PDA

Bekijk de volledige versie : Wat te doen?



Sambo
01-11-2001, 14:59
Hallo allen!

Graag wil ik aan jullie wat advies vragen. Ik ben een beginneling dus ik weet niet zo heel veel.

Binnenkort wil ik graag een set aanschaffen. Deze moet dienen als homecinema set, maar ook als goede hifi set. Ik had al besloten om losse componenten te gaan aanschaffen. Maar je raad het al, dat is niet zo makkelijk. Ik heb een budget van ongeveer 3500,- te besteden. TV even buiten beschouwing gelaten.

Over 1 onderdeel ben ik al uit. De DVD-speler. Dit wordt de pioneer DV-444. Naar mijn mening goede prijs/kwaliteit verhouding en goede recensies.

Maar dan is het natuurlijk de vraag wat nog meer. Ik wil wel gaan voor een beetje power. Goed strak laag en duidelijk hoog.

Ik zit te denken aan B&W luidsprekers of Infinity. Maar wat zijn daar de prijzen van en wat voor geluidskarakter hebben deze merken.

Dan kom er nog de vraag over een reciever of versterker. Wat past er goed bij de luidsprekers. Het zal wel een domme vraag zijn, maar wat is precies het verschil tussen een reciever en versterker? Ik zit te denken aan Yamaha , Denon... Prijzen? Geluidskarakters?

Ik weet dat jullie nu gaan zeggen dat ik moet gaan luisteren. Dat ga ik ook zeker doen. Maar ik zal graag wat meningen en adviezen hebben van anderen over bepaalde merken met hun karakters en prijzen, zodat ik wat gerichter kan gaan luisteren. Dan heb ik van te voren al een beetje een handvat die me kan helpen op mijn zoektocht.

Bedankt!!

forzavado
01-11-2001, 15:36
Verschil reciever versterker: reciever bevat naast een versterker een ingebouwde tuner (recieve) en een versterker versterkt alleen.
Ikzelf heb anderhalf jaar een Yamaha 795 (voorloper van rx-v800) gehad en nu heb ik sinds een half jaar een Denon 3801. Verschil is er absoluut tussen beide merken. Ik vind dat Yamaha meer het accent legt op het "digitale" gedeelte en Denon maakt de indruk een "ouderwetse"versterker te bouwen (mooie eindversterkers voorversterkers). Dit is ook duidelijk te horen. De yamaha klink over het algemeen wat directer en preciezer(scherper) dus heel ideaal voor film in mijn ogen. De Denon klinkt ten opzichte (!) van de Yamaha wat warmer, maar is absoluut ook goed op filmgebied. Ikzelf vind accoustische gitaarmuziek heel mooi op de Yamaha en op de Denon vind ik bijvoorbeeld klassieke concerten weer goed klinken, dit heeft te maken met de klankkleur van het apparaat.
Dit alles is voor jou nutteloos want jij bepaald wat jij mooi vind en dat heb je gelukkig ook door (want je gaat zelf luisteren)
Neem je eigen cd's mee, want de ene speaker/versterker combinatie klinkt geeft nu eenmaal bepaalde muziek beter weer dan de andere combinatie. Dus betrek ook je muzieksmaak er in. (iemand die klassiek draait heeft een andere set dan een hard-rock fan).
De B&W speakers die jijzelf al noemde zijn in vergelijking met andere merken die voor home cinema worden gebruikt ook heel geschikt voor muziekweergave, maar zijn dan ook niet goedkoop.
Ik denk dan ook niet dat je voor 3000 gulden een volledige HT koopt met B&W speakers. Ik zou misschien wat lager inzetten met JBL/infinity/magnat enz. . Trouwens mijn broer heeft magnat vintage 320 (500,- per stuk) aan Denon 1801 en dit klinkt lang niet slecht voor het geld. Maar dit is puur persoonlijk.
Dan zal ik je toch nog een beetje sturen: ga voor Denon als je ook nog veel muziek wilt luisteren en voor Yamaha als je veel films wilt kijken, maar dit is algemeen bekent. Ikzelf vind een Denon overall gewoon beter klinken dan een Yamaha.
Later meer over klank van speakers want ik ga de komende maand ook nieuwe speakers aanschaffen en dus ook veel luisteren.

forzavado
01-11-2001, 15:39
Bekijk deze (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=1807) set eens. Jouw budget.

Sambo
01-11-2001, 16:01
Bedankt voor de snelle reactie forzavado. Dit is precies wat ik graag wil horen. Dit geeft me alvast enig houvast.

Meerdere meningen, adviezen zijn van harte welkom.

:D

bmateijsen
01-11-2001, 16:12
Pioneer dvd-speler is een goede keuze voor je budget gezien zijn stabiliteit, geluid, en beeld... niet om over te discussieren...

Versterker/ receiver en speakers staat nog open...
Er zijn een paar merken op dit markt die zeer goed, zowel stereo als home-cinema leveren en er zijn er een paar die alleen goede home-cinema prestaties leveren...

Ga je voor beide.. dan kan je het beste voor denon, onkyo, gaan... of een combi voor een goede stereo versterker + decoder met de center en achterkanalen...
Denon 3801, 1801, etc zijn zeer goed, zie ook de reviews op www. homecinemachoice.com en www.audioreview.com

Speakers... B&W CM serie is zeer mooi en de instapper voor B&W... maar voor de complete serie ben je al 3500 kwijt, inclusief sub....

Met infinity moet je een beetje oppassen welke serie je koopt... als je van hifi-stereo houdt... zijn deze niet de eerst keuze.. ze zijn een beetje te veel boomy. (dit in tegenstelling tot het droge neutrale van B&W)

Tannoy revelation of MX2 zijn erg mooi... en hebben passende centers en achterspeakers...

Beste is om te luisteren wat je het meest bevalt en dan pas te kopen... (evt. verspreid kopen zodat je meer budget hebt!)
>>>>je kan bijv. even wachten voor je subwoofer...

Oh ja... ook www.hear.nl heeft gebruikersrecensies.... ook altijd handy....

Nog even wat sites op een rij:

www.homecinemachoice.com
www.onkyo.net
www.hear.nl
www.hifichoice.co.uk
www.denon.com
www.bwspeakers.com

Groet Bjorn

Sambo
01-11-2001, 17:04
:D :D

Yes!! Keep on going guys!!

Hier heb ik wat aan. Ik ga waarschijnlijk zaterdag luisteren naar de verschillende sets. Ik weet dat ik me niet gek moet laten maken, maar dat is zo moeilijk met al dat mooie spul. ;)

Ik denk dat mijn gevoel na deze berichten en verschillende recencies te hebben gelezen uitgaat naar een reciever van Denon. Waarschijnlijk de 3801. Ik ga voor zowel stereo als home-cinema en daar schijnt Denon goed in te zijn. Daar ga ik zeker naar luisteren.

Wat speakers betreft:
Ik denk dat ik niet voor Infinity ga. Ik weet het, eerst luisteren dan oordelen. Maar als ik de verhalen zo lees dan is infinity zoals bmateijsen mooi weet te zeggen een beetje te veel boomy. B&W wordt waarschijnlijk te duur. Magnat zou denk ik een goede keus zijn om eens naar te gaan luisteren. Hoe zit het met Tannoy? Henk je verhaal bevalt me wel. Ik heb eens even op de site van Tannoy gekeken. Mooie speakers zonder meer. Maar zijn ze ook te betalen?

Zit ik een beetje goed te denken of ben ik de verkeerde weg ingeslagen? Meningen zijn welkom!



:D :D

bmateijsen
02-11-2001, 08:43
Even snel een opmerking... Magnat heeft (behalve de duurdere range) ook vaak een boomy geluid...

Dit valt akoestisch nog een beetje op te lossen door ze ver van de achterwand te zetten... En met ver bedoel ik echt 1 meter...

Sommige Tannoy's (MX-3 bijv.) zijn erg mooi... maar waarom kijk je niet voor een paar 2dehands?? Dan kan je gewoon B&W aanschaffen of bijv. Dynaudio's (contours bijvoorbeeld... zijn werkelijk schitterend!!) (www.dynaudio.com)?? of www.dynaudio.co.uk ...
Dit is altijd een goede oplossing als je minder geld wil uitgeven, maar toch een mooie set luidsprekers wil hebben...

Kijk eens op www.hifi.nl of www.hear.nl, kan je ze meteen beluisteren bij de persoon die ze verkoopt.. en vaak zijn dit hi-fi liefhebbers (zeker op www.hifi.nl) die je graag het 1 en ander vertellen...

Laat eens weten wat je hebt gedaan!!

Groet Bjorn

forzavado
02-11-2001, 09:27
Over boomy gesproken: ik vind onkyo weer erg boomy klinken.
Ben gisteravond even naar de stad geweest en heb ook naar tannoys geluisterd op harman/kardon. De eagles klonken hier erg lekker op. Ook de ti 600 van JBl (500 gulden) die ik kortstondig hoorde vond ik alles meevallen, alleen klonken ze niet zo "gladjes" als de Tannoys. Ze klonken iets nerveuzer. Moet erbij zeggen dat ik die JBL's op een Denon heb gehoord. Dat kan ook schelen. Wat betreft de 3801 van Denon, ik heb hem ook en ben er erg tevreden mee. Ik zag in nijmegen B&W dm603 s2 voor 800 per stuk staan heb ze niet gehoord, maar ga er binnenkort eens serieus naar luisteren. Later meer.
De tannoys mx3 kosten bij foka 399 per stuk.
Waar je ook naar zou kunnen gaan luisteren is KEF (Q35.2) en Mission, dit ben ikzelf ook nog van plan. Je begrijpt het al ik ben er ook nog lang niet uit. Hoop je voldoende geïnformeert te hebben. Succes morgen!

bmateijsen
02-11-2001, 09:44
Even weer kort een reactie...

Forzvado... de Onkyo heeft inderdaad aardig wat laag... dus je hebt ook speakers nodig die erg laag gaan... of juist speakers die niet lager gaan dan 50hz en een goede sub.. zoals de rel strata III. Vooral bij Onkyo maar eigenlijk bij iedere set, moet je enigzins compenseren/ combineren... voor de invloed van de componenten...

Er zijn gewoon geen exacte ideale combinaties... simpelweg omdat 'smaak' een belangrijke factor is bij het beluisteren...

1 ding is zeker.... speakers horen niet te boomen... <<<En nu komt weer die algemene tip voor iedereen>>dit is gewoon goed te testen door verschillende cd's mee te nemen tijdens je luistertests..

Neem zowel rock, jazz, r&B, weet ik veel... neem cd's mee die je goed kent... maar neem vooral een varieteit mee... en ben zeer kritisch, laat je niet zomaar overdonderen door enorme bassen van dvd-tests... audio-cd's zijn net zo belangrijk...

En o ja, je speakers verzorgen 70% van je geluid... dus zorg ervoor dat je deze zorgvuldig uit kiest en 50 - 70% van je budget hieraan besteed!!!

Bespaar niet op bekabeling, maar koop ook niet gelijk het duurste van het duurste, bekabeling is makelijk te vervangen als je een aanvulling zoekt om te verbeteren...

Nog een klein dingetje... er zijn maar weinig dvd-spelers die echte audio-cd spelers kunnen evenaren... (uitgezonderd de dvd-audio en sacd spelers) Let hier ook op... als je een muziekfan bent..

Dat was het 'in het kort' wel weer....

Groet Bjorn

forzavado
02-11-2001, 11:47
Nog iets naast deze goeie tips. Luister een lange tijd en kijk of je snel "Luistermoe" wordt bij een bepaalde speaker. Die moet je dan dus niet hebben. Dit beschreef Henk al een beetje.
Dit verschil merkte ik gisteren dus ook al bij die Tannoys en JBL's, die JBL's dringen je het geluid meer op (door de dynamiek????)terwijl de tannoy dit minder doen. Mij beviel dit minder op muziek, maar voor film kan dit weer heel aangenaam gevonden worden. Maar dit laatste (op film) heb ik niet meer uit kunnen proberen. Trouwens, heeft er iemand ervaring met Dali icm Denon? (om het nog onoverzichtelijker te maken :) )

Sambo
02-11-2001, 13:46
PHFFOOOOOEEEEEIIII!!

Tjonge wat een verhalen. Kijk ik ff een tijdje niet staan er al 13 berichtjes. TE GEK!!

Ik stel het ontzettend op prijs dat jullie allen zo serieus jullie ervaringen delen. Ik zal deze ook zeker meenemen in mijn luistertests.

Maar het is al duizend keer gezegd. Je moet gewoon zelf luisteren om te kunnen oordelen. Ik ben nog een beginneling wat dit betreft, maar ik vind het wel te gek om jullie meningen en ervaringen te lezen. Dat gaat me zeker op weg helpen. Ik ga als het een beetje meezit zaterdag luisteren. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Bedankt!!

PS: meer meningen en ervaringen zijn uiteraard welkom.

Marty vanluit
02-11-2001, 14:44
Ik zag in nijmegen B&W dm603 s2 voor 800 per stuk staan heb ze niet gehoord, maar ga er binnenkort eens serieus naar luisteren.

Ik heb die B&W speakers, samen met de DM CC6 center en de DS6 rear's. Klinkt samen met een "boomy" versterker als de Onkyo DS575X best lekker, om maar eens een understatement te gebruiken!
trouwens, voor 800 piek? Ik heb ze voor 1200 per stuk gehaald!
Maargoed, ga maar eens luisteren en overtuig Uzelf!

Marty :cool:

PM
02-11-2001, 15:25
ik heb een keer dali icm denon gehoord... (5 min.) maar dat was voordat ik ooit een goede speaker had gehoord... en terwijl ik naar een hele rits speakers aan t luisteren was...

Dus ik kan er nix over zeggen..

Misschien iemand die t verschil tussen denon en yamaha kent?

Sambo
03-11-2001, 17:34
Ben ik weer.

Ik heb vandaag wat geluisterd. Ik had niet zo heel veel tijd maar toch.

Ik heb geluisterd naar o.a. B&W speakers, Mission en JBL.

Dit alles op een Reciever van Yamaha nl. de RXV520RDS. Is dit wat? Of kan ik beter voor een ander type gaan. Hij kost geloof ik fl 1298,-.

Als eerste heb ik geluisterd naar luidsprekers van Mission. De DM74. Ik vond het wel aardig. Ik miste alleen wat hoog en er mocht ook wel wat meer laag bij. Verder redelijk vlak. Mocht wat sprankelender.

Vervolgens geluisterd naar B&W speakers. De DM602.5? Klonk goed. Het enige wat ik bij deze luidspreker miste was echt het laag.

Veel meer keus had ik bij deze winkel niet en meer tijd was er jammer genoeg ook niet. Ik kwam er nog wel achter dat een buurjongen van mij Infinity speakers heeft staan. Aangestuurd door een versterker van Yamaha, 75Watt. Welk type weet ik niet. Het waren Reference 5li Ifinity's en dat viel mij zeker niet tegen. Goed strak laag, mooi sprankelend hoog en goed midden. Verrassend.

Volgende week ga ik weer luisteren. Dan heb ik ook meer tijd. Dus ik ben er nog lang niet.

Groeten

Sambo
03-11-2001, 18:02
Oh ja. Was ik even vergeten. Die verkoper liet me vanmiddag ook nog luisteren naar Quadral speakers. Die klonken heel goed moet ik zeggen.

Heeft iemand misschien ervaring met Quadral?

bmateijsen
04-11-2001, 09:38
Leuk om te horen dat je er zo mee bezig bent.. Orienteer je echt goed... en laat je ook niet te veel wijs maken door verschillende verkopers....

Yamaha... is absoluut goed op home-cinema gebied... maar het stereobeeld van deze receiver vind ik niet denderend.... Het is slap... weinig inspirerend.... hiermee bedoel ik.... het is niet mooi droog, je mist sprankel in het hoog.. en de mid-tonen vallen naar achteren...

Kijk optimaal zou een variant zijn waarbij je een goede hifi-stereo versterker neemt en daarnaast een decoder van bijv. yamaha.. hiermee heb je optimaal hifi stereo... en optimaal home-cinema...

Quadral maakt zeer goede speakers..... de budget reeks van quadral wil nog weleens veel toevoegen aan het geluid, dit zal je merken met akoestische muziek..

Heb je trouwens al eens gedacht om je speakers 2dehands te kopen?? Kijk eens op www.hifi.nl en dan 2dehands.... hier staan absolute koopjes bij!! bovendien staan hier veel hi-fi liefhebbers op die een upgrade willen... en daarom hun zeer goede spullen, vaak ook gemodificeerd voor optimaal geluid... verkopen.

Ga toch eens kijken voor een onkyo of denon... zal je geen spijt van hebben...... sony ES serie is ook mooi... maar ook vele malen duurder.. Andere sony's zou ik niet doen...

Oh ja.. beluister ook eens Dynaudio.... dat zal je oren absoluut goed doen...

Groet Bjorn

Sambo
04-11-2001, 18:37
Hallo,

Bedankt voor de tips bmateijsen. Ik zal eens gaan kijken of er wat tweede hands te krijgen is. Ik ga volgende week weer luisteren en zal dan eens wat recievers van onkyo en denon beluisteren. Ik vond de Yamaha inderdaad wat slap klinken. Op alle speakers. Ik heb ook nog heel even een Onkyo reciever geluisterd, was toch anders. Welk type weet ik niet meer, maar het was wel een beest en ook heel duur. Dus het was niet echt reeel om daar naar te luisteren. Yamaha zal voor home-cinema wel mooi zijn, maar ik denk dat ik toch voor 75% muziek ga luisteren. Daar ligt dus wel meer de nadruk op.

Ik laat weten wat de vorderingen zijn.

Groeten.

forzavado
05-11-2001, 13:47
Ik stel het ontzettend op prijs dat jullie allen zo serieus jullie ervaringen delen. Ik zal deze ook zeker meenemen in mijn luistertests.
Hier is het forum ook voor en gelukkig werkt het. Neem onze tips niet te veel mee in je luistertests. Ik was zaterdag namelijk bij een audiozaak en vroeg voor de lol zijn ervaringen wat betreft speakers. Hij was over Tannoy lang niet zo enthousiast als ik (en Henk?) Hij vond juist dat je die dingen flink hard moest zetten willen ze fatsoenlijk geluid geven. Zo zie je maar weer hoe subjectief het audiowereldje (gelukkig) is.

Sambo
05-11-2001, 19:46
Hallo,

Daar kan ik me inderdaad wel bij aansluiten. Ik ben me pas een beetje aan het orienteren op dit gebied. Ik heb al veel recencies en ervaringen gelezen van mensen. Het is inderdaad nogal subjectief. Zoals jij zegt forzavado gelukkig, want ik moet er ook niet aan denken dat iedereen hetzelfde maar mooi vind. Dan is de lol er al snel af denk je niet?

Maar desondanks hebben alle meningen en ervaringen me wel een bepaald beeld gegeven over wat er op dit moment te halen is. En dat zal me zeker wel een eind op weg helpen. Maar wat dit alles me echt heeft geleerd is dat 1 ding echt belangrijk is: Hoe ervaar je hetzelf.

Bedankt!!

Groeten

Robert Scheers
08-11-2001, 15:29
Misschien kom ik als mosterd na de maaltijd en heb je de hele installatie al thuis staan, is dit zo, vergeet het verhaal maar.
Niet zo lang geleden kocht ik bij Correct in Rotterdam 4 Infinity Delta 70, een 4-weg speaker waarbij het hoog lekker strak is, een beetje Engels misschien.Van enige boomy effecten heb ik absoluut geen last, ook het laag is mooi strak.De speakers staan aangesloten op een Marantz 7000, ook van Correct, de speakers en de Marantz zijn nog steeds bij Correct in de aanbieding.
De Infinity zijn 499,= per stuk en de Marantz is 1499,= inclusief een speakerbon van 100,=.
Maar wat je ook koopt, veeeeeel luisterplezier.
Robert

Sambo
09-11-2001, 07:12
Hallo Robert,

Nee ik heb het spul nog niet thuis staan. Mijn luistertocht is pas begonnen. Zaterdag ga ik weer op pad en ik zal jou ideeen zeker mee gaan nemen.

Bedankt!

smartsys
09-11-2001, 11:15
Ik had een heel enorm verhaal getikt waarom je beter een stereo set kunt nemen dan een surround set, als je een budget hebt van 3500,00 en je meestal naar stereo muziek luistert. Ik klikte echter tegen een of ander K#T knop aan de zijkant van mijn muis en weg was mijn verhaal incl. vergelijkingen en prijzen van een Denon Stereo set.

Even kort waarom een stereo versterker van 1500,00 VEEL beter klinkt dan een surround receiver van 1500,00.

Er zit
A: geen tuner in
B: geen decoders (digitaal-analoog) (DD/DTS,etc.)
C: 2 eindtrappen volledig van elkaar gescheiden
D: 2 voedingen voor ieder kanaal één
E: een volledige scheiding tussen links en rechts door het hele apparaat.

De surround receiver heeft:
A: één voeding voor het hele apparaat
B: GEEN scheiding van links/rechts. Daardoor kleinere kanaal scheiding
C: een ingebouwde tuner
D: vele decoders (DAC, DD, DTC, etc)
E: 5 eind trappen op één voeding
F: diverse video circuits
G: een uitgebreid display

Je begrijpt natuurlijk wel dat bij een surroung receiver om de kosten te drukken budget componenten worden gebruikt en zo veel mogelijk alles-in-één chip oplossingen. Dit komt de geluids kwaliteit niet ten goede. In een stereo versterker wordt binnen het budget gebruik gemaakt van de beste componenten en dus klinkt het uiteindelijk stukken beter.

Hetzelfde geldt voor DVD en CD spelers.
Bijde hebben een interne klok. Voor DVD is deze 96KHZ. en voor CD 44,1KHz. Deze klokken komen uit een kristal en zijn behoorlijk precies en constant. Een DVD is opgenomen met 96KHz. en een CD met 44,1KHz. prop je echter een CD in een DVD speler, dan moet de klok van 96KHz. naar 44,1KHz. worden omgezet.
De geluidskwaliteit van de DVD speler valt of staat bij de kwaliteit van deze klok omzetting. Aangezien het technisch vrij lastig is om een frequentie deler te maken die 96 door 2,176870748299319727891156462585 deelt wordt hier vaak simpel door 2 gedeelt waardoor de frequentie geen 44,1KHz. word, maar 48Khz. Door enkele technische wondertjes te verrichten wordt het uiteindelijk wel weer de bekende 44,1KHz., maar dit gaan niet zonder verlies in het audio signaal, oftewel de reproductie is niet 100% correct. Een goede cd speler van 500 tot 1000 gulden zal dus als het om muziek gaat een dvd speler van 1000 tot 2500 de baas kunnen zijn.

Uiteindelijk is het maar net wat je nou echt wilt. Of surround met mindere stereo kwaliteit, of een hele goede stereo kwaliteit, zonder surround.

Ik had overigens een Denon set samen gesteld met de Denon PMA-1500r als versterker, cd Denon DCD-685 als cd-speler, twee B&W DM602s2 of DM602s3's als speakers op een Atacama stand.
Je zit dan ongeveer op 3700,00 gulden zonder kabels en zonder tuner. Bij een beetje audiozaak kun je nog wel 150 tot 300 gulden korting bedingen en daar kun je mooi een setje interlinks en degelijke speakerkabels van bijv. Van den Hul van kopen.
Het geluid wordt namelijk ook sterk beïnvloed door de kwaliteit van de bekabeling (van voedingskabel tot interlink tot luidsprekerkabel).

Denk er eens goed over na wat je nou precies wilt, want een goede surround versterker welke ook goed met stereo is kost al snel 3000 tot 9500 gulden. Merken met goede surround receivers welke ook goed zijn met stereo zijn Denon, Marantz en niet te vergeten NAD.

Nogmaals ik probeer je niet van surround af te praten, maar ik ben ook 2,5 jaar gelden met een "goedkope" receiver begonnen en ik was niet tevreden met de kwaliteit van stereo opnamen. Door omstandigheden raakte ik aan een nieuwe DVD speler (een Philips DVD960) welke wel goed is met cd's afspelen en vervolgens veranderde er niets aan het geluid. Het bleef terug houdend zonder goed geluidsbeeld. Nu heb ik de Denon AVC-A1SE ongeveer een half jaar op de plank staan en nu zijn mijn speakers de beperkende factor geworden. Het geluid ging na een maand met enorme sprongen vooruit en had tot gevolg dat ik het idee heb dat het nog veel beter kan, maar niet met deze speakers. Ik heb zelf de B&W DM602s2's op Atacama stands, dus ik weet wat ik adviseer. Ik hoop je met dit verhaaltje niet in de war te brengen en dat je op korte termijn een goede set koopt, waar JIJ tevreden mee bent.

Sambo
09-11-2001, 12:36
Hallo,

Henk ik zal je adviezen opvolgen om vooral op mijn oren vertrouwen.

Zo smartsys. Begrijp ik nou goed dat je het verhaal hieronder in eerste instantie voor niets hebt getypt? Lullig man.

Maar je verhaal klinkt heel aannemelijk en begrijpelijk. Voor mij is in de eerste plaats stereo het belangrijkste. Maar dat neemt niet weg dat ik ook veel surround ga luisteren. Dat zou ik ook niet willen missen.

Als ik het goed begrijp raad je mij voor stereo een individuele versterker aan en voor surround (home-cinema) ook nog eens een aparte set? Of zie ik het nou helemaal verkeerd? Dat zou natuurlijk een ideale oplossing zijn, zij het niet dat ik geen geldboom op mijn rug heb groeien. Hoe kan ik dit dan het beste oplossen?

Groet.

forzavado
09-11-2001, 12:41
Sambo, dit probleem heb ik dus ook.
Als arme student kan ik natuurlijk geen 2 installaties betalen dus werd het één. Aangezien je op een surround set wel stereo kunt draaien en op een stereo geen surround, viel bij mij de keus op een surround systeem. Dit heb ik zo opgezet dat ik er ook muziek er goed op vind klinken. Een tussen oplossing kan zijn, een aparte eindtrap voor je frontkanalen, bv. een NAD. Maar dit heb ikzelf niet geprobeerd, dus daar zou je zelf eens naar moeten gaan luisteren. Wederom veel succes en (nog belangrijker) veel plezier!!!

bmateijsen
09-11-2001, 13:10
Je kan natuurlijk een stereo-versterker nemen en daarnaast een decoder, met de 3 of 4 overige kanalen...

Op het moment dat je de decoder aanzet... dan wordt de stereo-versterker gebruikt voor de voor-kanalen...

Geeft je niet de meest optimale surround ervaren, vanwege timbermatching... maar het geeft wel optimaal geluid... zeker op stereo niveau...

En andere variatie is een 5 kanaals versterker.. die ook 6 of 7 kanaals kan weergeven, maar waar je dan een extra eindversterker nodig hebt..

Bijvoorbeeld een AVC - a10Se van Denon... Dat was namelijk mijn oplossing... en dat geeft stereo ook een extreem goed geluid... kan er bijna iedere eindversterker op zetten, waardoor stereo de surroundversterker gewoon voorversterker wordt.

Groet Bjorn

PM
09-11-2001, 13:18
wat is timbermatching??

forzavado
09-11-2001, 13:21
Bjorn, volgens mij hebben wij dezelfde gedachte. Jij bedoeld toch een eindversterker aansluiten op de 6/8kanaals uitgang (die met de cinches) op je surround versterker. Daar heb ikzelf ook aan zitten denken. Wat heb jij dan precies voor eindversterker er aan hangen die het beter doet dan jou A10SE? (en wat kost ie?)

bmateijsen
09-11-2001, 13:27
Aart,

Ik ben nu aan het rond kijken..... En heb 2 keer de rotel's erop gehad... 2 x 200 watt 8 ohm... en 1 keer de NAD, allemaal dual mono.. 2 keer 160 watt..

Door dat de versterking extern plaats vindt.. krijg je echt een ander geluid... crispier.. strakker laag... meer detail in het midden...

Maar mijn cd-speler is een beetje het aan het afleggen.. dus wilde daar ook weer wat nieuws voor... keuzes maken...

maar de Arcam 92 lijkt me wel leuk...

Groet...

PM timbrematching is het afstemmen van luidsprekers op elkaar (qua klankkleur), maar de versterking heeft direct impact op de klankkleur, dus vandaar....

forzavado
09-11-2001, 13:31
Bedankt Bjorn,
dit zet me weer even aan het denken. Ik ben namelijk naar speakers opzoek om beter stereo beeld te krijgen, maar kan natuurlijk ook dit eens proberen.

bmateijsen
09-11-2001, 13:41
Aart.,.,...

Het ene heeft het andere niet op....
Zware dual mono versterker.. kan je speakers helemaal anders laat klinken... veel zwaarder... (dus dan gaat het laag brommen)

Ga eerst voor nieuwe speakers (als je daar niet over tevreden bent..) en dan pas voor een aparte stereoversterker..)

Voor speakers, kijk eens naar dynaudio.... hele fijne, mooie droge speakers.. mooi detail...

Groet Bjorn

Sambo
09-11-2001, 14:15
Goeiendag zeg!! Nou weet ik zeker dat ik voorlopig nog niet klaar ben!

Maar goed, aan de andere kant is het natuurlijk wel leuk om lekker te gaan experimenteren. Ik moet wel even goed zorgen dat ik mezelf nu niet gek ga maken. Dit opent voor mij weer hele nieuwe perspectieven. Keep it cool!! Ik ga morgen lekker op pad.

Bedankt.

smartsys
09-11-2001, 20:19
Een echte oplossing voor je probleem die zich ook binnen je budget bevindt bestaat niet.

Wat je zou kunnen doen is je budget oprekken en dus eerst nog ff langer door sparen, of nu een hele "budget" surround set kopen en later de versterker vervangen door een betere en weer later de speakers en weer later de bron. Je begrijpt dat je dan wel aanzienlijk duurder uit bent, maar je hebt wel geluid.
De Denon AVC-A10SE heeft op zich al voldoende versterker vermogen om (bijna) alle speakers goed aan te sturen. Dit is echter ook geen goedkope versterker. Ik meen dat ie ongeveer 4500,00 kost, dus alleen de versterker al is al meer dan jij voor een hele set uit wilt geven.

Als ik helemaal opnieuw zou kunnen beginnen zou ik niet meteen surround willen hebben. Ik zou een goede stereo versterker kopen met twee goede luidsprekers, maar ipv. een cd-speler wel een dvd speler. Dit zou er dan wel een uit een hogere prijsklasse zijn ivm. de betere geluidskwaliteit bij het afspelen van cd's.
Vervolgens zou ik gaan sparen voor een versterker die wat betreft stereo weergave evengoed of beter presteerd dan de huidige stereo versterker. Wanneer ik deze kan kopen doe ik dat nog niet direct. Ik spaar dan eerst nog ff door voor (eventueel tweedehands) surround speakers en een centerspeaker. Als ik dat allemaal kan betalen koop ik de hele zooi. Ik blijf dan met stereo helemaal tevreden en krijg als extra surround.
Ik heb het nu op de andere manier gedaan en ben nu binnen korte tijd aan mijn tweede versterker, tweede dvd speler en ook tweede set front en surround speakers bezig.
Ik had de mazzel dat ik de vorige set weer kon door verkopen, maar ik moest er al met al wel flink geld op toeleggen. De dvd speler en versterker zijn 50% in waarde gedaald (binnen twee jaar) en de speakers 50% binnen 5 jaar.

Nu heb ik goede front speakers, een goede center, een zeer goede versterker, een zeer goede sub en een goede dvd speler en deze blijf ik ook net zo lang gebruiken tot ik een financiele situatie heb bereikt waarin ik geen maanden hoef te zwoegen om het weer terug te verdienen. Ik koop binnenkort alleen nog nieuwe surround speakers en een tuner. Dit worden ook meteen zeer goede speakers zodat ik ze niet over 2 jaar weer moet inruilen, omdat ik me eraan begin te ergeren of omdat door een verandering in bron materiaal (bijv. SACD of DVD-Audio) ze plotseling niet meer voldoen. Het worden Cabasse IO speakers. Ze kosten wel 1200,00 gulden per stuk, maar zijn behoorlijk waarde vast en gaan ook niet snel vervelen. Verders heb ik alleen nog wensen en zodra er geld voor OVER is komen die uit en anders niet. Ze hadden nu al bijna uit gekomen kunnen zijn als ik direct met top spul was begonnen en niet eerst aangemoddert had met budget spul.

Denk dus eer ge begint.

p.s. De studenten tijd ben ik nog maar enkele jaren uit en ook in de studie tijd werkte ik voornamelijk voor mijn hobbies. Uitgaan vond ik minder belangrijk dan een goede set, dus het ligt er ook aan waar je prioriteiten liggen en hoeveel je WILT ipv. KUNT besteden.

Ik weet overigens niet waar je woont, maar als je in de buurt van Friesland woont, weet ik een goede audiozaak waar je zeer goed geholpen kunt worden en ook binnen je budget een redelijke surround set kunt halen. Je moet alleen een dagje de tijd nemen en niet denken dat je binnen enkele uren klaar bent.
Ik woon zelf overigens in Volendam.

Sambo
10-11-2001, 18:03
Hallo,

Nee ik woon niet in de buurt van Friesland. Ik woon in de buurt van Enschede. Helaas maar bedankt.

Ik ben vandaag weer op luisterpad geweest. Vandaag stond Denon centraal. In de winkel hadden ze al een Denon 1601 aangesloten staan. Dus daarmee ben ik begonnen. Ik heb deze beluisterd op speakers van JBL, B&W, Magnat, Infinity. Ik moet zeggen dat de Infinity's de rest compleet wegspeelde. Het type was reference 81?

Daarna heb ik geluisterd naar de Denon AVR 2802. Zo wat een verbetering. Wederom sprongen de Infinity's er bovenuit. Mooi sprankeld hoog, lekker strak laag. Heel breed geluidskarakter. Ook op laag volume. Verschillende muziekstijlen geluisterd. Van stevige rock naar Whitney Houston naar blues. Het hele geluidsbeeld bleef zeer goed gehandhaafd bij deze stijlen. Naar mijn smaak heel goed en echt een duidelijk hoorbaar verschil met de rest van de speakers.

Daarbij was ook nog een DVD speler van Denon aangesloten. De DVD 1000. Iemand misschien ervaring met dit ding? Met name in vergelijking met de Pioneer 444. Wat is een betere keus?

Mijn strooptocht zit er nog niet op, maar wat ik vandaag heb gehoord stond mij heel erg aan. Ik geloof wel dat mijn budget iets omhoog moet. :D :D

Groeten.

bmateijsen
11-11-2001, 22:09
altijd grappig dat als je eenmaal gaat shoppen je budget automatisch gaat afwijken..

Ok de denon dvd 1000 is de gestripte versie van de dvd 1500... maar stiekem ook een verbetering... deze is namelijk gewoon makkelijk ook analoog te zetten voor je cd's en is voor cd-kwaliteit een redelijk alternatief... ik zeg redelijk want het is te vergelijken met een budget cd speler van 400 piek. (ongeveer)

De pioneer dvd 444 is gewoon veel beter..... qua dvd.. en heeft hoogwaardigere schakelingen, progressive scan.. voor als je een projectie tv ooit gaat kopen of een beamertje..

Geluid is op de denon net even beter... maar qua beeld loopt deze gewoon wat achter op de pioneer 444... De combinatie 2802 en pioneer 444 heb ik nooit gehoord... dat zou ik wel even testen...

Infinity... tja.... smaken verschillen zullen we maar zeggen.... Ik persoonlijk vindt ze bij bepaalde muziek te modderig in het laag.. speel de santana supernatural cd maar eens... en het lijkt soms of ze middentonen aandikken... Tja, en mijn speakers moeten gewoon neutraal klinken en niets toevoegen... maar ook niets weglaten... dus wil details...

Doe mij een plezier en luister ook eens B&W CM of CMD serie op de denon 2802... krijg je geen spijt van...
Of luister eens naar de dynaudio's.... moet je misschien even aan wennen... maar de klankechtheid van dit merk is absoluut super... hun tweeters worden veelvuldig gebruikt door zelfbouwers.. en hebben menig award gewonnen.
(kan jbl, magnat echt een puntje aan zuigen)
Oh ja, nog zo'n topper van nederlandse bodem.. hepta spring... zeer sprankelend en sidefiring woofer voor mooi soundstage en strak laag.. en dat allemaal uit een vrij kleine speaker...

Ok... misschien een tip voor een luistersessie, maar beluister de volgende cd's eens op verschillende sets... (zijn gewoon perfekt voor luistertests)

Santana supernatural... (nummers 3, 7, slotnummer)
Dire Straits Love over Gold (Private investigations)
Corrs Unplugged (radio en nummer 5)
Eric Clapton Unplugged..
Metallica (black album.. voor de echte bassen)
Underworld (die groenige cd.. ben even de titel kwijt)
Madonna Ray of Light... (goed voor soundstaging effecten... je wordt gek gemaakt met rondvliegende bliebjes en mooi strak laag.)
Bueno vista social club..
Mocht je van klassiek houden... kan je ook daar iets van meenemen... maar klassiek is weer zeer moeilijk,..

Met bovenstaande cd's heb je van alles wat.. live registraties.. strakke bassen... soundstaging.. crispyness... etc..

Laat me eens weten of je wat wijzer bent geworden...

Groet Bjorn

P.s. allemaal leuk zo'n hobby maar hou het wel betaalbaar voor jezelf...

Groet Bjorn

Sambo
12-11-2001, 07:19
Ik zal bij de volgende luistersessie je tips meenemen. Het is ook nog lang niet voorbij. Niet voordat ik alles uitgebreid heb vergeleken.

Maar er gaat veel tijd inzitten. Ik heb zaterdag geluisterd en ik ben alleen nog maar toegekomen aan de onderdelen die ik eerder beschreven heb.

Je hebt wel gelijk wat infinity betreft. Ik heb ook verschillende types met elkaar vergeleken en ik kan me er inderdaad wel in vinden in wat je zegt. Maar in het type die ik beluisterd heb was naar mijn mening toch wel een duidelijk verschil te horen. Ik heb daarnaast ook B&W speakers beluisterd, maar dat viel me zeer tegen. Welk type weet ik niet meer. Ik zal de CM en CMD serie eens beluisteren. En uiteraard de rest van de speakers die je opnoemt.

Bedankt voor de tips!

Groeten

forzavado
12-11-2001, 14:36
Sambo, welke types heb jij beluisterd van JBL en B&W? Lijkt me wel belangrijk. Met name bij JBL vind ik dat er een enorm verschil zit tussen bepaalde modellen.

Robert Scheers
12-11-2001, 16:24
Deze discussie over speakers gaat m.i zo langzamerhand over appels en peren, jullie kennen de vergelijking wel!
Iedereen die speakers wil kopen zou m.i zich eerst af moeten vragen, behalve de hoeveelheid geld die je hebt, wat voor systeem je wilt hebben.
2-weg, 3-weg en 4-weg systemen van hetzelfde merk kunnen een wereld van verschil in zich hebben.
En die discussie mis ik!
groeten,
Robert

Sambo
12-11-2001, 16:50
Tja welke types weet ik jammer genoeg niet meer. Ik weet wel dat de speakers zo rond de fl 500/600,- kosten. Ik ga zeker nog andere types van de betreffende merken beluisteren. Ik ben er inmiddels inderdaad wel achter dat tussen de types onderling enorm veel verschil kan zitten.
Ik zal de typenummers van de speakers, recievers etc. die ik allemaal beluisterd heb de volgende keer eens opschrijven. Dus ook van de merken die me niet of minder bevallen. Ik denk dat ik ze altijd wel kan onthouden, maar als ik thuis kom weet ik alleen nog wat me is bevallen, de rest ben ik dan alweer vergeten. :D :D

En Robert, je hebt wel gelijk. We kunnen natuurlijk eindeloos door discussieren hierover. Ik weet wel dat ik op zijn minst een 3-weg systeem wil hebben. Maar dan nog kun je eindeloos door gaan. Iedereen beleeft het anders. Maar ik neem wel de ervaringen en adviezen die men hier geeft mee op mijn tocht. Die helpen me enorm.

bmateijsen
12-11-2001, 17:30
We kunnen natuurlijk eindeloos door discussieren hierover. Ik weet wel dat ik op zijn minst een 3-weg systeem wil hebben. Maar dan nog kun je eindeloos door gaan.

Ik zou er anders naar kijken... een zeer goed 2 weg systeem, zal veel mooier geluid geven dan een minder goed 3 weg systeem,..
Bijv dynaudio audience 42.... schitterende speaker.... en is "maar" 2 weg... nou dat hoor je bij deze absoluut niet.

Groet Bjorn

Sambo
13-11-2001, 07:03
Kijk, dat wist ik niet. Hier heb ik dus wat aan. Bedankt! Ik zal er eens naar luisteren.

Groeten

forzavado
13-11-2001, 08:21
Zie het zo: een 3 weg driver zit een stuk ingewikkelder in elkaar dan een 2 weg en is dus duurder als je dezelfde kwalteit wilt (verliezen enz.). Heb je voor hetzelfde geld een twee of drie weg dan is die twee-weg kwalitatief dus beter. Een goed tweeweg systeem is dus strikt genomen even duur als redelijke drieweg. Pin me er niet op vast, dit is slechts algemeen. Er zijn best 2 wegs te vinden die minder klinken dan 3 wegs voor hetzelfde geld! Dus laat je niet verleiden door mooie specs en laat je oor het werk doen!:)

PM
13-11-2001, 08:30
Ik zou er anders naar kijken... een zeer goed 2 weg systeem, zal veel mooier geluid geven dan een minder goed 3 weg systeem,..

Inderdaad hier sluit ik mij helemaal bij aan... 3-weg speakers zijn moeilijker te maken (qua scheiding van de verschillende frequenties).
Dus ik denk dat je beter voor een goede 2-weg kan gaan..

(heb zelf ook 2 weg speakers (dali 505) en hier komt ook sprankelend hoog uit en lekker laag... ik gebruik wel een sub om t laag nog wat te versterken, maar dat heeft niets met 2- of 3-weg speakers te maken)

Sambo
13-11-2001, 11:01
Ik wil niet zeggen dat ik nu echt Infinity in het algemeen goed vind klinken. Ik heb de REF81 beluisterd. Die vond ik goed klinken in combinatie met de Denon 2802. Maar tussen de types onderling zit enorm veel verschil.

Ik ga me eens meer richten op het 2-weg en 3-weg gebeuren.

Henk die aanbieding bij FOKA klinkt aantrekkelijk. Maar het blijft inderdaad een hele kluif. Ik heb niets kunnen vinden op hun website. Staat er daar ook op? Ik neem aan www.foka.nl?

Groeten

Sambo
13-11-2001, 11:38
Ok, dank je Henk. Ik ga eens even kijken. Ben gewoon even benieuwd.

Robert Scheers
13-11-2001, 23:12
Sambo,
Als je toch gaat luisteren, rij dan gelijk even door naar Correct in Rotterdam voor een luisterproef van de Infinity Delta 70 ( 4-weg ) en maar 499,=.
Zo langzamerhand zal je wel gek worden van alle merken.
Ik ben wel zeer benieuwd wat het zal worden.
Robert

Sambo
14-11-2001, 07:28
Ik wordt inderdaad wel een beetje gek van al die merken Robert. Maar goed, gewoon even de tijd ervoor nemen dan komt het wel goed denk ik. De Infinity Delta 70 ga ik naar luisteren. Een leuke prijs hebben ze zeker.

Ik ben in ieder geval ook wel benieuwd wat het wordt. Ik moet toch een beetje oppassen met mijn budget, want ik wil gaan samenwonen en heb net gisteren te horen gekregen dat dat al per 1 december kan. Iets eerder dan ik had verwacht. Dus dat wordt een drukke en dure tijd. Maar ik wil het wel goed doen, want ik wil het goed voor elkaar hebben in mijn nieuwe woning.


:D :D :D

Groeten

PM
14-11-2001, 07:44
Gefeliciteerd met je nieuwe woning...




(Vrijstaand hoop ik :D )

smartsys
14-11-2001, 12:20
Ik wordt inderdaad wel een beetje gek van al die merken Robert. Maar goed, gewoon even de tijd ervoor nemen dan komt het wel goed denk ik. De Infinity Delta 70 ga ik naar luisteren. Een leuke prijs hebben ze zeker.

Ik ben in ieder geval ook wel benieuwd wat het wordt. Ik moet toch een beetje oppassen met mijn budget, want ik wil gaan samenwonen en heb net gisteren te horen gekregen dat dat al per 1 december kan. Iets eerder dan ik had verwacht. Dus dat wordt een drukke en dure tijd. Maar ik wil het wel goed doen, want ik wil het goed voor elkaar hebben in mijn nieuwe woning.


:D :D :D

Groeten

Als je het ECHT goed wilt doen, blijf je niet aanmodderen met een Denon 2802 receivertje, maar stap je over naar een AVC-A10SE of zelfs een AVC-A1SE. Dan is je versterker gedeelte in iedergeval perfect in orde. Vervolgens zet je daar een bijv. een Denon DVD-2800 of DVD-3300 NAAST (erbovenop is een ZONDE) en vervolgens komen er speakers. Allemaal uit dezelfde serie en van dezelfde fabrikant (om een gelijke klank kleur te creëren). De speakers kunnen bijv. de CM serie van B&W zijn, dus de CM4 als front, de CM2 als rear en de CM C als center. Deze serie is overigens ZEER goed getest in de hifi-choice en wordt gewaardeerd om zijn schitterende uiterlijk en daarbij ook nog een verbazingwekkend natuurlijk weergave. Veel mensen knappen af op een natuurlijke weergave, omdat er te weinig laag in zou zitten, dat komt omdat veel fabrikanten van luidsprekers hun speakers er willen laten uitspringen bij een A-B vergelijk in een winkel. De speaker klinkt daar overtuigender, maar na een uur luisteren ben je klaar voor 3 uur bedrust. Veel laag is dus niet altijd goed en het sprankelende hoog dat je bij B&W mist kan heel goed kloppen, want waarschijnlijk hoort het niet bij de opname zo overweldigend te klinken. ALLE recenties van (bijna) alle B&W speakers prijzen B&W omdat de weergave (naarmate de speakers uit hogere series komen is dat steeds meer) uiterst natuurgetrouw zijn en dat de speakers met vele soorten muziek weten om te gaan. Neem bijv. een band als Metalica. Op sommige speakers dreunen er lage tonen een ruimte in, maar op een high-end set (maakt niet uit welk merk speakers er wordt gebruikt) klinkt het opeens veel anders. Stukken minder, maar wel meer gecontroleerd laag. De reden dat sommige sets erg veel rommelig laag de wereld in storten is, omdat de versterker de speakers niet onder controle kan houden. Zoals je weet wordt de conus van een speaker in een magneet heen en weer bewogen door een wissellende elektrische spanning. Echter als je de conus met de hand zou bewegen wekt deze een spanning op. Wanneer de conus door een elektrische spanning wordt bewogen is deze tegenspanning er ook. Deze tegenspanning en stromen worden geheel teruggevoerd naar de versterker welke zo moet opheffen of dempen. De mate waarin een versterker deze spanningen en stromen kan dempen wordt de dempingsfactor genoemd. Hoe hoger deze factor, hoe beter de versterker in staat is om de speaker onder controle te houden. Een te lage dempingsfactor kan ervoor zorgen dat de tegenspanningen de conus bewegingen gaan hinderen en zorgen voor een slap en ongecontroleerd laag. Het verschil tussen de standaard receivers en de duurdere is de constructie van de eindtrappen. Door andere schakelingen toe te passen icm. overbemeten voeding en grote snelle condensatoren wordt de dempingsfactor verhoogd, de snelheid van de versterker verhoogd en de mogelijkheid om grotere vermogenspieken te verwerken ook verhoogd. Dit resulteerd dus in een betere weergave op ALLE aangesloten luidsprekers. Een goedkope luidspreker op een dure high-end versterker kan plotseling heel goed gaan klinken en een perperdure high-end luidspreker op een eenvoudige receiver klinkt vaak slechter dan een goedkope luidspreker op dezelfde versterker. Wat ik hiermee wil zeggen is, dat je aan het begin van deze discussie vermeld dat je 80% muziek draait in stereo, een budget hebt van 3500,00 gulden dat je eventueel een beetje kan opruimen naar 4500,00 gulden en dat je zoekt naar een surround set welke ook goed je muziek kan weergeven. Om aan de belangrijkste wens te vervullen (goede muziekale eigenschappen uit je surround set) moet je dus een versterker nemen welke een goede controle heeft over de daarop aangesloten luidsprekers. De Denon AVC-A1SE is hier een goed voorbeeld van. Deze versterker heeft 7 gelijke eindversterker trappen met ruim voldoende vermogen om ook moeilijk aan te sturen luidsprekers de baas te kunnen en heeft een hoge dempingsfactor zodat de controle over de speakers ook in orde is en blijft. Een 1802 bijv., maar ook de AVC-A10SE, heeft één eindversterker gedeelte met vijf gelijke eindtrappen, dit ene eindversterker gedeelte heeft één gedeelde voeding en geen scheiden tussen Links en Recht, voor en achter en center. Er is dus aanzienlijk minder kanaalscheiding tussen links en rechts en dat komt je stereo beeld zeker niet te goede. De AVC-A10SE heeft echter wel een hoge dempings factor een meer vermogen en de mogelijkheid om een 6.1 of 7.1 systeem te maken. De 1802 heeft dit allemaal niet. De AVC-A1SE is reeds een 6.1 of 7.1 versterker en heeft een nog hogere dempingsfactor met nog meer vermogen en een goede kanaalscheiding door gescheiden links en rechts circuits door de gehele versterker. Ook bevat deze versterker een zeer goed Digitaal Analoog convertor gedeelte zodat de DAC van een DVD of CD speler niet hoeft te worden gebruikt en alle verwerking door de versterker wordt gedaan. Deze versterker kost echter wel ruim 9100,00 gulden, maar dan heb je en een zeer goed surround geluid en een zeer goed stereo geluid. De 1802 daarmee vergeleken heeft een goed surround geluid en een middelmatig stereo geluid. Een echte stereo versterker bijv. de Denon PMA-2000r van 2535,00 gulden zal mede door een dual mono ontwerp met apparte voeding voor links en rechts en een stevig gecompartimenteerd chassis een evengoed of zelf nog beter stereo beeld neerzetten dan de AVC-A1SE dit zal doen. Deze versterker heeft echter GEEN surround mogelijkheid en zal die wens dus niet kunnen vervullen.
Een andere (goedkopere) surround versterker, zonder poes pas en helaas ook zonder upgrade mogelijkheid is de NAD 761 Surround Receiver. Deze versterker wordt in alle revieuws geprezen om zijn zeer goede stereo weergave. Dit is een betaalbare high-end stereo receiver MET surround mogelijkheid. Dolby Digital en DTS decoders zijn aanwezig, dus daar zal het niet aan liggen. Verder heb ik net gelezen dat Marantz 4 nieuwe surround receivers/versterker op de markt gaat zetten of heeft gezet. Kijk daar dus ook ff naar. Ik denk dat de NAD in jou geval zeer goed zal passen icm. de NAD T531 DVD speler (CD,CD(r),CD(rw) en MP3 support). De prijs van deze combi weet ik niet, maar ik weet wel dat je hier zeker geen spijt van zult krijgen als je dit zult kopen. Ben anders eens naar Audio Selectief in Sneek en vraag daar eens een beetje info over deze combi en vraag of deze daar te beluisteren is. Neem dan op een Zaterdag je vrouwtje mee, die laat je lekker over de markt struinen en luister eens op je gemak naar deze NAD set icm. met ASW of Dali speakers. Ik durf te wedden dat je direct verkocht bent, voor een acceptable prijs. Mocht je besluiten om heen te gaan, laat het ff weten, misschien dat ik ook tijd kan vrijmaken om eventueel mee te gaan ik zoek namelijk nog nieuwe surround speakers en ik weet dat Audio Selectief iets heel apparts heeft staan dat ik nog ff uitvoerig wil beluisteren.

forzavado
14-11-2001, 12:24
Jeroen, kun jij heeeel snel typen? Wel heeel informatief!!!

PM
14-11-2001, 13:00
inderdaad... het is een heel informatief stukkie tekst... Complimenten...

Maar ehh.. een budget van 3500 voor een compleet systeem oprekken naar 9100 voor alleen de versterker... da's wel wat veel van t goede

Sambo
14-11-2001, 13:02
Tja een ontzettend mooi verhaal ja. Dat is zonder meer waar. Ik waardeer het ook enorm dat je zoveel moeite doet om zo'n verhaal te typen. Maar ik sluit me in dit geval bij Henk en PM aan. Tuurlijk is er altijd een beter alternatief. Maar soms houd het gewoon op. Zoals je misschien kan lezen in mijn vorige berichtje moet ik toch een beetje meer op mijn budget letten i.v.m. een nieuwe woning. En de oplossingen die jij aandraagt zijn, hoe mooi ook, op dit moment net iets te ver gegrepen voor mij. Mijn budget ophogen naar fl 4500,- zou inderdaad nog kunnen, maar naar fl 9100,- voor alleen een versterker!! Damn...

Maar in ieder geval bedankt. Als ik nog in de buurt kom van Sneek laat ik je het zeker weten. Maar ik acht die kans zeer klein. Ik woon in Almelo. Dat is in de buurt van Enschede voor de onbekenden. Maar wie o wie kent Almelo niet. Dat is toch ff net iets te ver om zomaar heen te rijden in deze voor mij drukke dagen. Ik mag al blij zijn dat ik op dit moment uberhaupt tijd kan vrijmaken om te gaan luisteren.

PM bedankt voor de felicitaties! Het is geen vrijstaand huis jammer genoeg, maar wel een zonder buren!! :D :D :D En dat is waar je op doelt natuurlijk. gna gna gna

Groeten!!

Sambo
14-11-2001, 13:22
HAHAHAHAHA!!! Die Henk!

Ik heb het geluk dat mijn vriendin het ook ontzettend belangrijk, leuk, mooi etc... vindt om een goede set te hebben staan. Als het budget maar een beetje binnen de perken blijft, maar dat zit wel goed. Ik kan haar altijd snel genoeg overtuigen. Als ze nog twijfelt dan vertel ik haar gewoon het lange verhaal dat smartsys net geschreven heeft en ze gaat zo overstag!! ;) :D

Maar goed, bedankt voor de wijze woorden. Hoe mooi het ook lijkt ik zal op mijn hoede blijven :D :D

Groeten

PS: ik heb nog een gelukje. Het bed heb ik al dus ik kan weer meer aan de versterker besteden!!! LOL

smartsys
14-11-2001, 15:35
Blij dat iedereen vindt dat het een goed stuk is, al staan er hier en daar wel menig spelfout in.

De moraal van het verhaal blijft nog steeds dat wanneer je iets goed WILT doen, je het beter in één keer goed KUNT doen.

Nu geld uitgeven aan een mindere set en over 3 jaar aan een betere en weer ff later aan een echte goede is twee keer geld weggooien. Doorsparen en dan goedkopen kan ook.
Ik weet niet hoeveel een vakkenvuller bij AH verdient, maar ik ben jaren lang postbode geweest bij PTT en later KPN en ik verdiende daar ongeveer 400 gulden per maand. Hiervan hield ik per maand 100 gulden over en met 91,00 gulden studie financiering had ik 200,00 in de maand om zelf iets mee te doen. Ik woonde overigens gewoon thuis bij Pa & Ma en hoefde niet veel kostgeld te betalen. Het is gewoon net wat je belangrijker vind. Ik ging zaterdag avond thuis zitten om zo 100 gulden per maand te kunnen sparen voor een DVD speler dan dat ik iedere week net als mijn vrienden in een kroeg zat en in één avond 150 gulden uitgaf. Natuurlijk gebeurde dit ook af en toe, maar door niet te veel te gaan spaarde ik evengoed beetje bij beetje.

Ik noem wel een versterker van 9100,00 gulden als beste alternatief, maar de spulletjes van NAD zullen ook zeer goed voldoen voor iemand die geen 25.000,00 gulden overheeft voor een audio set. Maar om iemand te behoeden voor een mogelijke miskoop geef ik het advies om dan één of twee jaar door te sparen en dan een set zonder speakers van 4500,00 te kopen en dan 5 speakers voor 2000,00 en later een sub van hetzelfde bedrag. Dan heb je WEL een goede set die je ook vele jaren plezier zal geven. Ik werk nu ongeveer 4 jaar en heb ook onlangs een huis gekocht. Ik ben nu een halve miljonair in de min en toch kan ik nog geld op sparen voor een set goede surround speakers.
Ik kan nu wel denken ik geef maximaal 300 tot 400 per speaker uit, maar dan weet ik dat ik er niet 100% tevreden mee ben en mezelf behoorlijk ga ergeren aan een mindere geluidskwaliteit die in dit geval ook nog gepaard gaat met te grote en opzichte speakers. Ik spaar dus ff door zodat ik straks een setje echt goede surround speakers heb die zolang ik ze gebruik mij plezier en tevredenheid verschaffen. Dit kost mij wel meer, maar ik heb het er voor over.

p.s. Ik moet zelf ook een pleuris eind rijden naar Sneek. Het is 200 kilometer, dus ongeveer 1 uur rijden. Ik heb het voordeel dat ik een lease auto van mijn werk heb en dus zelf niet alle kosten voor zo'n ding krijg, maar ik kan goed begrijpen dat iemand geen 10.000,00 gulden aan een versterker kan uitgeven. Nogmaals ik draag deze apparaten ook alleen aan om aan te duiden hoe je iets echt goed aan pakt en hoe je een bepaald probleem echt goed op kunt lossen.

In dit geval zou ik voor een NAD surround set gaan icm. met Dali speakers of een Denon Stereo set icm. B&W DM 600 serie speakers. In bijde gevallen een goed tot zeer goed stereo geluid en in het eerste geval ook nog een goed surround geluid.

Sambo
15-11-2001, 07:34
Je hebt wel gelijk dat wanneer je het goed wilt doen het beter in 1 keer kunt doen. Maar de een heeft er natuurlijk meer voor over dan een ander. En voor de een is een set van fl 15000,- goed, maar voor de ander kan ook een set van fl 2500,- geweldig klinken.

Ik denk dat mijn maatstaven iets lager liggen dan die van jou.

Die NAD surround set en die Denon set die je noemt, in welke prijsklasses moet ik denken?

Bedankt!

Groeten

smartsys
16-11-2001, 16:34
De prijs van de NAD T761 Receiver is ongeveer 2175,00
De prijs van de NAD T550 dvd speler is ongeveer 1739,00

Verder moeten daar natuurlijk nog speakers bij, maar om binnen je budget te blijven zal je echte bagger speakers moeten gebruiken en daar dat is zonde.
Ik ben bij Dali uitgekomen, omdat Dali goed klinkt, vooral aan NAD, en de prijs is erg vriendelijk.
Dali Blue 6006 van ongeveer 699,00 per stuk als front.
Dali Blue 1001 van ongeveer 299,00 per stuk als rear.
Dali Blue C1000 van ongeveer 515,00 als center.

Het totaal komt dan op 6425,00. Aanzienlijk meer dan je budget nu toe laat, maar je kunt ook eerst starten met deze set zonder de rear en de center speaker. Die voeg je gewoon volgend jaar toe. Dan zit je op 5315,00. Nog steeds vrij veel, maar wel een semi high-end set. Deze prijzen komen overigens van de website van stassen.nl Ik hoor alleen minder goede verhalen over deze toko, dus don't blame me. Bel anders Audio Selectief in Sneek eens op, vraag of Henk een goede surround set met NAD, Marantz of Denon in elkander wil flansen en ga er eens naar toe. Mij heeft het flink geld bespaard om daar mijn spullen te kopen, misschien geld voor jou hetzelfde.

Die Denon set is een STEREO set en die zit dacht ik binnen jou budget van 4500,00. Je kunt die set natuurlijk ook altijd nog uitbouwen naar surround door later een surround versterker, DVD en de rest van de speakers te kopen, maar je bent dan wel aanzienlijk duurder uit dan de NAD set icm. de DALI speakers.

Maar je moet het zelf weten. Ga de NAD in ieder geval eens beluisteren en vraag ook eens ergens om een goede STEREO set binnen jouw budget neer te zetten bij een TV om te kijken hoe een film dan klinkt. Een goede stereo set kan ook ruimtelijke effecten weergeven, al is dit minder duidelijk dan bij een 5.1 set.

Sambo
17-11-2001, 14:31
Ik heb niet zo heel veel tijd dus snel ff een berichtje.
Jeroen bedankt voor je reactie. Ik ga het een en ander eens uitzoeken wat je zei.

I'll let you know!!

Groeten

smartsys
20-11-2001, 19:59
En hoe zit het met de zoektocht?

forzavado
21-11-2001, 10:43
Even off topic. Sambo ben jij (iemand anders kan natuurlijk ook) ergens de B&W dm603s2 tegengekomen tegen een zacht prijsje. Ik zou deze speakers wel willen maar niet tegen het volle pond (1100 piek).

Ik zou ook wel willen weten hoe het er mee staat. Laat het even weten.;) Groetjes.

Sambo
22-11-2001, 06:51
Goedendag allen! Ik leef nog.

Ik zit helaas nog niet tussen de surround speakers te genieten. De zoektocht staat helaas even op een zacht pitje. Ik ben nogal druk de laatste tijd vanwege mijn nieuwe woning en het wordt alleen nog drukker. Dat kwam er vij onverwachts tussen dus vandaar. Ik zit dus even ergens anders met mijn hoofd. Maar ik ga de draad zo spoedig mogelijk weer oppakken.

forzavado ik ben de B&W dm603s2 niet tegengekomen voor een zachte prijs. Alleen voor die prijs die jij ook noemt.

Zo gauw er weer nieuws is laat ik het weten. Bedankt!!

forzavado
23-11-2001, 07:30
forzavado ik ben de B&W dm603s2 niet tegengekomen voor een zachte prijs. Alleen voor die prijs die jij ook noemt.
Gelukkig leef je nog. Ik werd al bang:D
Ik heb ze eenmaal voor 799 gezien, helaas ik was te laat (met luisteren) en wilde me nog verder orienteren. Ik zag vanochtend de 2802 van Denon (DTSES, plII) trouwens in de krant voor 2479 bij Foka.
Ik doe het ook maar even rustig aan vanwege tentamens. Maar over twee weken is het weer feest! Groeten!

Ralph
23-11-2001, 19:32
b&w 603 s2, bij Overgaauw in Leiden nu f 899,-