PDA

Bekijk de volledige versie : De Dominee



Ernest Hamstra
27-04-2003, 21:25
In de wereld van de drugshandel, waar het uitsluitend en alleen om geld draait, is trouw en vriendschap het hoogste goed. Juist dat wordt de ondergang van Klaas Bruinsma....

Eind 2003 wordt eindelijk met de opnamen gestart van de film over het leven van Nederlands grootste drugsbaron ooit.

Klik hier (http://www.dedominee.nl/index2.html) voor de officiële website.

Ik ben zeer benieuwd wie in deze rolprent de hoofdrollen gaan spelen. De boeken van Bart Middelburg heb ik met veel interesse gelezen, en ik kijk dan ook erg uit naar deze film.

Art
28-04-2003, 21:25
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar deze verfilming 8)

Ludo Keeris
29-04-2003, 22:35
Ja eindelijk! Ik geloof dat Gerrard Verhage heeft jaren lopen leuren met het script. Nu wordt het dan eindelijk verfilmd. En hopelijk wordt het dan ook een mooie film!

Ricochan36
01-05-2003, 12:39
ze zullen alles wel goed checken, want als iets niet klopt gaan er anders misschien wel doden/gewonden vallen... :wink:

RC

Art
14-06-2003, 13:12
Peter Paul Muller, beter bekend als Mark uit All Stars, zal de Dominee spelen. Verder zullen ook Frank Lammers, Chantal Janzen en Johnny de Mol er in mee gaan spelen. De regie is in handen van Gerrard Verhage, bekend van de tv-film Dichter op de Zeedijk :)

DaniL
21-06-2003, 21:07
Lachen, ik ken Gerrard Verhage, dat is de pa van een van mijn beste vrienden. Hij wordt wel kewl van wat ik ervan hoor en zie. Ze gaan binnenkort beginnen met het schieten van de film. (Hij zei trouwens dat ik een dagje mee mocht als lichtjongen op de set :D).

Art
22-06-2003, 13:09
Lachen, ik ken Gerrard Verhage, dat is de pa van een van mijn beste vrienden. Hij wordt wel kewl van wat ik ervan hoor en zie. Ze gaan binnenkort beginnen met het schieten van de film. (Hij zei trouwens dat ik een dagje mee mocht als lichtjongen op de set :D).
Dat is zeker leuk om mee te maken (y) Je ziet dan is een film van de andere kant, ik hoop dat ik ook ooit is op een set mag rondlopen :bier:

makkabeer
12-04-2004, 18:08
Weet iemend al wanneer deze gaat draaien in de bios?

Joost v.d. Ham
12-04-2004, 18:23
Tygo weer als Gangster? :cool:

makkabeer
12-04-2004, 18:44
Volgens mij gaat hij de bodyguard spelen

Webby
12-04-2004, 18:45
Weet iemend al wanneer deze gaat draaien in de bios?

Vanaf 2 september te zien in de bioscoop.

En ja weer Tygo! Nu als één van de lijfwachten van Klaas Bruinsma (Peter Paul Muller). Ik kan niet wachten om dit te gaan zien.

makkabeer
12-04-2004, 18:48
Dan pas, beetje jammer

Pietse
12-04-2004, 19:48
En wie moet TYGO dan in godsnaam spelen.
Bruinsma had allemaal brute bodyguards en Tygo als mager mannetje lijkt me nu niet de juiste persoon om dat te gaan vertolken, ik vrees weer een nederlands drama van de ergste soort. Van God Los was ook super super slecht, ook met Tygo, ik zie het verband :(

Webby
12-04-2004, 20:12
Van God Los was ook super super slecht, ook met Tygo, ik zie het verband :(

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

netfox
12-04-2004, 20:13
En wie moet TYGO dan in godsnaam spelen.
Bruinsma had allemaal brute bodyguards en Tygo als mager mannetje lijkt me nu niet de juiste persoon om dat te gaan vertolken, ik vrees weer een nederlands drama van de ergste soort. Van God Los was ook super super slecht, ook met Tygo, ik zie het verband :(
Misschien vond je Van God Los een slechte film (ik vond het een goede film), maar dat kun je niet wijten aan Tygo. Tygo is een zeer goede acteur, momenteel zeker één van de betere die Nederland kent.

Pietse
12-04-2004, 20:15
Tygo is een zeer goede acteur, momenteel zeker één van de betere die Nederland kent.


Ik mag hopen dat Hollywood hem NIET ontdekt.

netfox
12-04-2004, 20:18
Onderbouw je mening; wat is de reden waarom je het een slechte acteur vindt? Overtuig mij...

Albert Kostwinder
12-04-2004, 20:34
Tygo is een zeer goede acteur, momenteel zeker één van de betere die Nederland kent.


Ik mag hopen dat Hollywood hem NIET ontdekt.

Nee, inderdaad want dan zijn wij een topacteur kwijt! :twisted:

Webby
04-07-2004, 11:31
Officiële website (http://www.dedominee.nl/) is online.

Poster:
http://home.wanadoo.nl/xpostma/DDposter.jpg

Ziet er allemaal goed uit, kan niet wachten!

Webby
04-07-2004, 13:25
Grote reso. foto's:

Frank (http://www.moviemeter.nl/images/uploads/DeDominee01.jpg)

Tygo (http://www.moviemeter.nl/images/uploads/DeDominee02.jpg)

The Don
05-07-2004, 15:43
Mooie website BTW "De dominee", kan niet wachten dat de film in de bios komt :D
Volgens de berichten 2 september!

Webby
22-07-2004, 18:23
Trailer (http://www.dedominee.nl/trailer/trailer320x180.mpg)

Joost v.d. Ham
22-07-2004, 19:19
Wow...de trailer ziet er geweldig uit! kan niet wachten!

Timothy
22-07-2004, 19:26
Ik vind eigenlijk dat je al teveel ziet...

Webby
22-07-2004, 19:28
Ik vind eigenlijk dat je al teveel ziet...

Hoe kan je dat nou zeggen... je hebt de hele film toch nog niet gezien??

Timothy
22-07-2004, 20:37
Das waar, maar je ziet toch al dat [spoiler:f70590eb19]Tygo[/spoiler:f70590eb19] wordt neergeknald. Dat vind ik al teveel...

David L.
23-07-2004, 08:55
Das waar, maar je ziet toch al dat [spoiler:9cd08b5c4d]Tygo[/spoiler:9cd08b5c4d] wordt neergeknald. Dat vind ik al teveel...
Ben ik met je eens, haalt wel wat spanning weg...maar wordt wel een topper volgens mij! :D

Rutger
23-07-2004, 09:09
Trailer ziet er goed uit. Ik ben benieuwd.

Timothy
24-07-2004, 22:28
Ik heb toevallig Tygo Gernand net gesproken (dat klinkt wel erg interessant ;)), en hij vond de trailer ook niet zo slim.

Verder vertelde hij dat zijn rol op de montage-tafel flink is ingekort. Jammer...

Het is trouwens een ontzettend aardige kerel, tussen de opnamen door ging hij buiten een beetje voetballen met de lokale jeugd :)

The Don
25-08-2004, 19:56
Nog ff wachten, btw maandag 30-8 de making of De Dominee op de tv te zien. De recensies zijn goed en veelbelovend!!

Webby
25-08-2004, 20:58
Op BNN neem ik aan?

Timothy
31-08-2004, 10:57
Gisteren gezien in sneak en vond hem wel ok, maar hij viel me toch wat tegen... Ze hadden met dit verhaal wel een betere film kunnen maken.

Voor een grotere review check mijn site. (http://mopperkont.web-log.nl)

Joost v.d. Ham
06-09-2004, 21:39
Zojuist deze film gezien.

Het is echt een prachtige film, bijna on-Nederlands. Toch heb ik het gevoel dat ik iets mis. Het kan niet liggen aan het uitstekende acteerwerk wat echt van hoog niveau is, het ligt denk ik aan de matige uitwerking van (vooral) de hoofdpersonage...

Ik vind deze film een absolute aanrader, alleen de topper die ik in gedachten had is het helaas niet geworden.

Webby
06-09-2004, 22:53
Ik moet hem ook nog steeds zien... jammer genoeg nog geen tijd voor gehad :?

Christiaan Sauer
06-09-2004, 22:58
Vorige week maandag in de sneak gezien. Een erg goede film vond ik.
Ik zal hem ook zeker aanschaffen als die uitkomt 8)

Chris Taylor
10-09-2004, 15:02
klopt..heb hem eergister gezien. hij is zooo goed voor een nederlandse film. vond peter paul muller goed spelen, alleen jammer dat tygo zo'n kleine rol had (ingekort op de montagetafel); ik vond hem in van god los echt meersterlijk....kan bijna niet w88 totie uitkomt!! :lol:

HiddeV
11-09-2004, 22:59
net gezien en het is inderdaad een erg goede film, ga m zeker op dvd kopen als ie uitkomt. een aanrader!

SKMbeat
20-09-2004, 18:05
Vandaag naar de Dominee geweest en het bewijs is voor mij geleverd: het gaat goed met de Nederlandse film, tenminste als het om kwaliteit en amusementswaarde gaat. Sinds mid jaren '90 kan ik genieten van een Nederlandse film. Daarvoor was ik elke keer weer teleurgesteld in de stuntelige Nederlandse film, die zo graag ook een goede film wilde worden. Het lag voor mij vaak aan het houterige acteer- en regiewerk, het was te Hollands, vooral niet groots willen zijn. Op Hoop van Zegen, Ciske de Rat, de Avonden, de Aanslag etc, bewezen dat men vooral Nederlandse nostalgie,historie en literatuur wilden verfilmen, goed maar genoot het Nederlandse volk ervan? Ik denk het niet, getuige de opkomst bij die films of de nare smaak die menig Nederlander in de mond kreeg als hij/zij een Nederlandse film kreeg te zien(wegrennende mensen bij Sneak-previews). Nederlandse films waren vooral niet cool of leuk. Grootse drama daar ging het om.
Gelukkig kwam daar stukje bij beetje al wat verandering in.
Jan Rap en zijn Maat en Flodder getuigden al van het feit dat een Nederlandse film leuk kon zijn, ook al waren ze kwalitief niet echt hoogstaand.
Toen kwamen films als Zusje, Karakter (okay een boekverfilming), Minoes, Wilde Mossels, Van God Los, Cloaca en nu de Dominee. Films die ik stuk voor stuk topfilms vind. Ze zijn leuk of cool (Karakter geen van beide, maar een topfilm).

Ik vond het acteerwerk goed om naar te kijken, vond Tygo iets te sukkelig over komen,maar de rol van Klaas vertolkt door Peter Paul Muller erg goed. Ik kende die acteur totaal niet,omdat ik nooit naar Allstars keek, maar behoort nu zeker met Fedja van Huet en Pierre Bokma tot mijn favourite Nederlandse acteurs.Ook leuk om Frank Lammers te zien in de Dominee. Was ie al zeer sterk in mijn Dutch Alltime Movie Favourite 'Wilde Mossels', ook in deze film kwam ie overtuigend over als bodyguard van Klaas met gewetensbezwaren.
Aangezien ik de Nederlandse film van de laatste 10 jaar nu hoog heb staan, kan ik me des te meer ergeren als ik acteurs/actrices zie in nieuwe films die furore maakten in de jaren '80 of daarvoor. Ik had dat met Huub Stapel in de Dominee. Liever een onbekende acteur dan iemand uit die groep van Willeke van Almerooy, Monique van der Ven, Renée soutendijk, Tom Hoffman, Jeroen Krabbé,etc. Die hebben we al gehad, maak plaats voor de nieuwe garde a.u.b.
Ik ben benieuwd wat de volgende Nederlandse film zal zijn die me aangenaam zal verrassen.Dat is weleens anders geweest.

SKMbeat
20-09-2004, 18:06
dubbelpost

Martijntje
20-09-2004, 23:10
Heb m vorige week gezien, en vond t zeker n aardige film, maar niet spannend en "grimmig" genoeg. Ik heb geen enkel moment op t puntje van mn stoel gezeten, zeg maar... Wat mij betreft is t n redelijk slappe en brave film, vergeleken met Van God Los [heb deze vergelijking al vaker langs zien komen, vandaar... ;)]

SKMbeat
20-09-2004, 23:24
Heb m vorige week gezien, en vond t zeker n aardige film, maar niet spannend en "grimmig" genoeg. Ik heb geen enkel moment op t puntje van mn stoel gezeten, zeg maar... Wat mij betreft is t n redelijk slappe en brave film, vergeleken met Van God Los [heb deze vergelijking al vaker langs zien komen, vandaar... ;)]

Vergeleken met Van God Los is het inderdaad wat milder, terwijl Klaas Bruinsma misschien in het echt wel een wat heftiger CV qua criminaliteit of liquidaties op zijn naam heeft staan dan de Bende van Venlo waar Van God Los deels op was geïnspireerd.

Waarom de regisseur er geen schiet-actiefilm van heeft gemaakt?
Misschien juist omdat Klaas Bruinsma bekend stond als Neerlands grootste crimineel het te gemakkelijk was om er een schiet-,crimifilm van te maken.

Net als bij Van God Los is het centrale thema Vriendschap en zoals de Bruinsmafiguur het in de film zegt: vertrouwen in je vrienden. Ik denk dat de regisseur dat thema meer wilde belichten dat man's criminele daden eens onder de loep leggen en het hapklaar aanbieden aan een publiek dat veel kogels en lijken wil.

Grant
21-09-2004, 08:15
Eindelijk een gangsterfilm van eigen bodem! Ben bijzonder trots op deze productie. Heel goede film. Muller bewijst al jaren een uitstekend acteur te zijn (iemand bijvoorbeeld 'De trein van 6 uur 10' van Frank Ketelaar gezien?). De hele cast blijft trouwens uitstekend overeind. Janzen had ik nog nooit zien spelen, wat een leuke en getalenteerde meid is dat zeg! Eighties zien er ook erg leuk en herkenbaar uit. Al had dit naar mijn mening nog wel iets meer naar voren mogen komen ('Doe Maar', 'Duran Duran'...).

De trailer vond ik eerlijk gezegd wat tegenvallen. Alleen de scene dat Lammers uit zijn slof schiet komt daar goed uit. De film zelf maakt alles goed, op een enkele houterige dialoog na: "Klaas, ik wil je behouden."

Huub Stapel op zijn beurt krijgt steeds betere rollen toebedeeld. Hoe kleiner hoe beter lijkt wel. Hij krijgt ook een steeds betere kop. Hij was al erg leuk in 'Van god los' en ook nu is hij in die enkele scenes weer heel minimaal (maar wel) aanwezig.

Dan is nu de monsterproductie 'De onvoering van Alfred Heineken' wel eens aan de beurt...

SKMbeat
21-09-2004, 10:47
Dan is nu de monsterproductie 'De onvoering van Alfred Heineken' wel eens aan de beurt...

IK zat ook te denken, welke Nederlandse misdadiger(s) zouden ze nu eens kunnen verfilmen, maar achteraf gezien is dat toch wel vreemd. Criminaliteit loont op deze manier. Door Amerikaanse verfilmingen van serialkillers en andere misdadigers zijn sommigen tot waren helden uitgegroeid, hoe gruwelijk ze ook zijn (Charles Manson - al te zien in South Park als comic, deels vernoemd in een artiesten naam Marilyn Manson). Ook fictieve serialkillers worden gek genoeg bewonderd,(Hannibal Lecter).
Niet mensen ineens midaden gaan plegen in de hoop verfilmd te worden,maar het schijnt dat sommige misdadigers sommige aandacht ook niet schuwen. Dat is bijv. één van de thema's van Natural Born Killers.
Gisteren de Dominee dus gezien en Klaas Bruinsma dwong in de film wel respect af, maar als je onderzoek doet naar man's handel en wandel dan is dat niet al te fris. Als je leest hoe ze de echte Adri -> André Brilleman afgemaakt hebben dat schrik je wel even ( honkbalknuppels, castratie, afgzaagde benen, schoten in gezicht en dumpen in een vat met cement).
En hoe je het ook went of keert, de man was illegaal bezig, verdiende miljoenen en en gebruikte geweld om zijn positie te behouden. Als hij nou een nobel streven had, een soort van Robin Hood was of het verdiende geld uitgaf aan goede doelen of zo, dan had ie mijn respect echt kunnen krijgen.
Ondanks het feit dat het een mooie film was en je enig respect kon opbrengen voor het feit dat ie zich krachtig omhoog gewerkt heeft, blijft het een misdadiger, een crimineel op veel fronten.

GambitX
30-12-2004, 19:19
Ik ben ook erg benieuwd naar deze film

MIJN GROTE VRAAG IS:WANNEER KOMT IE UIT OP DVD?


please help me!!

alvast bedankt

netfox
30-12-2004, 19:25
17 maart

jorrito
21-01-2005, 13:31
kan niet wachten tot 16 maart tot ie eindelijk uitkomt van alle nederlandse films die ik heb gezien (zijn er heel wat ) behoort
deze zeker in mn top 5

The Don
25-03-2005, 19:47
Echt een waanzinnig goede film. Rollen zijn goed gekozen. Je blijft kijken. Je zou haast zeggen als ie is afgelopen, jammer nu al....

Top film :!:

Seth__Gekko
25-03-2005, 19:51
Ik was bij de "speciale voorpremière" in Pathé de Kuip.

Wel aardig, e.e.a werd besproken door acteurs (hehe leuk verhaaltje over kickboxen) en door de producent.

Al met al een amusante film waar ik toch een groter spanning achter had gezocht.

Pepijn Wildbret
25-03-2005, 20:43
Net gezien, en hoewel ik over van god los zeer verrast was, ben ik hier heel erg in teleurgesteld.

Het boek is echt fantastisch, en beschrijft aan de hand van heel veel interviews en achtergrond verhalen de " loopbaan" van Bruinsma. De film neemt hier echter een gigantisch loopje mee, en veranderd zo'n beetje alles wat er te veranderen valt.

Thea Moear (Een van Bruinsma belangrijkste zakenpartners) is in geen velden of wegen te bekken, even als Geurt Roos (Belangrijkste bodyguard) John Engelsma, Roy Adkins, John Mierenmet, Sam Klepper en ga zo maar door.

In de film komen echter wel in eens personages voor die in het "Echt" nooit bestaan hebben. De rol van Chantal Janzen als liefje van Bruinsma wordt in het boek niet vervuld, simpelweg omdat Bruinsma geen vaste relaties had. En zo zijn er nog een aantal mensen en gebeurtenissen die vaag blijven...

Daarbuiten blijft de rol van de Nederlandse politiek en justitie volledig buiten de film gelaten. Toch is het zo dat mede door het gigantisch onderschatten van het opkomende "maffia probleem" in Nederland, Bruinsma jarenlang vrij spel gekregen heeft. Hij kon gaan en staan waar hij wilden en had zelfs een gentlemens agreement met de BVD over de zijn permanente kamer in de Amstel hotel.

Ik begrijp dat een verhaal gedramatiseerd moet worden om aantrekkelijk gemaakt te worden voor het bioscoop publiek, maar een verhaal volledig veranderen gaat mij iets te ver. Ik begrijp nu ook waarom Bart Middelburg (Schrijver van het boek) niet gelukkig was met deze versie van zijn boek.

Milan
26-03-2005, 22:17
Het is losjes gebasseerd op het boek, maar geen rechtstreekse kopie. De hoofdpersoon heet daarom ook geen Bruinsma. Ik vind het een prima aktiefilm geworden, simpelweg omdat ik alle connecties met Bruinsma achterwege heb gelaten tijdens het kijken

steven van dijk
26-03-2005, 22:45
Een teleurstellende film, kijk je kunt natuurlijk alle linken met klaas bruinsma vermijden, maar noem de film dan ook niet de dominee, en iedereen weet dat de film wel degelijk over klaas gaat. En de film is gebaseerd van het boek van Bart Mideelburg, jammer ik had wel alle linken met klaas willen zien in de film, nogmaals een complete mislukking. Komt niet in mijn collectie.

deweb
26-03-2005, 23:24
Ik heb de film laatst gezien. Midden in de nacht, want ik verwachte een kwaliteitsfilm die je in het donker moest zien. Een kwaliteitsfilm zoals Van God Los & De zaak Alzheimer, zoals ik verwachte.

Wat een afgang! Het begin was ontzettend goed, maar daarna gaat het verhaal direct van start. Geen verdere inleiding, niets. Ineens is Bruinsma de grote man, maar hoe en waarom..je begrijpt er geen bal van.
Er zit wel wat achtergrond informatie in de film, maar de film heeft geen rode lijn. Je schiet van gebeurtenis naar gebeurtenis en het hangt niet echt aan elkaar. Daarnaast schreeuwt de film "ik wil je meer vertellen, ik wil je meer vertellen", maar doet het dat niet. Personages gaan op en af, je voelt dat ze wat betekenen maar wat...dat is dan weer een raadsel.
Wanneer aan het einde van de film Adri nog schulden heeft openstaan, word dat ineens aan de kant gezet omdat de ondergang er moest komen. Hoe de geldzaken zijn afgelopen...niemand weet het.

Als de film wat meer de relaties en achtergronden van en tussen de personages had laten zien was het vast een betere film geweest. Nu is het een kwaliteitsfilm die geen kwaliteit heeft.

En o'ja: Van God Los is geregiseerd door de, naar mijn mening een van de beste van Nederland, regiseur Pieter Kuijpers. Deze heeft ook "de ordening" gemaakt, onlangs het verkeerd uitgebrachte en gepromote "Offscreen".
De man is heel gedreven en maakt 2 films per jaar: een in het voor jaar, en een in het najaar. De volgende projecten zijn "de griezelbus" en een film over een waargebeurde overval met een magnetron. Ook zou hij een film over het drama in het spaanse gebergte in petto hebben.

Grt. Deweb

Maick Werner
27-03-2005, 00:04
Ik heb me altijd afgezet tegen de film, simpelweg omdat ik niet van Nederlandse producties hou. Maar na alle positieve dingen, valt de dvd komende week wel op de mat. Na bovenstaande reacties ben ik toch weer sceptisch geworden, maar ik zal 'm een kans geven. Daarna zal ik 'm eerlijk afkraken 8)

steven van dijk
27-03-2005, 00:22
Ik heb me altijd afgezet tegen de film, simpelweg omdat ik niet van Nederlandse producties hou. Maar na alle positieve dingen, valt de dvd komende week wel op de mat. Na bovenstaande reacties ben ik toch weer sceptisch geworden, maar ik zal 'm een kans geven. Daarna zal ik 'm eerlijk afkraken 8)

Wat jammer, er zijn hele goeie nederlandse films.
ps noem eens een film die je goed vind en ik zal deze beoordelen.

Maick Werner
27-03-2005, 00:41
Ik heb me altijd afgezet tegen de film, simpelweg omdat ik niet van Nederlandse producties hou. Maar na alle positieve dingen, valt de dvd komende week wel op de mat. Na bovenstaande reacties ben ik toch weer sceptisch geworden, maar ik zal 'm een kans geven. Daarna zal ik 'm eerlijk afkraken 8)

Wat jammer, er zijn hele goeie nederlandse films.
ps noem eens een film die je goed vind en ik zal deze beoordelen.

Ok, een Nederlandse of maakt dat niet uit? In ieder geval, van eigen bodem vond ik Van God Los enigszins ok. Ik had er geen moeite mee deze te kijken. Maar de reden daarvoor is makkelijk terug te vinden in Angela Schijf 8)

Maar mijn favoriete film is Forrest Gump. One flew over the Cuckoo's Nest vind ik ook bijzonder sterk. En dan heb je nog een rijtje 'standaard' goede films; Shawshank Redemption, Amélie, Fight Club, Les Triplettes de Belleville, Pulp Fiction. Les Amants du Pont Neuf is een goede outsider.

Christiaan Sauer
27-03-2005, 01:05
Het grootste probleem van Nederlandse producties is dat je altijd en ten immer dezelfde namen tegenkomt, en blijft tegenkomen.
Denk je eindelijk een beetje verlost te zijn van iemand komt die meteen weer in een film/serie terug. Dat is zo jammer hier.
Maar, De Dominee is een film die ik me toch zeker ga aanschaffen 8)

Maick Werner
27-03-2005, 01:17
Het grootste probleem van Nederlandse producties is dat je altijd en ten immer dezelfde namen tegenkomt, en blijft tegenkomen.
Denk je eindelijk een beetje verlost te zijn van iemand komt die meteen weer in een film/serie terug. Dat is zo jammer hier.
Maar, De Dominee is een film die ik me toch zeker ga aanschaffen 8)

Inderdaad. Zowat elke film met een Nederlandse titel die ik tegenkom, bevat wel een Tygo Gernandt, Chantal Janzen, Daan Schuurmans, Egbert Jan Weber, Georgina Verbaan of Cas Jansen. Dat schrikt toch wel af. Meestal leggen zulke acteurs de bekende weg af langs een van de soaps. Daarin is vaak al te zien, hoeveel lager het niveau hier in Nederland ligt i.v.m. het buitenland (USA). Maar zoals ik al zei, veel keuze hebben we in ons land niet.

Gelukkig maar dat Veronica op zoek gaat naar een échte ster met hun programma 'Be a Movie Star' 8)

deweb
27-03-2005, 11:34
Ja, door de heer Nijenhuis zijn de soapies tegenwoordig zeer aanwezig in het nederlandse filmlandschap. Eeuwig zonde, want een groot deel van die acteurs kan maar matig acteren.
Toch zitten er de laatste tijd aardige films tussen, ook met een minimale hoeveelheid soapies. Jammer is alleen dan weer wel dat er een belg rondhuppelt (DeCleir, van Assche ...), waarbij je doorgaans het gevoel hebt dat ze de boel redden van een slechtere film.

Schijf, Gernant (geen soapie trouwens) en Jansen zijn wat mij betreft van hun soap-imago af door de rollen die ze spelen. Schijf weet ik de laatste tijd zeker te waarderen, Jansen heeft het bij mij met "lek" al helemaal goed gemaakt en Gernand heeft het met "van god los" compleet gemaakt.
We hebben echter nog zat acteurs die goed zijn. Zo vond P.P. Muller, Carice van Houten en nog enkele acteurs zeer goed acteren in "de passievrucht". De Dominee is alleen waardeloos door het script, acteur-technisch is het een zeer goede film.

Maar waar zijn de films van vroeger gebleven? Films als "de lift" en "amsterdamned". Waarom zijn we niet in die lijn doorgegaan?
Waar is de komedie gebleven waar je gewoon echt om moet lachen, zonder teveel drama?
Kijk naar de Belgen, die maken ook veel rommel naar het schijnt maar ook heel erg veel goed spul. Of het nu film of tv is, het is eigenlijk altijd wel ergens goed. Een goed voorbeeld daarvan is de recente "de zaak alzheimer".

Ik denk dat als we daarmee bezig waren gebleven, en ernaast een "soapie-busines" hadden gehouden we zeer goed bezig waren geweest en minder mensen waren afgeschrikt door de nederlandse film.

Grt. Deweb

Quido
27-03-2005, 12:50
"Inderdaad. Zowat elke film met een Nederlandse titel die ik tegenkom, bevat wel een Tygo Gernandt, Chantal Janzen, Daan Schuurmans, Egbert Jan Weber, Georgina Verbaan of Cas Jansen."

Dan kijk je ook alleen naar de Nijenhuis films of commerciële titels. Ik noem een Off Screen, De Tweeling, Cloaca, De Passievrucht, Grimm, Rosentrasse, In Oranje, Simon .... etc. De Nederlandse films bestaan niet alleen uit de Costa's en Phileines.

Maar om even on topic te blijven:

De Dominee
De film komt erg langzaam op gang en wist me met het gedurfde begin ook totaal niet te overtuigen (voor mij mislukte het gewoon). Het duurde even voordat ik mee kon gaan met het verhaal. Het is nogal van de hak op de tak en erg kort allemaal. Matige montage.

Fotografie was werkelijk schitterend, daar heb ik erg van genoten. Prachtige beelden. Regie was op sommige momenten toch erg zwak.

Tygo Gernandt heeft veel betere rollen gespeeld en Janzen kan me steeds maar niet overtuigen.
Muller doet het goed, vooral voor een personage dat zo weinig diepgang kent (zoals het hele scenario). De enige die er met kop en schouders bovenuit steekt is Frank Lammers.

Het scenario mist vooral de nodige diepgang. De relatie tussen Klaas en zijn vader (die erg belangrijk schijnt te zijn, want al zijn 'slechte' daden worden daardoor verantwoord) wordt absoluut niet uitgediept. Iets wat zo belangrijk wordt geacht, mag dan ook wel wat meer achtergrond krijgen. Het is jammer dat Verhage zijn oorspronkelijk idee niet heeft kunnen verfilmen, het scenario heeft er duidelijk onder geleden.

Prachtige fotografie en aardig gespeeld, maar het geheel is toch wel teleurstellend.

Webby
27-03-2005, 15:50
Inderdaad. Zowat elke film met een Nederlandse titel die ik tegenkom, bevat wel een Tygo Gernandt, Chantal Janzen, Daan Schuurmans, Egbert Jan Weber, Georgina Verbaan of Cas Jansen.


Het bevalt met niet dat Tygo Gernandt zo in één adem wordt vermeldt in dat 'nacht van de wansmaak' rijtje.
Tygo staat ver boven dat Nijenhuis waste!

Joost v.d. Ham
27-03-2005, 19:44
Inderdaad. Zowat elke film met een Nederlandse titel die ik tegenkom, bevat wel een Tygo Gernandt, Chantal Janzen, Daan Schuurmans, Egbert Jan Weber, Georgina Verbaan of Cas Jansen.


Het bevalt met niet dat Tygo Gernandt zo in één adem wordt vermeldt in dat 'nacht van de wansmaak' rijtje.
Tygo staat ver boven dat Nijenhuis waste!

Ook Cas Jansen en Egbert-Jan Weber kunnen zeker wel goed spelen....

Webby
27-03-2005, 20:25
Ok, alleen maakt Egbert-Jan Weber wel eens een flater met de films waarin hij zit.

steven van dijk
27-03-2005, 20:55
Ok, alleen maakt Egbert-Jan Weber wel eens een flater met de films waarin hij zit.
Welke acteur/actrice regisseur heeft er nog nooit een flater geslagen met een film, volgens zijn dat er heel veel hoor.
Lees de recensies maar eens goed dan.

Maick Werner
27-03-2005, 21:09
Inderdaad. Zowat elke film met een Nederlandse titel die ik tegenkom, bevat wel een Tygo Gernandt, Chantal Janzen, Daan Schuurmans, Egbert Jan Weber, Georgina Verbaan of Cas Jansen.


Het bevalt met niet dat Tygo Gernandt zo in één adem wordt vermeldt in dat 'nacht van de wansmaak' rijtje.
Tygo staat ver boven dat Nijenhuis waste!

Ik noemde hem nog wel als eerste. Veel meer credit geef ik 'm niet :twisted:

deweb
27-03-2005, 21:50
Eigenlijk is de enige goede film waarin ik Weber heb gezien, "van god los". Oke, iedereen moet beginnen maar je kunt in zijn geval niet zeggen dat hij "ook wel eens een flater maakt". Kijk maar eens naar de talloze Nijenhuis-producties waar hij helaas in heeft gespeeld.

Grt. Deweb

Webby
27-03-2005, 21:52
Pieter Kuipers heeft hem nog niet begaan.... :D