PDA

Bekijk de volledige versie : Tip: Harrison's flowers



Mike Philippens
30-10-2001, 00:57
Vanavond op de gok 'Harrison's Flowers' meegenomen uit de videotheek. Wat een prachtfilm! Basic storyline is (schijnbaar) eenvoudig: Newsweek fotograaf gaat naar Joegoslavië om het conflict dat op dat moment nog genegeerd wordt door de media te verslaan. Dan komt het bericht dat hij dood zou zijn. De vrouw (Andie McDowell) accepteerd dat niet en gaat erachteraan... Zij komt daar in afschuwelijk oorlogsgeweld terecht en...ik ga het niet verklappen wat er allemaal gebeurd, maar het is waanzinnig in beeld gebracht. De beelden van de oorlog (en de ethnische zuiveringen) hebben de intensiteit van The Killing Fields. Niet voor de weekhartigen: er worden echt zeer schokkende beelden getoond. Ondanks de hoge depressiewaarde een tip waard. Bovendien zetten de bombardementen tijdens de film de subwoofer echt aan het werk. Aanrader!

BasH
21-04-2002, 17:38
IK geef toe, de reactie is wat laat, maar ik moet je volledig gelijk geven. Ik heb hem een paar maanden geleden voor €12,- bij MM gekocht en was er nog niet aan toe gekomen hem te bekijken. Vanmiddag eindelijk weer eens vrij en de DVD erin geschoven. WAT EEN FILM!!! De gruwelen en de waanzin van een oorlog zijn wat mij betreft nog nooit zo krachtig uit de verf gekomen. Black Hawk Down eat your heart out! Kortom: huren dus, of kopen als je hem goedkoop ziet staan.

Groeten,

BasH

PS Zeker voor Nathan -als journalist in de dop- is dit een aanrader. Kijken of je hierna nog overweegt oorlogsverslaggever te worden...

Mike Philippens
21-04-2002, 22:03
Amen!

Louis Bouduin
23-04-2002, 14:16
Inderdaad, een schitterende film. Heb hem destijds in een klein zaaltje in Gent gezien, en dat zat nog maar voor de helft vol. Terwijl deze prent, die op een realistische manier de brutaliteit van de oorlog aanklaagd, veel beter verdiend.
Wel kun je je afvragen of de titel "Harrisons Flowers," goed gekozen is, en een tweede vraag of je dan iemand als Andie MacDowell voor zo'n film moet kiezen. Niet dat ze slecht is hier, maar haar imago (leuke vlotte komedie's en reklamespots) is zo tegengesteld aan wat de mensen van haar verwachten, dat het moeilijk is.
Als je het dan toch doet, moet je natuurlijk een Hollywoodsiaanse promotiecampagne kunnen voeren. Dan kan het misschien wel werken.
Maar dit gezegd zijnde: huur of koop dit aangrijpelijke, intense drama over de waanzin van zoiets dat ze oorlog noemen.

Mike Philippens
23-04-2002, 14:38
Wel kun je je afvragen of de titel "Harrisons Flowers," goed gekozen is
Los van de betekenis van de titel in de film is het idd enigszins misleidend. Ook het 'hartverscheurend liefdesdrama' op de hoes doet een andere film vermoeden. Op zich klopt het wel, maar ga niet met een pak Kleenex klaar zitten voor een romantische jankfilm. Alhoewel de Kleenex voor een aantal mensen geen overbodige luxe zal zijn.

Richard B.
12-08-2005, 21:53
Ik zag zojuist de aankondiging ervan op Ned 3 (morgenavond wordt ie uitgezonden op die zender). Het zag er bruut en intrigerend uit. Is ie ook op dvd verschenen? Ik kan hem niet direct ergens vinden. :?

Furanku
12-08-2005, 22:02
Ik zag zojuist de aankondiging ervan op Ned 3 (morgenavond wordt ie uitgezonden op die zender). Het zag er bruut en intrigerend uit. Is ie ook op dvd verschenen? Ik kan hem niet direct ergens vinden. :?

Had hem ooit een tijdlang te koop staan voor 5 euro :P

Vond het een erg goede film, maar een uniek eendje in mijn collectie die er niet echt bijpaste. Die scene met dat meisje die later weer in beeld komt.. :cry:

Richard B.
30-01-2006, 20:53
Heb hem als blinde aankoop aangeschaft en hij viel me toch wel een beetje tegen. Ja, het is vaak een heel indringende film maar hij is soms ook een beetje erg theatraal. De gevechtsscenes zien er niet altijd even realistisch uit en ook doen de hoofdpersonen vaak ontzettend domme dingen. Films als Salvador, Under Fire en The Killing Fields vindt ik in dit genre (het journalistieke oorlogsdrama) toch wel betere en indringendere films.

Dat doet trouwens niets af aan het feit dat het een film is die de moeite waard is om te bekijken en aan te schaffen. Al is het maar omdat het een van de betere weergaves van de waanzin van de burgeroorlog in het voormalig Joegoslavie is.

Dennis Kuijper
30-01-2006, 23:07
Dat doet trouwens niets af aan het feit dat het een film is die de moeite waard is om te bekijken en aan te schaffen. Al is het maar omdat het een van de betere weergaves van de waanzin van de burgeroorlog in het voormalig Joegoslavie is.
Hier kan je de films Warriors en De enclave zeker aan toevoegen.