PDA

Bekijk de volledige versie : Extreme verschillen van waardering (dvd)-films



Dick van Drie
12-07-2003, 19:18
Waardering voor films (dvd) loopt soms erg sterk uiteen. Een waardering voor een dvd-film moet toch een combinatie zijn van inhoud (verhaal, acteerprestaties) en uiterlijk (beeld/geluid). Een vergelijking van enkele films door bezoekers van dvd.nl en imdb.com.

Speed 2: Cruise Control (4.56 punten verschil, zelfde film?)
7.86 met 28 stemmen (dvd.nl), 3.3 met 8.378 stemmen (imdb).
Verstand op nul, oogkleppen op en geluid (5.1) aan? :wink:

2001: A Space Odyssey (ruim 3 punten verschil)
5.21 met 153 stemmen (dvd.nl), 8.3 met 46.197 stemmen (imdb). We hebben het toch over dezelfde film hier? Misschien meer een bios-film?

- Hollow Man (+/- 2.8 verschil)
8.17 met 64 stemmen (dvd.nl), 5.4 met 10.880 stemmen (imdb).
Waarschijnlijk 8.17 voor de beeldkwaliteit misschien? 5.4 is aannemelijker voor deze toch mindere film.

- Planet of the Apes (verschil ruim 2.4 punten)
8.24 met 211 stemmen (dvd.nl), 5.8 met 19.541 stemmen (imdb). Veel dvd.nl bezoekers met een ietwat te roze bril? :wink:

- Rocky Horror Picture Show (2.1 punten verschil)
4.52 met 147 stemmen (dvd.nl), 6.6 met 12.108 stemmen (imdb). Bekende titel maar nog niet gezien, toch maar eens doen.

- Mummy Returns, The (2 punten verschil)
8.14 met 198 stemmen (dvd.nl), 6.1 met 15.708 stemmen (imdb).
Nu moet ik dvd.nl bezoekers toch gelijk geven :oops: Verhaal is misschien niet sterk, maar toch hoge amusementswaarde vind ik zelf.

Harry B.
12-07-2003, 19:47
Die verschillen zijn toch vrij logisch? Imdb beoordeelt puur op de film, terwijl hier op dvd.nl de technische kant van de dvd veel zwaarder weegt dan de film zelf.

Jaded
12-07-2003, 19:52
terwijl hier op dvd.nl de technische kant van de dvd veel zwaarder weegt dan de film zelf.
Sterker nog, énkel de technische kant telt mee geloof ik. (Voor de dvd.nl crew althans.)

daviddekam
12-07-2003, 20:17
terwijl hier op dvd.nl de technische kant van de dvd veel zwaarder weegt dan de film zelf.
Sterker nog, énkel de technische kant telt mee geloof ik. (Voor de dvd.nl crew althans.)

De beoordeling van de inhoud gaat toch over de film zelf? Die wordt trouwens niet bij elke DVD besproken.

Jaded
12-07-2003, 20:49
De beoordeling van de inhoud gaat toch over de film zelf?
Ja, maar die score wordt volgens mij niet meegerekend voor de 'Topper'-score.

Die wordt trouwens niet bij elke DVD besproken.
Inderdaad, vroeger werd dit niet gedaan.
Alleen bij de recentere is men dit beginnen doen.

VincentVega79
12-07-2003, 20:51
Ander soort publiek waarschijnlijk......

daviddekam
12-07-2003, 20:53
De beoordeling van de inhoud gaat toch over de film zelf?
Ja, maar die score wordt volgens mij niet meegerekend voor de 'Topper'-score.

Die wordt trouwens niet bij elke DVD besproken.
Inderdaad, vroeger werd dit niet gedaan.
Alleen bij de recentere is men dit beginnen doen.

O, dat wist ik niet. Dus een super slechte film die alleen maar mooi is uitgegeven kan al het predikaat: "Topper" in de wacht slepen?

Alex van den Berg
12-07-2003, 21:31
Dus een super slechte film die alleen maar mooi is uitgegeven kan al het predikaat: "Topper" in de wacht slepen?Inderdaad... Wanneer een absolute flutfilm wordt uitgegeven in een foutloze beeldtransfer, met perfect DTS 6.1 geluid en alle extra's die je maar kunt bedenken, dan wordt het zeker weten een topper... mits hij wordt besproken... :D

Richard B.
12-07-2003, 21:38
Ik vind het jammer dat we de kwaliteit van de film niet apart kunnen beoordelen. Ik ben zelf in de eerste plaats filmliefhebber dus ik ben best wel benieuwd naar wat men vind van de film zelf.

daviddekam
12-07-2003, 21:39
Dus een super slechte film die alleen maar mooi is uitgegeven kan al het predikaat: "Topper" in de wacht slepen?Inderdaad... Wanneer een absolute flutfilm wordt uitgegeven in een foutloze beeldtransfer, met perfect DTS 6.1 geluid en alle extra's die je maar kunt bedenken, dan wordt het zeker weten een topper... mits hij wordt besproken... :D

Maar dan staat het er uiteraard wel bij dat het een klote film is :wink:

Alex van den Berg
12-07-2003, 21:54
Dus een super slechte film die alleen maar mooi is uitgegeven kan al het predikaat: "Topper" in de wacht slepen?Inderdaad... Wanneer een absolute flutfilm wordt uitgegeven in een foutloze beeldtransfer, met perfect DTS 6.1 geluid en alle extra's die je maar kunt bedenken, dan wordt het zeker weten een topper... mits hij wordt besproken... :D

Maar dan staat het er uiteraard wel bij dat het een klote film is :wink:Dat zal dan wel blijken uit de waardering van de inhoud.
Maar ja... Wanneer zo'n DVD toevallig door iemand met een enorme wansmaak wordt besproken, dan gaat dat ook niet helemaal meer op... :mrgreen:

Gelukkig heb ik onder de DVD.nl recensenten nog geen wansmaak kunnen bespeuren... ;)

daviddekam
12-07-2003, 21:55
Gelukkig heb ik onder de DVD.nl recensenten nog geen wansmaak kunnen bespeuren... ;)

Houden zo :D

Alex van den Berg
12-07-2003, 21:59
Ik vind het jammer dat we de kwaliteit van de film niet apart kunnen beoordelen. Ik ben zelf in de eerste plaats filmliefhebber dus ik ben best wel benieuwd naar wat men vind van de film zelf.Daarvoor kun je natuurlijk altijd in de afdeling Film Discussies terecht... En wil je wat cijfertjes zien, dan is IMDb toch een leuke gemiddelde bron.

Zowiezo... Er is hier op DVD.nl dusdanige verwarring over de waardering, dat je er gerust van uit kunt gaan dat het stemcijfer een aardig gemiddelde tussen techniek en inhoud weergeeft... ;)

Alex van den Berg
12-07-2003, 22:02
Gelukkig heb ik onder de DVD.nl recensenten nog geen wansmaak kunnen bespeuren... ;)

Houden zo :DYep... daarom doe ik ook geen recensies... Dan kreeg je titels als Tita Tovenaar en Swiebertje die van mij een 9 voor de inhoud zouden krijgen... :mrgreen:

daviddekam
12-07-2003, 22:03
Gelukkig heb ik onder de DVD.nl recensenten nog geen wansmaak kunnen bespeuren... ;)

Houden zo :DYep... daarom doe ik ook geen recensies... Dan kreeg je titels als Tita Tovenaar en Swiebertje die van mij een 9 voor de inhoud zouden krijgen... :mrgreen:

Haha, dat moeten we ook niet hebben :wink: :twisted:

Harry V.
12-07-2003, 22:17
Gelukkig heb ik onder de DVD.nl recensenten nog geen wansmaak kunnen bespeuren... ;)

Houden zo :DYep... daarom doe ik ook geen recensies... Dan kreeg je titels als Tita Tovenaar en Swiebertje die van mij een 9 voor de inhoud zouden krijgen... :mrgreen:

Haha, dat moeten we ook niet hebben :wink: :twisted:

Met hoe de dochter van Tita er hedendaags uitziet in je achterhoofd :shock:

Nathan Strik
12-07-2003, 22:44
Gelukkig heb ik onder de DVD.nl recensenten nog geen wansmaak kunnen bespeuren... ;)
Personen met wansmaak bestaan ook niet Alex, enkel personen met een afwijkende mening. ;) :D

Maar inderdaad... DVD.nl (voorheen DVDzone) is begonnen als een site om vooral meer technische info te geven over DVD-titels dan de meeste andere sites doen.

Enkele tijd na de overgang naar DVD.nl is de Inhoud-score op veler verzoek ingevoerd. En dat is iets waar ik als filmliefhebber persoonlijk ook erg blij mee ben. Waar DVD.nl zich echter in blijft onderscheiden is de strenge technische beoordeling van de titels. De DVD-pijnbank... so to speak. :twisted:

chimera01
13-07-2003, 11:53
Sorry hoor een drol met DTS blijft smaken naar poep.
Technisch perfecte dvd's zijn niet beter als klassiekers met minder geluid. Er wordt tegenwoordig wat gekloot met het orginele geluid, waardoor je vaker gewoon de stereo mix had moeten houden.
En dvd's zijn bedoeld voor het medium film in hun digitale vorm te bewaren voor het nageslacht. Sommige moeten ze gwoon weggooien als speed 2 en matrix reloaded

Dick van Drie
13-07-2003, 12:39
Was van plan om deze topic van opmerken van de verschillen weg te halen omdat ik mijn topic eigenlijk achteraf ik een beetje een onzinnige discussie vind. Ik ben te laat zie ik, het levert toch al wat discussie op.

Als het een beetje als negatieve kritiek op dvd.nl overkomt is dit niet zo mijn bedoeling. Het ging me om de opmerkelijke verschillen voor de waardering van films, en het toch door een behoorlijk aantal mensen gegeven wordt.

Harry B.
13-07-2003, 14:31
Sorry hoor een drol met DTS blijft smaken naar poep.
Technisch perfecte dvd's zijn niet beter als klassiekers met minder geluid. Er wordt tegenwoordig wat gekloot met het orginele geluid, waardoor je vaker gewoon de stereo mix had moeten houden.
En dvd's zijn bedoeld voor het medium film in hun digitale vorm te bewaren voor het nageslacht. Sommige moeten ze gwoon weggooien als speed 2 en matrix reloaded
Een goede geluidstrack kan vaak een film beter maken, en dat geld net zo goed voor het beeld. Misschien smaakt die drol met DTS toch net even iets minder 'poepig' als zonder. Hou je niet van gekloot met geluid? Je wilt stereo? Begin dan met het aanleggen van een VHS-verzameling zou ik zeggen.

Alex van den Berg
13-07-2003, 20:40
Als het een beetje als negatieve kritiek op dvd.nl overkomt is dit niet zo mijn bedoeling.Zolang je het niet direkt zegt, komt het ook niet zo op me over... ;)

chimera01
13-07-2003, 21:14
Een goede geluidstrack kan heel veel voor een film doen, een geweldige soundtrack kan wonderen doen. Als het script bagger is dan wordt de film ook niet veel (gezien al het geklaag over de starwars films, oh nee vanwege zijn geweldige geluid is het een must have, ik vind ze gewoon leuk en dan is het geluid een extra)

Oudgebruiker3
13-07-2003, 22:41
De beoordeling van de inhoud gaat toch over de film zelf?
Ja, maar die score wordt volgens mij niet meegerekend voor de 'Topper'-score.

Die wordt trouwens niet bij elke DVD besproken.
Inderdaad, vroeger werd dit niet gedaan.
Alleen bij de recentere is men dit beginnen doen.

O, dat wist ik niet. Dus een super slechte film die alleen maar mooi is uitgegeven kan al het predikaat: "Topper" in de wacht slepen?

Natuurlijk! Een 'slechte' film is namelijk ontzettend subjectief - zodra een recensent een bepaalde film als topper certificeert, kan dat tot grote ergernis bij 'n ander leiden, omdat hij/zij de film absoluut waardeloos vind.
Een DVD is veel beter op grond van beeld, geluid en extra's als zijnde een topper te bestempelen, omdat je daarover veel objectiever kunt zijn - een goede beeldtransfer is en blijft een goede beeldtransfer. Een tweede disc met daarop features van 20 minuten per stuk is, ongeacht de inhoud van de features, best redelijk...

Oudgebruiker3
13-07-2003, 22:49
Sorry hoor een drol met DTS blijft smaken naar poep.
Da's jouw kijk op de zaak. Ik vind 'Resident Evil' qua verhaal gewoon ronduit slecht, maar vanwege de indrukwekkende soundtrack (1509 kbps, because you asked ;)), vind ik het best een aardige DVD om in m'n collectie te hebben. Het gaat mij namelijk bij bepaalde films om de film, en bij andere films om de beleving.


Sommige moeten ze gwoon weggooien als speed 2 en matrix reloaded
Nu weet ik dat je dit alleen zegt om 'n beetje te provoceren, maar je lijkt er niet slimmer door - je doet er verstandig aan om je uitspraken wat te nuanceren.