PDA

Bekijk de volledige versie : Ervaring met deze anime's?



daviddekam
03-07-2003, 15:52
Ik denk eraan om weer wat anime's te kopen volgende week.

Ik heb al besteld The Animatrix en zat te denken aan:

Princess Mononke
Serial Experiment: Lain (vol. 1 t/m 4)
Akira

Wat is jullie mening over de 3 bovengenoemde titels?

Coen Vermeer
03-07-2003, 16:18
Akira is de koning van alle animes. Maar wel minder qua graphisch geweld en het verhaal moet je aansprekn voor mij is het iig een topper.

Princess mononoke is geweldig zeker kopen ontzettend mooie leuke anime. En dit keer zijn de voiceovers zelfs goed te doen. Billy Bob thornton spreekt ook een rol in.

Coen Vermeer
03-07-2003, 16:19
Edit 2x gepost.

Iig koop princess mononoke

daviddekam
03-07-2003, 16:23
Iig koop princess mononoke

Was ik al van plan 8)
Hij is niet al te duur bij CD-Wow (y)

Harry B.
03-07-2003, 16:29
- Akira vond ik echt goed.
- Princess Mononoke, veel over gehoord/gelezen, nog niet gezien :oops:
- Die andere titels heb ik nog nooit van gehoord :?

Geert Jan Alsem
03-07-2003, 16:54
Leuke titels die je noemt. Alleen Lain hoef ik niet op DVD. Maar hier wat tips...

Die Princess Mononoke die CD-Wow verkoopt is regio 2. Als je de film in de originele Japanse taal wil kijken kan je beter voor de regio 1 gaan. Deze heeft goede, letterlijk vertaalde ondertitels terwijl op de regio 2 de ondertitels gebaseerd zijn op de Engelse dub, waardoor ze niet goed passen bij de Japanse audiotrack en bovendien vaak meer tekst in beeld staat dan nodig is.

Als je de Nederlandse releases van Lain koopt, uitgegeven door Dynamic Visions, zit het wel goed denk ik. Dit bedrijf maakt de Nederlandse ondertitels door de Japanse audiotrack direct te vertalen.

Van Akira heb ik de Nederlandse DVD een keer gezien. Ik weet niet zeker of deze ondertitels op de originele audiotrack of op de dub waren gebaseerd, maar ik had het idee dat sommige dingen af en toe wat klungelig vertaald waren. Deze film ga ik zelf ook ooit nog wel aanschaffen, maar dan ga ik voor de zekerheid toch maar voor de regio 1 DVD.

Coen Vermeer
03-07-2003, 17:15
Leuke titels die je noemt. Alleen Lain hoef ik niet op DVD. Maar hier wat tips...

Die Princess Mononoke die CD-Wow verkoopt is regio 2. Als je de film in de originele Japanse taal wil kijken kan je beter voor de regio 1 gaan. Deze heeft goede, letterlijk vertaalde ondertitels terwijl op de regio 2 de ondertitels gebaseerd zijn op de Engelse dub, waardoor ze niet goed passen bij de Japanse audiotrack en bovendien vaak meer tekst in beeld staat dan nodig is.

Als je de Nederlandse releases van Lain koopt, uitgegeven door Dynamic Visions, zit het wel goed denk ik. Dit bedrijf maakt de Nederlandse ondertitels door de Japanse audiotrack direct te vertalen.

Van Akira heb ik de Nederlandse DVD een keer gezien. Ik weet niet zeker of deze ondertitels op de originele audiotrack of op de dub waren gebaseerd, maar ik had het idee dat sommige dingen af en toe wat klungelig vertaald waren. Deze film ga ik zelf ook ooit nog wel aanschaffen, maar dan ga ik voor de zekerheid toch maar voor de regio 1 DVD.

ik heb de r2 versie van princess mononoke en die heeft beide talen 9zelfs frans en alles 5.1). Ook de nederlandstalige versie van a-film (de se heb ik) heeft beide talen (japans alleen wel 2.0 helaas). Maar bij beide delen is de dub iig van uitstekende kwaliteit.

Geert Jan Alsem
03-07-2003, 17:39
ik heb de r2 versie van princess mononoke en die heeft beide talen 9zelfs frans en alles 5.1). Ook de nederlandstalige versie van a-film (de se heb ik) heeft beide talen (japans alleen wel 2.0 helaas). Maar bij beide delen is de dub iig van uitstekende kwaliteit.
Eh... wat? Er bestaat volgens mij helemaal geen Nederlandse versie hoor.
In ieder geval is de Engelse dub inderdaad best in orde, maar als je net als ik films het liefst in hun originele vorm ziet, kan je dus beter voor de regio 1 gaan en de film in het Japans met ondertitels kijken.

Coen Vermeer
03-07-2003, 17:48
ik heb de r2 versie van princess mononoke en die heeft beide talen 9zelfs frans en alles 5.1). Ook de nederlandstalige versie van a-film (de se heb ik) heeft beide talen (japans alleen wel 2.0 helaas). Maar bij beide delen is de dub iig van uitstekende kwaliteit.
Eh... wat? Er bestaat volgens mij helemaal geen Nederlandse versie hoor.
In ieder geval is de Engelse dub inderdaad best in orde, maar als je net als ik films het liefst in hun originele vorm ziet, kan je dus beter voor de regio 1 gaan en de film in het Japans met ondertitels kijken.

ja hou ik ook meer van maar nogmaals beide hebben dus ook de japanse stemmen. oja die nederlandstalige versie is die van akira.

Mark de Jong
03-07-2003, 17:52
Akira is wel goed, niet super of zo. Leuk om een keer te zien... Maar dat is mijn mening :)

Geert Jan Alsem
03-07-2003, 19:41
ja hou ik ook meer van maar nogmaals beide hebben dus ook de japanse stemmen. oja die nederlandstalige versie is die van akira.
Ja nee ok, klopt, de Japanse stemmen staan er gewoon op, dat was ook niet mijn punt. Ik had het alleen over de kwaliteit van de ondertitels die je krijgt bij de Japanse stemmen.

Bahamut
03-07-2003, 19:47
Princess Mononoke

deze is helemaal (y) (y) (y)
Abolute aanrader!! geloof me !

Bij Akira ben ik nu al twee keer in slaap gevallen :(
..maar dat betekent niet dat ik 'm niet goed vond..integendeel (y)

JayLunar
03-07-2003, 19:55
AKIRA is met gemak mijn favoriete anime. Erg vlot, onderhoudend, spectaculair en met verrassend veel diepgang. De soundtrack, waarbij slechts gebruik is gemaakt van klassieke Japanse instrumenten, is ook erg geslaagd. Zorg er wel voor dat je naar de Japanse versie luistert, want de Engelse dub is zeer slecht. PS. In slaap vallen bij AKIRA?!? Hmm, vind ik erg knap!! :wink:

Ik beschouw PRINCESS MONONOKE nog steeds als een soort remake van KAZE NO TANI NO NAUSHIKA, die ik persoonlijk beter vind. Mononoke is ook wel aardig, maar niet meer dan dat wat mij betreft.

van SERIAL EXPERIMENTS: LAIN heb ik alleen de eerste 3 aflevingen gezien, en ik was erg onder de indruk. Erg onconventionele anime; traag, mysterieus, sfeervol en misschien zelfs Lynchiaans :)

daviddekam
03-07-2003, 20:33
Bedankt voor alle reacties (y)

Nathan Strik
03-07-2003, 20:48
Even in het kort wat ik vind... ik had eerder een enorm lang verhaal getypt, maar dankzij een invalid_session was ik het weer kwijt. GRRR!!! :evil:

Maar goed... Akira: Overschat, niet mooi getekend, animatie is wel van een aardig goed niveau, verhaal is hooguit magertjes en de personages spreken totaal niet aan... kortom, ik begrijp niet waarom velen dit zo´n topper vinden.

Serial Experiments: Lain Een David Lynch-achtige serie met een heerlijk kalm tempo en puzzelstukjes die langzaam op hun plek vallen. De tekenstijl is rustig, de animatie beperkt, maar erg sfeervol. Dit is één van mijn favoriete anime´s, al was het alleen al om de sfeer.

Coen Vermeer
03-07-2003, 21:25
Even in het kort wat ik vind... ik had eerder een enorm lang verhaal getypt, maar dankzij een invalid_session was ik het weer kwijt. GRRR!!! :evil:

Maar goed... Akira: Overschat, niet mooi getekend, animatie is wel van een aardig goed niveau, verhaal is hooguit magertjes en de personages spreken totaal niet aan... kortom, ik begrijp niet waarom velen dit zo´n topper vinden.

Serial Experiments: Lain Een David Lynch-achtige serie met een heerlijk kalm tempo en puzzelstukjes die langzaam op hun plek vallen. De tekenstijl is rustig, de animatie beperkt, maar erg sfeervol. Dit is één van mijn favoriete anime´s, al was het alleen al om de sfeer.

ben het er wel mee eens dat akira overschat is. Maar de tekenstijl spreekt me wel erg aan. De animatie is prima en het verhaal vind ik gewoon cool. Wat ik het mooiste vind aan akira (net als metropolis trouwens) is de wereld die ze gecreert hebben.

JayLunar
03-07-2003, 21:38
ben het er wel mee eens dat akira overschat is. Maar de tekenstijl spreekt me wel erg aan. De animatie is prima en het verhaal vind ik gewoon cool. Wat ik het mooiste vind aan akira (net als metropolis trouwens) is de wereld die ze gecreert hebben.
Huh? De wereld waarin Akira zich afspeelt is toch grotendeels vergelijkbaar met die waarin wij leven, afgezien van de Akira-situatie dan?

daviddekam
03-07-2003, 22:05
ff tussendoor: Is er eigenlijk een goede Nederlandse site die veel anime recensies heeft (behalve het superieure DVD.nl natuurlijk :wink:) :?:

Richard B.
04-07-2003, 10:59
Akira en Princess Mononoke zijn allebei anime-klassiekers en die eerste is misschien ook wel een echte film-klassieker, omdat ie zo bekend is en zo belangrijk is geweest voor het genre.

Bij Akira in slaap vallen? Ik heb meestal koppijn na het zien van Akira omdat het verhaal zo waanzinnig bruut is! De animatie vind ik trouwens ook erg goed, alhoewel modernere Anime's vaak mooiere animatie hebben: Myasaki's Princess Mononoke heeft alweer veel 'subtielere' animatie dan Akira. Komt misschien ook een beetje door het thema: Akira is 'big city, post-apocalyptic epic' en Princess Mononoke is meer 'mother earth, treahugging fairytale'. :)

Beiden zijn in ieder geval must-haves qua anime en beiden zijn ook erg goeie films.

Coen Vermeer
04-07-2003, 18:47
ben het er wel mee eens dat akira overschat is. Maar de tekenstijl spreekt me wel erg aan. De animatie is prima en het verhaal vind ik gewoon cool. Wat ik het mooiste vind aan akira (net als metropolis trouwens) is de wereld die ze gecreert hebben.
Huh? De wereld waarin Akira zich afspeelt is toch grotendeels vergelijkbaar met die waarin wij leven, afgezien van de Akira-situatie dan?

ja dat klopt en dan? ik vind het mooi hoe ze een echt levende stad hebben gecreert waarbij je echt denkt dat het zo zou kunnen zijn.

Subzer0
04-07-2003, 23:25
ff tussendoor: Is er eigenlijk een goede Nederlandse site die veel anime recensies heeft (behalve het superieure DVD.nl natuurlijk :wink:) :?:

Je hebt wel www.mangadvd.nl even kijken kan nooit kwaad.

daviddekam
04-07-2003, 23:28
ff tussendoor: Is er eigenlijk een goede Nederlandse site die veel anime recensies heeft (behalve het superieure DVD.nl natuurlijk :wink:) :?:

Je hebt wel www.mangadvd.nl even kijken kan nooit kwaad.

Ja die kende ik al, alleen daar staan maar een paar korte recensies van DVD's die uitgegeven zijn door MagnaDVD dus het zijn er niet zo heel veel en meestal is ook de recensie redelijk positief (los van de stemming), omdat ze de DVD's anders natuurlijk niet zelf uitgeven :wink:

Gabriel B.
06-07-2003, 10:10
Akira is het begin van de recente anime-boost geweest en daarom nog steeds de "moeder" van de anime's. Spijtig genoeg heeft Akira heel sterk te lijden onder de quasi onmogelijke omzetting van een paar duizend pagina's naar 2 uur film. En hoewel toendertijd een enorme visuele revelatie blijkt er nu wat sleet op te zitten. Per slot van rekening is Akira 12-14 (?) jaar oud. Maar eigenlijk wel verplichte kost voor de anime-fan omwille van belangerijkheid.

Over Mononoke valt geen enkel kwaad woord te zeggen. Dit is een absolute topper qua verhaal en visueel gebied.

S.E. Lain ligt heel moeilijk. Het is vooral al een traag, ingewikkeld (ik heb de term Lynchiaans horen vallen en dat klopt zeker) verhaal waarin in eerste instantie zo goed als niet gebeurd. SE Lain is een liefde/haat-serie. Ofwel word je meegesleept door het verhaal en de en het begin ietwat vreemde (ik dacht eerst "lelijk" maar ben vlug van dat idee afgestapt") animatie, ofwel vind je er absoluut niet aan. Er is geen midden.

Nathan Strik
06-07-2003, 10:35
Ik ben het eigenlijk helemaal eens met Gabriel B.
Akira is inderdaad een mijlpaal, ook al doet de film tegenwoordig niet meer zo indrukwekkend aan als vroeger. Misschien komt het ook omdat ik de film pas zeer recent voor het eerst heb gezien dat ik er niet van onder de indruk was.

S.E. Lain ben ik het ook mee eens. Either you love it, or you hate it. Ik zou dus aanraden aan mensen om alleen het eerste deeltje te kopen. Als hij dan niet bevalt, kun je hem altijd nog ruilen.

Nathan Strik
06-07-2003, 10:52
ff tussendoor: Is er eigenlijk een goede Nederlandse site die veel anime recensies heeft (behalve het superieure DVD.nl natuurlijk :wink:) :?:
DVD Zine (http://www.dvdzine.nl/reviews/index.php?genre=11) heeft er aardig wat staan.

Maar eerlijk gezegd is er maar één site die in mijn ogen een beetje diep op de dingen in gaat en dat is Anime World (http://animeworld.com/title.html)
Wel in het Engels, maar als je een titel overweegt is dat de beste plek om even langs te surfen.