PDA

Bekijk de volledige versie : Idee voor nieuwelingen



Paul_Knoop
07-04-2003, 12:50
:idea: dvd.nl is een in mijn ogen groeiend forum waar elke dag weer nieuwe leden zich aanmelden om zich in de discussies te kunnen mengen.

Dit brengt wel met zich mee dat er elke dag wel 2 mensen zijn die de zoek functie niet gebruiken en een "dubbele" thread openen.

Vervolgens worden ze er op gewezen door een crewmember of iemand die er al langer op zit. Dit is alleen maar irriterend voor de nieuwelingen en de mensen die al weten hoe het werkt, en daarom is mijn idee om een soort tutorial in het aanmeldingsproces te stoppen om deze onnodige threads om zeep te helpen. graag reacties..

Alexander de Mol
07-04-2003, 12:58
Goede suggestie. Binnenkort moeten we wat mij betreft de FAQ (http://dvd.nl/forum/faq.php) maar eens serieus uitbreiden/aanpassen. Deze FAQ heeft momenteel een redelijk probleem oplossend karakter en is minder gericht op hoe men behoort te acteren op het forum.

Met de oude forumsoftware hadden we, om dit 'nieuwelingen-effect' nog enigszins te beperken, nog de mogelijkheid om threads samen te voegen. Dit is nu helaas (nog) niet mogelijk...

Herjan
07-04-2003, 13:02
Ik vind dit wel een erg goed idee Paul! Gewoon een tekst die iemand gelezen dient te hebben voor het account wordt geactiveerd. Blijkt achteraf een nieuw lid toch een onnodige thread te openen of in taalgebruik of 'handel' niet te te voldoen aan de regels die hier gelden, dan een onmiddelijke deactivering van het account tot men aan de crew of advanced members laat weten de tekst te hebben doorgelezen en begrepen te hebben.
Het viel mij inderdaad ook al op dat er tegenwoordig enorm veel 'newbie-vragen' gesteld werden. Wat ik wel mooi van dit forum vind is dat deze nieuwelingen meestal op zeer nette manier worden gecorrigieerd. Heel anders dan op Tweakers.net (waar ik de moderators een soort Gestapo vind) en Verstappen.nl (waar zo'n beetje alle posts worden neergesabelt).

Het lijkt dat "Sticky FAQ's" niet worden gelezen. Misschien moet daar ook meer mee gedaan worden.

Succes hiermee! Ik blijf de thread volgen!

Paul_Knoop
07-04-2003, 13:15
Kijk ik zal zelf niet zeggen dat ik dat niet heb gehad, ik had ook ee thread aangemaakt die echt al 20 keer voorbij was gekomen maar ook dat was omdat ik nog nooit op een forum had gezeten en omdat ik nix van een zoek-functie wist. Ik denk dat mijn idee is voorgelegd moet worden aan de übermaisters van dvd.nl want het heeft denk ik wel potentie.

Natuurlijk is er altijd nog de gemiddelde dvd.nl'er die gewoon die tekst naar beneden scrollt en op accepteren klikt, maar als je dat doet en je opent een onnodige thread dan doe je gewoon wat Herjan voorstelde : je gooit hem eruit! Het is hard maar wel effectief, en je houdt een groep mensen over binnen dvd.nl die gewoon conform de regels werken.

Er kan bijvoorbeeld ook in de tekst worden gezet dat spammen, illegale activiteiten en schelden niet op dit forum thuis horen, je kan het gewoon uitbreiden naar een newbee guide, mocht dit idee worden aangenomen ben ik wel bereid om een eventuele gids te maken, in dienst van de goede zaak :D

Paul_Knoop
07-04-2003, 13:22
Zojuist weer iets nieuws opgepikt voor in de newbee guide, geen signatures van boven de 3 regels, en geen verbasteringen van de nederlandse taal in je draadje.

Martin de Goeij
07-04-2003, 13:25
Goede suggestie. Binnenkort moeten we wat mij betreft de FAQ (http://dvd.nl/forum/faq.php) maar eens serieus uitbreiden/aanpassen. Deze FAQ heeft momenteel een redelijk probleem oplossend karakter en is minder gericht op hoe men behoort te acteren op het forum.

Ik zou in dat geval de suggestie willen aanreiken om de f.a.q. ook taalkundig aan te passen. Er staan nogal wat (storende) stijl- en taalfouten in. Het is een kleine moeite, die de duidelijkheid alleen maar ten goede kan komen. :wink:

Paul_Knoop
07-04-2003, 13:26
volgens mij gaat dit langs elkaar heen, het beste leek mij om in het aanmeldingsproces een extar venster met een guide te maken niet de faq aanpassen voor als je al aangemeld bent.

Sander Dubbeldam
07-04-2003, 13:49
taalgebruik of 'handel' niet te te voldoen aan de regels die hier gelden, dan een onmiddelijke deactivering van het account

:confused: :confused: als je members wilt houden is dit denk ik geen goede optie. :roll:

ten tweede heeft de crew er denk ik ook geen tijd voor om alles na te lopen.

dit is een beetje het kleuterklas idee naar mijn mening.

Paul_Knoop
07-04-2003, 13:54
ik vind ook dat de handel mag blijven maar wel de illegale dingen eruit halen, en deactivering ineens is wel heel drastisch

Herjan
07-04-2003, 14:19
Ik bedoelde dat als er illegale handel e.d wordt aangeboden een (tijdelijke) deactivering best op zijn plaats is.

Maar als de crew er anders over denkt, ben ik de laatste die zal protesteren. Zoiets heet "een suggestie doen"... :bier:

Paul_Knoop
07-04-2003, 14:31
Dan zijn we het eens :D kan de crew miss. binnen een paar dagen een reactie hierop geven ?

X
07-04-2003, 18:36
Je kan ook iemand grondig bestuderen en een strakke selectie maken van mensen die hier MOGEN posten. Iedere newbee maakt wel eens een foutje en dat is aan de crew weer om te corrigeren.

skin
08-04-2003, 08:54
ik heb in deze thread veel goede voorstellen gezien, zoals:

-onmiddelijke deactivering van het account tot men aan de crew of advanced members laat weten de tekst te hebben doorgelezen en begrepen te hebben.
-als je dat doet en je opent een onnodige thread dan doe je gewoon wat Herjan voorstelde : je gooit hem eruit! Het is hard maar wel effectief, en je houdt een groep mensen over binnen dvd.nl die gewoon conform de regels werken.
- een (tijdelijke) deactivering best op zijn plaats is.
-Je kan ook iemand grondig bestuderen en een strakke selectie maken van mensen die hier MOGEN posten.

zelf wil ik daar aan toevoegen:

-alle gebruikers een duidelijk zichtbaar kledingstuk mat daarop een mooi symbool (een dvd logo of zo?), gebruikers die zich niet aan de regels houden, of zich afzijdig v/d groep houden krijgen een ander symbool (een mooie driehoek of een ster of zo)
- senior member / junior member veranderen naar de reeds eerder genoemde gestapo en ubermeister.
- alle gebruikers verplicht een webcam
-alle gebruikers voorzien van een miniscuul implantaat zodat bij overtreding van de regels een korte edoch pijnlijke stroomstoot toegedient kan worden.

mensen; ga asjeblief een film kijken , iets van Das Experiment, 1984 of American History X of zo.

groetjes van S.Hoofd

:wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :roll:

Oudgebruiker3
08-04-2003, 10:18
Ik begrijp niet waarom iedereen er zo extreem (en bovendien sarcastisch) op ingaat.

Als er vóór de aanmeldingspagina een pagina verschijnt waarop een aantal beleidspunten te lezen zijn, zoals 'spammen mag niet', 'lees de forumfaq 'ns door voor vragen' en 'gedraag je niet anders dan irl', waarna de nieuwe gebruiker op 'ik ga akkoord' moet drukken, is er niets aan de hand, dunkt me.

Christiaan Sauer
08-04-2003, 10:52
Ik snap de ophef ook niet dus. Het lijkt mij ook een heel goed idee. Op die manier voorkom je voor de newbees een hoop gezeur dat die vraag of wat dan ook er al is ("gebruik de zoekfunctie maar eens member XXXXXX), en het forum blijft wat netter.
Om iemand nou meteen (tijdelijk) te bannen lijkt me wel heel heftig. Want iedereen maakt wel eens een foutje. Zeker met die nieuwe zoekfuntie, want ik vind hem niet echt 100% geweldig. Ik heb het gevoel dat deze nog wel eens wat overslaat.
Maar, het oorspronkelijk idee is heel mooi. Dat moet zeker wel komen ja.

Eric van Ballegoie
08-04-2003, 11:37
Ik ben er zeker ook niet voor om regels te gaan maken waarbij mensen gelijk gebant worden als ze de fout in gaan. Ten eerste omdat wij niet de mankracht hebben om heel de dag voor politie te spelen, en ten tweede omdat we dat ook niet willen, dan krijg je namelijk een erg krampachtige sfeer op het forum en dat is uiteraard niet de bedoeling.

Een uitgebreide FAQ en 'tips' in het aanmeldingsformulier voor nieuwe leden vind ik echter wel een erg goed idee!

skin
08-04-2003, 11:39
Kaz en Christiaan, op zich is deze thread een uitstekend initiatief van Paul, ook met Alexanders reply is nix mis, daarna zakte deze discussie af naar een bedenkelijk niveau.
Volgens mij zijn overbodige newbie vragen, bij een groeiend forum onontkoombaar, wat niet wil niet zeggen dat je er niets tegen moet ondernemen, maar, een tutorial heeft, denk ik, weinig zin, volgens mij leest een astronomisch klein percentage van de gebruikers een tutorial echt goed, en om dan gelijk vrij vergaande maatregelen te nemen lijkt mij niet de juiste weg, irritante vragen en afwijkende meningen horen er nu eenmaal bij.
Als je zo streng gaat optreden (zie andere replies), krijg je al snel een fout sfeertje, ("oh,jee ik heb al 2 fouten gemaakt, nog 1 en ik lig eruit, sidder & beef)".
Met mijn sarcastische reply (een poging tot humor, waar ik misschien een smiley aan toe had moeten voegen, zal ik gelijk ff rechtzetten) wil ik alleen tegengas geven, ik wil daarmee niemand beledigen of anderzijds voor het hoofd stoten.

skin
08-04-2003, 11:42
Ik ben er zeker ook niet voor om regels te gaan maken waarbij mensen gelijk gebant worden als ze de fout in gaan. Ten eerste omdat wij niet de mankracht hebben om heel de dag voor politie te spelen, en ten tweede omdat we dat ook niet willen, dan krijg je namelijk een erg krampachtige sfeer op het forum en dat is uiteraard niet de bedoeling.

Een uitgebreide FAQ en 'tips' in het aanmeldingsformulier voor nieuwe leden vind ik echter wel een erg goed idee!

Nix mis mee (y)

skin
08-04-2003, 11:47
Een uitgebreide FAQ en 'tips' in het aanmeldingsformulier voor nieuwe leden vind ik echter wel een erg goed idee!

dan zou ik als 1ste een veelvoorkomendevergissingendiekunnenleidentotirrit atieeninsommigegevallenzelfssarcasme Faq maken, kort en bondig, voor je als lezer je aandacht verliest :wink:

Christiaan Sauer
08-04-2003, 12:46
Knip

Kan gebeuren he :D . Dat is het lastige van internet: je hebt altijd kans dat een boodschap precies andersom wordt opgevat dan de schrijver bedoelt. Maarja, je vertelt nu wat je bedoelde, dus das weer duidelijk voor nu :lol: .
En misschien is het wel zo dat slechts een klein aantal mensen zo'n tutorial doorleest, maar misschien is het op de 1 of andere manier mogelijk dat je dit door MOET lopen voor je helemaal klaar bent met aanmelden. Bijvoorbeeld via een mooie animatie ala Nathan of iets dergelijks. Dat is maar 1 malig, en dus niet zo erg om even te bekijken. Op die manier weet je ook meteen hoe alles in zijn werk gaat.
Als je idd alleen maar een "lap tekst" neerzet, tja, dan heb je inderdaad dat iedereen gewoon Ik Snap Het aanklikt, en dan schiet je er inderdaad niets mee op.


veelvoorkomendevergissingendiekunnenleidentotirrit atieeninsommigegevallenzelfssarcasme.
Kan ik aannemen dat ik dit woord kan gebruiken in Scrabble? :lol: :shock: 8) :D

skin
08-04-2003, 13:23
Bijvoorbeeld via een mooie animatie ala Nathan of iets dergelijks. Dat is maar 1 malig, en dus niet zo erg om even te bekijken.

Kan ik aannemen dat ik dit woord kan gebruiken in Scrabble? :lol: :shock: 8) :D

Een animatie lijkt me geweldig, maar moeilijk te realiseren.
Een aantal vragen die je goed moet beantwoorden (na het lezen v/d huisregels) voor je als lid geaccepteerd wordt is goedkoop EN makkelijk te realiseren, maar dan wordt je weer gedwongen iets te doen (lijkt me ook niet de manier om nieuwe leden te scoren), ikzelf zou gelijk afhaken.

Ik zou het toch houden bij een korte bondige opsomming van de huisregels (als je de tekst / tekeningen dan ook nog humoristisch maakt is het voor de meeste lezers ook nog leuk om kennis te nemen van de Faq's).

gebruik dat woord wanneer je wilt, vergeet alleen niet mij niet te vermelden als bron :roll:

Christiaan Sauer
08-04-2003, 14:11
Via een animatie een opsomming geven van de regels. Dat hoeft maar een paar seconden te duren lijkt me. Als je het maar niet weg kunt klikken.

JCL
08-04-2003, 16:52
Toen ik hier voor het eerst was heb ik de FAQ ook niet gelezen :roll:

Jaded
08-04-2003, 17:06
Toen ik hier voor het eerst was heb ik de FAQ ook niet gelezen :roll:
Is er dan een FAQ?

'Nough said ...

mark t
08-04-2003, 17:44
Kan bij het aanmaken van een nieuwe thread niet gewoon even een korte melding worden weergegeven? (iets van "Draag bij aan de overzichtelijkheid van het forum: Voorkom dubbele threads, gebruik de zoekfunctie voor je deze thread definitief aanmaakt!")

Oudgebruiker3
08-04-2003, 19:54
Een tutorial en/of een animatie werken, mijns inziens, alleen maar averechts. Het lijkt me dan 99% van de nieuwe leden zo snel mogelijk wil posten en zo snel mogelijk nieuwe informatie wil opdoen.

Als je een dergelijk iniatief verplicht maakt krijgen nieuwe leden waarschijnlijk het gevoel dat ze, min of meer, met een dictatoriaal beleid te maken hebben.

Echter, als je bij de aanmeldingspagina een paar bondige punten neerzet (vier à vijf is méér dan voldoende) weet elk nieuw lid waar hij/zij aan toe is en hebben ze tegelijkertijd tóch het gevoel dat ze volledig in hun waarde worden gelaten.

@Skin; mijn excuses, ik vatte je post inderdaad op de verkeerde manier op. No hard feelings? ;)

Martin de Goeij
08-04-2003, 20:27
Kan bij het aanmaken van een nieuwe thread niet gewoon even een korte melding worden weergegeven? (iets van "Draag bij aan de overzichtelijkheid van het forum: Voorkom dubbele threads, gebruik de zoekfunctie voor je deze thread definitief aanmaakt!")Dat vind ik een puik idee (y) Ik zat ook al aan zoiets te denken. Ik zou alleen niet weten hoe dat softwarematig te koppelen valt :?:

Enne..als er hulp nodig is bij aanpassen van de faq, houd ik me aanbevolen (6) :wink:

Christiaan Sauer
08-04-2003, 21:37
Dat vind ik een puik idee (y) Ik zat ook al aan zoiets te denken. Ik zou alleen niet weten hoe dat softwarematig te koppelen valt :?:



Dat lukt nu toch ook met een pagina als je klaar bent met posten heb je toch ook zo'n tussenscherm?
Zelf ben ik bang dat iedereen dat in 1 keer doorklikt. Doe ik ook altijd. Het moet gewoon iets zijn dat je echt even gelezen moet hebben, en dat je niet de kans hebt het gewoon weg te klikken.
Ik ben toch benieuwd wat dvd.nl met deze ideeen gaat doen :lol:

Christiaan Sauer
08-04-2003, 22:17
Dit is wel droge humor: ik sta zelf te roepen en te schreeuwen en te krijsen dat nieuwe leden wat beter opletten, en wat kom ik van mezelf tegen: juist. (tis nog wel onder mijn vorige naam Hendrik, heb nu een nieuw account, vandaar).

wel, here it comes

-------------------------------------------------------------------------------------





Hendrik schreef:

Maar hoezo mag ik dan alleen maar reageren op de recensies? dit moet toch wel anders kunnen? Als je een vraag ergens over hebt ofzo moet ik die toch wel gewoon kunnen stellen daaro?

Hallo Hendrik,


Allereerst welkom op het forum.
Wanneer je een bepaalde vraag over een DVD en/of film hebt, dan kun je eerst eens op het forum de zoekfunktie gebruiken om te kijken of de vraag al is gesteld.
Wanneer je niets kunt vinden dan kun je dus in een passend subforum (DVD Algemeen, Regio-2, Regio-1 etc...) zelf een nieuwe thread plaatsen met de vraag.


Al postend en lezend zul je vanzelf doorkrijgen hoe het werkt.
Veel plezier verder!


-------------------------------------------------------------------------------------
Dit is natuurlijk wel een mooi voorbeeld dat IEDEREEN het moet leren. :lol: 8) :D :lol:

skin
08-04-2003, 23:07
Dit is wel droge humor: ik sta zelf te roepen en te schreeuwen en te krijsen dat nieuwe leden wat beter opletten, en wat kom ik van mezelf tegen: juist. (tis nog wel onder mijn vorige naam Hendrik, heb nu een nieuw account, vandaar).

wel, here it comes

-------------------------------------------------------------------------------------





Hendrik schreef:

Maar hoezo mag ik dan alleen maar reageren op de recensies? dit moet toch wel anders kunnen? Als je een vraag ergens over hebt ofzo moet ik die toch wel gewoon kunnen stellen daaro?

Hallo Hendrik,


Allereerst welkom op het forum.
Wanneer je een bepaalde vraag over een DVD en/of film hebt, dan kun je eerst eens op het forum de zoekfunktie gebruiken om te kijken of de vraag al is gesteld.
Wanneer je niets kunt vinden dan kun je dus in een passend subforum (DVD Algemeen, Regio-2, Regio-1 etc...) zelf een nieuwe thread plaatsen met de vraag.


Al postend en lezend zul je vanzelf doorkrijgen hoe het werkt.
Veel plezier verder!


-------------------------------------------------------------------------------------
Dit is natuurlijk wel een mooi voorbeeld dat IEDEREEN het moet leren. :lol: 8) :D :lol:


als elk nieuw lid bovenstaande quote leest zijn we d'r eigenlijk wel, 't is helder & humor :D

Christiaan Sauer
09-04-2003, 21:01
als elk nieuw lid bovenstaande quote leest zijn we d'r eigenlijk wel, 't is helder & humor :D

Waarom denk je dat ik hem post hierzo :lol: 8) . Was echt maf. Ik was opzoek naar de aanmeldingsdatum van mijn vorige account, en toen kwam ik deze opeens tegen :lol: . En aangezien we het toch net over searchfuncties en nieuwe members hadden dacht ik dat ik hem maar het beste even kon quoten :lol:

Paul_Knoop
10-04-2003, 07:01
Ik ben eindelijk weer terug! Bedankt voor de vele reacties =)
Ik vind zelf dat het oorspronkelijke idee goed is en dat van daaruit gekeken moet worden of het te realiseren is, geen bannen en 3 fout is eruit dingen, maar gewoon simpele richtlijnen over wat wel en niet "done" is binnen dvd.nl.

Ik heb van crewmembers goede reacties gehoord dus mocht dit voorstel er door komen dan hoop ik dat het ook effectief gaat werken en geen afschrikmiddel voor nieuwe leden wordt.

En laat alsjeblieft sarcastische antwoorden achterwege :evil:

Christiaan Sauer
10-04-2003, 08:01
En laat alsjeblieft sarcastische antwoorden achterwege :evil:

Ik hoop dat je mijn nogal grote quote niet bedoelt, want deze kwam ik gewoon per toeval tegen, en daarom wilde ik hem even hier posten. (was er niet bepaald naar opzoek). Dus als je het toch over deze hebt: excuses :lol: .

Paul_Knoop
10-04-2003, 08:04
:evil: :evil: :evil: Nou vooruit dan maar ! :evil: :evil: :evil:

Nee ff zonder dollen, geen probleem hoor die sarcastische quote alleen gaat dan de bedoeling van deze thread vervagen en dan weet niemand meer waar het hier over gaat :wink:

M Balje
10-04-2003, 12:14
Dat vind ik een puik idee (y) Ik zat ook al aan zoiets te denken. Ik zou alleen niet weten hoe dat softwarematig te koppelen valt :?:



Dat lukt nu toch ook met een pagina als je klaar bent met posten heb je toch ook zo'n tussenscherm?
Zelf ben ik bang dat iedereen dat in 1 keer doorklikt. Doe ik ook altijd. Het moet gewoon iets zijn dat je echt even gelezen moet hebben, en dat je niet de kans hebt het gewoon weg te klikken.
Ik ben toch benieuwd wat dvd.nl met deze ideeen gaat doen :lol:

Je maakt gewoon een melding en haalt de Functie: Verder weg en na 20 seconden gaat hij automatisch verder.
Ik weet niet of het mogelijk om zoiets te doen,maar het is maar een idee.

Een ander idee is een titel blokering:

Voorbeeld:

Idee voor nieuwelingen
idee voor nieuwelingen

dit is dus impresiepen de zelfde titel hoe is het dan mogelijk dat er zelfs eventueel een derde thread met de zelfde titel tevoor schijn komt.

Paul_Knoop
10-04-2003, 12:37
Blijkbaar slaat dit idee toch aan! kunnen er concrete plannen gemaakt worden?