PDA

Bekijk de volledige versie : Welke (minder bekende) Classics zijn zeker aan te raden?

MAD
02-05-2003, 23:25
Onlangs weer wat classic erbij gekocht naar aanleiding van wat tips / discussies hier op het forum. Zo staan er weer wat westerns als Rio Lobo en Big Jake in bestelling, maar ook The Robe en The Vikings zijn onderweg.

Ik ben altijd wel geinteresseerd in nieuwe tips op het Classic gebied. Ik hou zelf met name van jaren 40-50-60 films met een episch karakter. Deze films zijn vaak niet zo vreselijk duur zodat een blinde aanschaf vaak eenvoudig te maken is. ;)

Ik ben nog op zoek naar de prachtige avonturen (piraten/ridder/etc.) verhalen met in de hoofdrol bv. Errol Flynn. Iemand wat tips? Ik heb vroeger wel veel van dit soort verhalen gezien, maar kan vaak nu niet meer op de titels komen.

Zie bij de westernthread ook vaak een hoop (niet western) nostalgie voorbijkomen (zoals mr. Ed), dus ik dacht laat ik maar eens een algemeen Classic draadje openen. :D

Dus kom maar op met die Classics in alle genres: western / drama / oorlog / avontuur ik sta voor alles open...

Ralf
03-05-2003, 09:52
Leuk initiatief ! (KOS heeft al eens eerder zo'n thread geopend, kon thread even niet vinden) Ik heb wel behoefte aan zo'n lijst, Hoewel je altijd wel discussies zult houden of een bepaalde titel nou wel of niet een klassieker is. Hieronder is mijn interpretatie (de verschillende klassieke genres zijn door elkaar heen):

Deze klassiekers heb ik al:

"A Clockwork Orange"
"Barabbas"
"Ben-Hur"
"Caesar and Cleopatra"
"Caligula"
"Cleopatra"
"Doctor Zhivago"
"Earth vs. the Flying Saucers"
"Fantastic Voyage"
"Floris box set"
"Jason and the Argonauts 1963"
"Lawrence of Arabia"
"Planet Of The Apes 1969"
"Planet Of The Apes box set"
"Rollerball 1975"
"Spartacus"
"The African Queen"
"The Bible in the Beginning"
"The Bridge on the River Kwai"
"The Fall of the Roman Empire"
"The Guns of Navarone"
"The King And I"
"The Longest Day"
"The Ten Commandments"
"The War of the Worlds"
"When Worlds Collide"
"Zardoz"

Deze klassiekers wil ik nog hebben:

"20 Million Miles To Earth"
"Alexander The Great"
"Battleship Potemkin"
"Casablanca"
"Cast A Giant Shadow"
"Citizin Kane"
"Clash Of The Titans"
"Dawn Of The Dead"
"Day Of The Dead"
"Demetrius And The Gladiators"
"Die Nibelungen"
"Exodus"
"First Men In The Moon"
"Gone With The Wind"
"It Came From Beneath The Sea"
"Khartoum"
"Lost Horizon"
"M"
"Metropolis 1927"
"One Flew Over The Cuckoo's Nest"
"One Million Year B.C."
"Sindbad And The Eye Of The Tiger"
"Solaris"
"Soylent Green"
"The Day The Earth Caught Fire"
"The Day The Earth Stood Still"
"The Golden Voyage of Sindbad"
"The Greatest Story Ever Told"
"The Last Picture Show"
"The Robe"
"The Seventh Sign Of Sindbad"
"The Time Machine 1960"
"The Vikings"
"Them"
"To Kill A Mockingbird"
"Twelve Angry Man"
"Voyage To The Bottom Of The Sea"

?

hitch_fan
03-05-2003, 15:47
Zie mijn collectie zou ik haast zeggen. Hoewel ik er net 90 heb verkocht blijft er nog genoeg keus over dacht ik zo ;).

Van Errol Flynn is op dit moment slechts 1 film verkrijgbaar op DVD: de middelmatige western Santa Fe Trail. Maar er is goed nieuws voor Flynn fans. In Mei verschijnt de oorlogsfilm Objective Burma; in Juli verschijnt Master Of Ballantrae; in Augustus verschijnen Kim en The Prince And The Pauper; in September verschijnt een 2-disc SE van The Adventures Of Robin Hood. Dit is overigens allemaal op R1, geen idee over R2.
Volgend jaar volgen meer Flynns waaronder hopelijk de toppers Captain Blood en The Sea Hawk.

Andere klassieke films (naast de Flynns) die de komende dagen/weken/maanden verschijnen en die meer dan waarschijnlijk in mijn collectie zullen verschijnen (of al onderweg zijn :)):

Little Big Man
Big Jake
Le Mans
A Bridge Too Far SE
The Bridge At Remagen
20000 Leagues Under The Sea
The Blue Max
The Enemy Below
Sink The Bismarck
Ice Cold In Alex
The Dam Busters
The Cruel Sea
The Colditz Story
Night Passage
Shenandoah
Bend Of The River
Winchester '73
The Far Country
Destry Rides Again
633 Squadron
Battle Of Britain
The Unforgiven
The Indian Fighter
Nachts, Wenn Der Teufel Kam
Chisum
Flight Of The Phoenix
North To Alaska
The Big Trail
The Comancheros
The Long Ships
Experiment In Terror
Giant SE
The Desperate Hours
Is Paris Burning?
War And Peace (1968)
Anastasia
What's Up Doc?
One, Two, Three
The Tenant
The Knights Of The Round Table
Scaramouche
Crimson Pirate
The Inn Of The Sixth Happiness
Wait Until Dark
The Haunting
The Thing
Adventures Of Huckleberry Finn
Heroes Of Telemark
Repulsion
Duel
Targets
Paper Moon
Where Eagles Dare
Treasure Of Sierra Madre
Mark Of Zorro
Casablanca SE
Es Geschah Am Helligten Tag
Laura
The Ox-Bow Incident

hitch_fan
03-05-2003, 15:49
(KOS heeft al eens eerder zo'n thread geopend, kon thread even niet vinden)

Volgens mij bedoel je deze thread: http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=11103

mark t
03-05-2003, 16:30
Als ik in mijn collectie een streep trek bij 1975 en dan probeer in te schatten welke films je bedoelt, dan kom ik op het volgende lijstje (en tot de conclusie dat ik te weinig oudere films in m'n collectie heb :oops: ):

Drama
Citizen Kane
Stray Dog ( Nora Inu )
Rashomon
Throne of Blood (bewerking van Shakespeare's MacBeth in Japanse setting)
12 Angry Men
Dog Day Afternoon

komedie
Arsenic and Old Lace

Avontuur
The African Queen
Seven Samurai (absolute aanrader als je van epische films houdt)
The Bridge On The River Kwai
The Hidden Fortress
Yojimbo
Zulu
Hell In The Pacific
The Golden Voyage of Sinbad
The Man Who Would Be King

Western
A Fistful of Dollars
For A Few Dollars More
The Good, the Bad and the Ugly
Two Mules For Sister Sara

Thriller
Dirty Harry
The Taking of Pelham One Two Three

Ik heb de antwoorden tot nu toe in de thread niet echt doorgekeken. Daar stonden al te veel dvd's bij die ik zelf ook nog wil aanschaffen. En dat wordt een duur grapje...

Richard B.
03-05-2003, 17:13
'minder bekende classics' vind ik een beetje ongrijpbaar genre. Waar ik zelf aan denk is dan, wat ik zelf aan het verzamelen ben: de oudere Hitchcocks: o.a. Strangers on a Train, Rope, Notorious, Shadow of a doubt. Films die ondergesneeuwd worden door de 'grote' Hitchcocks (Vertigo, Psycho, Rear Window etc.) maar die ook nog wel heel erg de moeite waard zijn.

Kaplan
03-05-2003, 17:15
Goed alternatief voor the Sea Hawk met Errol Flynn is The Crimson Pirate (1952) 1 juli WB regio 1.
Verder:

Alexander Nevsky (1938)
The Thief of Bagdad (1940) (dieven in Bagdad, waar heb ik dat meer gehoord)
Münchhausen (1943) in de herfst, Kino
For whom the bell tolls (1943)
Sindbad the sailor (1947)
Treasure of the Sierra Madre (1948) sept WB regio 1
The elusive pimpernel (1950)
Fan Fan the tulipe (1951)
Ivanhoe (1952)
Scaramouche (1952)

Wat is eigenlijk een classic?
Ik zelf zou denken een goede/succesvolle film van voor 1960

Hamilcar54
03-05-2003, 19:34
Behalve diegene vermeld door anderen...
Nog aan te raden klassiekers, sommigen al op dvd, anderen binnenkort te verschijnen, allen aan te raden voor klassieke film liefhebbers:

binnenkort op R2:

Ghost and mrs Muir (1947)
Journey to the center of the Earth (1959)
The Train (1964)

reeds op dvd R2 NLO:

Cat on a hot tin roof (1958)
The Big Sleep (1946)
Holiday (1938)
Suddenly, Last Summer (1959)
It Happened one Night (1934)
Key Largo (1948)
The Killing (1956)
Lost Horizon (1936)
The Maltese Falcon (1941)
The Manchurian Candidate (1962)
Mr Smith goes to Washington (1939)
Paths of Glory (1957)

Maguffin
03-05-2003, 22:08
2 films waar ik zo snel op kan komen zijn :

- Freaks (Todd Browing)
- Zero de Conduit ( Jean Vigo)

Vooral die laatste is erg cool. Allebei zijn ze erg bijzonder en zeker als je ze met hun tijdsbeeld in je achterhoofd bekijkt.

hitch_fan
04-05-2003, 00:09
'minder bekende classics' vind ik een beetje ongrijpbaar genre. Waar ik zelf aan denk is dan, wat ik zelf aan het verzamelen ben: de oudere Hitchcocks: o.a. Strangers on a Train, Rope, Notorious, Shadow of a doubt. Films die ondergesneeuwd worden door de 'grote' Hitchcocks (Vertigo, Psycho, Rear Window etc.) maar die ook nog wel heel erg de moeite waard zijn.

Vergeet Foreign Correspondent niet. Een van Hitchcock's beste.
Ik denk dat geen film van Hitchcock eigenlijk echt ondergesneeuwd is. Zie maar eens hoeveel van hem al op DVD is verschenen in verhouding tot bv John Ford (om maar eens een open deur in te trappen). Hitchcock is samen met Kubrick waarschijnlijk de regisseur waar de meeste en eerste aandacht naar uitgaat van filmfans met interesse in oudere klassiekers.

Als we echt minder bekende klassiekers moeten gaan noemen zou ik buiten Hollywood kijken. Criterion heeft een prachtige collectie (maar dat wisten jullie denk ik al) . Onder andere Le Mepris, L'Avventura, 81/2, Le Trou, Les 400 Coups, Rififi zijn alle toppers die in geen collectie zouden misstaan imho.
Een andere film die recentelijk een zeer grote indruk op mij heeft gemaakt is I Am Cuba (niet van Criterion overigens). Het is een wat kitscherige communistische propagandafilm maar als je interesse hebt in mooie cinematografie is dit een zeer zeer grote aanrader.

Terug in Hollywood kan ik nog een aantal 'onbekende' oude film noirs aanraden:

The Killers (van Criterion)
Mildred Pierce
T-Men
Raw Deal
The Big Heat
Dead Reckoning
In A Lonely Place
Kiss Me Deadly
D.O.A.
The Naked City

hitch_fan
04-05-2003, 00:18

Voor mij ligt de scheidslijn bij 1980. Nadien zijn voor mij de goede films op de vingers van ongeveer 4 handen te tellen.
De tachtiger jaren vind ik een breekpunt op cultureel gebied. Begin van het computertijdperk met als gevolg door computers verziekte muziek en (later) films; John Lennon dood; internationale politiek met idioten als Reagan en Thatcher; Lubbers; literatuur die bestaat uit American Psychos etc. etc... Bah. I hate the Eighties en in de negentiger jaren is het niet echt goedgekomen ;).

MAD
04-05-2003, 11:01

Voor mij ligt de scheidslijn bij 1980. Nadien zijn voor mij de goede films op de vingers van ongeveer 4 handen te tellen.
De tachtiger jaren vind ik een breekpunt op cultureel gebied. Begin van het computertijdperk met als gevolg door computers verziekte muziek en (later) films; John Lennon dood; internationale politiek met idioten als Reagan en Thatcher; Lubbers; literatuur die bestaat uit American Psychos etc. etc... Bah. I hate the Eighties en in de negentiger jaren is het niet echt goedgekomen ;).

Zal even reageren op het begrip classic. Ik kan mij best vinden in beiden bovenstaande reacties. Bij mij zijn het classics als de mannelijke speler nog dat ruwe bolster, blanke pit en het dat "perfect gentleman" gevoel heeft. De held was nog echt een held en de schurk was gewoon echt een schurk. De vrouwelijke speler is vaak een diva, waar er in deze tijd zo weinig van zijn. De scheidslijn ligt bij mij dan ook ergens tussen '70 en '80. Het loopt een beetje af met de laatste John Wayne films en inderdaad met het begin van het computertijdperk.

Dan de titel: ik noemde "minder bekende classic" om te voorkomen dat een weer 15 jarige newbie (no hard feelings ;)) roept: "Ik zou Ben Hur eens gaan kijken, die is leuk! Ik heb hem ooit eens op aanraden van mijn vader gekeken en het is een soort van oude versie van Gladiator" :D
Nu heb ik gelijk de classic liefhebbers hier bij elkaar en zijn na 10 reacties gelijk dat soort posters afgeschrikt. :D

Het is jammer dat er nog zo weinig Flynn werk te krijgen is. Maar het is goed te horen dat er zoveel aan komt! Ik zit inderdaad te wachten op films als Catain Blood en Sea Hawks en Robin Hood (Bedankt voor de tips, met titels is het vaak eenvoudiger zoeken in de IMDB ;) Alhoewel ik later bedacht dat ik net zo goed op Errol Flynn had kunnen zoeken :oops: )

Ik check overigens ook regelmatig van een aantal leden hun collectie op leuke classics. Hitch_fan heeft vooral een lekker uitgebreid classic assortiment :D. Hitch_fan is ook degene die mij een aantal jaren geleden gewezen heeft op de betere kwaliteit van de Hitchcock R1 boxen (ik heb de Alfred Hitchcock Presents overigens nog steeds niet compleet, maar wil dat zeker nog een keer doen!) t.o.v. de R2 versies, waardoor ik mijn DVD speler regiovrij heb moeten maken (en toen ging er letterlijk pas echt een wereld voor mij open, gezien er in R1 veel en veel meer verschijnt dan hier in R2).

En dan Criterion. Mooie verzameling films, maar toch niet altijd voor iedereen weggelegd. Vaak zijn het toch meer de artistieke classics die ze uitbrengen en bv. niet de epics (natuurlijk: af en toe doen ze een Spartacus of een Seven Samurai, maar vaak zijn het wat vagere films die anders niet zouden zijn gerestaureerd en door de grote labels zijn uitgebracht). Mark_vdH wees op het andere forum en ieder er overigens wel op dat er voor bv. Seven Samurai nog wel ruimte voor verbetering op de Criterion versie is (in vergelijk tot bv. de R3 versie die veel helderder/schoner/contrastrijker/scherper is). Waarschijnlijk zal hier nog wel een herdruk (met alle andere Akira Kurosawa films?) van komen (net als de Beauty and the Beast herdruk van Criterion).

MAD
04-05-2003, 11:28
Overigens erg leuk al die lijstjes! Je moet voor de gein de titels die je niet kent in de lijstjes van anderen maar eens opzoeken in www.imdb.com Je komt vaak hele leuke tips / aanraders tegen. In ieder geval ben je uren zoet met opzoeken van de films, lezen van de verhalen, bekijken van de trailers (als hij er niet direct bij de imdb zelf bij staat probeer dan eens hier: 23.228 movietrailers (http://www.videodetective.com/#)) en ten slotte met de zoektocht naar de goedkoopste prijs wereldwijd (multi region DVD pricechecker (http://www.dvdpricecheck.co.uk/)) voor de aanschaf. (6)

Zal binnenkort mijn lijstje ook eens plaatsen (als ik uitgevonden heb hoe dat werkt in de DVDprofiler ;)).
Hier alvast mijn aanraders die ik onlangs heb aangeschaft:

Invaders from Mars: Special Edition (Neem deze, gezien de UK versie een beter einde heeft dan de US die overal is verspreid!)
To Catch a Thief: Special Edition (Hitchcock)
High Noon: 50th Anniversary Edition

mark t
04-05-2003, 15:01
The Thief of Bagdad (1940)DE film die bij mij als klein jochie ooit de liefde voor films heeft gewekt (samen met de Tarzan-films met Johnny Weismuller). Als die nou ooit nog eens in een deugdelijke R2-versie verschijnt... (zucht)...

MAD
04-05-2003, 16:24
The Thief of Bagdad (1940)DE film die bij mij als klein jochie ooit de liefde voor films heeft gewekt (samen met de Tarzan-films met Johnny Weismuller). Als die nou ooit nog eens in een deugdelijke R2-versie verschijnt... (zucht)...

Over Tarzan gesproken. Niet echt een Classic, maar wel het meest boekgetrouwe Tarzan verhaal: Greystoke. Das nou een film waar ik ook al zo lang op wacht (de DVD versie dan). Maar de Johhny Weismullers zijn ook erg leuk.

Mijn eerste classic zou ook wel eens goed The Thief of Bagdad geweest kunnen zijn. Of anders: Invaders from Mars (welke op TV was toen ik 12 was of zo en toen een grote indruk op mij heeft achter gelaten). Tot het rijtje (er komt steeds meer boven) behoren ook Ben hur, Cleopatra en natuurlijk (hier nog niet eens genoemd in jullie rijtjes!) The Time Machine.

Nu ik hier toch een aantal classic liefhebbers bij elkaar heb: komt dit verhaaldeel jullie bekend voor? Ik weet nog maar een beetje van deze film, maar pieker al jaren welke film dit had kunnen zijn. Het heeft waarschijnlijk mijn eerste interesse in het oude Egypte veroorzaakt (ben nu Egyptoloog, dus het heeft een soort speciale betekenis). Hierna volgde natuurlijk de Indiana Jones verhalen, maar zo is het vak helaas niet in werkelijkheid... :D

Het is in ieder geval een classic (uit de US, zeker Engelstallig) en gaat dus over het oude Egypte (weet niet of er ook Romeinen in voor komen, maar ik dacht het niet) en ik herinner mij alleen het einde van de film (waardoor het moeilijk zoeken is m.b.v. trailers etc.. hier komen nooit eindes in voor ;)). Er is iemand dood (waarschijnlijk farao?) en deze wordt naar zijn graf geleid door zijn vrouw / geliefde. Op een gegeven moment vallen alle dekstenen op zijn plek en het zand begint alle kanten te stromen. De priester (of ander karakter) die de dood van degene die begraven wordt heeft veroorzaakt wordt meebegraven, omdat iedereen eigenlijk wist dat hij de dader was. De vrouw gaat rustig zitten naast de andere bediendes en wacht haar lot af, terwijl de priester helmaal uit zijn dak gaat omdat hij (onbedoeld) nu ook voor eeuwig meebegraven is (zijn straf dus!).

Klinkt iemand dit bekend?

Ik heb er nog één, maar die is eenvoudiger, omdat ik hier bijna alles van weet. Het is één van de Mummy films met waarschijnlijk (80% zeker) Karloff. Het gaat over de vloek van de farao, (wederom) waarschijnlijk Imhotep. Hij volgt de grafschenners naar Engeland en moord ze één voor één uit. Het einde is een moerasscene waarin hij de vrouw die sprekend lijkt op zijn geliefde uit vroegere tijden meeneemt naar de diepte (maar daarin net niet slaagt). Ik was jaren van mening dat dit The Mummy met Karloff was, maar deze film heb ik en was het dus niet. ;)
Nou zijn er nogal wat vervolgen / spin off van de oorsprokelijke Mummy waaronder het verhaal hierboven. Wie weet wat de titel van het boven beschreven verhaal is.

PS: Dit is geen prijsvraag of zo... (6)

Hamilcar54
04-05-2003, 19:05

Ik wacht ook vol spanning op deze film, ik hoop dat MGM snel over de brug komt met deze film !

Wat betreft classics ben ik recent heel gefascineerd geraakt door film-noir, voor wie wilt weten waar oa Tarantino zijn ideeën gehaald heeft moet eens wat meer films uit dit genre bekijken:

http://us.imdb.com/Sections/Genres/Film-Noir/average-vote

mark t
04-05-2003, 19:38
The Thief of Bagdad (1940)DE film die bij mij als klein jochie ooit de liefde voor films heeft gewekt (samen met de Tarzan-films met Johnny Weismuller). Als die nou ooit nog eens in een deugdelijke R2-versie verschijnt... (zucht)...... film-noir, voor wie wilt weten waar oa Tarantino zijn ideeën gehaald heeft moet eens wat meer films uit dit genre bekijkenTapt Tarantino niet meer uit het Blaxploitation-vaatje uit de jaren 1970? En iets ruimer uit de thrillers, martial arts-films en B-films uit die periode. Kijk maar eens naar The Taking of Pelham 1-2-3.

hitch_fan
04-05-2003, 21:22
Tapt Tarantino niet meer uit het Blaxploitation-vaatje uit de jaren 1970? En iets ruimer uit de thrillers, martial arts-films en B-films uit die periode. Kijk maar eens naar The Taking of Pelham 1-2-3.

Tarantino's invloeden zijn divers maar duidelijk is dat oude film noirs een zeer grote rol spelen. Jackie Brown is inderdaad meer geinspireerd door blaxploitation films uit de jaren 70. Reservoir Dogs en Pulp Fiction echter zijn regelrechte moderne film noirs. Niet alleen het onderwerp maar ook de hele "mood" van beide films stralen noir uit. Daarnaast zitten er diverse directe homages aan oude noirs in deze twee films (of is het jatwerk?). Zo komt er in Big Combo van Joseph Lewis een crimineel met de codenaam Mr. Brown voor en wordt in dezelfde film een agent gemarteld (al zij het wat milder dan in RD) terwijl hij vastgebonden zit op een stoel. De koffer waaruit een onheilspellend licht schijnt in zowel Reservoir Dogs als Pulp Fiction komt regelrecht uit Kiss Me Deadly van Robert Aldrich.
Daarnaast schijnt Tarantino gefascineerd te zijn door Jean-Luc Godard's Nouvelle Vague klassieker Bande A Part. Zozeer zelfs dat hij zijn produktiemaatschappij er naar vernoemde. Godard werd overigens weer geinspireerd door Amerikaanse zwart/wit gangsterfilms (= film noir, volgens mij heeft de Nouvelle Vague zelfs de term bedacht).

hitch_fan
04-05-2003, 21:55
Voor de liefhebbers een paar goede film noir sites:

http://www.eskimo.com/~noir/
http://www.classicnoir.com/
http://www.german-way.com/german/noir.html (zeer interessant artikel over de connectie tussen film noir en het Duitse expressionisme)

hitch_fan
04-05-2003, 22:07
ik heb de Alfred Hitchcock Presents overigens nog steeds niet compleet, maar wil dat zeker nog een keer doen!

In Japan zijn recentelijk twee 2-disc sets met afleveringen uitgebracht. In juni volgen weer 2 sets. Zie: http://www.cdjapan.co.jp/search.html?type=GC&word=alfred+hitchcock+presents&restrict=ALL
Zijn wel heel erg duur.

MAD
04-05-2003, 22:12
ik heb de Alfred Hitchcock Presents overigens nog steeds niet compleet, maar wil dat zeker nog een keer doen!

In Japan zijn recentelijk twee 2-disc sets met afleveringen uitgebracht. In juni volgen weer 2 sets. Zie: http://www.cdjapan.co.jp/search.html?type=GC&word=alfred+hitchcock+presents&restrict=ALL
Zijn wel heel erg duur.

Ik kan ze ook voor tussen de $25-$40 via Ebay kopen, maar dan kan ik beter voor $50,- de twee 3 DVD boxen kopen (die mis ik namelijk nog) en dan de films die ik al heb verkopen. Ben ik in ieder geval goedkoper uit...

$66,- voor de onafhankelijke Japanse disken is ook wat duur! :shock:

MAD
05-05-2003, 00:15
Mijn Classic Lijst (als al het bestelde ook binnen is ;)):

Dracula (1931)
Frankenstein (1931)
The Mummy (1932)
The Invisible Man (1933)
The 39 Steps (1935)
The Bride of Frankenstein (1935)
The Lady Vanishes (1938)
Stagecoach (1939)
Rebecca (1940)
Saboteur (1942)
Shadow of a Doubt (1943)
Caesar and Cleopatra (1945)
Spellbound (1945)
Notorious (1946)
Rope (1948)
Winchester '73 (1950)
Strangers on a Train (1951)
High Noon (1952)
Bend of the River (1952)
Invaders From Mars (1953)
The Robe (1953)
The Far Country (1954)
Rear Window (1954)
Alfred Hitchcock Presents (1955-1965)
The Man from Laramie (1955)
To Catch a Thief (1955)
The Trouble with Harry (1955)
The Man Who Knew Too Much (1956)
Moby Dick (1956)
The Searchers (1956)
12 Angry Men (1957)
The Bridge On the River Kwai (1957)
Gunfight at the O.K. Corral (1957)
Paths of Glory (1957)
Vertigo (1958)
The Vikings (1958)
Anatomy of a Murder (1959)
Ben-Hur (1959)
North by Northwest (1959)
Rio Bravo (1959)
Some Like It Hot (1959)
The Magnificent Seven (1960)
Psycho (1960)
Spartacus (1960)
The Time Machine (1960)
Dr. No (1962)
Lawrence of arabia (1962)
The Man Who Shot liberty Valance (1962)
The Birds (1963)
Cleopatra (1963)
From Rusia with Love (1963)
The Great Escape (1963)
A Fistful of Dollars (1964)
Goldfinger (1964)
Marnie (1964)
The Avengers - The Complete Emma Peel set (1965-1968)
Doctor Zhivago (1965)
For a Few Dollars More (1965)
The Sons of Katie Elder (1965)
Thunderball (1965)
The Good, The Bad and The Ugly (1966)
Torn Curtain (1966)
El Dorado (1967)
You Only Live Twice (1967)
2001: A Space Odyssey (1968)
Bullit (1968)
Floris (1969)
On Her Majesty's Secret Service (1969)
Topaz (1969)
True Grit (1969)
Rio Lobo (1970)
Big Jake (1971)
Diamond Are Forever (1971)
The Cowboys (1972)
Frenzy (1972)
The Godfather (1972)
The Poseidon Adventure (1972)
The Godfather II (1974)
The Towering Inferno (1974)
Family Plot (1976)
Eraserhead (1977)

Nog even wat uitleg:

De Hitchcock Presents TV serie is echt geweldig! Zou je als Hitchcock fan moeten hebben!

De James Bonds met Sean Connery behoren voor mij zeker tot de classics!

The Avengers afleveringen met de diva Diana Rigg zijn zeker classics. Don't mess with Diana: zij was mijn eerste liefde... :D

Floris is de enige Nederlandse (epische) classic die ik kan verzinnen. Ik hoop dat ze Ivanhoe (met Roger Moore, was Floris daar niet van afgeleid? Tenminste, een soort van Ivanhoe in Nederlandse versie dan...) ook nog eens uitbrengen!

Eraserhead is voor mij de cult classic uit de jaren '70! Heel gedurft geflimd in zwart-wit... Met een sfeer die doet denken aan Duits expressionisme in combinatie met slapstick (uit de tijd van de stomme film). Maar ja, ik hou van al het werk van David Lynch (op The Elephant Man en Dune na dan).

Alle Hitchcocks zijn classics, ook zijn laatsten!

Lex v/d Moolen
05-05-2003, 00:20
Ik zou er nog tussen willen zetten :

Citizen Kane en Paths of Glory :wink:

MAD
05-05-2003, 00:45
Ik zou er nog tussen willen zetten :

Citizen Kane en Paths of Glory :wink:

Bedankt voor de tip! (y)

Heb net bij de imdb nog even geneusd en wat trailers gezien. Paths of Glory is toegevoegd (was €10,- incl. verz. bij SplashDVD) en de 2 disk R1 SE van Citizen Kane staat in de wishlist (waarschijnlijk volgende maand ;)).

Nog meer mensen met aanvullingen? (6)

8 1/2 en de Akira Kurosawa Samurai serie staat ook al een tijdje in de wishlist... Met de laatste wil ik om eerder genoemde redenen (herdruk?) nog even wachten.

figurehead
05-05-2003, 09:42
Als ik het goed heb ontbreekt Chinatown ook nog in je classics collectie. Lijkt me echter onmisbaar voor de echte classic liefhebber.
Een glansrol van Jack Nicholson

Mark_vdH
05-05-2003, 10:14
Ik heb hem zelf nog niet gezien, maar is Sergei Bondarchuks versie van Tolstoys War and Peace (http://207.136.67.23/film/DVDReview/warandpeace.htm) misschien iets voor je?
De bijna zeven uur durende film is verspreid over vier discs, en een vijfde disc met extra's maat de set compleet. Wel erg prijzig trouwens......

Napoléon (http://us.imdb.com/Title?0018192) (1927), van Abel Gance, is trouwens ook pas op dvd in Australië uit. Wel in de "korte" Coppola-versie van bijna vier uur, en niet in de 6 uur durende recent uitgevoerde reconstructie, maar toch intereressant als je stomme films kunt "verdragen". Hij is trouwens alleen R4 gecodeerd....

En als laatste een van mijn favoriete films: Les Enfants Du Paradis (http://us.imdb.com/Title?0037674) (Children van Paradise) uit '45 is echt een absolute klassieker, en misschien wel een van de beste films aller tijden. Gerestaureerd uitgebracht door Criterion in een R0 2-disc set (link (http://www.criterionco.com/asp/release.asp?id=141)).

hitch_fan
05-05-2003, 18:15
Ik hoop dat ze Ivanhoe (met Roger Moore, was Floris daar niet van afgeleid? Tenminste, een soort van Ivanhoe in Nederlandse versie dan...) ook nog eens uitbrengen!

Er komt binnenkort wel een vergelijkbare oude Britse tv serie uit de jaren 50 uit op DVD: The Adventures Of Robin Hood met Richard Greene.

Zie voor info over de serie hier: http://www.whirligig-tv.co.uk/tv/children/robinhood/robinhood.htm

Details DVD set met de complete serie: http://www.playserver5.com/play247.asp?page=title&r=R2&title=112608

Kaplan
05-05-2003, 19:20
Een mooie set net uit aan het komen classics op dvd is
Fox Studio Classics
grote films van toen met veel extra's
Helaas alleen op regio 1.

All about Eve
The Ghost and mrs Muir
Gentleman's agreement
An affair to remember
The day the earth stood still
How green was my valley
Laura
the Oxbow incident
Inn of the sixth happiness
Love is a many splendored thing

en als je er 3 koopt dan krijg je Sunrise er gratis bij
zie hieronder
http://www2.foxhome.com/studioclassics/

riny
05-05-2003, 19:52
mad, zie dat je nog maar weinig billy wilders hebt.
dat kan echt niet ;)

lost weekend 1945
sunset boulevard 1950
stalag 17 1953
sabrina 1954
seven year itch 1955
some like it hot 1959
the apartment 1960
irma la douce 1963

heb ik tot nu toe en zijn allemaal aan te raden.

de rest van wilder's collectie gaat er binnenkort ook zeker komen.

gr,
wilderfreak

MAD
05-05-2003, 21:33
mad, zie dat je nog maar weinig billy wilders hebt.
dat kan echt niet ;)

lost weekend 1945
sunset boulevard 1950
stalag 17 1953
sabrina 1954
seven year itch 1955
some like it hot 1959
the apartment 1960
irma la douce 1963

heb ik tot nu toe en zijn allemaal aan te raden.

de rest van wilder's collectie gaat er binnenkort ook zeker komen.

gr,
wilderfreak

Some Like it Hot heb ik al wel en Stalag 17 en The Apartment staan wel al tijden op de verlanglijst (die overigens steeds langer wordt :D)

MAD
05-05-2003, 21:58
Ik heb hem zelf nog niet gezien, maar is Sergei Bondarchuks versie van Tolstoys War and Peace (http://207.136.67.23/film/DVDReview/warandpeace.htm) misschien iets voor je?
De bijna zeven uur durende film is verspreid over vier discs, en een vijfde disc met extra's maat de set compleet. Wel erg prijzig trouwens......

Pfff, die heb ik 1x uitgezeten (in één ruk!), maar die is echt te lang. Sterker nog: Doctor Zhivago (zelfde thema ;)) vond ik al te lang! Ik ben meer een voorstander van de films uit de jaren '30 en '40 die netjes op 60 hooguit 70 minuten werden afgekapt (Dracula, Frankenstein, The Mummy, The Invisible Man). Die ga je voor je plezier een paar keer zien, omdat ze zo kort zijn. :D

Ik vond Cleopatra al ellenlang om te kijken en dan staat er ook nog eens feature-lang audiocommentaar op. Zo lang kan ik niet aan 1 stuk luisteren. ;) Op de films die hier besproken worden staan vaak urenlange extra's over hoe dat ene slechte stukje film toch nog na veel werk behouden kon blijven en hoe het geluid (dialoog) middels computers van de inmiddels lang overleden acteurs toch kon worden nagebootst. Terwijl het mij toch echt alleen om de film gaat. OK het is wel leuk, maar ze moeten het niet overdrijven. Maar het is altijd nog beter dan de extra's bij de huidige films.

Tegenwoordig kan het met de extra's niet gek genoeg. Las een leuk artikel in de krant over de nieuwe DVD van Die Another Day. Hier staat 10 uur aan extra's op. Niet alleen overschaduwt het de hele film, ook zijn de meeste van de extra's compleet onzinnig. Hale Berry die harde tepels krijgt van het lange wachten in de kou voor de strand scene (die vervolgens weer met veel moeite digitaal verwijdert moeten worden, maar dat zie je dan weer niet). Pierce Brosnan die aan alle kanten zowel digitaal als in levende lijve (door stuntmensen) op de filmframes vervangen wordt om hem nog meer als supermens over te laten komen. En vervolgens verstuikt hij erg lelijk zijn enkel met een simpel stukje hardlopen dat hij besloot zelf te doen (en loopt nu geloof ik nog steeds mank :D). Er werd zelfs gesuggereerd dat je de extra's beter niet kon bekijken omdat je dan een hogere beoordeling van de film zou overhouden. (6)

MAD
05-05-2003, 22:17
Ik hoop dat ze Ivanhoe (met Roger Moore, was Floris daar niet van afgeleid? Tenminste, een soort van Ivanhoe in Nederlandse versie dan...) ook nog eens uitbrengen!

Er komt binnenkort wel een vergelijkbare oude Britse tv serie uit de jaren 50 uit op DVD: The Adventures Of Robin Hood met Richard Greene.

Zie voor info over de serie hier: http://www.whirligig-tv.co.uk/tv/children/robinhood/robinhood.htm

Details DVD set met de complete serie: http://www.playserver5.com/play247.asp?page=title&r=R2&title=112608

Ja, leuke serie! En €50,- is niet duur voor ruim 15 uur amusement! In deze serie speelde ook een jonge Richard O'Sullivan vaak een gastrol (Prins Arthur) die later weer beter bekend zou worden als Dick Turpin - de struikrover (1979). Deze serie (eerste deel) is onlangs ook uitgekomen op DVD.

Leuke site trouwens die eerste link! Hoop dat de kwaliteit van de Robin Hood DVD's beter is dan dat stukje film die op de site staat (dat is echt belabbert!).

Tom van Abeelen
06-05-2003, 10:04
weet ik wat ik nou echt een clasic vind invanhoe uit 1952 ik heb deze film wel een stuk of 40 x gezien maar hij is helaas nog niet op dvd uit
greetz tom

M_KOS
06-05-2003, 13:48
Er bestaat maar nog een klassieker die je moet hebben en dat is quo vadis?

Maar wb heeft hem nog steeds niet op dvd schande :twisted:

MAD
06-05-2003, 15:02

Nou ja... nog maar één klassieker die ik moet hebben? Kan er zelf nog wel een kleine 100 verzinnen! :shock: :D

MAD
06-05-2003, 15:08
Een mooie set net uit aan het komen classics op dvd is
Fox Studio Classics
grote films van toen met veel extra's
Helaas alleen op regio 1.

All about Eve
The Ghost and mrs Muir
Gentleman's agreement
An affair to remember
The day the earth stood still
How green was my valley
Laura
the Oxbow incident
Inn of the sixth happiness
Love is a many splendored thing

en als je er 3 koopt dan krijg je Sunrise er gratis bij
zie hieronder
http://www2.foxhome.com/studioclassics/

De DVD's zien er in ieder geval er mooi en verzorgt uit (een beetje alla Criterion, maar goed). Ben eigenlijk wel benieuwd naar de inhoud (en hoe die zich verhoudt tot bv. Criterion ;)). Zal er is wat uitgebreider naar gaan kijken.

M_KOS
06-05-2003, 15:38

Nou ja... nog maar één klassieker die ik moet hebben? Kan er zelf nog wel een kleine 100 verzinnen! :shock: :D
Samen met ben-hur en the ten commandments is dit de klassieker der klasiekers.

Mark_vdH
06-05-2003, 16:08
De DVD's zien er in ieder geval er mooi en verzorgt uit (een beetje alla Criterion, maar goed). Ben eigenlijk wel benieuwd naar de inhoud (en hoe die zich verhoudt tot bv. Criterion ;)). Zal er is wat uitgebreider naar gaan kijken.Ik heb ze tot nu toe allemaal (6), en ze zijn zeker aan te raden.

Net als Criterions zijn ze trouwens genummerd aan de zijkant ("spine").

De transfers zijn uitstekend en de extra's zijn dat ook, hoewel deze wel een klein beetje "gestandaardiseerd" overkomen. De inserts zijn helaas niet van Criterion-kwaliteit, maar dat kun je natuurlijk ook niet verwachten, zeker niet voor de zeer schappelijke prijs van de dvd's uit deze serie.

Als je trouwens drie van de "Fox Studio Classics" aanschaft, kun je gratis de klassieker Sunrise toegestuurd krijgen. Ze verzenden helaas alleen naar Amerikaanse/Canadese adressen, dus moet je wel wat weten te regelen. (morgen gaan mijn drie "proofs of purchase" naar een hulpvaardige Amerikaan. :) )

En hoewel ie dus gratis is (maar niet los in de winkel verkrijgbaar!), werd er tot voor kort ongeveer 100 dollar bij eBay voor een exemplaar neergeteld. Nu ongeveer nog "slechts" 40-50 dollar....

Van de tot nu toe uitgebrachte dvd's in Fox' serie, moet je in mijn ogen zeker All About Eve en The Day The Earth Stood Still gezien hebben, en van de overige tot nu toe uitgebrachte titels zou ik How Green Was My Valley nog het meest aanraden (als je voor Sunrise in aanmerking wilt komen).

Kaplan
06-05-2003, 19:30
De DVD's zien er in ieder geval er mooi en verzorgt uit (een beetje alla Criterion, maar goed). Ben eigenlijk wel benieuwd naar de inhoud (en hoe die zich verhoudt tot bv. Criterion ;)). Zal er is wat uitgebreider naar gaan kijken.Ik heb ze tot nu toe allemaal (6), en ze zijn zeker aan te raden.

Net als Criterions zijn ze trouwens genummerd aan de zijkant ("spine").

De transfers zijn uitstekend en de extra's zijn dat ook, hoewel deze wel een klein beetje "gestandaardiseerd" overkomen. De inserts zijn helaas niet van Criterion-kwaliteit, maar dat kun je natuurlijk ook niet verwachten, zeker niet voor de zeer schappelijke prijs van de dvd's uit deze serie.

Als je trouwens drie van de "Fox Studio Classics" aanschaft, kun je gratis de klassieker Sunrise toegestuurd krijgen. Ze verzenden helaas alleen naar Amerikaanse/Canadese adressen, dus moet je wel wat weten te regelen. (morgen gaan mijn drie "proofs of purchase" naar een hulpvaardige Amerikaan. :) )

En hoewel ie dus gratis is (maar niet los in de winkel verkrijgbaar!), werd er tot voor kort ongeveer 100 dollar bij eBay voor een exemplaar neergeteld. Nu ongeveer nog "slechts" 40-50 dollar....

Van de tot nu toe uitgebrachte dvd's in Fox' serie, moet je in mijn ogen zeker All About Eve en The Day The Earth Stood Still gezien hebben, en van de overige tot nu toe uitgebrachte titels zou ik How Green Was My Valley nog het meest aanraden (als je voor Sunrise in aanmerking wilt komen).

Ik mag toch hopen dat ze Sunrise ook nog wel een keer apart gaan uitbrengen. Jammer dat ze alleen naar Amerikaanse en Canadese adressen sturen. Ik zou ook zeker All about Eve aanschaffen en daarnaast The Ghost and mrs. Muir en How Green was my Valley het meest.

hitch_fan
06-05-2003, 19:56
Als ik me niet vergis komen dit jaar ook nog Anastasia en The Mark Of Zorro in de Fox Studio Classics reeks uit. Ford's Grapes Of Wrath zou eerst ook uitkomen maar die is uitgesteld tot een later tijdstip omdat Fox schijnbaar beter materiaal heeft gevonden.
Persoonlijk vind ik er toch wat mindere titels tussen zitten. Gentleman's Agreement, Love Is A Many Splendored Thing en An Affair To Remember hadden wat mij betreft niet gehoeven.
De absolute toppers komen voor mij aan het eind van het jaar: Laura en The Ox-Bow Incident.

Kaplan
06-05-2003, 21:00
Grapes of wrath had ik ook liever gehad dan an affair to remember :D
Begrijp ik het goed dat hij wel in deze serie uitkomt maar alleen een wat later in het jaar?

hitch_fan
06-05-2003, 21:33
Begrijp ik het goed dat hij wel in deze serie uitkomt maar alleen een wat later in het jaar?

De classics releases voor dit jaar staan vast maar hij komt vast volgend jaar als onderdeel van een nieuwe serie Studio Classics. Peter Staddon van Fox USA postte het volgende op www.hometheaterforum.com

We have tracked down a new source for Grapes of Wrath and will be releasing a fully restored version in the next 12 months as part of the studio classics line up.

en over My Darling Clementine:

It will be out the month after Grapes of Wrath :D

Mark_vdH
06-05-2003, 22:12
Ik heb ze tot nu toe allemaal (6)
Zes heb er dus tot nu toe... ;)

Hamilcar54
07-05-2003, 07:50
Mark of zorro en de double bill Anastasia/Inn of the Sixth Happiness zijn vanaf juni te verkrijgen, tijd om ze te bestellen :D

Kaplan
07-05-2003, 19:40
De classics releases voor dit jaar staan vast maar hij komt vast volgend jaar als onderdeel van een nieuwe serie Studio Classics. Peter Staddon van Fox USA postte het volgende op www.hometheaterforum.com[quote] Ik zie een heleboel HTF's die boos zijn dat Sunrise niet buiten de VS en Canada te koop is. Online drie discs kopen en bonnen opsturen naar Fox helpt ook niet. De beste manier is die van Mark_vdH, via een kennis of vriend in de States.

[quote]We have tracked down a new source for Grapes of Wrath and will be releasing a fully restored version in the next 12 months as part of the studio classics line up.
Heel fijn.

MAD
07-05-2003, 21:00
Nu ik hier toch een aantal classic liefhebbers bij elkaar heb: komt dit verhaaldeel jullie bekend voor? Ik weet nog maar een beetje van deze film, maar pieker al jaren welke film dit had kunnen zijn. Het heeft waarschijnlijk mijn eerste interesse in het oude Egypte veroorzaakt (ben nu Egyptoloog, dus het heeft een soort speciale betekenis). Hierna volgde natuurlijk de Indiana Jones verhalen, maar zo is het vak helaas niet in werkelijkheid... :D

Het is in ieder geval een classic (uit de US, zeker Engelstallig) en gaat dus over het oude Egypte (weet niet of er ook Romeinen in voor komen, maar ik dacht het niet) en ik herinner mij alleen het einde van de film (waardoor het moeilijk zoeken is m.b.v. trailers etc.. hier komen nooit eindes in voor ;)). Er is iemand dood (waarschijnlijk farao?) en deze wordt naar zijn graf geleid door zijn vrouw / geliefde. Op een gegeven moment vallen alle dekstenen op zijn plek en het zand begint alle kanten te stromen. De priester (of ander karakter) die de dood van degene die begraven wordt heeft veroorzaakt wordt meebegraven, omdat iedereen eigenlijk wist dat hij de dader was. De vrouw gaat rustig zitten naast de andere bediendes en wacht haar lot af, terwijl de priester helmaal uit zijn dak gaat omdat hij (onbedoeld) nu ook voor eeuwig meebegraven is (zijn straf dus!).

Ik heb er nog één, maar die is eenvoudiger, omdat ik hier bijna alles van weet. Het is één van de Mummy films met waarschijnlijk (80% zeker) Karloff. Het gaat over de vloek van de farao, (wederom) waarschijnlijk Imhotep. Hij volgt de grafschenners naar Engeland en moord ze één voor één uit. Het einde is een moerasscene waarin hij de vrouw die sprekend lijkt op zijn geliefde uit vroegere tijden meeneemt naar de diepte (maar daarin net niet slaagt). Ik was jaren van mening dat dit The Mummy met Karloff was, maar deze film heb ik en was het dus niet. ;)
Nou zijn er nogal wat vervolgen / spin off van de oorsprokelijke Mummy waaronder het verhaal hierboven. Wie weet wat de titel van het boven beschreven verhaal is.

2e poging! Iemand meer info het bovenste verhaal.

Het onderste verhaal is inderdaad "The Mummy" en wel deze betere versie (dan het origineel uit 1932) uit 1959 met Christoffer Lee als de Mummy. Aanrader!

http://www.dvdsoon.com/servlet/imageloader?uid=20625&width=135&height=185&quality=0.8

Kaplan
07-05-2003, 22:38

2e poging! Iemand meer info het bovenste verhaal.

Het onderste verhaal is inderdaad "The Mummy" en wel deze betere versie (dan het origineel uit 1932) uit 1959 met Christoffer Lee als de Mummy. Aanrader!

http://www.dvdsoon.com/servlet/imageloader?uid=20625&width=135&height=185&quality=0.8

Bovenste komt me zeker bekend voor.
Heeft namelijk ook bij mij ooit fascinatie voor Egypte losgemaakt.
Ik heb de film een paar keer gezien de laatste keer een paar jaar geleden op de BBC. Helaas weet ik de titel ook niet meer. Volgens mij gaat het over een architect in het oude Egypte en zijn leerling. Het kan zijn dat het "Land of the Pharaohs" is. Maltin heeft het namelijk over een great surprise ending wat zou kloppen. De begrafenis van de Pharao die

Spoiler! de heldin denkt als zijn vrouw al zijn schatten te erven maar wordt samen met hem en zijn priesters levend mee begraven.

Mooi is het te zien hoe de architect door een aantal holle stenen pilaartjes stuk te slaan het schuiven van de stenen in werking zet. Spielberg moet zeker door deze film zijn beinvloed denk ik bij het maken van Raider of the lost Ark.

De tweede film the mummy uit 1959 ken ik ook. Ook ik dacht jaren dat het the mummy uit 1932 was. Bij de film uit 1959 had ik altijd het idee dat het direct gebaseerd was op de verhalen over de vloek bij de ontdekking van het graf van Toetanchamon, waarna Lord Carnarvon door de vloek om het leven zou zijn gekomen.

Dit zijn van die films die ik als kind op tv zag. Meestal op een zwart-wit toestel ook al was het een kleuren film zoals hier het geval. Dan is het al gauw niet meer goed te dateren uit welk jaar de film is.

Kaplan
07-05-2003, 22:48
Even gekeken op IMDb en het is inderdaad Land of the Pharaohs.
Met Joan Collins. Het is trouwens de favoriete film van Martin Scorsese
Zie hieronder

Set in the Old Kingdom age of Ancient Egypt, in the 4th Dynasty reign of King Khufu, c. 3000 B.C. This wonderful, but critically maligned film tells the highly fictionalized story of the building of the Great Pyramid. One of Hawks' best films, in spite of his obvious lack of focus with this sprawling epic yarn, and one of Hawkins' best starring roles in his career, he makes us believe he IS King Khufu! And young, beautiful, sexy Joan Collins' first major starring role (at age 21) as a power-hungry princess, Nellifer, from the island kingdom of Cyprus who sets herself to the ambitious task of becoming Queen of Egypt by seducing the King, and killing his wife, the rightful Queen, by treachery. Collins blazed across screen history as one of the most delightfully wicked vixens ever to appear in a classic epic. This guilty pleasure was two years in the making; production began in the summer of 1953, and principal photography was done in the summer of 1954. Filmed on location in Egypt, with a literal cast of thousands, using no less than 16 CinemaScope 35mm Mitchell cameras, and 21,000 persons involved in the production; the scenes of the building of the Pyramid are impressive; everything was done on a colossal scale in this larger-than-life old-fashioned melodrama. Of course, there are several historical inaccuracies in this movie, due to the fact that Hawks, unlike Darryl F. Zanuck, did not hire the services of an Egyptologist as a technical consultant (not that movie moguls often would actually listen to them): (Such as: 1600 Camels! 104 specially-built barges, amazingly detailed and realistic props and sets, etc.) Still, the film is very well done, imaginative and resourceful, highly evocative of the real Egypt of 5000 years ago, when the Pyramid Age began. The Old Kingdom period setpieces are remarkably accurate. Collins is a voluptuous wildcat in this; Minotis shines as the Grand Vizier, Kerima is a sheer delight as the Queen, looking every bit like a real ancient Egyptian noble-royal woman. Martin shows off his young hardbody, Justice has a choice role with his distinctive basso profundo voice, and Hayter provides the amusing comedy relief. A general impression of Old Kingdom Egypt is given by the settings amply provided by the European production designer Trauner, the sweep and spectacle of CinemaScope and WarnerColor, and a magnificent, rousing music score in full symphonic Stereo is given by seasoned composer Tiomkin. It is one of his all-time best, and deserves its own Stereo soundtrack album. Although the film is full of inaccuracies, it resonates powerfully, as well as the music score, with the Soul of the Ancient Egyptian people, and the Land of the Nile; a mystical, metaphysical era is well-represented. The Laserdisc is the best wide-screen version available on video, and it is now out of print. AOL-TW, where is the DVD?

Martin Scorsese:
Land of the Pharaohs (1955, Howard Hawks). When I first saw it, as a kid, Land of the Pharaohs became my favorite film. I'd always been addicted to historical epics, but this one was different: it gave the sense that we were really there. This is the way people lived; this is what they believed, thought, and felt. You get it through the overall look of the picture: the low ceilings, the torchlit interiors, the shape of the pillars, the look of the extras. There's a marvelous moment when the dead are being taken away from battle in their coffins, and someone says, "Let us hear the gods of Egypt speak." The camera pans over to one of the statues of the gods, and it talks. That's it -- the statue talks! You don't see the mouth moving, you just hear the voice. Then they pan over to the other god -- and now he talks. Soon there are about four gods talking. You're never told, "This is how they did it: it was a joke, a trick." In a sense, you're taken into confidence by the Egyptians; you're let in on a religion. I watch this movie over and over again. I put it at the top of the list because it's my favorite.

voor meer favoriete films van Scorsese

http://monsite.ifrance.com/Samcinema/guiltypleasures.htm

MAD
08-05-2003, 09:00
Klinkt goed allemaal! Thanks voor deze tip. Ik weet nog niet 100% zeker of het hem is, maar zeker voor 75%! Ik denk dat ik de film zou moeten zien om het te kunnen beoordelen. Het is ook meer een gevoel. Ik had het over een priester die de farao bedrogen had, maar nu ik dit lees zou dat ook net zo goed kunnen. Klinkt allemaal wel redelijk bekend. Zeker over dat stukslaan van die pilaartjes. Als ik dan lees over die duizenden extra's die hebben meegedaan aan deze epic, dan moet hij wel interessant genoeg zijn om op zijn minst eens te zien. Joan Collins is ook niet de minste. Ik had bij Cleopatra al zoiets: hadden ze haar nou niet kunnen kiezen i.p.v. Elizabeth Taylor, vond haar toch iets mooier/beter in de screentests (in my opinion). Maar hij ziet er zeker interessant genoeg uit om te bezitten... :D

Alleen: hij is jammergenoeg (nog) niet op DVD verkrijgbaar! :cry:

Inderdaad zou die "boobytrap" wel eens inspiratie voor Indiana Jones geweest kunnen zijn. Mij heeft de vloek van de farao (the Mummy) en de verhalen over de ontdekking van het graf van Toetanchamon dusdanig geinspireerd dat ik al op jonge leeftijd zwaar gefacineerd was van het oude Egypte. Toen ik Land of the Pharoahs (even aangenomen dat dit hem was ;)) op TV zag, was ik verkocht. Dit waren spannende jongensverhalen over ontdekkingen van graven (na duizenden jaren) en boobytraps en vloeken. Later zag ik de glamour van Cleopatra, maar de Romeinen hebben mij nooit zo super geboeid (ik vond dat maar een barbaars volk ten opzichte van de immer goden aanbiddende, vreedzame Egyptenaren). Daarom wist ik ook zo zeker dat er waarschijnlijk geen Romeinen in Land of the Pharaohs voorkwamen.

Indiana Jones was voor mij de druppel. Dat vak moest ik gaan studeren, dat was avontuur (ik was toen 10-11 jaar ;)). Viel dat even tegen 8 jaar later. Niets geen avontuur: een stel stoffige geleerden die hele dagen verdoen met het vertalen van 3 regels. :D

De liefde voor het vak bleef (nog steeds) maar ben nu architect van beroep (had ook enigzins direct met de bouw van piramides en dergelijke te maken, dat mij ook mateloos intrigeerde).

Ben uiteraard ook erg blij met de uitgave van Indiana Jones (eindelijk (6))

Films als The Mummy en The Mummy Returns (nieuwe jaren '90 versies), maar ook Stargate doen mij enigzins gruwelen. Dit soort films leveren altijd veel stof van discussie op onder de Egyptologen. Ze helpen namelijk de serieusheid van het vak zwaar om zeep (Iedereen denkt gelijk dat Egyptologen zich constant met vloeken van farao's en het bovennatuurlijke bezighouden. En nee, er is geen buitenaards volk dat de piramides gebouwd heeft :nono: !) Indiana Jones doet dit ook wel, maar die was wel leuk, omdat er toch nog een soort van liefde voor de archeolgie aan te pas komt... :D

De oude films zijn welliswaar niet geschiedkundig correct, maar tonen wel veel respect voor de oud Egyptische beschaving. Zelfs in The Mummy (1959) wordt het toch wel duidelijk dat je een graf van een farao niet zomaar mag verstoren, zonder dat er maar gelijk door een heel leger van hollende mummy skeletten achter je bus aanhollen. En dat je als een soort Dracula, slachtoffers hun leven ontneemt om je zelf weer te verjongen.

MAD
08-05-2003, 12:22
Als deze foto van Joan Collins uit de film "Land of the Pharaohs" zie, begrijp ik des te meer waarom deze film mij in die tijd nog meer facineerde. ;) Laten we hopen dat deze classic van Howard Hawks binnenkort ook op DVD komt! :(

http://www.heresie.com/enfer/joan_collins11.jpg

M_KOS
08-05-2003, 14:26
Als deze foto van Joan Collins uit de film "Land of the Pharaohs" zie, begrijp ik des te meer waarom deze film mij in die tijd nog meer facineerde. ;) Laten we hopen dat deze classic van Howard Hawks binnenkort ook op DVD komt! :(

Ik hoop het ook maar je weet hoe het gaat met warner :evil: :evil:
En al brangen ze die film uit gaat het waarschijlijk in zo'n snapper :twisted:
kijk maar hoe ze ben-hur verpest hebben.

Al hebben het toch over het oude egypte dan raad ik jouw de film the egyptian aan.

is niet zo goed als the ten commanments wat ik de beste film over de egyptenaren vindt(maar ik heb the land of the pharaos niet gezien).

Evengoed is het een spektakel-film de jaren 50 :D

De film komt wel van het beste boek wat ooit geschreven is :D(sinuhe de egyptenaar)

MAD
08-05-2003, 14:56
Al hebben het toch over het oude egypte dan raad ik jouw de film the egyptian aan.

is niet zo goed als the ten commanments wat ik de beste film over de egyptenaren vindt(maar ik heb the land of the pharaos niet gezien).

De film komt wel van het beste boek wat ooit geschreven is :D (sinuhe de egyptenaar)

Hebben we het over deze titel (http://us.imdb.com/Title?0046949) uit 1954?

http://ia.imdb.com/media/imdb/01/I/44/25/31m.jpg

Is inderdaad wel een goede film, maar die is ook nog niet op DVD uit! ;)
The Ten Commanments vind ik persoonlijk een beetje te bijbels, een ander soort inslag...

M_KOS
08-05-2003, 15:03

De film komt wel van het beste boek wat ooit geschreven is :D (sinuhe de egyptenaar)

Hebben we het over deze titel (http://us.imdb.com/Title?0046949) uit 1954?

http://ia.imdb.com/media/imdb/01/I/44/25/31m.jpg

Is inderdaad wel een goede film, maar die is ook nog niet op DVD uit! ;)
The Ten Commanments vind ik persoonlijk een beetje te bijbels, een ander soort inslag...

ja die film bedoel ik.

The ten commandments bijbelachtig?

Al ga je the ten commandments vergelijken met het bijbel verhaal over mozes is het verhaal heel anders.

De film bestaat uit spektakel en heel mooi acteren(ik heb nog geen een film gezien waarin ze beter acteren) en een goed verhaal.

so let it be written and so let it be done. :D

Ralf
08-05-2003, 16:04
Dankzij deze thread heb ik weer heel wat klassiekers op mijn wishlist staan. In IMDB vond ik ook nog Valley Of The Kings (Script is geschreven door Ceram, een bekende archeoloog egyptoloog uit de jaren '50).

MAD
08-05-2003, 16:28
Dankzij deze thread heb ik weer heel wat klassiekers op mijn wishlist staan. In IMDB vond ik ook nog Valley Of The Kings (Script is geschreven door Ceram, een bekende archeoloog egyptoloog uit de jaren '50).

Dat was precies de bedoeling van deze thread. Classics worden eigenlijk zelden of nooit beproken (of anders alleen de hele bekende titels zoals bv. Ben Hur of The Birds). Vandaar dat het mij wel aardig leek om juist wat minder bekende classics aan het licht te brengen zoals bv. de films over het oude Egypte hierboven, maar voel je vrij om ook films in andere thema's aan te snijden (als het maar classics zijn ;)).

Valley Of The Kings ken ik persoonlijk niet, maar klinkt wel interessant. Vooral ook omdat het in de jaren '50 op lokatie is geschoten (en er waarschijnlijk daarmee ook het nodige is vernield, maar goed dat ging zo in die tijd). Jammer genoeg wederom alleen op VHS te krijgen! :(

Het lijkt wel: antieke films, horen alleen thuis op antieke media... ;)

MAD
08-05-2003, 22:13
Zag net dat regio 2 ook met een 2 disk van Citizen Kane komt op 2 juni (gelijk aan de 2 disk regio 1)

http://www.playserver2.com/covers/114432m.jpg

Disc One:

Re-mastered and restored feature
Theatrical trailer

Disc Two:

'Anatomy Of A Classic': a documentary presented by Barry Norman (50 mins)
'Hearts Of Ages' featurette
'The War Of The Worlds': a featurette that looks at the furore caused by Orson Welles' radio adaptation in which some Americans believed a Martian landing was actually taking place
Cast and crew profiles
Stills gallery
'The Original Film Budget' featurette
'The Happy Prince' featurette

Lex v/d Moolen
08-05-2003, 22:43
Zag net dat regio 2 ook met een 2 disk van Citizen Kane komt op 2 juni (gelijk aan de 2 disk regio 1)
http://www.playserver2.com/covers/114432m.jpg
Dat wordt wel aanschaffen vermoed ik 8)

Renny Collard
08-05-2003, 23:11
Citizen Cane klassieker der klassiekers hoort in ieder collectie thuis 8) .

Mark_vdH
09-05-2003, 07:47
Deze set is juist compleet verschillend van de R1 set....

Kaplan
09-05-2003, 07:57
Als ik de extra's van de regio 2 zo bekijk verschillen die toch enigzins met de regio 1 versie.

disc 1
2 audio commentaren van Roger Ebert(critic) en Peter Bogdanovich(regisseur/ Welles biograaf).
1941 movie premier newsreel
Gallery of Storyboards
Rare photos
Alternate Ad campaigns
Studio correspondence
Callsheets and other memorabilia
Engelse ondertiteling

disc 2
2 uur durende documentarie "Battle over Citizen Kane" (oscar nominatie beste documentaire 1995)[/img]

MAD
09-05-2003, 08:48
Deze set is juist compleet verschillend van de R1 set....

Ik had de extra's eigenlijk zo overgenomen van play.com in de veronderstelling dat ze (min of meer) gelijk zouden zijn aan de 2 disk regio 1 versie... :oops: :oops: :oops: maar ze zijn zelfs compleet verschillend. Dat wordt kiezen dan (of indien interessant genoeg: beiden! ;))

Kaplan
09-05-2003, 09:33
Zo dacht ik ook een tijdje terug dat de regio 2 versie van the Third man gelijk was aan de criterion versie. De criterion editie is echter toch een stukje beter.

Mark_vdH
09-05-2003, 10:46
Warner heeft de rechten van Citizen Kane in Amerika (en het grootste deel van de rest van de wereld), maar Universal heeft de rechten van de film in Engeland.

Waarschijnlijk zal deze versie dan ook niet de (bejubelde èn bekritiseerde) gerestaureerde transfer van de R1 set bevatten (verzorgd door Lowry Digital Images), maar een andere transfer.

Het belangrijkste verschil tussen de R2- en R0-Criterionversie van The Third Man, is het feit dat Criterion film en geluid goed heeft opgeknapt. Hoewel de Criterion ook iets meer features heeft, lijkt me dat toch de belangrijkste reden voor de Criterion te gaan....

Hamilcar54
09-05-2003, 11:07
Net nog 2 films onderweg naar mijn postbus:

The Big Country (1958)
Birdman of Alcatraz (1962)

Heb trouwens een tijdje terug nog eens King of Kings (1961) gezien, ook een aanrader voor epische filmliefhebber, en ja er zijn bijbelse inslagen want het gaat namelijk over Jezus :P

Mijn dvd collectie bestaat voor het overgrote deel uit films van voor de jaren '70 en er blijven er maar bijkomen :shock:

M_KOS
09-05-2003, 14:38
Net nog 2 films onderweg naar mijn postbus:

The Big Country (1958)
Birdman of Alcatraz (1962)

Heb trouwens een tijdje terug nog eens King of Kings (1961) gezien, ook een aanrader voor epische filmliefhebber, en ja er zijn bijbelse inslagen want het gaat namelijk over Jezus :P

Mijn dvd collectie bestaat voor het overgrote deel uit films van voor de jaren '70 en er blijven er maar bijkomen :shock:
Kings of kings lijkt me erg interesant maar ik kan hem nergens vinden de r2 versie dan?

Weet iemand waar ik de r2 versie van deze film kan kopen?

Mark_vdH
09-05-2003, 16:11
Kings of kings lijkt me erg interesant maar ik kan hem nergens vinden de r2 versie dan?

Weet iemand waar ik de r2 versie van deze film kan kopen?Michael DVD meldt (HIER (http://www.michaeldvd.com.au/Reviews/Reviews.asp?ID=2809)) dat de Australische versie ook R2 gecodeerd is. Ik vermoed trouwens dat dat voor de R1 versie ook geldt, omdat de Australische versie (die ook R1 gecodeerd is) geheel identiek schijnt te zijn aan de Amerikaanse. Je TV moet wel in staat zijn een NTSC-signaal weer te geven, maar dat zal waarschijnlijk geen probleem zijn....

Je kunt de Australische versie hier bestellen: http://www.ezydvd.com.au/item.zml/222561/id=oP7dy:qd6e1

M_KOS
09-05-2003, 18:14

Weet iemand waar ik de r2 versie van deze film kan kopen?Michael DVD meldt (HIER (http://www.michaeldvd.com.au/Reviews/Reviews.asp?ID=2809)) dat de Australische versie ook R2 gecodeerd is. Ik vermoed trouwens dat dat voor de R1 versie ook geldt, omdat de Australische versie (die ook R1 gecodeerd is) geheel identiek schijnt te zijn aan de Amerikaanse. Je TV moet wel in staat zijn een NTSC-signaal weer te geven, maar dat zal waarschijnlijk geen probleem zijn....

Je kunt de Australische versie hier bestellen: http://www.ezydvd.com.au/item.zml/222561/id=oP7dy:qd6e1

Nstc dat is juist het probleem ik weet niet of mijn tv het aan kan.

Ik zelf denk het van niet omdat mijn tv een philips tv is uit de jaren 80 dat past eigenlijk wel bij de classic tread :D

Hamilcar54
10-05-2003, 19:28
Ik vrees dat je tv NTSC niet zal aankunnen, is te oud.

De Paramount schedule voor dit najaar alvast eens doorgenomen, de volgende zal ik alvast aankopen:

Once upon a time in the west
Shane
A Streetcar named desire (hopelijk de Marlon Brando versie!)

MAD
11-05-2003, 08:54
De Paramount schedule voor dit najaar alvast eens doorgenomen, de volgende zal ik alvast aankopen:

Once upon a time in the west

:shock: Daar geloof ik dus geen klap van dat die nog dit jaar gaat uitkomen... :(

Kaplan
11-05-2003, 09:13
[/quote]

:shock: Daar geloof ik dus geen klap van dat die nog dit jaar gaat uitkomen... :([/quote]

Volgens onbevestigde geruchten, zie ook onderstaande thread , wordt de film door Paramount in de herfst van 2003 uitgebracht.
Er staan nogal wat classics in deze lijst op uitkomen.http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=13535

MAD
11-05-2003, 09:59
Volgens onbevestigde geruchten, zie ook onderstaande thread , wordt de film door Paramount in de herfst van 2003 uitgebracht.
Er staan nogal wat classics in deze lijst op uitkomen.http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=13535

In onderstaande thread staan alleen nieuw geplande classics van Warner, niet van Paramount. Casablanca 2 disk is uiteraard ook geweldig nieuws, maar daar was al een schijfje van (zei het minimaal). Van Once Upon a Time in the West (C'era una volta il West) zie ik wel vaak deze Duitse release voor het najaar (4 september) gepland, maar ik heb nog nergens een bevestiging van een Engelse release gezien. De Duitse release heeft overigens alleen een DD 2.0 Duitse track en geen subs :( :x

http://images-eu.amazon.com/images/P/B00006LIGM.03.LZZZZZZZ.jpg

Hamilcar54
11-05-2003, 11:52
Once upon a time in the west is geen gerucht maar het staat in een officieel persbericht van Paramount, zie

http://www.dvdinfo.be/nieuws.cfm?persnr=908

Daar staat heel hun shedule in voor dit jaar, Indiana Jones staat ook op de lijst en dit persbericht werd uitgebracht een week voor het persbericht van de Indiana Jones release in november !

September zal kloppen, op deze releaselijst staat hij voor 18 september.

Kaplan
11-05-2003, 13:31
Once upon a time in the west is geen gerucht maar het staat in een officieel persbericht van Paramount, zie

http://www.dvdinfo.be/nieuws.cfm?persnr=908

Daar staat heel hun shedule in voor dit jaar, Indiana Jones staat ook op de lijst en dit persbericht werd uitgebracht een week voor het persbericht van de Indiana Jones release in november !

September zal kloppen, op deze releaselijst staat hij voor 18 september.

Ziet er goed uit.
Ik zie nog wel een aantal interessante titels
Paper moon
Shogun
Wuthering Heights 1939?
The great Gatsby, die met Redford?

MAD
17-05-2003, 00:09
Fox brengt op 20 mei een aantal oorlogsclassics uit onder de verzameling "Fox War Classics" (regio 1) met o.a.:

THE LONGEST DAY
THE ENEMY BELOW
VON RYAN'S EXPRESS
YOUNG LIONS
BETWEEN HEAVEN & HELL
THE DESERT FOX
D-DAY THE 6TH OF JUNE
HALLS OF MONTEZUMA
GUADALCANAL DIARY
TWELVE O'CLOCK HIGH
DESERT RATS
WING AND A PRAYER
PATTON
A YANK IN THE RAF

M_KOS
18-05-2003, 10:00
Fox brengt op 20 mei een aantal oorlogsclassics uit onder de verzameling "Fox War Classics" (regio 1) met o.a.:

THE LONGEST DAY
THE ENEMY BELOW
VON RYAN'S EXPRESS
YOUNG LIONS
BETWEEN HEAVEN & HELL
THE DESERT FOX
D-DAY THE 6TH OF JUNE
HALLS OF MONTEZUMA
GUADALCANAL DIARY
TWELVE O'CLOCK HIGH
DESERT RATS
WING AND A PRAYER
PATTON
A YANK IN THE RAF
hm the longest day is al uit op dvd of wordt dit een se?

Mark_vdH
18-05-2003, 10:52
Volgens mij worden de al bestaande dvd's gewoon "herverpakt" en wordt er bij (sommige?) 2 disc S.E.'s (in ieder geval Patton) de tweede disc weggelaten.....

MAD
18-05-2003, 13:08
Volgens mij worden de al bestaande dvd's gewoon "herverpakt" en wordt er bij (somige?) 2 disc S.E.'s (in ieder geval Patton) de tweede disc weggelaten.....

Ik dacht ook al zoiets... :(

Fafa
22-05-2003, 17:22
Een andere Classic:

"Out of the Past" (ook wel "Build My Gallows High")

Schitterende film noir uit 1947 met Robert Mitchum, Kirk Douglas.

Helaas nog nergens op dvd uit

MAD
22-05-2003, 19:07
Gisterenavond Paths of Glory (een jonge Kubrick film met Kirk Douglas) zitten kijken, maar dat is inderdaad wel een aanrader. Het is een zwart wit film en gaat over Franse soldaten in de Eerste Wereldoorlog (loopgraven) en heeft een verrassend einde (in my opinion). Wie hem nog niet kent: in Engeland maar €10,- incl. verz. dus blinde aanschaf doet weinig pijn. :D

http://www.dvdprofiler.com/cgi-bin/data/myprofiler/images/050070008166.4f.jpg

MAD
24-05-2003, 20:59
Zag in de pre-order 2 (eigenlijk 3, maar de derde is een docu) van Errol Flynn staan. Hitch-fan had het al aangekondigt maar nu zijn ze dus ook te bestellen (o.a. bij www.play.com)

The Master of Ballantrae (1953)

http://www.playserver1.com/covers/120606m.jpg

Rudyard Kipling's Kim (1950)

http://www.playserver1.com/covers/120698m.jpg

Cuban Story (1953)

http://www.playserver1.com/covers/102611m.jpg

MAD
27-05-2003, 21:58
Voor de liefhebbers:

The Chaplin Collection Vol. 1 (8 disc)

http://www.deepdiscountdvd.com/images/covers/WBD037942.jpg

met daarin de volgende 4 films (allen 2 disks!):

Modern Times (1936, 83 mins.)
The Little Tramp is an assembly line worker fighting back against the mind-numbing monotony and timeclock rigidity of industrialization.

http://www.dvdconcept.com/product_images/miDVD23213.jpg

Great Dictator , The (1940, 126 mins.)
In this classic satire on Nazi Germany, dictator Adenoid Hynkel has a double - a poor Jewish barber - who is one day mistake for Hynkel.

http://www.dvdconcept.com/product_images/miDVD23212.jpg

Limelight (1952, 132 mins.)
A fading comedian and a suicidally despondent ballet dancer must look at each other to find meaning and hope in their lives.

http://www.dvdconcept.com/product_images/miDVD23214.jpg

Gold Rush, The (1925, 69 mins.)
A lone prospector ventures into Alaska looking for gold. He gets mixed up with some burly characters and falls in love with the beautiful Georgia. He tries to win her heart with his singular charm.

http://www.dvdconcept.com/product_images/miDVD23211.jpg

Extra's:

• Deleted Scenes
• Introduction by Chaplin biographer David Robinson
• "The Gold Rush" - 2 versions of the film: 1942 re-issue and digitally restored 1925 version in its original form
• "Chaplin Today: The Gold Rush" documentary
• "The Great Dictator" - "The Tramp And The Dictator" Turner Classic Movies documentary
• Making-of (with color footage)
• Deleted scene from Chaplin's "Sunnyside" (1918)
• Hitler/Mussolini excerpt from Chaplin's "Monsieur Verdoux"
• "Limelight" - Isolated music score
• "Chaplin Today: Limelight" documentary
• Chaplin family participants featurette
• Chaplin home movies from 1952 and 1959
• International trailers
• "Modern Times" - "Chaplin Today: Modern Times" documentary
• Alternate scene (complete nonsense song from The Cafe Scene)
• Original story notes

Komt uit op 02/07 in regio 1. Ziet er verzorgt uit en allen 2 diskers! Ik hoop dat deze set een beetje opgeschoont (mooie transfer) is, gezien het wel een erg leuke set van Chaplin films is (in ieder geval wel mijn 2 grootste favorieten: Modern Times en Great Dictator). Het geluid is 5.1 geremixt :? :roll:

En dit is nog maar Vol. 1, dus dat belooft wat. Zat al een tijdje te twijfelen welke Chaplin set ik zou kiezen (uit de werkelijk 10 tallen verschillende series, die op de markt zijn verschenen, lees: de één nog slechter dan de ander), maar deze ziet er erg lekker uit!

Kaplan
27-05-2003, 22:30
Jammer dat City Lights er niet bij zit.
Toch mijn favoriete Chaplin film. Misschien in vol. 2.
Hoop wel dat ze los verkrijgbaar zullen zijn.

MAD
27-05-2003, 22:40

Inderdaad City Lights wil ik ook nog wel. :D

Heb ze ook al los gezien (o.a. bij www.play.com) Ze kosten dan zo'n €22,- tot €24,- per 2 disk. De box zag ik voor zo'n €60,- online (een beetje volgens het principe: 4 halen, 3 betalen dus) ;)

Mark_vdH
28-05-2003, 08:10
Ik heb de box bij Amazon.ca besteld. Iets van 55 euro incl. (de snellere) verzending.

http://www.amazon.ca/exec/obidos/ASIN/B000096IBS/qid=1054105735/sr=2-1/ref=sr_2_3_1/701-8523398-4098742

MAD
28-05-2003, 09:35
Ik heb de box bij Amazon.ca besteld. Iets van 55 euro incl. (de snellere) verzending.

http://www.amazon.ca/exec/obidos/ASIN/B000096IBS/qid=1054105735/sr=2-1/ref=sr_2_3_1/701-8523398-4098742

Ik denk dat ik hem bij DVDSoon bestel. Met snellere verzending is hij daar vaak met 4-5 dagen hier binnen. Net zo duur als Amazon.ca overigens, maar ik heb iets tegen die enorme koeiletters van A M A Z O N op de verpakking. Lijkt mij nogal opvallen in de post, vooral omdat ze niet altijd lagere (douane)bedragen op het label zetten, vind ik het vrij risicovol (lees: uiteindelijk toch 25% duurder dan je had verwacht ;)). Maar ik wacht toch even dat hij uit is en ik er eerst wat reviews van gelezen heb. DVDSoon is ook niet persé goedkoper in de pre-order heb ik laatst ondervonden (toen ze een disk goedkoper maakten na uitkomst en ik naar mijn te veel betaalde geld kon fluiten!). Als ik wacht tot 1 juli kan ik ook nog even een maandje sparen.. ;)

Iemand al een idee wanneer Vol. 2 volgt en wat de inhoud is?

MAD
28-05-2003, 09:40

Er was ooit overigens een box (nu OOP geloof ik) met dezelfde films als deze, alleen zat Limelight daar niet in en City Lights wel. Zie hier (http://www.dvdsoon.com/showtitledetails.xml?uid=13661). Alleen dat waren niet van die mooie 2 diskers!

Mark_vdH
28-05-2003, 11:13

Ik denk dat ik hem bij DVDSoon bestel. Met snellere verzending is hij daar vaak met 4-5 dagen hier binnen. Net zo duur als Amazon.ca overigens, maar ik heb iets tegen die enorme koeiletters van A M A Z O N op de verpakking.
Ik bestel juist niets (meer) bij DvdSoon. Douanekosten bij Amazon.ca zijn inderdaad een risico, maar ik ga toch liever voor een goede customer service.... :)

Bovendien zijn mijn laatste twee boxen ook goed langs de douane gekomen, dus ik heb goede hoop....

On Topic: De allereerste Frankenstein (uit 1910) is nu ook uit op dvd. Het speciale aan deze 12 minuten durende film is dat er maar één kopie van is overgebleven, in handen van een privéverzamelaar die hem nu dus op dvd heeft gezet.

http://www.digitallyobsessed.com/stills/edison2003.jpg

Matig geacteerd en geregisseerd, maar toch wel leuk om te zien. Nosferatu staat trouwens ook op de dvd, maar die versie is niet getint, niet volledig en met matige muziek, en dus niet de moeite waard (koop de R2/BFI of de R0/Kino).

Meer info: http://www.digitallyobsessed.com/showarticle.php3?ID=63

Kaplan
30-05-2003, 14:44
The long ships(1964) van regisseur Jack Cardiff (cameraman van Black Narcissus en African Queen, Vikings) is nog zo’n onbekende adventure classic die ik hier even wil noemen. Hij past goed thuis in het rijtje films die in deze thread zijn genoemd. Met Sidney Poitier, Richard Widmark, Oskar Homolka en Gordon Jackson.

Het gaat over de viking Rolfe die op zoek gaat naar “The mother of Voices” Een gigantische bel van puur goud. Volgens een legende lang geleden gemaakt door monniken. Ik vind deze film persoonlijk beter dan de “Vikings” Vooral de scene met “de glijbaan des doods” maakte als kind grote indruk op me.

Hij komt binnenkort uit op regio 1 en 2.

godofgamblers
30-05-2003, 15:11
Aanraders :

Citizen Kane (1941)
M (1931)
King Kong (1933)

Allen toppers.

Dushen

Mark_vdH
30-05-2003, 16:21
Als je M wil zien, wacht dan wel op de nieuwe, gerestaureerde versie van Eureka. Die gerestaureerde versie is al uit in Duitsland, maar zonder ondertiteling. Kijk HIER (http://207.136.67.23/film/dvdcompare/M/m-fritzlang.jpg) om te zien hoeveel beter de PAL versie is t.o.v. de Criterion.

De Eureka zal bovendien meer extra's bevatten dan de Duitse dvd, netjes verspreid over 2 discs. De specs:

* Exclusive, new digital transfer of the mint condition, 35mm restoration fine grain archival print, directly struck of the restoration negative - made on a High Definition Philips Spirit Datacine.

* Restored sound transferred from 24-bit digital elements.

* 35-minute interview with Fritz Lang (1964), transferred directly from camera negative & 24-bit digital elements. - made on a High Definition Philips Spirit Datacine.

* 50 - minute documentary "The Hunt For M" detailing the background of the story based on actual files of the child murderer Peter Kurten; its impact on the German society as well as detailed insight into the restoration and the new transfer; with interviews with leading serial killer criminologist Stephan Harbort, analyst Heike Klapdor-Koppa, film distributor Hans Eckelkamp and film restoration supervisor Martin Koerber.

* Screen-specific audio commentary by Martin Koerber, Heike Klapdor-Koppa and transfer supervisor Torsten Kaiser, of THE LASER EXAMINER.

* 20-minute essay by historian R. Dixon Smith on the impact of "M" on the audiences at the time and film history.

* Comparison between new restoration & previous ones.

* Comparison between original version & post-war release.

* Extensive still files, set designs and more.

En het hoesje:

http://www.eurekavideo.co.uk/images/m_lrg.jpg

Uit op 21 september in Engeland

De huidige versies van King Kong zijn ook niet aan te raden. De Franse disc is weliswaar beter dan de Engelse, maar Warner schijnt hard aan een restauratie te werken met hetzelfde team als dat van de restauraties van Citizen Kane en Singin' In The Rain (Lowry Digital Images). Waarschijnlijk zullen ze wel met de release wachten totdat de remake van Peter Jackson klaar is, dus je zult toch nog wel even geduld moeten hebben....

hitch_fan
30-05-2003, 18:21
Een film die op mij als kind een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten is Flight Of The Phoenix.

http://images.amazon.com/images/P/B00008MTVZ.01.LZZZZZZZ.jpg

Prachtige avonturenfilm over een vliegtuig dat neerstort in de Sahara. De crew en passagiers zijn eerst vol hoop op een spoedige redding maar als die uitblijft worden ze gedwongen zelf te zoeken naar een uitweg uit de woestijn. Geregisseerd door Robert Aldrich, all-star cast met oa James Stewart, Richard Attenborough, Hardy Kruger en Ernest Borgnine.
Net uitgebracht op R1 DVD :D

MAD
06-06-2003, 10:58
Een film die op mij als kind een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten is Flight Of The Phoenix.

Net uitgebracht op R1 DVD :D

Op deze zat ik ook al een tijdje te wachten. Mooi dat hij nu eindelijk uit is! Heb hem gelijk besteld. Verzenden was bijna nog duurder dan de film zelf... ;)

Bij DVDSoon: €9,75 incl. versnelde verzending! :D

TeaDoggy
20-06-2003, 13:34
Heb vorige week in het Filmmuseum in het kader van 100 jaar westerns de film Butch Cassidy & The Sundance Kid gezien. Echt een ongelooflijk goede film, die behalve een goede western ook nog een goede komedie is. Een echte aanrader.

erikvandienst
20-06-2003, 13:47
Vergeten we de Hitchcock's niet? North by Northwest is een van de beste films ooit...

MAD
22-06-2003, 22:52
Vergeten we de Hitchcock's niet? North by Northwest is een van de beste films ooit...

Persoonlijk (en miljoenen met mij ;)) ga ik toch voor Rear Window... maar North by Northwest is ook niet onaardig! :D

MAD
22-06-2003, 23:04
Ik heb eindelijk ook Flight of the Phoenix binnen. Hierbij zat een boekje met classic aanraders met deze titel:

The 300 Spartans

http://www.dvdsoon.com/servlet/imageloader?uid=48475&width=135&height=185&quality=0.8

Essentially true story of how Spartan king Leonidis led an extremely small army of Greek Soldiers (300 of them his personal body guards from Sparta) to hold off an invading Persian army more than 20 times as large. The actual heroism of those who stood (and ultimately died) with Leonidis helped shape the course of Western Civilization, allowing the Greek city states time to organize an army which repelled the Persians. Set in 480 BC

Klinkt wel interessant maar met de IMDb wordt ik ook niet veel wijzer. Iemand deze film gezien, m.a.w.: Is het wat?

mark t
23-06-2003, 07:51

Persoonlijk (en miljoenen met mij ;)) Aaaargh!!! 'Miljoenen met mij'. Ik kan niet tegen zulke drogredenen.

Toon maar eens aan dat dat zo is: Ik wil de namen zien van die miljoenen! Nu!

MAD
23-06-2003, 09:02

Persoonlijk (en miljoenen met mij ;)) Aaaargh!!! 'Miljoenen met mij'. Ik kan niet tegen zulke drogredenen.

Toon maar eens aan dat dat zo is: Ik wil de namen zien van die miljoenen! Nu!

Zei ik miljoenen, ik bedoelde natuurlijk duizenden ;) :D
In ieder geval zijn het daar 26,694 leden van de Internet Movie Database het daar mee eens. Rear Window staat overigens op #14 in de top 250 (en is daarmee de hoogst genoteerde Hitchcock) en North by Northwest pas op #20 (op de voet gevolgd door Psycho op #21 ;) ) (6)

Maar laten we het eens over een andere favoriet van mij hebben die de meeste Hitchcock fans helemaal niets vinden: "The Trouble with Harry". Ik vond hem erg leuk. Galgenhumor, zeg maar. Ik begrijp niet dat je als Hitchcock fan deze niet leuk kan vinden. Ik zie het altijd als een soort van "Rope", maar dan nog net iets sarcastischer/humoristischer.

Raydel Valdés da Silva
26-06-2003, 08:23
Mutiny on the Bounty http://us.imdb.com/Title?0056264 , pas geleden gezien, vond het een leuke film, uit 1962 met Marlon Brando, duurt wel bijna 3 uur, maar dat heb je eigenlijk niet door.

Een andere leuke klasieker vind ik: How to Steal a Million
http://us.imdb.com/Title?0060522

MAD
26-06-2003, 08:55
Mutiny on the Bounty http://us.imdb.com/Title?0056264 , pas geleden gezien, vond het een leuke film, uit 1962 met Marlon Brando, duurt wel bijna 3 uur, maar dat heb je eigenlijk niet door.

Een andere leuke klasieker vind ik: How to Steal a Million
http://us.imdb.com/Title?0060522

Dat zijn inderdaad leuke Classics. How to Steal a Million met Audry Hepburn vind ik echt geweldig... Alleen één nadeel: ze zijn beiden nog niet op DVD uit! :(

Dat is eigenlijk een beetje het probleem hier, er zijn zat goede classics op te noemen, maar zie ze maar eens op DVD te vinden... ;)

MAD
28-07-2003, 19:19
Ik dacht laat ik eens iets nieuws in dit topic gooien, misschien reageren anderen ook wel met nieuwe aanraders. Mijn aanrader, Classics van Roman Polanski:

The Roman Polanski Collection

http://www.dvdtimes.co.uk/images/Covers/romanpolanskiboxset_r2front.jpg

Disc 1: Knife in the Water (1962)

Original 4:3 full frame version
Optional DTS Audio
Optional Dolby Digital 5.1 Audio
A Ticket to the West - An all-new featurette
Theatrical Trailer
Liner Notes
Talent Bios
Poster and Stills Gallery
Collector's Booklet

Disc 2: Repulsion (1965)

Widescreen Presentation Enhanced for 16x9 TVs
Optional DTS Audio
Audio Commentary with Roman Polanski and Catherine Deneuve
A British Horror Film - An all-new featurette
Theatrical Trailer
Original Script Extracts
Original Drawings by Art Director Seamus Flannery
Eye and Brain (audio) by Professor Richard Gregory
Liner Notes
Talent Bios
Collector's Booklet

Disc 3: Cul-de-Sac (1966)

Widescreen Presentation Enhanced for 16x9 TVs
Optional DTS Audio
Two Gangsters and an Island - An all-new featurette
Theatrical Trailer
Liner Notes
Talent Bios
Collector's Booklet

Disc 4: Early Shorts

Teethful Smile (Usmiech zebiczny, 1957)
A Murderer (Morderstwo, 1957)
Two Men and a Wardrobe (Dwaj ludzie z szafa, 1958)
Lamp, The (Lampa, 1959)
When Angels Fall (Gdy spadaja anioly, 1959)
Fat and the Lean, The (Gruby i chudy, 1961)
Mammals, The (Ssaki, 1962)
Let's Break the Ball (Rozbijemy zabawe, 1957)

Vooral disk 4 is natuurlijk de grote verassing. Deze 4e schijf (met uniek werk) is alleen te koop in deze set. De andere films zijn ook los te koop.

Kaplan
28-07-2003, 21:22
Ja !
Ik heb die box aangekondigd gezien bij play.
Twijfel nog of ik de criterion van knife in the water ga kopen of deze box.
Ben wel erg benieuwd naar die early shorts.

hitch_fan
28-07-2003, 22:20
Twijfel nog of ik de criterion van knife in the water ga kopen of deze box.

Het zou mij niet verbazen als Criterion tzt al deze titels ook zal uitbrengen. Anchor Bay heeft in ieder geval niet de rechten voor R1.
Deze box ziet er overigens prachtig en verlokkelijk uit. Ik denk niet dat Criterion het veel beter zal doen.

Nog een andere aanrader:
http://images.amazon.com/images/P/B00006FDC9.01.LZZZZZZZ.jpg

Peter Bogdanovich's ode aan de screwball comedies uit de 30er en 40er jaren is een van de leukste films ooit gemaakt. Het centrale thema van de screwball (dominant meisje jaagt passieve jongen achterna) wordt op briljante wijze vermengd met een achtervolging ala It's A Mad, Mad, Mad, Mad World, wat leidt tot zeer lachwekkende taferelen.

Kaplan
28-07-2003, 22:23
En dan komt van Bogdanovich ook nog Paper moon er aan

hitch_fan
28-07-2003, 22:25
En dan komt van Bogdanovich ook nog Paper moon er aan
[/url]http://www.playusa.com/playusa.asp?page=search&adudisc=y

En Targets :)

MAD
28-07-2003, 23:49
En Targets :)

En als we het dan toch over Boris Karloff hebben, zag dat ze op 26/08 nog een aantal van zijn films gaan uitbrengen (regio 1):

The Ghoul (1934)
The Devil Commands (1941) RCE
Comedy Of Terrors (1964) / The Raven (1963)

Nou niet echt de beste films van Karloff :?

MAD
30-07-2003, 22:01
www.masterofcinema.com:

Eureka Video (UK) have exclusively revealed to MoC their forthcoming DVD releases for 2004. Titles and release dates are subject to change but the current schedule looks like this:

Sunrise (Murnau, 1927) - January
Doctor Mabuse I & II (Lang, 1922) - February
The Testament of Dr Mabuse (Lang, 1933) - March
The Holy Mountain (Fanck, 1926) - March
The Last Laugh (Murnau, 1924) - April
Herr Tartüff (Murnau, 1926) - May
Diary of a Lost Girl (Pabst, 1929) - June
Die Nibelungen I & II (Lang, 1924) - June
Michael [Mikaël] (Dreyer, 1924) - September

All this comes after Eureka's exciting 2003 slate which contains Der Golem (Wegener, 1920) in September, and M (Lang, 1931) in October.

Ik hoop dat ze beter werk leveren dan Nosfaratu. Heb vandaag toevallig bij iemand de Eureka versie gezien, prima opgeknapt, leuke extra's, maar ik vind die moderne synthesizer score toch wel erg storend. En bij een stomme film vind ik dat nou juist wel heel belangrijk! Ik ga voor de BFI versie (die naar verluid ook een beter beeld heeft, qua "kleur"contrasten dan). Misschien verwachtte ik van de Eureka Nosfaratu 5.1 score iets te veel, nadat ik net van de week heb zitten genieten met de fantastische uitgave van Metropolis (van UFA / Universum Film) met prachtige 5.1 score (echt tranen van blijdschap ;) topdisk!).

Maar we mogen niet klagen. Zoveel Duits expressionistische classics tegelijk in één jaar! Maar hopen dat ze ook een beetje mooi zijn opgepoetst met wat leuke extra's.

hitch_fan
30-07-2003, 22:52
Ik hoop dat ze beter werk leveren dan Nosfaratu.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat Eureka gebruik zal maken van door de FW Murnau Stiftung en het Berlijns Filmmuseum gerestaureerd materiaal. Deze zijn ook verantwoordelijk voor de recente Metropolis restauratie (zowel de Duitse als Engelse versies).

Maar we mogen niet klagen. Zoveel Duits expressionistische classics tegelijk in één jaar! Maar hopen dat ze ook een beetje mooi zijn opgepoetst met wat leuke extra's.

Ik wacht op de Duitse releases. Ik heb deze films toch liever met originele Duitse tussentitels. Volgens http://www.murnaustiftung.de/en/04-00-00-news.html worden oa FW Murnau's "Nosferatu" en "Der Letzte Mann", en Fritz Lang's "Dr Mabuse - Der Spieler" voorbereid voor een DVD release. Toen de Duitse DVD van Metropolis werd aangekondigd in Duitsland, werden ook nog Fritz Lang's "Die Nibelungen" en Robert Wiene's "Das Kabinett des Doktor Caligari" genoemd als toekomstige DVD releases. Helaas werden geen release data genoemd.

MAD
31-07-2003, 00:38
Ik meen ergens gelezen te hebben dat Eureka gebruik zal maken van door de FW Murnau Stiftung en het Berlijns Filmmuseum gerestaureerd materiaal. Deze zijn ook verantwoordelijk voor de recente Metropolis restauratie (zowel de Duitse als Engelse versies).

Dat zegt nog niets. De Eureka en BFI uitgave van Nosferatu maken beiden gebruik van hetzelfde bronmateriaal, maar in een vergelijk van beide uitgaves constateerde men het volgende:

In terms of print quality, there's not much to choose between them. Both are sourced from restored materials, but the fact that this is an 80 year old film, which spent 30-odd years in limbo, inevitably means constant scratches and damage.

Crucially, the BFI version is colour tinted, whereas the two Eureka versions - sepia tinted and black and white - are not. In this regard the BFI version is certainly an improvement, as we can now see that Nosferatu is only active in the blue-tinted night scenes and so, for the first time, his disintegration in the daylight makes sense.

En dan heb ik het nog niet eens over de score, die in beiden uitgaves mijlen uiteen liggen (van synthesizers tot klassiek orkest), wat dan ook een wereld van verschil maakt in de ervaring van de film. Zeg nou zelf: Metropolis zou Metropolis niet zijn als ze hier een ander (modern synthesizer) muziekje onder zouden zetten. ;)

Ik wacht op de Duitse releases. Ik heb deze films toch liever met originele Duitse tussentitels. Volgens http://www.murnaustiftung.de/en/04-00-00-news.html worden oa FW Murnau's "Nosferatu" en "Der Letzte Mann", en Fritz Lang's "Dr Mabuse - Der Spieler" voorbereid voor een DVD release. Toen de Duitse DVD van Metropolis werd aangekondigd in Duitsland, werden ook nog Fritz Lang's "Die Nibelungen" en Robert Wiene's "Das Kabinett des Doktor Caligari" genoemd als toekomstige DVD releases. Helaas werden geen release data genoemd.

Ik ben blij dat de Duitsers zelf ook hun culturele erfgoed naar waarde inschatten en de uitgaves niet alleen laten afhangen van wat de Engelsen en Amerikanen er van maken. Mocht de Duitse Nosferatu beter zijn dan de BFI versie dan dan verkoop ik de BFI versie toch weer. ;)

Maar ik ben benieuwd naar al deze uitgaves: "Criterion, eat your heart out!". Ben trouwens ook niet ontevreden met de Chaplin Collectie, mooie uitvoering en restauratie (met kanttekeningen van sommige nitpikkers, maar ik vond ze prachtig)!

MAD
19-08-2003, 11:17
Ik kreeg vandaag bericht dat de films van Errol Flynn die de 26e zouden uitkomen, vandaag al verstuurd zijn. Het gaat om deze prachtige classics:

http://www.dvdsoon.com/product-images/50995.jpg?width=135&height=185&quality=0.8

http://www.dvdsoon.com/product-images/50999.jpg?width=135&height=185&quality=0.8

Deze was vorige maand al uit:

http://www.dvdprofiler.com/cgi-bin/data/myprofiler/images/8539275222f.jpg

En volgende maand komt de 2-disk van deze (lang verwachtte) nog bij: (y)

http://www.dvdprofiler.com/cgi-bin/data/myprofiler/images/1256951312f.jpg

Dit is een goed Flynn jaar. Hopenlijk brengen ze de Captain Blood, The Sea Hawk, Willem Tell, etc. ook nog even uit nu ze toch bezig zijn. ;)

Zag vandaag, dat ik deze nog gemist heb in de bestelling (gelijk maar even doen dan ;)):

http://www.dvdsoon.com/product-images/49009.jpg?width=135&height=185&quality=0.8

Kaplan
25-11-2003, 10:58
Volgend jaar februari weer een aantal mooie classics volgens volgende site.
http://www.videoeta.com/month_dvd.html?month=2&year=2004

Gaslight (1944) met Bergman, Boyer en Cotton.
http://www.videoeta.com/images/movies/medium/WAR_D65148D.jpg

Grand Hotel (1932) met Greta Garbo en vele andere sterren. Eindelijk een film met Garbo. Ziet er uit als een edite zoals Casablanca en Adventures of Robin Hood
http://www.videoeta.com/images/movies/medium/WAR_D65084D.jpg

Mutiny on the Bounty (1935) de versie met Laughton en Gable
http://www.videoeta.com/images/movies/medium/WAR_D65090D.jpg

Goodbye mr. Chips (1939) Het bekende verhaal van Hilton over het leven van een schoolmeester met Rober Donat.
http://www.videoeta.com/images/movies/medium/WAR_D65837D.jpg

Mrs. Miniver (1942) WWII drama met Greer Garson
http://www.videoeta.com/images/movies/medium/WAR_D65196D.jpg

Het lijkt me dat als ik de hoesen zo bekijk een aantal uitgaves zijn als die van Casablanca SE en Adventures of Robin Hood.
Als iemand meer info heeft hoor ik dat graag.

Eddy
25-11-2003, 15:09
Ik kreeg vandaag bericht dat de films van Errol Flynn die de 26e zouden uitkomen, vandaag al verstuurd zijn. Het gaat om deze prachtige classics:

http://www.dvdsoon.com/product-images/50995.jpg?width=135&height=185&quality=0.8

http://www.dvdsoon.com/product-images/50999.jpg?width=135&height=185&quality=0.8

Deze was vorige maand al uit:

En volgende maand komt de 2-disk van deze (lang verwachtte) nog bij: (y)

Dit is een goed Flynn jaar. Hopenlijk brengen ze de Captain Blood, The Sea Hawk, Willem Tell, etc. ook nog even uit nu ze toch bezig zijn. ;)

Zag vandaag, dat ik deze nog gemist heb in de bestelling (gelijk maar even doen dan ;)):

http://www.dvdsoon.com/product-images/49009.jpg?width=135&height=185&quality=0.8
Het is erg leuk om plaatjes in je bericht te stoppen, maat ik zie momenteel slechts rode kruisjes. Ook als ik via mijn rechtermuisknop naar de eigenschappen ga, kom ik er maar niet achter op welke dvd's het gaat. Erg jammer, want ik ben zeker benieuwd naar films van Errol Flynn... :(

Zoolander
26-11-2003, 17:38
Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk films op te nemen die nog niet door anderen zijn genoemd, maar het kan zijn dat ik al een paar aanbevelingen over het hoofd heb gezien.

Maltese Falcon (1941) van John Huston
Voor zover ik weet de eerste echte film noir, met Humphrey Bogart als de cynische, goedgebekte Sam Spade. Heeft alle elementen van de film noir in zich, plotwisselingen, regenachtige straten, een femme fatale en natuurlijk de verplichte regenjas en deukhoed voor Bogart.

On the Waterfront (1954) van Elia Kazan
Marlon Brando speelt een loopjongen die klusjes opknapt voor vakbondsbaas/gangster Lee J. Cobb. Als mede door zijn hulp een van zijn collega dokwerkers wordt vermoord, komt hij langzaam in gewetensnood. Elia Kazan's doorzichtige poging om zijn eigen misstappen goed te praten (hij verraadde zijn communistische vrienden om zelf te mogen blijven filmen) levert een uitstekende film op. Met de klassiek geworden "I could have been a contender" scene achter in een taxi.

Manchurian Candidate (1962) van John Frankenheimer
De originele samenzweringsthriller. Werd in eerste instantie genegeerd, omdat het plot te onwaarschijnlijk leek. Daar ging men wel anders over denken toen Kennedy binnen een jaar na de release van de film werd neergeschoten. Hoofdrolspeler Frank Sinatra kocht de rechten van deze film op om hem uit de circulatie te houden.

Cool Hand Luke (1967) van Stuart Rosenberg
Paul Newman is weergaloos in deze film als een anti-authoritair figuur die in een dronken bui een rij parkeermeters molt en zwaar moet boeten in de gevangenis. Vooral de scene waarin hij 50 eieren probeert te verorberen is klassiek geworden. Helaas niet verkrijgbaar als R2 dvd.

The Graduate (1967) van Mike Nichols
Zo'n beetje de eerste amerikaanse film waarin de gehele soundtrack uit popmuziek bestond. Na 35 jaar nog steeds prima entertainment. De nieuwe uitgave van RCV ligt voor 5 euro bij Van Leest en is een directe afgeleide van de laser disc die uitkwam ter ere van het 25-jarige jubileum van deze film.

The French Connection (1970) van William Friedkin
Na 33 jaar is dit nog steeds een van de meest realistische politiefilms ooit gemaakt. Gene Hackman is onvergetelijk als de bezeten inspecteur Doyle en New York zag er nog nooit zo rauw uit als in deze film. Vergelijk dat eens met het New York uit Woody Allen's Manhattan! De special edition box set is nu voor 22,61 euro te koop bij de Makro en bevat ook deel 2 en een fantastische BBC-documentaire over de film.

Straw Dogs (1971) van Sam Peckinpah
Oppervlakkig gezien is dit een eenvoudige film waarin een stel boerenkinkels het huis van Dustin Hoffman belegeren. Voor wie bereid is wat aandachtiger te kijken vindt hier een schat aan observaties over verhoudingen tussen arm en rijk, man en vrouw en de machtsstrijd die zich in vele huwelijken afspeelt. In Nederland helaas alleen te koop in het full frame formaat, maar bij Play.com te koop in de originele 1.85 beeldverhouding. De commentaar track geeft een uitstekend inzicht in de manier van filmen van Peckinpah. De prijs: 6,49 pond.

The Long Goodbye (1973) van Robert Altman
Controversiële, offbeat neo noir film van Robert Altman waarin hij probeert het genre ten grave te dragen. Elliott Gould speelt een onwaarschijnlijke Philip Marlowe, die duidelijk niet thuishoort in de hippe wereld van de jaren 70. Tevens de eerste film waarin Arnold Schwarzenegger figureert. Helaas nog niet verkrijgbaar als R2 dvd.

Chinatown (1974) van Roman Polanski
Dat het film noir genre nog niet dood was bewees Roman Polanski met deze perfecte neo noir film. Ondanks het feit dat de film in kleur is en zich afspeelt in de zonovergoten straten van L.A., blijft de film noir sfeer volkomen overeind. Faye Dunawaye speelt de femme fatale met een verpletterend geheim. Fantastisch script, ijzersterke cast en mijn favoriete film aller tijden. John Huston, regisseur van the Maltese Falcon, speelt met verve de rol van slechterik Noah Cross. Verkrijgbaar als kale DVD met een prima beeldkwaliteit voor ongeveer 12,50 euro.

Koyaanisqatsi (1983) Godfrey Reggio
In deze film geeft Reggio zijn visie op het leven in de westerse maatschappij, en hoe we volkomen afhankelijk zijn van en omgeven worden door technologie. Reggio vertelt zijn verhaal uitsluitend in beelden, begeleid door een hypnotische soundtrack van minimalist Philip Glass. Door gebruik te maken van (de inmiddels veelvuldig gekopieerde) slow motion en time lapse fotografie dwingt Reggio ons met een andere blik naar de wereld om ons heen te kijken. Nu te koop in een box met Powaqqatsi voor slechts 17,85 euro bij de Makro.

MAD
26-11-2003, 21:24
Het is erg leuk om plaatjes in je bericht te stoppen, maat ik zie momenteel slechts rode kruisjes. Ook als ik via mijn rechtermuisknop naar de eigenschappen ga, kom ik er maar niet achter op welke dvd's het gaat. Erg jammer, want ik ben zeker benieuwd naar films van Errol Flynn... :(

Nog een keer de plaatjes dan maar dit keer uit mijn collectie. Voor meer info over de films, zie "mijn DVD collectie" in mijn signature. Het gaat om deze titels:

The Prince and the Pauper

http://www.dvdprofiler.com/cgi-bin/data/myprofiler/images/1256952272f.jpg

The Master of Ballantrae

Kim

http://www.dvdprofiler.com/cgi-bin/data/myprofiler/images/1256957522f.jpg

The Adventures of Robin Hood

Objective, Burma!

http://www.dvdprofiler.com/cgi-bin/data/myprofiler/images/1256952502f.jpg

Alleen de laatste 2 zijn nu ook in NL verschenen. De anderen zijn alleen als R1 te koop.

Zoolander en Kaplan bedankt voor je bijdrages. Degene die ik nog niet ken zal ik eens opzoeken in de IMDB en in de online shops. Heb ik alvast een leuk lijstje voor de Kerst.

Verder kan ik een ieder de nieuwe Bogart boxen aanraden die op 09/02/04 gaan uitkomen. 3 films per box voor ongeveer €38,- per stuk (www.play.com). De R2 UK uitgaves hebben allen NLO! Het zijn allen de nieuwe opgeschoonde versies (o.a. de nieuwe 2 disk van Casablanca).

Bogart Classics 1 Box Set (3 Discs)

http://www.play.com/covers/143768m.jpg

Casablanca - Special Edition (2 disk)
High Sierra
Dark Passage

Bogart Classics 2 Box Set (3 Discs)

http://www.play.com/covers/143773m.jpg

Treasure Of The Sierra Madre
To Have And Have Not
They Drive By Night

MAD
28-11-2003, 14:59
Ik had ergens gelezen dat er nieuwe tranfers zouden uitkomen van een hele reeks Laurel and Hardy films. Weet alleen niet meer wanneer die zouden uitkomen. Waren dat nou deze???

http://www.playusa.com/covers/125016m.jpg

Hamilcar54
02-12-2003, 11:13
Ik ben benieuwd wat Dutch Filmworks ervan zal terechtbrengen in januari/februari als ze El Cid en 55 days in Peking gaan uitbrengen. Nu maar hopen op wat degelijke kwaliteit...

MAD
02-12-2003, 12:30
Ik ben benieuwd wat Dutch Filmworks ervan zal terechtbrengen in januari/februari als ze El Cid en 55 days in Peking gaan uitbrengen. Nu maar hopen op wat degelijke kwaliteit...

Ik heb een jaar geleden de Duitse El Cid bij Amazon.de Deze is Anamorphic Widescreen 2.35:1 (in tegenstelling tot de R2NL/UK, R4 en R1 welke allen 4:3 zijn) en naast de Duitse DD1.0 heeft ook de oorspronkelijke Engelse DD1.0 track.

http://www.dvdprofiler.com/cgi-bin/data/myprofiler/images/020974149754.5f.jpg http://www.dvdprofiler.com/cgi-bin/data/myprofiler/images/020974149754.5b.jpg

Voor de fans die athenciteit super belangrijk vinden (zoals hitch_fan waar ik ook de tip van de Duitse versie van kreeg ;)) is er zelfs een nog "betere" versie van El Cid, namelijk de Japanse R2 versie. Deze heeft naast widescreen ook de originele start- en pausemuziek in de film verwerkt. Hij is alleen wel iets van €40,- (wat een hele normale prijs is voor Japanse DVD's, alles is daar zo duur). De Duitse versie kost iets van €20,-.
Ik ben uiteraard wel benieuwd of er nu een "betere" (widescreen) NL versie gaat komen van deze topper. Liefst een SE met wat leuke extra's en een opgeschoonde transfer.

Cinemaniac
02-12-2003, 15:56
Hier zijn 'n paar absolute aanraders:

The Prisoner of Zenda
De David O. Selznick-versie uit 1937, met prachtige rollen van Ronald Colman (dubbelrol), Douglas Fairbanks Jr. en David Niven.

The Flame and the Arrow
'n Zeer vermakelijke avonturenfilm uit 1950, waarin Burt Lancaster z'n oude baantje als acrobaat weer oppakt. Als je The Adventures of Robin Hood leuk vond, zul je deze zeker waarderen.

The Greatest Show on Earth
Typische Cecil B. DeMille-epos uit 1952 over 'n rondreizende circus, met de legendarische botsing tussen twee treinen. O.a. met Charlton Heston en James Stewart als clown. Maakte als jochie erg veel indruk op me. Deze schijnt volgend jaar op DVD uitgebracht te worden.

Verder ben ik 'n groot fan van Michael Powell en Emeric Pressburger: Black Narcissus, The Red Shoes, A Matter of Life and Death, The Battle of the River Plate, enzovoort... dat zijn gewoon hele mooie films.

hitch_fan
02-12-2003, 19:11
oorspronkelijke Engelse DD1.0 track.

El Cid is een Technirama film. 70mm Roadshow prints hadden 6 track stereo. De DVD zou dus eigenlijk minimaal Dolby Surround moeten zijn om het oorspronkelijke geluid te benaderen.

een nog "betere" versie van El Cid, namelijk de Japanse R2 versie. Deze heeft naast widescreen ook de originele start- en pausemuziek in de film verwerkt. .

De Japanse DVD heeft wel de overture en exit muziek van de Roadshow versie maar de intermission en entr'acte missen helaas :(. Wel in 5.1 overigens.
Ik wacht dus nog steeds op een perfecte release. Op R1 is de film overigens nog niet uit - wel aangekondigd een jaar of drie geleden maar later door Buena Vista weer gecancelled.

Treasure Of The Sierra Madre - Bogart Classics II

Persoonlijk zou ik de prachtige 2-disc R1 aanschaffen. De R2 is een 1-disc en heeft oa niet de zeer goede, 2 uur durende documentaire over John Huston als extra.

Ik had ergens gelezen dat er nieuwe tranfers zouden uitkomen van een hele reeks Laurel and Hardy films. Weet alleen niet meer wanneer die zouden uitkomen. Waren dat nou deze???

Nee. Universal Benelux brengt pas volgend jaar 3 reeksen L&H films uit op DVD. Universal zal gebruik maken van hetzelfde gerestaureerde materiaal als waarvan Kinowelt in Duitsland voor haar DVD's gebruik maakt (inmiddels al 23 DVD's, nummer 24 komt in Januari :)). Zie ook: http://www.blotto.nl/n/home_nl.html

En dit zal je ook verheugen (mij in ieder geval wel): Paramount brengt volgend jaar het 1e seizoen van Hogan's Heroes uit op DVD in R1 :).

Nog wat klassieke tv die pas in de UK is verschenen op DVD - de 1e serie van Secret Army (2e serie volgt in voorjaar 2004):
http://www.blackstar.co.uk/img/video/cover/front-sorted/7000000/08/39/54.jpg

Nog een aanrader die pas in Duitsland is verschenen - de klassieke krimi met Heinz Rühmann:
http://images-eu.amazon.com/images/P/B00007MAUP.03.LZZZZZZZ

hitch_fan
02-12-2003, 19:33
Mutiny on the Bounty (1935) de versie met Laughton en Gable

Ik had liever de versie uit 1962 op DVD zien verschijnen.

Het lijkt me dat als ik de hoesen zo bekijk een aantal uitgaves zijn als die van Casablanca SE en Adventures of Robin Hood.
Als iemand meer info heeft hoor ik dat graag.

Zover ik weet zijn dit allemaal single disc releases (en ook nog in snappers ;)). Overigens wel met een aantal aardige extras. Zo heeft Gaslight bv ook de originele Britse versie uit 1940 op de disc staan.

Persoonlijk verheug ik mij het meest op deze klassiekers die in Januari worden gereleased in R1:

The Postman Always Rings Twice
http://images.amazon.com/images/P/B0000EYUCU.01.LZZZZZZZ.jpg

My Darling Clementine
http://images.amazon.com/images/P/B00005JLUH.01.LZZZZZZZ.jpg
Met de bioscoop versie en Ford's oorspronkelijke cut!

MAD
02-12-2003, 19:42

Nee. Universal Benelux brengt pas volgend jaar 3 reeksen L&H films uit op DVD. Universal zal gebruik maken van hetzelfde gerestaureerde materiaal als waarvan Kinowelt in Duitsland voor haar DVD's gebruik maakt (inmiddels al 23 DVD's, nummer 24 komt in Januari :)). Zie ook: http://www.blotto.nl/n/home_nl.html

En dit zal je ook verheugen (mij in ieder geval wel): Paramount brengt volgend jaar het 1e seizoen van Hogan's Heroes uit op DVD in R1 :).

Thanks voor de L&H tip. Kijk inderdaad naar deze Universal serie uit (bovenstaande box was onlangs verschenen en dacht even dat dit de nieuwe serie was).

Hogan's Heroes is ook één van mijn favorieten. Wel eens de fanclub website (http://www.hogansheroesfanclub.com/index.php) gezien??? Volgend jaar wordt sowieso een goed classic TV serie jaar met in de week van 13 januari:

"Mister Ed - Best of Mister Ed Volume 1"

Wel jammer dat ze van mijn all-time favoriete serie nou net alleen "The Best of" uitbrengen en niet alle seizoenen. :(

"Green Acres - Season 1"

"Lost in Space - Season 1"

En in de week van 03 februari komt daar nog bij:

"Gilligan's Island - Season 1"

Nou alleen "Time Tunnel" nog en dan ben ik helemaal blij! :D

Kaplan
02-12-2003, 20:56
Treasure Of The Sierra Madre - Bogart Classics II
Persoonlijk zou ik de prachtige 2-disc R1 aanschaffen. De R2 is een 1-disc en heeft oa niet de zeer goede, 2 uur durende documentaire over John Huston als extra.

Deze 2 uur durende docu over Huston wil ik niet missen. Toch wel een van mijn favoriete regisseurs. Hij zit ook in de Warner Legends box regio 1 met een extra disc met documentaire over Warner Brothers.

Nog een aanrader die pas in Duitsland is verschenen - de klassieke krimi met Heinz Rühmann:

En met Gert Fröbe. Dat lijkt me wel wat. Ik heb meerdere boeken van Dürrenmatt gelezen waaronder der Richter und sein Henker, Grieche sucht Griechin en mijn favoriet Besuch der alten dame. Ik heb ook wel wat aardige verfilmingen gezien, meestal voor tv. Deze film ken ik echter niet. Toch maar weer eens op amazon.de gaan kijken

Kaplan
02-12-2003, 21:06
Zover ik weet zijn dit allemaal single disc releases (en ook nog in snappers ;)). Overigens wel met een aantal aardige extras. Zo heeft Gaslight bv ook de originele Britse versie uit 1940 op de disc staan.

Snappers die bestonden toch niet meer :wink: Wel jammer, bij Grand Hotel zou ik wel wat extra's willen zien.
Die originele Britse versie heb ik dus nog nooit gezien. Een van de leuke aspecten van de andere versie wel dat daar een nog jonge Angela Lansbury(Murder she wrote) in mee speelt. Een andere film met Bergman komt ook al double bill uit in januari. Dr. Jekyl en mr. Hyde versies 1932 en 1941. De 1932 versie ken ik niet maar de 1941 versie met Spencer Tracy en Ingrid Bergman vind ik erg goed.

My Darling Clementine
Met de bioscoop versie en Ford's oorspronkelijke cut!

Ik wacht zelf dus nog op Grapes of Wrath, die zou toch ook op dit label uitkomen volgend jaar?[/quote]

Kaplan
02-12-2003, 21:21
[
Eureka Video (UK) have exclusively revealed to MoC their forthcoming DVD releases for 2004. Titles and release dates are subject to change but the current schedule looks like this:

Sunrise (Murnau, 1927) - January
Doctor Mabuse I & II (Lang, 1922) - February
The Testament of Dr Mabuse (Lang, 1933) - March
The Holy Mountain (Fanck, 1926) - March
The Last Laugh (Murnau, 1924) - April
Herr Tartüff (Murnau, 1926) - May
Diary of a Lost Girl (Pabst, 1929) - June
Die Nibelungen I & II (Lang, 1924) - June
Michael [Mikaël] (Dreyer, 1924) - September

All this comes after Eureka's exciting 2003 slate which contains Der Golem (Wegener, 1920) in September, and M (Lang, 1931) in October.

We mogen zeker niet klagen wat Duitse klassiekers en silents überhaubt bij Eureka betreft.

Zelf heb ik onlangs van Eureka. "Münchhausen, 1943" en "The thief of Bagdad, 1924" gekocht.

Prima films. Altijd al eens een film met Douglas Fairbanks willen zien. De sets zijn gigantisch. Ook bij Münchhausen is de art direction erg goed plus prachtige kleuren. Beide discs hebben korte maar informatieve audio essays over de film.

Hamilcar54
03-12-2003, 13:12
Een vraagje over Charade: Ik weet dat op R4 dat Charade werd bijgeleverd bij de remake Truth about Charlie, weet er iemand of dit ook op R2 zo is ? en zoja is die ook NL ondertiteld ?

Ik had ergens gelezen dat de R2 Japan versie van El Cid ook niet echt super is qua beeldkwaliteit, uit alles blijkt dat deze film een restauratie kan gebruiken !

hitch_fan
03-12-2003, 16:56
Hogan's Heroes is ook één van mijn favorieten. Wel eens de fanclub website (http://www.hogansheroesfanclub.com/index.php) gezien???

Die kende ik nog niet. Zal er straks eens uitgebreider rondkijken. Wist je trouwens dat Bob Crane na Hogan's Heroes hele andere hoogtepunten heeft verfilmd ;)?

bij Grand Hotel zou ik wel wat extra's willen zien.

Die zitten er ook bij. Hier vind je de volledige specs van ale Warner classic releases in Februari: http://www.dvdtimes.org.uk/content.php?contentid=6052

Grapes of Wrath

Komt als een Fox classics release op 6 April :).

Ik had ergens gelezen dat de R2 Japan versie van El Cid ook niet echt super is qua beeldkwaliteit, uit alles blijkt dat deze film een restauratie kan gebruiken !

De Japanse release is wat flets van kleur maar voor de rest zeker niet slecht. Het kan natuurlijk altijd beter maar ik denk dat we als liefhebbers van klassieke films wat verwend zijn de laatstse tijd door de qua beeldkwaliteit indrukwekkende releases van vooral Criterion, Warner en Fox. De lat wordt steeds hoger gelegd.

En nog een van mijn favoriete films komt er volgend jaar aan - op 16 Maart brengt Fox Those Magnificent Men In Their Flying Machines Or How I Flew From London To Paris In 25 Hours 11 Minutes uit als Special Edition :):):)

M_KOS
04-12-2003, 18:32
vind het jammer dat quo vadis of julias caesar met marlo brando nog niet op dvd is verschenen.
Of celib demented(schrijf ik het zo goed) films

Maar wat is de bron dat dutch filmworks el cid gaat uitbrengen ik zelf heb het nergens gelezen.

mark t
04-12-2003, 18:42
Of celib demented(schrijf ik het zo goed) filmsJe verwart een film met de regisseur. Zie http://www.imdb.com/title/tt0173716/ en http://www.imdb.com/name/nm0001124/

M_KOS
04-12-2003, 18:52
Of celib demented(schrijf ik het zo goed) filmsJe verwart een film met de regisseur. Zie http://www.imdb.com/title/tt0173716/ en http://www.imdb.com/name/nm0001124/
ik bedoel Cecil B. DeMille: http://www.imdb.com/name/nm0001124/

hitch_fan
04-12-2003, 19:13
vind het jammer dat quo vadis of julias caesar met marlo brando nog niet op dvd is verschenen.

Warner brengt waarschijnlijk Quo Vadis volgend jaar op DVD uit.
Van Cecil B Demille brengt Paramount in Maart volgend jaar The Greatest Show On Earth en een nieuwe special edition van The Ten Commandments uit op DVD. Dit is overigens allemaal R1, geen idee of ze ook komen op R2.

Op R2 komen er ook een aantal epics aan. In Duitsland heeft MGM voor 2 februari oa Exodus en Solomon And Sheba aangekondigd.

Renny Collard
04-12-2003, 20:56
James Stewart deed het ook goed als "classic actor".
http://ia.imdb.com/media/imdb/01/I/07/51/80m.jpg

It's a Wonderful Life b.v. of deze;
http://images.amazon.com/images/P/B00003L9CJ.01.MZZZZZZZ.jpg
Wat dacht je van deze;
http://ia.imdb.com/media/imdb/01/I/83/27/40m.jpg

MAD
04-12-2003, 21:47

Als James Steward fan zijn mijn favorieten vooral de Hitchcocks:

Rear Window
Rope
Vertigo

en de Mann/Steward westerns:

Winchester '73 (met audiocommentaar van Steward!)
The Far Country
Bend of the River

en deze natuurlijk:

Anatomy of a Murder

Renny Collard
04-12-2003, 21:58

Als James Steward fan zijn mijn favorieten vooral de Hitchcocks:

Rear Window
Rope
Vertigo

en de Mann/Steward westerns:

Winchester '73 (met audiocommentaar van Steward!)
The Far Country
Bend of the River

en deze natuurlijk:

Anatomy of a Murder

Zijn ook goed, ben ik met je eens, alleen Winchester'73 heb ik nog niet gezien. :?

MAD
04-12-2003, 22:22
Ik ben "The Man from Laramie" nog even vergeten, ook een erg goede Mann/Steward westernclassic!

Als je Steward fan bent, moet je Winchester '73 bezitten. al is het alleen al voor het audiocommentaar! Steward praat 93 min. onafgebroken over een tijdperk van film/western waar het er allemaal nog heel anders aan toe ging dan nu. Acteurs hadden toen nog gewoon een contract, een soort van "9 tot 5 baantje" bij de studio's, maar moesten hierdoor dan ook in elke film die de studio geschikt achtte meespelen. Sommige acteurs speelden zo soms in een tiental films per jaar!

Hamilcar54
05-12-2003, 08:06
De info over El Cid & 55 days in Peking vind je in de R2 database op dvdhome

M_kos, Julius Caesar is een MGM film dus de rechten behoren tot Warner, ik wacht er ook op :P

M_KOS
05-12-2003, 16:17

Warner brengt waarschijnlijk Quo Vadis volgend jaar op DVD uit.
Van Cecil B Demille brengt Paramount in Maart volgend jaar The Greatest Show On Earth en een nieuwe special edition van The Ten Commandments uit op DVD. Dit is overigens allemaal R1, geen idee of ze ook komen op R2.

Op R2 komen er ook een aantal epics aan. In Duitsland heeft MGM voor 2 februari oa Exodus en Solomon And Sheba aangekondigd.
Beter zeer goed nieuws wat kan je van de se verwachten van the ten comandments. Ik hoop een derde cd met extra's vooral een making off lijkt me leuk en weet je wat verschijnings datums.

hitch_fan
07-12-2003, 21:23
weet je wat verschijnings datums.

The Greatest Show On Earth en de SE van The Ten Commandments zijn aangekondigd voor 9 Maart op R1.

Marino Vermeulen
10-12-2003, 23:48
"War and Peace"naar de roman van Tolstoj L. is zeker de moeite waard !!!!!!(5disc box)
Kent er iemand de klassieker "Il Gattopardo" (1963)met Burt Lancaster,Alain Delon,Claudia Cardinale,....het schijnt een erg goeie film te zijn.....enne zou zojuist verschenen zijn op DVD!!!kan er iemand iets méér vertellen over deze film???
Ahhh !!!!Ik wacht al jaren op die oude Tarzan films !!!
zou die oude tv reeks "de speelvogels" ook al verkrijgbaar zijn op dvd.de engelse naam ontsnapt me.....met roger moore en tony curtis !!!!!

Kaplan
11-12-2003, 21:18
persuaders
http://www.play.com/play247.asp?page=title&r=R2&title=108900&p=57&c=&g=72

MAD
12-12-2003, 20:28
oude tv reeks "de speelvogels"

Grappig hier in Olland heetten ze "De Versierders" :D

Marino Vermeulen
12-12-2003, 23:19
Hier nog een mooie serie waar ik als kind zowat aan verslaafd was !!!!(Centennial)
Prachtige miniserie met oa Robert Conrad,...die ook zijn ding deed in The Wild,Wild West(1965-1969) tesamen met Ross Martin...geniaal...origineel !!!
Centennial (1978)
Availability: NOT YET RELEASED: The studio is currently not producing this title on DVD, but to be notified when it is available, enter your e-mail address at right. You'll also be voting for this release; we'll let the studio know how many customers are waiting for this title.
stemmen maar !!!!bij amazon !!!!schud ze maar eens wakker !!!

lodi
15-12-2003, 14:11
Zoals al eerder vermeld is, brengt Warner 6 januari weer een aantal classics uit in regio 1 land. Onder deze films ook Days Of Wine And Roses met Jack Lemmon, wat ik een sterk drama vind en die ik zeker kan aanraden. Helaas toch weer allemaal snappers, maar daar staat tegenover dat ze scherp geprijsd zijn.

lodi
17-12-2003, 12:45
Warner's plannen voor 2004 :

http://www.r2-dvd.org/article.jsp?sectionId=3&articleId=6095

Eddy
17-12-2003, 13:05
Warner gaat er een leuk jaar van maken als dit allemaal klopt. Ik ben zelf erg benieuwd naar al die special editions, want Warner heeft aangetoond met onder andere The Adventures of Robin Hood en Singin' In The Rain dat ze prima twee-discsets kunnen leveren met boeiende extra's en prima kwaliteit beeld en geluid.
Ik hoop alleen dat ze nu eindelijk ook eens Round Midnight en Bird gaan uitbrengen voor regio 2, want daar zit ik al heel lang op te wachten.

chimera01
17-12-2003, 13:18
Tja de plannen van warner kan ik wel waarderen. Zat gisteren nog eens te genieten van Singin'in the Rain.

MAD
17-12-2003, 14:37
Universal doet het ook niet slecht! Dit zijn dus (eindelijk) de gerestaureerde versies die in Duitsland al op DVD zijn verschenen. Vooral de laatste in het rijtje is verassend (zal deze de Criterion overtreffen??? ;))

11 maart 2004:
• Laurel and Hardy: Talkies 1 (2 DVD)
• Laurel and Hardy: Talkies 2 (2 DVD)
• Laurel and Hardy: Talkies 3 (2 DVD)
• Laurel and Hardy: Talkies boxset (6 DVD)

6 mei 2004:
• Laurel & Hardy: Features 1 & 2 (2 DVD)
• Laurel & Hardy: Features 3 & 4 (2 DVD)
• Laurel & Hardy: Features 5 & 6 (2 DVD)
• Laurel & Hardy: Features 7 & bonusdisc (2 DVD)
• Laurel & Hardy: Features 1-7 + bonusdisc (8 DVD)

13 mei 2003:
• Spartacus S.E.

Kaplan
17-12-2003, 21:21
Warner's plannen voor 2004 :

http://www.r2-dvd.org/article.jsp?sectionId=3&articleId=6095

Daar staan toch maar weer een aantal titels bij waar ik nog niet van op de hoogte was.

After hours
Mogambo
Fearless vampire killers
:D

MAD
29-12-2003, 18:05
En wat te denken van Columbia Tristar. Hun Three Stooges collectie begint al aardig wat delen te krijgen. Deze staat voor maart 2004 gepland.

Three Stooges - Stooges and the Law - $19.95 - Includes five classics: Idiots Deluxe (1945), Pop Goes the Easel (1935), The Three Trouble Doers (1946), Yes, We Have No Bonanza (1939) and In The Sweet Pie and Pie (1941).

Full Screen

English and Spanish Mono

English subtitles

http://www.dvdtimes.co.uk/images/Covers/3stoogesandthelaw_r1pack.jpg

Bij DVDSoon voor nog geen €10,-!

Rob Smit
29-12-2003, 18:22
Twee van mijn favoriete classics zijn:

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964)

Being There (1979)

Beide met Peter Sellers op zijn best (mijn mening).

chiwaicheung
29-12-2003, 18:25
Ik heb niet zoveel classics gezien, maar sowieso zijn de ouderwetse slapstick best leuk gedaan:
Charlie Chaplin (Modern times, Gold rush, etc.)
Laurel and Hardy
Buster Keaton
Harold Lloyd

Kijk ook eens in een concertkrantje waar stomme films gedraaid worden met live muziek.

Japanse films zoals Ran en Tampopo zijn volgens mij ook wel klassiekers (misschien niet in leeftijd).

Marino Vermeulen
29-12-2003, 20:06
Weet er iemand wanneer de serie "Comedy Capers" (met Ben Turpin) uitkomt op DVD ?Of is dit reeds gebeurt ?

MAD
30-12-2003, 10:42
Voor alle Hitchcock fans: zag net dat Warner in NL in november '04 een SE gaat uitbrengen van "Strangers On A Train" en ook "Dial M For Murder" gaat uitbrengen. Tenminste, zag ze in de lijst bij Ro-disk voor die datum.

Kaplan
30-12-2003, 11:13
Voor alle Hitchcock fans: zag net dat Warner in NL in november '04 een SE gaat uitbrengen van "Strangers On A Train" en ook "Dial M For Murder" gaat uitbrengen. Tenminste, zag ze in de lijst bij Ro-disk voor die datum.

Ik zag het ook vanmorgen. Toch wel handig zo'n lijstje. Veel classics van Warner in 2004. bijvoorbeeld ook een SE van the Searchers en Meet me in St. Louis.
De Hitchcock's zijn zo'n beetje dezelfde titels als Warner ook al eens op video uitbracht. Een welkome aanvulling voor mijn Hitchcock collectie.

Dial M for Murder
I Confess
The wrong man
Stage fright
Strangers on a Train SE

MAD
30-12-2003, 11:17

Ik zag het ook vanmorgen. Toch wel handig zo'n lijstje. Veel classics van Warner in 2004. bijvoorbeeld ook een SE van the Searchers en Meet me in St. Louis.
De Hitchcock's zijn zo'n beetje dezelfde titels als Warner ook al eens op video uitbracht. Een welkome aanvulling voor mijn Hitchcock collectie.

Dial M for Murder
I Confess
The wrong man
Stage fright
Strangers on a Train SE

Warner is goed bezig op het classic gebied. Ik hoop dat "Strangers on a Train" ook zo'n nette uitgave wordt als Casablanca of de delen uit The Chaplin Collection!

Hamilcar54
30-12-2003, 16:58
Ik ben vooral blij dat Warner volgend jaar ook Gone with the Wind uitbrengt in SE vorm, ik was al van plan om de huidige versie aan te schaffen, nu dus nog even wachten :)

Kaplan
30-12-2003, 19:12
Ik ben vooral blij dat Warner volgend jaar ook Gone with the Wind uitbrengt in SE vorm, ik was al van plan om de huidige versie aan te schaffen, nu dus nog even wachten :)

Daar had ik dus gewoon overheen gelezen. Ik hoop dat die lange documentaire/feature erbij zit. Ik had hem daarom ook nog niet aangeschaft. (evenals Casablanca en the Maltese Falcon in the classic gold collection)

Hamilcar54
31-12-2003, 14:05
Ik denk dat je veel SE's mag verwachten van de vroegere Classic Gold Collection...

foley
31-12-2003, 15:02
Erg mooi: Marilyn Monroe Diamond Collection. Twee boxsets met in totaal 12 films!

Marino Vermeulen
04-01-2004, 00:17
waar blijft HIGH NOON (Gary Cooper) ? de SE edition natuurlijk voor R2!!!

Kaplan
04-01-2004, 10:09
waar blijft HIGH NOON (Gary Cooper) ? de SE edition natuurlijk voor R2!!!

Zo ver ik het kan beoordelen heeft de Republic Picture Corporation de rechten van deze film. Zij hebben voor regio 1 een collector's editie op de markt gebracht. (deze heb ik zelf na ook lang te hebben gewacht maar gekocht) Dit is een Paramount/Viacom Company. Mogelijk dat Paramount met een S.E. zal komen?

De kale regio 2 versie is geloof ik door Universal uitgebracht. En dan is er in het verleden van Criterion een laserdisc geweest. Zover ik weet heeft Criterion in de nabije toekomst geen plannen om High Noon op dvd te zetten.

Marino Vermeulen
04-01-2004, 19:14
is de uitgave van Image Entertainment(1998) echt goed ???
of wacht ik best af tot 3 februari 2004 ???want dan komt er een Deluxe Edition uit van Kino Video....wie heeft er trouwens ervaring met uitgaven van Kino Video ???

thanks Kaplan !!!(High Noon)

johnvb
21-02-2004, 09:32
Ben verzot op oude Amerikaanse klassiekers. Het liefst (z/w) uit de jaren '40/'50.
Wat ik dan ook mis in de opsommingen zijn films met Three Stooges, Marx Brothers, Bop Hope, Bing Crosby, Dean Martin, Jerry Lewis, Dammy Davis Jr.

Maar ook films/series als The Lone Ranger, de serials van RKO! (met alle mogelijke helden als de oorspronkelijke Batman en Superman, de black Whip, Tarzan, Zorro, etc).

Heaals is hier in Europa weinig van te krijgen. Wel in de VS maar "shipping only in the States".

Gelukkig wordt er zo nu en dan op zaterdagmiddag op de Belgische Tv een goede klassieker uitgezonden. Ook af en toe bij SBS in de middaguren.

Als iemand nog eens een tip heeft, graag!

Kaplan
21-02-2004, 12:44
Heaals is hier in Europa weinig van te krijgen. Wel in de VS maar "shipping only in the States".

Welkom John
Gelukkig is 2004 een goed jaar voor classics.
wat "shipping only in the States" betreft. Er zijn veel sites zoals DVD planet, DVD box office en deep discountdvd die wel buiten de States leveren. Van de Marx Brothers komt binnenkort weer een nieuwe box uit op regio 1. Met ondermeer "A day at the races" en "A night at the opera"

Kaplan
28-02-2004, 18:18
http://www.thedigitalbits.com/articles/upcomingdvdart/0608/tarzancollectiondvd.jpg

coverscan van komende Tarzan collectie box regio 1 met 6 Tarzan films.

Kaplan
28-11-2004, 08:13
The adventures of Robinson Crusoe van Luis Bunuel uit 1952 is een leuke film. Gemaakt in Mexico en later in 1954 in de VS uitgebracht. Vooral opvallend door de acteerprestatie van Dan O'Herlihy(prachtige stem), een acteur bij sommigen misschien wel bekend uit Odd man out van Carol Reed. Het leverde hem een oscar nominatie op in 1954. Met surrealistische Bunuel scene, de droomscene in het begin van de film.

VCI heeft de film op dvd gezet en dat is een hele mooie geworden. Het beeld is mooi opgeknapt zoals te zien is op de for en after beelden op de dvd. Het geluid is goed te volgen zonder de optionele gele ondertitels. Op de dvd zit verder een lang audio interview met Dan O'Herlihy, over zijn filmcariere, hij vertelt daarin over zijn samenwerking met Carol Reed, Luis Bunuel, annecdotes over Orson Welles, over zijn oscar nominatie, etc. Opvallende extra bij de dvd is een programma boekje ter groote ongeveer van een A4 tje. Regio 0, NTSC.

http://images.amazon.com/images/P/B0002F6BJC.01.LZZZZZZZ.jpg

The Scratcher
28-11-2004, 13:36
Is dat niet Tom Hanks uit Cast Away op bovenstaande affiche? :wink:

Zelf heb ik het niet zo staan met classics aanschaffen op dvd. Niet omdat de films slecht zijn maar omdat ze (te) vaak zonder moeite of enige vorm van restauratie op dvd gesmeten worden en dan vind ik gewoon elke Euro er één teveel. Worden ze wel gerestaureerd dan is het een ander verhaal natuurlijk maar ik koop dus niet classics zo maar zondermeer lukraak.

Maar een classic die wél geheel gerestaureerd is en waar ik naar uitkijk die binnekort uitkomt is Gone With the Wind uit 1939.

http://www.justplay.nl/media/242/20040806-gonewiththewind.jpg

Classics die ik verder in m`n bezit heb:
The Great Escape - 1963 met o.a. Steve McQueen, Charles Bronson, James Coburn en James Garner
The Good, the Bad and the Ugly (SE) - 1966 met Clint Eastwood, Eli Wallach en Lee van Cleef
Bullit - 1968 met Steve McQueen
Once Upon a Time in The West (SCE) - 1968 met Charles Bronson en Henry Fonda
Battle of britain (SE) - 1969 met Michael Caine, Christopher Plummer en Sir Laurence Olivier
The French Connection Box - 1971 met Gene Hackman en Roy Scheider
Papillon - 1973 met Steve McQueen en Dustin Hoffman
Rocky - 1976 met Sylvester Stallone, Talia Shire en Burt Young

Kars
28-11-2004, 13:41
The adventures of Robinson Crusoe van Luis Bunuel uit 1952 is een leuke film. Gemaakt in Mexico en later in 1954 in de VS uitgebracht. Vooral opvallend door de acteerprestatie van Dan O'Herlihy(prachtige stem), een acteur bij sommigen misschien wel bekend uit Odd man out van Carol Reed. Het leverde hem een oscar nominatie op in 1954. Met surrealistische Bunuel scene, de droomscene in het begin van de film.

VCI heeft de film op dvd gezet en dat is een hele mooie geworden. Het beeld is mooi opgeknapt zoals te zien is op de for en after beelden op de dvd. Het geluid is goed te volgen zonder de optionele gele ondertitels. Op de dvd zit verder een lang audio interview met Dan O'Herlihy, over zijn filmcariere, hij vertelt daarin over zijn samenwerking met Carol Reed, Luis Bunuel, annecdotes over Orson Welles, over zijn oscar nominatie, etc. Opvallende extra bij de dvd is een programma boekje ter groote ongeveer van een A4 tje. Regio 0, NTSC.

Ik ben hier erg benieuwd naar, ik vond de screens op de Beaver er wel goed uit zien. Wordt wel een aanschaf denk ik.

Vonky
29-11-2004, 11:56
Tja, ik zit nog steeds te wachten op Lt. Robin Crusoe U.S.N. met Dick van Dyke uit 1966. Leuke film, alleen nog steeds niet uit op dvd :( .

Ralf
11-04-2005, 19:31
Ik weet niet zeker of ze al eerder genoemd zijn maar ze zijn in de 3 voor 33 actie; Italiaanse jaren 50 pulp (voor de echte liefhebber):

Ulysses
Achilles
The Revenge of Hercules
The Legend of Aeneas
Atilla

Onderdeel van de bekende serie van videofilmexpress.nl

Ron kars
12-04-2005, 12:08
The Hustler met Paul Newman is ook zeker de moeite waard, en The Great Dictator van Charlie Chaplin uiteraard. Mutiny on the Bounty en de originele 20.000 Leagues Under the Sea zijn ook goed, en als je interesse hebt in hele oude films uit de begindagen van de cinema raad ik je George Melies' Voyage Dans la Lune uit 1902 aan.

Maarten van Krimpen
12-04-2005, 12:31
Ik wil zo ontzettend graag Night of the Hunter zien, maar weet iemand wanneer deze uitkomt?

Maarten van Krimpen
12-04-2005, 12:35
Het is trouwens voor liefhebbers van oude films leuk om naar Dawson's Creek te kijken. In de serie wordt er heel vaak gerefereerd naar of gesproken over oude(re) films, die helaas wat moeilijk te verkrijgen zijn.
Dankzij DC heb ik de film 'Harold and Maude' gezien, een 'onbekende klassieker' die erg de moeite waard is!

Qzyn
12-04-2005, 13:34
Ik wil zo ontzettend graag Night of the Hunter zien, maar weet iemand wanneer deze uitkomt?
Die is al lang uit (eergisteren nog deze film gekeken) en gewoon in Nederland te koop, o.a. bij dvdoutlet.nl (http://www.dvdoutlet.nl/cgi-bin/web_store/web_store.cgi?xa=2300&item=14568)

Maarten van Krimpen
12-04-2005, 13:53
Die is al lang uit (eergisteren nog deze film gekeken) en gewoon in Nederland te koop, o.a. bij dvdoutlet.nl (http://www.dvdoutlet.nl/cgi-bin/web_store/web_store.cgi?xa=2300&item=14568)

Gaaf, goed dat ik het weet! (y) Jammer dat er geen extra's bij zitten...