PDA

Bekijk de volledige versie : Is Spiderman R2/R4 wel letterbox widescreen?



Mr.C
26-04-2003, 23:54
Op de achterkant van Spider-man (die ik uit engeland heb besteld) staat dat de film opgenomen is in widescreen letterbox.
Maar bij mij zie ik helemaal geen zwarte balken.
Ligt dat nou aan mij of hebben jullie ook geen zwarte balken.

R. Schaap
26-04-2003, 23:55
hangt natuurlijk ook van het formaat van je televisie af???

Mr.C
27-04-2003, 00:00
oja vergeten te melden dat ik een 70cm breedbeeld heb en op mn dvd speler staat ie ook op 16:9 . Maar bij andere films waar wel letterbox opstaat geeft ie gewoon zwarte balken.

Charley Baak
27-04-2003, 06:36
Het originele formaat van Spinneman is 1.85:1 Zo is hij ook op dvd gezet.
Aangezien 1.85:1 niet zoveel afwijkt van 1.78:1 (16:9), zul je maar hele kleine zwarte balkjes hebben. Ook komt het voor dat je deze balkjes helemaal niet ziet, omdat de afwijking maar heel klein is.

Frank
27-04-2003, 12:12
Spiderman is letterboxed widescreen en daarbij ook nog eens anamorf, wat inhoudt dat jij op je breedbeeldtelevisie geen balken ziet. Speel je de DVD af via een normale televisie dan heb je wel balken.

SuperDre
27-04-2003, 19:11
Spiderman is letterboxed widescreen en daarbij ook nog eens anamorf, wat inhoudt dat jij op je breedbeeldtelevisie geen balken ziet. Speel je de DVD af via een normale televisie dan heb je wel balken.

Letterboxed widescreen staat normaal voor 2.35:1 en niet 1.85:1, 1.85:1 staat normaal widescreen. Op een widescreen tv mis je normaal ook een heeel klein beetje bij zulke dvd's (moet je je dvdspeler maar eens overschakelen naar 4:3 dan zie je dat er boven en onder toch wel iets wegvalt bij de widescreen tv)..[/code]

Oakey
27-04-2003, 22:21
Met letterbox wordt hier bedoeld dat het beeldformaat 1.85:1 is (dus met kleine balkjes inderdaad) en niet 1:78:1 (16x9) wat meestal het geval is. Ik ben ook van mening dat -hoewel het verschil niet groot is- ALTIJD het originele beeldformaat op DVD gezet moet worden, wat helaas bij 1.85:1 te weinig gebeurt...

SuperDre
28-04-2003, 08:04
Wat jij dus zegt is dus niet waar, indien wat jij zegt waar zou zijn dan zouden er totaal geen 1.85:1 dvd's bestaan. Ik heb namelijk nog nooit een 1.85:1 dvd gezien waarbij zwarte balkjes (hoe klein ook) zouden zijn (en ik kan je zeggen dat ik er heeel veel heb, (inmiddels meer dan 500 dvd's). Het is je dvd speler die van die 1.85:1 waarschijnlijk omzet naar compleet fullscreen en dan kan het best wel lijken alsof het 1.78:1 is maar schakel maar eens over naar 4:3 dan zie je dus dat het echt wel gewoon 1.85:1 (Bij philips dvdspelers in iedergeval).
Het ergste vind ik van die schijt bedrijven als RCV die dus regelmatig een widescreen pan&scan versie maken..

Hans De Bisschop
28-04-2003, 08:15
Het ergste vind ik van die schijt bedrijven als RCV die dus regelmatig een widescreen pan&scan versie maken..

En hoe in godsnaam kun je nu een pan & scan widescreen maken ? Dat is toch je reinste onzin van zoiets op de markt te willen brengen ... wat doe ze dan ? Van het originele beeldformaat een kleinere widescreen cut maken die ze dan nog eens gaan pannen & scannen ???? Dit klinkt toc wel heel ongeloofwaardig ...

SuperDre
28-04-2003, 08:22
Kijk maar naar de release van Lake placid, het orginele formaat is 2.35:1 (zo was het in de bios), maar de dvd release is duidelijk een pan&scan versie (Is namelijk de Canal plus versie) en zo zie je zo af en toe ook dat er 1.85:1 versies naar kleinere versies (1.66) worden verknipt.
Het is dus gewoon Pan&scan, alleen dan iets minder dan bij 4:3 :wink:
Of kijk naar Back to the future trilogy, daar is ook zwaar geklungeld (in amerika is er zelfs een omruilings actie voor geweest, maar hier heb ik daar nog niets over gezien)..

Alle dvd leveranciers moeten gewoon 1 ding doen, en das alleen maar in orgineel anamorphic widescreen formaat uitleveren..

Hans De Bisschop
28-04-2003, 08:28
Kijk maar naar de release van Lake placid, het orginele formaat is 2.35:1 (zo was het in de bios), maar de dvd release is duidelijk een pan&scan versie (Is namelijk de Canal plus versie) en zo zie je zo af en toe ook dat er 1.85:1 versies naar kleinere versies (1.66) worden verknipt.
Het is dus gewoon Pan&scan, alleen dan iets minder dan bij 4:3 :wink:
Of kijk naar Back to the future trilogy, daar is ook zwaar geklungeld (in amerika is er zelfs een omruilings actie voor geweest, maar hier heb ik daar nog niets over gezien)..

Alle dvd leveranciers moeten gewoon 1 ding doen, en das alleen maar in orgineel anamorphic widescreen formaat uitleveren..

Maar dat is zoals we gewoon zijn natuurlijk te veel gevraagd ...

Charley Baak
28-04-2003, 09:23
Wat jij dus zegt is dus niet waar, indien wat jij zegt waar zou zijn dan zouden er totaal geen 1.85:1 dvd's bestaan. Ik heb namelijk nog nooit een 1.85:1 dvd gezien waarbij zwarte balkjes (hoe klein ook) zouden zijn (en ik kan je zeggen dat ik er heeel veel heb, (inmiddels meer dan 500 dvd's). Het is je dvd speler die van die 1.85:1 waarschijnlijk omzet naar compleet fullscreen en dan kan het best wel lijken alsof het 1.78:1 is maar schakel maar eens over naar 4:3 dan zie je dus dat het echt wel gewoon 1.85:1 (Bij philips dvdspelers in iedergeval).
Het ergste vind ik van die schijt bedrijven als RCV die dus regelmatig een widescreen pan&scan versie maken.. Het kan ook liggen aan je televisie, waarbij de zwarte balkjes net buiten het zichtbare gedeelte van je beeldscherm vallen.

Nathan Strik
28-04-2003, 10:23
Even een kleine uitleg dan maar weer, want er worden hierboven toch een aantal termen door elkaar gegooid.

"Letterbox" is de algemeen geldende benaming voor ALLE widescreen films, of dit nu 1.78:1, 1.85:1, 2.35:1 is, enzovoort. Dit komt gewoonweg voort uit het feit dat de zwarte balken in beeld het net doen voorkomen alsof er door een brievenbus (letterbox) wordt gekeken. Uiteraard geldt dit in mindere mate bij een breedbeeld TV.

Tegenwoordig wordt "Letterbox" ook wel gebruikt om aan te geven wanneer een DVD niet-anamorf is. De term wordt dus enigszins losjes gebruikt.

Dat je geen kleine zwarte balken ziet bij 1.66:1 films (aan de zijkanten), of 1.85:1 films (boven en onder) komt gewoon door het overscangebied dat elke TV heeft, waardoor er ongeveer een centimeter van het beeld buiten het zichtbare gedeelte van het scherm valt zoals Charley al heel goed aangaf in de post hierboven.

Ik hoop dat dit enigszins duidelijkheid verschaft in de bedoeling achter de term "letterbox", die steeds verwarrender gebruikt wordt. Ook door de maatschappijen zelf.

EDIT: kleine aanmerking nog. Omdat de term "letterbox" meestal gebruikt wordt om aan te geven wanneer een DVD niet-anamorf is, zou ik voor een anamorfe DVD als Spider-Man ook eerder zeggen "anamorf widescreen", in plaats van "letterbox widescreen". Dat schept anders zoveel verwarring.

Oakey
28-04-2003, 18:48
Wat jij dus zegt is dus niet waar, indien wat jij zegt waar zou zijn dan zouden er totaal geen 1.85:1 dvd's bestaan. Ik heb namelijk nog nooit een 1.85:1 dvd gezien waarbij zwarte balkjes (hoe klein ook) zouden zijn (en ik kan je zeggen dat ik er heeel veel heb, (inmiddels meer dan 500 dvd's). Het is je dvd speler die van die 1.85:1 waarschijnlijk omzet naar compleet fullscreen en dan kan het best wel lijken alsof het 1.78:1 is maar schakel maar eens over naar 4:3 dan zie je dus dat het echt wel gewoon 1.85:1 (Bij philips dvdspelers in iedergeval).

Hm, volgens mij bestaan er ook niet veel 16x9 anamorfe DVD's die echt 1.85:1 zijn, net zomin als er veel 1.37:1 DVD's bestaan, die worden ook altijd fullscreen 4:3 uitgebracht... Maar misschien weet iemand een titel die echt 1.85:1 is, met balkjes dus?

Wat jij bedoelt is overscan van je TV, dat heb je altijd.

Mr.C
28-04-2003, 23:27
bedankt voor de uitleg allemaal hoewel een paar verschillend zijn.

Ik wou eigenlijk alleen maar weten of de mensen die spiderman hebben ook geen zwarte balken hebben, bij BB tv's dan. :P

Charley Baak
29-04-2003, 08:13
bedankt voor de uitleg allemaal hoewel een paar verschillend zijn.

Ik wou eigenlijk alleen maar weten of de mensen die spiderman hebben ook geen zwarte balken hebben, bij BB tv's dan. :P Zo zie je maar weer, een simpele vraag kan soms heel wat teweeg brengen.

Nathan Strik
29-04-2003, 08:57
Ik wou eigenlijk alleen maar weten of de mensen die spiderman hebben ook geen zwarte balken hebben, bij BB tv's dan. :P
Even voor de duidelijkheid dan maar? ;)

Spider-Man is anamorf en heeft een beeldverhouding van 1.85:1, dat betekent dat je op de meeste breedbeeld TV´s geen zwarte balken zult zien, want de miniscuul kleine balkjes boven en onder (zie de screenshots bij mijn recensie (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=917)) vallen op de meeste TV´s buiten het overscan gebied.

Hope that clears things up?