PDA

Bekijk de volledige versie : Creditcards



noud25
01-11-2001, 09:54
Hoi Allemaal

Ik wil graag wat dvd's gaan aanschaffen maar op de meeste site's moet je betalen via een creditcard.

Ik heb allemaal horror verhalen gehoord over je nummer geven aan een site en dat ze dan teveel afschrijven en dat je kan fluiten naar je geld.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft of heb je alleen maar goede ervaringen??

Moet ik nog ergens op letten?

Of weet iemand alternatieven?

Alvast bedankt.

starbuck
01-11-2001, 09:58
Ikzelf ben daar ook nog huiverig voor.

Bol.com is een voorbeeld waar je zonder creditcard kunt bestellen, je krijgt nadat je de bestelling binnen hebt gewoon een acceptgiro thuis.

Maar andere sites zijn wel goedkoper, ben benieuwd naar verdere reacties.

Rob Verhoeven
01-11-2001, 10:05
Ik bestel al een aantal jaren CD's, DVD's en soms ook hardware op Internet met als betalingsmiddel de creditcard. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad.
Zolang je een beetje bij de bekende webwinkels (Amazon, CDNow etc...) besteld is het volgens mij erg safe !

Groet,
Rob

Geert Kranendonk
01-11-2001, 10:30
Over het algemeen is het beleid van de credit card maatschappijen vrij soepel, en zul je in vrijwel alle gevallen uiteindelijk (na een hoop gedoe) wel je geld krijgen, tenzij je aantoonbaar onzorgvuldig bent geweest. Het is wel zaak om snel te reageren, meestal kun je transacties alleen maar binnen een maand na je afschrift aanvechten.

Een "winkel" die je creditcard wil afboeken maar geen handtekening van jou (de kaarthouder) heeft op een transactiebon heeft trekt uiteindelijk toch echt aan het kortste eind volgens mij.

De creditcard maatschappijen zijn namelijk veel meer gebaat bij een goede "veilige" reputatie dan het niet hoeven terugdraaien van een gefraudeerde transactie.

Maar goed, het blijft natuurlijk een risico, niemand garandeert je van te voren dat je je geld krijgt.

Persoonlijk heb ik nog nooit problemen gehad hiermee, maar ik ben ook vrij selectief met waar ik met mijn creditcard bestel, het moeten wel bekende sites met een goede reputatie zijn.
(Ik gebruik alleen Play247, DVDBoxOffice, EzyDVD en Amazon).

System 3rror
01-11-2001, 10:38
Ik heb ook alleen maar goede ervaringen met het kopen op het net via een creditcard!

Heb al aardig wat besteld bij ezydvd... 1 keer was er dubbel afgeschreven, hier kwamen ze zelf achter en hebben dit gecorigeerd en gaven me een dvd naar keuze gratis!! (dat zijn pas zaken doen :))

Verder kan je bij bol.com met een acceptgiro betalen, werkt ook perfect!

Mike Philippens
01-11-2001, 10:41
Je moet inderdaad wel een klein beetje zorgvuldig te werk gaan. Dat betekent dat je altijd de mails om je order te bevestigen bewaard en het kan ook geen kwaad even het 'u heeft betaald' scherm af te drukken.
Een goede zaak (zoals ezdvd) stuurt voor elke stap in het proces een mail (aankoop, klaarzetten en versturen) zodat je precies weet hoe het erbij staat. Let er ook op dat het bedrijf je credit card pas belast als de goederen daadwerkelijk verstuurd zijn. Zo voorkom je dat je alvast moet betalen terwijl de DVD in backorder is en je nog een maand moet wachten.
Verder is het helemaal geen probleem. Als je alles goed in de gaten houd en meteen erop duikt als het te lang duurt (na 3 weken nog niets, ook geen mail ofzo) door mails te sturen en die ook te bewaren (dus jouw eigen mails en die van hen). Zo heb je in elk geval bewijslast mocht het mis gaan. Ik heb persoonlijk nog nooit iets naars meegemaakt, en ik bestel regelmatig wat via internet sinds 1995.

bmateijsen
01-11-2001, 10:51
zorg gewoon dat je een credit-card hebt en geen debit-card

Een debit-card is een bankkaart waarbij je wel met handtekening moet tekenen, maar niet op krediet kan kopen, m.a.w. je rekening wordt direct belast.

Een credit-card zal je bijv. 3 maanden verzekering geven tegen schade, diefstal, etc...

bij aankoop via internet en niet geleverde goederen, kan je deze betaling laten schrappen, de credit-card maatschappij zal het bedrijf(waar jij je spullen hebt gekocht) moeten laten bewijzen dat jij goederen hebt besteld en dat ze zijn afgeleverd bij jou thuis! >>>Dus bewijslast ligt bij het bedrijf en niet bij de koper!

Dat is al een hele geruststelling...

En daarnaast, dat is al eerder genoemd, gebruik het alleen op een secure server en bij gerespecteerde bedrijven!!

Groet Bjorn

DennisP
05-11-2001, 14:33
Ook ik bestel regelematig DVD's in het buitenland (Amerika, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen) en heb tot nu toe alleen maar goede ervaringen daarmee (even afkloppen....).

Het gebruik van een credit card is wat mij betreft redelijk veilig en handig in gebruik.

Dus gewoon maar een keer proberen zou ik zo zeggen.... :)

System 3rror
05-11-2001, 14:36
Is het ook niet zo dat je op je credit card een bepaald limiet kan stellen... Bv 200 gulden!

Mocht het dan fout gaan, of ze komen achter je nr, dan word je maar voor 200 piek genaait... Beter dan voor de volle 2000 gulden wat geloof ik standaard is!!

Heb overigens ook nog nooit problemen gehad met bestelingen!

Geert Kranendonk
05-11-2001, 15:33
Is het ook niet zo dat je op je credit card een bepaald limiet kan stellen... Bv 200 gulden!

Mocht het dan fout gaan, of ze komen achter je nr, dan word je maar voor 200 piek genaait... Beter dan voor de volle 2000 gulden wat geloof ik standaard is!!


Elke creditcard heeft een limiet, alleen ligt die normaal eerder in de duizenden dan de honderden guldens. De limiet geldt namelijk voor het totaal van je betalingen in een maand, en het is zo vervelend als je per maand maar 200 gulden mag besteden en je wil net nog die ene nieuwe DVD bestellen.

Bovendien wordt het helemaal vervelend als je 'm ook voor je werk gebruikt als je vaak in het buitenland zit, dan zul je toch al een hogere limiet moeten hebben om je hotels e.d. te kunnen betalen. Bij mijn vorige baan heb ik mijn creditcard limiet moeten laten verhogen omdat ik hogere uitgaven had in sommige maanden dan mijn standaardlimiet. Je staat gek te kijken als je ineens niet meer je hotel kan betalen omdat je aan je limiet zit, kan ik je uit ervaring vertellen :D

DennisP
05-11-2001, 15:39
De limieten zijn volgens mij vrij redelijk (meestal in de buurt van fl. 5000). Knappe jongen die voor dat bedrag DVD's bestelt. Eventueel is er ook de mogelijkheid om verschillende credit cards te gebruiken. Zo geeft Visa je op dit moment de mogelijkheid om de kaart 1 jaar lang kosteloos te proberen....

Geert Kranendonk
05-11-2001, 15:47
De limieten zijn volgens mij vrij redelijk (meestal in de buurt van fl. 5000).

Dat bedoelde ik net dus precies al te zeggen, de limieten zijn juist meestal standaard al zo hoog dat je de limiet dus niet echt zinnig kunt gebruiken om de risico's te beperken, zoals System 3rror voorstelt.....

System 3rror
05-11-2001, 16:01
Bij de Postbank is er dacht voor de studenten een credit card waar een limiet op zit dat vrij laag is! Ik heb er wel eens over gelezen... Maar als ik naar de leeftijden kijk van de meesten hier zijn jullie niet allemaal student :D

Verder gebruik ik de Card van mn moeder tijdelijk, in afwachting totdat die zelfde postbank eens reageert op mn veroek me wat informatie te sturen over deze card voor studenten!! :mad:

Geert Kranendonk
05-11-2001, 16:12
Bij de Postbank is er dacht voor de studenten een credit card waar een limiet op zit dat vrij laag is!

Da's inderdaad ook een vorm van risico-beperking van de Postbank :D :D

System 3rror
05-11-2001, 17:13
Da's inderdaad ook een vorm van risico-beperking van de Postbank :D :D
Vind ik verder niet zo erg... Hoeft van mij niet hoger dan 200/300 piek ofzo!!

Dan maar in meerdere stappen, word alleen wel vervelend als er een box uitkomt dit net iets duurder wordt dan dat limiet :rolleyes:

Nathan Strik
05-11-2001, 17:46
Ik bestel nu bijna een jaar spullen (meest DVD´s) via Internet en nog nooit problemen gehad. Eén keer had EzyDVD het bedrag per ongeluk twee keer afgeschreven, maar dat hadden ze gelukkig snel door en kreeg ik het teruggestort met netjes een verontschuldiging via e-mail.
Keurig allemaal dus...

Bob
05-11-2001, 19:58
Ik heb ook sinds jaar en dag een Postbank Creditcard. In eerste instantie ook een studentenuitgave. Hiervan was toendertijd, een jaar of 7 geleden, de limiet 1500.

Nadat ik wegens familie-omstandigheden zsm naar huis moest vanuit Portugal en ik de tickets niet kon betalen omdat die
!@*&%$(* limiet er nog opzat, heb ik maar een Gold-card met hogere limiet genomen.

noud25
05-11-2001, 22:00
Dank jullie wel voor jullie bijdrages,

Ik heb inmiddels mijn creditcard besteld en hoop over zo'n twee weken mijn eerste bestelling te doen.

Mazzls

Henk Heideveld
06-11-2001, 09:12
En niemand heeft je er op gewezen dat de combinatie van een DVD-verslaving en een creditkaart je ondergang kan worden.
Veel plezier (het is een prettige verslaving) :D :D :D

PM
06-11-2001, 10:15
precies... sinds ik de combinatie creditcard en goedkope buitenlandse webwinkels ontdekt heb gaat t lekker... (met mijn dvd verzameling... minder met mijn bankrekening... )