PDA

Bekijk de volledige versie : vereiste watt?



Patrick Deckard
17-05-2003, 18:47
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om eindelijk een home theater te kopen. Nu wilde ik ff weten wat zoal de vereiste watt moeten zijn?

Raskel
17-05-2003, 18:52
Een vereiste wat? Het vermogen van je versterker? De belastbaarheid van je speakers? Wat wil je kopen? Alles in een? Losse onderdelen? Het hangt allemaal af van de onderdelen die je wil aanschaffen.

Patrick Deckard
17-05-2003, 18:55
Tja, ik ben niet zo thuis in die dingen. Maar heb enkele setjes "alles in 1" gezien die me wel aanstonden. En daar varieert het tussen 6 x 75 w, en 6 x 40 w... en dergelijke. Heb die dingen wel 's open gedraaid in de winkel, maar ja, zoveel winkelende mensen he... vandaar m'n vraag...

Raskel
17-05-2003, 18:58
Je moet zeker niet afgaan op de specificaties die opgegeven worden door fabrikanten en verkopers, dat is altijd zwaar overdreven. Meestal zijn die setjes 20 tot 30 echte "watts", als het al zo is. Je kunt beter gewoon gaan luisteren en kijken wat jij het mooiste vindt klinken. Verder kun je altijd je vragen posten op het forum of de zoekfunctie eens gebruiken als je wat meer wil weten over bepaalde sets.

Groeten

Patrick Deckard
17-05-2003, 19:01
en dat denk je? moet ik eveneens rekening ermee houden dat m'n nieuwe dvd speler die nieuwe audio cd's kan spelen, of is dat niet zo belangrijk?

MarcoV
17-05-2003, 20:35
Als je SACD en DVD-Audio bedoelt, dat lijkt me voor een alles-in-een set niet zo belangrijk. De meerwaarde van die audioformaten komt imho op zo'n set toch niet echt tot uitdrukking.

Raskel
17-05-2003, 21:04
en dat denk je? moet ik eveneens rekening ermee houden dat m'n nieuwe dvd speler die nieuwe audio cd's kan spelen, of is dat niet zo belangrijk?

Wat denk ik? Dat de specificaties niet kloppen?

Ik ben het ook met Marco eens. Een alles in 1 set is leuk voor filmpjes, met muziek is het gewoon een stuk minder, zacht uitgedrukt.

Herjan
17-05-2003, 21:05
[OFF TOPIC] Deze thread doet me erg denken aan een keer dat ik bij een bekende audiozaak in Rotterdam was. Er was toen een man die als enige vereiste aan zijn nieuwe versterker "veel vermoguh! veel vermoguh!" stelde...[/OFF TOPIC]

Ga alsjeblieft niet af op papieren specificaties en zoek uit welke mogelijkheden je graag wil hebben, welke kwaliteit, je budget (denk aan kabels!) en eventueel, pas als je je keus bijna gemaakt hebt, kijken of je bijna verworven setje hard genoeg kan.

Enige keer dat je wel op vermogen moet letten is bij het matchen van versterker en speakers.

Raskel
17-05-2003, 21:07
[OFF TOPIC] Deze thread doet me erg denken aan een keer dat ik bij een bekende audiozaak in Rotterdam was. Er was toen een man die als enige vereiste aan zijn nieuwe versterker "veel vermoguh! veel vermoguh!" stelde...[/OFF TOPIC]

Ga alsjeblieft niet af op papieren specificaties en zoek uit welke mogelijkheden je graag wil hebben, welke kwaliteit, je budget (denk aan kabels!) en eventueel, pas als je je keus bijna gemaakt hebt, kijken of je bijna verworven setje hard genoeg kan.

Enige keer dat je wel op vermogen moet letten is bij het matchen van versterker en speakers.

Ik ben het volledig met je eens, al vrees ik dat hier de alles-in-1 weg gekozen gaat worden :wink:

Patrick Deckard
18-05-2003, 19:37
en dat denk je? moet ik eveneens rekening ermee houden dat m'n nieuwe dvd speler die nieuwe audio cd's kan spelen, of is dat niet zo belangrijk?

Wat denk ik? Dat de specificaties niet kloppen?

Ik ben het ook met Marco eens. Een alles in 1 set is leuk voor filmpjes, met muziek is het gewoon een stuk minder, zacht uitgedrukt.

Sorry! "en dat denk je?" moest zijn "en WAT denk je?" Sorry, gewoon typfout... wat ik niet denk is dat ik de alles-in-1 strategie ga volgen... tx voor alle info: ik ga de komende weken eens flink wat dingen lezen en beluisteren...

pavko
19-05-2003, 13:14
wat ik niet denk is dat ik de alles-in-1 strategie ga volgen... tx voor alle info: ik ga de komende weken eens flink wat dingen lezen en beluisteren...

Dat is alvast goed nieuws! Enne, heel veel plezier met het uitzoeken van een systeem dat het beste bij jou past. Ik vind dat 1 van de leukste dingen bij het aanschaffen van iets nieuws. lekker overal luisteren, kijken, vergelijken, folders bestuderen.......heerlijk

Patrick Deckard
19-05-2003, 13:21
wat ik niet denk is dat ik de alles-in-1 strategie ga volgen... tx voor alle info: ik ga de komende weken eens flink wat dingen lezen en beluisteren...

Dat is alvast goed nieuws! Enne, heel veel plezier met het uitzoeken van een systeem dat het beste bij jou past. Ik vind dat 1 van de leukste dingen bij het aanschaffen van iets nieuws. lekker overal luisteren, kijken, vergelijken, folders bestuderen.......heerlijk

Maar ook erg veel tijd opslorpend!...

Marty vanluit
19-05-2003, 14:40
Weet je ongeveer wat je budget is? Dan weet je gelijk al een stuk meer, en wij ook, zodat we (nog) betere tips kunnen geven...

Patrick Deckard
19-05-2003, 17:48
Wel, laten we zeggen tot zo'n 900-1000 euro...

Herjan
19-05-2003, 17:57
Wel, laten we zeggen tot zo'n 900-1000 euro...

En dat is voor DVD-speler, receiver of versterker, speakerset en bekabeling? Of mogen kabels apart van dit budget genomen worden?

Patrick Deckard
19-05-2003, 17:59
ik zou zeggen: alles zonder de dvd-speler...

Oudgebruiker3
19-05-2003, 18:12
Je wil dus zo'n 1000 euro uitgeven aan een receiver, een speakerset, en bekabeling. Een televisie heb je al?

Weet je al wát voor speakers je wil? Full-range speakers of satellietspeakers? Voor 700 euro heb je de Kef KHT2005 satellietspeakers, welke zo'n beetje de beste satellietspeakers zijn, op de B&W VM-1 (EUR. 1000) na.

Als receiver zou je kunnen denken aan een Sony STR-DE685 (EUR. 330), of de betere versie; de STR-DB780 (EUR. 350).

Het is ook aan te raden om (merk)kabels aan te schaffen, maar dit kan altijd nog.

De genoemde Sony receivers hebben trouwens beiden 5x100watt... ik weet niet wat de grootte van de kamer is?

Patrick Deckard
19-05-2003, 20:57
Je wil dus zo'n 1000 euro uitgeven aan een receiver, een speakerset, en bekabeling. Een televisie heb je al?

Weet je al wát voor speakers je wil? Full-range speakers of satellietspeakers? Voor 700 euro heb je de Kef KHT2005 satellietspeakers, welke zo'n beetje de beste satellietspeakers zijn, op de B&W VM-1 (EUR. 1000) na.

Als receiver zou je kunnen denken aan een Sony STR-DE685 (EUR. 330), of de betere versie; de STR-DB780 (EUR. 350).

Het is ook aan te raden om (merk)kabels aan te schaffen, maar dit kan altijd nog.

De genoemde Sony receivers hebben trouwens beiden 5x100watt... ik weet niet wat de grootte van de kamer is?

Ja, de televisie heb ik al. Grootte kamer: zo'n 10x5

MarcoV
20-05-2003, 16:26
Je wil dus zo'n 1000 euro uitgeven aan een receiver, een speakerset, en bekabeling. Een televisie heb je al?

Weet je al wát voor speakers je wil? Full-range speakers of satellietspeakers? Voor 700 euro heb je de Kef KHT2005 satellietspeakers, welke zo'n beetje de beste satellietspeakers zijn, op de B&W VM-1 (EUR. 1000) na.

Als receiver zou je kunnen denken aan een Sony STR-DE685 (EUR. 330), of de betere versie; de STR-DB780 (EUR. 350).

Het is ook aan te raden om (merk)kabels aan te schaffen, maar dit kan altijd nog.

De genoemde Sony receivers hebben trouwens beiden 5x100watt... ik weet niet wat de grootte van de kamer is?


even my 2 cents:

Vermogen van een versterker is niet per definitie gerelateerd aan de grootte van de kamer! De grootte/vorm van de kamer heeft zijn invloed op de totale akoestiek en dus je geluidsbeeld, maar daarom zou een 5*40 watt versterker net zo goed kunnen voldoen.

Ik zie een aantal mensen hier continue dezelfde typen/merken apparatuur als 'de beste' aanraden, vaak gebaseerd op HiFi-bladen. Dat is op zich prima, (als het je eigen luisterervaring is vind ik uitspraken wel waardevoller - ik bedoel die blaadjes zijn overal te koop maar een persoonlijke mening vind je alleen op een forum als dit 8) ), maar het lijkt mij verstandiger (en ook veel leuker) om als koper zelf te luisteren/vergelijken, en op basis daarvan je conclusies te trekken! Ik persoonlijk vind die sub van de Kef-set bijvoorbeeld waardeloos klinken :wink: .Maw 'de beste' is dus persoonlijk...

Patrick Deckard
20-05-2003, 19:08
Zeer wijs!... Optimaal kunnen genieten van films is het enige doel...





Je wil dus zo'n 1000 euro uitgeven aan een receiver, een speakerset, en bekabeling. Een televisie heb je al?

Weet je al wát voor speakers je wil? Full-range speakers of satellietspeakers? Voor 700 euro heb je de Kef KHT2005 satellietspeakers, welke zo'n beetje de beste satellietspeakers zijn, op de B&W VM-1 (EUR. 1000) na.

Als receiver zou je kunnen denken aan een Sony STR-DE685 (EUR. 330), of de betere versie; de STR-DB780 (EUR. 350).

Het is ook aan te raden om (merk)kabels aan te schaffen, maar dit kan altijd nog.

De genoemde Sony receivers hebben trouwens beiden 5x100watt... ik weet niet wat de grootte van de kamer is?


even my 2 cents:

Vermogen van een versterker is niet per definitie gerelateerd aan de grootte van de kamer! De grootte/vorm van de kamer heeft zijn invloed op de totale akoestiek en dus je geluidsbeeld, maar daarom zou een 5*40 watt versterker net zo goed kunnen voldoen.

Ik zie een aantal mensen hier continue dezelfde typen/merken apparatuur als 'de beste' aanraden, vaak gebaseerd op HiFi-bladen. Dat is op zich prima, (als het je eigen luisterervaring is vind ik uitspraken wel waardevoller - ik bedoel die blaadjes zijn overal te koop maar een persoonlijke mening vind je alleen op een forum als dit 8) ), maar het lijkt mij verstandiger (en ook veel leuker) om als koper zelf te luisteren/vergelijken, en op basis daarvan je conclusies te trekken! Ik persoonlijk vind die sub van de Kef-set bijvoorbeeld waardeloos klinken :wink: .Maw 'de beste' is dus persoonlijk...

Oudgebruiker3
20-05-2003, 19:52
Vermogen van een versterker is niet per definitie gerelateerd aan de grootte van de kamer! De grootte/vorm van de kamer heeft zijn invloed op de totale akoestiek en dus je geluidsbeeld, maar daarom zou een 5*40 watt versterker net zo goed kunnen voldoen.
Ik dacht dat je een bepaald aantal watt nodig had omdat je in een grotere kamer meer ruimte hebt om te vullen... foutje :)



Ik zie een aantal mensen hier continue dezelfde typen/merken apparatuur als 'de beste' aanraden, vaak gebaseerd op HiFi-bladen. Dat is op zich prima, (als het je eigen luisterervaring is vind ik uitspraken wel waardevoller - ik bedoel die blaadjes zijn overal te koop maar een persoonlijke mening vind je alleen op een forum als dit 8) )
Ik beroep me alleen op What HiFi?, omdat het een professioneel blad is met professionele recensenten... je hebt echter wel gelijk; iedereen stelt andere prioriteiten en daarom weegt een persoonlijke mening zwaarder, maar daarom geef ik ook enkel wat tips uit het blad, zodat de persoon in kwestie een aantal producten heeft waarvan-ie weet dat ze de moeite waard zouden kunnen zijn.


'de beste' is dus persoonlijk...
Absoluut.

stekkerke
20-05-2003, 20:27
nog even een paar kanttekeningen bij het aantal Watt ...

- Een versteker van 100 W kan niet dubbel zo hard als één van 50 Watt
dit verloop is exponentieel dus 100 is dubbel zo hard als 10 Watt
Dus bv. een verschil van 100 of 110 Watt is eigenlijk verwaarloosbaar !


-Men moet bij vergelijken van wattage ook goed letten
op het aantal Ohm waarover deze watt staat .
Remember wet van Ohm :
U = I xR OF Spanning = Stroomsterke x Weerstand

-Dus een versterker van 80 Watt bij 8 Ohm is gans iets anders dan diezelfde 80 Watt bij 4 Ohm !
Vooral bij sterkte van boxen wordt hier veel mee gegoocheld !!!

-Ook aansluitend hier op , sommige zeggen van een setje computer boxen,
dat ze 2000 watt hebben maar dan staat er in kleine letertjes onder,
dat dit eigenlijk PMPO watt is of nog ander RMS - watt

Ik weet zelf ook niet goed het verschil hiertussen
Maar ik ben zeker dat hier mensen op forum zitten
die dit zeker wel kunnen !

- en last butt not least :
een degelijke versterker met 6x75 Watt kan soms veel mooier klinken dan een goedkoper merk met 6x110 Watt

goed informeren en luisteren is de boodschap !