PDA

Bekijk de volledige versie : !?Muziek in combinatie met Film?!



FLEPSER
24-05-2003, 18:33
Wat vind jij de film met de allerbeste muziek...
Ik bedoel niet: Wat vind jij de allerbeste soundtrack of het allerbeste nummer uit een film.
Wat vind jij een film waarbij de muziek perfect is en prima in balans met de film zelf.
Mijn enige favoriet is ONCE UPON A TIME IN THE WEST....
Gigantisch goed film en de muziek nog beter....fantastisch!!! (y)

Kars
24-05-2003, 18:56
Alles van Martin Scorsese.

Jaap22
24-05-2003, 19:05
Es kijken....

American pie 1 en 2
Boondock Saints

The Matrix met op het eind Wake up van Rage against the machine

en natuurlijk requiem for a dream and band of brothers theme

Maar misschien wel het gaafste is .. bij Black Hawk Down... eerst een intro met een arabisch muziek en dan BOOM drums bij het zien van Black Hawk Down als titel op je scherm... erg gaaf

Bart de Rechter
24-05-2003, 19:11
Gladiator! :!:

ROMA VICTOR!

Joost v.d. Ham
24-05-2003, 20:26
Three Kings 8)

Eddy
24-05-2003, 20:31
Ik moet dan zelf toch als eerste denken aan films van David Lynch waarbij Angelo Badalamenti voor de muziek heeft gezorgd. Films als The Straight Story, Fire Walk With Me, Mulholland Drive zijn goede voorbeelden, maar misschien werkt het nog wel het beste in de serie Twin Peaks.

Drexl
24-05-2003, 20:51
Filmmuziek is mijn grote passie en dé reden waarom ik me voor films ben gaan interesseren. Het begon allemaal met die waanzinnige Jerry Goldsmith score voor Gremlins en de uitbreiding van dat werk in Gremlins 2: The New Batch.

SPOILERS HIER EN DAAR

Nu, als we het over een bepaald muziekstuk hebben dat past bij een film dan zijn er heel wat voorbeelden: Carlito's Way (de achtervolging in het station - Patrick Doyle), Ennio Morricone's The Mission, de UFO opening credits van Mars Attacks! (Danny Elfman), Road To Perdition (de finale shoot out), de "Goden Komen Aan In Het Badhuis' scène in Spirited Away, het vogelperspectief shot in The Shawshank Redemption met muziek van Thomas Newman, de chase in Toy Story (Randy Newman), Angelo Badalamenti's duistere score in Auto Focus, Jaws (John Williams - uiteraard!), de Long Tall Sally scène met Bill Duke in Predator (Alan Silvestri)... och, te veel om op te noemen.

Recent vind John Ottman's versie van dat muziekstuk van Mozart in X2 (de Nightcrawler aanval) zeer goed en de adrenaline voorstuwende chase in Reloaded wordt sterk begeleid door Don Davis' score.

Drexl

Arnold van Oostrum
24-05-2003, 22:04
Voor mij is de absolute top: AMADEUS.

Verder zijn Les Uns Et Les Autres en Gladiator ook erg mooi.

Ronald Stiebolt
24-05-2003, 22:16
American beauty....

R. Schaap
24-05-2003, 23:15
Bijna alle filmmuziek van Hans Zimmer, Gladiator in het bijzonder. ook zeer goed vind ik de westerns met Eastwood (wat je zelf ook al zegt).

GBC-dude
24-05-2003, 23:18
Hmm, er zijn nogal wat films waarin de muziek een ijzersterke symbiose vormt met de beelden. Moeilijk hoor. Maar als ik hier even m'n gedachten over laat gaan, komt er voor mij één onbetwiste leider uitrollen:

Blade Runner (fantastisch sfeer gegeven door Vangelis)

Andere films die ook hoge ogen gooien, zijn:
Il Postino
Magnolia
Erin Brockowich
City of Angels
Jaws
Star Wars: A New Hope / The Empire Strikes Back / Return of the Jedi
Aliens
The Straight Story
Pulp Fiction
Indiana Jones
Jurassic Park
Moulin Rouge
The Matrix
Wizard of Oz
The Godfather
2001: A Space Odyssey
Doctor Zhivago
Grease
Traffic
Thin Red Line
Dances with Wolves

Philippe
25-05-2003, 17:49
Bijna alle filmmuziek van Hans Zimmer, Gladiator in het bijzonder. ook zeer goed vind ik de westerns met Eastwood (wat je zelf ook al zegt).

Ik vind Hans Zimmer ook bijzonder goed. Vooral zijn scores voor The Rock, Gladiator en Crimson Tide zijn pareltjes.
Daarnaast ook nog:
Mark Mancina (Speed, Bad Boys)
Brad Fiedel (Terminator 2)
Jerry Goldsmith (Rambo)

zerrax
25-05-2003, 17:58
De muziek van Eric Serra in de Fifth Element is echt een knap staaltje van hoe het zou moeten! perfecte balans van beelden en muziek, deze film is in mijn ogen erg ondergewaardeerd

ook The Big Blue (Le Grand Bleu) heeft een perfecte soundtrack die zelfs zonder de mooie beelden op zich zelf kan staan

Verdere toppers: De prachtige muziek van Queen in Flash Gordon,
vooral het begin van film, die simpele drum line, super!

Mark de Jong
25-05-2003, 18:50
Uiteraard Forrest Gump (y)

Drexl
25-05-2003, 19:16
SPOILER

Het is met pijn in het hart dat ik de vernam dat Fiedel's theme niet in Terminator 3 te horen zal zijn. Componist Marco Beltrami (Scream, Blade II, binnenkort Hellboy) beweerde het thema niet te willen gebruiken en dat is toch wel erg jammer. Toen ik de teaser van T3 zag met de vloeibare letters en die muziek zat ik als een klein jongetje in mijn biocoopzetel te wiebelen. "This trailer is stupid but that music!!!"

Please, Marco, recon-fucking-sider!!!

Drexl :twisted:

Mycroft
26-05-2003, 07:59
Highlander: Queen op z'n best!

M Balje
26-05-2003, 10:11
Het meren deel zijn actie films waar ik van hou.
Waar de spannig stijgt of emotinioele scene's (niet te emotioneel) die zijn gecomposeerd en dus niet gezongen hebben vaak echt muziek die ik wel leuk vind.

Het ligt natuurlijk ook wel aan de film en hoe je je zelf op dat moment voelt.

Seville uit het begin van Missionimpossible 2 is echt een mooi spaans nummer.
De rest van the Mi2 score (ook gecomposeerde nummers) is ook wel mooi,maar deze is mijn favoriet.

Diverse muziek uit Spiderman en met name de maintitel en track 2.

Jamesbond muziek natuurlijk.
Jammer dat niet alle muziek uit dad op de soundtrack staat,teken hier voor een 2de soundtrack cd (http://www.petitiononline.com/dadvol2/petition.html)

The Jango
26-05-2003, 10:23
Valt mee dat niemand Lord of the Ring heeft genoemd.
Er waren voor mij een aantal scenes, waar ik echt kippevel kreeg toen de muziek in kwam zetten.
Denk aan waar Gandalf de put in viel... of hij gevangen zat op de toren.
Voor mij was Lotr qua muziek echt heel goed.

Zelfs nog beter dan Lucas... met zijn THX.

Mobie
26-05-2003, 11:37
The Rock
Crimson Tide
Speed
Bad Boys
Fast and the Furious

Oudgebruiker3
26-05-2003, 13:20
The Last Waltz; documentaire / concertregistratie van het afscheidsconcert van The Band, met onder meer gastoptredens van Van Morrison, Bob Dylan, Muddy Waters, Eric Clapton en Paul Butterfield.

Fantasia; Disney's combinatie van klassieke muziek en animatiebeelden... de geluidskwaliteit is na 63 jaar niet perféct, maar voor mij is het wel een absolute klassieker ;)

Indien 'normale' concertregistraties ook meetellen: Paul Weller - Live At The Royal Albert Hall. 't Is gewoon ontzettend goede muziek :D

Drexl
26-05-2003, 19:16
Update!

Net gelezen dat Marco Beltrami een orchestrale versie van Brad Fiedel's Terminator thema heeft opgenomen maar hij is niet zeker of het in de film zal zitten. Misschien tijdens de end credits.

In ieder geval zal het te horen zijn op de score CD.

Thought you'd like to know!

Drexl

Reinier Gunther
26-05-2003, 19:22
Top Gun natuurlijk....

Heerlijke sound.

RedemptioN
26-05-2003, 23:13
Hans Zimmer is meestal geweldig, alhoewel ik John Williams een zeer goede bijdrage heb horen leveren aan Star Wars.

Nog even in het bijzonder, het voor mij persoonlijk meest memoriabele muziekgebruik was in de film Magnolia waar het nummer van Aimee Mann door alle hoofdrolspelers werd gezongen. Je moet het gewoon zien...

Lex v/d Moolen
26-05-2003, 23:38
Amadeus, vooral het Requiem op het einde van de film.
Requiem for a dream, brengt de film echt naar een hoger niveau.
Lord of the Rings uiteraard, is ook de enige film waar ik de soundtrack op CD heb.

Philippe
27-05-2003, 18:47
Top Gun natuurlijk....

Heerlijke sound.

Volledig mee eens!!

rjb
28-05-2003, 08:47
Powwaqatsi en Koyaanisqatsi

Kaplan
28-05-2003, 18:04
Powwaqatsi en Koyaanisqatsi

helemaal mee eens.
verder nog Carrington met muziek Michael Nyman
Mississippi burning met muziek Trevor Jones
films van Peter Greenaway

Fox
29-07-2003, 21:41
First Blood
Blade Runner
Terminator 2
Naar de klote!
Full Metal Jacket
Lola Rennt

Mark Knoop
04-08-2003, 12:52
De muziek van John Williams in Harry Potter 2. Vooral het lied van de phoenix

Athlon_2o0o
04-08-2003, 14:19
Geluid is echt super-belangrijk bij films.. Alle toppers hebben in ieder geval goed geluid. Ook al lijkt het niet al te belangrijk te zijn.

Wat hadden The Matrix, Lord of the Rings en Moulin Rouge te bieden zonder het topgeluid dat ze bieden?

Daan de G.
04-08-2003, 14:52
Terminator , lord of the rings, last of the mohicans gladiator

allemaal stuk voor stuk prachtig gecomponeerde muziek die perfect bij de film passen en je ook nog lekker in de auto kan luisteren ofzo :)

spacemancraig
06-08-2003, 15:15
A Clockwork Orange 8)

JaapM
06-08-2003, 16:18
Requiem For A Dream
Scarface
The Killer
The Good the Bad and the Ugly
Basic Instinct

Max Davidse
06-08-2003, 19:16
Lord of the Rings
Gladiator
Con Air
Beauty & The Beast

Renny Collard
06-08-2003, 21:01
Wat vind jij de film met de allerbeste muziek...
Ik bedoel niet: Wat vind jij de allerbeste soundtrack of het allerbeste nummer uit een film.
Wat vind jij een film waarbij de muziek perfect is en prima in balans met de film zelf.
Mijn enige favoriet is ONCE UPON A TIME IN THE WEST....
Gigantisch goed film en de muziek nog beter....fantastisch!!! (y)

Helemaal mee eens! Ook Once Upon A Time In America, The Mission, The Untouchables enz........ Morricone weet gewoon de perfecte soundtrack voor de juiste film te componeren.

Kars
06-08-2003, 23:00
A Clockwork Orange
Once upon a time in the west
Mean Streets

SKMbeat
09-10-2004, 19:02
Gisteren Magnolia voor de 2e keer gezien en was er helemaal weg van. De eerste keer vond ik het een zeer goede film,maar ik kende de nummers van Amie Mann nog niet die voor deze film meerdere nummers schreef (o.a. One, Momentum, Wise Up en Save Me).
Na die eerste keer Magnolia heb ik Amie Mann leren kennen via met name verschillende internetradio's en downloads. Toen ik Magnolia gisteren voor de 2e keer zag was de ervaring nog intenser,omdat ik de nummers met tekst kende. Vooral het nummer Wise Up zorgde voor de nodige ontlading. Na een monoloog van het personage Earl die vertelde over de dingen waar hij spijt van heeft gehad,volgt een moment van rust en wordt het lied ingezet die door de verschillende personages geplaybacked wordt, wat de situatie waarin ze verkeren nog eens aansterkt.
Voor mij één van de hoogtepunten in de geschiedenis van film met muziek.

Hankster
09-10-2004, 20:42
Qua combi van samenspel tussen beeld en muziek blijft voor mij toch echt OUATITW onverslagen .. geweldig!
Qua mooiste muziek .. tsja .. John Williams is nu eenmaal mn favo componist .. en de man heeft nogal een staat van dienst. Dan ga ik toch voor Star Wars ESB, samen met Jurassic Park.

Wizz-Art
09-10-2004, 20:54
Ik vind die van The Rock geweldig mooi 8)

Hrodbern
10-10-2004, 06:49
Amen en natuurlijk Leon [spoiler:84548fce20]de muziek bij de scene dat Stansfield/Gary Oldman het huis van de ouders van Mathilda/Natalie Portman binnengaat om ze allemaal te vermoorden, schitterende en zeer onheilspellende muziek[/spoiler:84548fce20]

Kees Hoekerd
10-10-2004, 16:11
De muziek in Carlito's way is echt zo goed en spannend,ik zou vele scenes op kunnen noemen waar door de muziek de spanning stijgt.

Verder John Williams bij Harry Potter(niet alles is even goed,maar leaving hogwarts is zon mooie track),Indiana Jones,allemaal schitterend.

Scarface heeft ook vele goeie muziek.

en The Godfather.

Natuurlijk de Leone films

the list is endless :)

SKMbeat
10-10-2004, 16:24
Wat ik zelf als popmuziekliefhebber enorm kan waarderen is dat de laatste 10 jaar de popmuziek goed verwerkt wordt in verschillende films. Een film kan een extatische beleving voor me worden als ik een goede film zie en net op dat ene speciale filmmoment komt dat ene nummer dat je al jaren koesterde, wow!
Voorbeelden: Monster, American Beaty, Almost Famous,Tarantinofilms,etc

Ron Smeets
11-10-2004, 23:03
Clubbed to death (met elodie bouchez)

Toppertje!

1der
28-08-2005, 20:32
Fight Club
Donnie Darko
Love Actually
The Lord of the Rings
Snatch.

chimera01
28-08-2005, 20:43
John Barry en James Bond de perfecte mix.

Met als muzikaal hoogtepunt OHMSS. 8)