PDA

Bekijk de volledige versie : moeilijke te begrijpen films



michael
07-04-2003, 21:44
Hebben jullie ook wel eens dat je een film gekeken had en hem nog niet helemaal begreep.

Ik heb het zelf pas nog gehad toen ik donnie darko ging kijken.
Heb hem toen nog maar een keer gekeken en toen snapte ik hem beter.

Hebben jullie dat zelf ook wel eens gehad met een film?

misschien is het ook wel grappig als je het kan omschrijven wat je precies niet aan de film begrijpt

Lex v/d Moolen
07-04-2003, 21:52
2001 A Space Odyssey. Na een paar keer kijken begrijp ik hem nog steeds niet helemaal. En dat zal gelukkig wel zo blijven ook. :)

Berry vd Pluijm
07-04-2003, 21:52
Dat heb ik heel vaak.. Maar dan ist alleen omdat ik de film niet boeiend genoeg vind om te volgen :)

Ik heb af en toe wel het idee: waar gaat het nou eigenlijk over? Maar 1-2-3 een titel opnoemen lukt me nu niet.

John
07-04-2003, 22:02
2001 A Space Odyssey. Na een paar keer kijken begrijp ik hem nog steeds niet helemaal. En dat zal gelukkig wel zo blijven ook. :)

Dat is de reden dat ik hem ongezien verkocht heb.
Ik kon mezelf er niet toe zetten de film te gaan bekijken.
Weg met die zooi :)

John
07-04-2003, 22:04
Ik had het met Memento.
En Mulholland Drive is ook zo'n mooie, net als Lost Highway.

En van Monster's Inc. snap ik nog steeds geen reet...... :lol: 8)

Lex v/d Moolen
07-04-2003, 22:07
2001 A Space Odyssey. Na een paar keer kijken begrijp ik hem nog steeds niet helemaal. En dat zal gelukkig wel zo blijven ook. :)

Dat is de reden dat ik hem ongezien verkocht heb.
Ik kon mezelf er niet toe zetten de film te gaan bekijken.
Weg met die zooi :)Dat is wel heel erg cru. Als je hem eenmaal gezien heb, praat je wel anders. :)

Joost v.d. Ham
07-04-2003, 22:10
Swordfish, maar die heb ik ook niet echt goed bekeken..

John
07-04-2003, 22:14
2001 A Space Odyssey. Na een paar keer kijken begrijp ik hem nog steeds niet helemaal. En dat zal gelukkig wel zo blijven ook. :)

Dat is de reden dat ik hem ongezien verkocht heb.
Ik kon mezelf er niet toe zetten de film te gaan bekijken.
Weg met die zooi :)Dat is wel heel erg cru. Als je hem eenmaal gezien heb, praat je wel anders. :)

dat zal dus niet meer gaan :)

mradem
07-04-2003, 22:26
Memento vond ik zeer vaag.

Lex v/d Moolen
07-04-2003, 22:30
2001 A Space Odyssey. Na een paar keer kijken begrijp ik hem nog steeds niet helemaal. En dat zal gelukkig wel zo blijven ook. :)

Dat is de reden dat ik hem ongezien verkocht heb.
Ik kon mezelf er niet toe zetten de film te gaan bekijken.
Weg met die zooi :)Dat is wel heel erg cru. Als je hem eenmaal gezien heb, praat je wel anders. :)

dat zal dus niet meer gaan :)Dan heb je toch een meesterwerkje nog niet gezien. :)

Dennis Veldhuizen
07-04-2003, 22:30
the matrix ofzo? :P
Donnie Darko?

M Balje
07-04-2003, 22:36
The Matrix (nooit begrepen en begrijp hem nog niet)
The Six Sense
Unbreakable (in kleinere mate)
A Long Game a Spider
Seven

Richard68
07-04-2003, 22:41
DVD Beleid van De Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers, de NVPI :wink:

Films zou ik zo een twee drie niet weten.

Raymond Vonk
08-04-2003, 00:02
Er is een film waar ik maar niet acter kan komen wat nou het plot is en dat is van Bringing out the dead met nicholas cage!!

Roland1
08-04-2003, 00:11
xXx ... echt niet te volgen :roll:

Oudgebruiker3
08-04-2003, 10:26
Toen ik 'n aantal jaar geleden 'The Usual Suspects' voor 't eerst zag kon ik de openingsscene niet in het geheel plaatsen, dus heb ik 'm nog maar 'n keer gekeken; precies wat Bryan Singer wilde ;)

...maar goed, ik was pas 12 :D


[edit] The Matrix heb ik ook nog niet volledig begrepen, maar daar ben ik nog niet echt goed voor gaan zitten.

Anne Bijlsma
08-04-2003, 10:33
Vanilla Sky snap ik ook niet, goed, ik heb 'm pas een keer gezien, dus ik moet 'm binnenkort nog maar een keer kijken! Er zullen vast ook wel meer films zijn, maar deze kwam als eerst in me op...

Overigens vind ik het juist wel leuk als ik een film niet in één keer snap, dan blijft het leuk om de film te kijken, omdat je dan elke keer weer andere dingen ziet!

Anne Bijlsma
08-04-2003, 10:36
The Matrix (nooit begrepen en begrijp hem nog niet)
The Six Sense
Unbreakable (in kleinere mate)
A Long Game a Spider
Seven

Wat wil je weten??! ;)

Peter Porrio
08-04-2003, 10:39
Vanilla Sky snap ik ook niet, goed KNIP

Overigens vind ik het juist wel leuk als ik een film niet in één keer snap, dan blijft het leuk om de film te kijken, omdat je dan elke keer weer andere dingen ziet!

Dat had ik nou ook. Wel leuk trouwens want ik had gelijk een leuk onderwerp voor een discussie met m'n collega's. Iedereen heeft een eigen idee over hoe de film in elkaar zit. Ik zal niet de passages noemen die ik niet snap want we kunnen geen spoiler tags meer gebruiken in de nieuwe opmaak.

Ga 'm binnenkort nog een keer kijken.

Remco87
08-04-2003, 18:22
Oh, dat heb ik vaak genoeg. 8)

Toen ik Unbreakable had gekeken snapte ik niets van het einde, gelukkig had me moeder het even uitgelegd :D

En toen die ene terrorist uit colleteral damage 'el lobo'(ofzo) naar de kapper was geweest wist ik ook niet dat hij het was :shock:

eerlijk gezegt heb ik het bij elke film wel bijna, ik weet nooit wie wie is en dan hebben ze het over iemand en dan denk ik : jaa wie is dat nou weer :roll:

Coen Vermeer
08-04-2003, 18:42
Tja naked lunch is me toch wel bijgebleven als een onbegrijpelijke film. Ik vind zowiezo films met veel symbolen moeilijk.

pavko
08-04-2003, 20:56
Vanilla Sky snap ik ook niet, goed KNIP

Overigens vind ik het juist wel leuk als ik een film niet in één keer snap, dan blijft het leuk om de film te kijken, omdat je dan elke keer weer andere dingen ziet!

Dat had ik nou ook. Wel leuk trouwens want ik had gelijk een leuk onderwerp voor een discussie met m'n collega's. Iedereen heeft een eigen idee over hoe de film in elkaar zit. Ik zal niet de passages noemen die ik niet snap want we kunnen geen spoiler tags meer gebruiken in de nieuwe opmaak.

Ga 'm binnenkort nog een keer kijken.


Vanilla Sky en snappen....

wat ik niet van Vanilla Sky snap is waarom ik er in hemelsnaam naar gekeken heb. :evil:

<SPOILER???>

Ik heb me kapot ge-ergerd aan die film, droom/realiteit geneuzel, Penélope Cruz, de uitleg-sessie aan het eind van de film. brrr.

Sander Haarmans
08-04-2003, 21:13
Ik had het oa met Fight Club, toen ik hem voor het eerst zag vond ik het een super vage film, na hem nog een keer gekeken te hebben vond ik hem nog steeds vaag maar begon ik er wel meer van te snappen.
Het is en blijft wel een erg goede film en ik denk als ik hem binnenkort weer ga kijken dat ik hem steeds minder vaag ga vinden.

Mark de Jong
08-04-2003, 21:16
Vanilla Sky
Lost Highway
Mulholland Drive
Donnie Darko
Memento
Fight Club

daviddekam
08-04-2003, 21:29
ik zie dat veel mensen films opnoemen die ik erg goed vind zoals:

The Matrix (snap ik nog steeds niet helemaal)
Unbreakable
Fight Club
Memento (je ziet het eind en nog snap ik hem niet, wel pas 1x gezien)

Ik vind het juist een uitdaging om films die je nog niet helemaal duidelijk zijn na de 1e keer nog een keer te bekijken en kijken of je dan wat meer snapt. Meestal snap je daarna delen van de film en als je de film dan helemaal snapt, krijg je er nog meer waardeering voor. Ik vind die moelijke film juist tof en zijn ook vaak de beste uit mijn collectie.

Sander Haarmans
08-04-2003, 21:32
Ik vind die moelijke film juist tof en zijn ook vaak de beste uit mijn collectie.
Dit is bij mij hetzelfde, moeilijk begrijpende films zijn zeer tof omdat je ze zeker meerdere keren gaat zien (ik wel) en dan ook idd steeds meer gaat waarderen.

daviddekam
08-04-2003, 21:35
Ik vind die moelijke film juist tof en zijn ook vaak de beste uit mijn collectie.
Dit is bij mij hetzelfde, moeilijk begrijpende films zijn zeer tof omdat je ze zeker meerdere keren gaat zien (ik wel) en dan ook idd steeds meer gaat waarderen.

Ik dacht al dat ik niet de enige was. Wil alleen nog graag: Mulholland Drive en Donnie Darko een keer zien, huren denk ik en dan mischien aanschaffen.

Mark de Jong
08-04-2003, 21:37
Ik dacht al dat ik niet de enige was. Wil alleen nog graag: Mulholland Drive en Donnie Darko een keer zien, huren denk ik en dan mischien aanschaffen.

Die 2 titels kan je gewoon blindelings aanschaffen, en vooral als je van vage films houdt (zoals ik :)).

daviddekam
08-04-2003, 21:38
Ik dacht al dat ik niet de enige was. Wil alleen nog graag: Mulholland Drive en Donnie Darko een keer zien, huren denk ik en dan mischien aanschaffen.

Die 2 titels kan je gewoon blindelings aanschaffen, en vooral als je van vage films houdt (zoals ik :)).

Oke dan, ga gelijk ff kijken in Engeland en Australie...........

Leonard Shelby
08-04-2003, 21:42
heerlijk... films waarbij je elke keer dat je hem kijkt weer een paar puzzel stukje op z'n plaats kan leggen. Die je dagen/weken bezig houden en in je hoofd blijfen spoken.

Bijv. Mulholland Drive, Donnie Darko en natuurlijk MEMENTO.

Absolute kunst.. een regiseur die zo'n puzzel in elkaar kan zetten. :D

Frank J.
08-04-2003, 21:44
ik snap dus helemaal niks van 12 Monkeys.... nouja een beetje wel maar dat hij in alle tijden gedropt wordt enzo :roll: vet vaag....
Oja, Sixth sense vind ik ook een scene vaag

<spoiler?>

Dat die moeder met de psychiater praat op de stoel... waarom kan ze dat terwijl hij eigenlijk dood is???


GrTZ

daviddekam
08-04-2003, 21:45
Bijv. Mulholland Drive, Donnie Darko en natuurlijk MEMENTO.Absolute kunst.. een regiseur die zo'n puzzel in elkaar kan zetten. :D

Helemaal met je eens vind het ook geweldig knap hoe iemand bijv. Memento in elkaar kan zetten, daar heb ik echt bewondering voor.

Mark de Jong
08-04-2003, 21:47
Dat die moeder met de psychiater praat op de stoel... waarom kan ze dat terwijl hij eigenlijk dood is???

Die scene ben ik nog nooit tegengekomen...

Frank J.
08-04-2003, 21:52
Die scene ben ik nog nooit tegengekomen...jawel ook iets met een horloge ofzo en dat ze een spelletje doen daarna met als je de vraag goed hebt dan doe je een stap naar voren en als je een vraag fout hebt doe je er eentje naar achteren.... die moeder gaat dan pannekoeken bakken (smilie pannekoeken?)

GrTZ

Leonard Shelby
08-04-2003, 21:53
ik snap dus helemaal niks van 12 Monkeys.... nouja een beetje wel maar dat hij in alle tijden gedropt wordt enzo :roll: vet vaag....
Oja, Sixth sense vind ik ook een scene vaag

<spoiler?>

Dat die moeder met de psychiater praat op de stoel... waarom kan ze dat terwijl hij eigenlijk dood is???


GrTZ

Ik weet dat ik hem, toen ik wist hoe hij afliep, nog een keer helemaal heb gekeken en dat het echt allemaal klopt. Dan zie je in zo'n scene dat er eigelijk helemaal niet echt op elkaar gereageerd wordt. Net zoals de restaurant scene met zijn vrouw.
Er wordt een heleboel over gezegd in de extra's. Moet je die anders eens Kijken.

Mark de Jong
08-04-2003, 21:53
Die scene ben ik nog nooit tegengekomen...jawel ook iets met een horloge ofzo en dat ze een spelletje doen daarna met als je de vraag goed hebt dan doe je een stap naar voren en als je een vraag fout hebt doe je er eentje naar achteren.... die moeder gaat dan pannekoeken bakken (smilie pannekoeken?)

GrTZ

Ik weet welke scene je bedoelt :)
Maar die moeder praat niet met hem. Let maar heel goed op :)

Frank J.
08-04-2003, 21:56
Ik weet dat ik hem, toen ik wist hoe hij afliep, nog een keer helemaal heb gekeken en dat het echt allemaal klopt. Dan zie je in zo'n scene dat er eigelijk helemaal niet echt op elkaar gereageert wordt. Net zoals de restaurant scene met zijn vrouw.
Er wordt een heleboel over gezegd in de extra's. Moet je die anders eens Kijken. Ik had m ook nog een keer gekeken en dat is dus het enige scene die ik niet snap. Ik heb m niet op dvd dus kan de extras ook niet bekijken :) maar vond het echt vaag dat ze zei je krijgt een paar minuten.. (zoiets) en je ziet niemand anders in de kamer vet vaag....

GrTZ

p.s.


Ik weet welke scene je bedoelt
Maar die moeder praat niet met hem. Let maar heel goed op Maar praat ze dan in dr zelf ofzo??

grTZ

Sander Haarmans
08-04-2003, 22:00
Bijv. Mulholland Drive, Donnie Darko en natuurlijk MEMENTO.Absolute kunst.. een regiseur die zo'n puzzel in elkaar kan zetten. :D

Helemaal met je eens vind het ook geweldig knap hoe iemand bijv. Memento in elkaar kan zetten, daar heb ik echt bewondering voor.
Dit is de best in elkaar gezette film die ik tot nu toe heb gezien, echt een meesterwerk, je moet er maar opkomen.

daviddekam
08-04-2003, 22:02
Bijv. Mulholland Drive, Donnie Darko en natuurlijk MEMENTO.Absolute kunst.. een regiseur die zo'n puzzel in elkaar kan zetten. :D

Helemaal met je eens vind het ook geweldig knap hoe iemand bijv. Memento in elkaar kan zetten, daar heb ik echt bewondering voor.
Dit is de best in elkaar gezette film die ik tot nu toe heb gezien, echt een meesterwerk, je moet er maar opkomen.

Ja, dan ben je echt een genie!

Mark de Jong
08-04-2003, 22:07
Maar praat ze dan in dr zelf ofzo??

Volgens mij praat ze helemaal niet. Maar dat weet ik niet zeker. Wat ik wel weet is dat ze niet tegen Bruce Willis praat.

Leonard Shelby
08-04-2003, 22:09
Bijv. Mulholland Drive, Donnie Darko en natuurlijk MEMENTO.Absolute kunst.. een regiseur die zo'n puzzel in elkaar kan zetten. :D

Helemaal met je eens vind het ook geweldig knap hoe iemand bijv. Memento in elkaar kan zetten, daar heb ik echt bewondering voor.
Dit is de best in elkaar gezette film die ik tot nu toe heb gezien, echt een meesterwerk, je moet er maar opkomen.

Ja, dan ben je echt een genie!

en daarom draag ik mijn nickname met trots :D

HiddeV
08-04-2003, 22:14
12 monkeys moest ik wel meer dan 1 keer zien om hem echt te snappen.

Leonard Shelby
08-04-2003, 22:18
Maar praat ze dan in dr zelf ofzo??

Volgens mij praat ze helemaal niet. Maar dat weet ik niet zeker. Wat ik wel weet is dat ze niet tegen Bruce Willis praat.

Oke... even met 20x speed doorheen gespoeld. Ze zeggen geen woord tegen elkaar. Zitten alleen in een stoel tegen over elkaar tot dat het jongentje binnenkomt.

Anne Bijlsma
08-04-2003, 22:22
12 monkeys is idd ook wel een film die 'vrij' vaag is, maar zeker de moeite waard!! vandaar dat ik 'm ook op dvd heb...

Na een paar keer kijken is die trouwens al een stuk minder vaag hoor :lol:

Coen Vermeer
08-04-2003, 23:04
12 monkeys is idd ook wel een film die 'vrij' vaag is, maar zeker de moeite waard!! vandaar dat ik 'm ook op dvd heb...

Na een paar keer kijken is die trouwens al een stuk minder vaag hoor :lol:

ik begreep hem al meteen de eerste keer. Maar ik heb hem al zo lang niet meer gezien dus ik weet er niet veel meer van. Ik heb dit weekend hem nog gekocht.

Mark de Jong
08-04-2003, 23:40
Oke... even met 20x speed doorheen gespoeld. Ze zeggen geen woord tegen elkaar. Zitten alleen in een stoel tegen over elkaar tot dat het jongentje binnenkomt.

Bedankt voor het checken (y)

Coen Vermeer
09-04-2003, 10:19
ik zie dat veel mensen films opnoemen die ik erg goed vind zoals:

The Matrix (snap ik nog steeds niet helemaal)
Unbreakable
Fight Club
Memento (je ziet het eind en nog snap ik hem niet, wel pas 1x gezien)

Ik vind het juist een uitdaging om films die je nog niet helemaal duidelijk zijn na de 1e keer nog een keer te bekijken en kijken of je dan wat meer snapt. Meestal snap je daarna delen van de film en als je de film dan helemaal snapt, krijg je er nog meer waardeering voor. Ik vind die moelijke film juist tof en zijn ook vaak de beste uit mijn collectie.

Spoiler!
Volgens mij gaat memento juist over het feit hoe hij in deze (zie einde) is gekomen. Omdat hij z'n vrouw heeft vermoord komt hij in die situatie dat hij zich niks meer kan herrineren. Maar omdat hij dat feit niet kan accepteren creert ie via die briefjes en teksten z'n eigen realiteit. Zijn zoektocht naar de mordenaar zijn zoektocht naar een reden om door te gaan met z'n leven.

daviddekam
09-04-2003, 10:24
ik zie dat veel mensen films opnoemen die ik erg goed vind zoals:

The Matrix (snap ik nog steeds niet helemaal)
Unbreakable
Fight Club
Memento (je ziet het eind en nog snap ik hem niet, wel pas 1x gezien)

Ik vind het juist een uitdaging om films die je nog niet helemaal duidelijk zijn na de 1e keer nog een keer te bekijken en kijken of je dan wat meer snapt. Meestal snap je daarna delen van de film en als je de film dan helemaal snapt, krijg je er nog meer waardeering voor. Ik vind die moelijke film juist tof en zijn ook vaak de beste uit mijn collectie.

Spoiler!
Volgens mij gaat memento juist over het feit hoe hij in deze (zie einde) is gekomen. Omdat hij z'n vrouw heeft vermoord komt hij in die situatie dat hij zich niks meer kan herrineren. Maar omdat hij dat feit niet kan accepteren creert ie via die briefjes en teksten z'n eigen realiteit. Zijn zoektocht naar de mordenaar zijn zoektocht naar een reden om door te gaan met z'n leven.

Spoiler!

Ja, dat dacht ik na de film ook. Ook omdat je heel snel die ene man die zijn vrouw steeds die spuitjes moest geven veranderde in Leonard Shelby. Is jullie dat weleens opgevallen?? Toen dacht ik ook voor het eerst dat hij zijn eigen vrouw wel eens vermoord kon hebben.

michael
09-04-2003, 13:49
Bij de nieuwe edition van Donnie Darko zit ook een hele uitleg over het tijdreizen das opzich ook wel interessant en de site is tevens ook zeer kewl..

Pat
09-04-2003, 14:16
Vanilla Sky. Waarschijnlijk omdat hij me zo matig boeide tijdens het kijken, dat ik op het eind de draad wat kwijt was.

baltar
10-04-2003, 19:31
Dat is eigenlijk toch het mooiste dat er is: een film die je de eerste keer goed vind maar waarvan je geen bal van begrijpt. Dat maakt het zo leuk om de film vaker te bekijken.

2001:A Space Odessey vind ik daarvan het ultieme voorbeeld. Elke keer vind ik het weer een uitdaging om te proberen de laatste 10 minuten te begrijpen.

De eerste keer vond ik trouwens LA Confidential ook een ingewikkelde film.

Rob P.
11-04-2003, 00:50
The grandmother van David Lynch is ook een hersenkrakertje...

Anthrax
11-04-2003, 02:03
donie darko
matrix

Fox
01-08-2003, 19:02
Existenz...

Rennie
30-08-2003, 15:50
er was dus een film waar ik echt met verbazing naar heb zitten kijken en waar ik aan het eind helemaal niks van snapte ExistenZ...
Vanilla Sky was ook een vage film trouwens...

Anthrax
31-08-2003, 21:26
eyes wide shit is ook moeilijk

Prekip
31-08-2003, 22:35
8 1/2 van Fellini is ook niet echt makkelijk...

DonnieDarko
02-09-2003, 09:41
Eraserhead (de eerste keer niet echt opgelet, nu kan ik hem aardig verklaren)

lost highway (het einde) de rest van lynch kan ik aardig volgen (niet alles uiteraard maar das ook niet de bedoeling)

Reinbo
02-09-2003, 10:18
Bijv. Mulholland Drive, Donnie Darko en natuurlijk MEMENTO.Absolute kunst.. een regiseur die zo'n puzzel in elkaar kan zetten. :D

Helemaal met je eens vind het ook geweldig knap hoe iemand bijv. Memento in elkaar kan zetten, daar heb ik echt bewondering voor.
Dit is de best in elkaar gezette film die ik tot nu toe heb gezien, echt een meesterwerk, je moet er maar opkomen.

Ja, dan ben je echt een genie!

Persoonlijk vindt ik Memento een van de meest overschatte films van de afgelopen tijd. Ik geef toe dat het een ingenieus in elkaar gezet scenario is, maar ik vindt het resultaat (de film) vervelend en vemoeiend.

Geef mij maar The Killing, Usual Suspects, Once upon a time in America, Short Cuts, Magnolia, Mulholland Drive en vooral Adaptation als het om geniale scenario's gaat, die ook nog geniale films opleverden.

Jaap22
02-09-2003, 10:26
Geniale script en uiteindelijk een geniale film is natuurlijk Magnolia. Om deze film te begrijpen kan je echt niet in het midden aanschuiven, volgens mij. Je moet zeker het begin gezien hebben en ook de samenhang tussen alle mensen in de film kan je niet begrijpen als je je niet 100% concentreerd op de film.

Pinhead
02-09-2003, 10:48
(SPOILERS) American Psycho 1:

Ik kan de film perfect volgen tot de laaste paar minuten.
Patrick Bateman belt iemand op en verteld dat ie zoveel mensen vermoord heeft. Nou komt hij deze man later tegen, de man dacht dat Bateman een grap maakte met dat telefoontje. Waarop Bateman zegt dat hij Paul Allen vermoord heeft. Dan zegt die andere vent opeens: "Dat kan niet, ik heb enkele dagen geleden nog met Paul Allen gegeten".
Dus Bateman schrikt daarvan, heeft hij die moorden nou gepleegd of niet?
Bateman heeft de hele film illusies. Zijn deze moorden nou illusies of nie.

Nou inmiddels snap ik er ook niets meer van. Shoot Me.

Rut
02-09-2003, 11:31
Ik vind unbreakable erg vaag en snap hem nog steeds niet, verder 12 monkeys en the matrix. Bij de sixth sense wordt het mij aan het eind allemaal duidelijk. Als je dan de film nog eens kijkt snap je alle dingen die er gebeuren.

Pinhead
02-09-2003, 12:23
Ik vind unbreakable erg vaag en snap hem nog steeds niet, verder 12 monkeys en the matrix. Bij de sixth sense wordt het mij aan het eind allemaal duidelijk. Als je dan de film nog eens kijkt snap je alle dingen die er gebeuren.

Unbreakable had ik geen moeite mee, 12 Monkeys heb ik na 45 min. afgezet. En The Matrix moest ik 'n 2de keer zien voordat ik ém 100% begreep. The Matrix 1 had teminste een einde, datkun je van deel 2 niet zeggen, hehe. :twisted:

pavko
02-09-2003, 13:44
Ik vind unbreakable erg vaag en snap hem nog steeds niet, verder 12 monkeys en the matrix. Bij de sixth sense wordt het mij aan het eind allemaal duidelijk. Als je dan de film nog eens kijkt snap je alle dingen die er gebeuren.

12 monkeys moet je dan gewoon nog een keer kijken, alles wordt uitgelegd in die film, er zijn niet bewust dingen weggelaten om er een onoplosbare puzzel van te maken...

Ook de matrix moet wel uit te komen zijn

Kevin Baeckelandt
02-09-2003, 14:29
Mijn top 3 van moeilijke films:

1. 2001 a Space Odessey (ik begrijp niks van die obelisken????)
2. Memento (ik weet nog altijd niet wie de dader is????)
3. Mulholland Drive (doos van Pandora of zoiets????

DonnieDarko
02-09-2003, 15:27
[quote="M@drox"]Mijn top 3 van moeilijke films:

2. Memento (ik weet nog altijd niet wie de dader is????)

Dan moet je toch nog eens heel goed kijken als die gozer (niet de hoofdrolspeler maar die andere met geheugen verlies waarvan de hoofdrolspeler de case behandelde), in die inrichting zit het is een stukje van nog geen 2 seconden als je dat mist mis je heel de film eigenlijk.

Kevin Baeckelandt
02-09-2003, 18:05
[quote=M@drox]Mijn top 3 van moeilijke films:

2. Memento (ik weet nog altijd niet wie de dader is????)

Dan moet je toch nog eens heel goed kijken als die gozer (niet de hoofdrolspeler maar die andere met geheugen verlies waarvan de hoofdrolspeler de case behandelde), in die inrichting zit het is een stukje van nog geen 2 seconden als je dat mist mis je heel de film eigenlijk.
:oops: Dan heb ik dus heel de film gemist, wordt tijd om deze film nog eens opnieuw te zien.

Jaap22
02-09-2003, 18:14
[quote=M@drox]Mijn top 3 van moeilijke films:

2. Memento (ik weet nog altijd niet wie de dader is????)

Dan moet je toch nog eens heel goed kijken als die gozer (niet de hoofdrolspeler maar die andere met geheugen verlies waarvan de hoofdrolspeler de case behandelde), in die inrichting zit het is een stukje van nog geen 2 seconden als je dat mist mis je heel de film eigenlijk.
:oops: Dan heb ik dus heel de film gemist, wordt tijd om deze film nog eens opnieuw te zien.

Memento is te begrijpen inderdaad, als je de hele film uitkijkt. Misschien dat je na een 2e keer of 3e keer het echt helemaal begrijpt. Ik had alles na de 1e keer al door, maar ik moest zeker volledig geconcentreerd blijven.

skank
02-09-2003, 18:55
[quote=M@drox]Mijn top 3 van moeilijke films:

2. Memento (ik weet nog altijd niet wie de dader is????)

Dan moet je toch nog eens heel goed kijken als die gozer (niet de hoofdrolspeler maar die andere met geheugen verlies waarvan de hoofdrolspeler de case behandelde), in die inrichting zit het is een stukje van nog geen 2 seconden als je dat mist mis je heel de film eigenlijk.
:oops: Dan heb ik dus heel de film gemist, wordt tijd om deze film nog eens opnieuw te zien.


zou ik ook willen opnieuw zien

misschien is aanschaffen geen slecht idee 8)

Leonard Shelby
04-09-2003, 21:08
Persoonlijk vindt ik Memento een van de meest overschatte films van de afgelopen tijd. Ik geef toe dat het een ingenieus in elkaar gezet scenario is, maar ik vindt het resultaat (de film) vervelend en vemoeiend.

Geef mij maar The Killing, Usual Suspects, Once upon a time in America, Short Cuts, Magnolia, Mulholland Drive en vooral Adaptation als het om geniale scenario's gaat, die ook nog geniale films opleverden.

Ga je mond spoelen....... :evil: :wink:

Renny Collard
04-09-2003, 21:39
Films die wat mij betreft moeilijk te begrijpen zijn; Vanilla Sky, not my cup of tea overigens, Memento, heb ik gezien toen ik erg moe was, dus moet ik het nog een kans geven, Mulholland Drive, hier lust ik wel pap van evenals Twin Peaks.

JCL
15-01-2004, 08:59
The Matrix zonder meer! Ookal was hij na een paar X kijken veel beter te begrijpen. Nu bijgrijp is hem wel helemal na eigen (denk ik :D)

Mike Philippens
15-01-2004, 09:17
12 monkeys moet je dan gewoon nog een keer kijken, alles wordt uitgelegd in die film, er zijn niet bewust dingen weggelaten om er een onoplosbare puzzel van te maken...
Weet je het zeker? Ik dacht eerst ook dat ik het wist, totdat ik de 'making of' ben gaan kijken. Zit die Gillian met een grijns van oor tot oor dingen te roepen die alles op losse schroeven zet. En hij geeft verschillende mogelijkheden aan. Volgens mij heeft ie dat bewust gedaan. Ik heb ook van Memento verschillende verklaringen gelezen en hoewel ze allemaal heel erg grondig zijn, hebben ze één ding gemeen: er komt een moment waarop er een aanname wordt gedaan. En dat is het probleem. Je neemt iets aan wat niet concreet in de film gebeurd of gezegd wordt maar wat op zich logisch zou kunnen zijn. Ik ben ervan overtuigd dat de evil geniusses die dit soort films maken het gewoon lekker expres open voor debat houden. Lynch is daar ook een goed voorbeeld van. Lekker vaag, zo is er veel te bepraten op internet en verkoopt de film nét iets beter.

JCL
15-01-2004, 10:06
Opzich natuurlijk heel erg leuk als je na een film nog eens stevig in discussie kan om te praten over hoe het nou eigelijk zit. Dit maakt voor mij "The Matrix" tot 1 van de beste film ooit! Is Neo dood? Ik denk het niet, denk jij van wel? Jah dat wordt niet verteld he! Plus dat er nog lekker veel ruimte is voor een deel 4 :cry:

Rob Eric Blank
15-01-2004, 10:52
12 monkeys vond ik lastig te volgen, de tweede keer viond ik hem ook stukken beter.
Memento heb ik gezien op een filmnacht na een redelijke hoeveelheid alcohol, heb die een 2de keer moeten kijken om hem helemaal te begrijpen. De keren daarna kreeg ik meer respect hoe goed die film in elkaar zat.

kazlatan
15-01-2004, 11:39
Memento (1x gezien, erg vaag)
Vanilla Sky nog niet gezien, maar wel Abre Los Ojos, die was wel vaag maar ik snap em redelijk.
En toch vond ik Resident Evil wel een beetje vaag.

Dennis Kuijper
15-01-2004, 11:39
25 hours
brazil
Blood simple
adaptation
One hour photo
The Hudsucker Proxy
Exotica
Lantana

Rickje
15-01-2004, 16:20
12 monkeys
Swordfish
Memento
Unbreakable ook :wink:
Hele vage films maar meerdere hebben deze

Léon Mulder
15-01-2004, 16:32
Ik wil mezelf niet prijzen, hoor, maar ik heb met verbazing de antwoorden op het forum gelezen.
Voor zover ik me kan herinneren, heb ik tot nu toe elke film die ik (na m'n tiende jaar ofzo) heb gezien wel gesnapt.
Soms raak ik tijdens het kijken van een film een beetje de draad kwijt, maar dan kom ik vijf minuten later meestal wel met één of andere verklaring voor een gebeurtenis.
Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat ik alijd 100 % geconcentreerd ben tijdens het kijken van een film.
Dit tot grote frustatie van mijn moeder en zus overigens, omdat als zij dan iets tegen mij zeggen ik niet antwoord, omdat ik simpelweg niet heb gehoord dat zij iets zeiden.
Ik zit werkelijk altijd helemaal 'in' de film.

Dennis Kuijper
16-01-2004, 21:51
Ik wil mezelf niet prijzen, hoor, maar ik heb met verbazing de antwoorden op het forum gelezen.
Voor zover ik me kan herinneren, heb ik tot nu toe elke film die ik (na m'n tiende jaar ofzo) heb gezien wel gesnapt.
Soms raak ik tijdens het kijken van een film een beetje de draad kwijt, maar dan kom ik vijf minuten later meestal wel met één of andere verklaring voor een gebeurtenis.
Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat ik alijd 100 % geconcentreerd ben tijdens het kijken van een film.
Dit tot grote frustatie van mijn moeder en zus overigens, omdat als zij dan iets tegen mij zeggen ik niet antwoord, omdat ik simpelweg niet heb gehoord dat zij iets zeiden.
Ik zit werkelijk altijd helemaal 'in' de film.

Weet niet of jij Mullholland drive of Donnie Darko gezien hebt,maar kan me haast niet voorstellen dat iemand die films na 1 keer kijken helemaal snapt!!!
Om Donnie Darko zowiezo helemaal te snappen moet je zelfs op www.donniedarko.com kijken

Léon Mulder
16-01-2004, 22:41
Ik wil mezelf niet prijzen, hoor, maar ik heb met verbazing de antwoorden op het forum gelezen.
Voor zover ik me kan herinneren, heb ik tot nu toe elke film die ik (na m'n tiende jaar ofzo) heb gezien wel gesnapt.
Soms raak ik tijdens het kijken van een film een beetje de draad kwijt, maar dan kom ik vijf minuten later meestal wel met één of andere verklaring voor een gebeurtenis.
Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat ik alijd 100 % geconcentreerd ben tijdens het kijken van een film.
Dit tot grote frustatie van mijn moeder en zus overigens, omdat als zij dan iets tegen mij zeggen ik niet antwoord, omdat ik simpelweg niet heb gehoord dat zij iets zeiden.
Ik zit werkelijk altijd helemaal 'in' de film.

Weet niet of jij Mullholland drive of Donnie Darko gezien hebt,maar kan me haast niet voorstellen dat iemand die films na 1 keer kijken helemaal snapt!!!
Om Donnie Darko zowiezo helemaal te snappen moet je zelfs op www.donniedarko.com kijken

Ik heb Mulholland Drive (nog) niet gezien.
Ik heb Donnie Darko meteen toen die op DVD te huur was bekeken, en ik snapte hem wel (niet meteen, maar na de aftiteling nog eventjes nadenken, wel).
Ik moet wel zeggen dat ik de film niet leuk vond.
Dit kwam denk ik voornamelijk door de acteurs waar ik niet bepaald een fan van ben.

Ronald Dassen
17-01-2004, 12:01
Dan raad ik je in ieder geval aan om eens Mulholland Drive te kijken....(y)

dakota
26-01-2004, 13:17
Full Frontal is ook erg vaag! :roll:

mark t
26-01-2004, 13:45
Ik wil mezelf niet prijzen, hoor, maar ik heb met verbazing de antwoorden op het forum gelezen.
Voor zover ik me kan herinneren, heb ik tot nu toe elke film die ik (na m'n tiende jaar ofzo) heb gezien wel gesnapt.
Soms raak ik tijdens het kijken van een film een beetje de draad kwijt, maar dan kom ik vijf minuten later meestal wel met één of andere verklaring voor een gebeurtenis.
Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat ik alijd 100 % geconcentreerd ben tijdens het kijken van een film.
Dit tot grote frustatie van mijn moeder en zus overigens, omdat als zij dan iets tegen mij zeggen ik niet antwoord, omdat ik simpelweg niet heb gehoord dat zij iets zeiden.
Ik zit werkelijk altijd helemaal 'in' de film.

Weet niet of jij Mullholland drive of Donnie Darko gezien hebt,maar kan me haast niet voorstellen dat iemand die films na 1 keer kijken helemaal snapt!!!Er is ook nog een verschil tussen snappen en denken dat je het snapt...

Mark de Jong
26-01-2004, 13:51
Ik wil mezelf niet prijzen, hoor, maar ik heb met verbazing de antwoorden op het forum gelezen.
Voor zover ik me kan herinneren, heb ik tot nu toe elke film die ik (na m'n tiende jaar ofzo) heb gezien wel gesnapt.
Soms raak ik tijdens het kijken van een film een beetje de draad kwijt, maar dan kom ik vijf minuten later meestal wel met één of andere verklaring voor een gebeurtenis.
Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat ik alijd 100 % geconcentreerd ben tijdens het kijken van een film.
Dit tot grote frustatie van mijn moeder en zus overigens, omdat als zij dan iets tegen mij zeggen ik niet antwoord, omdat ik simpelweg niet heb gehoord dat zij iets zeiden.
Ik zit werkelijk altijd helemaal 'in' de film.

Weet niet of jij Mullholland drive of Donnie Darko gezien hebt,maar kan me haast niet voorstellen dat iemand die films na 1 keer kijken helemaal snapt!!!Er is ook nog een verschil tussen snappen en denken dat je het snapt...

Inderdaad... ;)

Léon Mulder
26-01-2004, 14:06
Ik wil mezelf niet prijzen, hoor, maar ik heb met verbazing de antwoorden op het forum gelezen.
Voor zover ik me kan herinneren, heb ik tot nu toe elke film die ik (na m'n tiende jaar ofzo) heb gezien wel gesnapt.
Soms raak ik tijdens het kijken van een film een beetje de draad kwijt, maar dan kom ik vijf minuten later meestal wel met één of andere verklaring voor een gebeurtenis.
Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat ik alijd 100 % geconcentreerd ben tijdens het kijken van een film.
Dit tot grote frustatie van mijn moeder en zus overigens, omdat als zij dan iets tegen mij zeggen ik niet antwoord, omdat ik simpelweg niet heb gehoord dat zij iets zeiden.
Ik zit werkelijk altijd helemaal 'in' de film.

Weet niet of jij Mullholland drive of Donnie Darko gezien hebt,maar kan me haast niet voorstellen dat iemand die films na 1 keer kijken helemaal snapt!!!Er is ook nog een verschil tussen snappen en denken dat je het snapt...

Het maakt niet uit op wat voor manier je het snapt; dit soort films staan open voor verschillende interpretaties.
Het gaat erom dat je zelf vindt dat de gebeurtenissen in de film logisch, of in ieder geval te snappen zijn.
Je hoort ook altijd elke regisseur van dit soort films zeggen dat het de bedoeling is dat je hun film voor jezelf bekijkt en dat je zelf de eindjes aan elkaar mag knopen. Dat is juist het leuke aan dit soort films!
Vergelijk het maar met wiskunde en poëzie.
Wiskunde snap je of je snapt het niet. Je kan het nauwelijks een beetje snappen en je kan het ook niet op een andere manier snappen.
Als iemand je vraagt of je een bepaald gedicht snapt, kan je met nee antwoorden en moet je het gedicht nog een keer lezen.
Als je dan snapt kan je zeggen dat je het bijvoorbeeld een treurig gedicht vond, omdat er iemand dood ging. Iemand anders kan dan weer zeggen dat 'ie het gedicht juist blij vond, omdat de overledene eindelijke uit z'n lijden is verlost.
Dus je hebt twee soorten snappen. Dit soort films horen bij de tweede soort. Het maakt niet uit 'hoe' je het nou snapt.

Dit was een heel lang eind, ik hoop dat ik niet te warrig ben, maar ik ga ervan uit dat je wel snapt wat ik bedoel. Snappen op een manier, dus.... nou, ja... eh... laat maar. :) 8)

MrCarrey
27-01-2004, 18:46
Carnival Of Souls vond ik erg vaag.

JCL
27-01-2004, 19:32
Ik wil mezelf niet prijzen, hoor, maar ik heb met verbazing de antwoorden op het forum gelezen.
Voor zover ik me kan herinneren, heb ik tot nu toe elke film die ik (na m'n tiende jaar ofzo) heb gezien wel gesnapt.
Soms raak ik tijdens het kijken van een film een beetje de draad kwijt, maar dan kom ik vijf minuten later meestal wel met één of andere verklaring voor een gebeurtenis.
Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat ik alijd 100 % geconcentreerd ben tijdens het kijken van een film.
Dit tot grote frustatie van mijn moeder en zus overigens, omdat als zij dan iets tegen mij zeggen ik niet antwoord, omdat ik simpelweg niet heb gehoord dat zij iets zeiden.
Ik zit werkelijk altijd helemaal 'in' de film.

Weet niet of jij Mullholland drive of Donnie Darko gezien hebt,maar kan me haast niet voorstellen dat iemand die films na 1 keer kijken helemaal snapt!!!Er is ook nog een verschil tussen snappen en denken dat je het snapt...

Het maakt niet uit op wat voor manier je het snapt; dit soort films staan open voor verschillende interpretaties.
Het gaat erom dat je zelf vindt dat de gebeurtenissen in de film logisch, of in ieder geval te snappen zijn.
Je hoort ook altijd elke regisseur van dit soort films zeggen dat het de bedoeling is dat je hun film voor jezelf bekijkt en dat je zelf de eindjes aan elkaar mag knopen. Dat is juist het leuke aan dit soort films!
Vergelijk het maar met wiskunde en poëzie.
Wiskunde snap je of je snapt het niet. Je kan het nauwelijks een beetje snappen en je kan het ook niet op een andere manier snappen.
Als iemand je vraagt of je een bepaald gedicht snapt, kan je met nee antwoorden en moet je het gedicht nog een keer lezen.
Als je dan snapt kan je zeggen dat je het bijvoorbeeld een treurig gedicht vond, omdat er iemand dood ging. Iemand anders kan dan weer zeggen dat 'ie het gedicht juist blij vond, omdat de overledene eindelijke uit z'n lijden is verlost.
Dus je hebt twee soorten snappen. Dit soort films horen bij de tweede soort. Het maakt niet uit 'hoe' je het nou snapt.

Dit was een heel lang eind, ik hoop dat ik niet te warrig ben, maar ik ga ervan uit dat je wel snapt wat ik bedoel. Snappen op een manier, dus.... nou, ja... eh... laat maar. :) 8)

Ik ben het wel met je eens!! Daarom is The Matrix ook zo'n giga suc6 en wordt deel 3 als slecht betiteld. Je kan dan bijna geen iegen invulling meer geven. En dat is wat Reloaded zo briljant maakte. De film zelf niet niet eens zo geweldig maar na die tijd kun je nog uren, maanden, jaren discuseren hoe het gaat aflopen. In deel 3 zie je dat dan en veel mensen waren daar in teleur gesteld. Maar dit maakt de film nog niet slecht!

Enfin we dwalen af :D

You get me point?

Sneaker
02-02-2004, 01:13
Dit soort vage films vind ik echt geweldig. Je heb zo'n film gezien, je wordt helemaal erin gezogen en als het afgelopen is, blijf de film nog een tijdje in je hoofd rondspoken.
Ik heb net bijvoorbeeld Pi gezien en dat is ook zo'n vage film. Echt geweldig

Andere films:
- Memento
- Cube 1 en 2
- Existenz
- Fight Club
- The Game
- The Sixth Sense
- Unbreakable
en nog een aantal films.

Bravestarr
02-02-2004, 07:02
Niet zozeer de hele film, maar de scene met the Architect uit the Matrix Reloaded. Heb die scene al 10 keer gezien en ik weet nog steeds niet wat ie allemaal vertelt.

mark t
02-02-2004, 07:52
Ik ben het wel met je eens!! Daarom is The Matrix ook zo'n giga suc6 en wordt deel 3 als slecht betiteld. Je kan dan bijna geen iegen invulling meer geven.De algemene kritiek op Matrix Revolutions gaat wel een stuk verder en dieper dan een verhaal dat ruimte laat voor interpretatie. Ik denk dat de kritiek zich zelfs het minste op het quasi-open karaker van Revolutions richt. Maar die discussie hebben we in de Matrix-thread(s) ook al gehad.

ofnoavail
26-03-2004, 16:33
Persoonlijk verbaas ik me wel eens over welke films mensen niet snappen...

ik kan me er toch ECHT niets bij voorstellen dat je helemaal niets snap van films als Vanilla Sky, 12 monkey's, memento, the matrix, existenz, unbreakable, the sixth sense (bout film), fight club. Om er zo een paas te noemen.
Het verhaal in die films is toch echt wel zo duidelijk uitgelegd dat je toch in ieder geval wel 90% snapt (en daarmee eigenlijk bijna de hele strekking van de film)

Er zijn ook films waarbij geen (som geen enkele) uitleg gegeven wordt over wat je nou de heletijd hebt zitten kijken bijv enkele David Lynch films zoals bijv. Mulholland Drive (kan iemand me een clou geven?) of donny darko

Joe
26-03-2004, 17:55
2001 A Space Odyssey. Na een paar keer kijken begrijp ik hem nog steeds niet helemaal. En dat zal gelukkig wel zo blijven ook. :)

Dat is de reden dat ik hem ongezien verkocht heb.
Ik kon mezelf er niet toe zetten de film te gaan bekijken.
Weg met die zooi :)

hoe bedoel je kortzichtig......

JCL
26-03-2004, 18:24
Persoonlijk verbaas ik me wel eens over welke films mensen niet snappen...

ik kan me er toch ECHT niets bij voorstellen dat je helemaal niets snap van films als Vanilla Sky, 12 monkey's, memento, the matrix, existenz, unbreakable, the sixth sense (bout film), fight club. Om er zo een paas te noemen.
Het verhaal in die films is toch echt wel zo duidelijk uitgelegd dat je toch in ieder geval wel 90% snapt (en daarmee eigenlijk bijna de hele strekking van de film)

Er zijn ook films waarbij geen (som geen enkele) uitleg gegeven wordt over wat je nou de heletijd hebt zitten kijken bijv enkele David Lynch films zoals bijv. Mulholland Drive (kan iemand me een clou geven?) of donny darko

Jij kent heus niet alle verweizingen uit the matrix! Bovendien heeft die film geen oplossing. Is Neo dood volgens jou?! Volgens mij niet. heb jij andere theorie?

Matrix is een beetje hetzelfde als poezie, heeft meerdere interpetaties en dus niet 1 juiste.

Maar b.v. in deel 1 zegt die kerel die bij Neo aan de deur komt om zijn illegale software te halen "You're my saveior man, My own personal Jezus Christ", later in deel 3 gaat hij schijnbaar dood als jezus, maar Jezus kwam weer tot leven, daarom denk ik dat MR Anderson dood is (staat ook op bankje waar Oracle op zit aan het einde, "In memorial of Thomas A Anderson) en 'The Franceman' zegt ook "Give me the eye's of the Oracle and I will geive back you're "Savior". Dit soort dingen zijn behoorlijk complex.

Bovendien zegt The Oracle in deel 1 dat Neo moest kiezen tussen het leven van Morphius of dat van hem zelf. Aan het einde van deel 1 zegt Morphius dan 'There is a difrence between knwing your path and walking it" maar aan het einde van deel 3 maakt hij deze keuze als nog. Dit soort dingen duiden er dus op dat het een BEHOORLIJK complexe film is en je mag hem zeker wel 2X kijken om al deze dingen er helemaal uit te halen.

JagoKI
26-03-2004, 23:02
Laatst weer even Raiders of the lost ark bekeken, 1 van mijn favoriete jeugd sedimenten. Opzich een uiterst vermakelijke film, maar wat ik nu nog steeds niet echt begrijp: wat zit er nou eigelijk precies in die ark ??? Een pracht van een scene als ze hem openen, maar iedereen gaat dood en ze worden "meegesleurd" de ark in. En de enige die overleven zijn indy en die marion omdat ze hun ogen dicht hadden.

Lex v/d Moolen
26-03-2004, 23:06
Laatst weer even Raiders of the lost ark bekeken, 1 van mijn favoriete jeugd sedimenten. Opzich een uiterst vermakelijke film, maar wat ik nu nog steeds niet echt begrijp: wat zit er nou eigelijk precies in die ark ???.[spoiler:4337b71aad]Zoals je kon zien, niets! Alleen wat zand. Anderen zullen verklaren dat het de resten zijn van de Stenen Tabletten met de 10 geboden van Moses, maar het is maar net waar je in wil geloven. :lol:[/spoiler:4337b71aad]

JagoKI
26-03-2004, 23:10
Laatst weer even Raiders of the lost ark bekeken, 1 van mijn favoriete jeugd sedimenten. Opzich een uiterst vermakelijke film, maar wat ik nu nog steeds niet echt begrijp: wat zit er nou eigelijk precies in die ark ???.[spoiler:1af347f42f]Zoals je kon zien, niets! Alleen wat zand. Anderen zullen verklaren dat het de resten zijn van de Stenen Tabletten met de 10 geboden van Moses, maar het is maar net waar je in wil geloven. :lol:[/spoiler:1af347f42f]

Akkoord, [spoiler:1af347f42f]er zat eerst zand in[/spoiler:1af347f42f] Maar al dat geneuzel wat er daarna wel niet allemaal uitkomt dan ?

Lex v/d Moolen
26-03-2004, 23:15
Laatst weer even Raiders of the lost ark bekeken, 1 van mijn favoriete jeugd sedimenten. Opzich een uiterst vermakelijke film, maar wat ik nu nog steeds niet echt begrijp: wat zit er nou eigelijk precies in die ark ???.[spoiler:8f16ebb3d7]Zoals je kon zien, niets! Alleen wat zand. Anderen zullen verklaren dat het de resten zijn van de Stenen Tabletten met de 10 geboden van Moses, maar het is maar net waar je in wil geloven. :lol:[/spoiler:8f16ebb3d7]

Akkoord, [spoiler:8f16ebb3d7]er zat eerst zand in[/spoiler:8f16ebb3d7] Maar al dat geneuzel wat er daarna wel niet allemaal uitkomt dan ?[spoiler:8f16ebb3d7]Power of God ofzoiets. Het is maar film hè ;)[/spoiler:8f16ebb3d7]

JagoKI
26-03-2004, 23:26
Laatst weer even Raiders of the lost ark bekeken, 1 van mijn favoriete jeugd sedimenten. Opzich een uiterst vermakelijke film, maar wat ik nu nog steeds niet echt begrijp: wat zit er nou eigelijk precies in die ark ???.[spoiler:06a5126e79]Zoals je kon zien, niets! Alleen wat zand. Anderen zullen verklaren dat het de resten zijn van de Stenen Tabletten met de 10 geboden van Moses, maar het is maar net waar je in wil geloven. :lol:[/spoiler:06a5126e79]

Akkoord, [spoiler:06a5126e79]er zat eerst zand in[/spoiler:06a5126e79] Maar al dat geneuzel wat er daarna wel niet allemaal uitkomt dan ?[spoiler:06a5126e79]Power of God ofzoiets. Het is maar film hè ;)[/spoiler:06a5126e79]

Het is idd maar een film, maar ik geniet vele malen meer van een film als ik hem helemaal begrijp, vooral het einde.

pavko
27-03-2004, 00:59
Het is idd maar een film, maar ik geniet vele malen meer van een film als ik hem helemaal begrijp, vooral het einde.


Dan hoop ik maar voor je dat je redelijk bij de pinken bent he ;)

Ikzelf vind het ook wel prettig om een film te "begrijpen" maar ik zit er niet mee als dat door de kronkels die de regisseur in de film heeft aangebracht niet of moeilijk te doen valt. Ik wéét dat ik Mulholland Drive niet helemaal begrijp (evenals Lost Highway trouwens) maar geniet er elke keer nog steeds van als ik hem aanzet. Gesteund door het feit dat zeker een regisseur als David Lynch er een gewoonte van maakt de kijker op het verkeerde been te zetten en wat extra losse eindjes aan het verhaal toe te voegen besef ik dat het niet altijd kan of moet, de film begrijpen.

JCL
27-03-2004, 07:00
Ik vind het juist leuk om nog eens even te moeten na denken hoe het nou precies zit!

Edwin Smouter
27-03-2004, 08:49
mulholland drive kon ik nog net een verklaring voor bakken

maar lost highway :? snap ik echt geen klap van maar goed blijft een sappig vehaal

memento moet je volgens mij gewoon 3 a 4 keer kijken dan valt het opeens wel op zijn plaats

maar om nog even terug te komen op mullholland drive ik heb voor mezelf een veklaring wil niet zeggen dat dat klopt maar och ik ben er blij mee en kan gewoon weer zonder mullholland gepieker gaan slapen :D

Wizz-Art
27-03-2004, 12:39
Mullholland Drive snapte ik na 2x achter elkaar kijken nog steeds niet en ik heb heel veel moeite met Cube 2, hoe en waarom is bij mij de vraag, heb deel 1 nog niet gezien by the way!

Donnie Darko..tja ik had zo mn eigen interpretatie er over die voor mij bevredigend was, maar ben nu wel nieuwschierig geworden naar die extra's!

Vanilla Sky had ik door bij het zien van de hond i.c.m reclame.

Sixth Sense al in het begin, ik sugereerde iets en het was ook daadwerkelijk zo.

Memento moet je intensief volgen, dan zul je er geen moeilijkheden mee hebben.

Jaap22
27-03-2004, 13:18
Eraserhead: dat vond ik nou een supervage film. Ik begreep er echt helemaal niets van!

Remco Sondagh
27-03-2004, 13:34
Once upon a time in America: het einde.
[spoiler:7936b695ba]Is het een droom geweest of niet? En waarom lacht de Niro?[/spoiler:7936b695ba]

Reinbo
27-03-2004, 14:08
Once upon a time in America: het einde.
[spoiler:cfb29bf54c]Is het een droom geweest of niet? En waarom lacht de Niro?[/spoiler:cfb29bf54c][spoiler:cfb29bf54c]De Niro besefte op dat moment (vervolg van beginscene...) dat Max ervan door was met het geld en daarom moest hij lachen. M.a.w. hij heeft het altijd geweten dat Max nog leefde. de film die we in de tussentijd hebben gezien is hun verhaal, geen droom.[/spoiler:cfb29bf54c]

The_Chief
29-03-2004, 08:19
Persoonlijk verbaas ik me wel eens over welke films mensen niet snappen...

ik kan me er toch ECHT niets bij voorstellen dat je helemaal niets snap van films als Vanilla Sky, 12 monkey's, memento, the matrix, existenz, unbreakable, the sixth sense (bout film), fight club. Om er zo een paas te noemen.
Het verhaal in die films is toch echt wel zo duidelijk uitgelegd dat je toch in ieder geval wel 90% snapt (en daarmee eigenlijk bijna de hele strekking van de film)

Er zijn ook films waarbij geen (som geen enkele) uitleg gegeven wordt over wat je nou de heletijd hebt zitten kijken bijv enkele David Lynch films zoals bijv. Mulholland Drive (kan iemand me een clou geven?) of donny darko

Met films als vanilla sky, memento, the sixth sense etc etc draait het naar mijn mening vooral om de mate van concentratie waarin je de film kijkt. Als je 'fris' en een beetje geconcentreerd naar deze films kijkt dan zijn ze (naar mijn mening dan) prima te volgen. Raak je echter afgeleid op het verkeerde moment (vooral bij memento), of kan je je hoofd er niet helemaal bij houden dan kan je draad wel kwijtraken.

Met mijzelf verschilt het ook nog weleens. Soms ben ik helemaal fris en uitgerust en dan vat ik een film altijd prima. Een andere keer kan ik er geen touw aan vastknopen, maar dat heeft dan vaak met (geestelijke) moeheid te maken, of iets anders wat de concentratie negatief beïnvloedt.

P5YCH0
29-03-2004, 09:12
Of je kan ook denken dat je het snapt.

yvesdupois
29-03-2004, 09:23
MULHOLLAND DRIVE :evil: :evil: :evil: :evil:


ik snapte re geen reet van, ik heb me door iemand laten vertellen dat het een soort van en droom was waarin het verhaal zich afspeelde.

JCL
29-03-2004, 10:31
Of je kan ook denken dat je het snapt.

Zoals al vaker verteld, er zijn ook films als b.v. The Matrix die je niet kan spannen, er zitten meerdere interpetaties van het verhaal in namelijk. Dit is al 1 van de redenen waarom het een echte topper is. De mensen die 2 en 3 echte slechte films vinden zullen ook niet zien hoe briljant ze van opzet zijn en hoe er over is nagedacht om die dialogen op te zetten. Bovendien zie je ook relaties na de andere films van John Woo, zoals Paycheck en Minority Report (die 2 relateren samen trouwens nog het meest!).

Marco Dubbeldam
29-03-2004, 14:46
Memento. Tja deze film is al door bijna iedereen genoemd hier, maar ik begrijp de film na 10 keer kijken nog niet helemaal...

Hanna
29-03-2004, 16:57
Vanilla Sky.. daar heb ik nog wel een uurtje over zitten nadenken.. maar dat is dan ook wel weer leuk!!

The Secret life of David Gale (?).... kan IEMAND mij uitleggen WAAROM die koffer met kaart en geld aan het einde bij zijn vrouw wordt bezorgd??? (--> ik zal het vaag houden, anders moet ik het gaan spoilen!)

Hanna
29-03-2004, 16:58
Vanilla Sky.. daar heb ik nog wel een uurtje over zitten nadenken.. maar dat is dan ook wel weer leuk!!

The Secret life of David Gale (?).... kan IEMAND mij uitleggen WAAROM die koffer met kaart en geld aan het einde bij zijn vrouw wordt bezorgd??? (--> ik zal het vaag houden, anders moet ik het gaan spoilen!)

Roland
29-03-2004, 17:08
Bij de eerste 20 minuten van 21 Grams,denk je ook 'wat is dit allemaal'.

Maar na een half uurtje begin je het te begrijpen.
Het is uiteindelijk wel een top film.

ofnoavail
30-03-2004, 11:50
Persoonlijk verbaas ik me wel eens over welke films mensen niet snappen...

ik kan me er toch ECHT niets bij voorstellen dat je helemaal niets snap van films als Vanilla Sky, 12 monkey's, memento, the matrix, existenz, unbreakable, the sixth sense (bout film), fight club. Om er zo een paas te noemen.
Het verhaal in die films is toch echt wel zo duidelijk uitgelegd dat je toch in ieder geval wel 90% snapt (en daarmee eigenlijk bijna de hele strekking van de film)

Er zijn ook films waarbij geen (som geen enkele) uitleg gegeven wordt over wat je nou de heletijd hebt zitten kijken bijv enkele David Lynch films zoals bijv. Mulholland Drive (kan iemand me een clou geven?) of donny darko

Met films als vanilla sky, memento, the sixth sense etc etc draait het naar mijn mening vooral om de mate van concentratie waarin je de film kijkt. Als je 'fris' en een beetje geconcentreerd naar deze films kijkt dan zijn ze (naar mijn mening dan) prima te volgen. Raak je echter afgeleid op het verkeerde moment (vooral bij memento), of kan je je hoofd er niet helemaal bij houden dan kan je draad wel kwijtraken.

Met mijzelf verschilt het ook nog weleens. Soms ben ik helemaal fris en uitgerust en dan vat ik een film altijd prima. Een andere keer kan ik er geen touw aan vastknopen, maar dat heeft dan vaak met (geestelijke) moeheid te maken, of iets anders wat de concentratie negatief beïnvloedt.

Ik moet ook eerlijk toegeven dat op het moment dat je niet "fris" aan een film begint, je de draad best snel kwijt kan raken (... the man who wasn't there bijvoorbeeld, ik snap 'm niet omdat ik tot 2x toe in slaap ben gevallen :-P)

De vraag is natuurlijk ook hoeveel van de film je moet begrijpen om 'm leuk te vinden. Zonder nou de hele achterliggende metaforische gedachtengang kun je best de film begrijpen zodat je 'm leuk (of niet) vindt. Voorbeelden uit The Matrix die JCL aangeeft vallen voor mij onder de achterliggende metaforische gedachtengang achter de film. Zonder die te snappen kun je de verhaallijn van de film goed snappen.

Bijvoorbeeld Mulholland Driver snapte ik echt niet, zowel de achterliggende gedachten als de verhaallijn van de film niet!

JCL
30-03-2004, 12:02
Persoonlijk verbaas ik me wel eens over welke films mensen niet snappen...

ik kan me er toch ECHT niets bij voorstellen dat je helemaal niets snap van films als Vanilla Sky, 12 monkey's, memento, the matrix, existenz, unbreakable, the sixth sense (bout film), fight club. Om er zo een paas te noemen.
Het verhaal in die films is toch echt wel zo duidelijk uitgelegd dat je toch in ieder geval wel 90% snapt (en daarmee eigenlijk bijna de hele strekking van de film)

Er zijn ook films waarbij geen (som geen enkele) uitleg gegeven wordt over wat je nou de heletijd hebt zitten kijken bijv enkele David Lynch films zoals bijv. Mulholland Drive (kan iemand me een clou geven?) of donny darko

Met films als vanilla sky, memento, the sixth sense etc etc draait het naar mijn mening vooral om de mate van concentratie waarin je de film kijkt. Als je 'fris' en een beetje geconcentreerd naar deze films kijkt dan zijn ze (naar mijn mening dan) prima te volgen. Raak je echter afgeleid op het verkeerde moment (vooral bij memento), of kan je je hoofd er niet helemaal bij houden dan kan je draad wel kwijtraken.

Met mijzelf verschilt het ook nog weleens. Soms ben ik helemaal fris en uitgerust en dan vat ik een film altijd prima. Een andere keer kan ik er geen touw aan vastknopen, maar dat heeft dan vaak met (geestelijke) moeheid te maken, of iets anders wat de concentratie negatief beïnvloedt.

Ik moet ook eerlijk toegeven dat op het moment dat je niet "fris" aan een film begint, je de draad best snel kwijt kan raken (... the man who wasn't there bijvoorbeeld, ik snap 'm niet omdat ik tot 2x toe in slaap ben gevallen :-P)

De vraag is natuurlijk ook hoeveel van de film je moet begrijpen om 'm leuk te vinden. Zonder nou de hele achterliggende metaforische gedachtengang kun je best de film begrijpen zodat je 'm leuk (of niet) vindt. Voorbeelden uit The Matrix die JCL aangeeft vallen voor mij onder de achterliggende metaforische gedachtengang achter de film. Zonder die te snappen kun je de verhaallijn van de film goed snappen.

Bijvoorbeeld Mulholland Driver snapte ik echt niet, zowel de achterliggende gedachten als de verhaallijn van de film niet!

Idd, maar toch zijn de hints uit het 1e en 2e deel heel erg bruikbaar voor het begrijpen van het 3e. Op basis van eerder gedane uitspraken ben ik tot de conclusie gekomen dat [spoiler:fa0b21e0f3]Neo niet dood is. Thomas A Anderson is gewist, verweiderd. Oracle zit op een bankje, met een plaatje in het middel 'In memorible of Thomas A Anderson. Dit duid erop dat hij als Matrix figuur dood is maar als mens niet. Verder wordt hij op de 2 aangegeven plekker als Jezus aangeduid, die kwam ook terug nadat hij gedood was. Voor mij leeft Neo dus nog en is Thomas A Anderson dood.[/spoiler:fa0b21e0f3] Het zou wel leuk zijn als ze op een nog uit te brengen uitgebreidere DVD uitgave van de gehele trilogie zouden uitleggen hoe het precies zit. Als je al een preciese uitleg kan geven. Overgens zijn er nog meer relaties naar de bijbel te vinden, zo kan Bane gezien worden als Judas en wordt ook Serath zo genoemd. Ook de thema's dat je als je, je eigen toekomst weet je nog een keuze hebt (Minority Report en Paycheck) worden dan uitgesproken. Als je al deze achterliggende dingen wil weten ben je volgens mij nog jaren bezig :lol:

ofnoavail
30-03-2004, 15:47
Het kon dan idd nog wel jaren duren voordat je alles uit zo'n film haalt wat er in ZOU KUNNEN ZITTEN... je weet natuurlijk nooit in hoeverre de schrijvers alles bewust hebben opgenomen in het verhaal.

David Lynch is wat dat betreft natuurlijk dan weer het andere uiterste. hij gooit er expres weer een aantal verwijzingen / losse eindjes in waardoor je gaat nadenken, zonder dat hij er een duidelijke bedoeling mee heeft lijkt het soms wel!!! :?

Balou2518
30-03-2004, 16:27
Films die ik niet snap:

Cube:
Daar zat ik me te ergeren aan die gast die de hele tijd zat te gillen (die rekenwonder :P).

Matrix Trilogie:
Ik heb voor 1 en 2 echt te tijd voor genomen..... snapte m nog niet, dus had geen zin meet in deel 3

en Donnie Darko en eXistenZ snap ik wel, maar ze worden wat vager door het einde ... en dan ga je m nog een aantal keren kijken voordat je je antwoorden op je vragen vindt.

JCL
30-03-2004, 18:14
Matrix Trilogie:
Ik heb voor 1 en 2 echt te tijd voor genomen..... snapte m nog niet, dus had geen zin meet in deel 3

huh :?: in Deel 3 vallen de stukken juist wat meer op hun plaats.

Balou2518
30-03-2004, 19:37
huh :?: in Deel 3 vallen de stukken juist wat meer op hun plaats.

Haha, misschien, maar ik heb er al zoo veel tijd aan besteed dat ik het niet eens meer leuk vind

Anwar Potter
31-03-2004, 15:32
Ik begreep Fight Club toen ik het zag niet. Ik denk dat ik het nog een keer ga bekijken want iedereen zegt dat het "zo'n vette film" is. Verder begreep ik aspecten uit American Beauty de eerste keer niet, de tweede keer wel. En van The Cell weet ik nog steeds niet waar het nou over ging. :?

Mike Philippens
31-03-2004, 19:18
En van The Cell weet ik nog steeds niet waar het nou over ging. :?
The Cell is toch niet zo'n ingewikkelde film? Wat snap je er niet aan dan?

mark maris
02-04-2004, 21:22
de eerste keer dat k fight club had gezien heb k heel suf naar
t scherm zitten kijken na afloop k vond hem zo vaag.

Ro1671
03-04-2004, 00:11
Elke film was wel te volgen of zo (met een beetje achtergrond info op internet)..

Alleen wat ik me niet kan bevatten is zo`n Hypercube (in Cubu 2: The Hypercube)...

Schitterend...maar zeer frustrerend dat mijn hersens het niet aan kunnen ahahah