PDA

Bekijk de volledige versie : WB geen dts plannen : helaas!



Léon Bolweg
24-04-2003, 07:17
Warner Bros heeft weer het een en ander uit de doeken gedaan over hun komende releases op een hometheatreforum. En wat blijkt, ze gaan dts niet supporten. Hieronder een kleine selectie van het interview (bron thedigitalbits.com).

[Samuel_M] Given Paramount's newly announced plans to support DTS with the upcoming Jack Ryan Box Set, what will be the extent of WB support of DTS in the future?

[Warner] No plans for DTS at this time



Jammer, geen dts bij een eventuele S.E. van The Matrix.

Eric van Ballegoie
24-04-2003, 07:19
Dit is volgens mij geen nieuws. Warner is van mening dat DTS te weinig aan kwaliteit toevoegd en de ruimte die een DTS track inneemt gebruiken ze liever voor andere informatie.

Léon Bolweg
24-04-2003, 07:34
Ja ookay, maar ik kreeg toch weer een beetje hoop. Dit omdat warner al de Dolbybitrate van verschillende dvd's (Amadeus, Harry Potter, Oceans Eleven) omhoog heeft gebracht naar 448 kb/s. Ik verwachte dat de volgende stap dts zou zijn. Maar dit bericht benadrukte maar weer eens dat dit niet zo is.

Léon

Eric van Ballegoie
24-04-2003, 07:46
Ik snap het 'gadverdamme' trouwens niet. DTS is echt niet héééél erg veel beter dan DD, de verschillen zijn over het algmeen slechts marginaal en alleen op een goede set hoorbaar. DTS is harder opgenomen waardoor het bij hetzelfde volume wat imposanter klinkt, maar schroef je het volume bij DD wat op dan kom je uit bij dezelfde ervaring. DTS kan (hoeft dus niet) iets beter zijn dan DD, maar om nou bijna te doen of de wereld vergaat als een maatschappij geen DTS ondersteund...

Nathan Strik
24-04-2003, 08:18
Ik ben eigenlijk wel blij met deze denkwijze van Warner. Ik vind dat ze beter die extra ruimte kunnen benutten voor een betere beeldkwaliteit, want dat vind ik echt 10 keer belangrijker dan de kleine verschillen tussen een DD en een DTS track.

DTS is niet heilig, zoals Eric ook al heel terecht aangeeft hierboven.

Léon Bolweg
24-04-2003, 08:30
Wat een ophef over niks zeg.....

Jullie hebben mijn gadverdamme iets verkeerd geïnterpreteerd. Ik zelf ben al sinds 1997 fan van dvd en weet er ondertussen al veel van. Ik weet zelf dat dts niet zo ontzettend veel toegevoegde waarde heeft en ben het natuurlijk eens met jou verhaal Eric. Ik weet ook voorbeelden dat dts zelfs minder is dan dolby (bijvoorbeeld Queen We will rock you). Vreschil niet hoorbaar, alleen volume. De gadverdamme is meer een : helaasje......

Ik heb dit ook geplaats, omdat er altijd veel mensen op het forum afvragen of er dts op een dvd zit (ook bij warner dvd's.

Mr.C
24-04-2003, 21:20
nou ja, ik heb liever wel DTS dan een andere taal op de disc tenzij het een tekenfilm is natuurlijk.
Maar ik vind het wel beter, het is óf geen DTS op alle regio's dan de éne regio wel en de andere niet, dat vind ik namelijk lulliger.

*TIMMIE*
26-04-2003, 13:18
nou ja, ik heb liever wel DTS dan een andere taal op de disc tenzij het een tekenfilm is natuurlijk.
Maar ik vind het wel beter, het is óf geen DTS op alle regio's dan de éne regio wel en de andere niet, dat vind ik namelijk lulliger.

daar zit zeker wat in. waarom wel dts op warner dvd's in de vs als ze volgens warner toch nauwelijks wat toevoegen? waarom krijgt de vs ze dan wel. natuurlijk is dts niet heilig, maar in sommige gevallen hebben ze toch zeker een meerwaarde. bovendien is dts zeker te zien als een prachtig marketing instrument. ach, zolang ze maar aandacht besteden aan een goede degelijke release met hoogwaardig beeld en geluid ben ik al blij. zoals ik vaker heb gezegd: liever een goede dolby surround track, dan een slechte dts. om het in extremen uit te drukken.

Niels Simons
26-04-2003, 13:32
dts is zelfs een heel goed marketing instrument,bijna iedereen wil meer betalen voor een dvd MET dts.

ikzelf ga er zo in op dat ik altijd probeer de dtsversie te pakken te krijgen van een film die ik graag wil hebben.

Ik ga echter weer niet voor superbits,want die betere beeldkwaliteit,das meestal amper zichtbaar...
kheb de superbit van fifth element gehad,en nu heb ik dan een of andere regio1 versie,verschil is niet schokkend vind ik zelf...
de DTS is gewoon een kwaliteitsbevestiging...

mazzel,niels

ries
27-04-2003, 12:47
DTS is niet heilig, maar je KAN er meer uithalen dan uit een DD track. Er zijn zat soundtracks waarbij het verschil verwaarloosbaar is (Twelve Monkeys, American Beauty). Maar er zijn genoeg DTS dvd's waarbij het verschil aanzienlijk is, en dan praat ik niet alleen over volumeverschil, maar over details in geluiden, betere scheiding tussen de achter surrounds, ect.

Het grote nadeel van DD is dat bij veel directionele effecten hij bandbreedte bespaard door de achterkanalen soms "dicht te klappen", hierdoor krijg je een mono surround kanaal. Of de bandbreedte van de surroundkanalen word zodanig toegeknepen dat de kwaliteit daarvan behoorlijk afneemt. Zoiets is bij DTS niet nodig vanwege de extra bandbreedte. Daardoor klinken films met veel gebruik van de surroundkanalen soms beter in DTS. Mooi voorbeeld is:

Saving Private Ryan (r1) - Neem alleen de landingsscene, bij de DD versie hoor je op de surround kanalen kogels inslaan, afweergeschut, ect. Bij de DTS hoor je ieder afzonderlijk schot, niet alleen dat, je hoor ook dat het geschiet afkomstig is van verschillende wapens.
Dit is van dvdfile, die de dd met de dts versie vergeleek:
As good as the 448k Dolby Digital 5.1 soundtrack is, it is no match for the 768k DTS soundtrack. The DTS soundtrack for Saving Private Ryan completely fills the room with sound, offering superior sidewall imaging and sounds placed far out into every part of the room. The Dolby Digital presents a noticeably less coherent soundfield, often seeming to bounce sound back and forth between the front and surround speakers as opposed to smoothly panning from front to back or vice verse. Dynamic range is even more impressive in the DTS version, making for more impact on the many transient effects of the many gunshots and explosions. The DTS' LFE is tighter and deeper, providing more gut-socking impact.

Ries

martin
27-04-2003, 15:06
Minder compressie zoals DTS is altijd beter, dat dit niet iedereen hoor ligt dan misschien aan de hardware die je gebruikt.

DTS is niet heilig aan altijd beter geluid, maar dit heeft temaken met de Master van het orgineel of gewoon een slechte geluidsmixer.

Léon Bolweg
27-04-2003, 15:15
Om op dat voorbeeld van Saving Private Ryan aan te sluiten; daar komt binnenkort een S.E. van, met waarschijnlijk dts.

ries
27-04-2003, 16:02
En om even terug te komen op dat Warner geen DTS gaat ondersteunen. Erg jammer, de Twister DTS editie (een van de weinige Warner DTS releases) is voor mij ook een van de voorbeelden van een erg goeie geluidsmix, en laat de DD versie ver achter zich.

Verder zouden films als The Matrix (Lobby shootout scene bv) veel profijt hebben van een DTS soundtrack.

Maar zoals gezegd, DTS is niet altijd beter. vaak hangt het af wie de DTS soundtrack heeft gemastered. Vroeger werd dat door DTS zelf gedaan, maar sinds een paar jaar doen filmmaatschappijen dat zelf, of besteden het uit. Het resultaat is daardoor erg wisselend geworden.

Ries

Frank
27-04-2003, 16:12
En om even terug te komen op dat Warner geen DTS gaat ondersteunen. Erg jammer, de Twister DTS editie (een van de weinige Warner DTS releases) is voor mij ook een van de voorbeelden van een erg goeie geluidsmix, en laat de DD versie ver achter zich.
is daardoor erg wisselend geworden.

De rechten van Twister liggen in Nederland bij Universal en die heeft in februari een Special Edition uitgebracht van deze film met DTS.

maximus
27-04-2003, 16:17
Het blijft een feit dat dts gewoon bijna in alle gevallen beter klinkt dan dolby en waarom zou je dat niet willen dan? dts heeft altijd bij mij voorrang op dolby dat was zelf al met laserdisc zo en toen moest je gewoon bijna 30% meer betalen voor een laserdisc met dts dan de normale versie dolby digital dus. Ik hoor het verschil, ik wil niet zeggen dat ik een super set heb maar ik hoor het verschil luid en duidelijk en in recensies word altijd de dts track aangeraden. en ik hoop dat WB er ook zo ooit over gaat denken. "That's all I have to say about that" :wink:

ries
27-04-2003, 16:55
En om even terug te komen op dat Warner geen DTS gaat ondersteunen. Erg jammer, de Twister DTS editie (een van de weinige Warner DTS releases) is voor mij ook een van de voorbeelden van een erg goeie geluidsmix, en laat de DD versie ver achter zich.
is daardoor erg wisselend geworden.

De rechten van Twister liggen in Nederland bij Universal en die heeft in februari een Special Edition uitgebracht van deze film met DTS.

Warner heeft volgens mij zoiezo nooit een DTS titel gereleased in r2.

Ries

Léon Bolweg
28-04-2003, 07:20
En om even terug te komen op dat Warner geen DTS gaat ondersteunen. Erg jammer, de Twister DTS editie (een van de weinige Warner DTS releases) is voor mij ook een van de voorbeelden van een erg goeie geluidsmix, en laat de DD versie ver achter zich.
is daardoor erg wisselend geworden.

De rechten van Twister liggen in Nederland bij Universal en die heeft in februari een Special Edition uitgebracht van deze film met DTS.

Warner heeft volgens mij zoiezo nooit een DTS titel gereleased in r2.

Ries

Precies!!