PDA

Bekijk de volledige versie : Snelheid van Projectoren(beamers)??



Martin vd Donk
08-07-2003, 13:07
Hoi,

Ik wil een projector(beamer) voor mijn ht aanscaffen. Nu zit ik redelijk dicht bij het scherm (ca 4m). Ik vraag me af hoe het nu zit met de kwaliteit en snelheid van hedendaagse beamers. Ik weet dat veel beamers met een lcd werken waarvan ik denk dat dit vertraagt net als bij mijn tft monitor. Ik verwacht dat je van die wollige beelden krijgt.

Is dit nog zo of zijn de beelden ook van kleine afstand messcherp en snel?

Graag je reakctie.

Reinbo
08-07-2003, 13:24
Hoi,

Ik wil een projector(beamer) voor mijn ht aanscaffen. Nu zit ik redelijk dicht bij het scherm (ca 4m). Ik vraag me af hoe het nu zit met de kwaliteit en snelheid van hedendaagse beamers. Ik weet dat veel beamers met een lcd werken waarvan ik denk dat dit vertraagt net als bij mijn tft monitor. Ik verwacht dat je van die wollige beelden krijgt.

Is dit nog zo of zijn de beelden ook van kleine afstand messcherp en snel?

Graag je reakctie.

Wat bedoel je met snel? De refreshrate?

Ik weet wel dat de kleuren van LCD niet zo mooi zijn en dat DLP er al een stuk beter uitziet, maar dat je voor het ultieme beeld nog steeds voor CRT moet gaan.

Roland1
08-07-2003, 13:50
Martin,

ik zou gewoon eens gaan kijken bij wat mensen thuis. Als je een digitale projector kiest, kan je kiezen tussen LCD en DLP (en nog enkele anderen, maar LCD en DLP beheersen de digitale projectormarkt voor thuisgebruik) met elk hun eigen voor-en nadelen.
LCD: zwartniveau, screendoor, 'langzaam', DLP: regenbogen, dithering.

Als je plek hebt, zou ik voor CRT gaan.

Johan van den D.
08-07-2003, 14:14
En 4 meter is niet zo,n kleine kijkafstand hoor
Ikzelf ga een 7 inch CRT gebruiken op een schermbreedte van zo,n 2 meter
De kijkafstand wordt dan zo,n 3,5 meter
Dit om de ideale kijkhoek in stand te houden
Te dichtbij krijg je het tennis effect dus dan ga je de hele tijd met je hoofd van links naar rechts om het gehel beeld te kunnen zien
4 meter lijk me dus wel een aardige afstand
Hoe groot wil je gaan projecteren??

bmateijsen
08-07-2003, 14:31
Eigenlijk is er een heel simpel formuletje voor:

1,5 - 2 keer de schermmaat is de zitafstand.. ik vind 2 meter breed prima, maar veel mensen willen vaak veel breder.

Een leuk achtergrond-artikel over projectoren, vind je hier. (http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1541)

Groet Bjorn

P.S. misschien is het handig als je je budget vermeld en in wat voor kamer je gaat projecteren.. Kan je volledig verduisteren ja of nee.., etc, etc...

Johan van den D.
08-07-2003, 16:49
Mooi duidelijk verhaal

bmateijsen
08-07-2003, 18:11
thanks.... Ben er ook best trots op 8)

Martin vd Donk
08-07-2003, 20:28
Groet Bjorn

P.S. misschien is het handig als je je budget vermeld en in wat voor kamer je gaat projecteren.. Kan je volledig verduisteren ja of nee.., etc, etc..

Hoi,

Ik wil voor de beamer ca € 2500 uitgeven. Ik kan overdags de rolluiken dichtdoen waarna het nacht is in mijn kamer.

Martin

Flat
09-07-2003, 07:45
Volgens mij is de Panasonic PT-AE300E voor dat geld de beste keuze. Lees veel positiefs over dit apparaat.

bmateijsen
09-07-2003, 08:35
2500 Euro is best een mooie projector te vinden, maar je bevind je voor een digitale projector wel in een budgetklasse. Een prachtige projector is de nieuwe Screenplay (was voorheen infocus X1) Maar deze projector heeft wel wat last van regenbogen.. (als je daar gevoelig voor bent...)

Verder als je goed kan verduisteren en het niet erg vind om een bakbeest van 70 kilo te hangen, dan kan je een 2dehands CRT overwegen, bijv. een barco 801. Deze kan je dan bijvoorbeeld aansluiten op een kiss dvd-speler (gemodificeerd voor 5 keer BNC aansluiting) of bijv. op een pc.

Maar ik raad je aan om deze vraag op een ander forum (http://www.htforum.nl) te stellen.. Daar staat ook al heel veel info over digitale en analoge (CRT) projectoren.

En niet vergeten bovenstaand artikel te lezen natuurlijk...

Groet Bjorn

garmtz
10-07-2003, 16:07
thanks.... Ben er ook best trots op 8)

Terecht hoor... ;)

Christiaan Sauer
14-07-2003, 10:22
Was een heel leuk verhaal om te lezen. Top 8)