PDA

Bekijk de volledige versie : Subwoofer of .LFE?



Oudgebruiker3
21-05-2003, 16:06
Ik kan via mijn receiver de sterkte van de subwoofer, én de sterkte van het .LFE kanaal regelen.
De subwoofer gaat van -10db tot +10db, en het .LFE kanaal van -20db tot 0db, en kan daarnaast ook compleet uitgeschakeld worden.

Wat is nou precies het resultaat van beiden?
Wat ik zelf bedacht, maar waarvan ik niet precies weet of het goed is, is dat de subwoofer an sich een soort 'matrix'-kanaal is. Indien er geen apart .LFE kanaal beschikbaar is, worden de lage tonen tóch door de subwoofer doorgevoerd.
De sterkte van het .LFE kanaal treedt enkel in werking als de bron ook daadwerkelijk een .1 geluidsspoor heeft, zodat de subwoofer als discreet kanaal wordt aangestuurd, en niet als matrix-kanaal.

...maar dan nog; hoe kan ik dan 't beste het volume van de subwoofer en van het .LFE kanaal instellen?

MarcoV
21-05-2003, 16:23
Bekende vraag voor mij, alsof je helderziend bent :lol:

Misschien heb je hier wat aan:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=17;action=display;threadid=7284

Sander Haarmans
21-05-2003, 18:54
Misschien heb je hier wat aan, deze vraag heb ik ook een tijdje geleden gesteld.

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=13621

Oudgebruiker3
21-05-2003, 19:22
(dubbele post)

Oudgebruiker3
21-05-2003, 19:23
Garmt
Zet die functie UIT! Als je de sub harder zet en peak level laag (bijv. -30 dB), dan zal de subwoofer op een gegeven moment niet harder meer spelen als je je volume opdraait. Het maximale uitgangsniveau van de sub wordt immers beperkt.

Ik mag aannemen dat de 'bass peak level' en mijn .LFE 'metertje' hetzelfde zijn, toch? Ik had 'm altijd op 0db staan, oftewel het maximum...


Sander:
Ik begrijp precies wat je bedoelt, heb de Bass Peak Level nu dus op 0dB (off) gezet en hij klinkt geweldig.
Sander, dit zijn twee verschillende dingen. Ik kan .LFE op off zetten, óf regelen van -20db tot 0db... 0db is dus niet off.

Oudgebruiker3
21-05-2003, 19:52
Goed, ik ben de weg even kwijt... is de instelling '.LFE' nou de crossover?!

Sander Haarmans
21-05-2003, 21:35
Zoals ik uit jouw beschrijving lees is dus de LFE. wat je van -20dB naar 0dB kan zetten hetzelfde als bij mij het Peak Level voor de sub, ik weet niet wat jij voor een subwoofer hebt maar zet gewoon deze functie op 0dB of compleet uitgeschakeld.
En ik zou als ik jou was de stand in je receiver van je sub ook op 0dB zetten en verder het volume regelen op de subwoofer zelf.

MarcoV
21-05-2003, 21:37
de cross-over instelling gebruik je om bas vanaf een bepaalde frequentie te routeren naar de sub. Dit is de gewone basinformatie en het .1 kanaal, ofwel het LFE-kanaal.

Als je luidsprekers op 'large' staan, dan geeft de sub alleen het LFE-kanaal weer. dat loopt van 20-120 Hz en om nu te voorkomen dat je je LFE-signaal afknijpt, zet je de crossover op de sub helemaal open. De LFE-instelling op je receiver laat je op 0 Db staan (zoals is uitgelegd in de link die ik eerder postte)

Als er luidsprekers op 'small' staan, dan wordt naast het LFE-kanaal ook de basinformatie van die luidspreker naar de sub gestuurd. Dat kan alles onder de 80/100 Hz zijn, afhankelijk van de instelling van de receiver. Nu wordt de crossover wel belangrijk, omdat, als je deze maximaal open zet, de bas informatie boven de 80/100 Hz verdubbeld wordt (door de sub en de luidspreker wordt gestuurd). Zet je de crossover dicht, dan zou je informatie uit het LFE-kanaal kunnen gaan missen.


Afijn, een lang verhaal, de zoekfunctie etc :wink:

Mijn boodschap is eigenlijk: LFE is dus niet gelijk aan crossover :lol:

Sander Haarmans
21-05-2003, 21:44
Sander, dit zijn twee verschillende dingen. Ik kan .LFE op off zetten, óf regelen van -20db tot 0db... 0db is dus niet off.
Je hebt gelijk, bij mij kan hij ook op 0dB en idd ook op Off (had ik nog niet vermeld) maar heb hem zelf dus op Off staan.

Patrick vdB
21-05-2003, 22:12
...maar dan nog; hoe kan ik dan 't beste het volume van de subwoofer en van het .LFE kanaal instellen?

Hoi Kaz,

Het niveau van het LFE-kanaal dien je in te stellen met de testtoon zoals beschreven in de vele threads.

Het niveau van het sub-kanaal kun je het beste instellen middels een sweep (bv testtoon lopende van 200Hz naar 20Hz). Gedurende de sweep mag er geen (of minimaal) verval zijn in geluidssterkte.

Natuurlijk beide weer uit te voeren met de dB-meter.

Mvrgr

Patrick

Oudgebruiker3
22-05-2003, 08:03
Ik heb satellietspeakers, dus mijn speakers staan ingesteld op 'small'. Nu begrijp ik uit Marco's verhaal dat ik mijn .LFE op 0db (het maximum) moet zetten, omdat ik anders .LFE-informatie kan missen.
De subwoofer zélf (van -10db t/m +10db) moet ik vervolgens afstellen met een geluidsdrukmeter.

Patrick vdB
22-05-2003, 09:18
Hoi Kaz,

Helaas niet correct :wink:

Je moet de cross-over van de sub helemaal open zetten (meestal variabel tussen 40 - 140Hz) om geen LFE-informatie te verliezen (het LFE-kanaal bevat immers info tot 120Hz).

Het LFE-volume (de dB-settings) dien je af te stellen met de dB-meter, ongeveer 2 dB lager als de rest van de speakers. Het subwoofer-volume moet je instellen om de SPL van herroute bas (vanwege de small-setting) even luid (dus geen verval in overlap) te krijgen met de speakers (dit kan ook adh volumeknop op de sub zelf).

Mvrgr

Patrick

MarcoV
22-05-2003, 16:20
Hoi Kaz,

Helaas niet correct :wink:

Je moet de cross-over van de sub helemaal open zetten (meestal variabel tussen 40 - 140Hz) om geen LFE-informatie te verliezen (het LFE-kanaal bevat immers info tot 120Hz).

Het LFE-volume (de dB-settings) dien je af te stellen met de dB-meter, ongeveer 2 dB lager als de rest van de speakers. Het subwoofer-volume moet je instellen om de SPL van herroute bas (vanwege de small-setting) even luid (dus geen verval in overlap) te krijgen met de speakers (dit kan ook adh volumeknop op de sub zelf).

Mvrgr

Patrick

Lees mijn verhaal maar Patrick, ik zeg hetzelfde als jij (heb het tenslotte ook maar van mensen zoals jij en Garmt opgepikt :wink: ). Zoals ik het begrijp, kun je met een test-dvd en een db-meter deze instelling in een keer doen en het LFE-niveau in de receiver met rust laten. En aangezien die bij mij dan standaard op 0 Db staat..

Kaz, ik zeg ook niet dat het aantal Db's invloed heeft op de hoeveelheid LFE-informatie die wordt weergegeven, maar de stand van de crossover.


Maar, mocht het niet kloppen, dan hoor ik het graag! :wink:

Patrick vdB
22-05-2003, 20:44
Lees mijn verhaal maar Patrick, ik zeg hetzelfde als jij (heb het tenslotte ook maar van mensen zoals jij en Garmt opgepikt :wink: )

Hoi Marco,

Klopt, maar Kaz interpreteerde het verkeerd :wink: Je stelt daarna nog terecht dat cross-over en dB-stand niet hetzelfde zijn (de 0 dB setting voor het LFE-kanaal behoeft overigens niet voor iedereen de juiste stand te zijn :wink: ).

@Kaz,

Snap je het nog een beetje?

Mvrgr

Patrick

MarcoV
22-05-2003, 22:00
Lees mijn verhaal maar Patrick, ik zeg hetzelfde als jij (heb het tenslotte ook maar van mensen zoals jij en Garmt opgepikt :wink: )

Hoi Marco,

Klopt, maar Kaz interpreteerde het verkeerd :wink: Je stelt daarna nog terecht dat cross-over en dB-stand niet hetzelfde zijn (de 0 dB setting voor het LFE-kanaal behoeft overigens niet voor iedereen de juiste stand te zijn :wink: ).

Mvrgr

Patrick

Dat van die LFE-setting had ik ook op het HTforum gevraagd; ik moet nog experimenteren (nog niet aan toegekomen :cry: ), maar ik voel met Kaz mee want ik vind die LFE-instelling soms ook onduidelijk (ondanks dat ik de artikelen daarover van Frank D. al eens heb doorgenomen - ik denk dat oefening wel kunst baart in dit geval :) )

Marco

Oudgebruiker3
22-05-2003, 22:48
@Kaz,

Snap je het nog een beetje?

Nee, maar als ik dit even rustig doorneem moet ik er wel uitkomen ;)
Het 'probleem' is dat de handleiding van m'n receiver de term 'crossover' niet noemt, maar bij de functie '.LFE' wel een soortgelijke 'functie' omschrijft.
Ik heb mezelf echter voorgenomen om er pas echt werk te van maken zodra ik m'n nieuwe receiver heb, want die is iets uitgebreider (de Sony STR-DB1080qs). M'n huidige receiver is een instapmodel en niet bepaald interessant om zulk werk in te steken. Ik denk dat alle puzzelstukjes op hun plaats vallen als ik het ook daadwerkelijk in de praktijk kan brengen, en als het goed is kan dat over anderhalve week.

Tot die tijd staat deze thread (naast véle anderen ;)) in m'n bookmarks. Bedankt voor alle reacties!

Patrick vdB
22-05-2003, 22:58
Hoi Kaz,

Je kunt me anders ook gerust een mailtje sturen voor vragen hoor :wink:

Mvrgr

Patrick

Oudgebruiker3
22-05-2003, 23:02
Hoi Kaz,

Je kunt me anders ook gerust een mailtje sturen voor vragen hoor :wink:

Mvrgr

Patrick

Okee! Dat stel ik erg op prijs. Wellicht biedt de handleiding van m'n nieuwe receiver ook al enige uitkomst, en ik ben het HT Forum flink aan het doorspitten... mocht 't allemaal niets opleveren, dan weet ik je te vinden ;)