PDA

Bekijk de volledige versie : Vragen over afspelen NTCS (R1) DVD



hklink
14-06-2003, 21:53
Ik heb onlangs mijn dvd-speler regiovrij gemaakt. Ik heb een tweetal R1 dvd's (NTSC) gekocht, te weten 'The pink panther strikes again' en 'Return of the pink panther'. EINDELIJK!! :-)

Mijn Philips-TV (4:3, 63cm) kan NTSC weergeven en mijn speler heeft een functie waarmee ik NTSC naar PAL om kan zetten (Quasi PAL). Deze optie kan aan of uitgezet worden. Ik heb de DVD-speler zo ingesteld dat hij gewoon het NTCS signaal doorgeeft. Dat is duidelijk te zien, want de beeldlijnen op de tv zijn plotseling beter te onderscheiden. Bovendien zie je de tv even 'schakelen' zodra er een NTCS dvd afgespeeld wordt. Net alsof je een nieuwe refreshrate van je monitor instelt op je pc. Wat mij opvalt is het volgende:

1) De beide films hebben een aspect/ratio van 1:2.35. Het lijkt er echter op alsof het beeld een tikkeltje hoger is. Ik heb het nagemeten en de verhouding komt neer op ongeveer 1:2.11 ofzo. In de praktijk betekent dit dat ik ongeveer 1.2 cm meer 'filmbeeld' heb in de hoogte, dus in totaal 1.2 cm minder zwarte balken. Waar zou dit aan kunnen liggen? De verhoudingen lijken normaal (de personen lijken niet uitgerekt te zijn), maar dit kan bedrog zijn, omdat het verschil in de aspect/ratio erg miniem is. Is dit probleem te verhelpen met een andere DVD-speler of TV of heeft iedereen met een PAL TV daar last van?

2) Het beeld loopt niet altijd vloeiend. Dat is zeker te zien indien de camera van links naar rechts beweegt. Met name de achtergrond lijkt dan schokkerig te bewegen. Dit is NIET het schokken dat je om de halve seconde krijgt bij een NTCS naar PAL-conversie, want die staat echt uit. Ligt dit aan de opname? Of heeft dit te maken met de 3:2 pulldown? Hebben Amerikanen daar ook last van als zij een DVD op hun speler afspelen? Is dit probleem te verhelpen met een andere DVD-speler?

Alvast bedankt voor de uitleg.

Nathan Strik
14-06-2003, 22:25
En de antwoorden:

1) Als je geen merkbare vervorming ziet, kan het ook dat er wat beeld in de overscan verdwijnt van je TV. Kun je screenshots maken? Meet anders eens een screenshot op in Photoshop om te kijken wat de preciese verhouding is. (Mij een screenshotje mailen mag uiteraard ook, dan meet ik hem ff op) ;)

2) Ja, dit is 3:2 pulldown en dus hetzelfde wat de Amerikanen ook zien als ze een DVD afspelen. Dit "probleem" (ik vind het niet zo erg) is alleen te verhelpen als je over een progressive speler en progressive weergaveapparatuur beschikt (bijv. een projector/HDTV).

Ik hoop dat dit de boel opheldert.