PDA

Bekijk de volledige versie : Man On The Moon [DVD]



Paul Ranft
19-07-2001, 00:03
Man On The Moon [DVD]



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=137)

starbuck
14-07-2002, 09:24
Gekocht en bekeken:

Een zeer goede rol van Jim Carrey, die een zeer geloofwaardige Andy Kaufman neerzet.

De bijna bizarre humor waar Andy bekend om stond is natuurlijk een kolfje naar de hand van Carrey. Boeiend om te zien dat andy voornamelijk werd gewaardeerd om zijn typpetje " latka" ( uit TAXI ) dan om zijn gevoel voor humor.

En dan is daar nog " Mr. Las Vegas Tony Clifton" ....geweldig.

Nieuwsgierig geworden....en heb je een breede smaak in humor dan moet je deze film absoluut gaan bekijken.

Jaded
14-07-2002, 10:41
Nieuwsgierig geworden....en heb je een breede smaak in humor dan moet je deze film absoluut gaan bekijken.
Inderdaad.
Iedereen heeft het maar over The Truman Show als Jim's beste film ... maar in mijn ogen is dat toch nog altijd deze Man on the Moon. Het is gewoon ongelofelijk hoe Carrey Andy tot leven brengt.

R. Schaap
14-07-2002, 10:44
echt!!¿¿

IK heb Man on the Moon nog niet gezien, dat blijkt dus erg slecht te zijn als Carrey fan. Hij leek me nooit zo leuk, maar volgens mij a ik hem straks eens huren ofzo.

Jaded
14-07-2002, 12:24
Het is ook niet zo zeer de bedoeling om leuk te zijn denk ik.
Het is Andy's verhaal.
Ongelofelijk wat die gast gedaan heeft eigenlijk. :)

Alex van den Berg
14-07-2002, 15:25
Het is ook niet zo zeer de bedoeling om leuk te zijn denk ik.
Het is Andy's verhaal.
Ongelofelijk wat die gast gedaan heeft eigenlijk. :) Absoluut!! In "Man On The Moon" zie je pas werkelijk wat voor een grootse acteerprestaties Jim Carrey kan neerzetten!

starbuck
14-07-2002, 17:05
echt!!¿¿

Hij leek me nooit zo leuk, maar volgens mij a ik hem straks eens huren ofzo.

Op de dvd-hoes staat als genre " komedie " reken daarbij de naam Jim Carrey en je krijgt toch een verkeerde verwachting.

Deze film is absoluut niet bedoeld als dijenkletser, maar bevat zeker momenten vol humor, dat kan ook niet anders als je het leven van een komiek verfilmt, maar het is zeker geen doorsnee humor.

Murgen
20-07-2002, 11:50
Een bijzondere film, 1 van de betere films, blijkbaar niet voor het brede publiek maar wel voor degenen die zich afvragen wat er met 'Latka' is gebeurd. Al een aantal jaren geleden vond ik een memorial-site van Andy op internet. Realiseer je je dat Andy overleed op z'n 35ste? Te vroeg, terecht wordt door z'n tekstschrijver aangegeven dat Andy de eerste performance-artiest was. Iemand die het publiek in z'n grappen betrok. goedschiks of kwaadschiks.

Film is af en toe erg fragmentarisch. Taxi komt maar in 1 hoofdstuk terug, wat benadrukt dat Andy Taxi zelf alleen maar als noodzakelijk kwaad zag voor z'n eigen werk.

Jim is Andy. In deze film dan. Nanoe, nanoe.

Louis Bouduin
20-07-2002, 12:46
Dat de film op de eerste plaats goed is, is toch voornamelijk de verdienste van Jim Carrey. Als biopic zelf blijf ik te veel op mijn honger zitten. We zien van de man (Andy Kaufman) weinig meer dan de oppervlakte. Ja, dat hij een fantastische en bizarre komediant was, die weleens te ver durfde gaan is duidelijk, maar ik had gehoopt dat de schrijvers (Scott Alexander en Larry Kareszewski ook de schrijvers van de prachtige Tim Burton film over Ed Wood en die andere Forman film: The People vs.Larry Flynt), wat dieper zouden zijn ingegaan op Kaufmans persoonlijkheid en dat Milos Forman wat minder fragmentarisch te werk was gegaan. Maar al bij al is daar Jim Carrey. Hij is de Man on the Moon (naar een hit van REM), en hij redt de film en de meubelen met weinig minder dan een grandioze prestatie.

Murgen
20-07-2002, 13:37
Ben ik met je eens, de karakters worden niet uitgewerkt, dat bedoel ik met fragmentarisch, je wordt van tableaux naar tableaux gebracht. Maar ik vraag me af of iemand wist wie er achter Andy Kaufman zat. Volgens mij wist niemand wie hij was, hijzelf ook niet. En Jim Carrey is groots in deze film.

Louis Bouduin
20-07-2002, 18:00
Ben ik met je eens, de karakters worden niet uitgewerkt, dat bedoel ik met fragmentarisch, je wordt van tableaux naar tableaux gebracht. Maar ik vraag me af of iemand wist wie er achter Andy Kaufman zat. Volgens mij wist niemand wie hij was, hijzelf ook niet.

Van jou neem ik daar vrede mee. Maar als iemand een biopic maakt (in dit geval dus Milos Forman) verlang ik dat hij het wel weet, of tenminste enig idee heeft, en ons dit toont. :)

Murgen
21-07-2002, 19:44
Bah, wat ben ik het met je eens. Ik heb wat rondgeneusd op internet en 2 interviews met Bob Zmuda gelezen.

Tony Clifton is een verhaal apart en de reden en aanleiding om Tony los te laten op Hollywood wordt in de film al helemaal niet uitgelegd. 1 van die dingen.

Kortom, je hebt gelijk. Laat onverlaat dat het een bijzondere film is die je nieuwsgierig maakt naar de mens achter Andy.

Ik denk trouwens dat de maker heeft vastgehouden aan het uitgangspunt van Andy dat je je publiek niet betrekt in je plan. Uitleggen of verklaren waarom iets is zou afbreuk doen aan dat uitgangspunt. Gemiste kans? Misschien wel.

Jaap22
23-01-2005, 16:46
Geweldige film met Jim Carrey als Andy Kaufman. Jim Carrey stond natuurlijk altijd bekend om zijn gekkebekkentrekkerij in films als The Mask, Dumb and Dumber, Ace Ventura en Liar Liar. Waarschijnlijk had hij het zelf door dat dat op een gegeven moment ook wel zou gaan vervelen en begon meer serieus te acteren.
In The Truman Show komen geen hilarische lachmomenten meer voor, maar is de gehele film meer een soort van subtiele comedie, waarin Jim Carrey weldegelijk een zeer goede serieuze rol vertolkt. Met The Majestic zet hij ook een goede rol neer als een man met geheugenverlies. Helaas viel mij die film iets tegen, maar niet vanwege Jim Carrey. Met Eternal Sunshine of the Spotless Mind heeft Jim Carrey zich in één klap bewezen als volwaardig acteur. Ik herkende hem bijna niet toen ik de film keek, de manier waarop hij acteert is zo anders dan in zijn andere film dat je even een paar keer met je ogen moet knipperen.
Voordat hij met laatstgenoemde film kwam, weet hij samen met o.a. Paul Giamatti, Danny Devito en Courtney Love een fantasische film neer te zetten over het leven van Andy Kaufman. Jim Carrey is erg humoristisch, maar hij speelt het op een hele andere manier dan zijn gekkebekken-films. Met het prachtige nummer van The Man on the Moon van REM is dit een film die ik van harte aan kan raden. Jim Carrey.. die vent kan bij mij niet meer stuk!

Caledonians
05-07-2005, 13:36
Gisteren deze film gezien. Ik vond de film veelbelovend beginnen en was ook erg grappig. Maar op het moment toen het bij die worstelwedstrijden kwam vond ik de humor niet leuk maar en vond ik de film erg inkakken. Al met al wel een aardige film...

Rob van Kempen
05-07-2005, 20:57
Maar op het moment toen het bij die worstelwedstrijden kwam vond ik de humor niet leuk maar en vond ik de film erg inkakken. Dat komt doordat dit in het echt blijkbaar ook zo gegaan is. (bron: tv-gids ;) ) Andy Kaufman kende geen grenzen en wilde overal een grap van maken (wat dus inderdaad niet iedereen altijd even goed waardeert. Ikzelf vond de worstel-humor ook not-done, maar als dit het verhaal waarheidsgetrouw maakt...)

Ik vind het een best bijzondere film en tevens erg goed uitgewerkt door Jim Carrey.

Franklin1975
08-03-2012, 17:18
Via Google zag ik dat er een Scandinavische blu-ray van deze geweldige film bestaat. Maar is deze film ook elders op blu-ray verschenen? Het is een film die IMO zeker een goede blu-ray release verdient.

Esteban
09-03-2012, 23:20
Ik denk trouwens dat de maker heeft vastgehouden aan het uitgangspunt van Andy dat je je publiek niet betrekt in je plan. Uitleggen of verklaren waarom iets is zou afbreuk doen aan dat uitgangspunt. Gemiste kans? Misschien wel.

Dat zie ik anders. Met 'Man on the Moon' slaagt Forman er alsnog in de echte Andy Kaufman subtiel te laten doorschemeren in enkele sleutelscènes, dit zonder het eeuwige spel met het publiek te verliezen. Dat dit element in de film verweven zit zonder de mens achter het fenomeen uit het oog te verliezen is naar mijn mening net één van de sterkste punten. Een iets traditionelere biopic die zich meer zou toeleggen op de persoonlijke kant, zou gevoelsmatig niet echt passen bij de man.

jan_tran
10-03-2012, 01:35
Je bent bewust dat je reageert op een bericht dat letterlijk een decennia oud is?