PDA

Bekijk de volledige versie : Hoe subwoofer beoordelen



conqubite
02-07-2003, 13:01
Ik heb momenteel (sinds een paar dagen) een subwoofer op proef, de visonik S8 waarover ik het hier al vaker heb gehad.
Ik heb de sub tussen tv en rechterfront speaker neergezet en dat lijkt een goede plek.

Ik probeer nu een zo goed mogelijke beoordeling te maken waarbij ik rekening hou met het feit dat ik geen db meter heb gebruikt (is geen tijd voor).

Kort gezegd heb ik tot op heden de volgende conclusies:
1. het geluidsniveau dat de sub haalt is voldoende voor mij maar of dat voor elke frequentie geldt vraag ik me af.
2. ik heb nog wat twijfels over of ik vindt dat hij laag genoeg gaat (28 Hz volgens info importeur). De openingscene van LOTR moet volgens mij nog beter en lager???? kunnen (wellicht is dat een kwestie van afstellen).
3. ik heb de sub nog niet gevoeld ondanks dat het geluidsniveau volgens mij voldoende was om de buren iets te laten horen. Betekent dit dat de sub "punch en/of slam" mist (ik weet eigenlijk niet zo goed wat er met dit soort termen bedoeld wordt).
4. sinds gisteravond heb ik hem op spikes gezet en volgens mij was dat wel een verbetering (strakker en daardoor minder luid). Ik hoop vanavond nog eens te luisteren hoewel ik de komende dagen eigenlijk andere dringende zaken moet regelen.
5. al vanaf het begin heb ik het met de dealer gehad over de vraag of deze sub, die als "klein"wordt gezien voldoende is voor mij redelijk ruime kamer (incl open keuken 55 m2).
6. ik probeer er goed op te letten of ik verschillende soorten bastonen hoor. De eerste indruk is dat dit inderdaad wel het geval is.

Mijn vraag is dus, zit ik in de goede richting of niet.
Hoe beoordelen jullie een subwoofer??
Als jullie nog adviezen hebben hoor ik het graag.

Conqubite

InSomNiaC
02-07-2003, 13:16
Probeer eens te schuiven met de sub,
ik heb zelf altijd goede resultaten behaald met down firing subs door ze in de hoek te plaatsen. (bad sub ;-) )
Ik kan alleen nergens frequntie bereiken vinden van de sub, dus of hij echt zo laag kan weet ik niet.
Ik heb zelf getest met een quake II (100 w)in een kamer van 25M2 en dat is goed te doen. 8)

bmateijsen
02-07-2003, 13:21
55 m2 is best groot, en de open keuken zal voor bass ook een lek zijn.. Zet maar eens een film aan en luister in de keuken of hier veel bass aanwezig is..

Ik hoef persoonlijk niet echt een sub te voelen... als je dat wil kan je beter een goede Bass-shaker kopen (die je bijvoorbeeld op een platform monteert).

Het is een beetje de vraag wat je precies verwacht van een sub... Het kan natuurlijk altijd lager.. maar tot waar hoor je het..je kan altijd meer lucht verplaatsing krijgen, maar tot waar hebben je buren er geen last van... etc.. etc.. kijk anders ook eens op www.htforum.nl loopt een aardige thread over subwoofers.

Groet Bjorn

Christiaan Sauer
02-07-2003, 13:21
Het zal misschien al ergens geschreven zijn waar je het al gelezen hebt, maar begin eens met de sub daar neer te zetten waar je normaal gesproken luistert. Loop nu door je kamer. Daar waar je sub het beste klinkt moet je je sub neerzetten.
Het is overigens wel aan te raden om muziek te draaien met heel veel bass erin.
En: trek je fronts/center/surrounds eruit. Heb je echt alleen maar bass over. Klinkt misschien stom, maar werkt wel echt.
Succes (y)
Groeten,

Christiaan

conqubite
02-07-2003, 16:00
1. Probeer eens te schuiven met de sub,
ik heb zelf altijd goede resultaten behaald met down firing subs door ze in de hoek te plaatsen. (bad sub ;-) )

2. Ik kan alleen nergens frequntie bereiken vinden van de sub, dus of hij echt zo laag kan weet ik niet.
8)

ad 1.
De muur waar het hele zwikkie staat (tv, audio, speakers en sub is ongeveer 4,2 meter. Dat betekent dus dat ik niet zoveel met de sub kan schuiven. In een hoek is wel mogelijk maar als ik alle geluiden daarover goed interpreteer dan krijg je wel meer bas maar wordt het er niet strakker op. Dat lijkt mij niet zo'n goed idee want ik hou van een strakke bas.

ad 2.
Dat had ik dus ook daarom heb ik de inporteur gemaild en die mailde mij het frequenciebereik. Ik had eigenlijk niet verwacht dat hij de 28 Hz zou halen. De grotere S10 gaat tot 22 Hz. Ik heb contact met iemand gehad die op zoek was naar de ultieme sub en die behoorlijk onder de indruk was van de S10 maar hem niet wilde omdat hij te groot was en de sub niet in de smaak viel bij het thuisfront. Dan lijkt het verschil tussen S10 en S8 niet zo groot, maar ja, er werd niet bijverteld onder welke omstandigheden de laagste frequencies werden bereikt.

Als de twijfel blijft is de kans toch redelijk groot dat het een S10 wordt ondanks dat die behoorlijk duur is en boven het budget gaat. Alternatieven heb ik nog niet gevonden voor een goede en betaalbare (downfiring) sub in kersen uitvoering die ook geschikt is voor muziek.

Conqubite

Christiaan Sauer
02-07-2003, 16:05
Als je de sub in de hoek zet zou die volgens mij juist straker moeten worden. Het idee erachter weet ik niet meer, maar het zou zo moeten zijn. Je bass zou strakker moeten worden. Werd die bij mij ook :D.
Succes.
Groeten,

Christiaan

Johan van den D.
02-07-2003, 16:17
Als je de sub in de hoek zet zou die volgens mij juist straker moeten worden. Het idee erachter weet ik niet meer, maar het zou zo moeten zijn. Je bass zou strakker moeten worden. Werd die bij mij ook :D.
Succes.
Groeten,

ChristiaanNiet helemaal
Wanneer je de sub in een hoek plaats dan versterkt die hoek de laagweergave
Meestal gaat dit samen met een "wollige , vette " sublaag/bas
Het sublaag wordt dan min of meer verkracht/ uit zijn verband getrokken
Voor een strak sublaag is het beter om m toch een beetje vrij te houden of ,wanneer nodig, een beetje richting de hoek
Voor sommige subs kan het inderdaad een voordeel zijn om de sub dicht in een hoek te plaatsen
Dit was in mijn vorige woning ook het geval
Maar als je een strakke sublaag wilt hebben dan zal ik de sub niet direct in de hoek zetten
En natuurlijk heb je dus altijd weet uitzonderingen :roll:

Johan van den D.
02-07-2003, 16:22
De grotere S10 gaat tot 22 Hz.
Ik zal minimaal voor deze gaan
20 a 22 Hz moet je volgens mij toch wel als maximaal zien
Zou beter zijn om onder die 20 Hz te komen
Maar ik zal niet boven de 25 Hz gaan zitten want dan mis je gewoon een hoop
Als je dit niet ervaren heb dan is 25/30 Hz al zeer laag maar wanneer je dus wel lager ervaren heb dan wil je niet meer anders
Ga dus zeker voor de S10 als je tussen deze twee wilt kiezen
Dit zijn maar een paar globale richtlijnen :? wat Hz betreft

Christiaan Sauer
02-07-2003, 16:54
Als je de sub in de hoek zet zou die volgens mij juist straker moeten worden. Het idee erachter weet ik niet meer, maar het zou zo moeten zijn. Je bass zou strakker moeten worden. Werd die bij mij ook :D.
Succes.
Groeten,

ChristiaanNiet helemaal
...knip....
Voor een strak sublaag is het beter om m toch een beetje vrij te houden of ,wanneer nodig, een beetje richting de hoek


Idd, helemaal vergeten te vermelden: ik heb mijn sub nu op zo'n 50 cm vrij aan de voor, achter- en zijkant. Als je hem helemaal in een hoek gaat proppen zal het waarschijnlijk niet gaan zoals je wilt. Maar dat was ik even vergeten te vermelden :s: ;) :lol:

Johan van den D.
02-07-2003, 16:59
Idd, helemaal vergeten te vermelden: ik heb mijn sub nu op zo'n 50 cm vrij aan de voor, achter- en zijkant. Als je hem helemaal in een hoek gaat proppen zal het waarschijnlijk niet gaan zoals je wilt. Maar dat was ik even vergeten te vermelden :s: ;) :lol:We worden toch niet vergeetachtig zeker :D
Maar dat vrijhouden geld in princiepe ook voor de normale speakers
Maar zoals ik al zei, het kan dus ook een voordeel zijn om m wel dichter in de hoek te plaatsen
Ligt gewoon aan het type (en eigenschappen) sub en de ruimte waar ie in staat
De akoestiek van een kamer is soms heel vreemd, heel erg vreemd zelf 8)

Christiaan Sauer
02-07-2003, 17:32
Idd, helemaal vergeten te vermelden: ik heb mijn sub nu op zo'n 50 cm vrij aan de voor, achter- en zijkant. Als je hem helemaal in een hoek gaat proppen zal het waarschijnlijk niet gaan zoals je wilt. Maar dat was ik even vergeten te vermelden :s: ;) :lol:We worden toch niet vergeetachtig zeker :D
Maar dat vrijhouden geld in princiepe ook voor de normale speakers
Maar zoals ik al zei, het kan dus ook een voordeel zijn om m wel dichter in de hoek te plaatsen
Ligt gewoon aan het type (en eigenschappen) sub en de ruimte waar ie in staat
De akoestiek van een kamer is soms heel vreemd, heel erg vreemd zelf 8)

Tja, we worden al ouder he :roll: :wink: :lol: (20 hele jaren al, dat is welgelteld al 7305!!! dagen, plus vanaf mijn verjaardag tot nu toe :roll: :wink: :lol: ).
Maar goed: dat van de speakers wist ik: kijk maar in "mijn" thread. Daar had ik dezelfde mededeling gedaan toen ik opnieuw ging opstellen :lol:
Groeten,

Christiaan

tan1415
04-07-2003, 12:29
Hi conqubite,

Belangerijkste is dat je de subs thuis gaat vergelijken. Of in de winkel onder dezelfde omstandigheid.
Nu je het hebt gekocht moet je jezelf afvragen of je het wel goed/genoeg vindt. let wel als je de Sub goed afsteld hoor je het nauwelijks..alleen als de echt sublaag geluid komt, voel je het.

Ik heb zelf dezelfde probleem als jij..weinig flexibiliteit qua plaatsing.
Ik had dus eerst de s10 erg indrukwekkend, daarna de MJ pro 50...dat was dus echt te weinig. Erg muzikaal en strak...maar in de volume waar ik meestal naar luister merkte ik dat de sub gewoon niet echt laag ging.

Hoe dan ook..klinkt misschien dom. Maar zolang je happy met de geluid van je systeem en NIET naar andere systemen/subwoofers gaat luisteren. Heb je geen probleem.

Wordt pas een probleem als je naar andere grotere/betere/duurdere subs gaat luisteren.

scorpion69
04-07-2003, 17:00
Ik zal minimaal voor deze gaan
20 a 22 Hz moet je volgens mij toch wel als maximaal zien
Zou beter zijn om onder die 20 Hz te komen
Maar ik zal niet boven de 25 Hz gaan zitten want dan mis je gewoon een

Kijk, dit vind ik altijd zo lastig. Ben zelf ook al een beetje naar een sub aan het kijken (komt er voorlopig toch niet, daar niet van) en d8 een goede sub gezien te hebben in de Canton AS25 SC ( http://www.canton.de/www/content/index.php4?jmp=3,314,as25sc,1&flash=1&lng=nl&cntry=de ). Volgens de spec. van de fabrikant gaat ie tot 22hz. Volgens een Duits blad wat hem getest heeft, gaat ie echter "maar" tot 30hz. Ik neem aan dat elke fabrikant de spec. flink overdrijft, dus dat betekent dat je dus eigenlijk altijd voor de peperdure topmodellen moet gaan wil je toch de 22hz halen, toch? :(

Johan van den D.
04-07-2003, 19:48
Je zou kunnen verwachten dat de betere merken niet of weinnig overdrijven met de specificaties
En Canton valt naar mijn idee niet onder de betere merken
Met betere merken bedoel ik o.a Sony, Philips, Yamaha en dergelijke (dus eigenlijk de normale gangbare merken)
Maar nogmaals, dit is mijn mening dus
Aan de andere kant moet je niet teveel naar die cijfertjes kijken maar gewoon luisteren
Ga dus ook een keertje naar een echte goede sub luisteren zodat je weet hoe het ook "kan" klinken/voelen
Dit voor de vergelijking

scorpion69
06-07-2003, 10:46
Bedankt voor je reactie! Ik zie dat je niet echt een voorstander bent van Canton, maar de subwoofers doen het in tests wel altijd heel erg goed. Alleen het zijn voornamelijk Duitse tests en Canton is ook een Duits merk.. weet nooit hoe betrouwbaar het dan is. Voordeel van Canton is dat ze heel goedkoop te krijgen zijn bij pick2pay.nl en dus ook voor mij betaalbaar. In ons nieuwe huis krijg ik een kamer van zo'n 14m2 dus een echte zware sub heb ik dan ook niet echt nodig volgens mij maar zodra ik echt toe ben aan een sub (eerst de frontspeakers vervangen) zal ik eens naar de Visonik gaan kijken. Die zag ik laatst in een etalage staan van een HT-winkel in Eindhoven.

Johan van den D.
06-07-2003, 11:30
Alleen het zijn voornamelijk Duitse tests en Canton is ook een Duits merk.. weet nooit hoe betrouwbaar het dan is..Hier zeg je hetzelf al :wink:
Ik zeg ook niet dat ze slecht zijn, je heb gewoon beter
Ook voor niet al teveel geld
Al moet ik wel zeggen dat ik zo,n Canton maar een keer heb gehoord :? en toen maakte hij helemaal geen indruk op me
Ik heb ook geen idee welk type het was
:shock:

tan1415
06-07-2003, 13:44
Is dat wel waar eigenlijk?
Ik ben best wel benieuwd hoe GOED de Canton subwoofers wel niet zijn.
In Duitsland zijn merken zoals Canton,Magnat,jamo etc hele serieuze A merken. Zoiets als REL,B&W en KEF in Engeland.
En de prijzen die ze vragen zijn erg mooi en interessant.

Heeft iemand de duitse subs met de RELs etc vergeleken? Ik probeer altijd open te blijven. Ik vind dat nederland altijd erg gericht op de engelse markt en mindere mate amerikaanse mate. heeft het misschien te maken dat de duitse vakbladen minder toegankelijk zijn dan de engelse bladen?

Johan van den D.
06-07-2003, 17:34
Ik vind dat nederland altijd erg gericht op de engelse markt en mindere mate amerikaanse mate. ?Dat heeft gewoon met smaak te maken
Het grootste gedeelte van de nederlanders houd gewoon meer van de engelse klank
En ik zeg dus niet iedereen maar alleen een heel groot gedeelte :?

conqubite
07-07-2003, 11:38
Hi conqubite,

Belangerijkste is dat je de subs thuis gaat vergelijken. Of in de winkel onder dezelfde omstandigheid.
Nu je het hebt gekocht moet je jezelf afvragen of je het wel goed/genoeg vindt. let wel als je de Sub goed afsteld hoor je het nauwelijks..alleen als de echt sublaag geluid komt, voel je het.

Ik heb zelf dezelfde probleem als jij..weinig flexibiliteit qua plaatsing.
Ik had dus eerst de s10 erg indrukwekkend, daarna de MJ pro 50...dat was dus echt te weinig. Erg muzikaal en strak...maar in de volume waar ik meestal naar luister merkte ik dat de sub gewoon niet echt laag ging.

Hoe dan ook..klinkt misschien dom. Maar zolang je happy met de geluid van je systeem en NIET naar andere systemen/subwoofers gaat luisteren. Heb je geen probleem.

Wordt pas een probleem als je naar andere grotere/betere/duurdere subs gaat luisteren.

He, Tan
Ik was je even uit het oog verloren maar sinds kort volg ik jullie powerbuy. Heb je de SVS al binnen? Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met de SVS, zeker in relatie tot de S10. Ik heb al aardig was DVD´s gezien waaronder Titan, Gladiator, en The lost world. Daarnaast probeer ik ook regelmatig wat stereomuziek te draaien.

Op het moment heb ik nog 2 punten waarover ik nog niet uit ben.

1
Ik heb de sub nog niet zo strak als ik hem zou willen hebben maar dat zal een questie zijn van afstelling en opstelling want dit moet een heel erg strakke sub zijn. Ik heb onafhankelijk van elkaar van diverse mensen gehoord dat dit een zeer strakke sub is. Ik heb zelfs in één winkel gezien dat hij alleen deze sub had staan waarmee hij alles deed. Hij was vooral op (de betere) stereo apparatuur gericht en verkocht ook de betere HT. Hij noemde dit zijn "referentiesub". Ik kan wel merken dat hij bij muziek aanvullend werkt (staat ingesteld op 60 Hz en soms ter vergelijking op 80 Hz)

2.
Ik blijf nog een beetje twijfels houden over hoe diep hij gaat. Naar mijn gevoel moet er qua diepte nog meer in de DVD´s zitten dan ik er uitkreeg. In de loop van deze week moet ik toch aangeven of ik hem hou of dat ik wat anders wil. Zoals ik er nu over denk neig ik toch naar een sub die dieper gaat mede omdat ik tzt andere frontspeakers wil. Ik moet nog maar eens met de vrouw om tafel. Dan zal het waarschijnlijk wel de S10 worden denk ik.


Conqubite

conqubite
09-07-2003, 16:22
Ik heb de knoop doorgehakt, je kunt immers geen weken lang proefdraaien en een kleine twee weken moet lang genoeg zijn om een idee te krijgen.

Hoewel ik besef dat ik de sub niet optimaal had ingesteld heb ik besloten om toe te geven aan m´n twijfels en een bestelling te plaatsen voor de S10. Ik bleef het idee houden dat de S8 niet alles uit de diverse DVD´s wist te halen, met name in de diepte. Ik heb Titan nu meerdere keren gezien en volgens mij moet er meer uit te halen zijn. Ook de openingscene van LOTR moet nog indrukwekkender kunnen als ik dat zo lees. Daarnaast heb ik het idee dat ik toch met een hoger geluidsnivo draai dan ik eerst dacht. Ook wil ik tzt van mijn grote monitor speakers (50*25 cm) overstappen naar vloerluidsprekers waarbij een kleinere sub minder goed past. Als laatste doe je, als het goed is, heel lang met een sub die je goed bevalt. Ik heb te vaak gelezen over mensen die binnen een jaar weer een nieuwe zwaardere subwoofer hebben aangeschaft omdat de eerste toch te licht werd bevonden.

Dus de S8 gaat weer terug voor een S10 ondanks dat deze boven het budget ging. Wel even slikken dus, voorlopig moet ik me dus op het audiofront even gedeist houden anders komt het thuisfront in opstand.

Wel mag gezegd worden dat de Visonik S8 een goede subwoofer is voor het geld en een aanrader voor de jeugdige en/of minder kapitaalkrachtige liefhebbers. En, maar dat is mijn persoonlijke mening, met een gelikt uiterlijk in kersenvineer (tegen een geringe meerprijs).

Conqubite

tan1415
09-07-2003, 19:56
Hi Conqubite,

Wat is nu eigenlijk je budget?
Als je echt heftige subs zoekt, zijn er op dit moment echt ontzettend veel aanbiedingen tweedehands.
Check ze uit.

conqubite
11-07-2003, 09:58
Hi Conqubite,

Wat is nu eigenlijk je budget?
Als je echt heftige subs zoekt, zijn er op dit moment echt ontzettend veel aanbiedingen tweedehands.
Check ze uit.


Nou, ik heb niet echt een bedrag dat ik maximaal kan besteden. Alleen toen ik begon met mijn zoektocht naar een sub had ik een bedrag in mijn hoofd van ongeveer 500 tot max 600 euro. Een sub was voor mij iets wat ik er bij wilde hebben maar niet van groot belang.
Maar zoals eigenlijk bijna altijd bij mij heb ik mijn eisen in de loop van de tijd toch wat naar boven bijgesteld. Ik dacht eerst met een niet al te grote sub te kunnen doen. Later ging ik daarover twijfelen, en dan ga ik toch voor de zekerheid zodat ik geen spijt krijg. Ik merk dat ik bij het kijken van een DVD toch dat ik wel op de effecten kick. Zoals jij al eens zei, je wilt het ervaren en er midden in zitten. Mijn zwager (heeft geen HT) was vorig weekend bij me en is nogal gek van sci-fi films, dus even Star Wars II opgezet en de betere scenes even laten zien en de subwoofer (een beetje te) ver open gezet. Hij vond het geweldig en zat bijna te kwijlen. Die gaat dus nu ook voor een leuke HT set.

Ik heb inderdaad wel wat leuke 2e hands aanbiedingen gezien waaronder een demo Sub 12 van Visonik in kersenvineer voor 600 euro geloof ik (is wel een spectaculaire aanbieding, heb ik nog wel even overwogen) en een S8 in kersenvineer waarop je kunt bieden op marktplaats (momenteel 220 euro geloof ik). Maar dan moet je weer half Nederland (of nog meer) doorrijden, wat ook weer kosten met zich meebrengt en is het maar afwachten of het de moeite waard was. De meeste zijn toch van die lelijke zwarte bakken.

Zoals ik al vaker heb gezegd. Het oog wil ook wat en dat geldt niet alleen voor mijn vrouw maar ook voor mij. Wij hebben nog niet zo lang een andere woning met nieuwe meubels. Om daar dan weer een lelijke zwarte kast tussen te zetten vindt ik niets en wordt ook niet echt gewaardeerd. De MJ pro 50 viel voor mij ook af doordat hij toch wat te licht was, de Quake is ook niet my cup of tea en verder was er niet zo veel dat interessanter is dan de Visonik subwoofers.
De Visonik subwoofers (en speakers) zien er gelikt uit, zijn redelijk betaalbaar en zijn gewoon erg goed (voor de redelijke eisen stellende liefhebber). Ik heb dan ook de Visotec center van Visonik erbij genomen en als ik tzt een paar nieuwe frontluidsprekers wil aanschaffen overweeg ik naast diverse andere merken ook een paar Visonik modellen (Evolution 702 of bij voorkeur de Concept 5). Ik vind dat die adviezen "de fronts en center moeten van hetzelfde merk en liefst serie zijn" een beetje onzin. Ik heb er wel op gelet of de center hetzelfde klankkarakter heeft dan mijn frontluidsprekers en naar mijn mening is dat wel zo. Ik heb nog niets gemerkt van verschillen in klank als er iets van rechts via center naar links gaat.

Maar trouwens, jij had het er toch over dat die S10 veel te groot was voor jouw kamer en nu neem je een behoorlijk bakbeest van SVS tegen ook nog eens een hoger bedrag (alles meegerekend) dan die S10 en die zat toch aan de bovenkant van jouw budget????. Kan ik concluderen dat jij de eisen/wensen dus ook naar boven hebt bijgesteld???:wink:

conqubite