PDA

Bekijk de volledige versie : verschil beeldkwaliteit NTSC en PAL



Gabriël de Rop
06-11-2001, 10:27
Is er een merkbaar verschil in de kwaliteit tussen NTSC/regio1 en PAL/regio2 DVD's ?

Olaf M.
06-11-2001, 10:38
Wil je die andere thread ff weghalen aub. :)
http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=1888

Nathan Strik
06-11-2001, 13:00
Ik heb van veel films zowel de Regio 1 als Regio 2 gezien en theoretisch gezien moet Regio 2 beter zijn, vanwege de 100 extra beeldlijnen van het PAL formaat. Maar persoonlijk heb ik nog nooit enig noemenswaardig verschil kunnen ontdekken.
Regio 1 vind ik persoonlijk iets zwakker, vanwege het feit dat het beeld door de 3:2 pulldown iets schokkeriger loopt dan PAL, maar dat is mierenneukerij.
Maar persoonlijk vind ik een goede master en een hoge bitrate belangrijker dan technische dingen zoals beeldresolutie. Wat dat betreft zitten er in Regio 1 net zoveel rotte appels tussen als in Regio 2.
Sommige mensen zeggen dat de kleuren beter zijn van Regio 1 DVD´s, maar dat verschil heb ik persoonlijk nog nooit kunnen ontdekken.

eisbaer
06-11-2001, 20:19
Een dvdtitel heb ik in zowel ntsc als pal uitvoering. Een verschil in beeldkwaliteit kan ik niet waarnemen op mijn tv (loewe 5381). Het schokkerig beeld bij ntsc zoals nathan beschrijft zie ik zelf maar bij 1 van mijn dvds. Overigens was iemand die hier op bezoek was degene die de schokkerigheid direct zag. Het viel mij daarna pas op. Blijkbaar is het dus ook nog enigszins persoonlijk.

eisbaer

Nathan Strik
07-11-2001, 00:37
Ja, het schokken is ook heel erg onopvallend. En bij de ene film valt het meer op dan bij de andere. Het komt ook het meeste naar voren bij bepaalde camerabewegingen (meestal langzame pans).