PDA

Bekijk de volledige versie : Regio 1, 4, super illegaal !!!



martin
02-11-2001, 11:21
Vandaag ontving ik een nieuws brief van een gerenomeerd DVD-winkel.

Ik las hier de volgende Quotes:

Een half jaar geleden heeft de NVPI een kort geding gewonnen tegen een videotheek, die regio # 1 verhuurde. Er zijn al tekenen, dat men import vanuit andere Europese landen (inclusief Belgie) tegen wil gaan. Uiteraard gaat dat niet 'officieel'.


Onlangs heeft men zelfs een procesverbaal opgemaakt voor de verkoop van een tweedehands regio #1 DVD (Jean-Claude van Damme: Desert Heat) van een partikulier, waarvan zelfs niemand van de NVPI de rechten bezit

Binnenkort invallen bij consumenten, die regio 1 bezitten? Moeten we met z'n allen naar een heropvoedingscentrum of zo ?


Deze NVPI Maffia gaan wel heel erg ver, nog even en we worden helemaal ingepakt door die lui, teveel betalen voor kale versies, films die in regio 2 nooit zullen uitkomen ( I.V.M rechten )
Het is toch belachelijk dat nu al een 2'de hands regio 1 of 4 DVD aanbieden op een forum zoals dit al strafbaar is, ik weet niet wat de boeten was maar dat zal wel niet echt weinig zijn.

U BENT GEWAARSCHUWD !!!

Malle_eppy
02-11-2001, 11:33
ze moeten echt opzoute nou met dat geouwehoer want het is gewoon een feit dat r2 over het algemeen uit de baggersloot getrokken graftroep is. en als je dan als europeaan een steentje wil bijdragen aan het wegkwijnende amerikaanse imperium dan is het weer niet goed, het zijn toch vrienden van ons.....

kortom r1 is goedkoper, beter, en nog goed voor je engelse taalvaardigheid ook dusse kappe met dat gezeik!!

hitch_fan
02-11-2001, 11:51
Tegengaan van import uit andere Europese landen, als het tenminste EU leden zijn, is de grootste onzin. Binnen de EU is er vrij verkeer van mensen en goederen, inclusief DVD's. Er bestaat feitelijk geen import en export tussen de lidstaten meer omdat het 1 grote markt is geworden. De NVPI kan hoog of laag springen maar daar kunnen ze niets aan doen.

De regels tov R1 import door bedrijven in de diverse lidstaten van de EU zijn mij volkomen duister. Zo kan Amazon Frankrijk vrijelijk R1 DVD's te koop aanbieden ... En als inwoner van de EU mag ik die R1 DVD's uit Frankrijk gewoon naar Nederland laten komen. Dus wat wil de NVPI daar aan doen? Met een colonne overvalwagens naar Frankrijk gaan?

Particuliere import van R1 DVD's verbieden lijkt mij praktisch gezien erg moeilijk. Hoe willen ze dat in vredesnaam controleren?

PM
02-11-2001, 11:52
Inderdaad... heb nu wat R4 dvdtjes 'van iemand geleend' en die zijn stukken goedkoper! (zelfs ook gewoon nl ondertiteld)

Rudy Mas
02-11-2001, 12:38
Hallo,

Import verbieden binnen de EU zal nooit lukken, de reden hiervoor is heel simpel. Op de DVD's staat namelijk vermeld dat je ze niet mag exporteren buiten de EU, maar het is wel zo dat de filmrechten meestal worden gekocht enkel voor de Benelux, op een enkele DVD na die enkel in Nederland of Belgiƫ mag verkocht worden. Dit heeft te maken met het feit dat een Belgische en een Nederlandse firma afzonderlijk de rechten hebben voor die films.

Trouwens, partikulieren die Region 1 DVD's verkopen in de Benelux zijn inderdaad strafbaar daar er op de cover meestal vermeld staat dat ze niet buiten de USA mogen verkocht worden. Echter een partikulier die de DVD's in Amerika koopt en laat overkomen is niet strafbaar. Wel de winkel die ze verstuurd.

Is natuurlijk allemaal heel absurd, hopelijk leverd het onderzoek dat de EU momenteel bezig is ons op dat ze de region codering bij wet gaan verbieden. (Er is namelijk een onderzoek gaande tegen oneerlijke praktijken/prijzen door de region codering van DVD's.) Maar ja, de EU kennende kan dit toch nog enkele jaren duren. :mad:

System 3rror
02-11-2001, 13:18
Ik ga denk ik maar emigreren naar Amerika ofzo :)

Heb je dat gezeik niet dat je ze niet mag importeren en zijn de prijzen tenminste stukken goedkoper dan hier!!

martin
02-11-2001, 13:35
Ik vraag me af dat politiek gezien die NVPI zo ver mag gaan met hun praktijken. Dat er in Regio 2 ook al import verbod is, is natuurlijk helemaal van de gekke, dus een DVD'tje uit belgie importeren mag niet ???

eigenlijk zou hier gewoon duidelijkheid moeten komen en wettelijke regels moeten komen.

forzavado
02-11-2001, 13:51
De nvpi baseert haar besluit op de merkenwet. De europese commissie is er mee bezig en ze gaan dan iets wettelijk vaststellen (dus of nvpi krijgt gelijk of niet), maar dat zal wel even duren de politiek kennende. Maar ik blijf gewoon kopen in het buitenland!

Malle_eppy
02-11-2001, 14:36
nvpi zijn zeker ambtenaren, net zoon kolere instelling als een ander matennaaieringe instelling als het gak of de belastingdienst die het niet leuker kunnen maken, in een woord :

MONGOLEN

zo ik heb mijn woede wel weer geuit voor vandaag wat betreft r1 import....

Olaf M.
02-11-2001, 21:51
Smokkelwaar van de 21ste eeuw : DVD !!

Eric van Ballegoie
03-11-2001, 09:31
Ik heb het bericht zelf niet ontvangen, maar ik neem aan dat het bij Ro-Disc vandaan komt. Vergeet niet dar Ro-Disc veel belang heeft bij import en dat alles hier een beetje wordt aangedikt om mensen in de pen te krijgen. Import die je persoonlijk doet (DVD'tje bestellen bij Express of Amazon) kan niet strafbaar worden, en ook het bezitten van R1 titels is gewoon legaal. Verkoop en verhuur mag alleen niet in Nederland.

martin
03-11-2001, 10:05
Ik dacht altijd dat nederland een Gedoog beleid voerde?
Tenminste met Drugs, prostitutie, Illegalen, E.D dus in dit rijtje past DVD dan niet in thuis. :confused:

calex
03-11-2001, 12:47
Ik mag wel uitkijken 75% van mijn dvd,s
komt uit het buitenland :D :D
lekker goedkoop

Grtz.Henny

Menno
03-11-2001, 15:36
Wat een heisa zeg. Maareh bij de Videoland verhuren ze ook gewoon R1 DVD's. Dus ik snap het niet helemaal...

martin
03-11-2001, 17:38
Heee wat is het adres......:cool:

SpaceWolve
03-11-2001, 17:54
Bij ons kun je in elke videotheek ook gewoon regio 1 huren, maar zodra de regio 2 uit komt verkopen ze alle regio 1 exemplaren weer.

PM
05-11-2001, 10:21
bij ons ook.. verschilt per videotheek... de ene heeft maar een enkele R1 de ander een complete collectie..

phuitema
05-11-2001, 11:12
Alles moet global : politiek, geld, sex etc maar dvd mogen zich houden aan de regio's. Misschien moet de filmindustrie zich realiseren dat ze maar eens moeten voldoen aan de vraag ivp van markt bescherming.

Een film zou toch best wel in meer landen in primiere kunnen gaan dan de US. Het aanbod wordt dan in eerste instantie door de wereld bevolking bepaald en niet de bioscoopbezoekers van de US. D'as pas global ....

Sweet dreams are made of ....

Patrick

forzavado
05-11-2001, 14:26
Dat vind ik dus het smerige van de nvpi, de een pakken ze wel de ander niet. Misschien doen ze het in de toekomst (helaas!) consequenter.