )

Geef haar eens een dikke pakkerd! :wink: :lol: 8)

jokey
28-07-2004, 17:57
Ik kan me gewoon zo moeilijk voorstellen dat die Kef's zo "slecht" zouden klinken. Zoals ik ze hoorde, kan ik me niet voorstellen dat iemand het mooi zou vinden (afgezien van het design natuurlijk). Het leek net of de zanger(es) met hand voor de mond zong zoals het klonkt.
Dat vond ik dus ook toen ik de Q5 bij Stassen hoorde!
Echt veruit een van de slechtste speakers van de ca. 30 opgestelde speakers.
Terwijl het volgens de verkoper een van de best verkopende speakers is bij hen. :?

Harry stadman
28-07-2004, 18:23
Ik kan me gewoon zo moeilijk voorstellen dat die Kef's zo "slecht" zouden klinken. Zoals ik ze hoorde, kan ik me niet voorstellen dat iemand het mooi zou vinden (afgezien van het design natuurlijk). Het leek net of de zanger(es) met hand voor de mond zong zoals het klonkt.
Dat vond ik dus ook toen ik de Q5 bij Stassen hoorde!
Echt veruit een van de slechtste speakers van de ca. 30 opgestelde speakers.
Terwijl het volgens de verkoper een van de best verkopende speakers is bij hen. :?

Kan je echt nagaan dat veel mensen toch voor een merknaam gaan i.p.v. de best klinkende speaker!

Mark S
28-07-2004, 20:31
Koos,
De eerste keer dat ik de Q5's thuis hoorde was in vergelijking met de Tannoy Dual Concentrics studiomonitoren die ik als fronts gebruikte. De Tannoys zijn erg goed, maar niet voor een luisterafstand van 4-4,5 meter. Wel op 1,5 tot 2 meter (gezeten achter de mengtafel) waar ze eerst stonden. Dan zijn ze fenomenaal. De Q5's vond ik toen thuis lekker klinken, relaxed zonder opdringerig te worden. Een prettig karakter zonder de boventoon te voeren als het ware...

Bij Stassen vond ik de Q5's in vergelijking met de TMA's wat matter klinken, minder sprankelend hoog en minder ver doorlopend in het laag..
Zeker niet zwaarder zoals jij hebt ervaren.
Acoustische gitaren (met name de attack/aanslag van de snaren) klonken als samples uit een synth. Niet authentiek.

Maar goed, de bovenverdieping in Venlo is niet hetzelfde als mijn huiskamer, vandaar de shoot-out thuis tussen de Q5's van mijn vriend en de TMA's. Deels ook vanwege dezelfde "paranoia/ongeloof" die jou ook overviel, en de "niet goed, gewoon omruilen" garantie. Vandaar dat ze de eerste week al 60 uur serieuze inspeeltijd voor de kiezen kregen. Ik wilde gewoon de best mogelijke vergelijking kunnen maken.
Maar ook hier thuis bleek relaxed beter te kunnen worden vertaald als tammer/laid back, een iets platter geluidsbeeld en minder "natuurlijk".

De Q5's zijn absoluut geen verkeerde speakers, klinken echt niet slecht, en ik heb wel veel slechtere gehoord bij Stassen (kan ook een kwestie van smaak zijn) , de recencies over de Q5 zijn over het algemeen erg lovend, maar hun kracht ligt imho meer op HT gebied, mede vanwege het afstraal gedrag. En die looks he... Toch best veel kwaliteit voor de prijs.

MAAR qua muzikaliteit (daar ging het mij om) wint de TMA het gewoon. Period. Meer bang voor dezelfde buck. En dan is de keuze snel gemaakt. Blanco doos of niet.

Mark S
28-07-2004, 20:40
Geef haar eens een dikke pakkerd! :wink: :lol: 8)

Harry, ik ben niet voor niets met haar getrouwd. ;-)
Een vrouw die geen Bose melkpakjes of bookshelfs wilt (en dan nog het liefst de boel wilt camoufleren met een gepunnikt kleedje erover en een varenplant er boven op) maar echte vloerstaanders, die moet je natuurlijk koesteren!
Ook al worden mij meewarige blikken toegeworpen als ik weer eens bijna autistisch door de woonkamer kruip met meetlint, db-meters, halve squashballen en granieten tegels. Het is een meewarige doch liefdevolle blik. :D
I couldn't be happier!!! 8)

KoosG
29-07-2004, 09:43
:D :D :D

hehe....

Dan moet je me toch eens uitleggen wat je dan met die squashballen en granieten tegels doet?!

En wanneer verschijnen er foto's op he HT pagina?

Mark S
29-07-2004, 10:01
Ik zales kijken of ik van het weekend wat plaatjes kan schieten.

Harry stadman
29-07-2004, 10:26
Geef haar eens een dikke pakkerd! :wink: :lol: 8)

Harry, ik ben niet voor niets met haar getrouwd. ;-)
Een vrouw die geen Bose melkpakjes of bookshelfs wilt (en dan nog het liefst de boel wilt camoufleren met een gepunnikt kleedje erover en een varenplant er boven op) maar echte vloerstaanders, die moet je natuurlijk koesteren!
Ook al worden mij meewarige blikken toegeworpen als ik weer eens bijna autistisch door de woonkamer kruip met meetlint, db-meters, halve squashballen en granieten tegels. Het is een meewarige doch liefdevolle blik. :D
I couldn't be happier!!! 8)

Mark,

audio is ook mannen-speelgoed.! :wink: :lol:

Harry stadman
29-07-2004, 10:29
:D :D :D

hehe....

Dan moet je me toch eens uitleggen wat je dan met die squashballen en granieten tegels doet?!

En wanneer verschijnen er foto's op he HT pagina?

granieten tegels worden i.i.g. vaak gebruikt om resonatie van de lage tonen tegen te gaan. met name als je houten vloeren hebt kan het erg nuttig zijn om er eerst een zware(granieten) tegel onder te zetten. dit voorkomt het doordreunen en dat de bas een beetje de overhand gaat nemen. de squash ballen doen eigenlijk hetzelfde als de bekende spikes, kleinere contactpunten zodat de bas nog wat zuiverder wordt en het geheel beter in balans blijft.

Mark S
29-07-2004, 10:50
De squash balletjes staan onder de apparatuur. Niet onder de speakers.
De fronts en sub staan op spikes op granieten tegels. Onder de tegel van de sub zitten wasmachinedempers, onder de tegels van de fronts zacht rubberen ringen. Met 2 kleine kids in huis is het niet echt verstandig squashballen te gebruiken onder de speakers. Dat is net ff te instabiel

Harry stadman
29-07-2004, 10:59
De squash balletjes staan onder de apparatuur. Niet onder de speakers.
De fronts en sub staan op spikes op granieten tegels. Onder de tegel van de sub zitten wasmachinedempers, onder de tegels van de fronts zacht rubberen ringen. Met 2 kleine kids in huis is het niet echt verstandig squashballen te gebruiken onder de speakers. Dat is net ff te instabiel

kan ook. princiepe blijft gelijk. resonantie verminderen waardoor de detaillering omhoog gaat! trouwens, die squash balletjes lijken mij toch nog een aardig contactpunt te geven i.t.t. een spike bijv.
immers; naarmate er meer gewicht op komt zakken de ballen verder naar beneden waardoor het contactpunt wordt vergroot. :wink:

Het enige apparaat waarvan ik zeker weet dat het kan helpen is een cd-speler. die gaat er wel op vooruit als er minder trillingen ontstaan. de cd-speler flink zwaarder maken wil ook nog wel eens flink helpen. :wink:
gooi maar eens een flinke granieten tegel op je cd-speler; het geluidsbeeld wordt veel detailrijker en stabieler. :wink:

Ik heb vroeger ook van die dure dingen eronder gehad. niet echt veel verschil kunnen waarnemen trouwens. :wink:

jollykart
02-08-2004, 21:42
Hoe zijn jullie ervaringen wat betreft service met Stassen? Volgens mij is namelijk heel veel grijze import waardoor je bij problemen niet op de importeur hoeft te rekenen en dat is toch iets wat me een beetje zenuwachtig maakt.
Ik ga binnenkort voor een luistersessie en vraag me een beetje af in hoeverre ze de akkoustiek van je kamer kunnen benaderen. Kortom is het verstandig om 'luistertijd' te bedingen of gaat dat sowieso niet lukken als je iets anders dan TMA neemt?

Wat zijn jullie ervaringen met kortingen? KoosG had, las ik, al zonder moeite 20% te pakken. Zijn dat dan toch 'per ongeluk' demo modellen, of omdat het TMA is :?: :?: Of is er zo en zo een leuke korting te scoren als je voor een complete set gaat shoppen?

Al met al heel veel vragen en hopende op veel antwoorden :D :D

MY00
03-08-2004, 07:04
@jollykart,

Ik woon dicht bij Venlo in de buurt en ken dus veel mensen die bij Stassen hun spullen kopen. En ik nog nooit iemand gehoord die een probleem hadden met de garantie.
Het maakt ook niet uit dat het evt. grijze import zou zijn, je koopt iets bij een winkel en je moet hiermee je garantie afhandelen.
Wat veel winkeliers proberen, de schuld af te schuiven op de importeur, is zelfs bij de nederlandse wet niet toe gestaan.
Wat betreft de luistersessie altijd doen, zoals ik hier op het forum al een X gemeld heb, ging ik met Canton's naar huis.
Ze laten je echt je eigen keuze maken en dat kan voor iedereen verschillen. Gewoon een afspraak maken en dat kom je er wel uit.

@KoosG:
Marcel is tevens de eigenaar van de zaak.

G. Zandman
03-08-2004, 09:16
TMA bestaat al sinds 1974 en wordt gemaakt in Amerika, Duitsland, Frankrijk en Engeland.

Het merk is gespecialiseerd in ribbon tweeters.

Wordt veel in Europa en Amerika verkocht.
Zo te zien en horen van jullie niets mis mee :lol:


Gerrit

Vincent20
03-08-2004, 11:22
Misschien hebben ze wel een veel grotere marge op dat TMA.

Kan me niet voorstellen dat alles wordt weggespeeld door deze
zogenaamde "wonderspeakers" Ik ben ook een keer bij Stassen
wezen luisteren en toen waren er idd wat aanpassingen gedaan
aan het schakelpaneel. Misschien ook wel binnen in de speaker
(maar dat kon ik niet zien) Ik heb iig het gevoel dat het niet helemaal
zuivere koffie is.

Mvg

Vincent

Harry stadman
03-08-2004, 12:57
Misschien hebben ze wel een veel grotere marge op dat TMA.

Kan me niet voorstellen dat alles wordt weggespeeld door deze
zogenaamde "wonderspeakers" Ik ben ook een keer bij Stassen
wezen luisteren en toen waren er idd wat aanpassingen gedaan
aan het schakelpaneel. Misschien ook wel binnen in de speaker
(maar dat kon ik niet zien) Ik heb iig het gevoel dat het niet helemaal
zuivere koffie is.

Mvg

Vincent

Meestal kun je bij een goede zaak een speakerset een weekendje rustig op je gemak thuis beluisteren. het is inmiddels wel bekend dat de meeste luisterruimtes geoptimaliseerd zijn. Een speakerset kan thuis soms behoorlijk anders klinken. altijd de speakerset op je eigen versterker en in je eigen omgeving beluisteren is het advies, alvorens te kopen. :wink:

MY00
03-08-2004, 15:07
Ook bij Stassen kun je alles op proef krijgen.
Ook als je speakers gekocht hebt en je vind ze thuis niet klinken kun je ze terug brengen.
Wel moet je dit even van tevoren melden.
Ik vond de TMA's niet zo goed klinken dus het bewerken van de apparatuur zal wel meevallen.
Ik geloof zelf niet dat ze het doen, want op een gegeven moment konden we speakers om steken en dat mochten we zelf doen of hun er even bij roepen.
We hebben dit toen zelf gedaan en ik heb niets vreemd gezien.
En waarom zouden ze ook ze hebben zelf al aangegeven dat de Q5 de meest verkochte speaker was. De marge's zullen wel allemaal ongeveer gelijk liggen.

santana
04-08-2004, 17:38
Ik ben ook een keer bij Stassen wezen luisteren en toen waren er idd wat aanpassingen gedaan aan het schakelpaneel. Misschien ook wel binnen in de speaker (maar dat kon ik niet zien) Ik heb iig het gevoel dat het niet helemaal zuivere koffie is.

Mvg

Vincent

Ik ben ook een van de velen die bij Stassen is geweest en na een luistersessie daar ook m'n spekaers heb gekocht. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op Phonar. Net als MY00 heb ik daar ook zelf een speakerpaar 'verwisseld', en ik heb zeker niet het idee dat eea geoptimaliseerd wordt voor een bepaald merk.

QUa garantie doen ze ook niet moeilijk. Door een stomme fout had ik de bevestigins-pinnetjes van de front van mijn subwoofer afgebroken tijdens het installeren van het HT. Da's balen; de zaak net enkele dagen in huis en door mijn eigen fout alweer stuk... Omdat lijmen niet goed ging toch maar contact met Stassen (Marcel) opgenomen. Die deed niet moeilijk: dit was bij meerdere personen al fout gegaan, dus terugbrengen dat ding, omruilen voor een nieuwe en de kapotte ging retour naar de fabrikant.

KoosG
06-08-2004, 13:25
@jollykart


Al met al heel veel vragen en hopende op veel antwoorden :D :D

Nou, hier komen we dan...

- Wat betreft "grijze import" hoef je je denk ik niet echt zorgen te maken. Want als er iets met je speaker is kan Stassen dat toch oplossen? Ik begreep dat ze zelf zelf reparaties kunnen uitvboeren ("re-conus" Zeg ik het goed?) En ik heb nu toevallig iets klein met m'n TMA speakers en dat lossen ze perfect op.
- Qua akoestiek in de luisterruimte, daar wordt rekening mee gehouden. Ik heb zelf laminaat op de vloer en lamellen voor de ramen, dus bij mij thuis klinkt een lichte galm. De luisterruimte die ze voor mij uitgezocht hadden voldeed wat dat betreft hier ook aan.
- We kregen echt ruim voldoende luistertijd. De verkoper ga faan ongeveer na een half uurtje terug te komen omevt. wat vragen te beantwoorden, maar uiteindelijk hebben we daar wel zo'n 1,5 uur zitten luisteren. En ik denk dat als je dan nog niet weet wat en hoe, dat het nog langer kan hoor.
- Ik geef je gelijk dat het een beetje merkwaardig is om direct 20% korting te krijgen. Van de andere kant is de speaker/hifi markt geen computer business qua marges. En ik denk dat met 20% korting op elke speaker nog wel verdient kan worden. Anderzijds hadden wij duidelijk aangegeven wat ons budget was, de vekroop moest hierin anticiperen omdat we beduidend duurdere speakers hadden uitgezocht dan in eerste instantie de bedoeling. Hij probeerde zo de set een beetje naar ons budget te "rekenen", misschien dat dit er iets mee te maken zou kunnen hebben. Er werd ook niet direct gerekend met korting, en werd ook bijverteld dat dit ook kwam vanwege de aanschaf van een complete set.

Ik hoop dat ik je vragen voldoende heb beantwoord?

KoosG
06-08-2004, 13:30
Misschien hebben ze wel een veel grotere marge op dat TMA.

Kan me niet voorstellen dat alles wordt weggespeeld door deze
zogenaamde "wonderspeakers" Ik ben ook een keer bij Stassen
wezen luisteren en toen waren er idd wat aanpassingen gedaan
aan het schakelpaneel. Misschien ook wel binnen in de speaker
(maar dat kon ik niet zien) Ik heb iig het gevoel dat het niet helemaal
zuivere koffie is.

Mvg

Vincent

Ik heb dan zelf geen kabels omgestoken, maar sluit mij aan bij het verhaal van MarkS. Hij heeft thuis die speakers nog eens naast elkaar gezet.

Maar laten we niet vergeten dat persoonlijke smaak ook meespeeld in de keuze van speakers. Je moet gewoon zelf gaan luisteren en kopen wat je mooi vind klinken. En niet alleen op het merk afgaan of wat wij hier verkondigen.

jollykart
06-08-2004, 16:37
Zo te zien allemaal positieve verhalen :D Ik ga binnenkort luisteren naar wat leuke speakers. Eens ff kijken waar ik allemaal mee ga thuiskomen :D :D want ik wil in eerste instantie alleen een set mooie stereo speakers. Maar eigenlijk moet er gewoon een complete 5.1 set komen en een nieuwe tv.
Ik had eerst zoiets, van eerst maar ff klein beginnen om te weten hoe de service bevalt. Maar als ik jullie reacties zo allemaal lees kan ik misschien mezelf net zo goed trakteren om een complete nieuwe installatie. Misschien kan ik dan nog een leuke korting eruit slepen.

In ieder geval allemaal bedankt voor de reakties en ik zal nog laten weten of ik ook met TMA naar huis ben gegaan :P

Mark S
06-08-2004, 17:48
Ik ben ook een keer bij Stassen
wezen luisteren en toen waren er idd wat aanpassingen gedaan
aan het schakelpaneel.

Waar baseer je dat eigenlijk op? Van de buitenkant is er namelijk niets aan te zien. Ik had destijds slechts een vermoeden dat er mogelijk iets in die kast zat waardoor die TMA's zo goed klonken. Maar goed, thuis klinken ze ook erg goed, en qua karakter niet wezenlijk anders dan in de winkel.

jollykart
08-08-2004, 22:18
Ik ben bij Stassen wezen luisteren en ben helemaal overtuigd. In ieder geval is de pre-sale helemaal top. Ik heb daar in alle rust 14 sets speakers zitten luisteren. De TMA's zijn heel lang in de race geweest maar moesten het uiteindelijk toch afleggen tegen de Phonar P400, B&W 703 en de Elac (weet ik het type eigenlijk niet van, het was met zo'n bandtweeter bovenop).
De uiteindelijke keus ging tussen de Phonar en de B&W waarbij de Phonar voor rustige muziek 'beter' klonk maar naar mijn gevoel bij rock muziek een beetje rommelig werd en bij stevig doorspelen ging de bas een tikkie teveel dreunen voor mijn gevoel. Uiteindelijk is de keus dus gevallen op de 703. Ik wil echter nog wel graag de 704 luisteren omdat die wat beter in m'n budget valt en ik graag wil weten of deze met name op bas gebied niet teveel laat liggen tov de 703.

KoosG
11-08-2004, 08:42
Die B&W speakers stonden bij mij niet opgesteld, maar volgens mij zijn die ook wel wat hoger in prijs, niet?

Wel mooi dat er toch weer iemand is met positieve ervaringen omtrent verkoop daar. Er is ook genoeg negatiefs te vinden.

jollykart
11-08-2004, 18:51
Hoi Koos,

Ik heb eigenlijk niet zo heel veel negatiefs gevonden dus ik ben nieuwsgierig waar dat te vinden is.
Overigens was de winkel niet zo'n goede ervaring. Ik wilde namelijk wat info over een plasma scherm maar de 'verkoper' die ik trof had denk ik last van de warmte. Gaf weinig informatie, kwam totaal ongeinteresseerd over en ik kreeg heel sterk het idee dat ie me probeerde te sturen naar een model dat ze toevallig op voorraad hadden.
Dus daar ben ik maar snel weggegaan in afwachting op de luistersessie die ik later had gepland. Gelukkig werd daar mijn eerste indruk over Stassen totaal omgekeerd.

KoosG
12-08-2004, 13:09
Nou als ik zo eens kijk naar forums van htforum.nl en dvd.nl is daar heel veel negatiefs over Stassen te vinden hoor!

Wat de winkel betreft, viel mij die ook beetje tegen na de luistersessie. Ik moest daar even wachten toen de speakers uit hun magazijn werden gehaald. Winkel was gesloten op die dag maar werd dus wel, net als de luistersessie, voor ons klaar gemaakt omdat wij niet op een andere dag af konden spreken. Dat was dan weer wel service vond ik.

Die winkel ziet er overigens wel heel erg duur uit. Eigenlijk teveel dure spullen als je het mij vraagt. Als ik zo alleen die winkel bekijk met al dat B&O geweld en rare platenspelers ( ;-) ) zou ik me afvragen "Hoe kan zo'n winkel bestaan?".

MY00
13-08-2004, 10:45
@KoosG,

Het pand is van hem zelf.
Dus hij heeft geen hoge huur kosten.
Verder word er erg veel verkocht, onze zuiderburen zijn helemaal Stassen minded.

tonneke
21-10-2004, 19:10
Ook ik ging voor de Kef Q5. Na een luistersessie bij AudioHome in Ehv waren dit de beste speakers binnen mijn gestelde budget. Klonken fantastisch !!
Omdat ze bij Stassen goedkoper waren besloot ik een ritje te maken naar Venlo. Ze waren niet op voorraad dus moesten ze besteld worden.
Na twee weken heb ik zelf terug moeten bellen... Ze waren binnen. Eenmaal aangekomen wed ik met mijn vriendin uitgenodigd voor een luistersessie omdat ze eigenlijk iets veel beters hadden dan Kef nl. TMA.
Inderdaad de TMA's klonken veel beter. Het geluid van de Kef's was overigens beduidend minder dan bij AudioHome Wat verschil kan vanwege de ruimte maar het leek helemaal nergens op. Ben toen voor de TMA's gegaan... en geen spijt. Vond er achteraf wel een vreemd luchtje aan zitten. Wie weet verkopen ze wel helemaal geen Kef??
Belde een aantal weken op voor de Marantz DV6400 (DVD). Stond op de website voor 399,- Hadden ze niet. De opvolger (DV6500) ook niet.
Vreemd!!! (De DV6400 staat nog steeds op de website 21-10-2004)

gROEt

Harold Bax
24-10-2004, 21:32
Het lijkt wel of iedereen die bij Stassen naar binnen gaat, met TMA's de deur uit komt. Ik ging voor B&W 601's en 603's naar het Palazzo (na luistersessie bij Audio Home in Ehv) en heb mezelf na 2 x 2 uur luisteren overtuigd van de TMA's. Toch doet iets me er van weerhouden om ze ook te kopen. Ik heb op de site van de vermeende importeur (www.limitgroup.com) niets over TMA kunnen vinden. En de informatie op de site van TMA zelf (www.tmahifi.com) helpt je ook niet veel verder.

Ik blijf het vreemd vinden dat Stassen de enige is die dit merk verkoopt.
Zou het kunnen zijn dat Stassen de hele voorraad (failliete boedel?) heeft gekocht?

Ik heb de TMA's ook nog nooit bij Stassen in de folder zien staan.

Weet iemand hoe het met de garantie zit?

Ander advies?

jokey
24-10-2004, 21:52
Garantie loopt gewoon via Stassen.

Ik heb tijdens een luistersessie in het Palazzo een tijdje geleden ook een model van TMA gehoord maar was er niet van onder de indruk.
Overigens was ik dat van bijna geen een speaker die ze hadden opgesteld, terwijl er toch zo'n 30 verschillende aangesloten waren.
Het viel mij toen vooral op dat bv. KEF Q5 erg slecht klonk, terwijl ik deze elders best goed vond.
Bovendien hebben ze een hoop oude types en relatief onbekende merken staan.
Dit hoeft overigens niet per definitie slecht te zijn, maar ze onderscheiden zich daarmee wel van andere hifi-winkels.

Harold Bax
25-10-2004, 19:42
Speakers zijn welk degelijk te manipuleren b.v. door het scheidingsfilter te vervangen of er extra isolatiemateriaal in te stoppen waardoor gedempt gaan klinken.




Ik ben ook een keer bij Stassen wezen luisteren en toen waren er idd wat aanpassingen gedaan aan het schakelpaneel. Misschien ook wel binnen in de speaker (maar dat kon ik niet zien) Ik heb iig het gevoel dat het niet helemaal zuivere koffie is.

Mvg

Vincent

Ik ben ook een van de velen die bij Stassen is geweest en na een luistersessie daar ook m'n spekaers heb gekocht. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op Phonar. Net als MY00 heb ik daar ook zelf een speakerpaar 'verwisseld', en ik heb zeker niet het idee dat eea geoptimaliseerd wordt voor een bepaald merk.

QUa garantie doen ze ook niet moeilijk. Door een stomme fout had ik de bevestigins-pinnetjes van de front van mijn subwoofer afgebroken tijdens het installeren van het HT. Da's balen; de zaak net enkele dagen in huis en door mijn eigen fout alweer stuk... Omdat lijmen niet goed ging toch maar contact met Stassen (Marcel) opgenomen. Die deed niet moeilijk: dit was bij meerdere personen al fout gegaan, dus terugbrengen dat ding, omruilen voor een nieuwe en de kapotte ging retour naar de fabrikant.

Albert Kostwinder
25-10-2004, 20:10
Als zangstemmen dof klinken op een Kef is er echt iets verkeerd aangesloten. Heb zelf jaren Kef luidsprekers gehad en met goede versterking en signaal zijn het pareltjes, maar je moet er tijd in steken en niet ff vlug met van die *** panelen switchen tussen opdringerige luidsprekers. Ze zijn als goede wijn dat lekkerder wordt na langer te hebben gelegen. Als je snel schakelt klinkt een helder klinkende luidspreker op het eerste gehoor snel 'beter' terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn. Ik vind het dus een beetje onzin om Kef slecht te noemen. Daar doe je ze echt tekort mee. Tma vind ik persoonlijk opdringerige speakers die in een eerste indruk ten opzichte van Kef's 'beter' lijken te zijn, maar na lang luisteren gaan vervelen. Gelukkig is er voor elk potje een deksel. :wink:

eljee
25-11-2004, 15:10
Misschien wat laat, maar ik wil reageren wat betreft Stassen.
Zelf heb ik alles van Stassen tma speakers en onkyo versterker, cd en tuner. Wat betreft de speakers, voor mij waren het de beste die Stassen in die prijsklasse heeft staan. En in combinatie met de versterker onkyo a-9211 perfect. TMA Premium 904. Ook ben ik bij Paulissen in Roermond gaan luisteren naar de kef Q 5 in eerste instantie heel goed maar toen had ik tma nog niet gehoord. Trouwens mocht je twijfelen vraag dan aan Marcel Stassen of je b.v. kef of tma beiden mee mag nemen ik denk dat hij er niet moeilijk over doet. Voor de verdere rest nog nooit iets slechts over Stassen gehoord. :!: :lol:

EvdL
06-12-2004, 21:45
Misschien wat laat, maar ik wil reageren wat betreft Stassen.
Zelf heb ik alles van Stassen tma speakers en onkyo versterker, cd en tuner. Wat betreft de speakers, voor mij waren het de beste die Stassen in die prijsklasse heeft staan. En in combinatie met de versterker onkyo a-9211 perfect. TMA Premium 904. Ook ben ik bij Paulissen in Roermond gaan luisteren naar de kef Q 5 in eerste instantie heel goed maar toen had ik tma nog niet gehoord. Trouwens mocht je twijfelen vraag dan aan Marcel Stassen of je b.v. kef of tma beiden mee mag nemen ik denk dat hij er niet moeilijk over doet. Voor de verdere rest nog nooit iets slechts over Stassen gehoord. :!: :lol:

Goed om te horen dat je tevreden bent over Stassen.
Ga er binnenkort ook heen.

Alexander D
07-12-2004, 08:46
Nog even over dat margeverhaal.

Stassen heeft een goed inkoopbeleid met regelmatig grote aantallen en daardoor op bepaalde producten en of merken een veel hogere marge. Volgens kef.nl is Stassen geen dealer van de Q serie en dat klopt want de speakers komen niet via de Nederlandse importeur.....

Peter Porrio
07-12-2004, 09:12
Volgens kef.nl is Stassen geen dealer van de Q serie en dat klopt want de speakers komen niet via de Nederlandse importeur.....

Dit geldt voor meerdere merken die ze voeren, waaronder Denon en B&W. Nou moet ik wel zeggen dat ondanks ze geen officiele dealer zijn van sommige merken die ze voeren, ze proberen om een zo goed mogelijke service te verlenen.

Maar omdat het niet via de importeur loopt, kunnen levertijden wel behoorlijk oplopen.

Alexander D
07-12-2004, 09:23
Dit geldt voor meerdere merken die ze voeren, waaronder Denon en B&W. Nou moet ik wel zeggen dat ondanks ze geen officiele dealer zijn van sommige merken die ze voeren, ze proberen om een zo goed mogelijke service te verlenen.

Maar omdat het niet via de importeur loopt, kunnen levertijden wel behoorlijk oplopen.

Zeker met je eens. Dit verklaart ook waarom ze vaak bij service kort na de aankoop het artikel omruilen. Dan heeft de klant geen wachttijd en kunnen ze rustig met hun leverancier in overleg over het probleem. Als je via internet in het buitenland koopt moet je zelf achter je service aan, hier ligt een voordeel voor Stassen. Voor de klant maakt het niet uit waar het product vandaan komt zolang Stassen de service levert.

EvdL
07-12-2004, 21:38
Dat is positief, die omruilservice al hoop ik straks toch een evt.keuze aan speakers gelijk mee te kunnen nemen.
Die levertijden zullen toch niet zolang zijn? Weken, maanden ?

jollykart
07-12-2004, 22:51
Persoonlijk heb ik mindere ervaringen met Stassen. Het duurde weken om antwoord te krijgen op een offerte vraag nadat ik daar was geweest voor een luistersessie. Diverse malen bellen en mailen om vervolgens een weinig profesioneel en onvolledig antwoord te krijgen. Over de luistersessie zelf was ik uitermate tevreden maar over de winkel en de sales totaal niet. Als het zo al gaat als je nog een aankoop wilt doen vraag ik me af hoe het gaat als je je geld er hebt uitgegeven.

Een collega van me is in de winkel in Venlo ook op z'n zachts gezegd onbeschoft behandeld.

Alles bijelkaar genomen heeft het mij in ieder geval doen besluiten om maar iets meer te betalen, en het gewoon bij een officiele dealer te kopen. Mocht ik om de een of andere reden in conflict raken met de dealer kan ik altijd nog terugvallen op de importeur.

.....Service heeft zo z'n prijs :roll:

EvdL
08-12-2004, 05:51
Ja, dit is goed voor mijn vertrouwen op naar Stassen te gaan :wink:
Niet dus.
Ben nu bezig met de schaaltekening en vorige week toen ik gemaild had, belde ze nog over hoen en wat. Dat vond ik dan in ieder geval weer positief, maar ja, een verhaal als hiervoor stemt me dan weer niet gerust.

Ik heb wel begrepen dat antwoord op mails soms lang kan duren omdat ze per dag een flink aantal mails binnenkrijgen, bellen was dan nog beter.
Daarentegen had ikwel elke keer snel antwoord toen ik een paar keer mailde.

Olivier vd D.
08-12-2004, 08:38
Ik heb bij een echte merkdealer ook weleens een slechte service gehad. Mijn inschatting si dat Stassen niet anders is qua servicegerichtheid dan echte merkdealers. Enkel omdat ze zo goedkoop zijn ga je letten op de service die je krijgt. Stassen is landelijk bekend, dat scheelt natuurlijk ook, want er wordt dan veel over gepraat op fora.

Alexander D
08-12-2004, 08:44
Ja, dit is goed voor mijn vertrouwen op naar Stassen te gaan :wink:
Niet dus.
Ben nu bezig met de schaaltekening en vorige week toen ik gemaild had, belde ze nog over hoen en wat. Dat vond ik dan in ieder geval weer positief, maar ja, een verhaal als hiervoor stemt me dan weer niet gerust.

Ik heb wel begrepen dat antwoord op mails soms lang kan duren omdat ze per dag een flink aantal mails binnenkrijgen, bellen was dan nog beter.
Daarentegen had ikwel elke keer snel antwoord toen ik een paar keer mailde.

Tja, wat moet je daar op zeggen. Ik ben hier niet om Stassen of wie of wat dan ook te verdedigen maar ik denk dat je altijd wel positieve en negatieve verhalen te horen krijgt als je maar lang genoeg zoekt.....

Ik had zelf jarenlang dezelfde dealer. Als ik daar weer eens een offerte opvroeg moest ik er altijd zelf achteraan bellen (en je wil niet weten hoeveel geld ik daar zelf naar toe heb gebracht!!!). Als ik echter een probleem had met m'n apparatuur was de service top, altijd een vervanger mee naar huis en nooit kosten betaald, ook niet net buiten de garantie.
Voor mij is service en handelingssnelheid een stuk belangrijker dan een prachtige offerte maar dat moet ieder voor zich beslissen. Om een lang verhaal kort te maken: soms lopen dingen gewoon fout. Het kan fout gaan bij de beste dealer en het kan goed gaan bij de slechtste dealer.

EvdL
08-12-2004, 17:31
Dat is waar Aliebaba, maar ik heb het gevoel dat ik voornamelijk negatieve dingen lees over de winkel. Niet over het luisterkasteel hoor.
Maar , en dat kan voorkomen, stel dat je uiteindelijk besluit, ja dat is het en het moet besteld worden en je moet daar lang op wachten en alsmaar achteraan blijven bellen (tenminste dat heb ik gelezen), dan wordt je daar ook niet blij van. Ik weet natuurlijk ook dat ze erg goedkoop en wat dat betreft blij je een Nederlander :wink:

Verder, begreep dat ze geen B&W dealer zijn , dus stel dat het B&W wordt ipv Phonar (ik noem maarwat) en dat je bij problemen terugvalt op de Duitse garantie.

Ik woon in Purmeren en heb er natuurlijk best wel 2 uurtjes rijden voor over, maar als er wat is met je nieuwe gekochte speakers en receiver (die wil ik aanschaffen), dan wordt het een kostbare zaak om heen en weer te rijden c.q. te verzenden.

Nogmaals, niemand kan voor mij beslissen, dat weet ik.

jollykart
08-12-2004, 22:07
Het blijft inderdaad altijd een gok. De snelheid waarmee je een offerte krijgt zegt natuurlijk op zich niet zo veel. Persoonlijk vind ik het wel vrij vervelend als je geen goede antwoorden op vragen krijgt. Van Stassen hoor ik daar zeer uiteenlopende berichten over. Belangrijk is dat je een goed gevoel krijgt bij een zaak voordat je daar iets koopt. En ze mogen best een beetje rennen voor je want je komt nu eenmaal geen pak melk kopen.
Overigens is het natuurlijk helemaal niet onverstandig om ook eens in de buurt te gaan kijken bij een audio zaak. Vaak is er goed te onderhandelen en het heeft zo z'n voordelen om een zaak in de buurt te hebben.
Het was overigens niet mijn bedoeling om een zwaar negatief beeld te schetsen van Stassen maar naast de voordelen van grijze import is het verstandig om je ook de nadelen te realiseren, vandaar. Ga gewoon is bij verschillende zaken luisteren en kijk waar je het beste geholpen wordt. Als dat bij de goedkoopste is, wordt de keuze makkelijk. Als dat niet het geval is ben je misschien wel bereid om een (kleine) meerprijs te betalen voor service. Na je aankoop is het toch koffiedik kijken en afwachten.

Succes met luisteren, en sterkte met de keuzes :lol:

EvdL
08-12-2004, 22:13
Ok, ga ik doen. Bedankt voor je input.

Ik wordt ook gek van mezelf, eerst was ik positief over Stassen , werd door hun gebeld naar mailtje over prijzen en over evt. komen luisteren.
Daarna hoop negatieve berichten gelezen over lange levertijden en achteraan bellen.
Ik kom van ver, Purmerend, en als ik daar na een luistersessie iets wil kopen en dan besteld moet worden en lang wachten en erachter aan bellen, tja. Dan nog de verzendkosten die daaruit voort vloeien.
De HIFI winkel medewekers die ik bv. in Amsterdam heb gesproken zeggen sowieso niet doen, zijn geen B&W dealer (mocht het bv . dat merk worden), ze zijn niet te vertrouwen, etc. Nou ja , je kent het wel.
Nou weet ik ook wel , het is hun omzet, maar toch.
Vandaar ook mijn vraag , hoe dat zit met garantie , aangezien ze bv. B&W uit Duitsland importeerde dacht ik dat je met Duitse garantie had te maken.
Qua veel lagere prijzen, zeg ik , tja. waarom niet.
Qua verschillende berichten over services, rommelige winkel in centrum Venlo en onbeschoft medewerkers wat ik zo las en hoe doe ik het dan met omruilen zeg ik, tja. Wat doe ik ?
Luistersessies in Stassen zijn super te zijn, maar alleen voor een luistersessie 200 km. heen en 200 km. terug............. :)

Edgar Smit
09-12-2004, 11:37
Wat ik zo lees over Stassen is dat idd het luisterpaleis perfect is, maar de winkel het probleem. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik zou als ik jou was eens lokaal wat luistersessies doen, zodat je ook goed idee hebt hoe bepaalde speakers klinken. Kun je, als je nog gaat, meteen horen of bij Stassen diezelfde speakers anders klinken.

Voor wat betreft de service, je koopt het product bnij de winkel, dus de koopovereenkomst is tussen jou en de winkel, dat houdt in dat de winkel verantwoordelijk is voor service/garantie. Mocht de winkel anders beweren, heb je de wet achter je, daar staat dat namelijk in.

MY00
09-12-2004, 15:33
Woon zelf 10 km van Venlo af en hier spreekt iedereen alleen vol lof over de service van Stassen.
Je kunt er gewoon terug gaan met je spullen als ze thuis toch niet helemaal bevallen en dan iets anders hiervoor mee nemen.
Het klopt dat het soms niet allemaal vlekkeloos verloopt maar dat heeft er denk ik ook mee te maken dat ze ook erg veel verkopen.
En als mensen een negatieve ervaring met hun mee maken dit van de daken af schreewen en als het goed gaat dit niet zo snel doen.
Ook zoals Edgar al beschreef doe je zaken met Stassen en niet met de importeur. Verder zou ik zelf liever duitse garantie hebben dan nederlandse, want hoewel het duitsers zijn weten zij wel degelijk van SERVICE is en dat laat bij de nederlandse importeurs wel eens te wensen over.
Al met al Stassen is zeker de moeite waard.

EvdL
09-12-2004, 17:25
Woon zelf 10 km van Venlo af en hier spreekt iedereen alleen vol lof over de service van Stassen.
Je kunt er gewoon terug gaan met je spullen als ze thuis toch niet helemaal bevallen en dan iets anders hiervoor mee nemen.
Het klopt dat het soms niet allemaal vlekkeloos verloopt maar dat heeft er denk ik ook mee te maken dat ze ook erg veel verkopen.
En als mensen een negatieve ervaring met hun mee maken dit van de daken af schreewen en als het goed gaat dit niet zo snel doen.
Ook zoals Edgar al beschreef doe je zaken met Stassen en niet met de importeur. Verder zou ik zelf liever duitse garantie hebben dan nederlandse, want hoewel het duitsers zijn weten zij wel degelijk van SERVICE is en dat laat bij de nederlandse importeurs wel eens te wensen over.
Al met al Stassen is zeker de moeite waard.

Maar inderdaad, als je er vlak bij woont ga je er ook even makkelijk heen.
Dat heb je niet als je aan de ander kant van het land woont zoals ik.

jollykart
09-12-2004, 18:34
Voor wat betreft de service, je koopt het product bnij de winkel, dus de koopovereenkomst is tussen jou en de winkel, dat houdt in dat de winkel verantwoordelijk is voor service/garantie. Mocht de winkel anders beweren, heb je de wet achter je, daar staat dat namelijk in.

Dat is natuurlijk waar, al heb je de wet achter je wil dat nog niet zeggen dat je ook SERVICE krijgt. Als je in conflict raak met de zaak waar je iets gekocht hebt is het fijn dat je bij de importeur terecht kunt. Als alles ok is hoef je daar gebruik van te maken, maar als het mis gaat...... Ik bedoel dit in z'n algemeenheid en niet noodzakelijk negatief naar Stassen.
Zelf heb ik geen erge positieve ervaringen met Stassen en mijn collega is daar ronduit schandalig behandeld. Tegelijkertijd hoor je ook veel goede berichten en verkopen ze blijkbaar heel erg goed. Kortom je moet er dus mazzel mee hebben net zoals bij iedere zaak. Dus bij het luisteren en het 'offerte traject' proberen een gevoel te krijgen hoe het bij een zaak werkt en of jou die manier van werken aanspreekt.
Het gedrag van Stassen heeft mij in ieder geval doen besluiten om redelijk wat meer te betalen en het maar gewoon bij een lokale dealer te kopen. Wanneer je voor B&W speakers gaat heb je bij de lokale dealer wel een probleem omdat het daar lastig over onderhandelen is. De korting moet echt van de andere componenten komen want anders betaal je gewoon de adviesprijs.

EvdL
09-12-2004, 18:38
Wat kost die B&W 703 dan gemiddeld ?

Alexander D
10-12-2004, 07:45
Conclusie: ieder moet maar voor zich beslissen want dit is een discussie zonder einde...... :wink:

Er zijn genoeg argumenten voor en tegen elke dealer te vinden en eenieder moet voor zichzelf beslissen welke argumenten het belangrijkste zijn. Ik weet niet of er al een is maar misschien moeten we anders een draadje over Stassen openen met een poll eraan om te kijken of er meer mensen met een positieve of negatieve ervaring zijn.

EvdL
10-12-2004, 07:48
Je hebt ook gelijk, op dit moment is voor mij denk ik toch ook het evt. omruilen en de daaruitvolgende afstand die ik daarvoor moet rijden.

boris
15-01-2005, 19:36
Nou, net terug uit het pittoreske Tegelen (ja ja, Stassen) kijken wij naar de achterbank van de auto, en vragen ons af: wat hebben we in hemelsnaam aangeschaft?
Wat klonken ze prachtig, die TMA's 905... Door alle opwinding en het energievretende afdingen bij Marcel zijn we helemaal vergeten te informeren naar de technische kenmerken van deze - inderdaad anoniem aandoende - kasten. Thuis aangekomen blijkt er ook nog eens nauwelijks iets bekend op internet. Wie o wie kan ons meer vertellen over de TMA 905? Is het wellicht het huismerk van Stassen en willen ze dit liever niet bekend maken? Waarom is het merk niet meer bekend als het geluid inderdaad zo goed is?

EvdL
15-01-2005, 19:41
Dat is net zo als bij mijn speakers van Hepta die ik laatst gekocht heb.
Weinig over bekend, maar klinken goed en daar gaat het toch om :wink:

jollykart
15-01-2005, 19:47
Nou, net terug uit het pittoreske Tegelen (ja ja, Stassen) kijken wij naar de achterbank van de auto, en vragen ons af: wat hebben we in hemelsnaam aangeschaft?
Wat klonken ze prachtig, die TMA's 905... Door alle opwinding en het energievretende afdingen bij Marcel zijn we helemaal vergeten te informeren naar de technische kenmerken van deze - inderdaad anoniem aandoende - kasten. Thuis aangekomen blijkt er ook nog eens nauwelijks iets bekend op internet. Wie o wie kan ons meer vertellen over de TMA 905? Is het wellicht het huismerk van Stassen en willen ze dit liever niet bekend maken? Waarom is het merk niet meer bekend als het geluid inderdaad zo goed is?

Wat maakt het uit of er veel bekend is. Jij hebt de voor jou best klinkende speaker thuis staan :) In ieder geval gefeliciteerd met je aanschaf en veel luisterplezier.

MilM
18-07-2009, 10:59
Sorry om deze topic omhoog te schoppen, maar het is maar één van de 2 topics (andere is op htforum) over TMA.

Al de berichten die hier geplaatst zijn komen mij enorm bekend voor.

Ik was op zoek naar mooie 'satellietspeakers' die ik kon ophangen aan de muur (aangezien ik al aansluitingen in de muur voorzien heb) en die goed klinken. Na een serieuze zoektocht op het internet kwam ik uit bij de KEF 3005 SE.

Na wat zoekwerk op internet zag ik dat die aan een extreem lage prijs stonden bij Stassen (1049). Meer dan 2 uur rijden voor mij, maar dat had ik er wel voor over om 300 euro uit te sparen.

Dus ik na wat gemail naar Stassen om deze speakers te kopen. Ik hoefde ze eigenlijk niet te beluisteren (ik ben geen kenner), maar ze zeiden dat ik misschien toch eens kon luisteren.

In de lift vertelde men al dat er eigenlijk wel betere speakers waren en op de vraag wat ik belangrijk vond zei ik "design" en toen zei hij dat dat mss wel iets minder was bij zijn favo speakers in dat budget/type, maar dat ik wel eens het geluid kan horen.

In de kamer toonde hij hoe alles werkte (muziek/film opzetten, wisselen van afstandsbediening van speakers) en liet hij mij alleen.

Na een kort geswitch in het begin, merkte ik dat het achtergrondlawaai van nummer 3 echt wel dof klonk en zeer tegenvallend. De stemmen hadden zwaar de bovenhand op al het achtergrondlawaai die bijna niet te horen was. Aangezien de KEF's ook als nummer 3 fysiek opgesteld stonden in de rij, vreesde ik al dat nummer 3 overeen kwam met KEF en was de teleurstelling zeer groot dat de speakers die mij het meest aanstonden van design zo DOF klonken. Ook die van B&W vielen zwaar tegen terwijl ik wist dat dat een zeer gerenomeerd merk was.

Voor mij was het een uitgemaakte zaak dat ik met de KEF 3005 SE ging terugkomen en plots zat ik daar dan met dat tegenvallend resultaat. Na wat geswitch tussen de speakers kwam ik telkens op nummer 4 uit die fantastisch klonk. De kamer werd volledig gevuld met muziek en het was echt top. Toen de verkoper terugkwam vertelde ik hem dit en hoorde ik dus dat het merk TMA was van die speakers.

Dit zegde mij niets, maar ik ben dan ook absoluut geen kenner. Het is nog niet zo heel lang geleden dat ik door het internet af te schuimen in contact ben gekomen met de gevestigde merken zoals B&W, Canton, KEF ... maar meer niet.

Ze zeiden mij dat ze korting gingen geven zodat ik aan dezelfde prijs uitkwam van de KEF (1049)

Ik heb meegekregen:
2 * compact 20 (voor)
3 * compact 10 (achter + center)
1 * Phonar AS200

Als ik de prijzen op de site uitreken, dan kom ik voor de speakers aan 1045 euro en de sub is 995 euro, dus in totaal 2040 euro.

Een korting van 50% vind ik toch wel zeer hoog en aangezien er nergens referentieprijzen te vinden zijn van alles, krijg ik de indruk dat ze op de site bewust veel hoger geprijsd staan om dan een 'prijsje' te kunnen maken na een luistersessie.

Ook vind ik die setprijs van de KEF 3005 SE zeer verdacht. Als ik alles lees weet ik nu niet of ze op die manier mensen lokken om ze dan naar huis te sturen met TMA.

Van die Phonar AS200 Edma vind ik trouwens ook nergens iets terugs (zoals van TMA). Zelfs op de internationale google blijf ik maar terugkomen bij Stassen.

Nu moet ik wel toegeven dat Stassen mij nergens gepusht heeft. Ze lieten mij volledig vrij en het was ik die op eigen besluit aangaf dat de TMAs zeer goed klonken.
Of er geknoeid wordt weet ik niet, maar alhoewel men de KEFs/B&Ws mss slechter kunnen laten klinken, kunnen ze moeilijk de TMAs beter laten klinken. Meer dan optimalisatie kunnen ze niet doen.

En die TMAs klonken echt wel goed (volgens mijn persoonlijke smaak toch).
Ik zie ook dat de mensen die TMA gekocht hebben, dezelfde bedenkingen hebben als mij maar toch uiteindelijk zeer tevreden zijn.

Zelf heb ik ze nog niet aangesloten aangezien ik nog aan het verhuizen ben en nog niet alle apparatuur heb ook niet.

Gerco Stuivenberg
19-07-2009, 13:16
Welkom op dit forum MilM.

TMA is een merk dat commercieel gezien, niet erg aantrekkelijk is en dus ook niet echt bekend. Wat wel bekend is, is dat ze kwalitatief goede luidsprekers maken en dat ze ook zo verkocht worden. Het is dus echt een merk voor een liefhebber.
Meer info over en produkten van TMA: http://www.tmaaudio.com (http://www.tmaaudio.com/)

In winkels komt het nog wel eens voor dat luidsprekers verkeerd aangesloten zijn en dat de instellingen van de receivers niet overeenkomen met de eigenschappen van de luidsprekers. Met de mogelijkheden die de receivers nu hebben, zal dit volgens mij nu veel vaker voor komen omdat deze een uitgebreide toonregeling hebben. Hierdoor kunnen luidsprekers zo mooi of lelijk klinken als dat de verkoper het wilt. Wil je goed kunnen luisteren, dan zal je dus eerst alle aansluitingen en instellingen moeten controleren of voor iedere combinatie een automatische set-up uit moeten laten voeren. Het makkelijkste is om zo weinig mogelijk gebruik te laten maken van toonregeling en bass-management.

Aan de andere kant zal een thuis beter gaan klinken dan in de winkel omdat je dan zelf de instellingen maakt. Hoe een combinatie in een winkel klinkt is dus geen garantie dat het thuis ook zo zal klinken.

herij01
18-07-2014, 00:35
hoi,

Ik heb een andere mening over het merk TMA:

Ik heb, van de week, 5x de compact 10 en 1x een twister 5500 gekocht en wat schetst mijn verbazing?:

Stassen geeft op de site aan dat de compact 10, 2kg/stuk wegen!

Ik heb ze gewogen en bij mij kwamen ze maar op 975gram!

Die speakers zijn gewoon van plastic gemaakt met een "action" kabelaansluiting!!

Ik ken de kef en b&w eitje, en deze wegen WEL 2kg/stuk door hun metalen huis en degelijke kabelaansluitingen!


Ik heb nog nooit zulke simpele/goedkope speakertjes gezien, die, blijkbaar, voor 160euro/stuk bij stassen over de toonbank gingen!!



Ik wil jullie van alles over de klank vertellen, maar aangezien ook nog in meerdere speakers de bas en tweeter loszaten,en toen ik zag hoe alles vastzat, heb ik alles rap weer in de doos gegooid


De defecte twister 5500 heb ik ook losgehaald(versterker) en wat ik daar zag sprongen wederom de tranen in mijn ogen!
Wat een slechte kwaliteit aan componenten(de elco's en eindtransistoren zijn gewoon merkloos!) en wat verschrikkelijk slordig is hij opgebouwd!


Ik heb stassen een mail gestuurd over mijn bovenstaande verhaal, dus ben benieuwd!

Gerco Stuivenberg
20-07-2014, 12:40
Welkom op dit forum herij01.

Het komt vaker voor dat een winkel verkeerde gegevens op de site zet, maar dat de weergevers niet vast in de behuizing zitten is niet normaal en is het idd verstandig om ze retour te sturen.

De kwaliteit van de onderdelen en de afwerking is een ander verhaal. Fabrikanten kunnen merkloze onderdelen gebruiken om kosten te besparen of er voor te zorgen dat het niet makkelijk nagemaakt kan worden. Dat de afwerking niet hoogwaardig is, heeft volgens mij te maken met de verhouding tussen de prijsklasse en de kwaliteit van de gebruikte onderdelen. TMA is geen goedkoop merk en dan kan het logisch zijn dat ze de goedkope modellen wat minder goed afgewerkt hebben. Hetzelfde zou je ook kunnen zeggen over de opbouw. Voor een goede weergave is vaak beter om de draden te bundelen, omdat dan de magnetische veld rond een draad meer invloed kan hebben op het signaal in een andere draad. Je kunt dan beter kijken naar hoe lang de draden zijn en naar de gemaakte verbindingen. In het geval van de Twister 5500, is het daaorm denk ik verstandiger om eerste te gaan luisteren of je geen vervelende bijgeluiden hoort en of het geluid goed genoeg is voor het geld wat je ervoor moest betalen. :|