PDA

Bekijk de volledige versie : beeld slecht bij RGB-instelling



sender
02-11-2001, 00:54
Dag DVD-liefhebbers,

Ik heb een probleem.
Heb een Sony DVD-speler (336S) en een Sony televisie.
Ertussen een SCART kabel, die ik er meteen bij heb gekocht.
Maar als ik in een menu van mijn DVD-speler beeld via "RGB" wil selecteren, zie ik heel donker beeld, terwijl ik hier op DVD.nl heb gelezen dat deze beste beeldkwaliteit moet leveren.
S-Video geeft zwart-wit beeld, dus moet wel gewoon Video instellen.

Hoe komt het dat RGB geen goed beeld geeft? Komt het door de SCART kabel?

Alvast bedankt!

PM
02-11-2001, 09:29
is het een volledig bedrade kabel?
(wat kostte hij?)

bmateijsen
02-11-2001, 09:50
Misschien een domme antwoord, maar heeft je TV wel een RGB scart aansluiting? Niet alle tv's hebben een RGB scart in.. en dan kan ie inderdaad weleens een donker beeld gaan leveren...

s-video geeft zwart-wit?? das vreemd... hoe heb je die dan aangesloten?? via een scart aansluiting of direct s-video?

Kan je je scart-aansluiting nog apart definieren op je tv??

Groet Bjorn

PM
02-11-2001, 10:13
zwart/wit beelden heb ik ook weleens gehad...
Dat was het gevolg van een slechte kabel... andere kabel voor dezelfde aansluiting werkte wel. De kabel had wel de goede bedrading voor de aansluiting die gemaakt werd..

Deze ervaring heb ik al 2x gehad met slechte kabels...

Dus bespaar niet op kabels!

Eric van Ballegoie
02-11-2001, 10:36
Het lijkt er inderdaad op dat je geen volledige dedrade kabel hebt. Koop een 'high-end' scart kabel waarvan alle pinnen verbonden zijn, dan is het probleem waarschijnlijk opgelost.

sender
02-11-2001, 12:01
Bedankt voor jullie reactie!

Eerst even wat vraagjes beantwoorden:

PM:
- als je met volledig bedrade kabel bedoelt of het een 21-pins kabel is --> ja
- Kostte ongeveer fl. 30,-

bmateijsen:
- TV heeft WEL RGB-ingang
- S-Video aangesloten via zelfde SCART (heb dus alleen die SCART aansluiting)

Ik begrijp dat ik een volledig bedrade 'high end' SCART kabel moet kopen.
Nog ff wat vraagjes:
- Wat houdt dat 'high end' in? Anders dan 'gewone' volledig bedrade kabel?
- Hoe duur is ongeveer zo'n kabel?
(Wel vaag dat BCC verkoper (waar ik DVD-speler heb gekocht)deze SCART kabel heeft aangesmeerd, maar ja... die weten ook niet alles)

Raskel
02-11-2001, 12:48
Het verschil met 'high end' scarts en de "goedkope" scarts zit erin dat de 'high end' scarts alle 21 pinnetjes apart met geisoleerde kabeltjes verbinden, minder verlies en betere kwaliteit. Deze kabels zijn vaak ook een stuk robuuster. Mijn Ixos kostte 130,- ik denk dat je ook in deze prijsklasse moet kijken.

Alex van den Berg
03-11-2001, 21:28
S-Video geeft zwart-wit beeldDit duid op een defecte, of niet volledige bezette scartkabel.
Bij S-Video worden helderheid en kleurinformatie via een aparte ader met de TV verbonden... Indien de verbinding voor de kleurinformatie verbroken is, wordt het beeld zwart-wit.

sender
04-11-2001, 10:37
Heb bij MediaMarkt een high end SCART kabel (1,0 m) gezien voor ongeveer fl.60,-.

Is deze over het algemeen goed genoeg?
En zal ik duidelijk verschil kunnen zien tussen de RGB-instelling met de nieuwe kabel of de huidige Video-instelling met de (deels) kapotte kabel (vind het beeld nu namelijk behoorlijk scherp en ik heb maar een 21'' tv'tje, niet eens breedbeeld).