PDA

Bekijk de volledige versie : Een set of toch componenten?



Guy Soudant
28-06-2003, 20:43
Hallo Allemaal,

Zoals het onderwerp al verraadt ben ik op zoek naar een Surround set (al dan niet bestaande uit losse componenten). Ik was namelijk vorige week bij mijn broer en die had een Sony set wat hem ongeveer 1500 Euro heeft gekost (all-in-one set; weet echter niet welke). Klonk leuk. Heel erg leuk zelfs. Klonk in ieder geval alsof de buren er ook veel plezier van gaan hebben. Ik vond echter dat toen ik een muziek CD opzette het geluid ontzettend tegenviel. Erg blikkerig, alsof de sateliet speakers van ijzer waren gemaakt (de kast althans). Ik heb zelf natuurlijk ook hier eens op het forum gekeken, maar zag eigenlijk alleen maar de erg dure varianten en de all-in-one sets langskomen (met name die) en als ik verder keek dan waren de high end systemen (vooralsnog) niet haalbaar voor mij en denk ik dat de "beginners" sets niet met mijn normale stereo toren (Philps versterker in combinatie met KEF boxen) niet kunnen wedijveren als het gaat om een CD afspelen.

De vraag is bij deze dan ook welke kant ik op moet. Bij mij is het afspelen van CD's belangrijk, maar ik wil zo nu en dan toch ook wel eens een DVD film afspelen (laten we zeggen 1 maal per week). Hoe ver kom ik met een budget van tussen de 1200 en 1400 Euro? Ik heb al gekeken op kieskeurig.nl, maar begin zo langzamerhand door het bos de bomen niet meer te zien. Welke (versterker/boxen/DVD speler) is goed en welke is een "liever niet" combinatie. Wellicht dat daar ook mijn grootste twijfel schuilt. Hoe is de combinatie van componenten? Iets waar je bij een set natuurlijk niet bij hoeft stil te staan. Je krijgt immers al alles in een doos geleverd en het is een kwestie van plug en pray.

Iedere opmerking, ieder advies en iedere aanbeveling is welkom. Wellicht dat jullie links hebben naar sites waar ik wat meer kan lezen over Home Cinema Theatre produkten (ik heb er al een paar, maar meer is altijd beter).

Alvast bedankt
Guy

skank
28-06-2003, 20:46
die sony setjes (waarschijnlijk was het de dav -s880 of 888 reeks) die zijn niet zo goed als het op gewone cds komt

de pioneer hc-71 en jvc qp-es3al klinkt veeeeeeeeeeel beter voor gewone cds

de pioneer kost zo'n 1000 euro de jvc 1300 euro

losse componenten zijn idd beter maar kosten dan ook stukken meer !

dus bezint eer je begint

om te kiezen zou ik gewoon je beschikbaar bedrag op tafel leggen en hiermee een setje kopen, maar om te kiezen welke, ga je beter zelf eens luisteren en de voor en nadelen op een rijtje zetten

edit: ikzelf ben dus een voorstander van een setje, en geen losse componenten.... (veel te duur) die jvc en pioneer bestaan trouwens uit losse componenten maar worden als een setje verkocht !

kieskeurig.nl is een goeie site !

Johan van den D.
28-06-2003, 21:12
Ga ten alle tijden voor losse componenten
All-in-one setjes zien er heel leuk uit maar daar heb je alles mee gehad ook
Het is helaas niet anders
Dit is zeker van belang als je door wilt groeien met je thuis bioscoop
Dan zit je met losse compo,s gewoon beter

pavko
28-06-2003, 21:17
als je het sony setje van 1500 euri al blikkerig vind klinken lijkt mij dat een aanwijzing dat je dus niet voor een setje moet gaan


Kies liever voor losse componenten, die je volledig naar je eigen smaak kunt uitzoeken en eventueel later nog uitbreiden/verbeteren.


En onthoud: All in one is ook All in one stuk!

Johan van den D.
28-06-2003, 21:24
losse componenten zijn idd beter maar kosten dan ook stukken meer !



edit: ikzelf ben dus een voorstander van een setje, en geen losse componenten.... (veel te duur) !
Een redelijk setje kost zo,n 1300 a 1500 euro , wil je nog wat kwaliteit hebben
Voor dat geld kun je dus zeker ook losse componenten kopen
Natuurlijk kun je ook losse compo,s kopen die duurder zijn maar ook dan is het nog de vraag of het werkelijk TE duur is
Ik denk het niet maar ieder zijn mening natuurlijk
Maar nogmaals, losse compo,s hoeven dus niet duurder te zijn dan een all-in-one set
Voorbeeld: speakerset incl. sub (5.1) 700 euro
receiver 350 euro
dvd speler 250 euro
Dan nog een paar kabels erbij en klaar
Indien nodig wil ik ook wel merken en types opzoeken :wink:
Dit zeg genoeg denk ik en dan heb je zeker een redelijke set van losse componenten voor zo,n 1500 euro (incl. kabels)
En het zal zeker beter klinken dan een all-in-one, kan er helaas niks anders van maken
De vraag is dus" wat is TE duur" in dit geval

Johan van den D.
28-06-2003, 21:30
Kijk ook eens naar dit setje losse compo,s

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=14896

Nog geen 1000 euro :wink:

NicK Portier
29-06-2003, 02:26
Wat dacht je hier (http://www.polectro.nl/assortiment_aanbiedingen_meerspecs.asp?pID=76) van?

Dit is echt stukken beter dan een alles-in-1-setje...

NicK Portier
29-06-2003, 02:41
Of die andere Harman Kardon aanbieding op www.polectro.nl (www.polectro.nl/) aanbieding -> audio & design -> sorteer op: merk en dan 't 1e setje... dan heb je een HK AVR 5500 met een HK DVD 25...

NicK Portier
29-06-2003, 02:48
En natuurlijk kun je ook gewoon een losse receiver, DVD-speler halen + extra KEF-speakers aangezien je daar tevreden mee bent :wink:. Bij een beetje fatsoenlijke winkel mag je de componenten thuis proefdraaien zodat je kan beoordelen of 'ie aan je eisen voldoet...

Guy Soudant
29-06-2003, 08:57
Dank jullie wel voor de tips en suggesties.

Maakt het wat uit welke combinatie je neemt. Kun je iedere DVD of CD speler aansluiten op iedere willekeurige receiver met behoud van optimale geluidkwaliteit? Of heeft iedere fabrikant toch zijn eigen "standaarden"?

Christiaan Sauer
29-06-2003, 09:06
Ga ten alle tijden voor losse componenten. Het zal vrijwel zeker klinken dan een all in one setje, en je hebt zoals al eerder geschreven het voordeel dat je makkelijk kunt opgraden.
Wat weer een ander voordeel is: als je nu 1500 euro kunt missen, kun je bv ook voor een losse dvd-speler/reciever/front speakers gaan.
Wil je later meer, en heb je weer genoeg kun je weer voor een bijpassende center gaan, en eventueel (of later) voor bijpassende surroundspeakers.
Dan kun je bv beginnen met een
DVD25 van Harman Kardon icm een leuke versterker zoals de Marantz 2803.
Ben je in totaal zo'n 1200 euro aan kwijt. Hou je nog rond de 300 euro over voor speakers. Je kan ook voor een wat lichtere reciever gaan, en meer uitgeven aan je speakers. Die zijn zeker wat betreft stereo heel belangrijk!
En nu de belangrijkste tip waar ik niemand nog eigenlijk de nadruk op heb zien leggen:
ga in godesnaam zelf luisteren, en zeg dat je het bij je thuis wilt uitproberen!!!.
Iets dat in de winkel leuk of mooi klinkt kan bij jou thuis veel minder klinken.
Verder: als je pech hebt luister je naar een model dat nog nooit gespeeld heeft. Zet je dit thuis neer speel je hem meteen in, en klinkt het hele zaakje weer anders.
Zelf luisteren is dus echt een MUST (als je wilt thuiskomen met iets waar je geen spijt van krijgt tenminste)
Groeten,

Christiaan

Christiaan Sauer
29-06-2003, 09:09
Dank jullie wel voor de tips en suggesties.

Maakt het wat uit welke combinatie je neemt. Kun je iedere DVD of CD speler aansluiten op iedere willekeurige receiver met behoud van optimale geluidkwaliteit? Of heeft iedere fabrikant toch zijn eigen "standaarden"?

Theoretisch gezien kun je elke dvd speler op elke receiver aansluiten. In de praktijk heeft elke fabrikant toch zijn eigen sound. Ook met cd-spelers en dvd-spelers. Hetzelfde verhaal met receivers. Boxen zijn een verhaal appart. Hier geld al helemaal dat je er heeeeel erg goed naar moet luisteren.
In een later stadium zul je zelfs merken dat zelfs de bekabeling verschil uitmaakt. Maar daar zou ik me nu nog geen zorgen over maken.
Eerst eens een leuk setje kopen. De juiste kabels komen wel als je een keus hebt kunnen maken. :lol:
Groeten,

Christiaan

Johan van den D.
29-06-2003, 09:12
Of heeft iedere fabrikant toch zijn eigen "standaarden"?In principe is er maar een standaard zoals jij bedoeld
Het enige waar je op moet letten bij combinaties van receivers en dvd spelers zijn de eigenschappen van de apparaten zelf
En dan met name het geluid van de receiver
Al is de combinatie receiver/speakers wel stukken belangrijker
Dus je kunt alle dvd spelers en receivers met elkaar combineren (wel opletten of ze beiden DTS aan kunnen)
Let er wel op dat de dvd speler een digitale uitgang heeft en de receiver een digitale ingang
Dit in verband met het Dolby Digital en DTS geluid (zeer belangrijk en dit wil bij goedkope modellen nog wel eens afwezig zijn, vandaar) :roll:

Christiaan Sauer
29-06-2003, 09:20
En even inspringen op de digitale verbindingen: dit is inderdaad een noodzaak.
Maar let er wel op dat beide apparaten dezelfde digitale verbinding hebben.
Je hebt dvd-spelers die coax-out hebben. Heb je zoals ik een receiver die alleen optisch-in aankan heb je toch een probleem ondanks dat beide apparaten digitaal werken.
Maar, dit probleem doet zich eigenlijk niet voor in de prijsklasse die je noemt. Het is meer dat je er even met een half oog naar kijkt ;).
Groeten,

Christiaan

Johan van den D.
29-06-2003, 09:20
En nu de belangrijkste tip waar ik niemand nog eigenlijk de nadruk op heb zien leggen:
ga in godesnaam zelf luisteren, en zeg dat je het bij je thuis wilt uitproberen!!!.


ChristiaanHeb je gelijk in Christiaan maar dit spreek voor zich toch
Al hebben beginners er niet altijd erg in
Wat nog veel belangrijker is dat heeft ie al gedaan
Namelijk advies vragen aan ons :roll: :roll: (y)

Johan van den D.
29-06-2003, 09:26
En even inspringen op de digitale verbindingen: dit is inderdaad een noodzaak.
Maar let er wel op dat beide apparaten dezelfde digitale verbinding hebben.
Je hebt dvd-spelers die coax-out hebben. Heb je zoals ik een receiver die alleen optisch-in aankan heb je toch een probleem ondanks dat beide apparaten digitaal werken.
Maar, dit probleem doet zich eigenlijk niet voor in de prijsklasse die je noemt. Het is meer dat je er even met een half oog naar kijkt ;).
Groeten,

ChristiaanIn 95 % van de apparaten hebben ze beide, dus zowel coax als optisch :arrow:

Guy Soudant
29-06-2003, 19:57
OK, duidelijk to zover. Optische of coax ingangen/uitgangen en veel luisteren naar met name speakers.

Ik ben dan ook vandaag ook al eens op onderzoek uitgegaan naar een aantal potentiele versterker kandidaten (boxen komt wel in de winkel). Nu zag ik op een aantal website van fabrikanten het volgende. Ze hebben 7.1 kanalen, maar kunnen maar 5 speakers aansluiten. Ik ga er dan ook vanuit dat dit een virtueel 7.1, 6.1 of zelfs 5.1 systeem is (want men heeft toch voor iedere physiek kanaal een speaker nodig). Zo is er de Harman Kardon AVR 5500 en 3550. Beide een 7.1 kanaals receiver, maar men kan maar 5 speakers aansluiten. De Harman Kardon AVR 4550 kan 7 speakers aan, terwijl de Marantz SR5300 en SR 4300 6 speakers aan kunnen, maar toch 6.1 ondersteunt. Maakt het wat uit hoeveel speakers je kunt aansluiten of is dit alleen van belang voor DVD en veel minder voor Audio? Hoe zit het met toekomstige ontwikkelingen? Zijn 5 speaker Receivers nog wel courant?

Groeten
Guy

Christiaan Sauer
29-06-2003, 20:18
Wat is van belang? Het is maar net waar je je eisen legt. Voor sommigen is het aantal kanalen belangrijk, voor een ander de kwaliteit.
De reden dat er receivers/versterkers zijn met 5 speakerterminals en 7 kanalen is volgens mij dat je er een eindbak op kunt aansluiten waarbij de 5 kanalen van de reciever je center en je (back)surrounds weergeven, en een stereoversterker de rol opzich neemt voor je fronts. Ik weet het niet zeker, maar daar heeft het volgens mij mee te maken.
Of 7 kanaals nu echt nodig is voor dvd/dvd-a/sacd? Dat ligt er een beetje aan. Als je wel een 5.1 goed kan opstellen maar een 6.1/7.1 niet goed zou ik het gewoon lekker bij 5.1 houden.
Als je 6.1/7.1 kan opstellen voegt het inderdaad ruimtelijkheid toe. Maar dus alleen als je er de ruimte voor hebt om het zaakje goed op te stellen. Een slechte 6.1/7.1 is erger dan een goed opgestelde 5.1
Groeten,

Christiaan

Johan van den D.
29-06-2003, 20:19
Wat jij bedoel zijn receivers die inderdaad alleen maar 5.1 aansturen
Ze kunnen echter wel 7.1 decoderen zeg maar
Voor dat 7.1 dient je dus nog een extra 2 kanaals versterker aan de 5.1 receiver te hangen om zo de 7.1 te realiseren
Standaard zit er in zo,n reciever dus maar een 5 kanaals versterker plus een .1 uitgang voor de actieve sub
Je heb echter wel degelijk 6.1 en 7.1 versterkers op de markt maar daar zal de prijs dan ook weer naar zijn
In principe is een 7.1 opstelling het mooist indien je dit goed kunt opstellen in je kamer
Beter een goede 5.1 opstelling dan een slechtere 7.1

Ik denk dat je met 5.1 nog wel heel lang voldoende heb
Wanneer het finacieel mogelijk is en je heb er goed de ruimte voor zal ik voor een 7.1 gaan
Dit is dus echter zeker niet noodzakelijk

Christiaan Sauer
29-06-2003, 20:20
Lol, tegelijk. Maar zo snel als ik het gelezen heb zeggen we wel ongeveer hetzelfde ;)
Groeten,

Christiaan

Johan van den D.
29-06-2003, 20:53
.
De reden dat er receivers/versterkers zijn met 5 speakerterminals en 7 kanalen is volgens mij dat je er een eindbak op kunt aansluiten waarbij de 5 kanalen van de reciever je center en je (back)surrounds weergeven, en een stereoversterker de rol opzich neemt voor je fronts. Ik weet het niet zeker, maar daar heeft het volgens mij mee te maken.


ChristiaanDe 5 van je receiver gewoon de speakers zoals we die nu ook hebben en wanneer je er een 2 kanaals versterker bijzet en dus 7.1 gaat aansturen is die voor de 2 extra achterspeakers
Al verschuiven er in dat geval 2 speakers naar de zijkant van je luister positie
Vandaar dat je goed de ruimte moet hebben voor een goede 7.1 opstelling
Voor velen is een goede 5.1 al lastig zat :?

Guy Soudant
30-06-2003, 22:17
Ik heb denk ik wat huiswerk gedaan. Ik denk dat, alle reviews lezende, het volgende lijstje aan receivers een kandidaat is:

Harman Kardon AVR5500
Marantz SR5300
Denon AVR1803
Denon 2802 (hoewel deze een "mindere" beoordeling kreeg op kieskeurig.nl)
Onkyo TX SR600E

Voor wat betreft DVD spelers heb ik:

Pioneer 656A
Yamaha DVD S830
Harman Kardon DVD 25
Philips 733 Slim Line
Onkyo DV-SP500

De speakers: geeeeeeeeen idee. Luisteren hoor ik jullie allemaal nu in koor roepen. Dat ga ik dan ook doen.

Mocht er nog iemand zijn die andere goede recivers weten en DVD spelers, dan hoor ik het natuurlijk graag (ook wat boxen betreft, maar ik realiseer me dat dit erg persoonlijk is).

Daarnaast wilde ik nog vragen of iemand een goede FAQ weet over Home Theatre (buiten de ITC Home Theatre pagina's), want ik slaap nu al slecht van al die afkortingen :-)

Hopelijk kan ik binnen het budget blijven (ik betwijfel dat) :(

Peter Porrio
01-07-2003, 15:29
Denon 2802 (hoewel deze een "mindere" beoordeling kreeg op kieskeurig.nl)

Ik zou mezelf niet blindstaren op kieskeurig.nl. Een hoop mensen die op die site hun mening uitspreken over hun TV of een ander apparaat geven al snel een 10, zonder dat ze ooit iets anders hebben gezien/gehad. Neem de beoordelingen dus met een korrel zout.

Ik ben over Onkyo Harman Kardon en Denon zeer te spreken. Ikzelf heb Onkyo apparatuur staan en vrienden van me hebben Denon en Harman Kardon. Goede kwaliteit in ieder geval.

JCL
01-07-2003, 16:36
Iets dat misschien ook al wel is gezegd (ik heb nog niet het hele topic door gelezen :oops: ) is dat je niet voor sataliet speakers moet gaan. Je geeft zelf al aan dat je die Sony niet mooi vond. Als ik dan een gokje mag wagen, dan ligt dat eraan dat die satalietjes bijna geen midden berijk hebben, zeg maar te weinig midden. Als je dan gaat voor een boekplank modelletje van b.v B&W 601-S3 is €188 per stuk of voor een soort gelijke speaker van een ander merk dan zul je er daar voor muziek denk ik veel meer plezier van hebben. Je zou eens kunnen kijken naar de JBL SCS-178, deze satalietjes zijn al bijna / helemaal boekplank en een stuk groter dan de Sony Pascale die jij hebt gehoord!