PDA

Bekijk de volledige versie : Illegaale gecopieerde dvds



Dennis Kuijper
11-04-2003, 15:53
Was vandaag even op een markt in Rotterdam,zie ik daar een kraam die dvds verkoop,je denkt das goedkoop 10 euro voor dvds zoals Spiderman/Insomnia/Monsters ball,maar zag het al snel,ging hier om copies,Hebben meer mensen dit gezien ergens op markten ofzo?
Ik denk maar zo "Stay with original then you be an original"

Alex van den Berg
11-04-2003, 16:00
En... Heb je meteen aangifte gedaan? Want uiteindelijk zijn het toch de eerlijke consumenten (wij dus) die de verliezen aan de maatschappijen mogen afrekenen... :roll:

Dennis Kuijper
11-04-2003, 16:07
En... Heb je meteen aangifte gedaan? Want uiteindelijk zijn het toch de eerlijke consumenten (wij dus) die de verliezen aan de maatschappijen mogen afrekenen... :roll:

Waar zou je dat moeten doen dan?

Remco87
11-04-2003, 16:20
Waar zou je dat moeten doen dan?

.. bij de politie neem ik aan ... of zie ik dat verkeerd :?:

mradem
11-04-2003, 16:42
denk het ook ja. Zo niet dan weten hun je wel te vertellen waar wel.

Patrick vdB
12-04-2003, 21:38
Hoi,

Aangifte mbt piraterij kun je doen bij de NVPI. Kijk op hun website (www.nvpi.nl) of mail meteen naar crimetips@nvpi.nl

Mvrgr

Patrick

Richard B.
12-04-2003, 21:40
Laatst zag ik op een rommelmarktje in Maastricht ook dat soort dvd's. Waren bootlegs van heel recente films (The Ring o.a.). Tja, dit was te verwachten natuurlijk nu writers steeds betaalbaarder worden.

Betamax
12-04-2003, 21:58
Dit zijn dus allemaal mensen die nooit te hard rijden, nooit door rood rijden, altijd de stront van hun hond opruimen, nooit iets op straat gooien, nooit op de stoep fietsen, als er iemand in elkaar geslagen word gaan ze gelijk helpen en zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan.
Allemaal orginele gekochte software op je PC staan jongens ???????????
Kijk ik koop netjes al mijn DVD's en hoef die kopieën niet maar om dan iemand aan te geven die ze verkoopt vind ik wel een erg hoog heilig boontje gehalte hebben.
En dan het idee dat de politie zich daar mee bezig houd (moet je ze eens bellen als er bij je ingebroken is).
Ik vind het wat hypocriet overkomen.

Kasper P.
12-04-2003, 22:26
Laatst zag ik op een rommelmarktje in Maastricht ook dat soort dvd's. Waren bootlegs van heel recente films (The Ring o.a.). Tja, dit was te verwachten natuurlijk nu writers steeds betaalbaarder worden.Vandaag toevallig? K zag ze ook in Maastricht liggen :wink:

Patrick vdB
12-04-2003, 22:38
Allemaal orginele gekochte software op je PC staan jongens ???????????

Ik heb inderdaad alleen maar originele software op de pc staan :wink:

Zaken als te hard rijden, op de stoep fietsen ed zijn overtredingen waarbij jij als pleger een ander niet direct schade toebrengt (waar ik ze overigens niet goed mee praat) en zijn dus niet te vergelijken met het verkopen van illegale dvd's (en ook cd's, software ed), waarbij de verkoper niet beschikt over de auteursrechten en dus direct schade toebrengt aan de houder van die rechten :wink:

Aangifte van dergelijke vind ik niet hypocriet en heeft zelfs niets te maken met het heilig boontje uithangen. En mischien als men hier eens mee begint helpt men straks ook anderen als ze op straat worden gemolesteerd, rijd men mischien niet meer door rood of te hard en gaat men zich eens gedragen als een normaal en fatsoenlijk mens ipv te parasiteren :wink:

Mvrgr

Patrick

Betamax
12-04-2003, 22:49
Dan ben jij een van de enige mensen die inderdaad alleen maar originele software op de pc heeft staan.
Echt helemaal nooit niets gekopieërd ???
Kan ik haast niet geloven.
Maar als jij het zegt zal het zo zijn.
Maar ik bedoel dus te zeggen dat je het een beetje moet relativeren.
"Geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan"

Patrick vdB
12-04-2003, 22:57
Hoi,

Ik denk toch echt dat er wel meer mensen zijn met alleen maar originele software op hun pc (denk alleen al aan alle bedrijven :wink: ).

Natuurlijk heb ik ooit wel eens iets gekopieerd voor eigen gebruik (nu kopieer ik overigens niets meer) :wink:

Wanneer mensen puur voor eigen gebruik eens iets kopieren, moet ik bekennen daar minder moeite mee te hebben (ook ik vind de prijzen vaak de pan uit rijzen). Maar ik zeg met nadruk voor eigen gebruik, wanneer je kopieert met verkoop in gedachte ga je "echt" te ver (vandaar dat ik ook het woord parasiteren in mijn vorige post aanhaalde).

Mvrgr

Patrick

Dennis V.
12-04-2003, 22:59
Illegale toestanden ?

Het zou verboden moeten worden ... :evil: :!:

Haay1971
12-04-2003, 23:08
Wanneer mensen puur voor eigen gebruik eens iets kopieren, moet ik bekennen daar minder moeite mee te hebben (ook ik vind de prijzen vaak de pan uit rijzen). Maar ik zeg met nadruk voor eigen gebruik, wanneer je kopieert met verkoop in gedachte ga je "echt" te ver (vandaar dat ik ook het woord parasiteren in mijn vorige post aanhaalde).

Ik sluit me bij Patrick aan wat kopieren betreft. Een kopie maken voor eigen gebruik, of zelfs een DVD huren bij de videotheek en daarvan een kopie maken (via DivX of DVD writer) vind ik een WERELD van verschil met DVDs in grote aantallen kopieren en die voor GELD doorverkopen!

Dan is het geen prive-kopie meer, maar handelen in andermans eigendom, en daar geld aan verdienen. En dat is hoe je het ook bekijkt fout en terecht strafbaar!

Ludo Keeris
12-04-2003, 23:24
... of zelfs een DVD huren bij de videotheek en daarvan een kopie maken (via DivX of DVD writer) vind ik een WERELD van verschil met DVDs in grote aantallen kopieren

Daar ben ik het dus NIET mee eens. Een kopie van een gehuurde DVD is ook 'foute boel', ook al is het voor eigen gebruik. Dat betkent ook, zoals Alex zegt, dat 'wij' de hoge prijzen voor koop-dvd's op ons dak krijgen. Uiteindelijk zullen de prijzen van DVD's alleen iets zakken als er nog meer van verkocht worden, al zal het nooit het niveau van de VHS halen.

Patrick vdB
12-04-2003, 23:33
Hoi,

Uiteraard is elke kopie anders zijnde dan een back-up (dus wanneer je ook het origineel bezit) fout, ik heb ook niet beweert dat ik dat juist achte. Het maken van kopien met verkoop in gedachte is echter nog fouter :wink:

Het kopieren wordt echter ook vaak te pas en te onpas aangehaald om hoge prijzen te hanteren. De hoge prijzen worden tevens weer aangehaald als reden tot kopieren, een cirkel waaruit we nooit zullen uitkomen.

Mvrgr

Patrick

JCL
13-04-2003, 09:18
Ik moet bekennen dat ik ook wel eens EEN DVD heb gecopieerd. Dit was dan alleen voor mezelf en niet voor verkoop aan vrienden of famillie.

je moet dan wel onderscheid maken vind ik.

je hebt dna 2 groepen. de 1e groep is de hardcaore fikker die zo 50 DVD's per week er door fikt (kan ook minder) en daarmee heel veel geld verdiend.

De 2e groep behoor ik zelf ook bij.

Wel eens een DVDtje gefikt van de videotheek. B.v. Tombraider. Waarom? Omdat ik de film leuk vond alleen in de winkel te duur. Kopen, zou ik nooit doen. Huren? Heb ik gedaan om hem te kunnen copieren. Nog een keer huren dan? Nou ok dan heb ik dus misschien wel wat inkomsten ontnomen.
Maar je gaat mij niet vertellen dat daar de helemarkt aan kapot gaat, ook niet als meer (lees dus niet iedereen) dit gaan doen.

Ook de bioscoop film heb ik wel liggen op DVD (b.v. The Two Towers en HP 2). Hier ben ik ook heen geweest in de bios, TTT zelfst 2 keer. Als ze straks op DVD uit zijn ga ik ze allebei orgineel kopen.

Nogmaals die dingen verkoop ik NIET door en dat GA ik ook niet doen, die bioscoop films ook NIET.

Hilde
13-04-2003, 09:35
nooit op de stoep fietsen
voor degenen die op de stoep rijden (op rolstoelers na) ga ik echt niet opzij

Maar nou on topic. ik loop vaak genoeg rommlmarkten, CD-beurzen en zo af en daar zie ik vaak genoeg illegaal gekopieerde CD's CD-Roms en DVD's. Ik koop ze niet en als er van die verkopers in de problemen komen, is dat hun eigen verantwoordelijkheid.

Ik zet trouwens zelf ook dingen op CD maar dat zijn bewerkte foto's en tekeningen en zelfgeschreven verhalen en die houd ik voor mezelf

Edwin vd Zwaard
13-04-2003, 12:11
Zal me allemaal een worst zijn..

Gecopieerde dvd's van Lotr TTT, HP2, Gangs of New York.. heb ze gewoon liggen.. waarom ? Goedkoop, en kan ze alvast kijken zo vaak als ik wil.. als ie bevalt, koop ik tzt het orgineel wel (van TTT komt ook de 4disc in de kast hoor)..

Software kopen ? Weet je wat dat kost.. en vaak blijk ik het lang niet zo veel te gebruiken, ik zie het downloaden van dergelijke software (en muziek, want dat download ik ook) als het terugverdienen van de maandelijkse internetrekening..

Ik fiets ook op de stoep, sterker nog, als het sneller is, ga ik er ook met de brommer overheen..

Waar ik me wel aan erger, zijn de tentjes (bv op de Beverwijkse Bazaar) die de dvd-silvers uit Maleisie voor 25 euro aanbieden oid.. Belachelijke prijzen, waar te veel mensen nog instinken ook ...

Dus doe alles fout.. :D

The Scratcher
13-04-2003, 13:14
Natuurlijk heb ik ooit wel eens iets gekopieerd voor eigen gebruik (nu kopieer ik overigens niets meer) :wink:



Sorry dat ik het zeg maar hier geloof ik dus géén biet van! Of je hebt wel héél weing software op je pc en je hebt idd de software gekocht en de rest freeware óf je zwemt in het geld en het boeit je verder niet en koopt lekker alles legaal.

Voor een gewone particulier is het gewoon niet te doen als je alle software legaal wilt hebben ook al zou je het willen. Voor Ofiice en Windows alleen al betaal je klauwen met geld en dan heb je nog een vrij kale pc. Niemand maar dan ook niemand maakt mij wijs dat ie thuis álle software legaal heeft. Dus zo hypocriet als de pest allemaal...

Tommy Brok
13-04-2003, 13:33
... of zelfs een DVD huren bij de videotheek en daarvan een kopie maken (via DivX of DVD writer) vind ik een WERELD van verschil met DVDs in grote aantallen kopieren

Daar ben ik het dus NIET mee eens. Een kopie van een gehuurde DVD is ook 'foute boel', ook al is het voor eigen gebruik. Dat betkent ook, zoals Alex zegt, dat 'wij' de hoge prijzen voor koop-dvd's op ons dak krijgen. Uiteindelijk zullen de prijzen van DVD's alleen iets zakken als er nog meer van verkocht worden, al zal het nooit het niveau van de VHS halen.Äfgelopen jaar is de verkoop van DVD's ik weet niet hoeveel gestegen, maar aan de prijzen is daar niks aan te merken!

Gelukkig is er dan de optie om in het buitenland te zoeken naar goedkopere titels wat ook altijd wel lukt, maar hier in Nederland is het te gek voor woorden!

Zelf heb ik 1 gekopieërde DVD, een keer van iemand gekregen geloof ik, maar ik ben zeker iemand die voor het orgineel gaat!

Betamax
13-04-2003, 13:35
Natuurlijk heb ik ooit wel eens iets gekopieerd voor eigen gebruik (nu kopieer ik overigens niets meer)
Patrick

Ok geef je naam en je adres maar dan zal ik je meteen aangeven :D :D :D

Tommy Brok
13-04-2003, 13:38
Natuurlijk heb ik ooit wel eens iets gekopieerd voor eigen gebruik (nu kopieer ik overigens niets meer) :wink:



Sorry dat ik het zeg maar hier geloof ik dus géén biet van!

Voor een gewone particulier is het gewoon niet te doen als je alle software legaal wilt hebben ook al zou je het willen.
Niemand maar dan ook niemand maakt mij wijs dat ie thuis álle software legaal heeft. Dus zo hypocriet als de pest allemaal...Als je een pc aanschaft zit er vaak de benodigde software al bij! Ik zou niet weten welke software ik nog meer zou moeten downloaden!

The Scratcher
13-04-2003, 13:46
Natuurlijk heb ik ooit wel eens iets gekopieerd voor eigen gebruik (nu kopieer ik overigens niets meer) :wink:



Sorry dat ik het zeg maar hier geloof ik dus géén biet van!

Voor een gewone particulier is het gewoon niet te doen als je alle software legaal wilt hebben ook al zou je het willen.
Niemand maar dan ook niemand maakt mij wijs dat ie thuis álle software legaal heeft. Dus zo hypocriet als de pest allemaal...Als je een pc aanschaft zit er vaak de benodigde software al bij! Ik zou niet weten welke software ik nog meer zou moeten downloaden!

Dat kan best maar niet iedereen koopt een pc waar alles al bijzit en heeft ook meteen alle software die hij/zij wil...

Tommy Brok
13-04-2003, 13:47
Dat kan best maar niet iedereen koopt een pc waar alles al bijzit en heeft ook meteen alle software die hij/zij wil...Dan maak ik jou bij deze wijs dat we alle software legaal hebben,:D!

Dennis Kuijper
13-04-2003, 15:45
Ik schreef deze tread eigenlijk meer van,hebben meer mensen dit al gezien op markten enzo,een hoop mensen zien het verschil misschien niet tussen een copy of orgineel.Zit er by the way eigenlijk beeld of geluids verschil in het orgineel of een copy,want copy,s worden toch op een dvd5 gebrand?Dan moeten ze toch films compressen of inpakken om daar op te passen?En wat je toch nooit zult zien lijkt me zijn gecopieerde boxen ala LOTR of Pearl Harbor van 4 dvds.

Alex van den Berg
13-04-2003, 17:34
Sorry dat ik het zeg maar hier geloof ik dus géén biet van! Of je hebt wel héél weing software op je pc en je hebt idd de software gekocht en de rest freeware óf je zwemt in het geld en het boeit je verder niet en koopt lekker alles legaal.

Voor een gewone particulier is het gewoon niet te doen als je alle software legaal wilt hebben ook al zou je het willen. Voor Ofiice en Windows alleen al betaal je klauwen met geld en dan heb je nog een vrij kale pc. Niemand maar dan ook niemand maakt mij wijs dat ie thuis álle software legaal heeft.op mijn PC is ALLE software legaal. Ik vind het gewoon asociaal om als bedrijf met gestolen gereedschap mijn geld te verdienen! Daarnaast moet ik er niet aan denken wat het met zou kosten wanneer ik met illegale software betrapt word...

Verder wil ik nog zeggen dat ik opmerkingen als "Weet je wel hoe duur software is?!" werkelijk ongehoord belachelijk vind!!
Als jullie me even jullie adressen geven, dan kan ik wat mensen bij jullie langs sturen om wat spulletjes op te halen die ik te duur vind om te kopen!
Het is gewoon simpel: Je moet niet boven je stand leven! Heb je geen geld voor een auto? Dan ook niet veel goedkoper een gestolen auto kopen! Geen geld voor spoilers en brede banden op je auto? Dan maar een kale bak!!
Weinig geld om je PC in te richten en daarover patserig te doen op verjaardagen? Doe dan maar gewoon normaal... dat maakt je vaak ook veel interessanter. ;)

p.s. Bovenstaande geldt behalve voor PC-software natuurlijk ook voor DVD-software... ;)

Britte
13-04-2003, 17:41
Ik heb nog nooit een DVD gekopieerd. Ik zie daar ook het plezier niet van in. Ik ga toch ook geen boeken blad per blad kopiëren en dan in een kaft steken.
Illegale software staat er ook niet op mijn PC.
Wat ik wel doe is af en toe wat MP3's downloaden zodat ik mijn eigen CD's kan samenstellen (ben een jaren 80 fan en op die verzamelaars staat steeds hetzelfde).
En voor mijn neefje van 10 heb ik wel eens wat kopies van playstation spelletjes besteld..... (mijn tante werd gek van de kostprijs van de echte dingen... en voor zo'n kleintje, tja, dan ben ik zwak!)

Hilde
13-04-2003, 18:06
Ik download ook geen software. Demo's Shareware en Freeware vervuilen toch alleen maar mijn harde schijf omdat als je ze verwijdert, dat er nog altijd van die bestanden op de pc achterblijven en bovendien doen de meeste programma's het heel slecht. Ik ben tevreden met Word2000, Frontpagexp, DVDplayer, CorelDRAW9 en adaptecCDcreator en die heb ik gewoon legaal gekocht

Patrick vdB
13-04-2003, 22:40
Sorry dat ik het zeg maar hier geloof ik dus géén biet van! Of je hebt wel héél weing software op je pc en je hebt idd de software gekocht en de rest freeware óf je zwemt in het geld en het boeit je verder niet en koopt lekker alles legaal.

Niemand maar dan ook niemand maakt mij wijs dat ie thuis álle software legaal heeft. Dus zo hypocriet als de pest allemaal...

Niks hypocriet, Zoals al werd vermeld kun je je PC kopen met legale software geinstalleerd, aangezien dit alles is wat ik nodig heb, heb ik dus alleen legale software op m'n PC staan :wink: Hiervoor behoef je dus niet in het geld te zwemmen of freeware te gebruiken. Aan de reacties van andere te zien ben ik zeker niet de enige die legale software op de PC heeft staan, ik sta dus niet alleen om je "iets wijs te maken".


Ok geef je naam en je adres maar dan zal ik je meteen aangeven

LOL :lol:

Ik moet je dan helaas weer teleurstellen want het ging telkens om een back-up (cd voor thuis en 1 voor in de auto :wink: ). MP3 ed houd ik mij niet mee bezig (na een korte probeerperiode te moeten concluderen dat de kwaliteit veelal belabberd is), dvd's kopieren al helemaal niet.

Mvrgr

Patrick

Gerben van der Leun
13-04-2003, 22:59
Als de piraat zijn nering voor een schappelijke prijs dumpt zeg ik lekker niets :x het kan mij namelijk niet zo veel schelen dat Universal pictures dertig euro misloopt.

Erik Sastriawan
14-04-2003, 12:03
:o Wat een gezeur toch iedere keer weer hierover.. laat iedereen toch lekker zelf weten of ie wel of niet een dvd-r brand en/of (ver)koopt!!Diegene die willen branden en/of (ver)kopen doen het toch wel of jullie en de filmmaatschappijen het nou wel of/niet gerechtvaardigd vinden.

Denken jullie trouwens nou echt dat als niemand (in welke vorm dan ook) aan deze tendens meedoet de dvd's goedkoper gaan worden.. GET REAL please.. :roll: !! Daarbij werken de maatschappijen dit soort acties zelf in de hand met hun "streken" door "onnodig" diverse versies na elkaar uit te brengen en hun veel te hoge prijzen :x . Kijk alleen 's tegen welke prijs LOTR FOTR werd aangeboden toen die uitkwam en ga me dan niet vertellen dat ze totaal geen winstmarge meer overhielden :!: Ik brand zelf dan wel niet maar ik ben absoluut niet vies v.e. dvd-r als ik weet dat de versie die ik echt wil (LOTR TTT) enkele maanden later in de winkel komt. Ook films die nog niet uit komen maar die ik wel alvast wil zien heb ik totaal geen moeite mee. Uiteindelijk koop ik 9 van de 10 keer (als verzamelaar zijnde) alsnog het orgineel.

acix
14-04-2003, 13:23
Dit zijn dus allemaal mensen die nooit te hard rijden, nooit door rood rijden, altijd de stront van hun hond opruimen, nooit iets op straat gooien, nooit op de stoep fietsen, als er iemand in elkaar geslagen word gaan ze gelijk helpen en zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan.
Allemaal orginele gekochte software op je PC staan jongens ???????????
Kijk ik koop netjes al mijn DVD's en hoef die kopieën niet maar om dan iemand aan te geven die ze verkoopt vind ik wel een erg hoog heilig boontje gehalte hebben.
En dan het idee dat de politie zich daar mee bezig houd (moet je ze eens bellen als er bij je ingebroken is).
Ik vind het wat hypocriet overkomen.
ben ik het 100% mee eens.

Flat
14-04-2003, 15:00
Ik heb nog nooit een DVD gekopieerd. Ik zie daar ook het plezier niet van in. Ik ga toch ook geen boeken blad per blad kopiëren en dan in een kaft steken.
Illegale software staat er ook niet op mijn PC.
Wat ik wel doe is af en toe wat MP3's downloaden zodat ik mijn eigen CD's kan samenstellen (ben een jaren 80 fan en op die verzamelaars staat steeds hetzelfde).
En voor mijn neefje van 10 heb ik wel eens wat kopies van playstation spelletjes besteld..... (mijn tante werd gek van de kostprijs van de echte dingen... en voor zo'n kleintje, tja, dan ben ik zwak!)
Er wordt hier door veel dvd.nl-ers met verschillende maten gemeten. Muziek CD-tjes kopiëren is wel OK He? MP3's via kazaa downloaden is niet illegaal? En dat illegale playstation spelletje kan ook wel door de beugel? Maar O nee, DVD's moeten natuurlijk WEL allemaal origineel gekocht worden. Want anders betalen die "arme" DVD verzamelaars teveel voor hun DVD's. :x En dat zou natuurlijk zielig zijn...

Laat me niet lachen! En dat vergelijk met een boek per blad kopiëren! Goede vergelijking hoor!!! :P :P :P Een DVD is in een uur gekopieerd. En ik ben blij dat ik bij een kopie niet naar die idiote clipjes van copyrights en Stichting Brein hoef te kijken. Een kopie is dus in mijn ogen vaak nog beter dan het origineel!

Jan met de Pet die geen geld heeft om 30 euro voor een 5 jaar oude Disney DVD te kopen zal het een worst zijn en koopt gewoon een illegale kopie. Of beter: hij gaat ze zelf maken.

Als later dit jaar als "iedereen" zo'n DVD writer heeft breekt de hel los. Ik ken zoveel mensen die helemaal genoeg hebben van die hoge DVD prijzen.

IK koop in ieder geval alleen nog maar DVD boxsets of special editions die ik wél het geld waard vind, en dat zijn er maar weinig.

Patrick vdB
14-04-2003, 15:41
Er wordt hier door veel dvd.nl-ers met verschillende maten gemeten.

Het leven is nu eenmaal niet zo zwart/wit zodat je simpelweg kunt stellen dat is fout of dat is goed. Het kopieren en verkopen van dvd's staat in vergelijk tot het donwloaden en branden voor eigen gebruik van een MP3 in een heel ander perspectief (waarmee ik overigens niet zeg dat het juist of legaal is). Het blijven zien van dingen in een juist perspectief is dus niet meteen meten met twee maten :wink:

Overigens werd de thread gestart met een constatering over het aanbod illegale dvd's op een markt, dus om terug te komen.....


Zit er by the way eigenlijk beeld of geluids verschil in het orgineel of een copy

Er zit zeker verschil in beeld en geluid tussen origineel en kopie. Voor sommige mischien niet belangrijk voor anderen echter weer wel (ik ga in ieder geval geen apparatuur aanschaffen om er minderwaardige bronnen op af te spelen).


Mvrgr

Patrick

Britte
14-04-2003, 16:05
En dat vergelijk met een boek per blad kopiëren! Goede vergelijking hoor!!! :P :P :P Een DVD is in een uur gekopieerd. En ik ben blij dat ik bij een kopie niet naar die idiote clipjes van copyrights en Stichting Brein hoef te kijken. Een kopie is dus in mijn ogen vaak nog beter dan het origineel!

Als later dit jaar als "iedereen" zo'n DVD writer heeft breekt de hel los. Ik ken zoveel mensen die helemaal genoeg hebben van die hoge DVD prijzen.

Als je hier in Leuven je boek in een kopiezaak afgeeft, dan hoef je er nog niet eens moeite voor te doen om het te kopiëren!! Geloof me, in studentensteden gebeurt dat!! En ja, ik vind af en toe een jaren 80 liedje downloaden totaal iets anders dan een complete CD te branden.... Kan ik er iets aan doen dat ik liever alles ORIGINEEL heb!! Er bestaat ook nog zoiets al kwailiteit! Of is jouw gebrande DVD'tje van dezelfde kwaliteit al een echte? Dus ook het DTS-geluid??? Nu, van mij mag je hoor... geen probleem. Ik veroordeel jou ook niet.... dat zie je nergens in mijn thread staan!! Maar respecteer dan ook mijn mening!

Britte
14-04-2003, 16:06
dubbeltje :oops:

Flat
14-04-2003, 18:19
Er zit zeker verschil in beeld en geluid tussen origineel en kopie. Voor sommige mischien niet belangrijk voor anderen echter weer wel (ik ga in ieder geval geen apparatuur aanschaffen om er minderwaardige bronnen op af te spelen).
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Volgens mij zit er GEEN verschil tussen origineel en kopie mbt audio. Deze audiostreams zijn bij het origineel ook al zwaar gecomprimeerd.

Mag ik vragen waar je deze mening op gebaseerd hebt?

Britte
14-04-2003, 19:31
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Volgens mij zit er GEEN verschil tussen origineel en kopie mbt audio. Deze audiostreams zijn bij het origineel ook al zwaar gecomprimeerd.

Mag ik vragen waar je deze mening op gebaseerd hebt?

Dus volgens jou klinkt een geweldige DTS-track ook op een kopietje geweldig?

Arriën
14-04-2003, 19:37
Dus volgens jou klinkt een geweldige DTS-track ook op een kopietje geweldig?

Audiostreams klinken 100% hetzelfde op de kopie, daarvan wordt niets gecomprimeerd...

Flat
14-04-2003, 20:28
Dus volgens jou klinkt een geweldige DTS-track ook op een kopietje geweldig?

Britte,

Ja. Precies hetzelfde. Kun je nu begrijpen dat zoveel mensen zo enthousiast raken op het moment als ze zelf in staat zijn om DVD's te kopiëren?

Britte
14-04-2003, 21:48
Mmm, ik weet niet... misschien ben ik wel een DVD-snob want ik heb ook graag die leuke cases en sleeves, etc erbij.....

Rossi
14-04-2003, 21:57
Allemaal orginele gekochte software op je PC staan jongens ???????????

Zaken als te hard rijden, op de stoep fietsen ed zijn overtredingen waarbij jij als pleger een ander niet direct schade toebrengt (waar ik ze overigens niet goed mee praat) en zijn dus niet te vergelijken met het verkopen van illegale dvd's (en ook cd's, software ed), waarbij de verkoper niet beschikt over de auteursrechten en dus direct schade toebrengt aan de houder van die rechten :wink:


Te hard rijden brengt niemand niet direct schade toe?? :roll: Apart, regelmatig wordt er iemand dood gereden door een hardrijder...lijkt me aardige schade of niet???

Patrick vdB
14-04-2003, 22:05
Volgens mij zit er GEEN verschil tussen origineel en kopie mbt audio. Deze audiostreams zijn bij het origineel ook al zwaar gecomprimeerd.

Mag ik vragen waar je deze mening op gebaseerd hebt?

Dat een bron al gecomprimeerd is wil niet zeggen dat er geen verdere kwaliteitsverlies kan optreden bij het kopieren :wink:

Niet alleen het aantal Kb's, meer of minder compressie spelen een rol bij de uiteindelijke kwaliteit. Het hele brandproces is onderhevig aan verschillende invloeden (bv jitter maar ook de kwaliteit van het schijfje, het brandproces anzich, stabiliteit van schrijver etc) welke ervoor zorgt dat de uiteindelijke uitkomst nooit 100% als het origineel is, de omstandigheden zijn immers niet hetzelfde.

Waarop de mening gebasseerd is? Uiteraard op eigen waarneming :wink: Bij audio-cd's is het altijd al zo geweest en bij gekopierde dvd's is het niets ander.


Kun je nu begrijpen dat zoveel mensen zo enthousiast raken op het moment als ze zelf in staat zijn om DVD's te kopiëren?

Begrijpen kan ik het zeker, niet iedereen gaat voor 100% kwaliteit :wink: Persoonlijk raak ik er dus niet enthousiast van omdat ik het verlies onacceptabel vind.

Maar goed, dit is een andere discussie (welke zelfs al meerdere malen gevoerd is).

Mvrgr

Patrick

Godbluff
14-04-2003, 22:05
Tsja dit blijven natuurlijk heilloze discussies. Iedereen doet maar wat hem goeddunkt wat mij betreft. Ik heb een hekel aan heilige boontjes (vooral van die types met een visje achter op de auto die zich vervolgens als een idioot in het verkeer gedragen...) en aan drogredenen. Los van de morele kant van het wel of niet betalen voor software of data (muziek of film of boeken) komt elke weer het argument dat een kopie diefstal is van de rechtmatige eigenaar in de zin van gedorven inkomsten. Dit is zover als ik weet nog nooit aangetoond. Het lijkt me ook stug dat als mensen niet zouden kopieren ze alles zouden kopen. Wat dvd's betreft bevinden zich in mijn collectie van ongeveer 500 dvd's 6 kopieen: TTT, Starwars trilogie, en 2 kinderfilms. 4 daarvan zal ik zeker kopen op het moment dat deze regulier verschijnen. Van 2 ben ik blij dat ik het origineel niet heb en als de kinderen er genoeg van hebben kan wat mij betreft de kopie ook weg :-)
Software bedrijven hebben vaak officieus geen probleem als hun software particulier "gratis" wordt gebruikt. Wordperfect is er ooit groot mee geworden en ook van de maker van 3d max is bekend dat ze er niet zo mee zitten. Ondanks de kopieen is de dvd markt en ook de computergames markt booming business. Dus - los van het morele aspect - vraag ik me af waar dit over gaat?

Patrick vdB
14-04-2003, 22:11
Te hard rijden brengt niemand niet direct schade toe?? :roll: Apart, regelmatig wordt er iemand dood gereden door een hardrijder...lijkt me aardige schade of niet???

Zucht :roll: Een aantal posts geleden had ik het nog over dingen zien in een juist perspectief :wink:

Wanneer ik te hard rijd breng ik daar niemand direct schade mee toe. Iemand aanrijden, al dan niet met een te harde snelheid, staat in een geheel ander perspectief.

Je hoort ook regelmatig dat een dronken besuurder iemand dood heeft gereden, maakt mij dit een crimineel als ik dronken ben :wink:

Mvrgr

Patrick

Rossi
14-04-2003, 22:44
Je hoort ook regelmatig dat een dronken besuurder iemand dood heeft gereden, maakt mij dit een crimineel als ik dronken ben :wink:


Wel als je daarbij achter het stuur stapt. Te hard rijden mag niet, dronken achter het stuur mag niet....hoeveel mensen accepteren dat allemaal niet ieder weekend? Een dvd kopietje mag ook niet...
Het zijn allemaal regels waar we ons aan moeten houden, maar kom niet aan dat een verkeersovertreding 'minder erg' is als een dvdkopie...van een dronken bestuurder kan iemand potentieel meer letsel krijgen dan van een gekopieerde disc....of niet?

Joost v.d. Ham
14-04-2003, 22:59
[quote=Britte]
Jan met de Pet die geen geld heeft om 30 euro voor een 5 jaar oude Disney DVD te kopen zal het een worst zijn en koopt gewoon een illegale kopie. Of beter: hij gaat ze zelf maken.


IK koop in ieder geval alleen nog maar DVD boxsets of special editions die ik wél het geld waard vind, en dat zijn er maar weinig.

dat is dan het verschil met een echte verzamelaar/liefhebber.
van een dvd wil ik nu echt geen kopie's.
ik heb wel gekopieerde spullen zoals cd's, sofware en games.

Patrick vdB
14-04-2003, 23:11
Het zijn allemaal regels waar we ons aan moeten houden, maar kom niet aan dat een verkeersovertreding 'minder erg' is als een dvdkopie...van een dronken bestuurder kan iemand potentieel meer letsel krijgen dan van een gekopieerde disc....of niet?

Het ligt allemaal niet zo zwart/wit als hier (in deze thread) wordt voorgedaan, verkeersovertredingen vallen onder een andere categorie strafrecht dan het schenden van auteursrechten, verkeersovertredingen met dodelijk afloop of lichamelijk letsel (al dan niet blijvend) vallen weer onder een andere categorie dan verkeersovertredingen zonder dodelijk afloop of lichamelijk letsel (al dan niet blijvend).

Dat regels er zijn om je aan te houden geef ik je 100% gelijk in, maar om het een met het andere te gaan vergelijken waarbij totaal geen rekening meer wordt gehouden met het geplaatste perspectief gaat helaas niet op :wink:

Opvallend is overigens dat er altijd vrij snel en fel wordt gereageerd op dit soort threads, termen als hypocriet, heilige boontjes ed vallen al snel en snel worden er vergelijken gemaakt die geen steek houden.

Mischien is het wel eens interessant om in een nieuw topic verder in te gaan op de verschillende gradaties van het kopieren, wat wel en wat niet maatschappelijk geaccepteerd wordt en waarom? Wat wel en wat niet schade toebrengt aan de auteursrechthebbende enz.

Mvrgr

Patrick

Britte
15-04-2003, 07:58
[quote=Britte]
Jan met de Pet die geen geld heeft om 30 euro voor een 5 jaar oude Disney DVD te kopen zal het een worst zijn en koopt gewoon een illegale kopie. Of beter: hij gaat ze zelf maken.


IK koop in ieder geval alleen nog maar DVD boxsets of special editions die ik wél het geld waard vind, en dat zijn er maar weinig.

dat is dan het verschil met een echte verzamelaar/liefhebber.
van een dvd wil ik nu echt geen kopie's.
ik heb wel gekopieerde spullen zoals cd's, sofware en games.

Hey Joost.... da's geen quote van mij hoor :wink:
Voor mij ook alleen orginele DVD'tjes.... :D

Haay1971
15-04-2003, 10:27
Ik wil eerst even vooropstellen dat ik het al erg vreemd vind dat een film op DVD zoveel duurder is dan dezelfde film op VHS. De materiaalkosten van de VHS band zijn duurder dan die van een DVD schijfje. En ik kan me heel goed voorstellen dat de produktietijd van een VHS band ook duurder is dan die van een DVD schijfje. Verder vind ik het argument dat de digitalisering van een film voor DVD duur is ook geen steek houden. Het handmatig Pan&Scannen van een film voor VHS release lijkt MIJ (loonkosten van P&S man) duurder dan het mbv. een stevige computer naar MPEG2 converteren van een film.

Veel films zie je vaak voor tussen de €5 en €10 op VHS in de winkel liggen. Films die niet super succesvol waren in de bioscoop, of al jaaaaren geleden draaiden. Waarom worden diezelfde films dan voor tussen de €10 en €20 op DVD verkocht? Wat rechtvaardigt zo'n prijsverschil?

Dat hierdoor mensen een film met een DVD writer gaan kopieren welke ze te duur vinden om voor de winkelprijs te kopen kan IK me voorstellen! En zonder writer zouden ze de film NIET kopen, dus wie wordt er dan schade berokkend? Als distributeurs die films voor dezelfde prijs als de VHS versie in de schappen zouden leggen zouden die films waarschijnlijk WEL gekocht worden! Waarom zou je moeite doen om een DVD te kopieren, hercomprimeren en op een DVDR van €2 à €3 te zetten, als diezelfde film voor €5 - €10 in de winkel ligt?

Ik heb een aardige verzameling gekochte DVDs en zal ook zeker films blijven kopen die ik de moeite waard vind. Dat geldt ook voor vrienden van mij. Maar zij hebben in hun verzamelingen DVDs die ik wel aardig vind, maar niet goed genoeg om voor €15 of meer te kopen. Als die rond de €8 waren dan kocht ik ze wel! Maar nu zit ik er toch over te denken om in de loop van dit jaar een DVD writer te kopen en wat DVDs van vrienden van mij te kopieren.

En wat betreft de kwaliteit van een gekopieerde DVD: Ik heb nu 1 DVDR in mijn bezit die ik kreeg van iemand. Het gaat hier om Nederlands uitgave van Memento met DTS geluid. Alles is hier gestript zodat alleen de kale film + DTS geluidstrack + optionele NL subs overblijft, en dit is op 1 DVD-R gezet. Ik kan het niet met het origineel vergelijken, maar het geluid klinkt prima in orde. Het beeld zal wel iets minder scherp zijn dan bij het origineel vanwege de hercomprimering. Maar altijd nog beter dan een DivX versie (zowel beeld als geluid), met het voordeel dat je hem gewoon in je DVD speler kunt stoppen.

Dennis Kuijper
15-04-2003, 16:02
Er word hevig gediscuseerd over dingen die eigenlijk niet mogen,maar voor sommige mensen is het gewoon de kick om dingen te doen die niet mogen ,en te zeggen,kijk es die film heb ik ook,maar dan voor veel minder geld.En films waar ik geen geld voor over heb,dat zijn gewoon films die ik niet in me collectie wil hebben.En hobbies kosten gewoon geld,en geld uigeven waar je later ook nog plezier van hebt is toch alleen maar mooi?Waar ik me wel druk om kan maken zijn gewoon dezelfde dvds maar dan uk versie voor de helft minder kwa geld,zeker als je geen credit card hebt is dit best frustrerend.Denk als ze die prijzen ook hier gaan hanteren dat er meer mensen voor orgineel gaan!!!!!!

Tommy Brok
15-04-2003, 16:05
Waar ik me wel druk om kan maken zijn gewoon dezelfde dvds maar dan uk versie voor de helft minder kwa geld,zeker als je geen credit card hebt is dit best frustrerend.Denk als ze die prijzen ook hier gaan hanteren dat er meer mensen voor orgineel gaan!!!!!!Slaat indd nergens op, waarom kan het daar wel en hier niet!
En de import versies die hier liggen vanuit Engeland zijn weer stikduur, er klopt allemaal niks van, :?

Dennis Kuijper
15-04-2003, 16:12
Waar ik me wel druk om kan maken zijn gewoon dezelfde dvds maar dan uk versie voor de helft minder kwa geld,zeker als je geen credit card hebt is dit best frustrerend.Denk als ze die prijzen ook hier gaan hanteren dat er meer mensen voor orgineel gaan!!!!!!Slaat indd nergens op, waarom kan het daar wel en hier niet!
En de import versies die hier liggen vanuit Engeland zijn weer stikduur, er klopt allemaal niks van, :?

De enige winkel die uk dvds(en vaak nederlandse subtitles) verkoopt voor een beetje normaale prijs vind ik is ro-disc.Zeker als ze bepaalde acties hebben.

John
15-04-2003, 16:16
Ik heb 1 keer zo'n fokking copie gekocht van een collega die er in handelt, namelijk Ali G, omdat ik hem in de winkel veeeeel te duur vond, maar tis ook meteen de laatste die ik ooit heb gekocht.
Wat een ellende.
Halverwege de film stoptie, kun je weer overnieuw beginnen, menu was niet meegebrand, en dan het kopietje van de cover....

Nix voor mij!

Hans De Bisschop
15-04-2003, 16:34
Er zit zeker verschil in beeld en geluid tussen origineel en kopie. Voor sommige mischien niet belangrijk voor anderen echter weer wel (ik ga in ieder geval geen apparatuur aanschaffen om er minderwaardige bronnen op af te spelen).


Mvrgr

Patrick

Volledig mee eens ....

Ik vind het trouwens ook verkeerd om het besproken onderwerp van je af te schuiven door dan eens de persoon zelf onder loep te gaan nemen zoals vele personen hier doen. Ook ik heb al mijn software legaal en nog wel om de simpele reden dat ik weet hoeveel tijd en geld er in kruipt om degelijke sofware in elkaar te krijgen ... en dat is iets wat veel mensen denk ik niet snappen ... zo ook voor DVD's ... ik weet uit mijn eigen DVD Montages dat ik over iets van degelijke kwaliteit al snel een paar weken doe om het deftig op een dvd+r te krijgen .... je moet je dan maar eens afvragen hoeveel tijd het kost als je geanimeerde menu's in 3D nodig hebt, 10-tallen extra features moeten geregisseerd worden, audiocommentaren opgenomen etc etc ... als je het zo gaat bekijken kun je straks nog gaan stellen dat die mensen onderbetaald zijn voor het aantal slapeloze nachten dat ze leiden vanwege die DVD's ... ik vind langs de ander aknt ook wel dat als de verkoop dan zoveel stijgt de prijs ook wel mag dalen ... wat hij dus ook niet doet ... en dat is een fout van de dvd-industrie ... maar hier tegen ingaan daar de verkoop van illegale kopies met een inferieure beeld en geluidkwaliteit vind ik ook voleldig verkeerd ... ofwel koop je een origineel ofwel wacht je gewoon tot je genoeg gespaard hebt om het origineel te kopen ...

Zoals iemand hier reeds vroeger aanhaalde : leef niet boven je stand !

Je weet maar pas als je zelf bv. een website in elkaar steekt heoveel werk er daadwerkelijk in kruipt en hoeveel tijd en moeite het je gekost heeft ... zou jij dan graag dat je creatie na 1 jaar zwoegen en zweten gewoon wordt gekopieerd en gratis zonder zelfs maar een bedanking ergens anders gebruikt wordt ? Ik denk het toch niet hoor ...

Ik vind het zelf ook echt niet leuk als student dat er per maand tientallen CD's en DVD's uitkomen die ik wel graag zou hebben maar als mijn budget dat niet toelaat dan is dat gewoon zo, dan volgende keer beter ... tenslotte vind ik niks leuker dan naar een platen of dvd - zaak te kunnen gaan en een origineel te kunnen kopen ... waarmee je volgens mij ook een deel je respect toont voor de auteur van het werkt en een bijna virtuele proficiat geeft aan die auteur ... we weten nu ondertussen wel allemaal dat het leven niet eerlijk is maar de problemen daarom gewoon verschuiven op iemand anders is ook fout .... ga niet over iemand anders oordelen vooraleer je zelf zonder fouten bent is mijn leuze ! Dat gezegd zijnde denk ik niet dta er nog veel mensen opmerkingen moeten maken !

Er zijn in België en Nederland heel wat mensen die geen enkel illegaal stuk in huis hebben, aan die mensen kan ik maar 1 ding zeggen : Houden zo ! (y) Dat is de manier waarop je het moet doen. Je moet nu eenmaal je prioriteiten weten te leggen, je kunt nu eenmaal niet EN DVD's EN CD's EN 2 Mercedessen EN een vakantiebuitenverblijf EN etc etc etc hebben je moet een keuze maken ... en als je je dan toespitst op DVD's dan is het denk ik echt niet zo te veel gevraagd om een paar dvd'tjes per maand origineel te kopen ... indien dat wel zo is dan vind ik dat jammer ....

Maar dit is nu eenmaal een vicieuze cirkel die nooit zal eindigen ... want zelfs al kosten de DVD's de dag van morgen maar 1 € meer per stuk dan nog zullen er mensen zijn die ze zullen willen kopiëren en illegaal verkopen ... dalende prijzen enkel en alleen zijn dus zeker niet genoeg om deze illegaliteiten te doen stoppen ... er is een mentaliteitswijziging nodig bij de mensen ....

Dus denk er de volgende keer dat je een mp3-tje vn het net haalt / een cd'tje van de bib kopieert / een dvd'tje copieert of een divx'je van het net haalt eens aan hoeveel werk de auteur er heeft in gestoken en wat voor kleine vergoeding hijd aar maar voor vraagt ? Misschien bedenk je je dan wel eens vooraleer je je over geeft aan de gemakzucht van illegale kopijen.

PS. Of je dit nu schijnmoralisme vindt of niet ... als je eens even nadenkt zul je weten dat het waar is en hopelijk beseffen waar je mee bezig bent de volgende keer dat je zelf weer eens geld wil verdienen aan andermans werk ....

Hans De Bisschop
15-04-2003, 16:41
Er zit zeker verschil in beeld en geluid tussen origineel en kopie. Voor sommige mischien niet belangrijk voor anderen echter weer wel (ik ga in ieder geval geen apparatuur aanschaffen om er minderwaardige bronnen op af te spelen).
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Volgens mij zit er GEEN verschil tussen origineel en kopie mbt audio. Deze audiostreams zijn bij het origineel ook al zwaar gecomprimeerd.

Mag ik vragen waar je deze mening op gebaseerd hebt?

Er is wel degelijk een groot verschil ! Probeer me maar eens uit te leggen hoe je een volledige Double Layered DVD op 1 DVD+R gaat krijgen ==> Onmogelijk .... het geheel moet volledig gehercompresseerd worden ... met als gevolg dus kwaliteitsverlies ... in zowel beeld als geluid ... mag ik je er ook aan herinneren dat de videostream van een DVD ook al serieus zwaar gecompresseerd is in MPEG2 en dat deze dus ook volledig gehercomprimeerd word ....

Dit gezegd zijnde wens ik op dit hele onderwerp niet meer terug te komen aangezien er altijd wel mensen zijn die het kopieëren van andermans werk gerechtvaardigd vinden om een voor mij onverklaarbare reden ....

Joost v.d. Ham
15-04-2003, 18:12
Ik heb 1 keer zo'n fokking copie gekocht van een collega die er in handelt, namelijk Ali G, omdat ik hem in de winkel veeeeel te duur vond, maar tis ook meteen de laatste die ik ooit heb gekocht.
Wat een ellende.
Halverwege de film stoptie, kun je weer overnieuw beginnen, menu was niet meegebrand, en dan het kopietje van de cover....

Nix voor mij!

idd, plus dat een kopietje vaak voor zo'n 10 euro moet kopen.
Als je even eacht heb je het origineel voor dezelfde prijs!

Arriën
15-04-2003, 20:07
Nog even over de kwaliteit:
Als je een double layered dvd hebt met wat extra's en vreemde talen, gaat dat vaak makkelijk op een dvd-r passen als je die extra's eraf laat.
Dan hou je de film met bv. Dolby Digital en NL subs over en daar is dus helemaal niets van gecomprimeerd. Weet zeker dat niemand dan verschil kan zien of horen tussen het origineel en de kopie...
Als je bv. Pearl Harbor pakt, wordt het moeilijker natuurlijk.

Alles wat ik graag wil hebben koop ik toch wel origineel, ik hou ook van extra's bv. maar iedereen heeft het hier over de zogenaamde mindere kwaliteit, maar ik heb dus anders gezien...

Flat
15-04-2003, 20:51
Er is wel degelijk een groot verschil ! Probeer me maar eens uit te leggen hoe je een volledige Double Layered DVD op 1 DVD+R gaat krijgen ==> Onmogelijk .... het geheel moet volledig gehercompresseerd worden ... met als gevolg dus kwaliteitsverlies ... in zowel beeld als geluid ... mag ik je er ook aan herinneren dat de videostream van een DVD ook al serieus zwaar gecompresseerd is in MPEG2 en dat deze dus ook volledig gehercomprimeerd word ....

Dit gezegd zijnde wens ik op dit hele onderwerp niet meer terug te komen aangezien er altijd wel mensen zijn die het kopieëren van andermans werk gerechtvaardigd vinden om een voor mij onverklaarbare reden ....

Hans,

Met alle respect, maar je weet ECHT niet waar je het over hebt! :)

Geluid streams worden niet verder gecomprimeerd of minder van kwaliteit of wat dan ook bij een DVD kopie. Jammer voor jou. En waar slaat die laatste zin op? "Dit gezegd zijnde..."? Die onzin wat je denkt dat de waarheid is, is dat genoeg reden om dit onderwerp te sluiten??? :?

John
16-04-2003, 13:59
Ik heb 1 keer zo'n fokking copie gekocht van een collega die er in handelt, namelijk Ali G, omdat ik hem in de winkel veeeeel te duur vond, maar tis ook meteen de laatste die ik ooit heb gekocht.
Wat een ellende.
Halverwege de film stoptie, kun je weer overnieuw beginnen, menu was niet meegebrand, en dan het kopietje van de cover....

Nix voor mij!

idd, plus dat een kopietje vaak voor zo'n 10 euro moet kopen.
Als je even eacht heb je het origineel voor dezelfde prijs!

ja daar ben ik ook achter!! :lol:

Obiman
16-04-2003, 15:12
Volgens mij zit er GEEN verschil tussen origineel en kopie mbt audio. Deze audiostreams zijn bij het origineel ook al zwaar gecomprimeerd.

Mag ik vragen waar je deze mening op gebaseerd hebt?

Dat een bron al gecomprimeerd is wil niet zeggen dat er geen verdere kwaliteitsverlies kan optreden bij het kopieren :wink:

Niet alleen het aantal Kb's, meer of minder compressie spelen een rol bij de uiteindelijke kwaliteit. Het hele brandproces is onderhevig aan verschillende invloeden (bv jitter maar ook de kwaliteit van het schijfje, het brandproces anzich, stabiliteit van schrijver etc) welke ervoor zorgt dat de uiteindelijke uitkomst nooit 100% als het origineel is, de omstandigheden zijn immers niet hetzelfde.

Waarop de mening gebasseerd is? Uiteraard op eigen waarneming :wink: Bij audio-cd's is het altijd al zo geweest en bij gekopierde dvd's is het niets ander.


Kun je nu begrijpen dat zoveel mensen zo enthousiast raken op het moment als ze zelf in staat zijn om DVD's te kopiëren?

Begrijpen kan ik het zeker, niet iedereen gaat voor 100% kwaliteit :wink: Persoonlijk raak ik er dus niet enthousiast van omdat ik het verlies onacceptabel vind.

Maar goed, dit is een andere discussie (welke zelfs al meerdere malen gevoerd is).

Mvrgr

Patrick


Ik wilde totaal niet in deze discussie voegen omdat ze uiteindelijk nergens toe leiden, behalve dan dat iedereen denkt dat zijn of haar standpunt de juiste is. Maar je praat nu poep :) Op het moment dat je een kopie maakt van een dvd, dan is de kopie identiek. Let wel! Ik heb het over een kopie van een dvd-5 naar een dvd-5 en niet van een dvd-9 naar een dvd-5 (Double layer naar single layer).

We hebben het hier over een digitaal medium waarbij je werkt met enen en nullen. Een kopie van een 1 of een 0 is nog steeds een 1 of een 0 en niet een minder goede 0 ! Als je nu een videoband of een casette zou hebben dan heb je het over een magnetisch veld en hier heb je zeker te maken met kwaliteits verlies.

En mensen die zeggen dat ze het verschil echt wel horen tussen een mp3 en een cd die hebben nog nooit in hun leven een goede mp3 gehoord.
Hier lees dit artikel maar: http://www.pcmag.com/article2/0,4149,806413,00.asp Bekijk vooral de resultaten.... Bij een mp3 met een bitrate van 192Kbps hoort niemand een verschil meer, ongeacht welke speakers je gebruikt.

Patrick vdB
16-04-2003, 15:46
Ik wilde totaal niet in deze discussie voegen omdat ze uiteindelijk nergens toe leiden, behalve dan dat iedereen denkt dat zijn of haar standpunt de juiste is. Maar je praat nu poep :)

Obiman,

De discussie omtrent het wel of niet waarnemen van verschillen bij een digitale 1 op 1 kopie (zonder verdere compressie), laat staan mp3's is al vaker gevoerd en veelal met een gelijksoortig resultaat. Namelijk de ongelovigen die blijven beweren "een 1 is een 1 en een 0 is een 0 (wat overigens waar is maar het zegt verder nog niets over het clock-signaal)" en de gelovigen die zeggen de verschillen tussen een MP3 (ongeacht de bitrate :shock: ) en een digitale 1 op 1 kopie weldegelijk te kunnen horen/zien.

Concluderen dat ik poep praat :? is ver gezocht aangezien er zeker verschillen zijn tussen origineel en kopie (ik ben zeker niet de enige die deze verschillen waarneem).

Laten we het er maar op houden dat de discussie nergens toe leidt aangezien de ongelovigen altijd ongelovigen zullen blijven :wink:

Mvrgr

Patrick

Hans De Bisschop
16-04-2003, 16:01
Er is wel degelijk een groot verschil ! Probeer me maar eens uit te leggen hoe je een volledige Double Layered DVD op 1 DVD+R gaat krijgen ==> Onmogelijk .... het geheel moet volledig gehercompresseerd worden ... met als gevolg dus kwaliteitsverlies ... in zowel beeld als geluid ... mag ik je er ook aan herinneren dat de videostream van een DVD ook al serieus zwaar gecompresseerd is in MPEG2 en dat deze dus ook volledig gehercomprimeerd word ....

Dit gezegd zijnde wens ik op dit hele onderwerp niet meer terug te komen aangezien er altijd wel mensen zijn die het kopieëren van andermans werk gerechtvaardigd vinden om een voor mij onverklaarbare reden ....

Hans,

Met alle respect, maar je weet ECHT niet waar je het over hebt! :)

Geluid streams worden niet verder gecomprimeerd of minder van kwaliteit of wat dan ook bij een DVD kopie. Jammer voor jou. En waar slaat die laatste zin op? "Dit gezegd zijnde..."? Die onzin wat je denkt dat de waarheid is, is dat genoeg reden om dit onderwerp te sluiten??? :?

Ik had het hier over het feit dat ik op het geheel over illegale dvd's niet meer wens terug te komen ....

Verklaar me maar eens hoe je een hele LOTR Expanded op 1 DVD+R krijgt zonder ook het geluid te hercompresseren ... ik zal het in ieder geval laten weten aan een kennis van mij dat hij er als professioneel DVD author'er dus niks van kent .... ik doe zelf ook aan dvd authoring en weet dus best dat het onmogelijk is om een degelijk geencodeerde film op een DVD+R te krijgen zonder aan geluid en beeldkwaliteit in te boeten, in ieder geval al bedankt voor het zeer beleefde antwoord hoor .... ik hou me niet bezig met illegale kopijen dus weet ik ook niet direct hoe ze in elkaar zitten ... leg het ons dan maar eens uit ... jij lijkt blijkbaar een expert te zijn op het vlak van illegale kopijen ....

Hans De Bisschop
16-04-2003, 16:05
Als je bv. Pearl Harbor pakt, wordt het moeilijker natuurlijk.


En het is nou juist dat soort films waarvan ik aanneem dat ze het goed doen bij bootleggers .... ik zal denk ik niet veel mensen om een illegale kopij van bv. Volle Maan horen vragen (om nu maar een uiterste te noemen) ... kaskrakers als Pearl Harbor , LOTR, Star Wars etc etc die dus allemaal over 1 (of 2 in geval LOTR) DVD beschikken voor de film en 1 voor de Extra's zullen wel het meest in trek zijn ... dus ook logisch dat er hier serieus aan kwaliteit moet ingeboet worden ... ongeveer de helft van je kwaliteit weg dus .... en zelfs nog meer als je de audiostreams intact laat ....

Hans De Bisschop
16-04-2003, 16:08
En mensen die zeggen dat ze het verschil echt wel horen tussen een mp3 en een cd die hebben nog nooit in hun leven een goede mp3 gehoord.
Hier lees dit artikel maar: http://www.pcmag.com/article2/0,4149,806413,00.asp Bekijk vooral de resultaten.... Bij een mp3 met een bitrate van 192Kbps hoort niemand een verschil meer, ongeacht welke speakers je gebruikt.

Volledig mee eens ! Ik probeer mensen dit al lange tijd aan hun verstand te blijven ... het zit enkel maar in hun gedachten ... ze kunnen het verschil echt niet horen maar ja .... zelfs de muren hechten nog meer interesse aan mijn verhaal ....

Ghast
16-04-2003, 16:10
ik doe zelf ook aan dvd authoring en weet dus best dat het onmogelijk is om een degelijk geencodeerde film op een DVD+R te krijgen zonder aan geluid en beeldkwaliteit in te boeten,


Je kletst echt volledig uit je nek, als men een dvd kopieert wordt de audio track 1 op 1 meegekopieerd, ook bij kopieen waar men de video moet downsamplen .......... dus de audio blijft volledig en onaangetast intakt.

Brian Slotboom
16-04-2003, 16:33
Je wilt niet weten hoeveel mensen het niets kan schelen of ze een dvd'-r hebben of een orginele. Ik zie het nu al op mn werk. 20 mensen hebben via een collega The Ring gekocht voor €15. Mijn collega vertelde dat die gast dag en nacht met 4 pc's dvd's aan het branden is! :evil:

Frank J.
16-04-2003, 16:37
En mensen die zeggen dat ze het verschil echt wel horen tussen een mp3 en een cd die hebben nog nooit in hun leven een goede mp3 gehoord.
Hier lees dit artikel maar: http://www.pcmag.com/article2/0,4149,806413,00.asp Bekijk vooral de resultaten.... Bij een mp3 met een bitrate van 192Kbps hoort niemand een verschil meer, ongeacht welke speakers je gebruikt.

Volledig mee eens ! Ik probeer mensen dit al lange tijd aan hun verstand te blijven ... het zit enkel maar in hun gedachten ... ze kunnen het verschil echt niet horen maar ja .... zelfs de muren hechten nog meer interesse aan mijn verhaal ....Mijn broer werkt bij een licht&geluids bedrijf en brandt cd compilaties voor pauzes e.d. bij een bitrate van 128 Kbps is het verschil in dynamiek erg te horen. Pas vanaf 192 Kbps begint het ergens op te lijken maar nogsteeds SLECHTER dan een cd (heb ik zelf ook gehoord)

GrTZ

Alex van den Berg
16-04-2003, 20:23
Concluderen dat ik poep praat :? is ver gezocht aangezien er zeker verschillen zijn tussen origineel en kopie (ik ben zeker niet de enige die deze verschillen waarneem).

Laten we het er maar op houden dat de discussie nergens toe leidt aangezien de ongelovigen altijd ongelovigen zullen blijven :wink:De ongelovigen willen bewijs zien... Dat gold voor mij een jaar of 10 geleden ook nog...

Ik weet op dit moment zo geen namen, maar er is software op de markt die bitjes checkt en checksums maakt voor CD's.... en het zou me verwonderen als dergelijke software nu ook niet bestaat voor DVD.
Deze software is speciaal ontwikkeld om de verschillen tussen een originele CD en een kopie te kunnen bekijken, en naar gelang daarvan te bepalen of de kopie geschikt is voor verdere verwerking.
Ik heb zelf een jaar of 8 geleden, toen ik zelf nog volop werkzaam was in de muziekindustrie, een demonstratie bijgewoond van dergelijke software... En dan blijkt dus dat het zeker een hele hoop uitmaakt welk merk schijven je brandt op welk merk recorder en met welke snelheid.

Maar ja... Dat zal zo'n illegale schijven-boer altijd blijven ontkennen omdat je anders aan zijn gestolen brood komt... :mrgreen:

Hans De Bisschop
16-04-2003, 21:29
En mensen die zeggen dat ze het verschil echt wel horen tussen een mp3 en een cd die hebben nog nooit in hun leven een goede mp3 gehoord.
Hier lees dit artikel maar: http://www.pcmag.com/article2/0,4149,806413,00.asp Bekijk vooral de resultaten.... Bij een mp3 met een bitrate van 192Kbps hoort niemand een verschil meer, ongeacht welke speakers je gebruikt.

Volledig mee eens ! Ik probeer mensen dit al lange tijd aan hun verstand te blijven ... het zit enkel maar in hun gedachten ... ze kunnen het verschil echt niet horen maar ja .... zelfs de muren hechten nog meer interesse aan mijn verhaal ....Mijn broer werkt bij een licht&geluids bedrijf en brandt cd compilaties voor pauzes e.d. bij een bitrate van 128 Kbps is het verschil in dynamiek erg te horen. Pas vanaf 192 Kbps begint het ergens op te lijken maar nogsteeds SLECHTER dan een cd (heb ik zelf ook gehoord)

GrTZ

Aha maar dit is al iets compleet anders ! Hier hebben we het dan over afspelen op professionele apparatuur ! Daar ul je het verschil in dynamiek zeker horen ... MP3 compressie is enkel goed als je het volume niet compleet gaat zitten opendraaien of dergelijke meer ! Voor wat jouw broer dus doet ben ik het er volledig mee eens dat er niks beter is dan de originele CD .... maar ik denk dat 90 % van de mensen echt het verschil weinig of niet gaat horen ...

Haay1971
17-04-2003, 10:06
Voor wat jouw broer dus doet ben ik het er volledig mee eens dat er niks beter is dan de originele CD .... maar ik denk dat 90 % van de mensen echt het verschil weinig of niet gaat horen ...
En ook DIT klopt dus niet. Stellen dat er niks beter is dan de originele CD... Dan heb jij nog nooit een demonstratie gehad van een goede ouderwetse analoge LP speler en op diezelfde installatie een goede CD speler aangesloten, en dan van één bepaald album de LP en de CD met elkaar vergelijken! De CD heeft maar een heel beperkte sampling-rate en het frequentiebereik is ook kunstmatig afgekapt op wat geaccepteerd wordt als de onder- en bovengrenzen van het menselijk gehoor. En hoewel een LP niet de dynamiek haalt van een CD (de naald zit nu eenmaal vast aan de breedte van de groef), er is geen beperking op het frequentiebereik en de sinusgolven zijn niet kartelerig vanwege de te beperkte sampling-rate. Dit geeft dat de LP significant voller en warmer klinkt dan de CD. Vergelijkbaar met het verschil tussen een 128 kbit/s MP3 en datzelfde nummer in 192 kbit/s. Dat hoort een normaal persoon ook als je het naast elkaar hoort.

Flat
18-04-2003, 08:44
Concluderen dat ik poep praat :? is ver gezocht aangezien er zeker verschillen zijn tussen origineel en kopie (ik ben zeker niet de enige die deze verschillen waarneem).

Mvrgr

Patrick

Er is (nogmaals) ECHT geen verschil in audio streams tussen een originele DVD en een gekopieerde DVD. Dit is een feit. Dit is ook niet te vergelijken met CD en MP3 omdat er een data track 1 op 1 wordt gekopieerd. In dat opzicht praat je dus wel poep. :rolleyes:

De beeldkwaliteit is, tenminste bij films op 1 DVD die bijna 3 uur lang zijn, wel iets minder dan het origineel. Maar dit soort films zijn vaak over 2 dvd's verdeeld (LOTR SE), zodat de kopie ook op 2 DVD-R's komt. Hierbij is de beeldkwaliteit dan ook uitstekend. Weinig films zijn overigens zo lang. Zeker de standaard hollywood kaskrakers niet.

Patrick vdB
18-04-2003, 11:14
Er is (nogmaals) ECHT geen verschil in audio streams tussen een originele DVD en een gekopieerde DVD. Dit is een feit.

Tuurlijk jonge, wat je wilt :wink:

Mvrgr

Patrick

Alex van den Berg
18-04-2003, 13:04
Er is (nogmaals) ECHT geen verschil in audio streams tussen een originele DVD en een gekopieerde DVD. Dit is een feit. Dit is ook niet te vergelijken met CD en MP3 omdat er een data track 1 op 1 wordt gekopieerd. In dat opzicht praat je dus wel poep. :rolleyes:Misschien wordt het tijd om wat meer in de ouwehoerthread (http://www.dvd.nl/forum/viewtopic.php?t=21706) rond te hangen? :roll: ... of misschien bestaat er wel een Nederlands "Geloof het of niet" forum... :twisted:

Als Patrick "poep"praat, dan hoop ik dat iemand die dunne stront van jouw wil opruimen... ;)

Dennis Kuijper
18-04-2003, 14:13
Er is (nogmaals) ECHT geen verschil in audio streams tussen een originele DVD en een gekopieerde DVD. Dit is een feit. Dit is ook niet te vergelijken met CD en MP3 omdat er een data track 1 op 1 wordt gekopieerd. In dat opzicht praat je dus wel poep. :rolleyes:Misschien wordt het tijd om wat meer in de ouwehoerthread (http://www.dvd.nl/forum/viewtopic.php?t=21706) rond te hangen? :roll: ... of misschien bestaat er wel een Nederlands "Geloof het of niet" forum... :twisted:

Als Patrick "poep"praat, dan hoop ik dat iemand die dunne stront van jouw wil opruimen... ;)

Ik zou haast zeggen "hier word je toch schijtziek van :wink:

SchumiFan
19-04-2003, 12:01
Wat mensen vergeten ... oudere versies van programmas zijn free of nagenoeg) door dat bedrijven de software niet meer (willen) ondersteunen. Zo doende kan je best aardige software voor niets hebben.

Spellen waar je 10 jaar geleden 100piek voor neer legde kan je nu gratis downloaden en is niets illegaals aan.

Er is genoeg te vinden onder het kopje Abandonware

... veel spellen van vroeger zijn véél verslavender en herspeelbaarder dan de troep van tegenwoordig .. alles is maar 3D. ... Er zijn veel vergeten schatten daar.

-------------
Bedrijven werken het zelf in de hand .. shareware progs hebben alle functies in zich .,. alleen timer er op .. ben je ook schuldig als je je PC datum een paar weken terug zet . .werkt echt bij sommige progs. En als je zelf de code aan past dat de timer geblockeerd is. Ik vind dus dat een bedrijf hoogstens 70% van de functionaliteit moeten verwerken in de shareware. Anders wordt het cracken wel erg makkelijk gemaakt. Niet dan.

En winzip blijft gewoon werken na zijn timer periode alleen je moet een knopje meer indrukken voor je verder kan. Dus waarom zou je het kopen.

----------------------

Wat Alex zegt is waar .. als je eigen baas bent. . dan vind ik het ook meer dan normaal dat je software waarmee jy je brood verdient gekocht hebt.

SchumiFan
19-04-2003, 12:07
Voor wat jouw broer dus doet ben ik het er volledig mee eens dat er niks beter is dan de originele CD .... maar ik denk dat 90 % van de mensen echt het verschil weinig of niet gaat horen ...
En ook DIT klopt dus niet. Stellen dat er niks beter is dan de originele CD... Dan heb jij nog nooit een demonstratie gehad van een goede ouderwetse analoge LP speler en op diezelfde installatie een goede CD speler aangesloten, en dan van één bepaald album de LP en de CD met elkaar vergelijken! De CD heeft maar een heel beperkte sampling-rate en het frequentiebereik is ook kunstmatig afgekapt op wat geaccepteerd wordt als de onder- en bovengrenzen van het menselijk gehoor. En hoewel een LP niet de dynamiek haalt van een CD (de naald zit nu eenmaal vast aan de breedte van de groef), er is geen beperking op het frequentiebereik en de sinusgolven zijn niet kartelerig vanwege de te beperkte sampling-rate. Dit geeft dat de LP significant voller en warmer klinkt dan de CD. Vergelijkbaar met het verschil tussen een 128 kbit/s MP3 en datzelfde nummer in 192 kbit/s. Dat hoort een normaal persoon ook als je het naast elkaar hoort.

Volgens my zijn de PC nu krachtig genoeg .. om de sinus van CD te smoothen ...niet dan ?

Wat ik wel weet is dat een CD speler max 290 foutjes per sec mag maken.
Daarboven is het hoorbaar ofzo.

Haay1971
22-04-2003, 10:43
SchumiFan... Het 'probleem' van de te lage bitrate die een audio-CD heeft t.o.v. een analoge langspeelplaat is verholpen door een hogere bitrate en hoger frequentiebereik te gebruiken bij Super Audio CD en DVD-Audio. Tenminste, als de hoge capaciteit van SACD gebruikt wordt voor meer detaillering in het stereo signaal en niet om kunstmatig meer kanalen te creeeren.

Ik heb er zelf overigens geen ervaring mee, maar mensen die SACD gehoord hebben zijn allemaal erg enthousiast over de betere geluidskwaliteit t.o.v. de 'oude' CD.

Mike Philippens
22-04-2003, 11:39
Waarop de mening gebasseerd is? Uiteraard op eigen waarneming :wink: Bij audio-cd's is het altijd al zo geweest en bij gekopierde dvd's is het niets ander.
Deja-vu... :wink:
Je hebt gelijk vwb Audio-CD's, maar niet helemaal. Jitter speelt een rol bij het kopieren van Cd's, maar alleen als je het niet goed doet. Als je een perfecte 1:1 kopie wilt hebben moet je het op 1speed doen met een SCSI recorder. Waarom? Een SCSI interface heeft een externe klok en die is dus niet afhankelijk van de enbedded timing in de datastream. Aangezien niemand het geduld heeft om op 1speed te kopieren en evenzoveel mensen een SCSI recorder hebben, gebeurt dat dus doorgaans niet. Probeer het voor de gein maar eens, en ik hoop dat je het dan hoort.
Uiteraard speelt ook de kwaliteit van het schijfje een rol, en om het moeilijk te maken: ook de combi recorder/recordeable is belangrijk. Maar hopelijk ben je het met mij eens dat het verschil niet zodanig is dat de rillingen over je lijf lopen. De eeuwige discussie LP vs CD vindt ik zelf een hoog 'nitpicken' om het 'nitpicken' gehalte hebben. Ik ga er zelf ook wel eens lekker voor zitten, maar ook niet elke keer dat ik een muziekje opzet.

Mike Philippens
22-04-2003, 11:55
Software kopen ? Weet je wat dat kost.. en vaak blijk ik het lang niet zo veel te gebruiken, ik zie het downloaden van dergelijke software (en muziek, want dat download ik ook) als het terugverdienen van de maandelijkse internetrekening..
Hmmm....software is helemaal niet duur! De grote denkfout die de meeste gebruikers maken is dat ze allemaal MS Office willen hebben om hun scriptie mee te schrijven. Ja, dat is dan erg duur voor een student. Waarom gebruikt die arme student dan geen Open Office? Kan precies hetzelfde als MS Office en kost helemaal niets. Dan hebben we nog een categorie Shareware waar je een programmaatje hebt voor €15 of minder (soms een beetje meer). Ik handhaaf als criterium dat als ik een programma serieus gebruik en het erg handig vindt, ik het koop. Dit ter ook ter ondersteuning van de maker. Zo heb ik de €25 voor DVDProfiler betaald. Het is wel erg handig (vooral voor je portemonnee) om te weigeren geld te betalen voor software, maar het blijft natuurlijk diefstal. Ik vindt een BMW 850i ook erg duur, maar ik ga daarom toch niet die van mijn buurman stelen (de *** heeft er echt een...)? Vanwaar die selectieve moraal?
Als iemand dus zegt MS-Office echt nodig te hebben, moet het haast wel ter ondersteuning van commerciele activiteiten zijn en dus ben je zakelijk bezig. En als je als zakelijke gebruiker illegale software gebruikt ben je heel erg dom. Als koeriersbedrijf ga je toch ook niet met gestolen busjes koerieren? Dat is dus precies hetzelfde!

En zoals Lars Ulrich als zei over het 'delen' van muziek op Internet: als ik mijn boterham met iemand deel is het de bedoeling dat wij beiden een stukje krijgen. Dat gebeurt dus niet bij Kazaa enzo... Alleen de consument heeft wat en de producent niets.

Hoe lang denk je dat zoiets kan blijven voortduren? De maatschappij is niet gratis!

Disclaimer: ook ik gebruik toch zo links en recht illegale software. Dat verandert echter niets aan mijn mening. Het is en blijft diefstal, welke reden we ook aanvoeren. Ik heb weer mijn eigen redenen om bepaalde programma's te 'stelen'. Ook om te hard te rijden overigens. Tot grote vreugde van het Justitieel Incasso Buro. Die moeten ook leven.

Patrick vdB
22-04-2003, 19:52
Maar hopelijk ben je het met mij eens dat het verschil niet zodanig is dat de rillingen over je lijf lopen.

Hoi Mike,

Inderdaad een hoog deja-vu gehalte :lol:

Ik ga er verder niet meer op in, of er moet een aparte topic gestart worden, maar wil wel zeggen dat voor de een het minimaalste verschil al teveel kan zijn :wink:

Mvrgr

Patrick

PS. Leuk dat je Lars Ulrich aanhaalt, dit is nu een mooi voorbeeld van hypocrisie :wink:

Flat
23-04-2003, 07:31
Ik ga er verder niet meer op in, of er moet een aparte topic gestart worden, maar wil wel zeggen dat voor de een het minimaalste verschil al teveel kan zijn :wink:

Mvrgr

Patrick

PS. Leuk dat je Lars Ulrich aanhaalt, dit is nu een mooi voorbeeld van hypocrisie :wink:
Lars Ulrich sucks inderdaad. Patrick, ik wil hier ook niet over doorzeiken, maar ik wil je gewoon vragen hoe je zelf getest hebt óf er verschil is tussen origineel en kopie voor wat betreft geluid. Maak eens een kopie (met bijv. DTS geluid) en laat iemand anders willekeurig het orgineel en kopie wisselen en afspelen. Tussentijds moet jij de kamer uit en dezelfde scene wordt weer gestart als je weer op je plek zit zit. Beeld uit, puur en alleen het geluid. Diegene die de DVD's wisselt mag ook dingen doen als bijv. drie keer achter elkaar dezelfde DVD te laten horen. Wissel minimaal 6 keer tussen origineel en kopie. Durf je het aan? :D

Bas de Jong
23-04-2003, 08:06
Lars Ulrich sucks inderdaad. Patrick, ik wil hier ook niet over doorzeiken, maar ik wil je gewoon vragen hoe je zelf getest hebt óf er verschil is tussen origineel en kopie voor wat betreft geluid. Maak eens een kopie (met bijv. DTS geluid) en laat iemand anders willekeurig het orgineel en kopie wisselen en afspelen. Tussentijds moet jij de kamer uit en dezelfde scene wordt weer gestart als je weer op je plek zit zit. Beeld uit, puur en alleen het geluid. Diegene die de DVD's wisselt mag ook dingen doen als bijv. drie keer achter elkaar dezelfde DVD te laten horen. Wissel minimaal 6 keer tussen origineel en kopie. Durf je het aan? :D

Iedereen met fatsoenlijke apparatuur durft dat aan omdat dan duidelijk is dat het kopie minder goed klinkt... :mrgreen:

Mark de Jong
23-04-2003, 08:12
Spellen waar je 10 jaar geleden 100piek voor neer legde kan je nu gratis downloaden en is niets illegaals aan.

Er is genoeg te vinden onder het kopje Abandonware

Integendeel, abandonware is wel illegaal. Alleen de software wordt niet meer ondersteunt door het bedrijf. Mensen gaan er daardoor vanuit dat het legaal is, wat dus niet zo is.

Hans De Bisschop
23-04-2003, 08:14
Spellen waar je 10 jaar geleden 100piek voor neer legde kan je nu gratis downloaden en is niets illegaals aan.

Er is genoeg te vinden onder het kopje Abandonware

Integendeel, abandonware is wel illegaal. Alleen de software wordt niet meer ondersteunt door het bedrijf. Mensen gaan er daardoor vanuit dat het legaal is, wat dus niet zo is.

Klopt ! Abandonware is ook illegaal !

Ghast
23-04-2003, 08:40
Iedereen met fatsoenlijke apparatuur durft dat aan omdat dan duidelijk is dat het kopie minder goed klinkt...


OK nog een keer: als je een dvd kopieert blijven de audio tracks volledig in takt, MAW de audiotracks worden 1 op 1 overgezet ook als je een kopie van dvd9 naar dvd5 maakt dan wordt alleen de video gedownsampled en niet de audio.

beetje duidelijk nu voor je ?????

Hans De Bisschop
23-04-2003, 08:44
Iedereen met fatsoenlijke apparatuur durft dat aan omdat dan duidelijk is dat het kopie minder goed klinkt...


OK nog een keer: als je een dvd kopieert blijven de audio tracks volledig in takt, MAW de audiotracks worden 1 op 1 overgezet ook als je een kopie van dvd9 naar dvd5 maakt dan wordt alleen de video gedownsampled en niet de audio.

beetje duidelijk nu voor je ?????

Have it your way ... maar ik ben het eens met Bas en Patrick ... en met reacties als deze zijn we niks en daar verdoe ik dan ook geen tijd meer aan ...

Het wordt misschien maar eens tijd dat er een http://www.dvd.nl/forum/templates/dvdForum/images/folder_lock.gif komt op dit topic ...

Mike Philippens
23-04-2003, 10:04
PS. Leuk dat je Lars Ulrich aanhaalt, dit is nu een mooi voorbeeld van hypocrisie :wink:
Ik weet nou even niet zeker of dat je bedoelt dat LU hypocriet is of al die mensen die vinden dat je gewoon maar muziek moet kunnen downloaden?

Flat
23-04-2003, 11:32
Have it your way ... maar ik ben het eens met Bas en Patrick ...

Het wordt misschien maar eens tijd dat er een http://www.dvd.nl/forum/templates/dvdForum/images/folder_lock.gif komt op dit topic ...
Waarom moet op deze thread een slot? Omdat je denkt dat je gelijk hebt? Doe de door mij geschetste test eens op een eerlijke manier en laat dan eerlijk weten wat de ervaringen zijn.

Heel veel mensen vallen bij dit soort testen door de mand en dan blijkt dat ze het verschil helemaal niet kunnen horen. Pijnlijk natuurlijk. Maar ja, dat WIL je misschien zelf niet ervaren, he? :twisted:

Er zijn helaas ook maar bitter weinig Hifi bladen die op deze dubbelblind manier testen. Want veel testers gaan af op hun vooroordelen (prijs, merk of uiterlijk van een product) om vervolgens deze vooroordelen bevestigd te willen krijgen.

Dat er verschil is tussen CD en MP3 dat is duidelijk, maar bij een DVD kopie wordt gewoon een data track gekopieerd (echt 1-en en 0-en).

BTW: ik heb een zeer goede muziekinstallatie (totaal +/- 6000 euro met o.a. Inifinity Omega luidsprekers en AudioQuest bekabeling) en hoor geen verschil. Wél tussen CD en MP3. Of tussen verschillende CD spelers.

Patrick vdB
23-04-2003, 11:34
Hoi Mike,

Mijn opmerking mbt Lars was bedoelt voor al diegene die eerder in dit topic melding maakte van hypocrisie maar eigenlijk appels met peren aan het vergelijken waren (en er dus geen sprake was van hypocrisie). Lars is wat dat betreft een mooi voorbeeld, geheel in perspectief, waarbij je wel mag praten van hypocrisie (vroeger een van grootste en fanatiekste tape-traders en nu helemaal tegen kopieren).

Mvrgr

Patrick

Bas de Jong
23-04-2003, 12:04
Have it your way ... maar ik ben het eens met Bas en Patrick ...

Het wordt misschien maar eens tijd dat er een http://www.dvd.nl/forum/templates/dvdForum/images/folder_lock.gif komt op dit topic ...
Waarom moet op deze thread een slot? Omdat je denkt dat je gelijk hebt? Doe de door mij geschetste test eens op een eerlijke manier en laat dan eerlijk weten wat de ervaringen zijn.

Er moet een slotje op omdat we er toch niet uitkomen en het de sfeer op deze manier niet ten goede komt ;)


BTW: ik heb een zeer goede muziekinstallatie (totaal +/- 6000 euro met o.a. Inifinity Omega luidsprekers en AudioQuest bekabeling) en hoor geen verschil. Wél tussen CD en MP3. Of tussen verschillende CD spelers.
+/- 6000 euro als je alles meerekent? Ach... Kinderspel vergeleken met het spul van m'n vader ;) (niet om op te scheppen maar om aan te geven dat wij thuis toch ook wel behoorlijke apparatuur hebben ;))

Bas de Jong
23-04-2003, 12:06
Iedereen met fatsoenlijke apparatuur durft dat aan omdat dan duidelijk is dat het kopie minder goed klinkt...
[KNIP!]

beetje duidelijk nu voor je ?????

Sorry maar als je op die manier begint te posten ga ik er niet eens serieus op in... :roll:

Flat
23-04-2003, 12:59
+/- 6000 euro als je alles meerekent? Ach... Kinderspel vergeleken met het spul van m'n vader ;) (niet om op te scheppen maar om aan te geven dat wij thuis toch ook wel behoorlijke apparatuur hebben ;))

6000 euro alleen voor het audio gedeelte is vér boven gemiddeld volgens mij. En geloof me: 90% van de DVD-nl-ers heeft een installatie van een niveau waar je nog niets eens het verschil op hoort tussen een MP3 en een Audio-CD. Niet erg overigens, want de meeste mensen maakt het ook niet echt uit hoe het klinkt en of het altijd beter kan.

Maar ontwijk de vraag nu niet: wie heeft dit zelf ECHT getest?

Ik wil absoluut niet onvriendlijk zijn of zo, maar ik heb bij veel mensen sterk het gevoel dat ze maar wat roepen of denken zonder ook maar te pogen een objectieve test uit te voeren. Dus nogmaals een oproep: wie o wie gaat de test doen? :)

Hans De Bisschop
23-04-2003, 13:10
Have it your way ... maar ik ben het eens met Bas en Patrick ...

Het wordt misschien maar eens tijd dat er een http://www.dvd.nl/forum/templates/dvdForum/images/folder_lock.gif komt op dit topic ...
Waarom moet op deze thread een slot? Omdat je denkt dat je gelijk hebt? Doe de door mij geschetste test eens op een eerlijke manier en laat dan eerlijk weten wat de ervaringen zijn.

Er moet een slotje op omdat we er toch niet uitkomen en het de sfeer op deze manier niet ten goede komt ;)


Dat is dus inderdaad de reden waarom ...

Flat
23-04-2003, 13:17
Als niemand de test durft uit te voeren bewijst dat mijn gelijk. Geen verschil te horen dus.... I rest my case. 8)

Ghast
23-04-2003, 13:32
Geen verschil te horen dus.... I rest my case.


Tja wat wil je ook als er GEEN verschil is, zoals wij wel weten is dat de audiotracks 1 op 1 meegekopieerd worden en dus kan je ook geen verschil horen als er geen verschil is.

Mensen die beweren wel een verschil te horen kunnen beter even bij de dokter langs gaan.

Patrick vdB
23-04-2003, 13:47
Mensen die beweren wel een verschil te horen kunnen beter even bij de dokter langs gaan.

Maak jij dan een afspraak voor mij :lol:

Mvrgr

Patrick

Bas de Jong
23-04-2003, 13:52
+/- 6000 euro als je alles meerekent? Ach... Kinderspel vergeleken met het spul van m'n vader ;) (niet om op te scheppen maar om aan te geven dat wij thuis toch ook wel behoorlijke apparatuur hebben ;))

6000 euro alleen voor het audio gedeelte is vér boven gemiddeld volgens mij. En geloof me: 90% van de DVD-nl-ers heeft een installatie van een niveau waar je nog niets eens het verschil op hoort tussen een MP3 en een Audio-CD. Niet erg overigens, want de meeste mensen maakt het ook niet echt uit hoe het klinkt en of het altijd beter kan.


Dat 6000 euro ver boven gemiddeld is heeft hier niets mee te maken. Als wij 2 thuis al audio apparatuur voor dat geld hebben staan (zelfs voor meer in mijn geval dus) dan maak je mij niet wijs dat de mensen die dit soort testen voor hun beroep doen niet nog veel beter hebben.
Als die verschil horen is dat voor mij het bewijs dat er wel degelijk verschil is tussen een kopie en het origineel.

Mike Philippens
23-04-2003, 13:59
geheel in perspectief, waarbij je wel mag praten van hypocrisie (vroeger een van grootste en fanatiekste tape-traders en nu helemaal tegen kopieren)
Aahhh...maar het tape-traden mag nog steeds van hen. Sterker nog, het is (dacht ik) de enige band waar het is toegestaan opnames te maken van live optredens. Je mag die ook rustig uitwisselen met vrienden. Als je ze maar niet verkoopt. Echter: CD's moet je gewoon kopen. Zij maken kosten ($1 miljoen voor één CD zo ongeveer) om er een te maken en zij zijn gewoon rechthebbenden en zij (en alleen zij) mogen dus beslissen wat er met hun werk gebeurt. Vandaar is er wat dat betreft geen sprake van een dubbele moraal. Napster lapte dat aan hun laars en daarvoor moesten ze bloeden. Zij hebben meerdere waarschuwingen en verzoeken van Metallica genegeerd (in hun arrogantie) en dus werden ze voor de rechter gespeeld. Helaas voor Lars heeft de pers de kant van het 'slachtoffer' Napster gekozen en werdt niet naar het standpunt van Metallica gevraagd.

Maar goed...we dwalen af...

Flat
23-04-2003, 14:09
Mensen die beweren wel een verschil te horen kunnen beter even bij de dokter langs gaan.

Maak jij dan een afspraak voor mij :lol:

Mvrgr

Patrick

Beste Patrick,

Ik heb net een afspraak gemaakt voor je met Dr. Prof. Dubbelblind die op zijn high end installatie voor eens en altijd met jouw vooroordeel symptomen gaat afrekenen.

Zijn genezingsmethodiek: Hij zal je tien keer hetzelfde stuk laten horen, een aantal keren wisselend tussen origineel en DVD-R en dan zal je jezelf overduidelijk voor schut zetten omdat je meerdere keren verkeerd gegokt hebt.

Flat
23-04-2003, 14:16
Dat 6000 euro ver boven gemiddeld is heeft hier niets mee te maken. Als wij 2 thuis al audio apparatuur voor dat geld hebben staan (zelfs voor meer in mijn geval dus) dan maak je mij niet wijs dat de mensen die dit soort testen voor hun beroep doen niet nog veel beter hebben.
Als die verschil horen is dat voor mij het bewijs dat er wel degelijk verschil is tussen een kopie en het origineel.
Hoor JIJ verschil met je dure installatie in een dubbelblind test? Of pappie met zijn >50 jaar oude oren wel? Hahahahaha. :D :D :D JIJ moet verschil horen, niet de mensen in het hifi blad.

De mening van mensen in de Hifi bladen zegt mij echt niets. Nee, deze mensen horen vooral met hun advertentie oren. Hoe meer er door een bepaald merk uitgegeven wordt aan advertenties in het betreffende blad hoe beter de producten scoren. Simpel. Een enkel hifi blad uitgesloten, maar die hebben dan ook niet zo'n uitgesproken mening omdat in de praktijk alle verschillen tussen kabels of CD spelers eigenlijk wel erg meevallen.

Bas de Jong
23-04-2003, 14:56
Hoor JIJ verschil met je dure installatie in een dubbelblind test? Of pappie met zijn >50 jaar oude oren wel?
Ten eerste: Mijn vader is nog geen 50 :roll:


Hahahahaha. :D :D :D JIJ moet verschil horen, niet de mensen in het hifi blad.

Dat verschil heb ik al eens gehoord...


Een enkel hifi blad uitgesloten, maar die hebben dan ook niet zo'n uitgesproken mening omdat in de praktijk alle verschillen tussen kabels of CD spelers eigenlijk wel erg meevallen.
Pardon? Dan heb jij nog nooit goed naar de verschillen tussen sommige kabels en CD-spelers geluisterd... (en dan heb ik het natuurlijk niet over een hele goedkope kabel en een hele dure kabel maar over 2 duurdere kabels en duurdere CD-spelers). Er is in de praktijk wel degelijk verschil!

Dennis Kuijper
23-04-2003, 15:07
Wist niet eigenlijk dat ik zoveel stof zou doen laten opwaaien door deze tread te starten,maar vind het een beetje kinderachtig worden van welles-niettus.Als we zo doorgaan hebben we dalijk een tread van hier tot Tokio.
En of de een nu wel verschil hoort en de andere niet,maak mij niet zoveel uit,maar koop gewoon je dvdtjes legaal vind ik,het is tenslotte een hobbie van je.

Flat
23-04-2003, 15:17
Pardon? Dan heb jij nog nooit goed naar de verschillen tussen sommige kabels en CD-spelers geluisterd... (en dan heb ik het natuurlijk niet over een hele goedkope kabel en een hele dure kabel maar over 2 duurdere kabels en duurdere CD-spelers). Er is in de praktijk wel degelijk verschil!
Beste Bas,

Ik hoor wel degelijk verschil tussen verschillende kabels en CD spelers, maar dit verschil is vaak niet zo schokkend als de hifi pers ons vaak wil doen geloven. Natuurlijk zijn er soms ook zeer grote verschillen, zoals het verschil tussen een standaard interlink en bijv. een Transparent Reference interlink. Maar dan nog: of dat verschil in kabel ook 5000 euro waard is?

Maar daar gaat het niet hier niet om. Dus daar komt de vraag weer: HOE HEB JE GECONSTATEERD DAT ER VERSCHIL IS TUSSEN DVD ORIGINEEL EN KOPIE VOOR WAT BETREFT HET GELUID? IN EEN DUBBELBLIND TEST? OF DENK JE MAAR DAT ER VERSCHIL IS?

Bas de Jong
23-04-2003, 15:54
Maar daar gaat het niet hier niet om. Dus daar komt de vraag weer: HOE HEB JE GECONSTATEERD DAT ER VERSCHIL IS TUSSEN DVD ORIGINEEL EN KOPIE VOOR WAT BETREFT HET GELUID? IN EEN DUBBELBLIND TEST? OF DENK JE MAAR DAT ER VERSCHIL IS?

Ik zal eerlijk zijn: Nee, ik heb geen dubbelblind test gedaan. Maar ik heb wel eens 2 verschillende versies (origineel en kopie) achter elkaar gehoord en toen hoorde ik verschil. En geloof me, ik kan me heel goed afsluiten van vooroordelen tijdens zo'n test en dacht er niet aan dat het een kopie betrof. Ik ga bij de dingen die ik hier zeg af op datgene wat ik gehoord heb.

ThaHunk
23-04-2003, 16:18
Ik heb deze thread een beetje gevolgd en ik ben het eens met Flat.
Ik zelf hoor namelijk ook geen verschil tussen de audio tracks van originele dvd's en gekopieerde dvd's. Volgens mij is er ook geen verschil als je een muziek cd van vroeger gewoon kopieerd 1 op 1. Dus waar zou het bij dvd dan wel zo zijn. En ik snap dan ook niet dat mensen hier zeggen dat ze het verschil horen. Maar iedereen heeft hier volgens mij recht op zijn eigen mening, als hun vinden dat er verschil in zit zullen ze hun poot stijf houden.

Ik weet overigens zeker dat er sommige mensen zullen zijn die als ze een test zouden doen. En dan dus niet weten welke dvd er afgespeeld word zullen gokken welke dvd de gekopieerde versie is.
Voorbeeld:
Een aantal jaaar geleden was er in Kassa een test met Cola.
Bijna alle mensen zeiden van te voren dat ze Coca-Cola de lekkerste vonden. Maar aan het einde van de test kwam First Choice cola eruit als winnaar, terwijl de meeste mensen na de test zeiden dat ze er zeker van waren dat Coca-Cola hun hoogste cijfer had gehad.

Dit is dus een voorbeeld dat mensen vaak voorkeur geven aan merk, Prijs en bekendheid. Maar er zijn natuurlijk ook mensen die echt het verschil proeven tussen Coca-Cola en First Choice dus zullen er ook ongetwijfeld mensen zijn die het verschil horen tussen gekopieerde dvd's en origenele dvd's.

Dus is het beter om dit topic te sluiten want aan de posts te zien word de sfeer er niet echt beter op.

Bas de Jong
23-04-2003, 17:02
Dus is het beter om dit topic te sluiten want aan de posts te zien word de sfeer er niet echt beter op.
Goed idee.... Ik was ook niet echt van plan om nog meer te reageren... Alles is gezegd.

Mike Philippens
26-04-2003, 00:18
Ik heb deze thread een beetje gevolgd en ik ben het eens met Flat. Ik zelf hoor namelijk ook geen verschil tussen de audio tracks van originele dvd's en gekopieerde dvd's.
Voorbeeld:
Een aantal jaaar geleden was er in Kassa een test met Cola.
Hmmm...interessant om het Cola voorbeeld aan te halen. Dat is namelijk een wereld van verschil met de luistertest. Dat mensen niet Coca Cola aan kunnen wijzen, bewijst natuurlijk niet dat 3Es Cola hetzelfde smaakt als Coca of Pepsi, want daar zit wel degelijk verschil tussen. De point daar is meer dat mensen vooraf zeggen Coca lekkerder te vinden. En dat is een heel groot verschil.

Wat het verschil tussen origineel en kopie heeft iedereen volgens mij gelijk en ook weer niet. En dat komt eigenlijk omdat iedereen lekker emotioneel loopt te brallen en niet nadenkt over het WAAROM van een mogelijk verschil... Ik heb deze discussie vaker gevoerd met audiofielen en meestal willen ze er niet aan en dat begrijp ik niet. Blijkbaar willen deze mensen liever sprookjes geloven of niet horen dat hun giga dure set eigenlijk 5000 piek goedkoper had gekund. Lekkere struisvogelpolitiek dus. Want, in tegenstelling tot wat velen roepen, is ALLES te meten en te beredeneren.

Het verschil tussen een originele CD en een kopie is vrij simpel te verklaren. Er is namelijk een verschil, al is dat niet noodzakelijkerwijs aanwezig. Het doet namelijk een beetje merkwaardig aan als ik een stapeltje 1 en 0 kopieer dat er op de kopie iets anders zou staan. Een Word document wordt ook niet anders als ik het kopieer. Wél als ik het zou overschrijven, want dan kun je typefouten maken. Aangezien een digitale kopie errorcorrectie gebruikt en een 1 een 1 is en een 0 een 0 en geen 3 is een verschil in principe uitgesloten. In principe, want je kunt namelijk problemen krijgen met de timing. Jitter dus. In extreme vorm is dit hoorbaar als tikken, maar doorgaans uit het zich in kleine nuanceverschillen die alleen op gevoelige(re) apparatuur en getrainde oren hoorbaar zijn. Dus in een file-compare zijn de twee CD's identiek, alleen door slechte apparatuur en/of een te hoge copieersnelheid zit er meer of minder afstand tussen de bits onderling. Dit is het enige veschil dat er in een kopie van een CD kan optreden, anders heb je niet te maken met een digitale kopie. Dus het ene kamp heeft gelijk dat er een verschil (kan) zijn tussen origineel en kopie. Echter, als je op de goede manier kopieert, krijg je wél een identieke kopie. En daar is geen speld tussen te krijgen. Je kunt het namelijk gewoon aantonen.

Wat er steeds fout gaat is dat de meeste audiofielen het kopie-verschil verhaal aannemen voor een wet en zich (helaas) niet afvragen HOE HET KOMT en daarmee weten waar ze het over hebben. Het is namelijk niet in steen geschreven dat er een verschil is. Een op de juiste manier vervaardigde kopie is gewoon 100% identiek. Hoe maak je een 1:1 kopie? Met een SCSI recorder op 1 speed. Je hebt dan GEEN last van jitter en die 1 en 0 komen echt allemaal aan. En aangezien dat alles is wat er op een CD staat, KAN er geen extra verschil optreden. Het medium zou een probleem kunnen geven, maar als je goede recordeables gebruikt, gaat het wel goed.

Een heel verhaal, maar ik hoop dat men de moeite neemt om nu eens te lezen hoe het echt zit, in plaats van elkaar alleen maar te beledigen enzo, want daar schiet niemand wat mee op. En ook niet omdat ik zo graag gelijk heb, want ik heb dit verhaal ook niet verzonnen. Ik kan desgevraagd nog wel eens nazoeken waar dat jitter verhaal ook weer uitgelegd stond.

Ik denk dat voor DVD kopieen hetzelfde geldt. Bovendien heb je voor DVD kopieersoftware (maar dat weet ik niet zeker) volgens mij extra instellingen voor compressie. Anders denk ik dat hetzelfde verhaal opgaat als voor audio-cd's. Een andere reden kan ik ook niet bedenken, want een kopie is een kopie en er staan echt dezelfde bitten op. Het is iets anders als een scan... Misschien moet het eens doordringen dat we in het digitale tijdperk zijn beland en dat het allemaal iets makkelijker na te meten en te beredeneren is. Straks zijn we ook nog van het kabelgeleuter af als de Firewire (iLink) gemeengoed is. Deze heeft namelijk een externe klok en is dus jitter-vrij. En aangezien er een bitstream doorheen gaat kun je geen demping of andere extere beïnvloeding van het geluid krijgen. Toch ben ik benieuwd wat men dan weer bedenkt om dure kabels te verkopen.... :roll:

Bite
26-04-2003, 02:09
Ik heb het zojuist (voor het eerst) doorgelezen en moet zeggen dat ik snap dat mensen problemen hebben met illegale DVD's (en software) Maar tevens wil ik daarbij melden dat de prijzen in Nederland vaak overdreven veel duurder zijn dan in b.v. Australie of UK. Dat geeft toch ook wel te denken of niet soms? Bovendien duurt het vaak erg lang voordat een DVD uitkomt (met NL ondertiteling) en dan zijn de 1e weken de prijzen absurt veel hoger (meestal het dubbele) dan in landen als UK, Australie enz. (zoals b.v. met Minority Report en X-Men 1.5) Zoals jullie aan mijn collectie kunnen zien heb ik ook een aantal illegale DVD's maar dat zijn alleen DVD's waar ik niet op kon wachten (z.a. Two Towers en HP 2) die ik zodra ze uitkomen direct origineel koop (staan dan ook allerlei extra's op die ik wil hebben) maar ook DVD's die om (voornamelijk hypocriete financiele) redenen (nog) niet bestaan (zoals de Indy en Star Wars trilogieen (van LD gebrand) Wat software betreft; het is best belachelijk dat je voor een besturings systeem niet alleen enorm veel moet betalen maar dat deze dan ook nog niet eens perfect werkt en steeds vernieuwd dient te worden (en jij dat dus weer mag betalen) Zeg nu zelf, hoe zou je het vinden als je zojuist een auto gekocht hebt van 35000 euro en dan een jaar later een nieuw stuur of motor moet kopen om er "compatible" mee te kunnen rijden? :P Je gaat er vanuit dat als er nodige verbeteringen zijn, jou die gratis of tegen een zeer vriendelijke prijs wordt aangeboden (kwaliteitsservice) Anyway, dit waren mijn gedachten, ik blijf het doen hoe ik het altijd gedaan heb, en wat mij betreft moet iedereen dat blijven doen :wink:

Ghast
26-04-2003, 07:00
Huh een klote besturingssysteem ?

Je moet ook een Intel CPU nemen met een intel chipset dan zal het een stuk beter lopen dan die AMD ruk.

Bij mij loopt het nooit vast (NOOIT dus), en als jij win XP illegaal hebt heb je al helemaal geen recht van spreken.

Wat je over die prijzen in NL zegt is inderdaad waar, de prijzen zijn enorm, we worden als nederlander gedwongen om in het buitenland te kopen en dus loopt onze belasting geld mis, maar naar wat ik vernomen heb is er maar een klein selekt groepje dat in het buitenland koopt, de "gewone man" (ruim 95% van de markt, gehoord van iemand bij buena vista) koopt gewoon zijn dvd voor de volle mep in een nederlandse winkel.

Bite
26-04-2003, 10:05
Ik heb inderdaad een AMD setup maar aangezien ik Win98SE gebruik en die helemaal heb getuned loopt ie ook nooit vast (of ik moet hele rare dingen doen) Maar ik had het vooral over de updates en het feit dat er in de afgelopen jaren ook 4 "nieuwe" Windows zijn uitgebracht die allemaal de fouten van de vorige "verbeterde" versie oplostte. Ze waren al met een nieuwe versie bezig voordat Win XP op de markt was...
Gewoon even voor de duidelijkheid... 8)

Ghast
26-04-2003, 10:13
Tja alles kost geld, ook als je auto een kleine of grote beurt nodig heeft, of als je vriendin/vrouw/vriend/man weer eens een leuk kleding stuk ziet hangen etc etc

Kortom we worden uitgemolken door de maatschappij

En de euro doet daar een schepje bovenop.