PDA

Bekijk de volledige versie : Regio 1 vs Regio 2, oftewel: NTSC vs PAL



zetmoon
08-04-2003, 10:14
Wat is jullie mening over NTSC DVD's tegeover PAL DVD's

Ik heb het hier niet over verschillen in extra's, maar over het feit dat PAL DVD's 4% te snel draaien en de muziek daardoor bijna een halve toon te hoog is.

NTSC DVD's daarentegen hebben geen vloeiend beeld door de zgn. 3:2 pulldown en hebben zo'n 100 beeldlijnen minder en dus een lagere resolutie.

Oudgebruiker3
08-04-2003, 10:23
Ik zal 'ns een keer een NTSC dvd'tje bekijken, maar ik denk dat ik me meer zou gaan storen aan het niet vloeiend lopen van het beeld dan aan het feit dat de muziek 'n halve noot te hoog is.

Thomas 32PW9527
08-04-2003, 11:48
Wat een onzin, dat NTSC geen vloeiend verloop zou hebben. Ze hebben juist meer beeldjes per seconde dan PAL.

Mark_vdH
08-04-2003, 12:00
Wat een onzin, dat NTSC geen vloeiend verloop zou hebben. Ze hebben juist meer beeldjes per seconde dan PAL.Ik heb niks "tegen" NTSC, maar de strekking van je stelling klopt niet helemaal. Hoewel NTSC inderdaad 60, en PAL 50 beeldjes per seconde is, is film gewoon 24 beeldjes per seconde, dus wat dat betreft hebben ze beide beeldjes "genoeg"....

Het probleem van NTSC is dat er een beetje moeite voor gedaan moet worden om die 24 beeldjes per seconde in die 60 beeldjes te passen.

Het "probleem" wordt opgelost door eerst twee, en daarna drie beeldjes van ieder frame te laten zien: 1-1-2-2-2-3-3-4-4-4 enz.
Daardoor loopt het beeld op de juiste snelheid, maar zie je het ene beeldje telkens 1/30 seconde, en het andere 1/20 seconde. Daardoor ontstaat er soms - vooral bij bepaalde vloeiende camerabewegingen - een licht stotterend effect.

PAL heeft dit probleem niet, omdat het elk beeldje gewoon 2 keer laat zien, en dus elk beeldje 1/25 seconde in beeld is. Maar omdat de originele snelheid 24 beeldjes per seconde is, ontstaat er zo wel een - ook licht - versnellend en dus toonsverhogend effect, waarvan de toonsverhoging overigens eventueel nog door "pitch control" ongedaan kan worden gemaakt.

Reinbo
08-04-2003, 12:00
En dan is er ook nog de vraag of het bij een PAl dvd om een pal of een NTSC master gaat, want in dat laatste geval zal je weinig hebben aan je extra beeldlijnen.

Thomas 32PW9527
08-04-2003, 12:28
Het probleem van NTSC is dat er een beetje moeite voor gedaan moet worden om die 24 beeldjes per seconde in die 60 beeldjes te passen.

Het "probleem" wordt opgelost door eerst twee, en daarna drie beeldjes van ieder frame te laten zien: 1-1-2-2-2-3-3-4-4-4 enz.
Daardoor loopt het beeld op de juiste snelheid, maar zie je het ene beeldje telkens 1/30 seconde, en het andere 1/20 seconde. Daardoor ontstaat er soms - vooral bij bepaalde vloeiende camerabewegingen - een licht stotterend effect.

PAL heeft dit probleem niet, omdat het elk beeldje gewoon 2 keer laat zien, en dus elk beeldje 1/25 seconde in beeld is. Maar omdat de originele snelheid 24 beeldjes per seconde is, ontstaat er zo wel een - ook licht - versnellend en dus toonsverhogend effect, waarvan de toonsverhoging overigens eventueel nog door "pitch control" ongedaan kan worden gemaakt.

Ben ik met je eens, maar dit vind ik bij de meeste dvd's niet tot uiting komen door niet vloeiend verlopende beelden. Ik heb ook voornamelijk PAL dvd's, maar kan niet zeggen dat NTSC onder doet voor PAL.

Alexander V
09-04-2003, 23:16
Ik heb ongeveer de helft van mijn collectie NTSC DVDs, en dit 'probleem' met het beeld is mij nog nooit opgevallen.

netfox
10-04-2003, 20:05
Geef mij maar het PAL systeem... je weet waar NTSC voor staat he; Not the Same Color ;) PAL is een verbeterde versie van NTSC, daarom geniet het ook mijn voorkeur.