PDA

Bekijk de volledige versie : Avr receivers



Pieter
29-10-2001, 15:29
Ik heb een paar weken terug de AVR 5000 van Harman/Kardon gekocht met 6 JBL luidsprekers dit is wel een vette aanrader (prijs ongeveer FL 8500,-!!)

smartsys
07-11-2001, 11:40
En ik heb de Denon AVC-A1SE met een B&W, Rel en binnenkort Cabasse luidspreker opstelling.

Wat wil je hier nou mee zeggen. Waarom is het een aanrader, wat heb je nog meer beluistert en wat niet.

Zo heeft toch niemand er wat aan!

Mark S
07-11-2001, 12:56
Ach gun die man zijn pleziertje....

Kun je mij ff misschien 8500 piekjes lenen?
Kan ik ook van die blije posts versturen....

PM
07-11-2001, 15:18
ik weet zeker dat er veel mensen op dit forum zijn die voor ietsie meer geld apparatuur thuis hebben staan...
Dus laat em maar lekker posten dat het allemaal 8500,- kost...

Sommiggen zullen jaloers worden.. sommigen zullen lachen...

Ieder zijn eigen budget... maar of dit de manier is om t te melden..
Ik denk dat t van meer stijl getuigd als je vermeld wat je hebt gekocht (type's e.d., daar hebben andere geinteresseerden wat aan) dan dat je hard roept wat t allemaal wel niet kost..
Dan kun je anderen adviseren etc..

bmateijsen
07-11-2001, 15:34
Applause PM...

Helemaal mee eens... !!

Wat boeit het wat je eraan uit geeft... het zijn jouw spullen, dus jouw vertier...

Groet Bjorn

forzavado
07-11-2001, 15:47
Kijk niet naar die centen. Een installatie van 5000 gulden kan die van 8500 gerust wegspelen. Het is een kwestie van alles lekker op elkaar afstemmen zodat je voor je geld een optimale HT/stereo installatie krijgt.
Zo'n post getuigd dus niet echt van liefhebberij/hobby.
Geld is dus lang niet alles in dit audiowereldje, je moet ook ergens verstand van hebben wil je de juiste keuzes voor jezelf maken.

Raskel
07-11-2001, 18:29
Misschien bedoelde hij wel een vette aanrander ipv een aanrader..

Alex van den Berg
07-11-2001, 22:55
Toch wel zielig eigenlijk... :D

Mark S
08-11-2001, 07:43
Mijn vorige post was cynisch bedoeld...
Tuurlijk is het triest en slaat het nergens op om te roepen hoe
duur het wel niet is.
Anderen bouwen een hele website om te laten zien wat ze allemaal niet in huis hebben aan HT, flatpanel tv's, en dvd-rekken. Hoewel dat misschien wel technisch onderbouwd wordt vind ik dat net zo'n dubieus exhibitionistisch gedrag.

smartsys
08-11-2001, 10:03
Dit was ongeveer de reactie waar ik op gehoopt had.

Ik heb mijn Denon AVC-A1SE (nfl 9100,00) gekocht, omdat ik EN zeer goede surround kwaliteit wilde EN zeer goede stereo kwaliteit. Mijn vorige receiver was van Philips. In surround goed tot zeer goed (voor weinig geld) en in stereo wat minder. Deze receiver ondersteunde alleen geen DTS en aangezien ik ook DTS dvd's in mijn collectie had besloot ik de Philips te verkopen en een goede andere receiver aan te schaffen.
Deze moest echter aan enkele voorwaarden voldoen.
A de receiver/versterker moest zeer goed zijn in surround
B de receiver/versterker moest zeer goed zijn in stereo
C de receiver/versterker moest upgradeable zijn
Ma lang zoeken en twijfelen tussen een Acures componenten set, een Marantz SR-14 mkII, en de Denon AVC-A1SE.
De Denon en de Marantx waren bijde THX Ultra gecertificeerd en hadden bijde de THX Surround EX mogelijkheid, dus een 6.1 of 7.1 opstelling. De Denon had echter EN een upgrade mogelijkheid en een 7 kanaals eindversterker gedeelte waarbij links en rechts gescheiden zijn en alle 7 kanalen hetzelfde vermogen (170W. 8Ohm, 20Hz - 20KHz, 0,05% THD) hebben. De Marantz had wel de mogelijk om 6.1 of 7.1 te spelen, maar alleen met een extra eindversterker. De Acures set was alleen 5.1 en na enkele minder positieve reviews over de Acures set te hebben gelezen is deze afgevallen. De Denonis dus na een half jaar sparen gekocht en speeld nu ongeveer een half jaar. De eerste paar weken klonk alles erg terughoudend, maar na ongeveer 2 maanden veel spelen weet ik dat er meer in de versterker zit dan ik er met mijn huidige speakers uit kan halen.

Op de versterker is een Philips DVD 960 (1400,00) dvd speler aangesloten, een Philips CD 753 (550,00) cd speler, een Philips VR632 (1150,00) videorecorder en een Philips 29PT8304 (2200,00) 4:3 TV aangesloten.

De front speakers van B&W (DM602s2, 600,00 p/s) spelen zeer goed, maar vooral met stereo muziek klinkt het allemaal minder. Bij muziek in surround is het beter door aanvulling uit het center kanaal (B&W CC6 s2, 700,00), maar het geluidsbeeld kan breeder en dieper met andere speakers. Ik heb mijn oog op de B&W Nautilus 804 (4000,00 p/s) laten vallen, maar door financiële invloed komen die er de aankomende drie jaar nog niet. Mijn huidige rear speakers (Bose 101, 400,00 p/s) gaan niet mee als ik naar mijn eigen huis verhuis. Deze gaan dan plaats maken voor Cabasse IO speakers (1200,00 p/s). Die zijn dan wel beter dan mijn huidige front speakers, maar als die vervangen worden is dat ook weer opgelost. Verders heb ik voor het laag vanaf 20Hz. een sub van REL, de Strata III (1800,00). Een hele goede sub vooral voor muziek. Een heerlijk strak, snel en diep laag. Verders is alle audio bekabeling van Van den Hul. De bi-wired kabel naar de front speakers is de Teatrack Hybrid (400,00 set), naar de Center is ook gebiwired met de Royal Jade Hybrid (120,oo set). De interlink naar de sub is een Patch Bay c5 (179,00). De digitale interlink van DVD naar AMP is de The First - digital (300,00) en de analoge interlinks van DVD naar AMP zijn de D102mkIII Hyrid (279,00 set). Verder hangt er nog een Videolink 75 (99,00) als digitale interlink tussen mijn CD speler en AMD en een QED Sqart (250,00) als SCART tussen DVD en TV. Dan is er nog een Audio Agile netsnoer (150,00) naar de versterker een powerblok met filterfunctie van APC (99,00) en enkele Profigold Scart->Component kabels om mijn VCR op de versterker en Versterker op TV aan te sluiten.
Al met al een mooie en muziekale set waar ik erg tevreden mee ben. Ik heb dit allemaal niet in één keer gekocht, maar beetje bij beetje af en toe iets. Ik heb bewust de prijzen erbij gezet om te laten zien dat een goede set niet echt duur hoeft te zijn. De speakers presteren voor niet veel geld zeer goed, al is de center met deze versterker iets te licht. Het duurste is de versterker. Er zijn vooral als je ook goed stereo geluid wilt niet veel mogelijkheden. Als je dan ook nog een upgrade functie wilt, dan wordt het al zeer beperkt voor onder de 10.000,00. Alle high-end merken zoals Proceed, T + A en anderen hebben dit wel, maar in die gevallen kost een versterker tussen de 15.000,00 en de 50.000,00 gulden. De Denon biedt een goed geluid met veel opties voor relatief weinig geld. Overigens heeft Denon ook andere meer betaalbare versterkers en receivers, maar deze moeten het zonder upgrade functie doen.

Pieter
08-11-2001, 19:11
Wacht effe, het was niet arrogant bedoelt, maar ik heb bijna alle huidige denon en yamaha surround versterkers beluistert en ik moet zeggen dat Harman/Kardon gewoon over betere en heldere toon beschikt en dat ik dat gewoon niet hoorde uit de Denon versterker (ik geloof de AVR 5800), maar dan wil ik niet zeggen dat de rest niks is! Want bij de Harman Kardon surround versterkers heb je geen fatsoenlijk 4 kanaals stereo (wel een 5 kanaals stereo optie maar die klinkt niet).
Maar qua kanaalscheiding, geluidsspreiding, klank en frequentieindeling moet ik zeggen dat ik MIJ Harman/Kardon het beste bevalt. Verder heb ik voor achter speakers de TLX 710(JBL), mijn center is de XTICENTER(JBL), mijn subwoofer is de PB12-aktief (JBL) en mijn frontspeakers zijn de XTI 80 (3,5 weg)
Nogmaals wil ik hiermee gewoon zeggen wat ik heb en niet oordelen wat een ander heeft

eisbaer
08-11-2001, 19:33
Anderen bouwen een hele website om te laten zien wat ze allemaal niet in huis hebben aan HT, flatpanel tv's, en dvd-rekken. Hoewel dat misschien wel technisch onderbouwd wordt vind ik dat net zo'n dubieus exhibitionistisch gedrag.

Exhibitionistisch vind ik het niet. Ik vind het wel aardig om eens te zien wat anderen ervan gemaakt hebben. Ik doel dan op foto's van de hele ruimte waar de apparatuur is opgesteld.

eisbaer

bmateijsen
08-11-2001, 20:02
moet je voor de gein eens kijken op www.homecinemachoice.com en dan onder installations.... dat zijn pas mooie spullen,....
(en dan bedoel ik niet de inrichting)

Groet bjorn

Mark S
08-11-2001, 22:02
Voor alle duidelijkheid, er is niks mis met mooie foto's van begerenswaardige apparatuur. Ik kan alleen niet zo goed tegen een "Kijk mij es" poser-attitude.
That's all....

smartsys
08-11-2001, 22:21
Wacht effe, het was niet arrogant bedoelt, maar ik heb bijna alle huidige denon en yamaha surround versterkers beluistert en ik moet zeggen dat Harman/Kardon gewoon over betere en heldere toon beschikt en dat ik dat gewoon niet hoorde uit de Denon versterker (ik geloof de AVR 5800), maar dan wil ik niet zeggen dat de rest niks is! Want bij de Harman Kardon surround versterkers heb je geen fatsoenlijk 4 kanaals stereo (wel een 5 kanaals stereo optie maar die klinkt niet).
Maar qua kanaalscheiding, geluidsspreiding, klank en frequentieindeling moet ik zeggen dat ik MIJ Harman/Kardon het beste bevalt. Verder heb ik voor achter speakers de TLX 710(JBL), mijn center is de XTICENTER(JBL), mijn subwoofer is de PB12-aktief (JBL) en mijn frontspeakers zijn de XTI 80 (3,5 weg)
Nogmaals wil ik hiermee gewoon zeggen wat ik heb en niet oordelen wat een ander heeft

Kan best zijn dan Harman Kardon in jou geval het best klinkt.

Het lijk mij alleen heel stug als je een Denon AVR 5800 hebt beluistert, want die wordt ALLEEN in 110V. landen verkocht en volgens mij is dat alleen Amerika. Best kans dat je een AVR-3800 ofzo hebt beluistert. Die wordt hier wel verkocht.

Zolang JIJ maar tevreden bent met je set is er niemand die er iets van zegt. Probeer alleen als je een tip geeft meer info te geven, zodat ook anderen er iets aan hebben.

forzavado
09-11-2001, 09:27
Jeroen,
even een vraagje aan jou. Jij gebruikt nu als ik het goed begrijp B&W dm602s2 op je denon als front kanalen. Nu ben ik op zoek naar nieuwe speakers en heb mijn oog laten vallen op de 603 die ik met een Denon 3801 wil combineren. Nu is mijn vraag: waarom vind je het stereo beeld niet goed? Is het detail niet goed of zo, naast dat het breder kan e.d.. Heb ik weer een puntje om op te gaan letten bij het luisteren.

smartsys
09-11-2001, 09:42
Jeroen,
even een vraagje aan jou. Jij gebruikt nu als ik het goed begrijp B&W dm602s2 op je denon als front kanalen. Nu ben ik op zoek naar nieuwe speakers en heb mijn oog laten vallen op de 603 die ik met een Denon 3801 wil combineren. Nu is mijn vraag: waarom vind je het stereo beeld niet goed? Is het detail niet goed of zo, naast dat het breder kan e.d.. Heb ik weer een puntje om op te gaan letten bij het luisteren.

De B&W DM602s2 is een speaker uit het lagere midden segment.
Op zich is er niets mis mee, maar wanneer de rest van de set naar het hogere midden of lagere hoge segment van de hifi markt trekt, kom je de gebreken tegen. Mijn versterker valt nu in het lagere hoge segment en kan duidelijk beter klinken dan ie nu doet. En aangezien ik liever het meeste uit mijn versterker haal (omdat dat het duurste apparaat is), wordt het dus in de toekomst tijd voor andere front speakers. Dit worden waarschijnlijk ook weer B&W's, want persoonlijk vindt ik het hoog van B&W op en top en de rest van het geluid spreekt mij ook erg aan.
De 603's zouden een zeer goede combinatie zijn met de 3801. Heb je die versterker al, of moet je die ook nog kopen? Ik zou anders voor de 3802 gaan. Iets meer functies voor eenzelfde bedrag. De 603's gaan aanzienlijk lager dan de 602's, en zetten ook een beter geluidsbeeld neer. Dieper en breeder. Maar de 603 vind ik niet mooi wat betreft uiterlijk. Een CDM 9 nt of een Nautilus 804 vindt ik erg mooi en die klinken ook ERG goed. Maar dat is allemaal nog toekomst en tegen die tijd ga ik eerst ZEER uitvoering luisteren, want misschien wordt het wel een of ander onbekent merk dat wel beter klinkt.

forzavado
09-11-2001, 11:36
Die 3801 heb ik al een tijd, anders was ik inderdaad voor de 02 gegaan. In ieder geval bedankt voor de nadere uitleg. Ik verwachte al wel zoiets, want die B&W klinken erg goed over het algemeen. Heb ze alleen nog niet op mijn eigen versterker gehoord, dus dat gaat binnenkort gebeuren. Dat uiterlijk intresseerd mij niet zodanig dat ik ze er niet door ga kopen. Die Nautilus en cdmnt serie is mij iets te duur (ook voor mijn versterker) dus lijkt me iets uit de 600 serie goed passen. Die 602 zou ik natuurlijk ook aan kunnen schaffen( scheelt 1000 piek op een setje!), aangezien ik een vrij felle subwoofer heb (JBL). Of dit bij muziek goed gaat uitpakken moet ik maar eens gaan uitzoeken.

smartsys
09-11-2001, 19:51
Ik heb eerst een sub gekocht en daar later de speakers bij gekocht. Ik heb een REL Strata III gekocht. De reden hiervoor is dat de Strata zeer goed werkt met muziek en gewoon goed met surround. Mijn speakers moesten dus voornamelijk een heel goed hoog, mid en mid/laag hebben. Het echte laag (onder de 100Hz.) wordt door de sub verwerkt. Werkt perfect. Denon heeft een goed bass managment in hun versterkers en dit stuurt mijn sub perfect aan. De 602's voldeden hieraan en ze klonken zonder sub al zeer overtuigend, dus die heb ik gekocht.

forzavado
12-11-2001, 13:20
Dat ga ik dus zeker proberen die 602's (zijn nu 500 piek per stuk). Mijn enige probleem is die sub van mij die net niet lekker draait op muziek. Hopelijk werkt het beter samen met B&W of iets anders. Ik heb van het weekend even lopen experimenteren met de cutoff frequentie van de sub. Voor film is ie in ieder geval perfect (daar heb je die tegenstelling weer!). Hoe stellen jullie de sub qua volume trouwens af. Dit is namelijk de enige speaker die ik met mijn gehoor afstel, de rest doe ik met de Db meter, aangezien die dezelfde frequenties weegeven.

smartsys
12-11-2001, 15:14
Ik stel alles op gehoord af.

Door op mijn luisterplek te zitten en alles zo in te stellen dat alles goed in ballans klinkt.

De sub is een geval appart. Daar loop ik regelmatig heen om hem wat harder dan wel wat zachter te zetten. Dat hangt geheel van de toepassing af. Bij muziek is er continue laag en bij film niet. Bij film voel je liever het laag en bij muziek niet. Nou is dat ook met de versterker in te stellen, maar toch moet ik af en toe het volume iets bij stellen.

De cut-off frequentie moet iets lager liggen dat het kantelpunt van je speakers. Wanneer het -3 Db. punt op 35Hz. ligt bij de speakers, stel ik mijn sub op 33Hz. Het -3Db. punt van de sub ligt dan ook ongeveer op 35Hz. Dit is ook op het gehoor te doen, maar je bent er ongeveer een uur of twee mee bezig en het wordt na een kwartier al vervelend. Neem er dus de tijd voor en gebruik verschillende muziekstukken. Een toongenerator zou helemaal perfect zijn. Je kunt dan vanaf 15Hz. beginnen en langzaam omhoog werken tot je op een bepaald moment de speakers ook kunt horen. De sub en de speakers mogen eigenlijk niet tegelijk werken ivm. extra versterken van bepaalde frequenties.