PDA

Bekijk de volledige versie : Infinity Reference speakers ?



bwslob
02-11-2001, 10:44
Hallo,

Wie heeft er ook redelijke slechte ervaringen met deze speakers?
Ik heb als front de ref. 81 MKII, als center de 100 MKII en als surround de 131 MKII. Deze speakers hebben naar mijn inzien geen goede mid- en laagweergave. Ook heb ik al diverse recievers vevangen omdat het geluid niet om aan te horen was, nu bezit ik over een gloednieuwe Technics SA-DX950 (DD,DTS en 5x 100 watt aan 6 ohm) wat toch een redelijke goede versterker is. Vooral in Dolby Surround (ik luister altijd mijn muziek in deze modus) vindt ik het geluid over de speakers zeer slecht LEES:

-Weinig Bass
-Te hoog (schel)
-Mid vervormt.

Ik zit nu te denken om Tannoy of JBL speakers te gaan aanschaffen. Wat raden jullie mij aan ?

met vriendlijke groet

bart willem slob

PM
02-11-2001, 10:57
luister ook eens naar dali speakers... neutraal / warm geluid.
helder hoog en goed laag..
Niet eens zo duur... vanaf 450 voor zuil speakers, ik weet niet wat de speakers kosten waar je in geinteresseerd bent maar Dali heeft voor +/- 800,- p/zuil ook nog net iets mooiere speakers..
(blue series)

bwslob
02-11-2001, 12:40
Kijk daar heb ik nou tenminste iets aan. Dali zijn dus goede speakers (heb ik wel voldoende power (5x100watt) om deze aan te sturen?

forzavado
02-11-2001, 12:46
Goede speakers bestaan. Maar of ze voor jou goed zijn is natuurlijk maar de vraag. Ga dus lekker luisteren. Heb je hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=1806) al gekeken, staat ook het een en ander over speakers.

PM
02-11-2001, 12:47
als het 100 w RMS vermogen is bij 4 ohm... dan is dat wel voldoende...
Ik heb zelf de speakers en stuur ze met 140w aan maar 100w moet ook ok zijn..
De fabrikant raad 25 - 150 watt (bij 8 ohm) aan...
'T is maar net hoe groot je ruimte is en hoeveel herrie je wilt maken :)
Het zijn 4 ohm's speakers

(ok ik wil geen discussie starten over hoe je vermogen meet... ik weet dat het op veel manieren kan... en dat ik eigenlijk nog meer moet vermelden als ik het op de juiste manier wil vergelijken.)

kijk maar eens op http://www.dali.dk
de 5005 speakers zijn nu in de aanbieding bij http://www.hobohifi.nl
maar ja je weet het he? Ga maar luisteren

bmateijsen
02-11-2001, 13:17
Bart Willem,

Die Infinity's ref. MKII zijn geen verkeerde speakers... maar ze hebben wel wat input nodig... Daarnaast heb ik wat zijdelingse opmerkingen die misschien ervoor zorgen dat je niet je speakers hoeft te vervangen...

Het aansturen van je speakers... in dolby surround mode (tijdens muziek) zorgt ervoor dat je de dsp in je versterker aanspreekt.. deze gaat met alle mogelijke middelen proberen de stemmen in de center speaker te duwen + wat hoge geluidjes....

Dit zorgt dus direct voor vervorming in je muziek...

Dus start eens met muziek in stereo en begin dan bij de bron.
Check of je versterker/ receiver bass en treble beide neutraal staan.. dit is vaak op "0".

Wat voor interlink heb je tussen je cd-speler en je versterker?? Is dit een digitale interlink of analoge interlink.. Het zou een analoge moeten zijn... dit i.v.m. de neutraalheid van de interlink en een stukje geluidskleuring (dit heeft een digitale niet...)
Hoe is de kwaliteit van de kabel? Gewoon een wit-rode stekker of een kwaliteitskabel?? (verhouding koper + andere geleidende materialen)

Check even je kabels naar je speakers.. zijn deze niet gebroken/ onderbroken.. etc... Kijk ook even naar de kwaliteit.. heb je juist dikke kabels of hele dunne... (niet dat er een standaard is, maar hoe meer koper (tot op een bepaalde hoogte) des te meer geleiding... (ze moeten even lang zijn, en niet langer dan nodig...)

Als dit allemaal oke is...

Gaan we over naar je speakers.. Hoe staan deze opgesteld?? Probeer je speakers zo op te stellen dat je luisterpositie ongeveer op 3 meter afstand is en je een driehoek vormt met je speakers... Dit is de sweet spot, met andere woorden de ruimte waarin je het totale geluidsbeeld hoort... Zet eerst de speakers zo neer dat ze met hun rug evenwijdig aan de muur staan.

Ga nu luisteren... Hoe is het geluidsbeeld, hoor je alle hoge tonen, mid-tonen en lage tonen.. Je kan daarna kiezen om wille van de hoge/ lage tonen de speakers langzaam in te draaien en dan naar je toe... Zo moet je de ideale balans vinden.

Heb je nog steeds een klote geluid, check dan eens of je hetzelfde geluid kan terugvinden in je cd-speler, sluit dan direct op je cd-speler een goede headphone aan een sennheiser 540 bijvoorbeeld. en luister of je deze geluiden die je in je boxen vindt ook in je headphone vindt.

Is je cd-speler oke.. dan moet je eens naar je speakers gaan kijken....

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb....

Groet Bjorn

bwslob
02-11-2001, 13:25
Kijk eens aan wat een informatie! Ik ga het straks allemaal rustig en uitvoerig doornemen, en zal dat uiteraard hier even melden.
Wat betreft de rest; Ik heb inderdaad voor de fronstspeakers een duurdere kabel genomen (10 mm2 koper) met banenplug aansluiting. De bass en trebble staan inderdaad op "0" en dat wil ik ook zo laten om geen vervorming te laten optreden. Mijn versterker is een Technics SA-DX950 en de cdspeler is een Denon DCD735 met Alpha processing. Deze is optisch en analoog aangesloten, maar bijna altijd werk ik met digitaal... wist ook niet dat er dan enige verkleuring binnen het geluidsbeeld ontstaat.

Plaatsing is inmiddels wel oke, deze staat ruim 50 cm van beide kanten van de muur. Wat betreft andere speakers deze zouden niet zo schel hoog moeten klinken en een neutrale maar diepe bass moeten hebben.

in ieder geval bedankt, en ik laat je alles nog evenb horen!

bart willem

bmateijsen
02-11-2001, 13:43
even een kleine toevoeging...

Juist bij een analoge aansluiting heb je geluidskleuring... en imaging effecten, vandaar dat een simpele upgrade andere interlinks is...

Bart Willem, doe mij echt een lol.. stereo beluister je niet in surround... goede hi-fi stereo heeft die center niet nodig... Stereo zal absoluut niet vervormen..

Misschien moet je ook even je aansluitingen van de speakers nakijken.. zijn deze wel gepolarizeerd... met andere woorden is rood ook op rood aangesloten en zwart op zwart... Je kan heel makkelijk hiermee de fout ingaan en zoals je het geluid beschrijft klinkt het ook zo als het niet gepolarizeerd is...

Hoop je een beetje geholpen te hebben..

Groet Bjorn

bwslob
03-11-2001, 08:50
Hallo jongens,

Ik heb gisteren alles even uitgebreid getest. Ik blijf tot de conclusie komen dat het geluid niet naar "mijn" wens is, en zeker niet in Pro Logic (multi channel). In stereo luisteren klinkt wel goed tot op zekere hoogte want het blijft met het "hoog" erg schel klinken en het lijkt wel of de tweeters over hun nek gaan.
Wel staat treble en bass beide op "o" ingesteld... Ook de polariteit is goed dus rood/zwart op plus en zwart op min. Sommige cd's klinken als ik de DSP van de technics aanzet heel goed (Lees: ruimtelijk geluid en het vervormt niet!) andere cd's geven het gevoel alsof weer de tweeter eruit knalt en de boxen continu blijven trillen. Dit had ik trouwens ook met de Denon AVR1601 en de Kenwood KRF 5040D recievers. Ik had toen ook dezelfde boxen...

Ik zit er sterk aan te denken om de boxen van Magnat of Tannoy te nemen zeker omdat deze merken een naam hebben hoog te houden en je er relatief weinig verkeerds over lees.

Ik hoop toch echt dat mijn Technics reciever nu goed is, want ik heb het euvel steeds bij alle recievers gehad.

alle hulp is welkom

bart willem

bwslob
03-11-2001, 13:38
Kan trouwens ook de volgende Magnat speakers kopen:

- Front : Motion 140 /4-weg 340 watt 4-8 ohm
- Center : Motion Center 2 weg 110 watt 4-8 ohm
- Rear : Motion 80 3-weg 240 watt 4-8 ohm

Hopelijk maakt magnat wel goede speakers voor een betaalbare prijs, want volgens de homepage zitten alle onderdelen op 1570 gulden incl. btw en dat vindt ik niks te duur

Geert Kranendonk
04-11-2001, 11:12
Ik kom regelmatig bij de Mediamarkt in Kerkrade/Herzogenrath (net aan de Duitse kant van de straat, de grens loopt daar middenoverheen) en ik heb daar voor mijn eigen installatie ongeveer een jaar geleden 4 stuks Magnat Motion 140 gekocht, voor 199 DM (da's dus fl 224) per stuk . De Motion 80 was daar toen overigens ook te koop, voor 149 DM (fl 168).

Ik heb daarbij diezelfde Motion Center, die ik een tikje "kaal" of "blikkerig" vind klinken naast de andere speakers, en een Magnat Motion Sub 20A subwoofer. De center speaker heb ik in een Motion Add-On kit gekocht, die met twee kleine achterspeakers erbij ook nog eens 199 DM kostte. (de kleine speakertjes heb ik dus nog in de kast liggen).

Ze bevallen mij behoorlijk goed moet ik zeggen, maar Magnat heeft wel een heel eigen, vrij "vet" en "boomy" geluid, zonder dat dat ten koste gaat van het midden en hoog. Sommige mensen die ik ken omschrijven het zelfs als "goedkoop", ik noem het liever "opvallend" of "intens".... :D

Als ik nog even naar de prijs kijk (de subwoofer even buiten beschouwing latend) heb ik dus voor fl 1120,- 4x Motion 140 + 1 Motion add-on kit gekocht.

Jouw 1570 gulden voor 2x Motion 140, 2x Motion 80 en 1 Motion Center vind ik dus eigenlijk best hoog, daar moet best wat van af te halen zijn als je goed zoekt !

System 3rror
04-11-2001, 12:50
...Ik heb daarbij diezelfde Motion Center, die ik een tikje "kaal" of "blikkerig" vind klinken naast de andere speakers, en een Magnat Motion Sub 20A subwoofer. De center speaker heb ik in een Motion Add-On kit gekocht, die met twee kleine achterspeakers erbij ook nog eens 199 DM kostte. (de kleine speakertjes heb ik dus nog in de kast liggen).
...

Geert..

Ik maak uit je verhaal op dat je tevreden bent over deze subwoofer? Ik wil deze ook kopen, kost nu fl. 299 bij Foka!
Had alleen nog geen gebruikerservaringen van anderen erover gehoord!

Tim

Geert Kranendonk
04-11-2001, 18:26
Ik heb 'm ook een tijdje geleden voor fl 299 bij Foka gekocht, en hij past in ieder geval goed bij mijn andere Magnat Motion speakers.

Het is geen enorme krachtpatser, maar genoeg om bij mij af en toe de ruitjes boven mijn deuren in huis goed aan het rammelen te krijgen.... Ik had zelf eigenlijk niet verwacht dat een subwoofer nog zoveel zou toevoegen als je al speakers met behoorlijk veel bas hebt, maar het is een hele goede uitbreiding. Hij voegt echt een belevingsdimensie toe aan films als Saving Private Ryan, U-571 etc., en ik zou 'm niet graag meer willen missen.

En de geluidskwaliteit is zeker niet slecht voor 300 piek, maar haalt het natuurlijk niet bij een sub van 1000 piek of meer..... Alle waar is naar zijn geld zeg ik dan maar, en deze is best goed voor z'n geld :D ;)

System 3rror
04-11-2001, 18:30
Ok dank je wel!!

Hoe word deze sub eigenlijk aangesloten? Ik heb er totaal geen ervaring mee...

Ga hem denk ik maar wel kopen, want geld voor zon duurdere heb ik helaas niet!!

Geert Kranendonk
04-11-2001, 20:10
Hoe word deze sub eigenlijk aangesloten? Ik heb er totaal geen ervaring mee...

Omdat het een actieve subwoofer is moet 'ie natuurlijk in het stopcontact, en daarnaast gaan er achterop twee tulpstekkers in voor links en rechts signaal.

Je kunt 'm ook tussen je luidsprekers en je versterker inhangen, dan filtert 'ie zelf z'n signaal eruit en geeft de rest door aan de speakers. Daarvoor zitten er achterop dus ook aparte connectoren voor luidsprekerkabel....

Dat is dus niet de manier om je .1 kanaal van je DVD speler er geisoleerd naar toe te krijgen, maar wel heel geschikt om wat extra bas aan een stereo signaal toe te voegen :D

PM
05-11-2001, 08:14
het is dus geen normale actieve sub die je op een line-out aansluit...
Die hebben namelijk helemaal geen stereo geluid nodig, maar gewoon een mono link..

Maar je hebt gelijk hoor een sub voegt echt veel toe aan je film-beleving

Geert Kranendonk
05-11-2001, 08:47
het is dus geen normale actieve sub die je op een line-out aansluit...
Die hebben namelijk helemaal geen stereo geluid nodig, maar gewoon een mono link..


Dit zijn natuurlijk ook aansluitingen voor line-out, alleen zijn er twee van.

Ik heb er dus ook maar eentje aangesloten aan de LFE pre-amp out van mijn receiver, en dat werkt prima, het volume van de subwoofer hoeft ook niet belachelijk ver open omdat je maar 1 kanaal aanstuurt of zo....

bwslob
05-11-2001, 10:45
hoi forumleden,

Ik zal van de week eens gaan informeren bij Correct Rotterdam of zij de Magnat Motion speakers ook verkopen. Misschein dat ik de center dan neem uit de Vector serie, deze heeft een hoger vermogen en ook een ander toonbereik. Ik denk dat de motion 140 x4 best moet gaan klinken op mijn technics reciever, en juist ik houdt wel van een "vet"en "boomy"geluid want daarom wil ik mijn huidige infinity's wegdoen. Deze leveren echt alleen maar helder en sprankelend geluid en klinkt al helemaal niet in DPL.

smartsys
08-11-2001, 10:29
Kijk eens aan wat een informatie! Ik ga het straks allemaal rustig en uitvoerig doornemen, en zal dat uiteraard hier even melden.
Wat betreft de rest; Ik heb inderdaad voor de fronstspeakers een duurdere kabel genomen (10 mm2 koper) met banenplug aansluiting. De bass en trebble staan inderdaad op "0" en dat wil ik ook zo laten om geen vervorming te laten optreden. Mijn versterker is een Technics SA-DX950 en de cdspeler is een Denon DCD735 met Alpha processing. Deze is optisch en analoog aangesloten, maar bijna altijd werk ik met digitaal... wist ook niet dat er dan enige verkleuring binnen het geluidsbeeld ontstaat.

Plaatsing is inmiddels wel oke, deze staat ruim 50 cm van beide kanten van de muur. Wat betreft andere speakers deze zouden niet zo schel hoog moeten klinken en een neutrale maar diepe bass moeten hebben.

in ieder geval bedankt, en ik laat je alles nog evenb horen!

bart willem

Ik weet niet of het nog zin heeft om extra commentaar te geven, maar waar het omgaat is dat je een relatief goedkope versterker gebruikt.
Waneer je de digitale ingang op je versterker gebruikt zal de DAC in de versterker het geluid van Digitaal naar Analoog gaan Converteren. Des te beter de DAC des te beter het geluid. In jouw geval zou ik de DAC in de Denon CD speler gebruiken, omdat deze waarschijnlijk beter is als de DAC in je versterker. Deze moet namelijk zowel multi-channel data kunnen converteren in zowel DD als DTS formaat en vervolgens ook nog onderscheid maken wat naar welke uitgang moet. De DAC in de Denon CD speler hoeft alleen PCM gecoderde signalen te decoderen en alleen in 2 kanaals stereo. Waarschijnlijk wordt zelfs voor ieder kanaal zijn eigen DAC gebruikt en zijn deze DAC zo en zo beter dan de DAC's uit de meeste surround versterkers.
Denon maakt net als Marantz en sommige Sony cd-spelers hele goed klinkende cd-spelers. Hier ligt het probleem dus zeker niet.
Het kan zijn dat de Infinitie speakers welke jij hebt zich alleen prettig voelen als er een hele zware versterker op wordt aangesloten. Ik kan de speakers niet en weet ook de gevoeligheid ervan niet. Ik heb goede ervaringen met B&W. Tannoy klinkt in mijn oren iets te droog. Het mist de emotie welke ik bij B&W wel ervaar, maar dat kan persoonlijk zijn. JBL ben ik ook geen fan van. Het klinkt gewoon niet. Er blijven details weg, te veel laag en een te scherp hoog. Nou kan dat ook door de Onkio versterker komen die op de set was aangesloten, maar ik ben er geen fan van. Een ander onbekend maar wel goed merk is ASW ( http://www.asw-loudspeaker.com ). Hele mooie en vooral goed klinkende speakers welke niet veel van een versterker vragen. Ik weet niet waar je woont, maar Audio Selectief in Sneek heeft deze speakers waarschijnlijk staan en daar zijn ze te beluisteren op zeer goede apparatuur.
Verder zou ik je versterker inruilen tegen een NAD, Denon of Marantz. Ik les dat je veel stereo muziek draait en daar is 90% van de surround versterkers niet voor gemaakt. Deze klinken allemaal goed met echte surround, maar met stereo is er een waardeloos geluidsbeeld, de tonale verdeling klopt niet en is er vaak veel te veel laag en/of hoog. Het meest waarschijnlijk is dat jouw combinatie er een is die niet gaat. Er zijn in de audio wereld enkele duizenden combinaties en sommige daarvan (ook in het high-end segment) kloppen gewoon niet en daardoor klinkt het niet. Ik denk dat de oorzaak van jou probleem bij een te lichte versterker ligt. Ik zou eens een versterker van NAD lenen bij iemand of een audio zaak om te kijken of het dan wel goed klinkt. Dit hoeft voor de test geen surround versterker te zijn, omdat je probleem zich voornamelijk bij stereo weergave voordoet. NAD staat bekend om zijn relatief goedkope, maar zeer krachtige versterkers met een behoorlijk neutrale weergave.
Ik zou zeggen probeer dit een uit en laat het ff weten.
Als je je probleem bij een goede audiozaak uitlegt moet het geen probleem zijn om een versterker als proef mee te krijgen, geef aan dat je eventueel bereid bent een borg te betalen.
Een aanrader voor je bekabeling is Van den Hul. De kabels zijn relatief goedkoop en klinken over het algemeen zeer goed tov. de standaard kabels. Laat je ook hierover inlichten bij een goede audiozaak waar meerdere merken kabels worden verkocht.
Ik hoop je hiermee geholpen te hebben en succes.