PDA

Bekijk de volledige versie : Bouw thuisbioscoop !! Heb tips nodig voor opstelling etc..



Jibbe Stuijts
15-05-2003, 23:50
Hallo allemaal,

Ik ben woonachtig in een appartement met twee verdiepingen. Benede is de woonruimte en op de zolder ga ik een thuisbioscoop aanleggen. Ruimte waar die inkomt is 70 M2 en een meter of 5 hoog. Is dus een behoorlijke ruimte. Ik ga de zolder compleet laten isoleren. Ik heb maar aan 1 zijde buren en daar laat ik een apparte wand maken met daartegen geluidsisolatie. Dak en vloer worden ook geisoleerd. Dit komen ze maandag al doen. Vloerbedekking en zetels komen er de week daarop in. Alle benodigde apparatuur heb ik al aangeschaft. Heb dit in 1x gedaan. Heb er ook al 2 jaar voor gespaard. Het gaat eindelijk dan gebeuren. Zal jullie op de hoogtehouden van de vorderingen en zal dat (hopenlijk) ondersteunen met foto's.

Ik ga werken met projektie en een scherm van 1.83 bij 2.40. Heb hiervoor gekozen omdat ik dan zowel met breedbeeld als 4:3 kan projekteren (b.v gamen met X-Box).

Opstelling, invulling ruimte:
In het midden van de zolder staat een stalen bint die naar het dak gaat voor ondersteuning. Hier ga ik Beamer aan monteren. Scherm komt op 6 meter te hangen. Ik wil graag een 6.1 opstelling maken met apparatuur.
Min vragen zijn heel breed. Hoe kan ik volgens jullie het beste de speakers opstellen? Achterspeaker vooral. Achter de zittingen, ernaast?Sub? etc.etc.
Hoe hoog moet ik het scherm hangen?

Om een idee te geven: dit is mijn aanschaf geweest na lang orienteren.:

* Beamer Marantz VP 7200 1250/ 1350 ansilumen, 16:9
*Projekta Proscreen projektiescherm : 1.83 bij 2.40
*Marantz SR 7300 Receiver 6.1, 6x 110 watt
*Marantz DV 6200 dvd speler
* hoofdspeakers: JBL studio series S412PII Met 200 watt aktive subwoofer per speaker. Flink dussss.....
* achterspeakers: JBL studio seriesS26II 150 watt continue
*Center:S Center II Studio series
* MAktieve sub, Mordaunt short MS 308 (80 watt) is extra aanvulling bij de 2 al aktieve subs in speakers, gezien het een grote ruimte is. Lijkt een beetje licht, maar past mooi bij klankbeeld.

Sites waar apparatuur bekeken kan worden.
www.projekta.nl
www.marantz.com
www.mordauntshort.com
www.jbl.com

Ik hoop dat er wat reakties komen en een aantal bruikbare tips. Ik zie ernaar uit.

Alvast bedankt voor het nmeedenken.

Groetjes..........

[/url]

PM
16-05-2003, 08:28
Meer info over speaker opstellingen in DEZE (http://www.itccomp.nl/htwebf/Documenten/PDF/Garmt/7151.PDF) PDF.

Ik zou eerder voor een 7.1 opstelling gaan, als je de rear center recht achter de paal hangt dan hoor je hem niet op de plekken voor de paal... (of in ieder geval minder en niet zoals het zou moeten) Als je 2 rears hebt zal dit probleem wat minder zijn...

Ik denk trouwens dat je wel een behoorlijke sub(s) nodig hebt in zo'n grote ruimte...

Marty vanluit
16-05-2003, 13:19
Allereerst gefeliciteerd met je beslissing een thuisbioscoop te creeeren...!!

Je bent gezegend dat je zo'n lekkere grote ruimte tot je beschikking hebt, alleen die paal in het midden... da's toch wel een beetje jammer. Noodzakelijk, maar jammer... Als je hem weg zou kunnen halen, zou dat mooi zijn!

Omdat je kamer 5 meter hoog is, zou je er zelfs aan kunnen denken de hoogte in te gaan weken, zodat je nooit de kop van degene voor je in beeld hebt. Nou weet ik niet hoeveel stoelen je in de ruimte gaat plaatsen, maar je zou er aan kunnen denken...


Wat de opstelling betreft sluit ik me aan bij PM, misschien kan je je achter center speaker ook aan de paal hangen?
Tis maar een idee!

ben benieuwd naar de eerste foto's!

Succes ermee!

Oudgebruiker3
16-05-2003, 14:53
Je kunt je thuisbioscoop ook aan één kant van de paal bouwen, zodat je er geen last van hebt. Nadeel is wel dat je dan aanzienlijk in je ruimte beperkt wordt.
Ik vraag me overigens af of je geen vertekend beeld krijgt als je de beamer aan de paal monteert. Ik ben geen expert op dit gebied, maar wellicht is de afstand tussen de beamer en het projectiescherm te klein: hierover zou je even met Garmt vd Zel of Alexander v Dongen moeten praten ;)

Ik denk, zoals eerder gezegd, dat je inderdaad beter een 7.1 opstelling kunt maken, omdat de paal ongetwijfeld een deel van het geluid tegenhoudt. Het nadeel híervan is dat je dan precies tegen de paal moet zitten om het geluid goed genoeg te kunnen horen.

Oudgebruiker3
16-05-2003, 14:55
Misschien kun je, gezien de grootte van de zolder, ook gaan werken met meerdere subwoofers.

Marty vanluit
16-05-2003, 14:58
Als het een houten paal is, kan je hem verplaatsen... da's niet zo moeilijk!

dan ben je gelijk van het probleem af!

Bas de Jong
16-05-2003, 15:16
Als het een houten paal is, kan je hem verplaatsen... da's niet zo moeilijk!

dan ben je gelijk van het probleem af!
Hij zegt dat het een stalen paal is ter ondersteuning. Is dus al moeilijker om te verplaatsen en het lijkt me ook niet zo verstandig ;)

PM
16-05-2003, 19:03
Je moet inderdaad wel rekening houden met de throw afstand van je projector... Waarmee wil je gaan projecteren?

Jibbe Stuijts
16-05-2003, 21:13
Je moet inderdaad wel rekening houden met de throw afstand van je projector... Waarmee wil je gaan projecteren?


Ik ga projekteren met een LCD Projector. PM 7200 Marantz.

Jibbe Stuijts
16-05-2003, 21:15
Misschien kun je, gezien de grootte van de zolder, ook gaan werken met meerdere subwoofers.

Gezien dat ik al twee aktieve subs van 200 watt continu in de hoofdspeakers heb zitten en een extra aktieve sub erbij ga plaatsen is het waarschijnlijk niet nodig om iets erbij te plaatsen. eerst maar eens proberen en dan kan het altijd nog..

Thxxx

Jibbe Stuijts
16-05-2003, 21:17
[quote="Kaz van Kooten"]Je kunt je thuisbioscoop ook aan één kant van de paal bouwen, zodat je er geen last van hebt. Nadeel is wel dat je dan aanzienlijk in je ruimte beperkt wordt.
Ik vraag me overigens af of je geen vertekend beeld krijgt als je de beamer aan de paal monteert. Ik ben geen expert op dit gebied, maar wellicht is de afstand tussen de beamer en het projectiescherm te klein: hierover zou je even met Garmt vd Zel of Alexander v Dongen moeten praten ;)

Ik heb denk ik geen andere keuze. Afstand is +/- 6 meter naar scherm... Hoop dat het ver genog is. Paal kan niet weg gezien de draagfunktie en hij van Staal is. Is 1 geheel met dak...


Thxxx voor het meedenken

Jibbe Stuijts
16-05-2003, 21:21
[quote="Marty vanluit"]Allereerst gefeliciteerd met je beslissing een thuisbioscoop te creeeren...!!

Je bent gezegend dat je zo'n lekkere grote ruimte tot je beschikking hebt, alleen die paal in het midden... da's toch wel een beetje jammer. Noodzakelijk, maar jammer... Als je hem weg zou kunnen halen, zou dat mooi zijn!

Omdat je kamer 5 meter hoog is, zou je er zelfs aan kunnen denken de hoogte in te gaan weken, zodat je nooit de kop van degene voor je in beeld hebt. Nou weet ik niet hoeveel stoelen je in de ruimte gaat plaatsen, maar je zou er aan kunnen denken...


Bedankt voor je reaktie

Ik wil er een grote hoekbank gaan zetten en 1 relax-zetel. Lekker lui onderuit. Bioscoopstoeltjes heb ik ook aan zitten denken, maar zit een stuk minder comfortabel denk ik...Paal kan helaas niet weg. Heeft draagfunktie. Is maar 15 cm dik hoor. Denk dat speaker er daarom best achter kan. Moet ik denk ik maar gewoon gaan proberen......

Jibbe Stuijts
16-05-2003, 21:25
Meer info over speaker opstellingen in DEZE (http://www.itccomp.nl/htwebf/Documenten/PDF/Garmt/7151.PDF) PDF.

Ik zou eerder voor een 7.1 opstelling gaan, als je de rear center recht achter de paal hangt dan hoor je hem niet op de plekken voor de paal... (of in ieder geval minder en niet zoals het zou moeten) Als je 2 rears hebt zal dit probleem wat minder zijn...

Ik denk trouwens dat je wel een behoorlijke sub(s) nodig hebt in zo'n grote ruimte...

Bedankt voor het linkje. Opstelling staat er lekker duidelijk op. Moet qua subwoofer maar even afwachten Hoofdspeakers hebben ook al een aktieve sub(200watt) en worden beiden gewoon appart aangestuurd. Met de extra MS sub erbij moet ik misschien al een eind komen. Anders vervang ik em snel voor een zwaardere. Eerst maar eens proberen denk ik. Paal is overigens maar 15 cm tot 20 cm breed.

AlexandervanDongen
17-05-2003, 00:50
Gefeliciteerd Jibbe met de bouw van je eigen thuisbios!

Die van mij is net klaar en ik kan terugkijken op een leuk en enerverend bouwproces waar jij nog helemaal vooraan staat.

Veel succes en als je nog vragen hebt wat betreft de bouw of inrichting, je weet me te vinden.

Alexander

garmtz
17-05-2003, 08:25
Zou je misschien een plattegrondje kunnen tekenen? Dus met de breedte/hoogteverhoudingen etc.? Dan kunnen we wat specifiekere adviezen geven. Het zeer goede PDF-je is natuurlijk een goede lijdraad al... ;)

In de volgende link vind je info over waar je de projector moet hangen: http://www.marantz.com/pdfs/e_vp7200.pdf

Voor een beelddiagonaal van 3,0 m dient bij een 4:3 scherm je projectieafstand te liggen tussen 4,75 m en 6,15 m.

Het mooiste is om je ruimte akoestisch goed te dempen en liefst de voorzijde van je ruimte met zwarte vloerbedekking/velours te bekleden. Geeft een zware boost aan je contrast.

Christiaan Sauer
17-05-2003, 15:56
Ik wil er een grote hoekbank gaan zetten en 1 relax-zetel. Lekker lui onderuit.

Ik weet niet of je geld teveel hebt :lol: maar als dat zo is is het misschien nog een leuk idee om toch de hoogte in te gaan: 1 hoek bank op grondniveau, en eentje op een verhoging :lol: . Als je toch je eigen bios gaat bouwen moet je het wel helemaal goed doen he :lol: .
Maar het is wel super de supergaaf man!
Er zijn de laatste tijd erg veel mensen die beginnen met hun eigen thuisbios (J. Vandendool, iemand die iets van hem weet momenteel?, en natuurlijk Alexander :lol: ).
Maaruh: als je nog een bankje overhebt is het misschien leuk die op een verhoging te zitten. Heb je inderdaad niet dat je tegen het hoofd van degene voor je kijkt, en je hebt ook meteen een relaxte plek om te zitten.
Succes!

Jibbe Stuijts
17-05-2003, 19:47
Gefeliciteerd Jibbe met de bouw van je eigen thuisbios!

Die van mij is net klaar en ik kan terugkijken op een leuk en enerverend bouwproces waar jij nog helemaal vooraan staat.

Veel succes en als je nog vragen hebt wat betreft de bouw of inrichting, je weet me te vinden.

Alexander


Hoi Alexander. Ik heb met bewondering heel je fase van Kelder met niets , tot de fase kelder omgebouwd naar bios met plezier zitten lezen en bekijken. Ook leuk dat je er een site aan hebt gekoppeld. Mijn complimenten. Ziet er superrr uit. Heb je waarschijnlijk al veel plezier aan beleefd !!! Bedankt voor het aanbieden van je hulp, en zal die zeker inroepen als ik em kan gebruiken...

Grtsss

Jibbe Stuijts
17-05-2003, 19:54
Zou je misschien een plattegrondje kunnen tekenen? Dus met de breedte/hoogteverhoudingen etc.? Dan kunnen we wat specifiekere adviezen geven. Het zeer goede PDF-je is natuurlijk een goede lijdraad al... ;)

In de volgende link vind je info over waar je de projector moet hangen: http://www.marantz.com/pdfs/e_vp7200.pdf

Voor een beelddiagonaal van 3,0 m dient bij een 4:3 scherm je projectieafstand te liggen tussen 4,75 m en 6,15 m.

Het mooiste is om je ruimte akoestisch goed te dempen en liefst de voorzijde van je ruimte met zwarte vloerbedekking/velours te bekleden. Geeft een zware boost aan je contrast.

Hoi Garmt,

Bedankt voor je reaktie. Ik zal kijken wat ik kan doen, t.a.v de tekening.
Ik heb zekerr iets aan de bovenstaande tips die je me hebt gegeven.

1 vraag over het bekleden van de voorruimte !! Moet dat per se velours of tapijt zijn ?? Kan het niet berijkt worden met zwarte verf???

Heeft het heel veel effect. Anders doe ik het zekerrr...

Ik hoor het wel...

Thx

P.S. Ik heb je website bekeken en het ziet er erg strak uit !!! Mooie apparatuur en mooie indeling. Waarschijnlijk genieten geblazen. Alleen zou ik wel de bedrading op een of andere manier proberen weg te werken. Maakt het net meer af...

Jibbe Stuijts
17-05-2003, 19:57
Ik wil er een grote hoekbank gaan zetten en 1 relax-zetel. Lekker lui onderuit.

Ik weet niet of je geld teveel hebt :lol: maar als dat zo is is het misschien nog een leuk idee om toch de hoogte in te gaan: 1 hoek bank op grondniveau, en eentje op een verhoging :lol: . Als je toch je eigen bios gaat bouwen moet je het wel helemaal goed doen he :lol: .
Maar het is wel super de supergaaf man!
Er zijn de laatste tijd erg veel mensen die beginnen met hun eigen thuisbios (J. Vandendool, iemand die iets van hem weet momenteel?, en natuurlijk Alexander :lol: ).
Maaruh: als je nog een bankje overhebt is het misschien leuk die op een verhoging te zitten. Heb je inderdaad niet dat je tegen het hoofd van degene voor je kijkt, en je hebt ook meteen een relaxte plek om te zitten.
Succes!

Goeie tip. Ga ik zeker overwegen. Even kijken hoe ik uiteindelijk met de ruimteindeling kom te zitten. We zien wel. Overigens hebben we natuurlijk nooit genoeg geld he. Kan altijd meer ,meer,meer... hahaha

Grts

Jibbe Stuijts
19-05-2003, 14:21
Vandaag tot nu toe al veel gedaan. er is voor 100 M2 Isolatie binnen en de gipsplaten 100M2 is ook gelijk meegekomen. Al redelijk veel gedaan. Srijger op zolder gezet en zijn de platen en isolatie naar boven aan het brengen. 1 is er al begonnen met Tengelen(geraamte maken voor de isolatie) en isolatie plaatsen. HET IS DUS BEGONNEN!!! Yessss...

Ik hou jullie op de hoogte......
Grtsss

Oudgebruiker3
19-05-2003, 14:59
Ik hou jullie op de hoogte......

...met foto's? ;)

Thijs
19-05-2003, 15:14
...met foto's? :wink:

(...) Zal jullie op de hoogtehouden van de vorderingen en zal dat (hopenlijk) ondersteunen met foto's. (...)

Jibbe Stuijts
20-05-2003, 22:25
50% van de zolder is geisoleerd. Gaat zeer voorspoedig dus. Dan komt er nog 1 extra wand aan de buurzijde en daar zal dan speciale geluidsisolatie tegenaan komen. Dan wordt het de vloer isoleren en vloerbedekking erin. Schilderen na dit stadium. Houdt jullie op de hoogte..... Grtss :D

Johan van den D.
18-06-2003, 20:35
50% van de zolder is geisoleerd. Gaat zeer voorspoedig dus. Dan komt er nog 1 extra wand aan de buurzijde en daar zal dan speciale geluidsisolatie tegenaan komen. Dan wordt het de vloer isoleren en vloerbedekking erin. Schilderen na dit stadium. Houdt jullie op de hoogte..... Grtss :DHoever staat het hier mee?????

Christiaan Sauer
19-06-2003, 14:02
inderdaad. was deze hele thread al weer vergeten. Ben ook wel benieuwd hoe dit gaat aflopen. Er komen de laatste tijd bijzonder veel HT's aan. Ik zou bijna een uitzonodering worden zo zonder :P :D