PDA

Bekijk de volledige versie : Blu-ray vind zijn weg naar de PC



Alexander de Mol
09-04-2003, 18:47
Blu-ray vind zijn weg naar de PC



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=854)

Surya
09-04-2003, 19:09
Mooi

Lex v/d Moolen
09-04-2003, 19:13
MooiJa. Maar de hamvraag is natuurlijk: kunnen deze blu-ray spelers ook mijn huidige collectie afspelen ? :?

shadow
09-04-2003, 19:28
Ik meen begrepen te hebben dat BlueRay downwards compattible is met DVD, dus als het goed is moet ie hem gewoon kunnen lezen.

Hans De Bisschop
09-04-2003, 19:58
Nou daar gaan we dus weer heh .... kunnen we binnen de kortste keren weer onze hele collectie dvd's buiten smijten en vervangen door blue rays .... men zou de verschillende studio eerst eens ogen leren hoe je een degelijke dvd in elkaar steekt dus hoe je
1. DTS op een dvd'tje zet
2. DD-EX op een dvd'tje zet
3. voldoende extras bijvoegt
4. in elke regio en in elk land dezelfde release hanteert
5. je overal goede en accurate ondertitels voorziet
6. het originele beeldformaat van een film respecteert
7. een degelijke beeldtransfer uitvoert

en pas dan kun je het nog eens gaan hebben over de kwaliteit waarin je het geheel op het medium gaat zetten .... de nieuwe mediums kunnen wat mij betreft voor de gewone thuisgebruiker met een normale televisie (en dan heb ik het dus niet over de echte hometheater freaks met een scherm van 3 meter breed) en een normale geluidsinstallatie niet te veel verbetering meer brengen ... bekijken we dan maar eens dvd releases zoals we die nu kunnen voor onder andere Star Wars en Lord of the Rings ... enig voordeel is dan misschien wel dat je nu dan in plaats van 4 schijfjes maar 1 blue ray zou nodig hebben .... maar verder kan ik het nut ervan echt niet meer inzien .... een excellente kwaliteit op dvd is zeer zeker mogelijk ... dat hebben verschillende studio's met bepaalde releases al weten te bewijzen .... moesten al de releases op dit niveau liggen of dit toch in de mate van het mogelijke (binnen de technische beperkingen van het origineel) op dit niveau liggen dan zou het zelfs een beetje overbodig worden denk ik ... je kan tenslotte toch iets nooit beter maken dan het origineel ... dat is nu eenmaal zo ... dus vind ik ook wel dat dit toch allemaal een beetje de laatste € uit onze zakken halen is ... want als je het dan op zich gaat bekijken zal er op een blue rayook maar 2 uur film staan voor de gebruikelijke releases ... maar ja .... een mens moet zijn geld toch ergens kunnen aan verkwanselen ...

...
...
...

Nou dat moest me dus even van het hart .... wat kan dat opluchten zeg ...

Kasper P.
09-04-2003, 20:29
Ik vertik het om mijn dvd's weg te doen :evil:

Alex van den Berg
09-04-2003, 20:55
Ik vertik het om mijn dvd's weg te doen :evil:Geen zorgen. Er is een kans van 99,999% dat de Blu-Ray spelers/drives gewoon je ouwe meuk zullen afspelen... :mrgreen:

In technisch opzicht komen alle optische schijfjes op hetzelfde neer. Een laser dat putjes leest op een schijfje met een doorsnede van 12 cm.
Zo lang dit zo blijft, zal alle oude media bruikbaar blijven. Er bestaat een kans dat er een extra rood lasertje naast de blauwe moet worden geplaatst om zorgeloos met de oude schijfjes om te kunnen gaan, maar zo'n peanuts-investering lijkt me eigenlijk vanzelfsprekend wanneer de fabrikanten de consument te vriend willen houden... ;)

Zie het een beetje als met de ouderwetse grammofoonplaat.
Eerst was er de 78 toeren bakeliet plaat die afgespeeld moest worden met een stalen naald... Daarna kwam de 45 toeren kunststof schijf... Die kon niet meer worden afgespeeld met staal, dus moest er een diamant/saffiernaald geintroduceerd worden...
Oplossing voor de oude 78 toeren collectie; Een naald die je kon omdraaien... 1 kant voor 78 tpm bakeliet en 1 kant voor 45 tpm kunststof.
Vervolgens kwamen er 33 tpm langspeelplaten... gewoon af te spelen met het 45 tpm diamantje...

Pas 10 jaar na de introductie van de CD, werd het in stand houden van oude grammofoon collecties een zaak voor de liefhebber... Ofwel 85 jaar lang heeft niemand zijn oude collectie hoeven vervangen...

Hetzelfde kunnen we nu verwachten met de optische schijven...
Met de huidige techniek kan niemand zich een sneller aftastsysteem dan de laser voorstellen... We mogen er dan ook gerust vanuit gaan dat we voorlopig geen verandering in de techniek zullen krijgen.

De volgende stap wordt het Solid-State geheugen... ofwel muziek en films op een chip... Net als de oude spelcomputer-ROMs en de huidige Chipknip...
Maar voordat dit commercieel interessant wordt (1 euro per 10 gigabyte) hebben we nog wel wat decennia te gaan... ;)

Lex v/d Moolen
09-04-2003, 21:04
Gelukkig maar, ik vreesde een beetje het ergste...
Bedankt voor deze heldere uitleg Alex (y)

Kasper P.
09-04-2003, 21:24
Volgens mij valt er voor tv en home theater kwaliteit niet veel meer te verbeteren dus veel verschil lijkt t niet voor me ........ ja meer ruimte maja :roll:

Ronald Stiebolt
10-04-2003, 06:57
Weet iemand of het mogelijk is om straks op blue-ray je huidige DVD's te kopieren (dus met ALLE toeters & bellen) en deze via een zelfgemaakt menu te benaderen?

Voorbeeld: de hele Bond-collectie op 2 double-sided Blue-ray discs...

M Balje
10-04-2003, 09:09
Wat ik niet snap is waarom ze dan niet eerder met een blauwe straal gaan komen ipv rode als het toch op de zelfde manier werkt.
Het lijkt me dat ze ook nog iets gaan uitvinden om het in een kleine verpakking te doen.
Zodat je veel ruimte kan besparen op dat,een standaard dvdspeler is toch best wel groot.

Surya
10-04-2003, 10:55
Wat ik niet snap is waarom ze dan niet eerder met een blauwe straal gaan komen ipv rode als het toch op de zelfde manier werkt.
Het was gewoon technisch veel moeilijker om ze te bouwen. Je weet wel, zo een beetje als een warp-drive. Men weet hoe het ineen zit, maar hoe ze het moeten bouwen moet men nog uitzoeken. Het heeft dus gewoon langer geduurd eer het mogelijk was de blue-ray te maken.

Alex van den Berg
10-04-2003, 13:29
Wat ik niet snap is waarom ze dan niet eerder met een blauwe straal gaan komen ipv rode als het toch op de zelfde manier werkt.
Het was gewoon technisch veel moeilijker om ze te bouwen. Je weet wel, zo een beetje als een warp-drive. Men weet hoe het ineen zit, maar hoe ze het moeten bouwen moet men nog uitzoeken. Het heeft dus gewoon langer geduurd eer het mogelijk was de blue-ray te maken.Inderdaad.... En het zou met niets verwonderen dat hierna nog eens een UV-ray systeem komt... Nog kortere golflengte, nog meer data op 1 schijfje.
Theoretisch is dit geen probleem, maar technisch/commercieel is het nog niet haalbaar...

Martin_G
14-04-2003, 02:08
Het lijkt me een beter idee om hogere resoluties te gaan gebruiken.
Dan wordt blue-ray wel interresant voor me. Voor dat extra beetje ruimte hoef ik het niet te doen maar als die ruimte gebruikt wordt voor een hogere resolutie wordt het wel interresant vooral omdat ik eind van dit jaar een beamer wil kopen.

Surya
14-04-2003, 14:25
Het lijkt me een beter idee om hogere resoluties te gaan gebruiken.
Dan wordt blue-ray wel interresant voor me. Voor dat extra beetje ruimte hoef ik het niet te doen maar als die ruimte gebruikt wordt voor een hogere resolutie wordt het wel interresant vooral omdat ik eind van dit jaar een beamer wil kopen.
Ik dacht dat dat de hele opzet was van blue ray, het verschaffen van films op HDTV resolutie? Of vergis ik me?

expo
21-07-2003, 18:47
Mooi allemaal, Blueray compatibel met DVD.

Hoe ram je die cartridges in je DVD speler ???

Andersom zie ik het nog zitten, maar een nieuw speler lijkt noodzakelijk.

http://www.webwereld.nl/illu/nieuws/10281.gif

Weer een uitvlucht om alle Films nog maar eens uit te buiten, en beweer niet het omgekeerde, want dat doen ze nu al met al die DC's en SE's :(

X
21-07-2003, 19:35
Blu-Ray komt er bij mij NIET in ! :evil:

DVD is goed genoeg en ik denk ook zeker niet dat film maatschapijen zo 'gek' zijn om weer alles opnieuw uit te brengen. Zal wel een aantal jaar over heen gaan.

Johan van den D.
21-07-2003, 19:46
Laat maar komen, graag zelf
Ook al beteken dat weer opnieuw investeren in o.a een blu ray speler
De schijfjes zijn natuurlijk veel minder kwetsbaar op deze manier

Alex van den Berg
21-07-2003, 21:28
Eerlijk gezegd begin ik de afgelopen maanden ook steeds minder te geloven in een nieuwe technologie als Blu-ray. Niet omdat we er niets aan zouden hebben... integendeel... zulke opslagcapaciteit maakt eindelijk video op HD-kwaliteit mogelijk... en ik denk dat er ook best wel een interessante markt mogelijk is.

De grote "dreiging" komt volgens mij van de chipfabrikanten. Met de ontwikkeling van solid-state geheugentechnieken, wordt de kans steeds groter dat de schijven verdrongen gaan worden door geheugenkaartjes.
Op dit moment is het mogelijk om een enkellaags DVD op een Compact Flash card van 4 gigabyte op te slaan. O.k.... De prijs voor zo'n kaartje is op dit moment nog erg hoog, maar daar komt in de komende jaren absoluut verandering in... en dan praat ik nog over RAM technologie (lezen en schrijven). ROM technologie (alleen lezen) is een stuk goedkoper te fabriceren dan RAM...

Ik verwacht dan ook dat binnen tien jaar het einde van het schijventijdperk zich zal aandienen...

Johan van den D.
21-07-2003, 22:23
Ik verwacht dan ook dat binnen tien jaar het einde van het schijventijdperk zich zal aandienen...Hier zal je inderdaad wel eens gelijk in kunnen hebben
Zo had ik het nog niet bekeken eerlijk gezegdhttp://www.smiliez.de/images/1013.gif

X
21-07-2003, 22:28
Ik vind om eerlijk de waarheid te zeggen 10 jaar een beetje kort. Het zal ongetwijfeld ooit eens gebeuren, maar dat zal dan in een tijdperk zijn waarin we bijvoorbeeld alle transacties uitvoeren met de afdruk van onze duim. :wink:

Zoals ik het zie zullen we de komende vijf jaar nog volop van DVD kunnen genieten tot het Blu-Ray verhaal echt gaat overnemen en dat we over een jaar of 20 het scenario van Alex mogen meemaken.

Johan van den D.
21-07-2003, 22:40
Ik hoop het maar ik denk toch dat Alex gelijk krijg

En wat die duimafdruk betref, ook dat is dichterbij als we denken
Is dat het nu nog teveel geld kost om op zoiets over te stappen maar anders...........anders hadden we de hele dag al lopen te duimen
Hoe dan ook, we zijn het erover eens dat de kwaliteit van de huidige dvd beter kan http://www.smiliez.de/images/832.gif

X
21-07-2003, 22:45
Ik hoop het maar ik denk toch dat Alex gelijk krijg

En wat die duimafdruk betref, ook dat is dichterbij als we denken
Is dat het nu nog teveel geld kost om op zoiets over te stappen maar anders...........anders hadden we de hele dag al lopen te duimen
Hoe dan ook, we zijn het erover eens dat de kwaliteit van de huidige dvd beter kan http://www.smiliez.de/images/832.gif

Alles kan beter en alles heeft zijn voor maar ook zijn nadelen.

Johan van den D.
21-07-2003, 23:00
Alles kan beter en alles heeft zijn voor maar ook zijn nadelen.Dat is absoluut waar
Maar laten we eerst maar hopen dat die nieuwe dingen die gaan komen eerst de voordelen waarmaken
Voor je het weet hebben ze alleen maar nadelen
Hoe dan ook, die BluRay mag van mij best komenhttp://www.smiliez.de/images/2375.gif