PDA

Bekijk de volledige versie : Ohm's ??



noXS21
28-10-2001, 19:18
Ik was een beetje aan het kijken voor ooit mischien betere luidsprekers bij mijn reciever te kopen. Heb een sony reciever met pascal 5 serie luidsprekers en die zijn 8 Ohm. Nu is mijn vraag kan ik ook allemaal 4 Ohm luidsprekers aansluiten? Ik heb iets gehoord over wel meer maar niet minder Ohm's maar echt snappen deed ik het niet kan iemand mij helpen? Mijn reciever is de sony str-de 545. :p

Marty vanluit
29-10-2001, 10:58
Dat ligt en beetje hoeveel ohm de uitgangen van je versterker geven... Als dat vier ohm is, moet de versterker twee keer zo hard "werken" om evenveel geluid te produceren als bij boxen van 4 ohm. Je moet het aantal ohm van je boxen aanpassen aan je versterker.

NB. Ik heb zelf: versterker 4 ohm en boxen 6 ohm. Doet het prima, maar 4 om 4 is beter...


Succes ermee!

Marty :cool:

forzavado
29-10-2001, 11:41
Dat ze twee keer zoveel moeten leveren bij een verdubbeling van de weerstand (omh) is erg fictief. De beste versterkers halen dit nog niet eens las ik laatst. Neem het niet te letterlijk. (onkyo adverteerd hier erg mee).
Ook belangrijker is rendement van een speaker. 3db beter rendement scheelt ook de helft van het vermogen (ook hier geldt niet te letterlijk).

PM
29-10-2001, 11:50
inderdaad er zijn speakers die veel meer herrie leveren dan anderen als ze op dezelfde versterker aangesloten zijn (ook met dezelfde weerstand).

Om deze reden zijn er ook versterkers (b.v. Yamaha) waarbij het mogelijk is om bepaald kanalen 10db te verminderen. Dit werkt natuurlijk alleen als je verschillende (merken/typen) speakers gebruikt..
Als alle speakers even 'efficient' zijn hoeft dit natuurlijk niet..

Maar wat ik dus wil zeggen is dat er een groot verschil in 'efficientie' van speakers zit... toch?

forzavado
29-10-2001, 13:46
Dit maakt inderdaad nogal uit. Speakers variëren in één prijscategorie kunnen zo'n 4db verschillen. Da's meer dan het dubbele. Dat verminderen instellen van uitgangen (in db's) is er ook om kabel verschillen iets op te heffen. Je gebruikt achter meestal langere (meer weerstand) dan voor.
Er zit verschil tussen speakers maar vergeet ook de bekabeling niet.

Marty vanluit
29-10-2001, 14:08
Eigenlijk maakt het dus geen reet uit... als je bijvoorbeeld de weerstand die lange kabels hebben zoveel mogelijk wilt reduceren, kom je uit bij heeeele dure kabels. En dan heb ik het over kabels van 1000 piek per meter of meer!
Maar dat is voor echte soundfreaken die geld te veel hebben.

And that is a luxury I don't have!

Marty :cool:

PM
29-10-2001, 14:21
het maakt niets uit ALS je de volume niveau's voor de verschillende kanalen in kan stellen.. en genoeg vermogen hebt..

forzavado
29-10-2001, 14:23
Maar dan hoor je de ene speaker harder dan de andere, zelfs als je in het midden zit. Dit heeft niets met vermogen te maken. Dit is bedoeld om je HT een beetje fatsoenlijk (objectief) af te stellen.

noXS21
29-10-2001, 18:17
Op mijn versterker staat dat je 8 Ohm luidsprekers moet gebruiken als je ook surround en center luidsprekers aan wilt sluiten. Betekend dit dat ik geen 4 Ohm luidsprekers aan kan sluiten :confused:
Want heel veel floor standing luidsprekers zijn 4 Ohm.

Alex van den Berg
29-10-2001, 22:21
Op mijn versterker staat dat je 8 Ohm luidsprekers moet gebruiken als je ook surround en center luidsprekers aan wilt sluiten. Betekend dit dat ik geen 4 Ohm luidsprekers aan kan sluiten :confused:Luidsprekers met een te lage weerstand kunnen je eindversterker of voeding laten doorbranden bij te sterke vermogens...!!!
Juist wanneer er meerdere speakers worden aangesloten is dit een zeer kritisch gegeven!!

De specifikaties die bij een versterker worden gegeven gelden alleen bij de aanbevolen impedantie (weerstand v.d. speaker-spoel...)... Bij lagere impedanties zal er zeker meer vervorming optreden...

Stel het jezelf als volgt voor:
Een lagere impendantie betekent dat de stroom makkelijker van plus naar min kan stromen... Hierdoor zal de versterker dus meer moeten 'pompen' om de stroom gaande te houden, waardoor hij 'warm kan lopen'... Wanneer de versterker het niet meer aankan, branden de eindtransistoren (de elektronische pompen...) door, wat een dure reparatie tot gevolg kan hebben...

Herjan
30-10-2001, 13:25
Okee, ik word nu toch een beetje zenuwachtig. Ik heb nu thuis een receiver van Harman Kardon, 8Ohm uitgangen en (o.a.) 4 keer een Infinity Reference 51 speaker met 6Ohm ingangen. Loop ik nou het risico om m'n receiver op te blazen of zo?

Alex van den Berg
30-10-2001, 16:07
Loop ik nou het risico om m'n receiver op te blazen of zo?Zolang je het volume niet te ver open zet is er niet zoveel aan de hand (let op vervorming in het geluid...), maar riskant is het altijd wanneer je je niet aan de opgegeven specifikaties houd.

noXS21
30-10-2001, 20:00
De meeste surround versterkers moeten toch 8 Ohm luidsprekers hebben? Alle sony's die ik ken moeten 8 Ohm hebben. Dus ik moet eigenlijk ook een niewe versterker kopen om betere luidsprekers te kunnen kopen. Ik zat naar Dali te kijken maar die zijn allen 4 Ohm. Weet iemand een luidspreker die kwa klank overeenkomt met de Dali of b.v ALR Jordan en 8 Ohm is?