PDA

Bekijk de volledige versie : Douane (wetgeving) in België is een echte pest.



Mac Hammer Fan
17-05-2003, 09:28
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar bij ons zijn zendingen beneden de 22 EUR niet taksvrij. Gevolg is dat vrijwel alle pakjes verzonden van de USA worden ingeklaard.
Afgezien van meerdere "verloren" zendingen van 100 dollar (vorig jaar), worden we nog opgescheept met vertragingen van meer dan 2 maanden (voor PRIORITY MAIL!!!) en onmenselijke taksen.
Op een DVD van 12 dollar = 11 EUR moest ik 13.25 EUR taks betalen, hetzij 120%!!!
En dat betrof dan nog een replacement copy van een eerdere (misschien wel in het postaal dedouaneringscentrum) verloren zending!

Zelfs een DVD die ik kocht van het Engelse bedrijf CD WOW werd aangeslagen. Na 70 dagen arriveert deze, met een serieuze taks erbovenop. Ik had betaald in ponden. Maar de DVD werd blijkbaar verstuurd van Hong Kong en ik mocht afdokken. Er is geen discussie.
15.99 Pond leek voor mij aanvaardbaar, maar ik mocht er nog eens 16,50 EUR bijleggen.
Zo kostte die DVD mij uiteindelijk meer dan 40 EUR.

De aanbiedingstaksen die de post aanrekent bedragen al meer dan 10 EUR als je de BTW er bijrekent. Dan is er een BTW tarief van 21% en 3,5 invoertaks.

Ten gevolge van die onmenselijke praktijken weigeren bepaalde bedrijven zoals www.play.com nog naar België te verzenden.

Hoe zit dat in Nederland? En in Frankrijk en Duitsland?

TIA



:evil:

Oudgebruiker3
19-05-2003, 12:26
Hoe zit dat in Nederland?

Ik heb nergens last van. Ik betaal bij play.com per transactie wel 11 eurocent, maar daar kan ik nog wel mee leven...

M-trap
19-05-2003, 14:32
Zie http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/internet.htm. Tot €22 geen enkel probleem. Daarboven betaal je BTW en Douanerechten, mits dat boven een bepaald minimum uit komt. In de praktijk controleert de Douane middels steekproeven en is de kans groot dat voor een duur pakketje niets betaald hoeft te worden. Maar dat is een gok natuurlijk.

Voor DVD's betaal je in Nederland 3,5% invoerrechten en 19% BTW. Meer dan het dubbele betalen a.g.v. invoerrechten en Douanekosten vind ik erg veel.

Laurens ten Voorde
21-05-2003, 23:18
Al veel dingen laten komen. Uit Aus. 5x, USA 4x, via cd-wow (waar ut vandaan komt weet ik niet) 3x, PLay UK 100X? als het niet vaker is.

En tot nu toe 1x belasting. 22,60 extra op 200 aus. dollar.

Dus ik moet het afkloppen.

HdeB
22-05-2003, 11:38
Ik heb al veel dvd's uit het buitenland laten komen. Australië, USA, UK, Zweden, Maleisië, Litouwen...en nog nooit iets gemerkt van douane.

Ik denk dat Nederland vrij soepel is in dit soort dingen, alleen zo af en toe een steekproef. Alle zendingen waren binnen een week binnen.

Waarom dit in België zo afwijkend is weet ik niet. Je zou denken dat dit soort invoerrechten onder Europese wetgeving valt, blijkbaar dus niet.

The Luggage
07-06-2003, 14:16
Invoerrechten zijn wel degelijk Europees geregeld. In theorie zou je ze op alle van buiten de EU ingevoerde goederen moeten betalen, buiten enkele uitzonderingen.

Maar de controle gebeurt door elk land apart. Blijkbaar is men daar in Nederland veel soepeler in en is onze administratie veel strenger.

Mac Hammer Fan : weet jij welke dvd's cdwow vanuit Zweden verstuurt en welke vanuit Hong Kong? Zit daar enige logica in? (bijv. regio 3 vanuit Hong Kong en de rest vanuit Zweden?) Of is het gewoon willekeurig? Ik zou wat regio 1 dvd's willen bestellen, maar ik zit als Belg met hetzelfde probleem als jij. Als ze vanuit Zweden verzenden zou dat een oplossing kunnen zijn.

Mac Hammer Fan
07-06-2003, 21:30
Ze stuurden zowel 2 Hitchcock R2 DVDs als WALKABOUT R1 vanuit Hong Kong.
Ze hebben mij echter gezegd dat ze zullen kijken voor een oplossing dat ik dat niet meer tegenkom.

The Luggage
07-06-2003, 22:40
OK, tnx voor de info.

Dan zal toch maar eerst eens mailen voor verdere info voor ik effectief iets bestel.

Ghast
09-06-2003, 22:04
Ook grappig, PLAY verstuurd niet naar belgie maar soms komen zendingen die ik bij PLAy bestel via Belgie !!!!

Als er iets mis zou gaan bij de TPG dan is er een return adres in Belgie !!!!!


Ha Ha wat een giller

Jaded
09-06-2003, 22:08
Ook grappig, PLAY verstuurd niet naar belgie maar soms komen zendingen die ik bij PLAy bestel via Belgie !!!!

Als er iets mis zou gaan bij de TPG dan is er een return adres in Belgie !!!!!

Een Belg kan zelfs niet bestellen bij Play (ook al is het niet voor hen), ze laten dat niet oe.
Ik wou ooit eens iets bestellen voor iemand uit Nederland, dus direct naar hem laten opsturen, maar dat ging zelfs niet.

Beetje raar dat ze dan toch via België pakjes versturen ...

Zal veel te maken hebben met het verzendadres zeker? Enkel de landen waarvoor het bestemd is zullen het pakje controleren, niet de doorscheepadressen?

Maar dat er dan wel een retouradres in België is ... waar ze waarschijnlijk geen controle houden ... beetje raar ja.

Mobie
17-06-2003, 10:48
Even gemaild met de douane, ze hebben me een ietwat ouder document gestuurd dat nog altijd van toepassing zou zijn :



A. BESTELLING BIJ EEN LEVERANCIER BUITEN DE EUROPESE UNIE

Principe

1. Indien u een bestelling hebt geplaatst bij een leverancier uit een derde land naar de Europese Unie, zullen van u rechten bij invoer, BTW en eventueel accijns worden gevorderd.

Vrijstelling

2. Binnen de hieronder bepaalde beperkingen genieten de zendingen met een te verwaarlozen waarde die rechtstreeks uit een derde land aan een geadresseerde in België worden verzonden, van een vrijstelling van rechten en taksen (d.w.z. geen inning van rechten en taksen).
Opgepast, de BTW wordt altijd geïnd op goederen die worden ingevoerd in het kader van een postorderverkoop (d.w.z. voor de goederen besteld per fax, telefoon of internet en aan huis geleverd).

Draagwijdte van de vrijstelling

2.1. Deze vrijstelling voor zendingen met een te verwaarlozen waarde is zeer beperkt.

2.2. Onder “zendingen met een te verwaarlozen waarde”, wordt verstaan zendingen bestaande uit goederen waarvan de intrinsieke waarde niet meer dan 1.000 BEF (1) per zending bedraagt.

2.3. Indien de waarde van de zending meer bedraagt dan 1.000 BEF, dienen de rechten
bij invoer en de BTW te worden geïnd op de totale waarde van de zending.

Uitsluiting

2.4. De alcoholische producten, parfum en toiletwater evenals tabak en tabaksproducten zijn uitgesloten van de vrijstelling.

Formaliteiten

2.5. De zendingen welke vrijstelling genieten, worden zonder formaliteiten toegelaten.


Bestelling via internet

2.6. Het feit dat de bestelling plaatsheeft via internet of via elk ander middel wijzigt geenszins de invoerprocedure.

Mac Hammer Fan
20-06-2003, 23:44
Het ergste is nog dat het Postaal Dedouaneringscentrum bijna 9 EUR aanrekent alleen om het pakje open te doen. Moeten onze vrienden in Nederland ook inningskosten aan de post betalen?

Als ik alleen maar die 21% BTW en 3.5 % invoerrechten zou moeten betalen kan ik daar nog mee leven, maar 120% op een pakje van 11 EUR vind ik echt grof.
:evil:

Mac Hammer Fan
12-07-2003, 11:35
Ze hebben het mij nog maar eens gelapt.
Omdat een zending van Amazon na twee maanden niet toekwam, was Amazon zo goed van via DHL ee,n replacement op te sturen.
Die arriveerde in twee shipments binnen de week, en vlak daarna kwam ook de originele zending toe. Deze weigerden we uiteraard en stuurden we terug. Maar...
De kater kwam de week later. Bij de afrekening van de douanekosten moesten we 27 EUR meer betalen dan voordien. (57 eur ipv 30) Reden: twee shipments, taksen op de waarde van de DVds ZONDER KORTING niet op de prijs die we effectief betaalden in pre-order (-25%) en ook nog taksen op de gratis verzending van Amazon via DHL.Hun argument was dat Amazon maar die taksen had moeten betalen... Dus tweemaal taksen op een shipment van 27 dollar extra.
Wat zijn jullie toch gelukkig in Nederland....

Werner
12-07-2003, 17:14
Nu Freya Van den Bossche minister van ombudszaken is, zou ik zeggen, schrijven maar!

Mac Hammer Fan
08-08-2003, 16:16
Omdat mijn zendingen na 8 weken nog niet toekwamen, stuurde Amazon replacements op via DHL. Ik moest geen verzendingskosten betalen. Ik heb geprotesteerd bij de douane en DHL omdat de douanekosten op de 2 replacement shipments veel te hoog waren. Na één maand kreeg ik dit te horen:
"Indien de verzender heeft nagelaten de transportkosten te vermelden op de factuur, dient de declarant de DHL standaardtarieven te gebruiken.
Bovendien berekenden ze dan nog de BTW op de prijs van de DVDs zonder de korting!
Gevolg: Op twee zendingen moet ik 21% extra BTW betalen over ongeveer 125 EUR a.u.b.!!!
Het verschil moet ik maar aan Amazon terugvragen.
In Belgie wordt de consument die iets buiten de EEG koopt vaak echt rot behandeld.
Doet de Belgische staat misschien aan protectionisme?

Mark-S
09-08-2003, 20:50
Omdat ik regelmatig bij CD-WOW bestel heb ik hen er eens over aangesproken. Dit is hun antwoord.
We are an International company, and source both CDs and DVDs from overseas because they do not carry the same price levy placed on equivalent items sold by retailers in Europe and the UK.

We do have delivery procedures in place so as to avoid you incurring any extra customs or VAT charges on any of your orders.

This possible tax is out of our control, however, should in the rare situation you incur the additional charges, we will be happy to refund those to your card as a goodwill gesture. This is assuming of course that this happens, as it really should not.

If you have any further enquiries then please do not hesitate to contact us - we're here to help!


Verder heb ik ooit ook hetzelfde probleem gehad met een verzending van Amazon.com via DHL. Kreeg het pakje van DHL en enkele dagen later een factuur. Heb hen de 21 % + 3,5 % invoerrechten op de DVD's betaald en hen gemeld dat ze voor het saldo zich moesten wenden tot Amazon.com daar zij en niet ik er voor gekozen hebben via DHL te verzenden. DHL natuurlijk niet akkoord en zeiden me dat ik het maar moest terugvorderen van amazon.com. Heb hen geschreven dat ik geen geldschieter van Amazon was en dat het hun probleem was. Heb toen nog een herrinering gehad maar verder niets meer van gehoord.

Mac Hammer Fan
09-08-2003, 21:29
Hoe lang is dat geleden?

Mark-S
09-08-2003, 22:33
dat probleem met DHL ? Ongeveer 2 jaar.

Mac Hammer Fan
09-08-2003, 23:24
En heb je sedertdien nog andere dingen via DHL besteld?
Ik vrees er namelijk wel voor dat zij bij zendingen in de toekomst wel eens lastig zouden kunnen doen. Het zullen wel geen DVds meer zijn, maar misschien eens computer-appartuur.

Mark-S
10-08-2003, 02:11
Yep, mijn projectietv is met DHL gekomen. Wist het zelf niet (heb gewoon 100 euro verzendingskosten betaald) en tot mijn verbazing stond er iemand van DHL voor mijn deur. Vriendelijke kerel, was geinteresseerd in dat toestel (had het nog nooit gezien), heeft het mee helpen binnen dragen, heeft geduldig gewacht tot ik het toestel uit de verpakking had genomen, en heeft de verpakking meegenomen......
Dus van wraakgevoelens kan je hen niet beschuldigen....
Trouwens de verzender is de opdrachtgever en hij betaalt voor een dienstverlening. Als DHL die opdracht aanvaard moeten ze die ook uitvoeren.
De postbode mag ook je post niet achterhouden omdat je daar nog een onbetaalde rekening hebt staan.

Mac Hammer Fan
16-09-2003, 22:49
Je hebt meer geluk dan ik. Vorige maand betaalde ik het grootste deel van de douane taksen dan toch. (65% - wat al meer was dan wat ik normaal zou betaald hebben was mijn originele zending op tijd toegekomen... Wel krijg ik vandaag van DHL niet nog een douane-factuur aangeboden om nog eens het VOLLEDIGE bedrag erbij te betalen? (in plaats van het saldo 35%)
Zullen die ..... nu mij werkelijk nog een extra boete erbovenop aansmeren??
Onvoorstelbaar.

:evil: :evil: :evil:

Mark-S
17-09-2003, 23:24
Geen barst van aantrekken !
DHL kan jou weining maken, want jij hebt geen contract met hen getekend. Zij kunnen geen door jou ondertekend document voorleggen waarin staat dat je akkoord gaat met hun voorwaarden.
Zij zijn ook geen overheidsinstelling, dus zonder gerechtelijke uitspraak kunnen zijn geen boetes opleggen.
Mail hen je standpunt door. Reageren ze niet, mail het dan 100 maal door (heb ik ook gedaan :twisted: ). Uiteindelijk laten ze je wel met rust.

voor meer info : http://fiscus.fgov.be/interfdanl/faq/vraag06.htm

daar staat duidelijk :
Wanneer u zendingen met een te verwaarlozen waarde invoert, kunt u onder bepaalde omstandigheden genieten van een vrijstelling van rechten en belastingen. Dat wil zeggen dat u bij invoer geen douanerechten moet betalen. Een van de voorwaarden is dat de afzender u de zendingen rechtstreeks uit een derde land toezendt (een geadresseerde in België).
Wanneer het daarentegen gaat om een postorderverkoop moet u wel altijd de BTW betalen. Onder postorderverkoop verstaan we de goederen die zijn besteld per fax, per telefoon of via het internet en die aan huis worden geleverd.


DUS : geen vrijstelling zoals in Nederland. Betalen in dit apenland !

b4rth3zz
24-09-2003, 15:00
Hoi,

Ik heb gisteren bij CD-wow besteld, vandaag lees ik deze thread :?
Ik zal mij dus wschl. ook aan een hoop miserie kunnen verwachten.
Wat ik mij wel afvraag : weet er iemand hoe consumentenverenigingen hier tegenover staan?
Ik als consument kijk op de website. De prijzen zijn aangeduid in pond, contactgegevens zijn een adres en tel. nummer in UK.
Ik ga er dus als consument van uit dat ik bij een UK-bedrijf, en dus binnen de EU bestel. Ik kan er toch niets aan doen dat zij verkiezen vanuit Hong-Kong te verschepen?

Werner
24-09-2003, 15:44
DUS : geen vrijstelling zoals in Nederland. Betalen in dit apenland !

Pardon. Modelstaat :twisted:

Mark-S
25-09-2003, 00:04
Ik heb een gesprekje gehad met (een zeer vriendelijke) medewerker van CD-WOW.
Hij zei me dat je bij je bestelling een mailtje stuurt een een "reroot" via Zweden vraagt. Op die manier geen extra BTW te betalen :D

b4rth3zz
25-09-2003, 19:42
Ik heb een gesprekje gehad met (een zeer vriendelijke) medewerker van CD-WOW.
Hij zei me dat je bij je bestelling een mailtje stuurt een een "reroot" via Zweden vraagt. Op die manier geen extra BTW te betalen :D
Bedankt voor de tip!
Zal ik volgende keer zeker doen.

Een ander vraagje nu: vraagt De Post altijd die vergoeding van 9 EUR?
De BTW, daar zou ik nog mee kunnen leven, vermits het over kleine bedragen gaat, maar 9 EUR...
En is het dan mogelijk om pakjes te weigeren?

Ik heb bv. een pakje onderweg dat me 7,46 EUR gekost heeft. Het is maar al te gek dat ik dan alleen al aan De Post 9 EUR betaal. Dan bestel ik die DVD liever opnieuw, via een reroute langs Zweden, dan ben ik maar 7,46 EUR kwijt.

Zijn er mensen die al pakjes vanuit HK aangekregen hebben zonder dat ze moeten bijbetalen?

tia,
Bart

Mark-S
26-09-2003, 01:48
Post kan je uiteraard nooit verplichten om iets te betalen, maar dan krijg je uiteraard je pakje niet.

Wanneer u goederen via de Post invoert, moeten er uiteraard ook douaneformaliteiten worden vervuld. Doorgaans doet de Post voor u de douaneformaliteiten, maar rekent daarbij wel een som van € 8,68 aan als onkosten.
Het staat u natuurlijk vrij om de formaliteiten zelf te verrichten. U moet zich in voorkomend geval begeven naar het kantoor van Brussel X (Post) - Pachecolaan, 19, te 1010 Brussel. De openingsuren voor het publiek zijn van 10u. tot 11u.30 en van 14u. tot 15u.30 van maandag tot vrijdag.

Weet echter niet dat je dit nog kan doen nadat ze bestelling bij jou thuis hebben aangeboden.



Ik heb 4 bestellingen uit HK gekregen. 3 zonder problemen, 1 betalen.
Alles 4 met een waarde minder dan 20 $.

Mac Hammer Fan
26-09-2003, 23:49
...
En is het dan mogelijk om pakjes te weigeren?

Ik heb bv. een pakje onderweg dat me 7,46 EUR gekost heeft. Het is maar al te gek dat ik dan alleen al aan De Post 9 EUR betaal.
Bart

Ik en mijn broer hebben 3x een bestelling vanuit de VS geweigerd. Ze werd door het Postaal Dedouaneringscentrum "teruggezonden" naar de afzender, maar zijn daar nooit aangekomen...
(niet steeds hetzelfde adres)
:(

synoise
07-10-2003, 08:18
Ik heb een gesprekje gehad met (een zeer vriendelijke) medewerker van CD-WOW.
Hij zei me dat je bij je bestelling een mailtje stuurt een een "reroot" via Zweden vraagt. Op die manier geen extra BTW te betalen


Ik heb gisteren iets besteld, mailtje gestuurd en deze morgen antwoord in de bus: sorry, niet mogelijk!



Zijn er mensen die al pakjes vanuit HK aangekregen hebben zonder dat ze moeten bijbetalen?


Ik heb al meerdere zendingen binnengekregen vanuit Hong kong. Tot nu toe 2 maal moeten bijbetalen en ik vrees dat mijn Spartacus (CC) nu voor de 2de keer is blijven steken bij de douane.

tolpol
07-10-2003, 08:59
Post kan je uiteraard nooit verplichten om iets te betalen, maar dan krijg je uiteraard je pakje niet.

Wanneer u goederen via de Post invoert, moeten er uiteraard ook douaneformaliteiten worden vervuld. Doorgaans doet de Post voor u de douaneformaliteiten, maar rekent daarbij wel een som van € 8,68 aan als onkosten.
Het staat u natuurlijk vrij om de formaliteiten zelf te verrichten. U moet zich in voorkomend geval begeven naar het kantoor van Brussel X (Post) - Pachecolaan, 19, te 1010 Brussel. De openingsuren voor het publiek zijn van 10u. tot 11u.30 en van 14u. tot 15u.30 van maandag tot vrijdag.

Weet echter niet dat je dit nog kan doen nadat ze bestelling bij jou thuis hebben aangeboden.



Ik heb 4 bestellingen uit HK gekregen. 3 zonder problemen, 1 betalen.
Alles 4 met een waarde minder dan 20 $.

Die kantoren liggen niet meer op de Pachecolaan, maar zijn onlangs verhuisd naar de Industrielaan 16 in Brussel. Een afgelegen hoek van Anderlecht - maakt het al een pak moeilijker om er tijdens die openingsuren te geraken.

Bij CD-Wow bestel ik trouwens niet meer. Heb al zes keer op een pakje moeten bijbetalen - ook nadat me door CD-Wow plechtig beloofd was dat ze nog enkel de Zweedse route naar België zouden gebruiken.

synoise
07-10-2003, 15:25
Deze morgen ook eens een mailtje gestuurd naar CD-wow en dit was hun antwoord:

Thanks for your message. I'm sorry to hear the problems you are having
receiving the DVDs ordered.

We are only able to ship items from one location. Sadly we only have one
warehouse. What we can do though is send items through separate routes
which helps prevent any complications when the item arrives. We have decided that all orders going to Belgium are sent through Sweden to avoid these such instances.

Hopelijk is dit vanaf nu het geval :)

b4rth3zz
10-10-2003, 14:10
Ik heb eerder ook eens zo'n mailtje gestuurd en dit was het antwoord:

Hi Bart

Thank you for your email.

Unfortunately you cannot request for items to be routed through Sweden as such.

If an item is valued at or above a certain amount (£18.00) we will route it through Sweden as a matter of course. If it is below that value customs should not be putting charges onto items.

We will reimburse any customs charges that you may get on orders but we do ask you to let us know any amounts, and also to always get receipts from the customs people.

Please do not hesitate to contact us if we can help you any further.

Kind Regards


Richard
www.cd-wow.com

Tot hiertoe heb ik nog geen problemen gehad met pakjes (waren steeds onder 22 EUR). Nu heb ik BoB onderweg. Hopelijk zal die geroute worden via Zweden, anders zal ik het pakje moeten weigeren.

Cloud
09-02-2004, 19:11
Als men pakket is tegengehouden door de (Belgische) douane dan sturen ze een formulier op.
Ik moet die dan invullen en dan een lijstje maken met de producten die ik heb besteld met de prijs.
Ik veronderstel dan dat ze de taxen bepalen via die prijs.
Dan is het toch mogelijk om een lagere prijs door te geven zodat je minder taxen moet betalen?
Of ben ik verkeerd?
De eerste maal dat ik zo'n brief kreeg had ik braafjes men invoice (van Yesasia) mee opgestuurd met de prijzen in US$ (toen stond US$ nog hoger dan euro).

Ik wacht al 2 weken op 2 pakjes van Yesasia. Het zal dus wel bij de douane liggen. Normaal komen ze aan binnen 7 dagen. Nu wachten op de brief. :(

BASIL
21-10-2004, 19:55
Tijdens de eerste helft van dit jaar hadden we veel last met de belgische douane. Telkens dat we een bestelling deden waren we bijna 100% zeker dat we douaneonkosten zouden hebben.

Vreemd maar sinds juli heb ik regelmatig bij dvdpacific en dvdsoon besteld en heb ik geen last meer van de douane. Is dit puur toeval of zijn ze minder streng geworden?

Hebben jullie nog altijd last van de belgische douane of is het ook verbeterd?

pavko
21-10-2004, 21:34
die douaniers zijn nu in Nederland begonnen met taxen heffen....heb er de afgelopen maanden al 4 gehad mét een heffing :(

van zowel Amazon.com, DVDSoon, Yesasia...