PDA

Bekijk de volledige versie : Wat is de beste film van de jaren 70?



Reinbo
02-07-2003, 14:00
En dan nu ook nog maar een poll over de jaren 70, dat naar mijn mening met de opkomst van Scorsese, Coppola, Spielberg, Lucas, Allen, Friedkin tot op heden het sterkste decenium is.
Wederom gebaseerd op de IMDB.

Voor mij een onmogelijke keuze tussen mijn twee all time favorites A Clock Work Orange en Apocalypse Now, maar ook Taxi Driver en The Godfather 2 zijn goed genoeg om in elk ander decenium te winnen.

Ik mis o.a. The French Connection, Dog Day Afternoon en The Exorcist

Harry B.
02-07-2003, 14:43
Pfffff, hier is de keus toch een stuk moeilijker dan in de jaren 80-thread. Maar ik heb gestemd op A Clockwork orange, omdat die film echt indruk op me heeft gemaakt.

tolpol
02-07-2003, 14:52
Taxi Driver. Keert me binnenstebuiten en draait me op m'n kop elke keer ik 'm zie.

Philippe
02-07-2003, 15:08
The Godfather

Oudgebruiker3
02-07-2003, 15:15
Komt er nog een finale tussen de drie 'beste' films van de jaren '70, '80 en '90? ;)

Ik heb overigens op The Godfather gestemd, maar A Clockwork Orange en The Godfather Part II kwamen érg dichtbij.

Jelger
02-07-2003, 16:34
Zonder twijfel de twee godfather films, en ik ga voor deel 1 vanwege Marlon Brando :cool:

Lex v/d Moolen
02-07-2003, 16:43
The Godfather toch, kort gevolgd door Clockwork Orange en Godfather II. 8)

Splatterhead
02-07-2003, 16:49
The Wicker Man gevolgd door The Exorcist.

mradem
02-07-2003, 17:09
GF :D .

Eddy
02-07-2003, 17:40
Ik heb gekozen voor Taxi Driver, maar de meeste titels hier genoemd waren geweldig. Daarnaast waren er in de jaren zeventig nog veel meer mooie films zoals Network, The Exorcist, The French Connection, Dog Day Afternoon, Close Encounters Of The Third Kind, M*A*S*H, Easy Rider, Midnight Cowboy (officieel 1969, maar toch echt typisch een jaren zeventig film), Badlands, Serpico, Eraserhead, Mean Streets, Don't Look Now, Days Of Heaven, The Omen, Deliverance, Barry Lyndon, Midnight Express, Enter The Dragon, Duel en zo kan ik nog wel doorgaan. Echt een toptijd!!!

Vro
02-07-2003, 17:58
Absoluut een van de Godfathers! Maar welke?
Ach, maakt mij niet zo veel uit. Gekozen voor II , zodat ze
weer gelijk oplopen :)

Gr Vro

Prekip
02-07-2003, 18:12
Mijn stem gaat toch naar Apocalypse Now. Een erg moeilijke keuze deze keer. Vooral the Godfather en Taxi Driver behoren allebei ook tot mijn favorieten.

Sander Haarmans
02-07-2003, 18:23
Er staan wel wat films in de lijst die ik nog nooit gezien heb of niet eens van gehoord heb :oops: dus ik heb gekozen uit de films die ik wel heb gezien en dan staat bij mij op nummer 1 Star Wars

Reinbo
02-07-2003, 18:26
Komt er nog een finale tussen de drie 'beste' films van de jaren '70, '80 en '90? ;)


dat gaan we doen als we ook de jaren 30, 40, 50, 60 en de eenentwintigste eeuw gehad hebben. Geduld....

Rochan
02-07-2003, 18:44
Star Wars voor mij (y)

tolpol
02-07-2003, 18:56
Vanavond op NED 3 (zometeen !) om 20:00 een docu over de Amerikaanse film in de jaren zeventig.

Het uur van de wolf

A Decade under the Influence
Amerikaanse documentaire van R. LaGravenese en T. Demme over de Amerikaanse film in de jaren 70. Met onder meer gesprekken met Martin Scorsese, Paul Schrader, Peter Bogdanovich, Sydney Pollack, Pam Grier, Robert Altman, Francis Ford Coppola en Ellen Burstyn.
Tevens fragmenten uit 'Easy Rider', 'Midnight Cowboy' en 'Taxi Driver'.

Blauwoogje
02-07-2003, 19:06
moeilijke keuze is dit zeg

maar denk dat mijn keuze gaat naar the godfather deel 2

Oudgebruiker3
02-07-2003, 19:15
Midnight Cowboy (officieel 1969, maar toch echt typisch een jaren zeventig film)
Gelukkig wordt er niet naar typische jaren zeventig films gevraagd ;)

Bij nader inzien had ik ook liever op The Godfather Part II gestemd...

Joost v.d. Ham
02-07-2003, 19:41
hoewel ik een aantal films van het lijstje nog niet gezien heb kies ik toch voor:

The Godfather part II

Rickje
02-07-2003, 20:23
Ik ga mee met Joost v.d Ham...

The Godfather Part II :D

Gabriel B.
02-07-2003, 20:26
Gekozen voor The Conversation maar met een voorkeur voor The Longest Yard.

Kaplan
02-07-2003, 21:27
Vanavond op NED 3 (zometeen !) om 20:00 een docu over de Amerikaanse film in de jaren zeventig.

Het uur van de wolf

A Decade under the Influence
Amerikaanse documentaire van R. LaGravenese en T. Demme over de Amerikaanse film in de jaren 70. Met onder meer gesprekken met Martin Scorsese, Paul Schrader, Peter Bogdanovich, Sydney Pollack, Pam Grier, Robert Altman, Francis Ford Coppola en Ellen Burstyn.
Tevens fragmenten uit 'Easy Rider', 'Midnight Cowboy' en 'Taxi Driver'.

Dat is een mooie docu, die ze ook wel op dvd mogen zetten net als ze met visions of light hebben gedaan. Mooie quote van Robert Altman: Die grote filmbazen maakt het niet uit of ze een film of een ski verkopen.

Jaren 70 vind ik nog altijd stukken beter dan de jaren tachtig.
One flew over the Cukoo's nest dan maar.
Ik kan ook erg moeilijk een keuze maken.

Niek
02-07-2003, 21:42
Moeilijke keuze. Ik ben zelf een Star Wars fan, maar dat is gewoon niet de beste film uit de jaren 70. Ook Jaws komt daar niet voor in aanmerking wat mij betreft. Wel een goede film, maar haalt het niet bij films als Apocalypse Now, Clockwork Orange, Godfather of Taxi Driver. Zijn gewoon van een ander kaliber. Heb uiteindelijk gekozen voor Apocalypse Now omdat het voor mij persoonlijk niet alleen de beste film van de jaren 70 is, maar ook één van mijn favoriete films overall.

-Niek-

Richard B.
02-07-2003, 21:46
De jaren 70: misschien wel het beste film-decenium ooit.

De keuze was toch nog makkelijk: mijn favoriet is Apocalypse now. Ook mijn keuze voor de beste film ooit btw.

Mobie
03-07-2003, 08:17
Mijn favoriet uit dit lijstje is Jaws. :)

Edwin V
03-07-2003, 08:31
Mijn favoriet is The Holy Grail. :mrgreen: Echt tophumor.
Daarna komt the Godfather part 2

Ronald Stiebolt
03-07-2003, 08:36
Toch maar Jaws gekozen:

- Absolute low-budget film (iets van 900K destijds)
- Semi-debuut van een van de grootste regisseurs ooit (Spielberg)
- Geweldige cast (Schneider, Shaw en Dreyfuss)
- Qua opbrengsten jarenlang op de eerste plaats
- Qua impact ongeevenaard: geen hond durfde meer te gaan zwemmen

Deze film is HET schoolvoorbeeld van alles wat films zo leuk maakt...

Kars
03-07-2003, 14:00
Bah, wat was dat moeilijk, het is A Clockwork Orange geworden.

Elessar
03-07-2003, 20:10
Star Wars voor mij :D

Godfather I en II + Alien vond ik ook goewd.

Reinbo
05-07-2003, 20:27
Waarom wordt er meer dan 100 keer gestemd in de poll over de jaren 90 en tot nog toe slechts 44 keer in deze poll over de jaren 70, terwijl vrijwel iedereen het er over eens is dat in de jaren 70 de beste films zijn gemaakt.

A) Is het zo dat veel mensen deze titel niet kennen?
B) Is het te moeilijk?
C) Is men poll moe?

Rickje
05-07-2003, 20:59
Wat ik zelf ook nog een leuke film vond was The Cannonbal run.
Maar dat is ieder voor zich.
Zelf vond ik Star Wars ook geweldig. :D

Peefie
05-07-2003, 21:32
Toch maar Jaws gekozen:

- Absolute low-budget film (iets van 900K destijds)
- Semi-debuut van een van de grootste regisseurs ooit (Spielberg)
- Geweldige cast (Schneider, Shaw en Dreyfuss)
- Qua opbrengsten jarenlang op de eerste plaats
- Qua impact ongeevenaard: geen hond durfde meer te gaan zwemmen

Deze film is HET schoolvoorbeeld van alles wat films zo leuk maakt...

Ik ben het met Ronald eens, en je kijkt toch welke film JOU veel deed..ook mis ik de Exorcist en nog tig andere films.....het blijft net als bij de jaren 80 poll appels met peren vergelijken. :?

Richard B.
05-07-2003, 22:14
Waarom wordt er meer dan 100 keer gestemd in de poll over de jaren 90 en tot nog toe slechts 44 keer in deze poll over de jaren 70, terwijl vrijwel iedereen het er over eens is dat in de jaren 70 de beste films zijn gemaakt.

A) Is het zo dat veel mensen deze titel niet kennen?
B) Is het te moeilijk?
C) Is men poll moe?

Ik weet niet precies wat de gemiddelde leeftijd is van de leden van dit forum, maar misschien omdat men te jong is om deze periode bewust te hebben meegemaakt? Ik ook niet btw, maar misschien dat anderen liever toch meer aandacht heeft voor films die ze zelf nog in de bios gezien hebben.

BLACKENED
05-07-2003, 22:26
The Exorcist

Renny Collard
05-07-2003, 22:56
Gekozen voor Godfather II. Naar mijn mening de enige sequel die het originele overtreft.

Acinony
05-07-2003, 23:25
Toch maar Jaws gekozen:

- Absolute low-budget film (iets van 900K destijds)
- Semi-debuut van een van de grootste regisseurs ooit (Spielberg)
- Geweldige cast (Schneider, Shaw en Dreyfuss)
- Qua opbrengsten jarenlang op de eerste plaats
- Qua impact ongeevenaard: geen hond durfde meer te gaan zwemmen

Deze film is HET schoolvoorbeeld van alles wat films zo leuk maakt...
Dit ben ik helemaal met je eens, ik was doodsbenauwd om het water in te gaan... :lol:
Films welke ook heel lang zijn bij gebleven en nog steeds errug goed vind. (trouwens ook niet in de top 50.. errug sneu)
Grease -> had toch echt wel een plaatsje verdient, vind ik
The Warriors -> ik had de neiging om zelf met me vriendjes allemaal in het zelfde pakkie te gaan lopen... >zucht< memories, sweet memories :D

Louis Bouduin
19-07-2003, 21:37
Ondanks het feit dat Hollywood een grote vernieuwing doormaakte met de opkomst van o.a. mensen als Coppola,
Scorsese, Spielberg, Lucas, Bogdanovich en vele anderen, is het toch jammer dat er zo weinig aandacht gaat naar
de niet Amerikaanse film. Vooral omdat er over in Europa en Japan toch een aantal onvergetelijke klassiekers zijn
gemaakt.
Vandaar een lijstje met een 20 tal titels dat mijn inziens hoort bij de jaren 70.

Il Conformista (Bernardo Bertolluci)
Dodesukaden (Akira Kurasawa)
Le Genou de Claire (Erich Rohmer)
Viskningar och rop -Cries and Whispers- (Ingmar Bergman)
Solyaris (Andrei Tarkovski)
Le Charme discret de la bourgeoisie (Luis Bunuel)
La Nuit Américaine (Francois Truffaut)
Amarcord (Federico Fellini)
Czlowiek z marmuru -Man of Marble- (Andrei Waijda)
Novecento –1900- Bernardo Bertolluci)
L’Horloger de Saint-Paul (Betrand Tavernier)
La Grande bouffe (Marco Ferreri)
Les Valseuses (Betrand Blier)
Die Bitteren Tränen der Petra von Kant (Rainer Werner Fassbinder)
Ludwig (Luchino Visconti)
Die Blechtrommel (Volker Schlondorf)
Padre Padrone (Paolo en Vittorio Taviani)
Vincent, Francois, Paul et les autres (Claude Sautet)
Die Ehe der Maria Braun (Rainer Werner Fassbinder)
Fukushû suruwa wareniari –Vengeance is Mine (Shohei Imamura)

pavko
20-07-2003, 00:32
Pfheeewww, ook dit is weer een lastige, niet zozeer dat het zo moeilijk was om een overtuigende winnaar aan te wijzen (het doet mij deugd te zien dat GF2 net ff meer stemmen krijgt dan GF1). Maar in mijn hoofd ben ik dan alweer bezig met de films die me behoorlijk goed zijn bij gebleven uit deze periode. Misschien niet allemaal meesterwerken maar toch stuk voor stuk klassiekers of op een andere manier heel invloedrijk....

Zo heb je Grease, Saterday Night Fever, Jaws, Dirty Harry, All the President's Men, Papillon

Coen Vermeer
20-07-2003, 03:00
Taxi Driver. Keert me binnenstebuiten en draait me op m'n kop elke keer ik 'm zie.

voor mij ook. Een beauty van een film al was het heel moeilijk kiezen. Zat nog te twijfelen tussen apocalypse now, godfather 2, clockwork orange en one flew. En al die andere zijn ook zo goed. Dit is wel de beste decade voor films.

Harry V.
20-07-2003, 03:16
- Godfather II (enige sequel die bij mij waarschijnlijk boven origineel gaat). Prachtige, complexe verhaallijnen naverteld zoals alleen Coppola dat in mijn ogen kan.
- Godfather I
- Taxi Driver: De Niro..... Zelden zo'n 'explosiviteit' gezien.

Eervolle vermeldingen:
- Apocalypse Now;
- Dog Day Afternoon;
- One Flew Over...

In mijn optiek zijn de jaren '70 trouwens de hoogtij-dagen in film geweest. Vaak geimmiteerd of gekopieerd: In de betreffende periode zijn voor mij DE parels van cinema gemaakt, die niet te evenaren zijn.

Reinbo
20-07-2003, 09:51
Ondanks het feit dat Hollywood een grote vernieuwing doormaakte met de opkomst van o.a. mensen als Coppola,
Scorsese, Spielberg, Lucas, Bogdanovich en vele anderen, is het toch jammer dat er zo weinig aandacht gaat naar
de niet Amerikaanse film. Vooral omdat er over in Europa en Japan toch een aantal onvergetelijke klassiekers zijn
gemaakt.
Vandaar een lijstje met een 20 tal titels dat mijn inziens hoort bij de jaren 70.

Il Conformista (Bernardo Bertolluci)
Dodesukaden (Akira Kurasawa)
Le Genou de Claire (Erich Rohmer)
Viskningar och rop -Cries and Whispers- (Ingmar Bergman)
Solyaris (Andrei Tarkovski)
Le Charme discret de la bourgeoisie (Luis Bunuel)
La Nuit Américaine (Francois Truffaut)
Amarcord (Federico Fellini)
Czlowiek z marmuru -Man of Marble- (Andrei Waijda)
Novecento ?1900- Bernardo Bertolluci)
L?Horloger de Saint-Paul (Betrand Tavernier)
La Grande bouffe (Marco Ferreri)
Les Valseuses (Betrand Blier)
Die Bitteren Tränen der Petra von Kant (Rainer Werner Fassbinder)
Ludwig (Luchino Visconti)
Die Blechtrommel (Volker Schlondorf)
Padre Padrone (Paolo en Vittorio Taviani)
Vincent, Francois, Paul et les autres (Claude Sautet)
Die Ehe der Maria Braun (Rainer Werner Fassbinder)
Fukushû suruwa wareniari ?Vengeance is Mine (Shohei Imamura)

Daar had van mij ook Soldaat van Oranje tussen mogen staan.

RobW
22-07-2003, 23:07
Star Wars. Deze film heeft zoveel betekend voor het verdere verloop van de filmhistorie, qua effects. Gewoon een klassieker.

pretorian22
24-07-2003, 14:47
Zonder twijfel is Star Wars de beste film.

welke ook wel goed zijn:
Gone in 60 secs 1974
Bullit (is die jaren 70?)
The godfather natuurlijk
en een andere klassieker: Grease

Jibbe Stuijts
24-07-2003, 21:19
Godfather: Part II, The (1974)

Jaap22
24-07-2003, 21:36
Mijn stem is uitgegaan naar The Godfather (de eerste van de drie). Moeilijke keus, want The Godfather 2 is zeker ook zeer goed. Maar toch voor de eerste gekozen, omdat Al Pacino er zo uitstekend naar voren zie komen. Van een 'goede burger' tot een mafiabaas. Marlon Brando ook een goede acteur natuurlijk, maar die is weg te strepen tegen Robert de Niro in de tweede.
In de eerste film vind ik Sonny ook zeer sterk neergezet. Moeilijk dus, maar zoals u ziet, toch de eerste.

Reinbo
16-08-2003, 00:58
UP, want nog lang niet iedereen heeft gestemd.

madelon
16-08-2003, 08:04
Gekozen voor One flew... Godfather is natuurlijk ook waanzinnig maar ja vind ik wat meer voor de hand liggen. Star Wars en dat soort films spreken mij totaal niet aan.

Art
16-08-2003, 09:03
Taxi Driver 8)

Reinbo
11-12-2003, 10:26
Lijstjes, lijstjes, lijstjes, het jaar is bijna ten einde dus het is tijd voor lijstjes. Vandaar dat ik deze polls even up, want nog lang niet iedereen heeft gestemd.

Caledonians
11-12-2003, 11:09
Dit wordt al een stuk moeilijker kiezen maar ik ga toch voor: Jaws
Gewoon super spannende film en vandaag de dag nog steeds de reden waarom mensen zo bang zijn voor haaien!

Reinbo
14-03-2004, 23:33
Ik kan nog steeds niet kiezen tussen Apocalypse Now en a Clockwork Orange.

lupin77
15-03-2004, 00:15
uit deze hollywood lijst.. clockwork orange

Bravestarr
15-03-2004, 06:59
Star Wars. Deze film heeft zoveel betekend voor het verdere verloop van de filmhistorie, qua effects. Gewoon een klassieker.

Helemaal mee eens. Zonder Star Wars had ILM niet bestaan en hadden er een heleboel films niet gemaakt kunnen worden.

Reinbo
17-03-2004, 19:40
Star Wars. Deze film heeft zoveel betekend voor het verdere verloop van de filmhistorie, qua effects. Gewoon een klassieker.

Helemaal mee eens. Zonder Star Wars had ILM niet bestaan en hadden er een heleboel films niet gemaakt kunnen worden.

Wow, dat was tof geweest hadden we nu nog steeds films met een verhaal ipv films met heel veel CGI en geen verhaal.

Renny Collard
17-03-2004, 22:52
Star Wars. Deze film heeft zoveel betekend voor het verdere verloop van de filmhistorie, qua effects. Gewoon een klassieker.

Helemaal mee eens. Zonder Star Wars had ILM niet bestaan en hadden er een heleboel films niet gemaakt kunnen worden.

Wow, dat was tof geweest hadden we nu nog steeds films met een verhaal ipv films met heel veel CGI en geen verhaal.

LOL :twisted:

Ettepet
18-03-2004, 00:32
Ik had Life of Brian in willen vullen, maar dan maar de andere Python Holy Grail.

Rob Eric Blank
18-03-2004, 15:00
The Godfather II een geniale film en net een tikje beter dan deel 1.
Star Wars, The Godfather & Clockwork Orange staan bij mij op de 2de plek. Zijn erg goeie en baanbrekende films gemaakt in de jaren 70!

Marco Dubbeldam
18-03-2004, 15:05
Pff deze was moeilijk ik zat te twijfelen tussen: one flew over the cuckoos nest, taxi driver, apocalpyse now en The godfather 1
Het is toch de Godfather part 2 geworden

Reinbo
16-07-2004, 18:38
Moeilijk, moeilijk, moeilijk!

Apocalypse Now & a Clockwork Orange

MGdutch
16-07-2004, 18:45
Voor mij One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975). Ik vind gewoon alles goed aan die film.

theThinWhiteDuke
16-07-2004, 18:47
Simpel: StarWars

Erik Hagen
16-07-2004, 19:53
Ik heb gekozen voor "The Godfather", op respectabele afstand gevolgd door zijn sequel en "Taxi Driver".

pieter bond
17-07-2004, 07:40
ik twijfel tussen Star wars en Monty Python:The quest for the holy grail
ik hb toch maar Star Wars gepakt

Kees Hoekerd
17-07-2004, 08:57
Godfather part 2

Rickje
17-07-2004, 11:02
The China Syndrome mis ik

Wizz-Art
17-07-2004, 15:29
Taxi Driver

Emporio
17-07-2004, 15:38
Godfather II, omdat ik Pacino gewoon schitterend vind in die rol.

Godfather I was ook leuk, maar ik vind Brando enorm overroepen.
Hij is een goeie acteur, maar sommige verafgoden hem en dat is niet wat hij verdient. Ik vind Marlon een moeilijk karakter. Maar acteren kan hij zeker!

:wink:

Milamber
17-07-2004, 19:57
Toch maar voor The Godfather gegaan hoewel de keuze verleidelijk was om voor deel 2 te gaan blijf ik toch altijd onder de indruk van Marlon Brando zijn prestatie...

netfox
18-07-2004, 13:10
Ik zat te twijfelen tussen Clockwork en Apocalypse Now. Toch maar gekozen voor Clockwork Orange... maar of ik deze ook beter vind :s Ik vind ze eigenlijk allebei super. Het is alleen een ander genre.

Kees Hoekerd
18-07-2004, 16:46
Waarom wordt er meer dan 100 keer gestemd in de poll over de jaren 90 en tot nog toe slechts 44 keer in deze poll over de jaren 70, terwijl vrijwel iedereen het er over eens is dat in de jaren 70 de beste films zijn gemaakt.

A) Is het zo dat veel mensen deze titel niet kennen?
B) Is het te moeilijk?
C) Is men poll moe?

Ik heb uit de lijst alleen deze gezien:

Apocalypse Now (1979)

Deer Hunter, The (1978)

Godfather, The (1972)

Godfather: Part II, The (1974)

Jaws (1975)

De rest heb ik nooit gezien,en lijkt me ook niks. :?

Maar toch vind ik dat de jaren 60 beter waren.

PS: Schande dat a bridge too far er niet bij staat. :evil:

Reinbo
18-07-2004, 17:04
Ik heb uit de lijst alleen deze gezien:

Apocalypse Now (1979)

Deer Hunter, The (1978)

Godfather, The (1972)

Godfather: Part II, The (1974)

Jaws (1975)

De rest heb ik nooit gezien,en lijkt me ook niks. :?

a Clockwork Orange, Chinatown, Annie Hall, The Conversation, Taxi Driver, One Flew, Alien, Star Wars lijken je NIKS :?: :?: :?:

Ik zou maar eens heel snel naar de videotheek gaan, om te ondekken waarom de jaren 70 als the golden age of Hollywood bekend staat 8)

Pascal X
18-07-2004, 17:05
-

Arjan Veenstra
18-07-2004, 17:37
Pfff, is dat even moeilijk... Zijn allemaal zulke goede films! Ik kies dan toch maar voor Jaws. De impact die de film teweeg heeft gebracht, is weergaloos. Klassiek voorbeeld van een film die alles in zich had om ontzettend slecht te worden maar een in plaats van dat een meesterwerk is geworden. De lancering van Spielberg als groot regisseur, de briljante muziek van John Williams, sterke cinematografie van Bill Butler, schitterende montage van Verna Fields en een perfecte cast bestaande uit Roy Scheider, Robert Shaw, Richard dreyfuss en niet te vergeten Lorraine Gary. Deze film staat voor alles waarom film zo mooi is!

Welke film wat mij betreft ook echt in de Poll had gemoeten is The French Connection.

Kees Hoekerd
19-07-2004, 09:20
a Clockwork Orange, Chinatown, Annie Hall, The Conversation, Taxi Driver, One Flew, Alien, Star Wars lijken je NIKS :?: :?: :?:

Ik zou maar eens heel snel naar de videotheek gaan, om te ondekken waarom de jaren 70 als the golden age of Hollywood bekend staat 8)
Tja,Taxi Driver is dan wel weer mijn genre,zal ik wel eens gaan kijken,maar de rest lijken me weer van die saaie drama films. :? Alien en Star Wars vind ik overigens niks,ik hou niet van dat science fiction gedoe. :(

MGdutch
19-07-2004, 09:25
a Clockwork Orange, Chinatown, Annie Hall, The Conversation, Taxi Driver, One Flew, Alien, Star Wars lijken je NIKS :?: :?: :?:

Ik zou maar eens heel snel naar de videotheek gaan, om te ondekken waarom de jaren 70 als the golden age of Hollywood bekend staat 8)
Tja,Taxi Driver is dan wel weer mijn genre,zal ik wel eens gaan kijken,maar de rest lijken me weer van die saaie drama films. :? Alien en Star Wars vind ik overigens niks,ik hou niet van dat science fiction gedoe. :(

Sorry, maar A Clockwork orange, Chinatown & One flew, saaie drama films :? . Hoe kan je dat beoordelen zonder dat je ze gezien hebt???? :?

Kees Hoekerd
19-07-2004, 09:43
a Clockwork Orange, Chinatown, Annie Hall, The Conversation, Taxi Driver, One Flew, Alien, Star Wars lijken je NIKS :?: :?: :?:

Ik zou maar eens heel snel naar de videotheek gaan, om te ondekken waarom de jaren 70 als the golden age of Hollywood bekend staat 8)
Tja,Taxi Driver is dan wel weer mijn genre,zal ik wel eens gaan kijken,maar de rest lijken me weer van die saaie drama films. :? Alien en Star Wars vind ik overigens niks,ik hou niet van dat science fiction gedoe. :(

Sorry, maar A Clockwork orange, Chinatown & One flew, saaie drama films :? . Hoe kan je dat beoordelen zonder dat je ze gezien hebt???? :?
Ik hou niet van dat genre.Hou aub op met off topic geleuter.

hitchberg
19-07-2004, 09:51
1. JAWS is voor mij nog steeds de beste ever, geen idee waarom, maar kan 'm steeds weer opnieuw bekijken heeft nog nooit verveeld.
pas in 1981 (ik was toen al 25) voor het eerst gezien.
Mijn vrouw en een vriend hebben mij toen overgehaald ik wilde nooit naar "rampenfilms" . Unieke film ervaring (alleen PSYCHO was een zelfde ervaring) geweldig.
Deel 2, 3 en 4 vond ik helemaal niks, heb ik ook nooit gekocht. Hoewel ik graag series completeer.

2. Alien
3. Chinatown

Demon
21-07-2004, 12:10
Hmm moeilijk

dan maar kop of munt
Godfather: Part II, The (1974)kop
One Flew Over the Cuckoo's Nest Munt

en het is kop!

Begotten
01-01-2005, 23:47
Een aantal van mijn 70's favourieten staan in de poll maar veel ook niet.
Hier een aantal van mijn faves : The Exorcist, Don't look now, Invasion of the body snatchers, The wicker man, The Tenant, Nosferatu: The Vampyre, Texas chainsaw massacre, Suspiria, The Holy Mountain, El Topo, Eraserhead, The Brood.

Reinbo
12-02-2005, 23:54
Apocalypse Now

Diana
13-02-2005, 07:38
The Godfather

HarryCallehan
13-02-2005, 09:39
Leuk dat een oude thread weer naar boven komt. Deze had ik gemist.

De jaren 70 hebben absoluut mijn voorkeur als het om film en muziek gaat. Het is wel moeilijk kiezen omdat deze jaren toch de nodige juweeltjes hebben voortgebracht. Als ik moet kiezen uit de lijst dan ga ik voor Jaws. Toen ik klein was hing er iets van magie om deze film, zo spannend.. Het spannende is er wel af maar de magie is gebleven. Waarschijnlijk een kwestie van jeugd sentiment.

Als ik zelf mag kiezen dan ga ik voor Dirty Harry. Ook een stuk jeugd sentiment maar Eastwood is en blijft mijn favoriete acteur.

HC

TheGodfather
13-02-2005, 10:12
Hele moeilijke keuze tussen de The Godfather en The Godfather II. En hoewel t tweede deel werkelijk subliem is, kies ik toch voor t eerste. Voor mij de beste film ooit gemaakt, met een geweldige Al Pacino en zoveel klassieke quotes/one-liners.

Verder in m`n lijstje dus The Godfather II op plaats 2 en Star Wars op 3. Ook tot m`n favorieten: One Flew Over The Cuckoo`s Nest, The Deer Hunter en Jaws.
Raar dat Grease er niet bijstaat :?

Kars
13-02-2005, 10:24
Bah, wat was dat moeilijk, het is A Clockwork Orange geworden.

Toen had ik duidelijk Apocalypse Now niet gezien. Coppolas enorm persoonlijke oorlogsepos is voor mij absoluut een van de beste films aller tijden.

Marco Dubbeldam
13-02-2005, 11:13
Het is toch de Godfather part 2 geworden

Nu is het denk ik toch: One flew over the cuckoos nest. 8)

Pascal Heister
13-02-2005, 12:17
Chinatown natuurlijk :)

Ron kars
13-02-2005, 12:30
Moet toch The Godfather zijn..."An offer he can't refuse" :P

jan smets
13-02-2005, 12:34
The Godfather Part II natuurlijk de beste film allertijden.

Albert
13-02-2005, 12:46
Godfather 2

Mr. Incredible
13-02-2005, 12:52
Erg moeilijk, beste decennia in mijn ogen... Ik zou alle films wel kunnen kiezen, maar uiteindelijk ga ik toch voor The Godfather Part II

T. van Keeken
13-02-2005, 13:11
Jaws voor mij en niet eens zozeer voor de film zelf, maar meer om waar deze voor staat. Jaws heeft zoveel veranderd en het het begrip Blockbuster in het leven geroepen. Daarbij blijft het natuurlijk een mooie film én lanceerde het definitief de carriere van Spielberg

Bas I.
18-03-2005, 13:09
Halloween; heb net de 2-disc AB versie binnen!

Guus Josee
18-03-2005, 20:34
Ondanks heel veel goede films, voor mij absoluut de Godfather.

Reinbo
18-07-2005, 17:54
Up

spielberg_rules
18-07-2005, 18:17
Ik ook voor The Godfather... cliché

Anonymous
18-07-2005, 20:25
K heb voor One Flew.... gekozen.

K vind het wel grappig om te zien dat A Clockwork Orange maar 6% ofzo van de stemmen krijgt hier terwijl ik al tientallen mensen heb gehoord die dit als het grootste meesterwerk allertijden beschouwen.

Reinbo
18-07-2005, 21:39
Je hebt het hier wel over het allerbeste film decenia met concurenten voor die positie van the Godfather, Apocalypse Now en Star wars, ACO komt met 6% wel op de 5e plaats.

PS ik heb voor Apocalypse Now gekozen die samen met a Clockwork Orange mijn Nr 1 positie bekleed.

Paul H.
19-07-2005, 10:43
Erg moeilijk met al die goede films maar ga toch voor Taxi Driver die film heeft echt indruk op mijn gemaakt.

Basto
19-07-2005, 16:13
A Clockwork Orange, vreemde tijdloze film.

Don Vito Corleone
19-07-2005, 18:15
One Flew over the Cuckoo's Nest.

Hotse
19-07-2005, 18:44
moeilijke keus...

the godfather 2

hitch_fan
28-07-2005, 18:47
Mijn persoonlijke favoriet, Soldaat Van Oranje, stond er niet tussen dus viel de keuze op Jaws.

stefan
28-07-2005, 19:44
Toch wel Alien...de scene bij de eettafel heeft mij altijd achtervolgd :D.

Snake P.
07-01-2006, 09:08
Apocalypse Now (de originele versie)