PDA

Bekijk de volledige versie : Demo / test dvd's



PM
31-10-2001, 10:04
Demo DVD's...

Ik heb wel eens wat DEMO/ TEST dvd's gezien... heeft iemand die?

En zijn deze geschikt om je ht te configureren (TV, plaatsing speakers etc...)

bmateijsen
31-10-2001, 10:14
THX optimode is een prima programma om je HT te testen en in te stellen. Demo-dvd's zijn daar niet altijd geschikt voor... ze laten simpelweg de capaciteiten zien van dvd, maar geven geen aanwijzigingen voor het instellen..

Als je star wars hebt gekocht, zal je hier een button THX-optimode zien. Deze is voor zowel de instelling van het geluid, alsmede de instelling van het beeld. (en werkt prima, vind ik)

Zie ook www.THX.com voor verdere uitleg over de optimode

groet Bjorn

O ja, ook op fantasia 2000 vind je deze optimode...(en waarschijnlijk op meer THX-gecertificeerde dvd's)

PM
31-10-2001, 10:37
tja.. starwars heb ik ook...

Maar ik doelde op een uitgebreidere dvd zoals degenen op http://www.ezydvd.com.au onder het onderwerp DEMO (ff selecteren in de dropdown aan de linkse kant van t scherm..)

Geert Kranendonk
31-10-2001, 10:37
Ik heb zelf twee van dit soort test/afstel DVD's, Video Essentials en The Ultimate DVD Platinum Edition.

VE gaat wat dieper op het gebied van video instellingen, maar Ultimate DVD is wat uitgebreider (2 discs) en bevat veel meer demo materiaal, zowel beeld als geluid. Ultimate DVD bevat ook meer tips over bijv. de plaatsing van je componenten. Er schijnt binnenkort een nieuwe uitgave van VE te komen, overigens.

Beide DVD's zijn regiovrij, maar wel alleen NTSC ; veel TV's e.d. hebben gescheiden instellingen voor PAL en NTSC. Je kunt er dus vaak niet je PAL (R2) beeld mee afstellen, Ik weet eigenlijk niet of er voor PAL ook zoiets te krijgen is.

Voor geluid maakt dat natuurlijk geen bal uit.


Ultimate DVD is op dit moment redelijk voordelig te krijgen bij
EzyDVD (http://www.ezydvd.com.au/item.zml/552/id=TVHrx:HutR3) in Australie. Hier vind je ook een opsomming van de inhoud.

En hier is (ook bij EzyDVD, maar ze zijn ook bij vele ander webshops te bestellen ) nog wat info over Video Essentials (http://www.ezydvd.com.au/item.zml/2469/id=TVHrx:HutR3) te lezen.

forzavado
31-10-2001, 12:20
Wat willen jullie precies instellen op geluid gebied met behulp van zo'n dvd?
Ik gebruik gewoon de ruistonen op de reciever en meet deze met een db meter. De vertraging instellen heb je ook geen dvd voor nodig volgens mij. Tevens klink iedere dvd weer anders en moet je bepaalde zaken weer overnieuw instellen. Met andere woorden ik krijg zonder dvd nog lang geen slecht resultaat (maar dat is weer persoonlijk). Zo'n demo dvd is meer een bevestiging van een juiste afstelling volgens mij.

Geert Kranendonk
31-10-2001, 12:59
Nou, om te beginnen heb ik ze gekocht voor de beeldinstellingen, en niet voor het geluid !

En mijn receiver kan geen ruistonen genereren, dus zijn voor mij die tonen ook wel handig.

Daarnaast geeft bv. Ultimate DVD in een afstellingsroutine steeds twee wisselende kanalen identieke ruis, zodat je ze op het gehoor onderling kunt afregelen, zonder DB meter.

Alhoewel de DB meter methode natuurlijk altijd de voorkeur geniet, laat daar geen twijfel over bestaan ! :D

forzavado
31-10-2001, 15:31
Da's trouwens wel leuk om te vemelden hier. Ik heb ook zo'n test cd (6 kanaals dts) en als ik m'n HT hiermee afstel (de ruistonen) dan kom ik op bepaalde kanalen 1 db hoger of lager uit. Dit ligt waarschijnlijk aan die cd, maar dat de de "goede"instelling op 1 db benaderd is op zich wel goed, aangezien er een hoop extra verbindingen tussen zitten.