PDA

Bekijk de volledige versie : 2 stellingen over Reloaded (Spoilers!)



daviddekam
05-07-2003, 15:27
Even 2 stellingen over Reloaded, waarvan ik denk dat ze kloppen:

1. The Oracle is slecht en helpt Neo helemaal niet
2. The Matrix word vernietitgd, of er nou The One is of niet het is gewoon een kwestie van tijd.

Wat denken jullie?

daviddekam
05-07-2003, 15:29
Ik zal ook gelijk even uitleggen waarom ik denk dat dit zo is:

SPOILERS!!!!

Nou even over het Orakel: Waarom is ze slecht? Ten eerste is ze een programma. Een programma gemaakt door The Matrix, waarom is ze anders niet in de echte wereld in Zion?

Kijk: Je kent het verhaal van het geval dat de mens haar eigen ondergang creerde? Ik neem aan van wel, maar de machines begaan nu dezelfde fout. Want waarom kwamen de machines in opstand? Omdat ze werden gedood en vervangen werden door de mensen. Ze kwamen in opstand, omdat ze niet dood wouden gaan. Maar nu doen de machines precies hetzelfde in The Matrix met die programma's. Ze worden vermoord gaan terug naar 'de bron' en worden vervangen. Dus op een gevegeven moment zullen die programma's in opstand komen omdat ze net als de machines in het begin neit gdood willen gaan. Dus zal The Matrix vernietgd worden door de programma's zelf. Hier speelt dus weer dezelfde ironie als toen de mens machine maakte.

Dat is Punt 2 en nu Punt 1:

Alleen hebben de machines 1 list:

Het Orakel is een list van de machines om The One aan hun kant te houden. Het Orakel verteld The One namelijk wat ze hem moet vertellen. Zij is ook een programma en ze weet al preceis wat er steeds gaat gebeuren.

Quote uit Reloaded:


Neo: But if you already if i'm going to take it, how can i make a choice? Oracle: You didn't come here to make a choice; you've already made it. You're here to try to understand why you made it.

Maar dat verteld ze hem niet ze verteld hem wat ze hem moet vertellen zodat The One (onbewust) aan de kant van de machines blijft staan. Want zoals het nu is vernietigd hij programma's (agents) Die dus mogelijk in opstand kunnen komen en daar zorgt onder andere het Orakel voor, of het nou bewust of onbewust is.

Als dit waar is zouden beide stellingen kloppen.....

Léon Bolweg
05-07-2003, 15:33
Met die tweede stelling ben ik het met je eens, maar die eerste niet.

Zoals ze in de film al zeiden was The Oracle alleen maar een wiskundig programma. Ik denk dat je dit het programma het beste kan voorstellen als kansberekening. Daardoor denk ik niet dat het een kwestie is van helpen tegenover Neo, maar simpelweg berekenen wat er zich afspeelt of misschien beter, gaat afspelen. Want zoals The Oracle al zei, ze is alleen geintresseerd in de toekomst. En Neo is diegene die zelf de keuzes moet maken......

zoiets????

daviddekam
05-07-2003, 15:41
Met die tweede stelling ben ik het met je eens, maar die eerste niet.

Zoals ze in de film al zeiden was The Oracle alleen maar een wiskundig programma. Ik denk dat je dit het programma het beste kan voorstellen als kansberekening. Daardoor denk ik niet dat het een kwestie is van helpen tegenover Neo, maar simpelweg berekenen wat er zich afspeelt of misschien beter, gaat afspelen. Want zoals The Oracle al zei, ze is alleen geintresseerd in de toekomst. En Neo is diegene die zelf de keuzes moet maken......

zoiets????

Ja dit kan biede kanten op: Of ze is slecht of ze is toch goed, en verteld hem wat ze hoort te vertellen zodat Neo daar zelf over na kan denken en op de basis van he verhaaltje wat Het Orakel hem verteld kan hij de juiste keuze's maken. Maar wat ik ook raar vind in Reloaded is die scene met al die Smiths.

Smith wist in Reloaded steeds waar Neo was en waar hij heen ging en hij moest dus ook weten dat Neo met het orakel zat te praten voordat hij kwam en als Het Orakel steeds The One hielp en dan zo goed was en de leider van het verzet is ofzo. Waarom ging Smith dan niet eerder naar Neo om Het Orakel ook gelijk een trap te verkopen? Dat deed hij niet, maar hij wachtte todat ze weg was en verscheen toen pas :?

Léon Bolweg
05-07-2003, 15:59
Dit is wel heel interessant wat je zegt. Maar met die smiths was in de matrix zelf. En scannen de programma's (Smith o.a.) niet de matrix af naar mensen die er niet in horen (zoals Neo dus). Ook in de eerste film probeerde Smith steeds achter Neo aan te zitten, volgens mij door ook de matrix af te scannen. In deze tweede film gebeurt dit volgens mij ook en omdat The Oracle ook een programma is, heeft Smith geen doel haar achterna te gaan. Mij is het wel raar dat the oracle weet dat ze weg moet als Smith komt, maar waarom vertelt the oracle dat niet tegen Neo.....

daviddekam
05-07-2003, 16:05
Dit is wel heel interessant wat je zegt. Maar met die smiths was in de matrix zelf. En scannen de programma's (Smith o.a.) niet de matrix af naar mensen die er niet in horen (zoals Neo dus). Ook in de eerste film probeerde Smith steeds achter Neo aan te zitten, volgens mij door ook de matrix af te scannen. In deze tweede film gebeurt dit volgens mij ook en omdat The Oracle ook een programma is, heeft Smith geen doel haar achterna te gaan. Mij is het wel raar dat the oracle weet dat ze weg moet als Smith komt, maar waarom vertelt the oracle dat niet tegen Neo.....

...Waarschijnlijk omdat ze al wist dat hij weg zou gaan vliegen. En eruit zou komen.

Maar als Het Orakel The One helpt en hem helpt de juiste keuze's te maken zoals die agents killen. Dan zou het wel handig zijn voor The Agents om The Oracle kapot te maken. Of omdat ze al precies weet wat er gaat geburen en welke keuze's Neo gaat nemen dan zouden ze haar bijv. gevangen kunnen nemen en proberen te weten te komen wat er gaat gebeuren, mischien hebben ze dat zelfs al gedaan en weet Smith nu wat er dan steeds gaat gebeuren....

Rickje
05-07-2003, 17:35
De orakel wordt beschermd door die mysterieuse vent die ook wel goed kan vechten en die ook vocht met Neo in Reloaded.
Dus de orakel is niet ondervraagd door de agenten. Anders lieten ze dat wel zien... Volgens mij is die orakel gewoon een programma die "overgelopen" is naar de goede kant.
Een programma die zijn eigen kant op ging.

daviddekam
05-07-2003, 18:00
De orakel wordt beschermd door die mysterieuse vent die ook wel goed kan vechten en die ook vocht met Neo in Reloaded.
Dus de orakel is niet ondervraagd door de agenten. Anders lieten ze dat wel zien... Volgens mij is die orakel gewoon een programma die "overgelopen" is naar de goede kant.
Een programma die zijn eigen kant op ging.

Maar ze had die bewaker niet in deel 1. Dus mischien is ze ondervraagd en heb ze daarna pas zo'n bewaker gekregen. Ik denk het niet, hoor. Maar het zou kunnen. Ik vind het nog steeds rar dat Smith preceis komt wanneer het Orakel net weg is.

daviddekam
05-07-2003, 18:02
....En trouwens als ze steeds weet wat er gaat gebeuren en wat Neo gaat kiezen en dat hij in deel 1 moest kiezen tussen zijn eigen leven en dat van Moprheus. Had ze ook moeten zien dat Cypher een verrader was en dat hij Dozer zou vermoorden, maar dat zij ze ook niet. Klinkt toch niet erg aardig :wink:

The Scratcher
06-07-2003, 10:51
....En trouwens als ze steeds weet wat er gaat gebeuren en wat Neo gaat kiezen en dat hij in deel 1 moest kiezen tussen zijn eigen leven en dat van Moprheus. Had ze ook moeten zien dat Cypher een verrader was en dat hij Dozer zou vermoorden, maar dat zij ze ook niet. Klinkt toch niet erg aardig :wink:

"Difficult to see the future is, always in motion" zoals Yoda ooit eens zei. Misschien ziet/weet het orakel ook niet alles. Ze vertelde Neo immers ook in deel I dat hij niet the One was terwijl hij het wel is, dat had ze dan toch ook moeten weten?

Waarschijnlijk dat ze daarom ook niks van het verraad van Cypher af wist. Misschien kunnen agents zich wel afblokken voor andere programma`s zodat ze hier geen inzicht in hebben en dus ook niks kunnen verraden. Of...het orakel is idd slecht en was hier wel degelijk van op de hoogte maar zei expres niks hierover.

daviddekam
06-07-2003, 11:34
"Difficult to see the future is, always in motion" zoals Yoda ooit eens zei. Misschien ziet/weet het orakel ook niet alles. Ze vertelde Neo immers ook in deel I dat hij niet the One was terwijl hij het wel is, dat had ze dan toch ook moeten weten?

Ik denk eigenlijk dat The Oracle wel wist dat Neo The One was. Alleen zei ze het niet. Waarom niet? Mischine omdat ze gewoon een trut is :twisted: Of ze zegt gewoon wat ze moet zeggen zodat Neo de juiste keuze's kan maken gebaseert op haar verhaal.

Quote uit The Matrix


"....She told you excactly wat you needed to hear. That's Al."

John Sital
06-07-2003, 14:41
the oracle geeft info aan neo en verwart hem tegelijkertijd, maar om te zeggen dat ze slecht is: nee het is misschien een afwijking in de matrix mainframe?

Léon Bolweg
06-07-2003, 15:16
dat denk ik ook. Vind niet dat je moet denken in termen als goed en slecht.
Ze is slechts een programma, net als Smith.

John Sital
06-07-2003, 15:33
idd, en programma's kunnen aangepast worden, vandaar dat smith een beetje raar doet en zich niet meer gedraagt als het originele agentenprogramma en nu dus in de ogen van "echte" aganten afvallig is geworden terwijl hij alleen "veranderd" is...