PDA

Bekijk de volledige versie : Inkoop cartel



System 3rror
30-10-2001, 18:00
Ik heb eens ff zitten denken... Kunnen we niet een soort van inkoop cartel maken?!
Aangezien de prijzen in de winkels meestal achterlijk hoog zijn, waar we het toch wel allemaal over eens zijn... Met een grote groep een grote partij inkopen bij de distributeur!

Ik doel dan op de nieuwe titels, die we allemaal nog niet hebben/uit zijn, als Forrest Gump, Pearl Harbor ed.

Op het internet bestond wel zo iets, als Let's by it (http://www.letsbuyit.com/) (dit is dan wel gestopt omdat er niet genoeg animo voor was)!

Ik neem aan als je bij de distributeur in zou kunnen kopen, wel kwantumkorting te verkrijgen is?! (als het overigens mogelijk is als particulier zijnde!)

(wist overigens niet waar ik dit topic zou moeten zetten, dus maar hier geplaatst :D)

Alex van den Berg
30-10-2001, 19:07
Ik neem aan als je bij de distributeur in zou kunnen kopen, wel kwantumkorting te verkrijgen is?! (als het overigens mogelijk is als particulier zijnde!)Op zich geen verkeerd idee Sys... Als particulier is zoiets niet mogelijk, maar als bedrijf met inschrijving bij de KvK moeten er toch mogelijkheden zijn...

Het grootste probleem lijkt mij het verschil in smaken...
Bij 10 stuks krijg je waarschijnlijk nauwelijks korting en voordat er 50 of 100 mensen op het forum zijn die b.v. de Godfather box willen.... Ik vrees dat de echte liefhebbers dan al (dure...) inkopen hebben gedaan...

System 3rror
30-10-2001, 19:18
Ja, ik was daar al bang voor dat zoiets niet zomaar zou lukken...
En idd, voor er 50 man zijn, dan is er misschien al een godfather 4 gemaakt :rolleyes:

Maar misschien in een later stadium, als het forum meer leden kent..
Was ook maar gewoon een id waar ik aandacht en eens polsen wat andere mensen ervan vonden! :)
Ben dr wel benieuwd naar!

Gerrit
30-10-2001, 19:19
Het is wat Alex zegt. Een interessant idee maar qua realisatie enigszins problematisch. Hoe wil je bijv. ervoor 'zorgen' dat iedere belangstellende inderdaad zijn of haar dvd afneemt? Een manier zou zijn dat men eerst het geld moet overmaken naar de rekening van de inkoper. Er zal vast wel wat tijd overheen gaan en de echte liefhebbers van bepaalde DVD's zullen zichzelf dan afvragen: minstens een week langer wachten op de dvd of nog diezelfde dag naar de winkel om voor een bedrag van fl. xx,- extra nog diezelfde avond van de film genieten!

starbuck
30-10-2001, 20:19
Yep, voorwaarde voor mij zou inderdaad zijn dat ik de dvd op de relaese-dag in huis moet hebben, maar dat zal bijna onmogelijk zijn.

ger
31-10-2001, 00:00
Vind het helemaal geen slecht idee !

Je zou het net als een soort boeken club kunnen doen.
Je kunt dan bijv.een minimale afname per maand doen en als je niet weet wat je nemen wilt dan krijg je een bepaalde "kroonkeuze" van de maand
(bijv een DVD uit de tip 10 ?)

Alex van den Berg
31-10-2001, 00:28
Hehehehe... Ik zie al wat er gaat gebeuren... Zijn we straks samen de grootste DVD-club van Nederland... En zelf zijn we onze beste klanten... hehehehe :D

System 3rror
31-10-2001, 08:15
Hehehe...

goed voor onze eigen aandelen dan :D

PM
31-10-2001, 09:29
inderdaad goed idee... misschien kun je voor de release van een topper wel genoeg mensen verzamelen die deze dvd willen kopen.. laat ze maar geld vantevoren over maken, dan is dat ook geen probleem....

Job Rijskamp
31-10-2001, 09:57
Goed idee. Je moet dan natuurlijk wel de goedkoopste en snelsteleveranciers zien te vinden en niet die van bv. Music Store die standaard altijd een tientje duurder moeten dan de adviesprijs omdat hun leverancier nou eenmaal wat duurder is (jaja).:o

Als we de DVD-crew van deze site nou eens lief aankijken, misschien dat ze dan wel een soort inkoopcartel aan de site toevoegen.:p :D :) :cool: :rolleyes:

PM
31-10-2001, 10:02
misschien tijd voor een poll??

forzavado
31-10-2001, 11:51
Mooi idee, alleen uitvoering is wel wat lastig.
Wat gedaan kan worden is een "inschrijflijst"openen op het moment dat de release bekend wordt gemaakt. Deze lijst moet dan gesloten worden een paar dagen voor de release. Zijn er genoeg inschrijvingen dan wordt de bestelling gedaan. Zijn er niet genoeg inschrijvingen dan wordt dit door gegeven aan de leden en hebben zij nog een aantal dagen om ergens anders te bestellen. Het is maar een idee.

System 3rror
31-10-2001, 13:21
Inschrijflijsten zijn ook goed id!!

Ik heb geprobeerd er een poll bij te voegen, maar dat lukt me niet!
Misschien dat 1 van de crew leden er een poll bij kan zetten!!
Ik merk wel dat andere leden hier ook wel oor naar hebben naar zon id...

En nooit geschoten is altijd mis zeg ik maar, kunnen het allecht een keer proberen!

Gegroet,
Tim

forzavado
31-10-2001, 13:24
Misschien moet er eerst een gedetailleerd idee komen, met hoe het georganiseerd zal worden. Dan is het makkelijker voor mensen om zo'n poll in te vullen.

System 3rror
31-10-2001, 13:29
Misschien moet er eerst een gedetailleerd idee komen, met hoe het georganiseerd zal worden. Dan is het makkelijker voor mensen om zo'n poll in te vullen.

Ik ga dr wel even over breien... Vind het wel lachen om zoiets dan proberen op te zetten!

Als iedereen dan ook even zn iedeeen hier bij dit topic kwijt wil, kan ik er over nadenken en jullie ideeen meenemen!

Word vervolgt!

SpaceWolve
31-10-2001, 13:35
Schrijf mij maar in voor Pearl Harbor, Forrest Gump en The Fast and The Furious.

Zoiets als dit zou eigenlijk wel moeten lukken, met al die toptitels die voor kerst nog uitkomen:D

System 3rror
31-10-2001, 15:41
Schrijf mij maar in voor Pearl Harbor, Forrest Gump en The Fast and The Furious.

Zoiets als dit zou eigenlijk wel moeten lukken, met al die toptitels die voor kerst nog uitkomen:D

Fast and the Furious voor de kerst??

Wanneer komt ie uit dan? las volgens mij dat hij pas in februari 2002 zou uitkomen! Maja, the sooner the better :)

forzavado
31-10-2001, 16:13
Ik ga dr wel even over breien... Vind het wel lachen om zoiets dan proberen op te zetten!

Ik ook!:D Misschien moet er eerst eens uitgevist worden of het wel veel goedkoper aangeboden kan worden. Als je ziet dat grote ketens als mediamarkt kleine winkels wegconcurreren, het is dus maar de vraag of je als klein inkooporganisatietje wel goedkoper kunt zijn dan aanbiedingen op nieuwe releases van die ketens.
Probleem is ook dat de mensen hier op het forum over heel nederland wonen wat postverzendingen en veel administratie noodzakelijk maakt. Ik bedoel de informatiestroom is wel te organiseren maar de goederenstroom vereist wel het nodige werk aangezien er een hoop in één keer besteld (moet) worden.
Stof om eens met z'n allen over na te denken!
Groeten

ger
31-10-2001, 16:20
Ik denk dat als je een firma als bijv. TNT kan garanderen dat ze iedere maand een vaste hoeveelheid werk van je krijgen dat er dan best over een prijs kan worden onderhandeld

Er zijn nl. koeriers bedrijfjes zat !

:cool:

System 3rror
31-10-2001, 16:29
Ik ook!:D Misschien moet er eerst eens uitgevist worden of het wel veel goedkoper aangeboden kan worden.

Was al mail aan het opstellen om eens te kijken over het uberhaupt mogelijk was om daar inkopen te doen! En dan om wat voor getalen het gaat!

Heeft ook niet iemand een kennis/familielid in de haven werken!?
Daaruit komen ook altijd wel leuke aanbiedingen voor lage prijzen :D

forzavado
31-10-2001, 16:36
Daaruit komen ook altijd wel leuke aanbiedingen voor lage prijzen :D
Nu heb je de oplossing gevonden!:D
Om bij groothandels inkopen te doen moet je natuurlijk een pasje hebben. Aan zo'n pasje is makkelijk te komen. Richt een bedrijf/stichting/vereniging (G.D.V.L. Goedkope Dvd's Voor Liefhebbers) op en schrijf je in bij de kamer van koophandel. Maar dan wordt het misschien iets te officieel (je moet dan volgens mij ook je "boekhouding" op orde hebben.)

Alex van den Berg
31-10-2001, 16:39
je moet dan volgens mij ook je "boekhouding" op orde hebben.Dat is helaas een plicht voor iedereen die zich in Nederland met zakendoen bezighoudt... :)

forzavado
31-10-2001, 16:43
En daar kom je tot op zekere hoogte niet onderuit:D
Wat ik hiermee even wilde aangeven dat er dan toch nog wat meer bij komt kijken. Inschrijven op non-profit helpt hier ook niet tegen lijkt mij. Ja, het zit niet mee hier in Nederland:D . Als nu gewoon eens de prijzen structureel op een normaal niveau gebracht werden!

System 3rror
31-10-2001, 16:44
Maar dan wordt het misschien iets te officieel (je moet dan volgens mij ook je "boekhouding" op orde hebben.)

Delegeren we dan gewoon! :) Maar heb nu ook boekhouden op school, dus let wel gewoon wat meer op in de les!! :cool:

Maar het zou een soortinternetbedrijf kunnen zijn.. dus er is dan altijd wel (bij genoeg aniemo) een geldstroom in het bedrijf!!

forzavado
31-10-2001, 16:53
delegeren
Je hebt wel overal een oplossing voor, dat is de instelling!:) Inschrijven bij KvK kost toch maar een paar tientjes voor een bedrijf(geen B.V.)/vereniging? Heb ook boekhouden gehad (hier en op de middelbare school) en daar komt nogal wat bij kijken. Ik denk dat als er geen geldstroom zou zijn (wat dus niet de bedoeling is) geen probleem is. We zouden het wat dat betreft gewoon kunnen proberen. Ik bedenk me namelijk net dat een groothandel weinig informatie zal geven over prijzen aan nieuwsgierige consumenten als wij. (een vriend van mij heeft dit eens geprobeerd)

System 3rror
31-10-2001, 17:34
Je hebt wel overal een oplossing voor, dat is de instelling!:)

Hehehe... had er al serieus over nagedacht.. wist alleen niet wat psies de mogelijkheden zouden zijn, misschien dat anderen er wel eens een poging naar hebben gedaan!

Maar registreren bij de KVK is niet het kleinste probleem!

Verder proberen een deal te maken met importeurs/uitgevers, bij groothandels geven ze idd toch geen prijzen weg, ze zijn niet helemaal gek daar!! (helaas :D)

SpaceWolve
31-10-2001, 20:41
Als we nou gewoon direct via Warner Brothers of die andere grote filmstudio's de DvD's bestellen op grote schaal dan zijn we ook weer goedkoper uit en er zal heus wel iemand onder ons zijn die het weer wilt onder verdelen en versturen, desnoods ik, maar wel alle kosten voor de koper.

System 3rror
31-10-2001, 21:16
Direct daar inkopen was dan ook mn bedoeling!

Versturen is het probleem ook niet, kost 5 piek per dvd!
Alleen nog maar eens een dusdanige grote groep kopers zien te vinden lijkt me nog het moeilijkst op dit moment!

ToolkiT
01-11-2001, 04:24
Goed idee!!

In Nederland word je enorm afgezet qua CD en DVD prijzen.
Elk initiatief om dit tegen te gaan moet beloont worden!

Zelf heb ik er weinig aan, maar ik steun jullie wel mentaal :)

Way to go :):cool:

PM
01-11-2001, 09:20
registratie bij KvK stelt echt helemaal niets voor.. formuliertje aanvragen 15 min invullen klaar...

Btw aangiftes zijn ook niet moeilijk alleen de aangifte inkomsten belasting aan het einde v.h. jaar is lastig...

(ben zelf sinds 05-2000 ingeschreven)

PM
01-11-2001, 09:21
al een idee over hoeveel kopers je zou moeten hebben en hoeveel je er bij elkaar zou kunnen krijgen??
Dat lijkt me wel iets belangrijks om te weten voordat je contact op gaat nemen met groote maatschappijen...

SpaceWolve
01-11-2001, 10:11
Waarom zou je je zelf in laten schrijven bij de kamer van koophandel, iedereen kent volgens mij wel iemand die eringeschreven staat, zoals mijn vader :cool: , doen we het gewoon op zijn registratienummer ofzo.

IK WIL DAT DIT LUKT, FOR THE SAKE OF HUMANITY

System 3rror
01-11-2001, 10:25
IK WIL DAT DIT LUKT, FOR THE SAKE OF HUMANITY

Humzz... gaat er iemand met mn idee vandoor! :p

PM
01-11-2001, 10:36
ik wil ook heel graag dat het lukt... maar het idee om dit zomaar even onder iemand zijn kvk nummer te doen..


Het is toch een redelijke stap als een lid van dit forum een bedrijf op zou willen richten om dit te doen. Er komt wel een stukje administratie bij kijken!
Het is allemaal best te doen, maar kost wat tijd..


iedereen kent volgens mij wel iemand die eringeschreven staat, zoals mijn vader , doen we het gewoon op zijn registratienummer ofzo

Vraag je vader maar eens wat hij van t idee denkt...

System 3rror
01-11-2001, 10:51
Zit ook zeker wat in.. en hier moeten we ook zeker mee doorgaan in het Pricewatch forum!

Maja, ik blijf erbij dat het allicht nog steeds een keer te proberen valt! :D

En met een beetje samenwerking van andere forumleden... Zie dat oa PM en Spacewolve er ook wel intresse in hebben zoiets te proberen!

PM
01-11-2001, 11:55
het zou de start van een leuk bedrijf kunnen zijn... alleen vrees ik dat er toch een knaakie op de dvd's gezet moet worden om de administratiekosten e.d. te betalen (je hebt hoogst waarschijnlijk wel een administratie kantoor nodig voor de inkomstenbelasting aangifte...)
Misschien is er een forum lid die verstand van zaken heeft??

forzavado
01-11-2001, 12:07
Wat ook vergeten wordt is wie er voor bepaalde risico's op moet draaien die je nu eenmaal loopt met zo'n onderneming. Stel dat pakketjes kwijtraken in de post of beschadigd raken. Dvd's zijn best prijzig, dus er gaat bij grote bestellingen best wat geld in om. Dit moet allemaal gedekt worden. Het is niet te verkomen om een marge te zetten op de inkoopprijs, naar mijn mening. Anders is dit goede idee een kort leven beschoren. Maar het is boven alles een goede zaak dat er mensen mee bezig zijn en er over nadenken. Maar het is geen kattepis:)

SpaceWolve
01-11-2001, 13:59
Tja maar als niemand er wat aan doet betalen we misschien de helft teveel in de winkel aan een DvD'tje, en alles wordt wel een keertje in de aanbieding gegooid maar om daar nou helemaal op zitten te wachten. :(

Weet iemand trouwens hoeveel Pearl Harbor gaat kosten? als je hem online bij bruna.nl besteld kost ie maar 75,-.
Is dit de standaard winkelprijs of een aanbieding?