PDA

Bekijk de volledige versie : Oesters van Nam Kee (Aspect Ratio)



Alex T
21-05-2003, 13:42
Oesters van Nam Kee is eindelijk uit op koopdvd, echter als Aspect Ratio zie ik 4:3! weet iemand wat dit betekent voor deze dvd?
- Fullscreen geknipt
- Fullscreen, maar origineel beeldformaat
- Fullscreen, maar Open Matte
- Widescreen maar niet anamorphic

Rogier Burghout
21-05-2003, 14:31
Ik denk of het eerste, of de laatste opie. Open Matte gebeurd niet zo heel veel meer en volgens mij was de OAR niet 1.33:1 (maw 4:3)...

Theo B
21-05-2003, 14:42
Ik denk of het eerste, of de laatste opie. Open Matte gebeurd niet zo heel veel meer en volgens mij was de OAR niet 1.33:1 (maw 4:3)...

Aspect Ratio moet zijn 1.85:1 (bron Filmjaarboek 2002)

Patrick vdB
21-05-2003, 23:09
Hoi Alex,

Om te achterhalen wat ze met het beeld hebben gedaan dien je eigenlijk een aantal dingen te weten alvorens je enige conclusies kunt trekken.

De meeste films worden op het 35mm Academy Format geschoten (AR 1.37:1) met een bepaalde AR in gedachte (zoals Theo B meldt was dat voor Oesters van Nam Kee een AR van 1.85:1).

Om tot deze AR te komen kan er gebruikt gemaakt worden van verschillende technieken. Men kan de film open matted hebben geschoten, de bedoelde AR komt dan tot stand via een soft matting. De onderkant en bovenkant worden later gesneden (of in de bioscoop middels een frame voor de lens) om zo tot de juiste AR te komen (leuk detail om te weten is dat "fouten" zoals microfoons in het beeld vaak het gevolg zijn van een verkeerde soft matting en dus niet van de film zelf). Zou deze techniek zijn toegepast voor Oesters van Nam Kee dan zou de film ook open matted op dvd is gezet kunnen zijn(dit lijkt me echter zeer onwaarschijnlijk omdat bij deze opname-methode boven- en onderkant beeld vaak informatie bevat welke niet voor de kijker zijn bedoelt, ik denk weer aan de microfoons bv). Men zou de film dan nog middels Pan & Scan tot het 1.33:1 AR gebracht kunnen hebben.

Ook wanneer de film hard matted is geschoten (frame voor opname-camera) betekend het dat de AR middels Pan & Scan tot stand is gekomen (maw veel informatie gaat verloren).

Mvrgr

Patrick

Ernest Hamstra
22-05-2003, 12:15
Oesters van Nam Kee is eindelijk uit op koopdvd, echter als Aspect Ratio zie ik 4:3! weet iemand wat dit betekent voor deze dvd?
- Fullscreen geknipt
- Fullscreen, maar origineel beeldformaat
- Fullscreen, maar Open Matte
- Widescreen maar niet anamorphic

Het is het laatste. De film staat in de originele aspect ratio van 1.85:1 niet anamorf op de DVD. Jammer, maar in ieder geval geen Pan & Scan... :)

Patrick vdB
22-05-2003, 12:50
Volgens mij werd aangegeven dat de dvd een AR van 1.33:1 heeft en dus geen widescreen :wink:

Nu ken ik de precieze of juiste specificaties van de dvd zelf niet, of het dus 1.33:1 of 1.85:1 is houd ik mij buiten.

Mvrgr

Patrick

Frank
22-05-2003, 16:17
Er staat 4:3 op de hoes.

Ernest Hamstra
22-05-2003, 17:03
Volgens mij werd aangegeven dat de dvd een AR van 1.33:1 heeft en dus geen widescreen :wink:

Nu ken ik de precieze of juiste specificaties van de dvd zelf niet, of het dus 1.33:1 of 1.85:1 is houd ik mij buiten.


Er staat 4:3 op de hoes.

Heren, ik post zoiets alleen maar als ik het zeker weet :wink: . Dus nogmaals: de film staat in de originele aspect ratio van 1.85:1 niet anamorf op de DVD. Voor alle duidelijkheid, de DVD ligt hier voor mij, vanavond schrijf ik de recensie 8) .

Alex T
22-05-2003, 20:52
Bedankt Ernest!
Dat is duidelijke taal. Ik ga hem morgen bij Blokker halen. Zolang het geen Pan & Scan is vind ik het acceptabel. :wink:

Patrick vdB
22-05-2003, 22:38
Ernest,

Ik twijfel ook niet aan je eerlijkheid, echter de starter van deze thread gaf duidelijk aan dat er een AR van 1.33:1 op de dvd-hoes wordt vermeldt. :wink: (en zoals al gezegd ik meng mij niet in een discussie over de juistheid hiervan aangezien ik de dvd zelf nog niet ken).

Mogen we uit jouwn opmerking concluderen dat er een verkeerde AR op de dvd-hoes vermeldt staat (was dit in de eerste post al aangegeven dan was het wellicht duidelijker geweest)? Of zijn er wellicht een widescreen en een 4x3 versie van Oesters verkrijgbaar (Paramount geeft daar geen uitsluitsel over)?

Mvrgr

Patrick

Ernest Hamstra
22-05-2003, 22:54
Ernest,

Ik twijfel ook niet aan je eerlijkheid, echter de starter van deze thread gaf duidelijk aan dat er een AR van 1.33:1 op de dvd-hoes wordt vermeldt. :wink: (en zoals al gezegd ik meng mij niet in een discussie over de juistheid hiervan aangezien ik de dvd zelf nog niet ken).

Mogen we uit jouwn opmerking concluderen dat er een verkeerde AR op de dvd-hoes vermeldt staat (was dit in de eerste post al aangegeven dan was het wellicht duidelijker geweest)? Of zijn er wellicht een widescreen en een 4x3 versie van Oesters verkrijgbaar (Paramount geeft daar geen uitsluitsel over)?

Mvrgr

Patrick

Op mijn DVD staat ook 4:3 op de achterkant vermeld. Op zich is dit juist, alleen zit er een hoop zwart in die verhouding meegebakken. Men gebruikt deze aanduiding wel vaker voor niet anamorfe DVD's. Duidelijker dan 1.85:1 niet anamorf kan ik het echt niet zeggen :wink: . Binnen enkele dagen staan de screenshots en recensie op deze (http://www.dehollandsefilm.nl) website, dus dan kun je het zelf beoordelen.

Mark_vdH
22-05-2003, 23:05
Patrick:

4:3 betekent in de praktijk toch niet helemaal hetzelfde als 1.33:1*.
Als er 1.33 staat kun je ervan uitgaan dat het echt over de AR gaat. Als er 4:3 staat kan dat weliswaar ook zo zijn, maar het kan ook betekenen dat het een versie voor 4:3 TV's betreft (ofwel niet voor 16"9 TV's geoptimailiseerd is).

Er zijn verschillende dvd's met een andere ratio dan 1.33:1, maar waar wel het 4:3 logo achterop het hoesje staat. Andre Hazes - Zij Gelooft In Mij schiet me zo te binnen, en ook bij niet-anamorfe MGM en Fox breedbeeld-dvd's staat volgens mij het 4:3 logo achter op het hoesje (al vermelden deze maatschappijen wel afzonderlijk de AR, zodat hiermee geen verwarring zal ontstaan).

*En in theorie eigenlijk ook niet, want 1.33:1 is natuurlijk "slechts" 3.99:3 ;)

Patrick vdB
22-05-2003, 23:07
Duidelijker dan 1.85:1 niet anamorf kan ik het echt niet zeggen :wink: .

Of 1.85:1 Letterboxed :wink: Maar je hebt gelijk ik zat ergens vast in mijn eigen hersenkronkel :lol:

Dus gewoon onduidelijk aangegeven op de cover (Mark, bedankt voor de aanvulling), thanks voor de link naar de review overigens, zal 'm gaan lezen :wink:

Mvrgr

Patrick

Alex T
23-05-2003, 23:36
Ik heb inmiddels Oesters van Nam Kee gekochen en inderdaad AR is 1.85:1 letterboxed.
Echter ik heb moeten constateren dat de extra's van mijn disc geluidloos is. Althans alleen de Bloopers en Deleted scenes hebben geluid. De rest (making of, trailer etc..) zijn allemaal geluidloos.
Hebben meer mensen hier last van? Of ligt het aan mijn ene disc wat een misproductie is. :cry:

Ernest Hamstra
24-05-2003, 19:09
Duidelijker dan 1.85:1 niet anamorf kan ik het echt niet zeggen :wink: .

Of 1.85:1 Letterboxed :wink: Maar je hebt gelijk ik zat ergens vast in mijn eigen hersenkronkel :lol:

Dus gewoon onduidelijk aangegeven op de cover (Mark, bedankt voor de aanvulling), thanks voor de link naar de review overigens, zal 'm gaan lezen :wink:

Mvrgr

Patrick

De recensie staat inmiddels on-line: Click (http://www.dehollandsefilm.nl/DeWebsite/DeFilms/OestersVanNamKee/OestersVanNamKeeDVDPagina.html)

Ernest Hamstra
24-05-2003, 19:10
Ik heb inmiddels Oesters van Nam Kee gekochen en inderdaad AR is 1.85:1 letterboxed.
Echter ik heb moeten constateren dat de extra's van mijn disc geluidloos is. Althans alleen de Bloopers en Deleted scenes hebben geluid. De rest (making of, trailer etc..) zijn allemaal geluidloos.
Hebben meer mensen hier last van? Of ligt het aan mijn ene disc wat een misproductie is. :cry:

Bij mijn exemplaar had ik er geen last van, ik zou er even mee terug gaan naar de winkel waar je 'm hebt aangeschaft.