PDA

Bekijk de volledige versie : Dali suite of Kef Q



InSomNiaC
15-06-2003, 12:21
Binnenkort wil ik mijn HT behoorlijk upgraden.
De reciever wordt een NAD T752. Dat staat vast.
Maar ik twijfel nog over de Speakers en zeker met name voor de plaatsing van de rears.
Optie 1:
Dali suite 2.8 Front
Dali suite 0.8C Center
Dali suite 0.8R Achter

Optie 2:
Kef Q5 Front
Kef Q9c Center
Kef Q2ds Achter

Qua totaal prijs vrijwel gelijk. 2135 tegen 2250 resp.
Dus nog even geen sub.

Maar de plaatsing van de Achter Speakers moeten (te weinig ruimte) boven (net achter) de luisteraar geplaatst worden. Naar ik meen zijn de Kefs gemaakt om naast/achter de luister opgesteld te zijn.

De Dali's kunnen wel zo geplaatst worden als ik wil. Heeft iemand al ervaring met de Dali's of plaatsing van de Q2ds. Ga ze binnenkort wel luisteren (de Dali 2.8 tegen Kef Q5), maar ervaring van anderen en dan zeker met betrekking tot de rears vind ik even zo belangrijk.

Groetjes,

Jeroen.

Peter Porrio
16-06-2003, 08:17
Ik heb bij de keuze van mijn speakers eveneens de KEF Q5 en Q7 meegenomen in de luistersessie. Ik vond dat deze speakers te weinig bas weergaven hetgeen de volheid van de muziek niet ten goede kwam. Ik heb deze speakers beluisterd op een Onkyo reciever die van zichzelf redelijk wat bas kan produceren. Om eerlijk te zijn vielen de KEF's me een beetje tegen in vergelijking met andere (lees goedkopere) speakers.

Ik denk wanneer je een zeer goede sub erbij dat de speakers beter uit de verf komen. Doe je dit niet dan zul je waarschijnlijk ook moeten concluderen dat het geluidsbeeld te kort schiet.

Hoekie
16-06-2003, 09:16
Hallo,

Ik heb onlangs de kefs beluisterd omdat ik ook nieuwe boxen wil gaan aanschaffen.

Uiteraard de Q5 en de Q7 beluisterd via een sony reciever (omdat ik die zelf ook heb)
Ik moet zeggen dat ik de q5 mooier vind klinken dan de q7.
Daarbij is de q7 behoorlijk groter dan de q5.
Wat de bass betreft vond ik niet verkeerd o de q5.
De q5 ook nog naast een BenW 603S3 gehad.
Maar dan wint de q5 absoluut. Men zegt dat je ook naar de BenW 604 moet gaan luisteren... die schijnt nog mooier te klinken maar goed dit is ook weer een stuk groter dan de q5.

Ik ga voor de q3 achter (mijn vrouw vind deze mooier dan de q1 op paaltjes :P )

Een sub zal waarschijnlijk een rel q200 worden.....

Succes!

Bob Bakker
16-06-2003, 11:13
Ik sluit me aan bij Pjotr. Ik heb de KEF Q5 beluisterd in combinatie met een NAD receiver (type weet ik niet meer) en ik vond deze ook te kort schieten qua bas. Ik hou zelf van speakers die een warm geluid produceren en toen ik de Dali's hoorde was ik direct verkocht. Dat was niet de Suite maar de Blue 5005. Als de 5005 representatief is voor de hele Dali lijn kan ik toch wel stellen dat Dali speakers een warm en aangenaam geluid produceren.

Wat betreft de rears. Daar heb ik twee Dali Blue 2002 speakers hangen. Die hangen redelijk hoog (ik schat 2 meter) en net iets achter de luisterpositie (aan de zij muren). Dat gaat prima. Ik heb zeker voldoende ruimtelijk effect. Ik heb ook geen sub vanwege budget redenen maar ik kan niet echt zeggen dat ik 'm mis.

Veel succes en vooral plezier bij het beluisteren.

Bob

Frank H
16-06-2003, 11:15
Zelf heb ik een NAD T741, maar subwoofer signaal bij DTS laat te wensen over (zie andere thread).

Vraag dit eens even na waar je de NAD gaat kopen.

Ik heb gecombineerd met rear speakers R1000, deze zijn wel uiti een totaal andere prijsklasse, maar als voordeel dat je ze aan plafond kunt plaatsen, tweeter zit aan de onderkant.

Succes

forzavado
16-06-2003, 11:23
Zlef heb ik de suite 2.5 als voor en de 1.5 als center en achter. Destijds heb ik eveneens naar de q5 en q3 geluisterd. Die KEF's klinken heel fijn en zetten een mooi genuanceerd beeld neer. Ik vond de Dali's toch net even aantrekkelijker omdat ze het geluid net wat krachtiger neerzetten, zeker voor HT vond ik dit belangrijker (dit zal zeker met de door jullie genoemde bass weergave te maken hebben). Daarnaast geven ze stemmen net wa voller weer dan de KEF's op mijn reciever. Voor stereo staat mijn sub altijd uit en mis niets met deze speakers.
Nadeel van de suite serie vond ik wel de achterspeakers. Voor muziekdvd's die veel achterkanalen gebruiken vind ik dat het geluid net niet lekker los kwam van de speaker (klonken nogal plat), vandaar dat ik toen voor de suite 1.5's ben gegaan. Nu is het een mooi samenhangend setje.

Ik heb overigens de suite 2.8 e.d. nog niet gehoord.

forzavado
16-06-2003, 11:27
Zelf heb ik de suite 2.5 als voor en de 1.5 als center en achter. Destijds heb ik eveneens naar de q5 en q3 geluisterd. Die KEF's klinken heel fijn en zetten een mooi genuanceerd beeld neer. Ik vond de Dali's toch net even aantrekkelijker omdat ze het geluid net wat krachtiger neerzetten, zeker voor HT vond ik dit belangrijker (dit zal zeker met de door jullie genoemde bass weergave te maken hebben). Daarnaast geven ze stemmen net wat voller weer dan de KEF's op mijn reciever. Voor stereo staat mijn sub altijd uit en mis niets met deze speakers. Ik denk dat als je een goede muzikale sub (zoals subs van Dali) naast de KEF zet, wat ik dus niet heb, dat de bas geen probleem is.
Nadeel van de suite serie vond ik wel de achterspeakers. Voor muziekdvd's die veel achterkanalen gebruiken vind ik dat het geluid net niet lekker los kwam van de speaker (klonken nogal plat), vandaar dat ik toen voor de suite 1.5's ben gegaan. Nu is het een mooi samenhangend setje.

Ik heb overigens de suite 2.8 e.d. nog niet gehoord.

ps. op mijn site heeft volgens mij ook iemand de t752 met de dali suite, gebruik daar de zoekfunctie eens op dali.

Raskel
16-06-2003, 15:32
Ik heb zelf de voorloper van de Q5 de Q55.2 en ik moet beamen dat de laagweergave wat tegenvalt. Daar staat wel tegenover dat het laag wel heel erg strak is en niet "boemerig". Ik combineer met een B&W ASW1000 subwoofer die het gemis van laag goed compenseert (ook al maakt het nu niet meer veel uit aangezien m'n fronts op small staan). De Dali's in kwestie heb ik nog nooit gehoord, daar kan ik dus ook niet over oordelen.

Succes met je keuze!

InSomNiaC
16-06-2003, 17:23
Zelf heb ik de suite 2.5 als voor en de 1.5 als center en achter.
Ik heb overigens de suite 2.8 e.d. nog niet gehoord.
ps. op mijn site heeft volgens mij ook iemand de t752 met de dali suite, gebruik daar de zoekfunctie eens op dali.

De 2.8 zouden beter moeten zijn dan de 2.5.
Tenminste op papier dan. Ze hebben o.a. een betere laag weergave.
Ik heb inderdaad de set bekeken van MasterP. Het is alleen jammer dat er geen ervaringen of interactie bij zit.

Maar in iedergeval bedankt forzavado.

Groetjes,
Jeroen

tan1415
16-06-2003, 23:03
Hi,

Ik heb zelf de Q50 van KEF als mijn fronts met Q10s als rears. Ik heb het gecombineerd met de Sony 940 QS...maar speakers kunnen makkelijk met duurdere amps mee.
Qua bas is de KEF iets minder...niet ecjht subbass, maar midbass is top. Zeker de Q50. Binnen zijn kunnen speelt het erg goed.
Ik heb zelf 10 jaar zonder subwoofer gezeten en ik moet zeggen ik het niet echt miste.
De Dali ken ik niet, maar met Sony vond ik de KEF echt mooi klinken.

PS ipv van de 2Ds, zou ik ook naar de q1 luisteren voor de rears. Nadeel van de 2DS heb ik begrepen is dat je het niet overal kan neerzetten. Eigenlijk moet het naast je worden opgesteld op gelijke breedte met je frontspeakers. Als ik jouw was zou ik met KEF of een echte kenner over laten informeren

InSomNiaC
17-06-2003, 13:04
PS ipv van de 2Ds, zou ik ook naar de q1 luisteren voor de rears. Nadeel van de 2DS heb ik begrepen is dat je het niet overal kan neerzetten. Eigenlijk moet het naast je worden opgesteld op gelijke breedte met je frontspeakers.

Dat dacht ik ook. Heb goed gezocht en nagevraagd, en ben tot de conclusie gekomen dat de 2ds niet in aanmerking komen.

Mocht ik dan voor de Q1 als rears gaan hou ik wel 300 euro "over". :wink:
Ik begrijp dat als ik eventueel kies voor de Q dat dan een sub wel een aanbeveling is. Heb helaas nog niets vernomen van m'n audio dealer,
voor een luistersessie :(

InSomNiaC
19-06-2003, 10:49
Heb ik weer,
ben ik helemaal vol van de NAD 752, luister ik een pioneer koop ik hem gelijk (vsx-d2011s). Zeker met alle extra optie's en toekomst gerichtheid (7.1). Alleen die speakers he. Denk dat ik nog even door spaar en ga voor final electrostaten. Wel wat duurder, maar met de model 700 als front en center en de model 200 als surround (4x?) mooie sub erbij, wel tof volgens mij. Speakers tegen de muur monteren, steken slechts 5 cm uit. ;-)
In iedergeval bedankt iedereen voor de bijdrage.