PDA

Bekijk de volledige versie : Help, ik ben de weg kwijt



Johan Brans
03-05-2003, 17:48
Daar ik met een behoorlijk dilemma zit en er zelf niet meer uitkom vraag ik hierbij de hulp in van de echte Audio/Home Theater experts.

Mijn probleem is het volgende:

Ik ben nu in het bezit van een Sony FA55ES Versterker en dezen heb ik gekocht 7 jaar terug voor 2700 gulden samen met 2 Allure Bookshelf Speakers voor 1000 gulden.
Daar ik nu ook geïnteresseerd ben geraakt in Home Theater wou ik graag een AV Receiver kopen en 5 nieuwe speaker. En dan de Sony versterker + Allure boxen wegdoen.

Voor de AV Receiver zat ik aan het volgende te denken (Budget ± €1500):
- Sony STR-VA555 ES.
- NAD T62.
- Pioneer VSX-D2011.

Voor de speakers zat ik aan het volgende te denken (Budget ± €2500):

Fronts: 2x B&W DM603 S3 of de DM602 S3.
Center: B&W LCR60 S3.
Rears: 2x B&W DM602 S3 of de DM601 S3.
Subwoofer: ASW600.

Echter nadat ik vandaag een audio zaak bezocht had werdt mijn afgeraden om voor een AV receiver te kiezen nadat ik verteld had dat ik thuis de Sony FA55ES Versterker had staan omdat AV receivers op hifi gebied stukken slechter zijn.

Er werdt mijn aangeraden om te kiezen voor een Surround Sound Processor en een 5 kanaals eindversterker en dezen dan aan te sluiten via mijn Sony versterker.
Zijn aanbeveling was om eens naar de Rotel RSP-1066 & Rotel RMB-1075 te gaan luisteren,
dezen set was op het moment helaas niet in de zaak aanwezig, maar ik kon voor over twee weken een luister afspraak maken.

Omdat dezen combinatie op €3150 komt en dus ver over mijn budget gaat wou ik graag advies van de experts onder jullie of het inderdaad waar is dat op dezen manier het hifi geluid het mooist is en ik dus nog maar beter een jaartje kan door sparen.
In het geval dat als jullie aanraden om toch gewoon voor een AV receiver te kiezen omdat het verschil nihil is, zou ik graag van jullie horen welke van de drie jullie persoonlijk aanraden en waarom.
Ook zou ik van jullie graag willen horen welke van ovenstaande speaker combinatie volgens jullie voor mij het beste is.

Ik weet dat jullie motto op dezen forum is dat je zelf moet gaan luisteren, maar toch hoor ik van jullie graag jullie menig en of advies. Uiteindelijk zal ik natuurlijk eerst zelf gaan luister voordat ik tot de koop over ga.

Ik zal de set ongeveer voor ± 65% voor muziek en 35% voor film gaan gebruiken.

Alvast bedankt voor de moeite,

Johan

Takumi
03-05-2003, 21:19
Persoonlijk vind ik dat je heel moeilijk een SONY ES met een ROTEL kunt vergelijken. Ik denk dat je toch zelf moet luisteren om tot de conclusie te komen of het extra geld waard is of niet.

Misschien ook een idee: de STR-VA555 gebruiken voor surround/film en de STR-V55 voor muziek. De STR-VA555 heeft geloof ik wel pre-outs zodat je de voorkanalen kunt doorlussen naar je oude VA55. Zodat je voorste speakers op de oude versterker staan en de rest op je nieuwe.

Qua speakers ligt het een beetje aan de grootte van de kamer. Heb je een ruime kamer dan zou ik voor de 603 gaan voor. Persoonlijk vind ik de 601 een beetje slap klinken vergeleken met de 602. (de 602 is wel een stuk groter)

Beste is toch zelf gaan luisteren omdat muziek/luisteren heel persoonlijk is. Met HiFi is er niet echt 1 de beste. Gaat erom wat je zelf mooi vindt en wat je ervoor uit wilt geven. (en niet wat er te koop is :wink: )

succes

MarcoV
03-05-2003, 21:42
Als muzikaliteit belangrijk is, dan is Marantz een goed merk on te overwegen. Dan zou een AV-versterker prima aan je wensen kunnen voldoen. Het is dan wel niet vergelijkbaar met een voor/eind combinatie (of een AV-versterker met een stereo versterker op de pre-out, voor puur HiFi), maar dat is ook een andere prijsklasse zoals je zelf al aangaf. 'Stukken slechter' vind ik eerlijk gezegd wat overdreven, elke waar heeft zijn geld en het is uiteraard aan jezelf of de meerkwaliteit overeen komt met de meerprijs :wink:

Ik vraag me trouwens af of je een 5-kanaals eindversterker nodig hebt als je al een HiFi-versterker hebt staan; voorop gesteld dat je dit zo kunt schakelen via een processor, heb je aan een drie kanaals versterker met je huidige Sony niet al genoeg voor 5.1?

Kamps
03-05-2003, 22:38
Je hebt dus een goede stereo versterker staan en 2 goede speakers en je wilt upgraden naar HT?

Koop dan GEEN nieuwe receiver etc, dat is zonde!

Een vriend van mij had precies hetzelfde dillema! Hij had dus ook veel geld geinvesteerd in stereo hifi en hij heeft een Yamaha "receiver" gekocht.

Het is geen echte receiver. Het ding bevat alle dingen die je van een receiver verwacht, MAAR hij versterkt alleen je center + surrounds!!!
Hij is ook erg goedkoop (paar 100 euro)en performt erg goed (zelf gehoord).

Ga eens op zoek naar dat apparaat en koop een center/surrounds en sub die bij je huidige speakers passen! Helaas weet ik het typenr ed niet, maar als je het echt wilt weten kan ik het navragen.

JCL
04-05-2003, 07:56
En je kunt dan ook nog eens gaan kijken naar een Sony DTS / DD decoder. Wij hebben thuis een EP90ES staan i.c.m. een TA-VA8ES. Die sturen 2 B&W 602-S3's aan en nog een center uitdezelfde serie + een REL Strata II subwoofer met 2 achter speakers van solio (dat is ook van B&W en word in de zelfde fabriek gemaakt). Dit klinkt zeer imposant samen.

Alexander de Mol
04-05-2003, 08:42
De ROTEL is natuurlijk een prachtig apparaat zoals je schetst.
Het typenummer van de NAD is in jouw post niet volledig en zou de T752 en T762 kunnen zijn. NAD staat erom bekend stereo weergave hoog in het vaandel te hebben staan. De T762 schijnt een toppertje (http://www.allec.nl/nad762.htm) te zijn en ik kijk er zelf ook uitermate belangstellend naar.
Sony en Pioneer zijn sterk in surround maar in mijn persoonlijke beleving minder in stereo ten opzichte van de ROTEL's en de NAD's. Maar de gouden regel geldt natuurlijk altijd: ga zelf luisteren. Een andere forummer (Bryan) zal binnenkort zijn ervaring met de NAD T762 posten in deze thread (http://www.allec.nl/nad762.htm).

Mocht je nog geduld kunnen hebben tot 14 juni dan zou je je op kunnen geven voor de luisterdag bij Allec in Den Helder (http://www.allec.nl). Dan worden de volgende versterkers in stereo als surround getest:
Marantz SR-7300, Nad T762, HarmanAVR-8500 Rotel RSP-1055/1065 Pioneer 2010.

Johan Brans
04-05-2003, 17:25
Als muzikaliteit belangrijk is, dan is Marantz een goed merk on te overwegen. Dan zou een AV-versterker prima aan je wensen kunnen voldoen. Het is dan wel niet vergelijkbaar met een voor/eind combinatie (of een AV-versterker met een stereo versterker op de pre-out, voor puur HiFi), maar dat is ook een andere prijsklasse zoals je zelf al aangaf. 'Stukken slechter' vind ik eerlijk gezegd wat overdreven, elke waar heeft zijn geld en het is uiteraard aan jezelf of de meerkwaliteit overeen komt met de meerprijs :wink:

Ik vraag me trouwens af of je een 5-kanaals eindversterker nodig hebt als je al een HiFi-versterker hebt staan; voorop gesteld dat je dit zo kunt schakelen via een processor, heb je aan een drie kanaals versterker met je huidige Sony niet al genoeg voor 5.1?

Marco,

De reden dat de 5 kanaals eindersterker aanbevolen werdt is omdat dezen ten opzichte van de 3 kanaal maar 100 euro duurder is.
Alleen is de 3 kanaals 200W en de 5 kanaals 120W.
:wink:

Johan Brans
04-05-2003, 17:41
De ROTEL is natuurlijk een prachtig apparaat zoals je schetst.
Het typenummer van de NAD is in jouw post niet volledig en zou de T752 en T762 kunnen zijn. NAD staat erom bekend stereo weergave hoog in het vaandel te hebben staan. De T762 schijnt een toppertje (http://www.allec.nl/nad762.htm) te zijn en ik kijk er zelf ook uitermate belangstellend naar.
Sony en Pioneer zijn sterk in surround maar in mijn persoonlijke beleving minder in stereo ten opzichte van de ROTEL's en de NAD's. Maar de gouden regel geldt natuurlijk altijd: ga zelf luisteren. Een andere forummer (Bryan) zal binnenkort zijn ervaring met de NAD T762 posten in deze thread (http://www.allec.nl/nad762.htm).

Mocht je nog geduld kunnen hebben tot 14 juni dan zou je je op kunnen geven voor de luisterdag bij Allec in Den Helder (http://www.allec.nl). Dan worden de volgende versterkers in stereo als surround getest:
Marantz SR-7300, Nad T762, HarmanAVR-8500 Rotel RSP-1055/1065 Pioneer 2010.

Alexander,

Zonde dat die luisterdag in Den Helder is, is me toch net even te ver uit de buurt.
Mischien dat als ik de Rotel combinatie over 2 weken belustert heb en dezen mij ook bevalt op audio gebied dat ik er dan toch maar voor kies en dan mijn oude versterker weg doe. (heb jij enig idee wat ik hier nog voor kan vragen)

Is het ook eventueel mogelijk als ik bv de Nad T-762 koop dezen aan te sluiten op mijn bestaande versterker zodat ik voor audio mijn bestaande versterker kan gebruiken en voor DVD films en multichannel SACD de Nad gebruik.

Of is het beter zoals geopperd werd door Sonyman om voor een Sony / DD decoder te kiezen.

Groetjes,

Johan

JCL
04-05-2003, 17:59
Of is het beter zoals geopperd werd door Sonyman om voor een Sony / DD decoder te kiezen.

Ik weet helaas niet of deze nog te koop zijn, dit moet je dan ff uitzoeken

Alexander de Mol
04-05-2003, 18:11
Is het ook eventueel mogelijk als ik bv de Nad T-762 koop dezen aan te sluiten op mijn bestaande versterker zodat ik voor audio mijn bestaande versterker kan gebruiken en voor DVD films en multichannel SACD de Nad gebruik.
Ik vraag me af of je Sony uberhaupt nog wil gebruiken als je een NAD of Rotel in huis haalt. Dus ook niet voor audio.... ;)
Bij de betere zaken kan je vaak een versterker op proef krijgen zodat je kan bepalen of deze minstens zo presteert als je huidige versterker. Een soort shoot-out in je eigen woonkamer zeg maar.
Aangezien jij aangaf dat je evt. nieuwe versterker ook in audio sterk moest zijn dan is het logisch dat merken als Marantz, Rotel en NAD worden genoemd.
Wat je voor de oude terug kan krijgen durf ik niet te zeggen. Misschien kan je wel een leuke inruildeal maken?

Johan Brans
22-06-2003, 11:21
De ROTEL is natuurlijk een prachtig apparaat zoals je schetst.
Het typenummer van de NAD is in jouw post niet volledig en zou de T752 en T762 kunnen zijn. NAD staat erom bekend stereo weergave hoog in het vaandel te hebben staan. De T762 schijnt een toppertje (http://www.allec.nl/nad762.htm) te zijn en ik kijk er zelf ook uitermate belangstellend naar.
Sony en Pioneer zijn sterk in surround maar in mijn persoonlijke beleving minder in stereo ten opzichte van de ROTEL's en de NAD's. Maar de gouden regel geldt natuurlijk altijd: ga zelf luisteren. Een andere forummer (Bryan) zal binnenkort zijn ervaring met de NAD T762 posten in deze thread (http://www.allec.nl/nad762.htm).

Mocht je nog geduld kunnen hebben tot 14 juni dan zou je je op kunnen geven voor de luisterdag bij Allec in Den Helder (http://www.allec.nl). Dan worden de volgende versterkers in stereo als surround getest:
Marantz SR-7300, Nad T762, HarmanAVR-8500 Rotel RSP-1055/1065 Pioneer 2010.

Zijn er al wat resultaten bekend van de luisterdag bij Allec in Den Helder want ik ben toch erg benieuwd welke door de luisterraars als winnaar werd aangewezen en waarom.

:roll:

Betamax
22-06-2003, 11:27
Omdat dezen combinatie op €3150 komt en dus ver over mijn budget gaat

Als hijzelfs ver boven je budget gaat lijkt het me vreemd om over zo'n aanschaf te denken.

Dus neem maar wat goedkopers.
Krijg je ook geen financieële problemen.

Oudgebruiker3
22-06-2003, 13:42
[spoiler:22ab173449]Het is 'deze', en niet 'dezen'.[/spoiler:22ab173449]

Johan Brans
22-06-2003, 16:59
[spoiler:95cadd1b9f]Het is 'deze', en niet 'dezen'.[/spoiler:95cadd1b9f]

MOET IK DIT BEGRIJPEN ?????????????

martin
22-06-2003, 17:06
Op www.hifi.nl bij 2de hands word een mooie Rotel set te koop aangeboden.

http://markt.hifi.nl/cgi-bin/suite/classifieds/classifieds.cgi?request=detail&ad_id=36127&prev_action=today&website=default&session=3ef5d29f129dcf19

1 voor versterker en 2 eind versterkers ( 2 en 3 weg systeem)

Oudgebruiker3
22-06-2003, 18:55
[spoiler:a5ddfb47ca]Het is 'deze', en niet 'dezen'.[/spoiler:a5ddfb47ca]

MOET IK DIT BEGRIJPEN ?????????????

Nou, je gebruikt als aanwijzend voornaamwoord telkens 'dezen', terwijl de correcte spelling 'deze' is, zonder 'n'. Het is wat offtopic, maar ik ben nou eenmaal een zeikerd ;)

Christiaan Sauer
22-06-2003, 20:40
:wink: :P 8) neehoor, lijkt alleen maar zo 8) :P :wink:

Johan Brans
23-06-2003, 18:53
Op www.hifi.nl bij 2de hands word een mooie Rotel set te koop aangeboden.

http://markt.hifi.nl/cgi-bin/suite/classifieds/classifieds.cgi?request=detail&ad_id=36127&prev_action=today&website=default&session=3ef5d29f129dcf19

1 voor versterker en 2 eind versterkers ( 2 en 3 weg systeem)

Bedankt voor de waarschuwing Martin maar ik ben nogal huiverig voor tweedehands spullen.

Johan Brans
28-06-2003, 09:56
Mocht je nog geduld kunnen hebben tot 14 juni dan zou je je op kunnen geven voor de luisterdag bij Allec in Den Helder (http://www.allec.nl). Dan worden de volgende versterkers in stereo als surround getest:
Marantz SR-7300, Nad T762, HarmanAVR-8500 Rotel RSP-1055/1065 Pioneer 2010.[/quote]

Zijn er al wat resultaten bekend van de luisterdag bij Allec in Den Helder want ik ben toch erg benieuwd welke door de luisterraars als winnaar werd aangewezen en waarom.

:roll:[/quote]

Helemaal niemand wat gehoord of gelezen!!!!

:shock: