PDA

Bekijk de volledige versie : Zelf CD met DTS maken?



PM
31-10-2001, 12:22
Ik heb laatst wat DD en DTS wav-jes gedownd van ..
http://www.dts.dhs.org
Werkt goed!

Nu vraag ik me af... kan ik ook zelf wav-jes maken in DD of DTS?

ZO ja, met welke software? en heeft iemand anders dit ook al geprobeerd?

forzavado
31-10-2001, 15:18
Kijk hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=1198&highlight=downloaden) eens. Hier staat meer over dit onderwerp.

PM
01-11-2001, 07:43
dat is de url die ik in mijn vorige bericht gepost heb... ik heb hem ook van die thread...
Maar ik wil zelf iets maken

forzavado
01-11-2001, 09:41
Excuses! Even een misunderstanding! Even op de vraag terugkomen: ik zou het niet weten of je het zelf kunt doen.

P.s. werkt dit branden bij jouw? En kun je het dan gewoon op je cd-speler afspelen?

PM
01-11-2001, 09:52
Ik brand gewoon de cd met een willekeurig programma ( in dit geval easy cd creator) zonder enige speciale opties o.i.d.
De gebrande cd is gewoon af te spelen in je dvd-speler.

Ik geloof dat op de web-site waar de wav's staan vermeld wordt dat je de cd beter niet in je cd-audio-speler af kunt spelen.. i.v.m. mogelijk beschadigen van apparatuur (maar dat kun je nog even nalezen..)

Ik krijg dan gewoon van de cd dd en dts geluid.. (is leuk om het verschil te horen!!). Als ik voor- en teruguit spoel krijg ik wel wat vreemd geluid... maar gewoon afspelen is geen probleem!

Ik zou zelf graag een test cdtje maken om het mogelijk te maken 2 kanalen tegelijk ruis te laten produceren om volume niveau's in te stellen (mijn versterker doet dit maar voor een kanaal tegelijk). En er zijn nog wel andere leuke ideeen...

forzavado
01-11-2001, 11:30
Ik heb zelf gewoon voorbespeelde DTS cd's en die draaien supergoed op mijn cd speler (harman/kardon).
Wat is volgens jou het voordeel van twee luidsprekers gelijktijdig af te stellen ipv apart? Volgens mij is het gewoon beter om met een Db meter de kanalen afzonderlijk te meten en af te stellen, aangezien ze ook verschillende signalen weergeven.

PM
01-11-2001, 11:57
tja... niet iedereen heeft een db meter.... en als er 2 gelijktijdig spelen kun je verschil in volume niveau's beter horen lijkt me..
misschien is het ook mogelijk om de vertragingen in te stellen met goede testgeluiden...

Maar ehh... wat voor dts cd's heb je dan? Ik wist niet eens dat die bestonden

forzavado
01-11-2001, 12:03
Vertragingen hoor je niet zo snel, ik niet tenminste. Bij mijn reciever (Denon) stel ik gewoon de afstand in tot de speakers dan berekend hij de vertraging zelf in. Anders kun je het gewoon zelf berekenen. De geluidssnelheid is 343m/s. Dus als je de afstanden van je stoel tot de speakers meet kun je de vertraging die je in moet stellen berekenen.
Trouwens een db meter kost maar 60 piek of je kunt hem lenen van iemand. Dan heb je naar mijn mening zo de beste afstelling te pakken (tenzij je aan één kant doof bent:) )

PM
01-11-2001, 12:06
ik heb mijn vertraging al berekend... ik riep zomaar wat geks in mijn vorige reply

Ok... maar ik ken dus niemand met zo'n meter.... ik zal er eens over denken om er een aan te schaffen...

forzavado
01-11-2001, 12:13
Oh ja, die dts cd zijn in nederland naar mijn weten niet echt te krijgen. Heb er ook nooit naar gezocht. Ik heb er ooit twee op internet besteld:
Alan Parsons - On air (1996)
Digital surround collection (1996)
Er zijn er zat te krijgen kijk hier (http://store.dtsonline.com/cd-frames.html) maar eens.

PM
01-11-2001, 12:16
maar ja... d'r heeft dus niemand een stukkie software waarmee ik dd of dts kan maken op mijn pctje..

forzavado
02-11-2001, 12:35
Post het eens bij dvd op de pc, daar zitten misschien meer computer-freaks. Succes!

Raskel
03-11-2001, 11:51
Ik kwam een relevante site tegen: http://members.netscapeonline.co.uk/dvdtrailers/

De site komt wel overeen met de site http://www.dts.dhs.org maar volgens mij staat er wat meer op, check it out!

gepebril
06-11-2001, 09:32
Mmmm dit klinkt allemaal erg raar wav en dan multichannel. In VOB-formaat ken ik dit fenomeen wel. En dan maak je ze gewoon met smartripper (gewoon down te loaden van het net)
Ik wilde er ook mee verder maar toen ging de optische uitgang van m'n cd speler eraan. Een van geexpirementeer en gefreak.

Als ik weer een nieuw bakkie he(CD/DVD-speler met opt. uitgang) ga ik wel weer verder expirimenteren

PM
06-11-2001, 09:35
ik heb al eerder multichannel wav's gebrand... werkt ok..
Maar t idee is dus dat ik niet de boel rip... maar dat ik ze gewoon zelf maak met een wav editor... T zal misschien wel een gek idee zijn en helemaal niet kunnen... maar ja... let me know..

BTW is het gemakkelijk om scene's van een film / trailers o.i.d. van een dvd te rippen en dan zo op een cd te branden dat hij nog met dezelfde beeld/geluidskwaliteit afspeelbaar is in een STANDALONE dvd-speler?

Mark S
06-11-2001, 09:55
Er is wel degelijk software beschikbaar van bijv Astarte.
(www.astarte.de). Het is standalone software...
Je moet van te voren de individuele tracks maken.
Welke sound-editor je daarvoor gebruikt maakt in principe niet uit.
Het mooiste is als je audiokaart 24-bits recording ondersteunt.
Zelf heb ik het een poosje gedaan met de Digi001 van Digidesign in combinatie met ProTools LE.

Via dat programma van Astarte (Dolby Surround Encoder oid) kun je kiezen welk dolby formaat je wilt 2.0 3.1 5.1 enz. Ook het LFE kanaal kun je encoden. Wat je moet doen is elk indiduele track toewijzen aan een kanaal et voila!. Je kunt niveauverschillen deels instellen maar het is de bedoeling dat je dit vantevoren doet bij het maken van de individuele tracks.

Apple heeft deze software ook gelicenseerd voor gebruik in hun DVD Pro Authoring Studio. Het is precies dezelfde software, alleen in een Apple-jasje.

gepebril
06-11-2001, 15:28
Alhoewel het hier niet de main issue was. Toch effe kort het volgende.
Ik heb alleen ervaring met hollywood+ card en windvd voor het afspelen van geripte hoofdstukken vergaart via smartripper. Vaak werken de files bij de Hollywood+ niet en Windvd is wat slimmer maar ziet nooit dat de files anamorphic zijn. Ik denk dat er wat vergeten wordt wegteschrijven in de header van de vob-file

Ik ben bang dat voor een standalone speler je een echte DVD-image moetproduceren. En geloof mij dat is nu nog erg veel werk en heel lastig

gr,

AJ

gepebril
06-11-2001, 21:56
Zijn deze wav files ook nog op een andere manier (lees software) af te spelen zodat ik ze niet op CD hoef te branden

gr,

Albert

PM
07-11-2001, 08:37
Mmmmm.... dat weet ik niet...

Mijn receiver ziet automatisch dat het om dd of dts gaat bij deze wavs..

Maar ik weet niet of er een of ander player proggie is dat dit kan...